načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: DPH a účtování -- přeprava, dovoz, vývoz, služby – 7. aktualizované vydání – František Louša; Svatopluk Galočík

DPH a účtování -- přeprava, dovoz, vývoz, služby – 7. aktualizované vydání

Elektronická kniha: DPH a účtování
Autor: František Louša; Svatopluk Galočík
Podnázev: přeprava, dovoz, vývoz, služby – 7. aktualizované vydání

Příručka shrnuje základní informace o dani z přidané hodnoty a účtování z hlediska přepravy, dovozu, vývozu a služeb. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  220
+
-
7,3
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 161
Rozměr: 21 cm
Vydání: 7., aktualizované vydání
Skupina třídění: Účetnictví
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5838-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka shrnuje základní informace o dani z přidané hodnoty a účtování z hlediska přepravy, dovozu, vývozu a služeb.

Popis nakladatele

V ojedinělé publikaci je souhrnně a přehledně vysvětlena poměrně složitá problematika přepravy uskutečňované při přepravě zboží českými dopravci, dopravci z jiných členských států a zahraničními dopravci z tuzemska do jiných členských států EU a do zahraničí, a opačně. (přeprava, dovoz, vývoz, služby)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
František Louša; Svatopluk Galočík - další tituly autora:
DPH 2012    výklad s příklady DPH 2012 výklad s příklady
 (e-book)
INTRASTAT a DPH v příkladech -- 2. aktualizované vydání INTRASTAT a DPH v příkladech
 (e-book)
Zákon o účetnictví v praxi -- 5. aktualizované vydání Zákon o účetnictví v praxi
DPH a účtování -- přeprava, dovoz, vývoz, služby – 7. aktualizované vydání DPH a účtování
DPH 2019 -- výklad s příklady DPH 2019
 (e-book)
Vnitropodnikové směrnice v účetnictví s CD-ROMem -- 7. aktualizované vydání Vnitropodnikové směrnice v účetnictví s CD-ROMem
DPH a účtování -- přeprava, dovoz, vývoz, služby - 8. aktualizované vydání DPH a účtování -- přeprava, dovoz, vývoz, služby
 (e-book)
DPH 2019 -- výklad s příklady DPH 2019
 (e-book)
DPH a účtování -- přeprava, dovoz, vývoz, služby - 8. aktualizované vydání DPH a účtování -- přeprava, dovoz, vývoz, služby
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Edice Účetnictví a daně

JUDr. Svatopluk Galočík, Ing. František Louša

DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby

5. aktualizované vydání

Vydala GRADA Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7, jako svou 4 315. publikaci

Realizace obálky Vojtěch Kočí

Zlom Jan Šístek

Odpovědná redaktorka Ing. Michaela Průšová

Počet stran 160

Páté vydání, Praha 2006, 2008, 2009, 2010, 2011

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

_____________________________________________

© GRADA Publishing, a.s., 2011

ISBN 978-80-247-3804-8

GRADA Publishing: tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400, www.grada.cz


Obsah

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1. Právní úprava přepravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

1.1 Přeprava osob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1.2 Ekonomická činnost uskutečňovaná přepravou zboží . . . 11

2. Přeprava zboží v tuzemsku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

2.1 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná

tuzemskými dopravci pro osoby povinné k dani . . . . . . . 17 2.2 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná dopravci z jiných členských států a zahraničními dopravci

pro osoby povinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 2.3 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná

tuzemskými dopravci pro osoby nepovinné k dani. . . . . . 20 2.4 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná dopravci z jiných členských států a zahraničními dopravci pro

osoby nepovinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

3. Přeprava zboží mezi členskými státy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

3.1 Přeprava zboží mezi členskými státy uskutečňovaná

tuzemskými dopravci pro osoby povinné k dani . . . . . . . 23 3.2 Přeprava zboží mezi členskými státy uskutečňovaná

tuzemskými dopravci pro osoby nepovinné k dani . . . . . 27 3.3 Přeprava zboží mezi členskými státy uskutečňovaná

dopravci z jiných členských států a zahraničními

dopravci pro osoby povinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 3.4 Přeprava zboží mezi členskými státy uskutečňovaná

dopravci z jiných členských států a zahraničními

dopravci pro osoby nepovinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . 31 3.5 Uplatnění reverse charge a změna místa plnění a přenesení daňové povinnosti: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 3.6 Přeprava zboží, u které nelze uplatnit reverse charge

a místo plnění je stanoveno podle § 10f . . . . . . . . . . . . . 35

4. Účtování DPH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

4.1 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 4.2 Faktury v dodavatelsko odběratelských vztazích mezi členskými státy EU a při dovozu zboží . . . . . . . . . . 38 4.3 Zálohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 4.4 Účtování příkladů uvedených v publikaci . . . . . . . . . . . . 44


5. Činnost a uplatnění DPH u spedičních fi rem . . . . . . . . . . . . 46 6. Služby související s přepravou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 7. Daňové doklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 8. Stručný přehled variant při přepravě zboží . . . . . . . . . . . . . . 66

8.1 Stručný tabulkový přehled . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

8.2 Předchozí tabulka se stručným zdůvodněním

v návaznosti na předchozí výklad . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

9. Přeprava s třetími zeměmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77

9.1 Přeprava při vývozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

9.2 Služby přímo vázané na vývoz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

9.3 Přeprava při dovozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

9.4 Služby přímo vázané na dovoz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 10. Vývoz zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 11. Dovoz zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

11.1 Základ daně při dovozu zboží podle § 38 ZDPH . . . . . . 119

11.2 Postup při dovozu zboží dovozcem . . . . . . . . . . . . . . . . 123

11.3 Postup při dovozu zboží nepřímým zástupcem . . . . . . . 124

11.4 Postup při dovozu zboží přímým zástupcem . . . . . . . . . 125

11.5 Oprava daně při dovozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

11.6 Dovoz do režimů, ve kterých nevzniká daňová

povinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

12. Opravy dopravních prostředků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 13. Pronájem dopravních prostředků mezi osobami z členských států a třetími zeměmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

13.1 Finanční pronájem dopravního prostředku . . . . . . . . . . 137

13.2 Operativní pronájem dopravního prostředku . . . . . . . . . 142

13.3 Krátkodobý pronájem dopravního prostředku . . . . . . . . 145

13.4 Pronájem dopravního prostředku podle § 10j . . . . . . . . 146 14. Dodání a pořízení nových dopravních prostředků uvnitř EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149

14.1 Dodání nového dopravního prostředku . . . . . . . . . . . . . 151

14.2 Pořízení nového dopravního prostředku . . . . . . . . . . . . 153 15. Zvláštní režim při obchodu s „ojetými“ dopravními prostředky mezi členskými státy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156 16. Souhrnné hlášení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159


Úvod 7

Úvod

Vydávaná publikace zaměřená na problematiku přepravy, dovozu, vý

vozu a služby, které se vztahují k přepravě a k dopravním prostředkům,

je vydávána od vstupu ČR do Evropské unie, kdy se do tuzemské právní

úpravy musely zapracovat směrnice Evropské unie, aby tyto předpisy byly

kompatibilní s evropským právem upravujícím DPH. Jednalo se zejména

o reverse charge, stanovení místa plnění apod. Tato publikace pak byla

vždy k 1. lednu kalendářního roku aktualizována dle změn nebo upřesnění

některých plnění, které se k problematice vztahovaly.

Do již pátého vydání byly zapracovány změny, které jsou obsahem novely

zákona o DPH, která vstoupí v účinnost k 1. dubnu 2011 a novelizuje tak

zákony č. 362/2009 Sb. a č. 489/2009 Sb., o dani z přidané hodnoty. Pu

blikace obsahuje všechny instituty, které se v dané oblasti uplatňují v celé

Evropské unii a jsou předmětem výkladu této publikace.

Právní úprava stanovení místa plnění u přepravních výkonů a služeb se

k 1. lednu 2011 nezměnila, ale v publikaci byly rozšířeny případy pře

pravy v členském státě nebo mezi členskými státy, která je poskytována

zahraničním osobám povinným či nepovinným k dani, protože se při sta

novení místa plnění postupuje stejně pro všechny osoby povinné k dani.

Ke stejnému posouzení místa plnění pro zahraniční osoby povinné k dani

dochází i u dalších služeb, které jsou v publikaci popsány, jako je pronájem

dopravních prostředků, opravy dopravních prostředků apod.

Zásadním pro uplatňování DPH u přepravy a služeb souvisejících tak

zůstává i pro období roku 2011 stanovení místa plnění, které je umožněno

reverse charge.

K podstatné změně dochází v § 24, který upravuje den vzniku zdanitel

ného plnění u služeb poskytnutých osobou povinnou k dani neusazenou

v tuzemsku. Změna nastává určením dne uskutečnění, kterým je den po

skytnutí služby nebo přijetí úplaty, podle toho co nastane dříve. Datum

vystavení daňového dokladu poskytovatelem a doplnění data příjemcem

služby tak již nemá žádný význam pro stanovení data uskutečnění zda

nitelného plnění. V této souvislosti byly v § 31 a 32 v odst. 3 vypuštěny

povinnosti plátce, který při obdržení dokladu nebude doplňovat datum,

kdy daňový doklad doplňuje. Tato změna se týká přijatých daňových

dokladů za přepravu a služby s ní související, u kterých je plátce povinen

přiznat daň. Tato povinnost vzniká plátci i v případě, že za přijaté služby

neobdrží daňový doklad.


8 DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby

V § 73 odst. 1 písm. b) dochází ke změně při uplatnění nároku na odpočet

daně u přijatých zdanitelných plnění a plátce bude moci tento nárok uplat

nit i bez daňového dokladu, pokud je schopen doložit uskutečnění plnění.

Stejným způsobem se právní úprava dotkla i vystavovaných dokladů

za plnění, které plátce uskutečňuje poskytnutím služby, tedy i přepravy,

s místem plnění mimo tuzemsko podle § 24a. Plátce tak bude povinen

vystavit daňový doklad ke dni poskytnuté přepravy nebo ke dni přijaté

úplaty, podle toho co nastane dříve. Tato úprav se týká všech druhů pře

prav a dalších služeb, u kterých je místem plnění jiný členský stát nebo

třetí země.

Předmětná úprava týkající se stanovení data uskutečnění se týká i dal

ších služeb, jako jsou služby související s přepravou zboží, pronájmy

dopravních prostředků, opravy dopravních prostředků apod., u kterých

bude uplatňován reverse charge jak pro osoby povinné k dani se sídlem

v členských státech, tak pro zahraniční osoby povinné k dani a poskyto

vané těmito osobami s místem plnění v tuzemsku.

Z dalších změn, které se týkají dopravců a přepravců, se jedná zejména

o změnu v § 102 odst. 1 písm. d). Plátce bude postupovat při stanovení

místa plnění podle § 9 odst. 1 stejně, jestliže bude poskytovat služby oso

bám registrovaným k dani nebo jen osobám povinným k dani se sídlem

v jiném členském státě. Do souhrnného hlášení však bude uvádět pouze

služby poskytnuté osobám se sídlem v jiném členském státě, které jsou

registrovány k dani.

Veškerá výše uvedená problematika je v předkládané publikaci vysvět

lena výkladem konkrétních ustanovení a doplněna praktickými příklady,

kterých je v publikaci 261. Výklad je také doplněn o předpisy a postupy,

které je nutné dodržet při zapisování popsaných situaci do účetnictví. Ve

výkladu k účetnictví je zdůrazněno, kdy nedochází ke vzniku daňové po

vinnosti a účetního případu ve stejný okamžik, je popsán způsob přepočtu

cizích měn. Je popsán základní způsob účtování a u jednotlivých příkladů,

pokud k tomu dochází, je popsán odlišný účetní přístup.

Autoři publikace věří, že problematika a její zpracování v této publikaci

budou mít za následek lepší orientaci a zvládnutí samotného uplatnění

DPH v publikovaných oblastech plnění.


Právní úprava přepravy 9

1. Právní úprava přepravy

Právní úprava přepravy zboží je obsahem § 9 odst. 1, jestliže je přeprava

poskytována pro osoby povinné k dani, a to jak tuzemské, osoby se sídlem

v jiném členském státě nebo pro zahraniční osoby povinné k dani. Tato

přeprava je předmětem daně v tuzemsku nebo v jiném členském státě.

Přeprava zboží poskytovaná osobám nepovinným k dani, tuzemským, se

sídlem v jiném členském státě a zahraničním osobám je upravena v § 10f.

Tato přeprava je předmětem daně v tuzemsku nebo v jiném členském státě.

Přeprava zboží při dovozu a vývozu je osvobozena od daně podle § 69,

a to při poskytování všem osobám a nepodléhá dani ani v tuzemsku ani

v jiném členském státě.

Přeprava osob v tuzemsku, pravidelná i nepravidelná, je upravena v § 10a

a podléhá tuzemské dani. Pravidelná přeprava podléhá snížené sazbě a ne

pravidelná základní sazbě.

Přeprava osob mezi členskými státy a s třetími zeměmi je upravena v § 70

a je na území tuzemska osvobozena od daně, ať již se jedná o pravidelnou

nebo nepravidelnou přepravu.

Tuzemská právní úprava je tak totožná s právní úpravou v ostatních člen

ských státech.

1.1 Přeprava osob

Místo plnění u přepravy osob je stanoveno v § 10a. Místem plnění je

místo, kde se příslušný úsek přepravy osob uskutečňuje, což je území,

kde je přeprava uskutečňována. Toto místo plnění platí pro přepravu osob

v tuzemsku, kde je místem plnění tuzemsko, mezi členskými státy, kde je

stanoveno tolik míst plnění kolik je členských států, přes které je přeprava

uskutečňována, a při přepravě s třetími zeměmi je místem plnění území

členského státu a třetí země. Přeprava osob je tak právní úpravou rozli

šena na přepravu v tuzemsku, přepravu mezi členskými státy a přepravu

s třetími zeměmi.

Přeprava osob v tuzemsku je rozlišena na přepravu pravidelnou a nepra

videlnou. Místem plnění podle § 10a je tuzemsko. Pravidelná přeprava

osob je charakterizována jako přeprava s pevným jízdním řádem, předem

stanovenými místy s možností nastoupit a vystoupit a s pevně stanovenou

cenou za přepravní úsek. Přeprava osob v tuzemsku, která nesplňuje tato


10 DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby

kritéria, je považována za přepravu nepravidelnou. Do této přepravy patří

zejména tuzemské zájezdy, podnikové zájezdy, taxislužba apod. Rozlišení

přepravy osob v tuzemsku na pravidelnou a nepravidelnou má ten význam,

že podle přílohy č. 2 ZDPH je u pravidelné přepravy osob v tuzemsku

uplatňována snížená sazba daně, zatímco u nepravidelné přepravy osob

v tuzemsku je uplatňována základní sazba. Do pravidelné přepravy osob

v tuzemsku patří MHD, zejména vlaková přeprava a autobusová linková

přeprava.

Přeprava osob mezi členskými státy není rozlišena na pravidelnou a ne

pravidelnou, což znamená, že v některých členských státech, ve kterých

není přeprava osob osvobozena, je uplatňována daň. V tuzemsku je podle

§ 70 přeprava osob mezi členskými státy a třetími zeměmi osvobozena od

daně. Místem plnění je podle § 10a území, kde je přeprava uskutečňována.

Přeprava osob mezi členskými státy je jediným plněním, u kterého nedo

šlo k jednotné úpravě při uplatnění daně mezi členskými státy. Jedná se

o plnění, u kterého není použit reverse charge, a každý členský stát přijal

takovou právní úpravu, kterou uznal za vhodné. Proto není závadou, že

místem plnění je úsek, kde je přeprava uskutečňována, i když je u této

přepravy stanoveno místo plnění v tolika členských státech, přes které je

přeprava uskutečňována. Proto při autobusové přepravě např. z tuzem

ska do Portugalska, podléhá přeprava dani členských států, přes které je

uskutečňována. Právní úprava je ponechána jednotlivým členským státům,

takže dopravce si musí zjistit „daňové zatížení“ v těchto členských státech,

aby mohl stanovit cenu za přepravu objednateli přepravy. Tento postup se

uplatňuje bez rozlišení, zda se jedná o pravidelnou nebo nepravidelnou

přepravu. Jestliže pravidelná či nepravidelná přeprava začíná v tuzemsku

a směřuje do jiného členského státu, za přepravu na území tuzemska se

daň neuplatňuje. Je však nutné počítat s uplatněním daně v dalších člen

ských státech, protože osvobození přepravy se týká pouze tuzemského

úseku. Obdobně tomu je i v opačných případech, kdy přeprava osob začíná

v jiném členském státě a končí v tuzemsku nebo přes tuzemsko přeprava

tranzituje. Výše uvedený postup je uplatňován nejen vůči tuzemským

dopravcům, plátcům daně, ale také vůči dopravcům z jiných členských

států nebo dopravcům z třetích zemí. Současně s přepravou osob mezi

členskými státy jsou vedle osvobození přepravy v tuzemsku osvobozeny

také služby související s touto přepravou a osvobozen je také podej a pře

prava spoluzavazadel.


Právní úprava přepravy 11

I u přepravy osob s třetími zeměmi je místem plnění podle § 10a území, na

kterém je přeprava uskutečňována. Přeprava osob s třetími zeměmi, opět

bez rozlišení na pravidelnou nebo nepravidelnou, je v tuzemsku osvobo

zena od daně podle § 70. Jedná se o pravidelnou (linkovou) nebo nepra

videlnou (zájezdovou) přepravu osob z tuzemska do třetích zemí, které

nejsou členy EU. Od daně je osvobozen opět pouze tuzemský úsek, pro

tože další členské státy, přes které je přeprava uskutečňována, a případně

i třetí země, mohou mít právní úpravu odlišnou od tuzemské a mohou

tak uplatňovat za přepravu na svém území daň. Většina členských států

a rovněž i třetích zemí však takovou přepravu na svém území osvobozuje.

Osvobození od daně v tuzemsku je uplatňováno nejen vůči tuzemským

dopravcům, plátcům daně, ale také vůči dopravcům z jiných členských

států nebo dopravcům z třetích zemí. Současně s přepravou osob s třetími

zeměmi jsou vedle osvobození přepravy v tuzemsku osvobozeny také

služby související s touto přepravou a osvobozen je také podej a přeprava

spoluzavazadel.

Příklad č. 1

Tuzemský dopravce uskutečňuje pravidelnou autobusovou přepravu na

lince Praha – Oslo a zpět. Použití parkovacích míst na různých autobu

sových nádražích po trase v tuzemsku, je z hlediska provozovatelů těchto

stanovišť osvobozeno od daně.

Příklad č. 2

Norský dopravce uskutečňuje pravidelnou autobusovou přepravu na lince

Oslo – Praha a zpět. Použití parkovacích míst na různých autobusových

nádražích po trase v tuzemsku, je z hlediska provozovatelů těchto stanovišť

osvobozeno od daně.

Příklad č. 3

U autobusové přepravy Praha – Londýn jsou přepravována nadměrná

zavazadla cestujících, která jsou placena zvlášť a jejich cena není součástí

jízdenky. Cena za přepravu zavazadel je osvobozena od daně.

1.2 Ekonomická činnost uskutečňovaná přepravou zboží

Obdobně jako přeprava osob je i přeprava zboží rozlišena na přepravu

zboží v tuzemsku, přepravu zboží mezi členskými státy a přepravu zboží

s třetími zeměmi, pro kterou zákonná úprava používá termín přeprava


12 DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby

při dovozu a přeprava při vývozu. Právní úprava nepoužívá pojem „me

zinárodní přeprava“, ale rozlišuje ji, jak je výše uvedeno. Přeprava zboží

je ve smyslu § 5 ekonomickou činností a pokud je prováděna plátcem

daně, je předmětem daně a pokud je prováděna osobou povinnou k dani,

je sice předmětem daně, ale osoby povinné k dani jsou od uplatnění daně

osvobozeny podle § 6.

Přeprava zboží uskutečněná v jednom členském státě nebo přeprava zboží

mezi členskými státy je službou, která není vyjmenována v žádném usta

novení zákona o DPH. Stejně je tomu u služeb, které souvisí s touto pře

pravou. Jestliže je přeprava zboží uskutečňována osobou povinnou k dani

pro osoby povinné k dani, je stanoveno místo plnění podle § 9 odst. 1,

což znamená, že místem plnění je sídlo osoby, pro kterou je přeprava

uskutečněna. Stejně tak se postupuje u služeb souvisejících s přepravou

zboží, protože místo plnění je určeno stejně podle § 9 odst. 1. Jestliže by

byla uskutečněna přeprava zboží tuzemským dopravcem povinným k dani,

ale dosud neregistrovaným k dani, pro osobu povinnou k dani se sídlem

v jiném členském státě a místem plnění by bylo podle § 9 odst. 1 sídlo

této osoby povinné k dani v jiném členském státě a tato osoba by měla

povinnost přiznat daň ve svém členském státě, musela by se tuzemská

osoba povinná k dani registrovat k dani podle § 94 odst. 11 a stala by se

tak plátcem daně.

Jestliže je přeprava zboží uskutečňována pro osoby nepovinné k dani, je

místo plnění stanoveno u přepravy podle § 10f. Při přepravě v tuzemsku

to je území tuzemska a při přepravě do jiného členského státu je místem

plnění místo zahájení přepravního výkonu. U služeb souvisejících s pře

pravou zboží je podle § 10g písm. a) místem plnění místo, kde je tato

služba poskytnuta.

Než bude podán podrobnější výklad k jednotlivým typům přepravy, je

nutné se zmínit o určitých institutech, které jsou převzaty z obecně závaz

ných předpisů EU, a které umožňují uplatňovat stejný postup tuzemských

dopravců a přepravců v jiných členských státech a opačně dopravců a pře

pravců registrovaných v jiných členských státech, kteří uskutečňují pře

pravu přes tuzemsko nebo v tuzemsku. V zákoně o DPH jsou tyto instituty

upraveny obecně, což znamená, že jsou používány i při jiných plněních,

ale týkají se také přepravních výkonů. Jedná se zejména o možnost nebo,

v určitých případech, povinnost registrace tuzemských dopravců k dani

v jiných členských státech za podmínky, že v konkrétním členském státě

uskutečňují přepravním výkonem ekonomickou činnost. Uskutečňováním


Právní úprava přepravy 13

ekonomické činnosti přepravním výkonem v jiném členském státě se

stává tuzemský dopravce osobou povinnou k dani v členském státě, ve

kterém ekonomickou činnost uskutečňuje. Na druhé straně to znamená, že

pokud plátce neuskutečňuje přepravním výkonem ekonomickou činnost

v některém členském státě, nemůže se registrovat k dani v tomto člen

ském státě dobrovolně. Přeprava zboží je službou, kterou z části poskytuje

dopravce na území jiného členského státu. U služeb, tedy i u přepravy

zboží plní vždycky daňovou povinnost osoba povinná k dani, jestliže

má sídlo v členském státě, ve kterém je také stanoveno místo plnění.

Proto vzniká dopravci povinnost registrace v jiném členském státě pouze

v případech, že uskutečňuje přepravu s místem plnění v jiném členském

státě, což jsou případy, kdy je přeprava uskutečněna pro osoby nepovinné

k dani. Za ekonomickou činnost uskutečňovanou přepravním výkonem

s povinností registrace je považována taková přeprava, která je zahájena

v jednom členském státě a v tomtéž státě je také ukončena, aniž by byla

uskutečněna přeprava do jiného členského státu nebo přeprava zahájena

v jednom členském státě a ukončena v jiném členském státě, a to vždy

uskutečněná pro osoby nepovinné k dani.

Příklad č. 4

Tuzemský dopravce uskuteční přepravu zboží na Slovensko a v Žilině zboží

vyloží. Slovenská spedice mu nabídne přepravu zboží ze Žiliny do Brati

slavy pro slovenskou fi rmu registrovanou k dani na Slovensku. Dopravce,

přesto, že bude za přepravu fakturovat osobě registrované k dani na Slo

vensku a daň neuplatní, protože ji přizná objednatel přepravy, uskutečňuje

ekonomickou činnost na Slovensku. Tuzemský dopravce se však nemusí

na Slovensku registrovat k dani.

Příklad č. 5

Německý dopravce, registrovaný k dani v Německu, uskuteční přepravu

zboží do tuzemska a v Praze zboží vyloží. Tuzemská spedice mu nabídne

přepravu zboží z Prahy do Brna pro plátce daně. Německý dopravce,

přesto, že bude za přepravu fakturovat plátci daně, daň neuplatní, protože

ji přizná plátce. Německý dopravce uskutečňuje ekonomickou činnost

v tuzemsku, ale nemusí se registrovat v tuzemsku k dani.

Dále je za ekonomickou činnost považována přeprava, která je zahájena

v jednom členském státě a ukončena v tomtéž členském státě pro osobu

z téhož členského státu, která je osobou nepovinnou k dani. Podle § 10f


14 DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby

je místo plnění totožné s územím, kde je přeprava uskutečněna, a nelze

použít reverse charge, protože se jedná o přepravu uskutečněnou osobě

nepovinné k dani. V takovém případě nemůže splnit daňovou povinnost

nikdo jiný než dopravce a musí se tak registrovat k dani v členském státě,

kde je stanoveno místo plnění.

Příklad č. 6

Tuzemský dopravce přepraví zboží ze Žiliny do Bratislavy pro slovenskou

osobu, která není osobou povinnou k dani na Slovensku. Dopravce usku

tečňuje ekonomickou činnost na Slovensku a daňovou povinnost splní na

Slovensku tak, že se musí registrovat k dani. Registrace je povinná, protože

nikdo jiný než dopravce nemůže splnit daňovou povinnost.

Za ekonomickou činnost není považována přeprava, která je zahájena

v jednom členském státě a ukončena ve stejném členském státě, pro osobu

z jiného členského státu, která sice je osobou povinnou k dani, ale nemá

sídlo v členském státě, ve kterém je přeprava uskutečněna, ale je osobou

povinnou k dani se sídlem v jiném členském státě. Místo plnění je podle

§ 9 odst. 1 sídlo osoby, pro kterou je přeprava uskutečněna. V takovém

případě splní daňovou povinnost osoba povinná k dani, pro kterou je

přeprava uskutečněna, a to ve svém členském státě.

Příklad č. 7

Tuzemský dopravce, plátce daně, přepraví zboží ze Žiliny do Bratislavy

pro tuzemskou fi rmu, která je osobou povinnou k dani, ale nemá sídlo na

Slovensku. Přepravní výkon podléhá dani v tuzemsku, podle sídla osoby

povinné k dani, pro kterou je přeprava uskutečněna.

Za ekonomickou činnost je považována přeprava, která je zahájena v jed

nom členském státě a ukončena v jiném členském státě, ale místo plnění

zůstává v členském státě zahájení přepravy a nelze jej „přechýlit“ do ji

ného členského státu, protože osoba, pro kterou je přeprava uskutečňována

je osobou nepovinnou k dani. V takovém případě nemůže splnit daňovou

povinnost nikdo jiný než dopravce.

Příklad č. 8

Tuzemský dopravce, plátce daně, přepraví zboží ze Slovenska do Pol

ska pro tuzemskou osobu, která je nepovinnou k dani. Přepravní výkon

podléhá na výstupu dani na Slovensku, kdy je podle § 10f místem plnění

místo zahájení přepravy a daň musí přiznat tuzemský dopravce registrací


Právní úprava přepravy 15

k dani na Slovensku. I v tomto případě je touto přepravou uskutečňována

ekonomická činnost v jiném členském státě a plátce se musí registrovat

na Slovensku k dani.

Ve všech případech, kdy přepravní výkon začíná v jiném členském státě

a končí v dalším členském státě a uskutečňuje jej tuzemský dopravce,

plátce daně, pro objednatele z téhož členského státu, ve kterém je přeprava

zahájena, a ten je osobou nepovinnou k dani, nebo pro osoby z jiných člen

ských států, které jsou osobami nepovinnými k dani, podléhá přepravní

výkon na výstupu dani podle místa, kde byla přeprava zahájena a daň

přizná tuzemský dopravce tak, že se musí registrovat k dani v členském

státě zahájení přepravy. Registrace musí být provedena bez ohledu na výši

dosaženého obratu. V každém případě je touto přepravou uskutečňována

ekonomická činnost v členském státě zahájení přepravy. Totéž platí v pří

padech, kdy objednatelem přepravy je tuzemská osoba, která je osobou

nepovinnou k dani.

Za ekonomickou činnost přepravním výkonem v jiném členském státě je

považována přeprava, která začíná v tuzemsku a je ukončena v jiném člen

ském státě, jestliže je uskutečňována pro osobu povinnou k dani se sídlem

v jiném členském státě, protože místem plnění je sídlo osoby povinné

k dani, pro kterou je přeprava uskutečněna. Naopak, za ekonomickou

činnost přepravním výkonem v jiném členském státě není považována

přeprava, která začíná v tuzemsku a je ukončena v jiném členském státě,

jestliže je uskutečňována pro osobu nepovinnou k dani, bez ohledu na její

sídlo. Místo plnění zůstává v tuzemsku podle § 10f a přeprava podléhá

dani na výstupu.

Příklad č. 9

Dopravce uskutečňuje přepravu z tuzemska na Slovensko pro osobu re

gistrovanou k dani na Slovensku. Dopravce použije reverse charge a ne

uplatní u přepravy daň. Dopravce uskutečňuje přepravním výkonem eko

nomickou činnost na Slovensku, ale nemusí se na Slovensku registrovat

k dani.

Příklad č. 10

Dopravce uskutečňuje přepravu z tuzemska na Slovensko pro tuzemskou

osobu, která může být osobou povinnou k dani nebo je osobou nepovinnou

k dani. V obou případech dopravce uplatní daň na výstupu, protože místem

plnění u této ekonomické činnosti je sídlo osoby povinné k dani v tuzemsku


16 DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby

podle § 9 odst. 1 nebo zahájení přepravy v tuzemsku podle § 10f, jestliže

je přeprava uskutečňována pro osobu nepovinnou k dani. Dopravce tímto

přepravním výkonem neuskutečňuje ekonomickou činnost na Slovensku.

Za ekonomickou činnost přepravním výkonem není považována přeprava,

která je zahájena v některém z členských států a je ukončena v tuzemsku

nebo v jiném členském státě a je uskutečňována pro osobu povinnou

k dani se sídlem v jiném členském státě nebo pro tuzemskou osobu po

vinnou k dani. V takovém případě dochází k uplatnění reverse charge.

Příklad č. 11

Tuzemský dopravce uskutečňuje přepravu ze Slovenska do tuzemska pro

osobu povinnou k dani se sídlem v Polsku. Místem plnění je Polsko a do

pravce u přepravy neuplatní daň a tu přizná v Polsku osoba povinná

k dani, pro kterou je přeprava uskutečněna.

Příklad č. 12

Tuzemský dopravce uskutečňuje přepravu ze Slovenska do tuzemska pro

tuzemskou osobu povinnou k dani. Dopravce uplatní reverse charge a pře

chýlením místa plnění do tuzemska se z této přepravy stává přeprava

s místem v tuzemsku a dopravce, protože je plátce daně, musí uplatnit na

výstupu „tuzemskou“ daň.


Přeprava zboží v tuzemsku 17

2. Přeprava zboží v tuzemsku

Současná právní úprava nevyjmenovává přepravní služby v samostatném

ustanovení. Protože přeprava je z hlediska právní úpravy považována za

poskytnutí služby, platí zásada, že pokud nejsou služby vyjmenovány, při

stanovení místa plnění se uplatní základní pravidlo podle § 9. Jestliže je

tedy přeprava zboží uskutečňována pro osoby povinné k dani, postupuje se

podle § 9 odst. 1 a místem plnění je sídlo osoby povinné k dani, pro kterou

je přeprava uskutečněna. Totéž platí o službách souvisejících s přepravou

zboží, jako je např. nakládka, vykládka, vystavování přepravních dokladů

apod., které také nejsou vyjmenovány a pokud jsou poskytovány osobám

povinným k dani, stanoví se místo plnění podle § 9 odst. 1. Jestliže je pře

prava zboží uskutečňována pro osoby nepovinné k dani, je místem plnění

podle § 10f buď území, kde je přeprava uskutečněna, nebo místo zahájení

přepravy. U služeb souvisejících s přepravou, jsou-li poskytovány osobám

nepovinným k dani, je místo plnění podle § 10g písm. a) stanoveno podle

místa, kde jsou tyto služby poskytovány.

K uplatnění reverse charge tak dojde nejen při poskytnutí služby, a tím

i přepravy, osobám povinným k dani se sídlem v jiných členských státech,

ale také zahraničním osobám povinným k dani. Postup bude tedy stejný

pro oba okruhy osob, kdy podstatné je, aby osoby, pro které bude pře

prava uskutečněna, byly osobami povinnými k dani ve smyslu § 5, tedy

podnikatelské subjekty, právnické nebo fyzické osoby.

K uplatnění reverse charge bude docházet i u přepravy zboží v tuzemsku,

která bude uskutečňována pro osoby povinné k dani se sídlem v jiných

členských státech a pro zahraniční osoby.

Pokud se bude jednat o přepravu zboží v tuzemsku pro osoby nepovinné

k dani, je místem plnění tuzemsko podle § 10f.

2.1 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná tuzemskými

dopravci pro osoby povinné k dani

Přepravní výkony v tuzemsku, z hlediska stanovení místa plnění, jsou

posuzovány stejně, jako přepravní výkony mezi členskými státy. Místem

plnění je podle § 9 odst. 1 sídlo osoby povinné k dani, pro kterou je pře

prava uskutečňována. Takto stanovené místo plnění platí pro přepravu

zboží v tuzemsku uskutečněnou pro osobu povinnou k dani v tuzemsku,

kdy místem plnění je sídlo osoby povinné k dani v tuzemsku. Plátce musí




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2020 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist