

Elektronická kniha:
DPH a účtování -- přeprava, dovoz, vývoz, služby
Autor:
František Louša; Svatopluk Galočík
Podnázev: 6. aktualizované vydání
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | EPUB, MOBI, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2013 |
Počet stran: | 163 |
Rozměr: | 21 cm |
Vydání: | 6., aktualiz. vyd. |
Skupina třídění: | Účetnictví |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
Nakladatelské údaje: | Praha, Grada, 2013 |
ISBN: | 978-80-247-4630-2 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Příručka shrnuje základní informace o dani z přidané hodnoty a účtování z hlediska přepravy, dovozu, vývozu a služeb.
Šesté vydání zahrnuje změny platné od 1. 1. 2013. V ojedinělé publikaci je souhrnně vysvětlena poměrně složitá problematika přepravy uskutečňované při různých směrech přepravovaného zboží českými dopravci, dopravci z jiných členských států a zahraničními dopravci z tuzemska do jiných členských států EU a do zahraničí a opačně. Včetně služeb souvisejících s přepravou a služeb, které jsou přímo vázané na dovoz a vývoz. Zvláštní pozornost je věnována činnosti spedičních a logistických firem. Výklad v knize zahrnuje i služby, jejichž předmětem plnění jsou prostředky pro dopravu (např. opravy a pronájmy dopravních prostředků, podnikání autobazarů a práva a povinnosti dovozců a vývozců, kteří přepravu uskutečňují, nebo si ji obstarávají u jiných firem).V komplexně pojaté publikaci je výklad problematiky uplatňování DPH rozšířen o účtování s vysvětlením rozdílných přístupů v účetnictví a dle zákona o DPH např. v přepočtu měn, okamžiku zdanitelného plnění atd. (přeprava, dovoz, vývoz, služby)
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Ekonomie, obchod, finance
Naučná literatura > Ekonomie, obchod, finance > Daň z přidané hodnoty > Česko
Katalog předmětový > P > Přeprava zboží > Země Evropské unie
Naučná literatura > Ekonomie, obchod, finance > Účetnictví > Česko
Katalog vybraných autorů > L > Louša – František Louša
Katalog vybraných autorů > G > Galočík – Svatopluk Galočík
Katalog nakladatelství > G > Grada

Louša, František; Galočík, Svatopluk
Cena: 220 Kč
osoba neusazená v tuzemsku u přepravy
identifi kovaná osoba u přepravy
datum uskutečnění u přepravy
daňové doklady při dovozu a vývozu
základ daně při dovozu
266 příkladů z praxe
DPH
a účtování
Svatopluk Galočík, František Louša
přeprava, dovoz,
vývoz, služby
Šesté vydání zahrnuje změny platné od 1. 1. 2013. V ojedinělé publikaci je souhrnně vysvětlena
poměrně složitá problematika přepravy uskutečňované při různých směrech přepravovaného zboží
českými dopravci, dopravci z jiných členských států a zahraničními dopravci z tuzemska do jiných
členských států EU a do zahraničí a opačně. Včetně služeb souvisejících s přepravou a služeb, které
jsou přímo vázané na dovoz a vývoz. Zvláštní pozornost je věnována činnosti spedičních a logistic
kých fi rem. Výklad v knize zahrnuje i služby, jejichž předmětem plnění jsou prostředky pro dopra
vu (např. opravy a pronájmy dopravních prostředků, podnikání autobazarů a práva a povinnosti
dovozců a vývozců, kteří přepravu uskutečňují, nebo si ji obstarávají u jiných fi rem).
V komplexně pojaté publikaci je výklad problematiky uplatňování DPH rozšířen o účtování s vy
světlením rozdílných přístupů v účetnictví a dle zákona o DPH např. v přepočtu měn, okamžiku
zdanitelného plnění atd.
JUDr. Svatopluk Galočík se narodil v roce 1948 v Ostravě. Do roku 1994 zastával různé funkce
v celní správě, posledním pracovištěm bylo Generální ředitelství cel v Praze. V roce 1986 dokončil
vysokoškolská studia na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1993 pracoval na
Ministerstvu fi nancí na odboru nepřímých daní, oddělení DPH, a podílel se tak na tvorbě legisla
tivy DPH až do roku 2004, kdy Česká republika vstoupila do EU. Od roku 2004 uplatňuje naby
té znalosti a zkušenosti v soukromém sektoru, kde působí jako fi nanční a ekonomický poradce,
provádí lektorskou a publikační činnost, zejména v oblasti intrakomunitárního plnění a obchodu
s třetími zeměmi.
Ing. František Louša po absolvování Fakulty fi nancí Vysoké školy ekonomické v Praze, směr
účetní evidence nastoupil do již neexistujícího podniku Geoindustria. Od roku 1977 až do roku
1990, kdy začal pracovat jako auditor, vykonával v tomto podniku funkci vedoucího podnikových
účtáren. Po několik let stál ve vedení pražské pobočky Svazu účetních a nějakou dobu byl i členem
jeho Metodického výboru. Řídil zde přednáškovou činnost a posléze začal sám přednášet jak pro
Svaz účetních, tak i pro jiné vzdělávací organizace. Po vzniku Komory auditorů pracoval v jejích
vedoucích orgánech, v současné době je členem Výboru pro účetní výkaznictví, což je nový název
pro metodický výbor Komory auditorů. Kromě přednáškové činnosti je autorem několika publikací,
v posledních letech publikuje pouze v nakladatelství Grada. Kromě toho občasně přispívá články
do časopisů Auditor a Účetnictví v praxi. Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 624 400 e-mail: obchod@grada.cz www.grada.cz
6. aktualizované
vydání
DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby
Svatopluk Galočík, František Louša
GRADA Publishing
DPH
a účtování
Svatopluk Galočík, František Louša
přeprava, dovoz,
vývoz, služby
6. aktualizované
vydání
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro
dukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného
souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Edice Účetnictví a daně JUDr. Svatopluk Galočík, Ing. František Louša DPH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby 6. aktualizované vydání TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala GRADA Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7, jako svou 5 123. publikaci Realizace obálky Vojtěch Kočí Zlom Jan Šístek Odpovědná redaktorka Ing. Michaela Průšová Počet stran 168 Šesté vydání, Praha 2006, 2008, 2009, 2010, 2011, 2013 Vytiskla Tiskárna PROTISK, s.r.o., České Budějovice _____________________________________________ © GRADA Publishing, a.s., 2013 ISBN 978-80-247-4630-2 GRADA Publishing: tel.: 234 264 401, fax: 234 264 400, www.grada.cz ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8461-8 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8462-5 (ve formátu EPUB)
Obsah
Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1. Právní úprava přepravy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.1 Přeprava osob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 1.2 Ekonomická činnost uskutečňovaná přepravou zboží . . . 11
2. Přeprava zboží v tuzemsku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
2.1 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná tuzemskými
dopravci pro osoby povinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 2.2 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná dopravci z jiných
členských států a zahraničními dopravci pro osoby povinné
k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 2.3 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná tuzemskými
dopravci pro osoby nepovinné k dani. . . . . . . . . . . . . . . . 20 2.4 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná dopravci
z jiných členských států a zahraničními dopravci pro osoby
nepovinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
3. Přeprava zboží mezi členskými státy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
3.1 Přeprava zboží mezi členskými státy uskutečňovaná
tuzemskými dopravci pro osoby povinné k dani . . . . . . . . 23 3.2 Přeprava zboží mezi členskými státy uskutečňovaná
tuzemskými dopravci pro osoby nepovinné k dani . . . . . . 27 3.3 Přeprava zboží mezi členskými státy uskutečňovaná
dopravci z jiných členských států a zahraničními dopravci
pro osoby povinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 3.4 Přeprava zboží mezi členskými státy uskutečňovaná
dopravci z jiných členských států a zahraničními dopravci
pro osoby nepovinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 3.5 Uplatnění reverse charge a změna místa plnění a přenesení
daňové povinnosti: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 3.6 Přeprava zboží, u které nelze uplatnit reverse charge
a místo plnění je stanoveno podle § 10f . . . . . . . . . . . . . 35
4. Účtování DPH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
4.1 Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 4.2 Faktury v dodavatelsko odběratelských vztazích mezi
členskými státy EU a při dovozu zboží . . . . . . . . . . . . . . . 38 4.3 Zálohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 4.4 Účtování příkladů uvedených v publikaci . . . . . . . . . . . . . 44 Činnost a uplatnění DPH u spedičních firem . . . . . . . . . . . . . 46 6. Služby související s přepravou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58 7. Daňové doklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 8. Stručný přehled variant při přepravě zboží . . . . . . . . . . . . . . 66
8.1 Stručný tabulkový přehled . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
8.2 Předchozí tabulka se stručným zdůvodněním v návaznosti
na předchozí výklad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
9. Přeprava s třetími zeměmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
9.1 Přeprava při vývozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
9.2 Služby přímo vázané na vývoz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
9.3 Přeprava při dovozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
9.4 Služby přímo vázané na dovoz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 10. Vývoz zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 11. Dovoz zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
11.1 Základ daně při dovozu zboží podle § 38 ZDPH . . . . . . 119
11.2 Postup při dovozu zboží dovozcem . . . . . . . . . . . . . . . . 123
11.3 Postup při dovozu zboží nepřímým zástupcem . . . . . . . 124
11.4 Postup při dovozu zboží přímým zástupcem . . . . . . . . . 125
11.5 Oprava daně při dovozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
11.6 Dovoz do režimů, ve kterých nevzniká daňová
povinnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
12. Opravy dopravních prostředků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131 13. Pronájem dopravních prostředků mezi osobami
z členských států a třetími zeměmi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
13.1 Finanční pronájem dopravního prostředku . . . . . . . . . . 138
13.2 Operativní pronájem dopravního prostředku . . . . . . . . . 143
13.3 Krátkodobý pronájem dopravního prostředku . . . . . . . . 146
13.4 Jiný než krátkodobý pronájem dopravního prostředku
podle § 10d . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
14. Dodání a pořízení nových dopravních
prostředků uvnitř EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
14.1 Dodání nového dopravního prostředku . . . . . . . . . . . . . 152
14.2 Pořízení nového dopravního prostředku . . . . . . . . . . . . 154
15. Zvláštní režim při obchodu s „ojetými“ dopravními
prostředky mezi členskými státy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
16. Souhrnné hlášení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Úvod 7
Úvod
Tato publikace zaměřená na problematiku přepravy, dovozu, vývozu
a služby, které se vztahují k přepravě a k dopravním prostředkům, je
vydávána od vstupu ČR do Evropské unie jako 6. aktualizované vydání.
Jsou v ní zapracovány změny novely k DPH účinné od 1. ledna 2013, které
se týkají výše uvedené problematiky, včetně výkladu a příkladů z praxe.
Právní úprava samotných přepravních výkonů uskutečňovaných mezi
osobami registrovanými v různých členských státech a mezi dopravci
z třetích zemí se sice k 1. lednu 2013 nezměnila, ale byla rozšířena daňová
povinnost v případech, kdy jedna z osob není registrována k dani, ale je
osobou povinnou k dani. K rozšíření daňových povinností došlo zejména
novým pojetím osoby neusazené v tuzemsku podle § 4 odst. 1 písm. n),
kdy se za takovou osobu považuje právě i osoba povinná k dani se sídlem
v jiném členském státě, ale neregistrovaná k dani. U tuzemských osob,
plátců daně, tak došlo k rozšíření jejich daňových povinností, pokud při
jímají služby.
Pokud stejné služby přijímají tuzemské osoby povinné k dani, ale neplátci,
dochází novelou k rozšíření registračních povinností, kdy se tyto osoby
musí registrovat jako identifikované osoby podle § 6h a mají stejné po
vinnosti přiznat daň jako plátci daně, ale na rozdíl od plátců nemají nárok
na uplatnění odpočtu daně.
U poskytovaných služeb tuzemskými osobami povinnými k dani, ale
neplátci, upravuje novela jejich registrační povinnosti v § 6i, kdy se tyto
osoby musí povinně registrovat jako identifikované a následně mají stejné
povinnosti jako plátci daně.
Zásadním pro uplatňování DPH u přepravy a služeb souvisejících však
zůstává i pro období roku 2013 stanovení místa plnění, které je umožněno
systémem reverse charge.
K podstatné změně dochází u přijatých služeb od osob neusazených v tu
zemsku, protože novela již neupravuje náležitosti daňových dokladů, které
poskytující osoby vystavují, a stanoví v § 24 pouze datum uskutečnění
zdanitelného plnění, a tím i zdaňovací období, za které je povinen pří
jemce služby přiznat v tuzemsku daň. Datum uskutečnění zdanitelného
plnění je den poskytnutí služby nebo poskytnutí úplaty, podle toho, co
nastane dříve. Datum vystavení daňového dokladu poskytovatelem nemá
žádný význam pro stanovení data uskutečnění zdanitelného plnění. V této D PH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby
souvislosti byly zrušeny povinnosti a náležitosti v § 31 a 32. Tato úprava
se týká přijatých daňových dokladů za přepravu a služby s ní související,
u kterých jsou plátce nebo identifikovaná osoba povinni přiznat daň. Tato
povinnost vzniká i v případě, že za přijaté služby neobdrží daňový doklad. Právní úprava při poskytování služeb plátcem nebo identifikované osoby, zejména povinnost uvádět tato plnění do daňového přiznání, je stanovena v § 24a, kdy poskytovatel služby je povinen ji uvést do daňového přiznání a případně i do souhrnného hlášení ke dni uskutečnění plnění, tedy ke dni poskytnutí služby nebo přijetí úplaty, podle toho, co nastane dříve. Poskytovatel má ovšem povinnost vystavit daňový doklad podle § 28 s náležitostmi podle § 29. V § 73 odst. 1 písm. b) je zachován nárok při uplatnění odpočtu daně u přijatých zdanitelných plnění a plátce bude moci i nadále tento nárok uplatnit i bez daňového dokladu, pokud je schopen doložit uskutečnění plnění. Předmětná úprava týkající se stanovení data uskutečnění se týká i dalších služeb, jako jsou služby související s přepravou zboží, pronájmy dopravních prostředků, opravy dopravních prostředků apod., u kterých bude uplatňován systém „reverse charge“ jak pro osoby povinné k dani se sídlem v členských státech, tak pro zahraniční osoby povinné k dani a poskytované těmito osobami s místem plnění v tuzemsku. Veškerá výše uvedená problematika je v předkládané publikaci vysvětlena výkladem konkrétních ustanovení a doplněna praktickými příklady, kterých je v publikaci 266. Výklad je také doplněn o předpisy a postupy, které je nutné dodržet při zapisování popsaných situaci do účetnictví. Ve výkladu k účetnictví je zdůrazněno, kdy nedochází ke vzniku daňové povinnosti a účetního případu ve stejný okamžik, je popsán způsob přepočtu cizích měn. Je popsán základní způsob účtování a u jednotlivých příkladů, pokud k tomu dochází, je popsán odlišný účetní přístup. Autoři publikace věří, že problematika a její zpracování v této publikaci budou mít za následek lepší orientaci a zvládnutí samotného uplatnění DPH v publikovaných oblastech plnění.
Právní úprava přepravy 9
1. P rávní úprava přepravy
Právní úprava přepravy zboží je obsahem § 9 odst. 1, jestliže je přeprava
poskytována pro osoby povinné k dani, a to jak tuzemské, osoby se sídlem
v jiném členském státě nebo pro zahraniční osoby povinné k dani. Tato
přeprava je předmětem daně v tuzemsku nebo v jiném členském státě.
Přeprava zboží poskytovaná osobám nepovinným k dani, tuzemským, se
sídlem v jiném členském státě a zahraničním osobám je upravena v § 10f.
Tato přeprava je předmětem daně v tuzemsku nebo v jiném členském státě.
Přeprava zboží při dovozu a vývozu je osvobozena od daně podle § 69,
a to při poskytování všem osobám a nepodléhá dani ani v tuzemsku ani
v jiném členském státě.
Přeprava osob v tuzemsku, pravidelná i nepravidelná, je upravena v § 10a
a podléhá tuzemské dani. Pravidelná přeprava podléhá snížené sazbě a ne
pravidelná základní sazbě.
Přeprava osob mezi členskými státy a s třetími zeměmi je upravena v § 70
a je na území tuzemska osvobozena od daně, ať již se jedná o pravidelnou
nebo nepravidelnou přepravu. Touto úpravou není dotčena právní úprava
ostatních členských států, protože některé z nich přepravu osob mezi
členskými státy na svém území považují za předmět daně a uplatňují daň.
Tuzemská právní úprava je tak totožná s právní úpravou v ostatních člen
ských státech.
1.1 Přeprava osob
Místo plnění u přepravy osob je stanoveno v § 10a. Místem plnění je
místo, kde se příslušný úsek přepravy osob uskutečňuje, což je území,
kde je přeprava uskutečňována. Toto místo plnění platí pro přepravu osob
v tuzemsku, kde je místem plnění tuzemsko, mezi členskými státy, kde je
stanoveno tolik míst plnění kolik je členských států, přes které je přeprava
uskutečňována, a při přepravě s třetími zeměmi je místem plnění území
členského státu a třetí země. Přeprava osob je tak právní úpravou rozli
šena na přepravu v tuzemsku, přepravu mezi členskými státy a přepravu
s třetími zeměmi.
Přeprava osob v tuzemsku je rozlišena na přepravu pravidelnou a nepra
videlnou. Místem plnění podle § 10a je tuzemsko. Pravidelná přeprava
osob je charakterizována jako přeprava s pevným jízdním řádem, předem D PH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby
stanovenými místy s možností nastoupit a vystoupit a s pevně stanovenou
cenou za přepravní úsek. Přeprava osob v tuzemsku, která nesplňuje tato
kritéria, je považována za přepravu nepravidelnou. Do této přepravy patří
zejména tuzemské zájezdy, podnikové zájezdy, taxislužba apod. Rozlišení
přepravy osob v tuzemsku na pravidelnou a nepravidelnou má ten význam, že podle přílohy č. 2 ZDPH je u pravidelné přepravy osob v tuzemsku uplatňována snížená sazba daně, zatímco u nepravidelné přepravy osob v tuzemsku je uplatňována základní sazba. Do pravidelné přepravy osob v tuzemsku patří MHD, zejména vlaková přeprava a autobusová linková přeprava. Přeprava osob mezi členskými státy není rozlišena na pravidelnou a nepravidelnou, což znamená, že v některých členských státech, ve kterých není přeprava osob osvobozena, je uplatňována daň. V tuzemsku je podle
§ 70 přeprava osob mezi členskými státy a třetími zeměmi osvobozena od
daně. Místem plnění je podle § 10a území, kde je přeprava uskutečňována.
Přeprava osob mezi členskými státy je jediným plněním, u kterého nedo
šlo k jednotné úpravě při uplatnění daně mezi členskými státy. Jedná se
o plnění, u kterého není použit reverse charge, a každý členský stát přijal
takovou právní úpravu, kterou uznal za vhodné. Proto není závadou, že
místem plnění je úsek, kde je přeprava uskutečňována, i když je u této
přepravy stanoveno místo plnění v tolika členských státech, přes které je
přeprava uskutečňována. Proto při autobusové přepravě např. z tuzem
ska do Portugalska, podléhá přeprava dani členských států, přes které je
uskutečňována. Právní úprava je ponechána jednotlivým členským státům,
takže dopravce si musí zjistit „daňové zatížení“ v těchto členských státech,
aby mohl stanovit cenu za přepravu objednateli přepravy. Tento postup se
uplatňuje bez rozlišení, zda se jedná o pravidelnou nebo nepravidelnou
přepravu. Jestliže pravidelná či nepravidelná přeprava začíná v tuzemsku
a směřuje do jiného členského státu, za přepravu na území tuzemska se
daň neuplatňuje. Je však nutné počítat s uplatněním daně v dalších člen
ských státech, protože osvobození přepravy se týká pouze tuzemského
úseku. Obdobně tomu je i v opačných případech, kdy přeprava osob začíná
v jiném členském státě a končí v tuzemsku nebo přes tuzemsko přeprava
tranzituje. Výše uvedený postup je uplatňován nejen vůči tuzemským
dopravcům, plátcům daně, ale také vůči dopravcům z jiných členských
států nebo dopravcům z třetích zemí. Současně s přepravou osob mezi
členskými státy jsou vedle osvobození přepravy v tuzemsku osvobozeny
také služby související s touto přepravou a osvobozen je také podej a pře
prava spoluzavazadel.
Právní úprava přepravy 11
I u přepravy osob s třetími zeměmi je místem plnění podle § 10a území, na
kterém je přeprava uskutečňována. Přeprava osob s třetími zeměmi, opět
bez rozlišení na pravidelnou nebo nepravidelnou, je v tuzemsku osvobo
zena od daně podle § 70. Jedná se o pravidelnou (linkovou) nebo nepra
videlnou (zájezdovou) přepravu osob z tuzemska do třetích zemí, které
nejsou členy EU. Od daně je osvobozen opět pouze tuzemský úsek, pro
tože další členské státy, přes které je přeprava uskutečňována, a případně
i třetí země, mohou mít právní úpravu odlišnou od tuzemské a mohou
tak uplatňovat za přepravu na svém území daň. Většina členských států
a rovněž i třetích zemí však takovou přepravu na svém území osvobozuje.
Osvobození od daně v tuzemsku je uplatňováno nejen vůči tuzemským
dopravcům, plátcům daně, ale také vůči dopravcům z jiných členských
států nebo dopravcům z třetích zemí. Současně s přepravou osob s třetími
zeměmi jsou vedle osvobození přepravy v tuzemsku osvobozeny také
služby související s touto přepravou a osvobozen je také podej a přeprava
spoluzavazadel.
Příklad č. 1
Tuzemský dopravce uskutečňuje pravidelnou autobusovou přepravu na
lince Praha – Oslo a zpět. Použití parkovacích míst na různých autobu
sových nádražích po trase v tuzemsku, je z hlediska provozovatelů těchto
stanovišť osvobozeno od daně.
Příklad č. 2
Norský dopravce uskutečňuje pravidelnou autobusovou přepravu na lince
Oslo – Praha a zpět. Použití parkovacích míst na různých autobusových
nádražích po trase v tuzemsku, je z hlediska provozovatelů těchto stanovišť
osvobozeno od daně.
Příklad č. 3
U autobusové přepravy Praha – Londýn jsou přepravována nadměrná
zavazadla cestujících, která jsou placena zvlášť a jejich cena není součástí
jízdenky. Cena za přepravu zavazadel je osvobozena od daně.
1.2 Ekonomická činnost uskutečňovaná přepravou zboží
Obdobně jako přeprava osob je i přeprava zboží rozlišena na přepravu
zboží v tuzemsku, přepravu zboží mezi členskými státy a přepravu zboží
s třetími zeměmi, pro kterou zákonná úprava používá termín přeprava
12 D PH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby
při dovozu a přeprava při vývozu. Právní úprava nepoužívá pojem „me
zinárodní přeprava“, ale rozlišuje ji, jak je výše uvedeno. Přeprava zboží
je ve smyslu § 5 ekonomickou činností a pokud je prováděna plátcem
daně, je předmětem daně a pokud je prováděna osobou povinnou k dani,
je sice předmětem daně, ale osoby povinné k dani jsou povinny se regis
trovat jako identifikované osoby podle § 6i nebo podle § 6, pokud splní
podmínky § 6.
Přeprava zboží uskutečněná v jednom členském státě nebo přeprava zboží
mezi členskými státy je službou, která není vyjmenována v žádném usta
novení zákona o DPH. Stejně je tomu u služeb, které souvisí s touto pře
pravou. Jestliže je přeprava zboží uskutečňována osobou povinnou k dani
pro osoby povinné k dani, je stanoveno místo plnění podle § 9 odst. 1,
což znamená, že místem plnění je sídlo osoby, pro kterou je přeprava
uskutečněna. Stejně tak se postupuje u služeb souvisejících s přepravou
zboží, protože místo plnění je určeno stejně podle § 9 odst. 1. Jestliže by
byla uskutečněna přeprava zboží tuzemským dopravcem povinným k dani,
ale dosud neregistrovaným k dani, pro osobu povinnou k dani se sídlem
v jiném členském státě a místem plnění by bylo podle § 9 odst. 1 sídlo
této osoby povinné k dani v jiném členském státě a tato osoba by měla
povinnost přiznat daň ve svém členském státě, musela by se tuzemská
osoba povinná k dani registrovat jako identifikovaná osoba podle § 6i.
Jestliže je přeprava zboží uskutečňována pro osoby nepovinné k dani, je
místo plnění stanoveno u přepravy podle § 10f. Při přepravě v tuzemsku
to je území tuzemska a při přepravě do jiného členského státu je místem
plnění místo zahájení přepravního výkonu. U služeb souvisejících s pře
pravou zboží je podle § 10g písm. a) místem plnění místo, kde je tato
služba poskytnuta.
Než bude podán podrobnější výklad k jednotlivým typům přepravy, je
nutné se zmínit o určitých institutech, které jsou převzaty z obecně závaz
ných předpisů EU, a které umožňují uplatňovat stejný postup tuzemských
dopravců a přepravců v jiných členských státech a opačně dopravců a pře
pravců registrovaných v jiných členských státech, kteří uskutečňují pře
pravu přes tuzemsko nebo v tuzemsku. V zákoně o DPH jsou tyto instituty
upraveny obecně, což znamená, že jsou používány i při jiných plněních,
ale týkají se také přepravních výkonů. Jedná se zejména o možnost nebo,
v určitých případech, povinnost registrace tuzemských dopravců k dani
v jiných členských státech za podmínky, že v konkrétním členském státě
uskutečňují přepravním výkonem ekonomickou činnost. Uskutečňováním
Právní úprava přepravy 13
ekonomické činnosti přepravním výkonem v jiném členském státě se
stává tuzemský dopravce osobou povinnou k dani v členském státě, ve
kterém ekonomickou činnost uskutečňuje. Na druhé straně to znamená, že
pokud plátce neuskutečňuje přepravním výkonem ekonomickou činnost
v některém členském státě, nemůže se registrovat k dani v tomto člen
ském státě dobrovolně. Přeprava zboží je službou, kterou z části poskytuje
dopravce na území jiného členského státu. U služeb, tedy i u přepravy
zboží plní vždycky daňovou povinnost osoba povinná k dani, jestliže
má sídlo v členském státě, ve kterém je také stanoveno místo plnění.
Proto vzniká dopravci povinnost registrace v jiném členském státě pouze
v případech, že uskutečňuje přepravu s místem plnění v jiném členském
státě, což jsou případy, kdy je přeprava uskutečněna pro osoby nepovinné
k dani. Za ekonomickou činnost uskutečňovanou přepravním výkonem
s povinností registrace je považována taková přeprava, která je zahájena
v jednom členském státě a v tomtéž státě je také ukončena, aniž by byla
uskutečněna přeprava do jiného členského státu nebo přeprava zahájena
v jednom členském státě a ukončena v jiném členském státě, a to vždy
uskutečněná pro osoby nepovinné k dani.
Příklad č. 4
Tuzemský dopravce uskuteční přepravu zboží na Slovensko a v Žilině zboží
vyloží. Slovenská spedice mu nabídne přepravu zboží ze Žiliny do Brati
slavy pro slovenskou firmu registrovanou k dani na Slovensku. Dopravce,
přesto, že bude za přepravu fakturovat osobě registrované k dani na Slo
vensku daň neuplatní, protože ji přizná objednatel přepravy, uskutečňuje
ekonomickou činnost na Slovensku. Tuzemský dopravce se však nemusí
na Slovensku registrovat k dani.
Příklad č. 5
Německý dopravce, registrovaný k dani v Německu, uskuteční přepravu
zboží do tuzemska a v Praze zboží vyloží. Tuzemská spedice mu nabídne
přepravu zboží z Prahy do Brna pro plátce daně. Německý dopravce,
přesto, že bude za přepravu fakturovat plátci daně, daň neuplatní, protože
ji přizná plátce. Německý dopravce uskutečňuje ekonomickou činnost
v tuzemsku, ale nemusí se registrovat v tuzemsku k dani.
Dále je za ekonomickou činnost považována přeprava, která je zahájena
v jednom členském státě a ukončena v tomtéž členském státě pro osobu
z téhož členského státu, která je osobou nepovinnou k dani. Podle § 10f D PH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby
je místo plnění totožné s územím, kde je přeprava uskutečněna, a nelze
použít reverse charge, protože se jedná o přepravu uskutečněnou osobě
nepovinné k dani. V takovém případě nemůže splnit daňovou povinnost
nikdo jiný než dopravce a musí se tak registrovat k dani v členském státě,
kde je stanoveno místo plnění.
Příklad č. 6
Tuzemský dopravce přepraví zboží ze Žiliny do Bratislavy pro slovenskou
osobu, která není osobou povinnou k dani na Slovensku. Dopravce usku
tečňuje ekonomickou činnost na Slovensku a daňovou povinnost splní na
Slovensku tak, že se musí registrovat k dani. Registrace je povinná, protože
nikdo jiný než dopravce nemůže splnit daňovou povinnost.
Za ekonomickou činnost není považována přeprava, která je zahájena
v jednom členském státě a ukončena ve stejném členském státě, pro osobu
z jiného členského státu, která sice je osobou povinnou k dani, ale nemá
sídlo v členském státě, ve kterém je přeprava uskutečněna, ale je osobou
povinnou k dani se sídlem v jiném členském státě. Místo plnění je podle § 9 odst. 1 sídlo osoby, pro kterou je přeprava uskutečněna. V takovém případě splní daňovou povinnost osoba povinná k dani, pro kterou je přeprava uskutečněna, a to ve svém členském státě.
Příklad č. 7
Tuzemský dopravce, plátce daně, přepraví zboží ze Žiliny do Bratislavy
pro tuzemskou firmu, která je osobou povinnou k dani, ale nemá sídlo na
Slovensku. Přepravní výkon podléhá dani v tuzemsku, podle sídla osoby
povinné k dani, pro kterou je přeprava uskutečněna.
Za ekonomickou činnost je považována přeprava, která je zahájena v jed
nom členském státě a ukončena v jiném členském státě, ale místo plnění
zůstává v členském státě zahájení přepravy a nelze jej „přechýlit“ do ji
ného členského státu, protože osoba, pro kterou je přeprava uskutečňována
je osobou nepovinnou k dani. V takovém případě nemůže splnit daňovou
povinnost nikdo jiný než dopravce.
Příklad č. 8
Tuzemský dopravce, plátce daně, přepraví zboží ze Slovenska do Pol
ska pro tuzemskou osobu, která je nepovinnou k dani. Přepravní výkon
podléhá na výstupu dani na Slovensku, kdy je podle § 10f místem plnění
místo zahájení přepravy a daň musí přiznat tuzemský dopravce registrací
Právní úprava přepravy 15
k dani na Slovensku. I v tomto případě je touto přepravou uskutečňována
ekonomická činnost v jiném členském státě a plátce se musí registrovat
na Slovensku k dani.
Ve všech případech, kdy přepravní výkon začíná v jiném členském státě
a končí v dalším členském státě a uskutečňuje jej tuzemský dopravce,
plátce daně, pro objednatele z téhož členského státu, ve kterém je přeprava
zahájena, a ten je osobou nepovinnou k dani, nebo pro osoby z jiných člen
ských států, které jsou osobami nepovinnými k dani, podléhá přepravní
výkon na výstupu dani podle místa, kde byla přeprava zahájena a daň
přizná tuzemský dopravce tak, že se musí registrovat k dani v členském
státě zahájení přepravy. Registrace musí být provedena bez ohledu na výši
dosaženého obratu. V každém případě je touto přepravou uskutečňována
ekonomická činnost v členském státě zahájení přepravy. Totéž platí v pří
padech, kdy objednatelem přepravy je tuzemská osoba, která je osobou
nepovinnou k dani.
Za ekonomickou činnost přepravním výkonem v jiném členském státě je
považována přeprava, která začíná v tuzemsku a je ukončena v jiném člen
ském státě, jestliže je uskutečňována pro osobu povinnou k dani se sídlem
v jiném členském státě, protože místem plnění je sídlo osoby povinné
k dani, pro kterou je přeprava uskutečněna. Naopak, za ekonomickou
činnost přepravním výkonem v jiném členském státě není považována
přeprava, která začíná v tuzemsku a je ukončena v jiném členském státě,
jestliže je uskutečňována pro osobu nepovinnou k dani, bez ohledu na její
sídlo. Místo plnění zůstává v tuzemsku podle § 10f a přeprava podléhá
dani na výstupu.
Příklad č. 9
Dopravce uskutečňuje přepravu z tuzemska na Slovensko pro osobu re
gistrovanou k dani na Slovensku. Dopravce použije reverse charge a ne
uplatní u přepravy daň. Dopravce uskutečňuje přepravním výkonem eko
nomickou činnost na Slovensku, ale nemusí se na Slovensku registrovat
k dani.
Příklad č. 10
Dopravce uskutečňuje přepravu z tuzemska na Slovensko pro tuzemskou
osobu, která může být osobou povinnou k dani nebo je osobou nepovinnou
k dani. V obou případech dopravce uplatní daň na výstupu, protože místem
plnění u této ekonomické činnosti je sídlo osoby povinné k dani v tuzemsku
+ D PH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby
podle § 9 odst. 1 nebo zahájení přepravy v tuzemsku podle § 10f, jestliže je přeprava uskutečňována pro osobu nepovinnou k dani. Dopravce tímto přepravním výkonem neuskutečňuje ekonomickou činnost na Slovensku. Za ekonomickou činnost přepravním výkonem není považována přeprava, která je zahájena v některém z členských států a je ukončena v tuzemsku
nebo v jiném členském státě a je uskutečňována pro osobu povinnou k dani se sídlem v jiném členském státě nebo pro tuzemskou osobu povinnou k dani. V takovém případě dochází k uplatnění reverse charge.
Příklad č. 11
Tuzemský dopravce uskutečňuje přepravu ze Slovenska do tuzemska pro
osobu povinnou k dani se sídlem v Polsku. Místem plnění je Polsko a do
pravce u přepravy neuplatní daň a tu přizná v Polsku osoba povinná
k dani, pro kterou je přeprava uskutečněna.
Příklad č. 12
Tuzemský dopravce uskutečňuje přepravu ze Slovenska do tuzemska pro
tuzemskou osobu povinnou k dani. Dopravce uplatní reverse charge a pře
chýlením místa plnění do tuzemska se z této přepravy stává přeprava
s místem v tuzemsku a dopravce, protože je plátce daně, musí uplatnit na
výstupu „tuzemskou“ daň.
Přeprava zboží v tuzemsku 17
2. P řeprava zboží v tuzemsku
Současná právní úprava nevyjmenovává přepravní služby v samostatném
ustanovení. Protože přeprava je z hlediska právní úpravy považována za
poskytnutí služby, platí zásada, že pokud nejsou služby vyjmenovány, při
stanovení místa plnění se uplatní základní pravidlo podle § 9. Jestliže je
tedy přeprava zboží uskutečňována pro osoby povinné k dani, postupuje se
podle § 9 odst. 1 a místem plnění je sídlo osoby povinné k dani, pro kterou
je přeprava uskutečněna. Totéž platí o službách souvisejících s přepravou
zboží, jako je např. nakládka, vykládka, vystavování přepravních dokladů
apod., které také nejsou vyjmenovány a pokud jsou poskytovány osobám
povinným k dani, stanoví se místo plnění podle § 9 odst. 1. Jestliže je pře
prava zboží uskutečňována pro osoby nepovinné k dani, je místem plnění
podle § 10f buď území, kde je přeprava uskutečněna, nebo místo zahájení
přepravy. U služeb souvisejících s přepravou, jsou-li poskytovány osobám
nepovinným k dani, je místo plnění podle § 10g písm. a) stanoveno podle
místa, kde jsou tyto služby poskytovány.
K uplatnění reverse charge tak dojde nejen při poskytnutí služby, a tím
i přepravy, osobám povinným k dani se sídlem v jiných členských státech,
ale také zahraničním osobám povinným k dani. Postup bude tedy stejný
pro oba okruhy osob, kdy podstatné je, aby osoby, pro které bude pře
prava uskutečněna, byly osobami povinnými k dani ve smyslu § 5, tedy
podnikatelské subjekty, právnické nebo fyzické osoby.
K uplatnění reverse charge bude docházet i u přepravy zboží v tuzemsku,
která bude uskutečňována pro osoby povinné k dani se sídlem v jiných
členských státech a pro zahraniční osoby.
Pokud se bude jednat o přepravu zboží v tuzemsku pro osoby nepovinné
k dani, je místem plnění tuzemsko podle § 10f.
2.1 Přeprava zboží v tuzemsku uskutečňovaná tuzemskými
dopravci pro osoby povinné k dani
Přepravní výkony v tuzemsku, z hlediska stanovení místa plnění, jsou
posuzovány stejně, jako přepravní výkony mezi členskými státy. Místem
plnění je podle § 9 odst. 1 sídlo osoby povinné k dani, pro kterou je pře
prava uskutečňována. Takto stanovené místo plnění platí pro přepravu
zboží v tuzemsku uskutečněnou pro osobu povinnou k dani v tuzemsku,
kdy místem plnění je sídlo osoby povinné k dani v tuzemsku. Plátce musí D PH a účtování – přeprava, dovoz, vývoz, služby
u přepravy uplatnit na výstupu daň. U přepravy uskutečňované pro osoby
povinné k dani v jiných členských státech nebo v třetích zemích je místem
plnění sídlo těchto osob. Osobou povinnou k dani je osoba, která uskuteč
ňuje ekonomickou činnost soustavně a za účelem zisku, jinými slovy je
podnikatelským subjektem. Osoba povinná k dani, která se registrovala
k dani překročením obratu stanoveným pro povinnou registraci nebo z ji
ných důvodů, dostává daňové identifikační číslo (DIČ) pro účely DPH,
avšak nadále zůstává osobou povinnou k dani. Pro případné uplatnění
reverse charge tak je rozhodující postavení osoby, pro kterou je přeprava
uskutečňována. Jestliže se bude jednat o osobu povinnou k dani se síd
lem v jiném členském státě, ale neregistrovanou dosud k dani, uplatní se
reverse charge a osoba povinná k dani se sídlem v jiném členském státě je povinna ke dni uskutečnění přepravy podat žádost o registraci a musí přiznat daň již z takto poskytnuté přepravy. U zahraničních osob bude
docházet k uplatnění reverse charge, aniž by vznikala zahraniční osobě
povinné k dani povinnost přiznat daň v třetí zemi. Pokud povinnost ve třetí
zemi vznikne, jedná se o právní úpravu konkrétní třetí země. Pro plátce
to nemá vliv na uplatnění reverse charge.
Příklad č. 13
Tuzemský dopravce, plátce daně, uskuteční přepravu z Prahy do Brna pro
tuzemskou firmu, plátce daně. Místem plnění je podle § 9 odst. 1 Brno
a dopravce musí uplatnit daň na výstupu.
Příklad č. 14
Tuzemský dopravce, plátce daně, uskuteční přepravu z Prahy do Brna pro
tuzemskou firmu, neplátce daně. Místem plnění je podle § 9 odst. 1 Brno,
protože firma se sídlem v Brně je osobou povinnou k dani a dopravce musí
uplatnit daň na výstupu.
Příklad č. 15
Tuzemský dopravce, plátce daně, uskuteční přepravu z Prahy do Brna pro
německou firmu, registrovanou k dani v Německu. Místem plnění je podle
§ 9 odst. 1 sídlo v Německu a dopravce uplatní reverse charge a německá
firma přizná daň v Německu.
Příklad č. 16
Tuzemský dopravce, plátce daně, uskuteční přepravu z Prahy do Brna
pro německou firmu, neregistrovanou k dani v Německu. Místem plnění