načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Dostaň se na vyšší level v Minecraftu - Stephen O’Brien

Dostaň se na vyšší level v Minecraftu

Elektronická kniha: Dostaň se na vyšší level v Minecraftu
Autor:

První kniha pro pokročilé Minecrafťáky! Rudit, automatizace, módy i Youtube. Očekávané pokračování úspěšné příručky Minecraft – Vydoluj maximum! Chcete si ve vlastním světě ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169
+
-
5,6
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 264
Rozměr: 23 cm
Úprava: tran : barevné ilustrace
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: Brien
překlad: Jakub Kříž
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-4585-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Dozvíte se vše potřebné o železniční přepravě, automatických farmách, mlýncích na moby, nejzajímavějších modifikátorech a mnoho dalšího. Pokračování příručky počítačové hry "Minecraft - Vydoluj Maximum!".

Popis nakladatele

První kniha pro pokročilé Minecrafťáky! Rudit, automatizace, módy i Youtube.

Očekávané pokračování úspěšné příručky Minecraft – Vydoluj maximum! Chcete si ve vlastním světě postavit složitější ruditové konstrukce, mlýnek na zombie nebo jaderný reaktor ? Pak jste narazili na tu pravou knihu! Dozvíte se vše potřebné o železniční přepravě, automatických farmách, mlýncích na moby, nejzajímavějších modifikátorech a mnoho dalšího.

Minecraft je mnohem víc než jen hra: Je to alternativní vesmír plný tvorby, dobrodružství, napětí, vášně a překvapení . Porazili jste Draka z Konce, máte sbírku očarovaných předmětů a zásoby rudy, jídla a lektvarů na další rok? Nezoufejte, právě zde totiž začíná ta pravá zábava! S touto knihou dokážete využít potenciál Minecraftu na maximum a vytvořit složité vynálezy, které budou obdivovat nejen vaši spolužáci.

Stephen O’Brien na Minecraftu „závislačí“ od prvních zkušebních verzí a zažil už skoro všechno, co tento svět nabízí. Tentokrát se zaměřil na pokročilé funkce a možnosti, které vysvětluje krok po kroku, aby i složité principy, stroje a obvody byly co nejjednodušší.

Dozvíte se, jak:
- Správně nastavit herní účty a mody a používat vlastní Launchery
- Postavit farmu, která úrodu sama sklidí, přepraví, sesbírá a roztřídí
- Vytvořit automatický generátor obsidiánu nebo kamene
- Vylepšit vzhled staveb včetně zajímavých dekorací
- Vytvářet vlastní mapy a dobrodružství
- Navrhovat pokročilé ruditové obvody
- Využít novinek modů BuildCraft, RailCraft a IndustrialCraft
- Vybudovat síť potrubí, jaderný generátor nebo rypadlo
- Nejlépe pořizovat záznamy hry a sdílet je s ostatními

O autorovi:
Stephen O’Brien je australský spisovatel a podnikatel, který se po spoustě let prožitých v Silicon Valley usadil v australském Sydney. Napsal už 27 knih včetně světového bestselleru Minecraft – Vydoluj maximum! Vymyslel také Typefi, jeden z nejlepších automatických publikačních systémů na světě, a ve svém volném čase vynalezl nový typ kávovaru s názvem mypressi. Minecraft hraje už od doby, kdy byl poprvé vydán, a nepřestává žasnout nad nepřekonatelnou kreativitou, kterou tato hra nabízí.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Stephen O’Brien - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

V MINECRAFTU

Computer Press

Brno

2015

Dostaň SE

NA VYŠŠí level

STEPHEN O’BRIEN


DOSTAŇ SE NA VYŠŠÍ LEVEL

V MINECRAFTU

Stephen O’Brien

Překlad: Jakub Kříž

Odpovědný redaktor: Roman Bureš

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Authorized translation from the English language edition, entitled ADVANCED STRATEGY

GUIDE TO MINECRAFT, THE, 1st Edition by STEPHEN O‘BRIEN, published by Pearson

Education, Inc, publishing as Que Publishing, Copyright © 2015 by Que Publishing.

All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by

any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information

storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.

Autorizovaný překlad z anglického jazyka publikace nazvané ADVANCED STRATEGY GUIDE

TO MINECRAFT, THE, 1st Edition by STEPHEN O‘BRIEN, vydalo nakladatelství Pearson

Education Inc., publikující jako Que Publishing, Copyright © 2015 Que Publishing.

Translation © Jakub Kříž, 2015

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-4585-2

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2015 ve společnosti Albatros Media a. s.

se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 23 022.

© Albatros Media a. s., 2015. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být

kopírována a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem

bez písemného souhlasu vydavatele.

1. vydání


Obsah

Úvod 9

Staňte se expertem na Minecraft! 10

Co v knize najdete 10

Jak používat tuto knihu 11 KAPITOLA 1 Začínáme 13

Řízení Minecraftu 13

Spuštění 14

Správa modů 17

Vlastní Launchery 18

Přidávání modů do MultiMC 22

Instalátory modových balíků (Modpacky) 26

Shrnutí 28 KAPITOLA 2 Automatické farmy 29

Využití Block Update Detectoru 29

Automatická třtinová farma 32

Automatický sběr a transport 37

Automatické dýňové a melounové farmy 40

Automatické farmy na obilí, brambory a mrkve 47

Automatické třídění 50

Shrnutí 54


Obsah4

KAPITOLA 3

Těžba a generátory bloků 55

Generátor dlažebních kostek 55

Tv or ba k amene 61

Generátor obsidiánu 62

Shrnutí 67

KAPITOLA 4

Mob farmy, pasti a obrana 69

Nepřátelské mob farmy 69

Rodící chaos 70

Stavba mob farmy na vodní bázi 71

Zabíjení mobů a sběr surovin 74 Podlé pasti na moby 83

Zrádné příkopy 83

Kaktus zabiják 85

Nepostradatelné dávkovače 88

Drtící písty 91 Shrnutí 93

KAPITOLA 5

Pokročilé konstrukce 95

Výběr stavebního stylu 96

Středověký styl 96

Viktoriánský styl 100

Japonský styl 105

Moderní a předměstský styl 106

Vikingský styl 109

E g y p t s k ý / P o u š t n í s t y l 111

Styl Steampunk 112

Elfí/pohádkový styl 113

Postavte si iglů 113 Pokročilé techniky dekorace 116 Úprava a tvorba terénu 119 Tvorba 2D Pixel Art 120 Modelování 3D sochy 122

Tvorba koulí, kruhů a oblouků 124 Stavba v Podsvětí a Konci 126 Shrnutí 127


Obsah 5

KAPITOLA 6

Nová a lepší energie 129

Kombinační zámek 129

Výhybky 137

Project:Red 140

Automatizace dýňové farmy 142

Co ještě Project:Red umí? 145 Shrnutí 149

KAPITOLA 7

Stavba říše v BuildCraftu 151

Koncepce jádra BuildCraftu 151

Potrubní sny 153

Motory 158

Stavba elektrárny 159 Mining well 162 Spalovací motory 163 Rafinování ropy 167 Automatizovaný lom 169 Plány, stavba a šablony 173 Co dál s BuildCraftem 176 Shrnutí 177

KAPITOLA 8

Titáni IndustrialCraftu 179

Koncepce jádra IC2E 180

Zemědělské studie 181

Příručka křížení 183

Použití Cropnalyzeru 188

Zlepšení růstu s Crop-Matronem 190 Zbroj, zbraně a nástroje IC2E 191 Výroba energie (EU) 193 Těžba, zpracování a ještě více 195

Automatická těžba 195

Zpracování a ještě více 197 Atomová energie 198 Shrnutí 200


Obsah6

KAPITOLA 9

Vyjíždíme s RailCraftem 203

Začínáme 204

Tv or ba s t andar dních k olejí 206

Vylepšené koleje 210

Tu n e l o v á n í 211

Úprava okolí 214

Další mody 214

Galacticraft 214

Forestry 215

ComputerCraft 215 Shrnutí 215

KAPITOLA 10

Nahrávání a sdílení 217

Výběr správného softwaru 218

Fraps pro Windows (plná verze za cca 900 Kč) 219

Bandicam pro Windows (plná verze za cca 1000 Kč) 220

QuickTime Player pro Mac (plná verze zdarma) 220 Hardwarové nahrávací zařízení 222

AVerMedia Live Gamer Portable (cena okolo 3 500 Kč) 222

Elgato Game Capture HD Recorder (cena okolo 4 000 Kč) 222 Umístění kamery a animace 222 Přidávání zvuku a titulků 225

Upravování s iMovie – OS X (plná verze za cca 500 Kč) 225

Upravování s Windows Movie Maker – Windows (kompletně zdarma) 228 Sdílení videa na YouTube a Vimeo 230

Nahrávání videa 230

Základní informace 232 Shrnutí 233

KAPITOLA 11

Tvorba vlastního dobrodružství 235

Dobrodružná hra 236

Plánování a realizace 237

Jaký je váš příběh? 238

Podrobení command bloků 239

Poznávání příkazů 239

Ukazatel 240


Obsah 7

Příkaz 240

Specifikátory 243

Porovnávač 247

Příkaz tellraw 247 Nástroje a pomůcky pro úpravu světa 251 Sdílení vaší mapy 252 Shrnutí 253

Rejstřík 255


8 O autorovi

O autorovi

Stephen O’Brien je australský spisovatel a podnikatel. Po mnoha letech strávených

v Sillicon Valley v Kalifornii se usadil v Sydney. Napsal již více než 30 titulů u nakladatelství

Que a Prentice-Hall, včetně několika světových bestsellerů. Mimo jiné také vymyslelautomatizovaný publikační systém Typefi a nový typ kávovaru mypressi. Minecraft hraje odprvních dostupných verzí a nepřestává ho udivovat množství kreativity, jež se v něm skrývá. Stephen je také autorem nejúspěšnější příručky na Minecraft – Vydoluj maximum!,

kterou pro vás v českém jazyce také vydalo nakladatelství Computer Press.

Věnování

Mikovi, který byl velmi trpělivý během přípravy těchto knih. Děkuji ti, synku. Tvůj táta tě má rád nejvíc na světě.

Poděkování

Tohle byl velmi zajímavý projekt. Mám za sebou už více než 30 titulů, ale tohle byla asi

zdaleka největší výzva. Množství modů, které jsou pro Minecraft dostupné, je nepřeberné

a skrývá hromady dalšího kreativního vyžití. Jenže je to taky poměrně velký chaos.

A přinést do toho chaosu nějaký řád bylo asi to vůbec nejtěžší.

Bylo to těžké nejen pro mě, ale také pro mého velmi trpělivého redaktora. Děkuji ti,Ricku Kughene, za tvou bezmeznou trpělivost. Dokážeš svým přístupem vytáhnout tonejlepší z každého člověka. A také děkuji Timu Warnerovi, který se ke mně přidal. A Sethu

Kerneyumu, který vždy dokázal udržet věci na uzdě, když se něco pokazilo. Takovou míru

kontroly za každé situace bych já nikdy neměl.

A nakonec chci poděkovat členům mého týmu, které mám to štěstí znát již dlouhou dobu:

Alexovi a Hayley Smithovým. Postarali se o několik kapitol a knize přidali spoustu dalších

věcí. A taky jsou prostě skvělí. Děkuji vám oběma, tahle kniha by bez vás určitě nevznikla. Poslední člověk, kterému bych chtěl poděkovat, je Preeti Davidsonová. Dala jsi mi všechno,

po čem člo věk může toužit.

Děkuji vám všem. Čtenáři, doufám, že si tuto knihu užijete a najdete v ní spoustu zábavy.


Úvod

Minecraft je herním titulem, o kterém se v posledních letech hodně mluví, a je docelapo

zoruhodné, že zaujal snad všechny věkové kategorie.

Co ale chcete ve světě Minecraftu dělat dál, když už máte svoji vybavenou základnu?Vyple

nili a prokopali jste všechny možné hory, kobky a chrámy, přežili jste tuhý souboj s Drakem

z Konce a vzali jste si domů jeho vejce. Co tedy dál? No, tady teprve začíná ta pravá zábava,

která je zdrojem spousty nových zážitků.

Spousta funkcí, které jsou v základním Minecraftu – ruditové obvody, možnost tvořitkom

plexní automatizované mob farmy a velmi kreativní použití i těch nejzákladnějších věcíne

čekanými způsoby – dělá Minecraft tak úžasnou a jedinečnou sandboxovou hrou. Časem se

začaly objevovat mapy vytvořené hráči a obrovské herní servery, jejichž systémyekonomi

ky, miniher a celková herní komunita tvoří naprosto nový svět k prozkoumání.

To a le je š tě není konec. Existují doplňky, které do Minecraftu přidávají nespočet funkcí

a možností, a ty dostávají zážitek ze hry na vyšší level. Mezi ně patří i posunutí celé hry do

průmyslového věku a k jaderné energii, vysokorychlostním dráhám, signalizačním apotrub

ním systémům, které umožní automatickou výrobu, možnost přepravy surovin naobrov

skou vzdálenost a ještě mnohem víc. Všechny tyto věci šahají za předpokládaný potenciál

hry a navíc jsou všechny zdarma.

Nicméně, stejně jak je to v Minecraftu se vším, ani prozkoumávání těchto věcí není vůbec

jednoduché. Návody a pomůcky k nim jsou roztroušeny po celém internetu v podobě videí

na YouTube a nadšeneckých wiki stránek, takže je jejich důvěryhodnost trochu na vodě.

Neexistuje tedy žádná jednotná příručka nebo web, kde by hráči s jistotou mohli hledat

návody a nápovědy ke všem možným doplňkům a modům.

Z toho důvodu byla napsána tato kniha, aby vám usnadnila objevování a pomohla vám spo

stupem, ale ohromí vás také tím, do jaké hloubky se ve hře můžete dostat, když jste si

mysleli, že znáte už všechno.


KAPITOLA : Úvod10

Staňte se expertem na Minecraft!

Nechte původní Minecraft za sebou a s touto příručkou se dostaňte na vyšší level. Naučíte

se používat základní funkce novými způsoby a ještě mnohem víc:



Snadná instalace modů a správa verzí Minecraftu a profilů. 

Automatizace všeho možného: těžby, farmaření, domácích prací. 

Tvorba nekonečných zdrojů. 

Výstavba pastí na moby pro rychlý zisk zkušeností a spousty surovin. 

Stavby nádherných 2D a 3D uměleckých děl. 

Estetické úpravy pro všechny možné budovy. 

Používání ruditových obvodů tak, jak se má, a to i s časováním, kombinačními zámky

a dalšími úžasnými systémy. 

Posunutí Minecraftu do průmyslového a jaderného věku – nalezněte spousty nových

cílů, nástrojů a schopností. 

Rozšířené možnosti vlakových spojů. 

Šíření vlastní tvorby do světa a natáčení videí jako profesionál.

Co v knize najdete

Pojďme daleko za základy a podívejme se na úplně nové rady, triky a postupy. Každákapitola v této knize je věnována jedné specifické části, a to od samotného přežití až po stavbu

celé říše. Získejte ze světa Minecraftu více už dnes!



Kapitola 1, „Začínáme“, se soustře dí na Minecraft launcher a pomůže vámnainstalovat balíčky modů a zprovoznit i jejich pokročilé funkce. 

Kapitola 2, „Automatické farmy“, obsahuje nejlepší techniky (po spoustězhlédnutých gameplay videí), jak vytvořit soběstačné systémy, ze kterých máte neustálý zisk,

a to bez práce. Také zde najdete jak tyto získané věci třídit do truhel jen s pomocí

vozíků a kolejí.



Kapitola 3, „Těžba a generátory bloků“, odstraňu je potřebu těžby. Postavte si

nekonečný zdroj dlažebních kostek a vytvořte si portál do Podsvětí bez potřebydiamantového náčiní.



Kapitola 4, „Mob farmy, pasti a obrana“, vám pomůže získat nekonečné zdroje

zásob a zkušeností pomocí pastí, které moby zabijí za vás. 

Kapitola 5, „Pokročilé konstrukce“, je hlavně o stavění, se zaměřením na estetiku.

O tvorbě 2D a 3D umění, dekoraci a ruční úpravě terénu k dokonalosti.



Kapitola 6, „Nová a lepší energie“, dá Minecraftovým ruditovým obvodům nový

náboj. Postavte si kombinační zámky a chraňte tak svoji pevnost, naučte se pracovat

s výhybkami a přesuňte energii na novou úroveň.


Jak používat tuto knihu 11



Kapitola 7, „Stavba říše v BuildCraftu“, vás seznámí s jedním z nejkomplexnějších modů. Naučíte se jednoduše třídit, kopat obří doly, rafinovat palivo a tvořit

masivní stroje.



Kapitola 8, „Titáni IndustrialCraftu“, vám pomůže vytvářet nové druhy rostlin,

stavět si velice silné zbraně a nářadí a dokonce i jaderné elektrárny.



Kapitola 9, „Vyjíždíme s RailCraftem“, při náší celý houf vylepšení do systému

vozíků. Řekněme, že se udržíte na dráze.



Kapitola 10, „Nahrávání a sdílení“, vám usnadní publikování vaší práce. Tři z Top

10 YouTube kanálů jsou lidi hrající Minecraft, takže se naučíte využít správný hardware

i software, dále se dozvíte informace o používání kamery ve hře, ozvučení a dalších

důležitých věcech.



Kapitola 11, „Tvorba vlastního dobrodružství“, je vaše vlastní hra ve hře.

Naučíte se vytvářet mapy, které můžete naplnit nejrůznějšími záhadami a vychytávkami

(třeba i teleportace) a nakonec je sdílet s celým světem.

Je toho spousta, tipy, triky a jiné velice zajímavé věci, které rozšiřují Minecraftpřekvapivými a zábavnými cestami.

Jak používat tuto knihu

Napříč touto knihou budete narážet na věci, které budou označeny jako Poznámky, Tipy

a Varování – všechno je vysvětleno tady.

POZNÁMKA

Poznámky poukazují na drobné informace, které jsou užitečné, ale ne rozhodující. Často

slouží jen jako zajímavost navíc.

TIP

Tipy poukazují na užitečnou drobnost, která vám pomůže vyřešit nějaký problém. Hodí

se vždy, když se ocitnete v úzkých.

VAROVÁNÍ

Upozornění vás varuje před potenciální katastrofou nebo nástrahou. Neignorujte je!



1

Začínáme

V této kapitole:



Nastavení vlastních profilů.



Spouštění starších verzí a zpětná kompatibilita.



Oddělená instalace kvůli ochraně světů.



Začátek s kompletními balíčky modů.



Zálohování uložených světů.

Minecraft není ani tolik hra, jako spíše celý systém pohyblivých součástí, které spolu fungují

v těsné shodě. Když budete hrát základní hru, nebudete mít s hraním žádné problémy, ale

pokud začnete základní hru rozšiřovat, a to různými způsoby, budete potřebovat vědět,

jak se dostat k různým verzím hry, jak si zálohovat uložené světy pro případnou pozdější

obnovu, a možná dokonce i jak spustit Minecraft úplně novým způsobem.

Není úplně nezbytné číst tuhle kapitolu, abyste mohli pokračovat v knize dál, ale najdete

tu několik výborných rad, které vám pomůžou uvést věci do chodu, a otevře vám nové

obzory, což samozřejmě usnadní i instalaci modifikací, které v pozdějších kapitolách bu

dete potřebovat.

V této kapitole se počítá s tím, že máte zakoupenou originální kopii Minecraftu a dopou

žitých aplikací budete zadávat vaše přihlašovací údaje. Tak, dejme se do toho!

Řízení Minecraftu

Na rozdíl od ostatních her, které už byly vydány ve své konečné podobě, až na nějaké

opravné patche, je Minecraft neustále ve vývoji. Švédský vývojářský tým Mojang hrupo

měrně rychle rozvíjí a přidává nové funkce a možnosti. Zároveň s tímto vývojem se fa

noušci také velice činili a vyrobili tisíce různých modů (modifikace rozšiřující možnosti

hry, které Mojang do hry nepřidal), hostují stovky herních serverů s jejich vlastními mody,

které vyžadují úpravu na straně hráče, a tvoří stahovatelné interaktivní mapy s vlastními

modifikačními požadavky.


KAPITOLA 1: Začínáme14

POZNÁMKA

Co mody dělají?

Jednoduše řečeno (což je trošku přehnané, protože okolo modů není nic jednoduché),

mod může do hry přidat obrovské množství funkcí, možností a herních prvků. Některé

mody mění krajinu, jiné přidávají nová zvířata nebo upravují animaci postavy. Dalšípřidávají minimapu, zatímco jiné mění systém fungování inventáře nebo do světa generují nové stavby či ruiny. Ty nejzajímavější ale přidávají úplně nové předměty, systémy

a funkčnost herních prvků od nahrazování ruditu, až po průmyslový a jaderný věk. Minecraft samotný podstupuje automatické updaty a updatování modů mívá zpoždění

oproti samotné hře a bohužel to občas trvá i rok, a to kvůli nekompatibilitě.Dobrodružné mapy jsou také většinou tvořeny pro specifické verze Minecraftu. Upřímně jenemožné udržet je všechny funkční bez spousty utraceného času jejího tvůrce. Navíc hraní na

hodně upravených serverech s nainstalovanými špatnými mody může hráči způsobit i ban,

což je způsob, jak zabránit podvádění, a jak tomu často bývá, tak i samotné mody vedou

k nesprávné funkčnosti a akorát vám poškodí uložené světy nebo se Minecraft dokonce

odmítne spustit.

Spuštění

Minecraft Launcher má několik funkcí a některé z nich jsou zásadní. Primárním účelem je

ukládání přihlašovacích údajů spojených s vaším Minecraft účtem, stahuje a updatujesoubory Minecraftu a spouští samotnou hru. Kromě toho vám také umožňuje vytvořit sivlastní profily, takže můžete spouštět hru s jakoukoliv verzí a pár dalšími volitelnými parametry.

Launcher se dá také použít pro přístup k tzv. snapshotům (průběžné updaty) další verze

hry, které jsou většinou jednou týdně zveřejňovány vývojáři.

Když zapnete Minecraft Launcher, uvidíte obrazovku podobnou té na obrázku 1.1,samozřejmě s vaším přihlašovacím jménem. Jsem si ale jistý, že to už dobře znáte.

Teď vezmeme váš profil a provedeme pár zajímavých věcí.


Spuštění 15

OBRÁZEK 1.1: Standardní podoba Minecraft Launcheru umožňující tvorbu

více profilů, které můžou být zároveň spuštěny jako samostatné hry.

1. Výběr profilů.

2. Vytvoření profilu (parametry se zkopírují z momentálně vybraného).

3. Upravit vybraný profil.

4. Zobrazit, upravit nebo smazat všechny profily.

Pro zahřátí začněte tím, že si vytvoříte profil, který bude automaticky mít vždy poslední

zveřejněnou verzi hry. Jsou tím myšleny snapshoty, které Mojang týdně vydává. Vždyob

sahují nějaké chyby, takže je nejbezpečnější mít pro něj samostatný svět. Postupujte podle

následujících kroků až k obrázku 1.2:

1. Klepněte na New Profile. Na obrazovce uvidíte to, co na Obrázku 1.2, jen název

profilu bude v jiném tvaru (Copy of ...).

2. Potom klikněte na Edit Profile a změňte Profile Name na Snapshot.

3. Zaškrtněte Game Directory a k vypsané cestě připište „savessnapshots“. Cestu

ale nijak více neupravujte, jak je na obrázku 1.2. Přidáním snapshosts na konec cesty

vytvoříte složku v adresáři saves, kde jsou umístěny ostatní verze hry. Pokud byste

přidali jen „snapshots“, tak by se složka vytvořila v hlavním adresáři hry a mohly by

vznikat problémy při spouštění.

4. Zaškrtněte Enable experimental development versions (“snapshots“)

a v okně, které se vám objeví, klepněte na Ye s .

5. Ujistět e se, že v rozevíracím seznamu Use version máte vybráno Use Latest

Version. Pokud na nabídku klepnete, tak se vám zobrazí všechny poslední snapshoty.

1

2 3

4


KAPITOLA 1: Začínáme16

Jsou pojmenovány podle roku a týdne, ve kterém vyšly, a na konci mají písmeno, které

ukazuje, kolikátý je to snapshot v jednom týdnu. Například 14w25b znamená, že je

druhý v týdnu 25 a roce 2014. Mimochodem, pokud Enable experimental vypnete,

rozevírací seznam bude ukazovat jen finální verze.

OBRÁZEK 1.2: Tvorba vlastního profilu

Při tvorbě je i pár dalších parametrů:



Resolution (Rozlišení) – Nastaví šířku a výšku herního okna. Velikost okna můžete také měnit přímo během hraní pomocí klasického ovládání velikostí oken, ale obě tyto nastavení nemají žádný vliv na obraz, pokud máte hru zapnutou na celou obrazovku, což můžete zapnout v nastavení grafiky nebo pomocí klávesy F11.



Automatically ask Mojang for assistance with fixing crashes – vybráním této

možnosti budete Mojangu automaticky odesílat chybová hlášení ze hry. Samozřejmě nečekejte, že vás budou kontaktovat, ale hlášení o chybách vývojářům pomůže chybu opravit.



Launcher Visibility – Doporučuji mít toto nastavené na Keep the launcher open, což

zanechá po spuštění hry launcher otevřený a umožní vám rychlé znovuspuštění hry, pokud budete potřebovat hru restartovat.



Allow use of old „Beta“ and “Alpha“ versions – tyto možnosti vám umožní si

zahrát třeba i tu úplně první verzi Minecraftu. Může to být zajímavé podívat se nahistorické začátky celé hry, pro mě je to až nostalgie.



Java Settings (advanced) – Minecraft je možné spustit ve virtuální Javě (JVM – java

virtual machine), ale nedoporučuji se v tom moc „šťourat“. Užitečné je to v tom, že


Správa modů 17

pokud použijete JVM, tak můžete nastavit, kolik bude Minecraft využívat paměti RAM.

Základní je -Xmx1G, které využívá 1GB RAM (je to poznat podle 1G v názvu). Pokud

budete chtít hrát s nějakými mody a s hodně detailním resource packem, budetepotře

bovat více paměti, ale nikdy nevyužívejte víc než polovinu paměti vašeho počítače.

Pokud máte 8GB paměti, zadejte -Xmx4G a hra bude využívat 4GB vaší systémové

paměti. Ale nemá vůbec žádný smysl používat více než 2GB paměti, tedy -Xmx2G.

Jakmile budete hotovi s úpravami profilu, klepněte na Save Profile pro návrat na hlavní

obrazovku Launcheru, ujistěte se, že máte vybraný profil Snapshot a hru konečně spusťte.

Pokud jste vybranou verzi snapshotu ještě nikdy nehráli, tak se vám všechny potřebné

soubory stáhnou.

Vytvořte si nový svět a pojmenujte ho nějak logicky, například „Poslední Snapshot“ nebo

přímo podle názvu snapshotu (např. 14w25a).

Uložený svět můžete najít ve složce Saves ve složce hry a pokud budete potřebovat, tak

si z této složky můžete zálohovat vaše světy dle potřeby, ať už kvůli obyčejnéopatrnos

ti, nebo si chcete svět přenést na jiný počítač. Samozřejmě můžete svět pře jmenovat na

„world“ a poté ho použít jako základní svět na vlastním serveru.

V launcheru jsou ještě dvě další sekce. V horní části okna je Development Conseole.Po

kud si jej otevřete, uvidíte jen spousty řádků záznamů o komunikaci se serverem Majangu,

což není nijak důležité, ale vývojářům to pomáhá vylaďovat případné chyby, které se objeví.

Poslední věc je Profile Editor, který slouží k výpisu všech vašich profilů. Pokud siněja

ký poklepáním otevřete, tak se vám objeví okno úpravy profilu, které jste použili při jeho

tvorbě. Po klepnutí pravým tlačítkem se otevře nabídka s možnostmi přidání (add),upra

vení (edit) a odstranění (delete) profilu nebo otevření složky s profilem.

Správa modů

Jak už jste si mohli všimnout, je možné si v launcheru udělat jedinečné nastavení pro každý

profil. Také si jej můžete si jej přizpůsobit nárokům vašich resource packů a světů, ale to

nezahrnuje problémy týkající se modů, protože každý profil, ať už je nastaven, jak chce,

spouští vybranou verzi hry ze stejného souboru. Toto je možné obejít manuálně, návod

najdete na http://minecraft.gamepedia.com/Mods/Installing_mods, ale je to spousta práce,

takže herní komunita vymyslela způsoby, jak to udělat jednodušeji, a to dvěma způsoby:



Vlastní launchery – Vlastní Minecraft launchery usnadňují práci s vícenainstalova

nými verzemi hry (instancemi), resource packů a samozřejmě modů. Tyto launchery

vám dovolují vybírat si mody, které ve hře budou, a umožní vám sestavovat si vlastní

modové balíčky, a to bez obav, že byste nějak zasáhli do originálních souborů hry.


KAPITOLA 1: Začínáme18

POZNÁMKA

Vanilla, nebo něco zajímavějšího?

Vanilla je naprosto čistá hra nebo software, který není nijak upravený, a to žádnýmzpů

sobem. Jakýkoliv mod nebo resource pack upravuje Minecraft a mění prožitek ze hry,

takže jakákoliv z verzí, o kterých je tu teď řeč, už není Vanilla, ale něco zajímavějšího.



Instalátory modových balíků (modpacky) – modpacky jsou již hotové balíky

modů, které jsou vyladěné pro danou verzi Minecraftu a obvykle jsou zaměřené na

specifický styl hraní. Například může být balíček vytvořený pro hraní na daném serveru

a jiný zase rozšiřuje hru o nesčetné technické možnosti a kouzla, které spolu utváří

úplně nový svět.

Pojďme se na ně podívat pořádně.

Vlastní Launchery

Vlastní launchery pomáhají s hladkou instalací modů do více instancí Minecraftu. Je spousta

důvodů, proč mít více instancí, tady jich pár je:



Vlastní píseček – Každá z instancí je oddělená od ostatních, takže má svůj vlastní

svět, resource pack a mody a díky tomu se předchází různým konfliktům mezi různými

verzemi hry.



Pohodlí – Snadné vybírání modů, které chcete použít, a možnost je zapnout či

vypnout pouhým poklepáním.



Flexibilita – I jednu verzi Minecraftu můžete mít ve více instancích, takže jednu

můžete mít zaměřenou na pohodlné hraní v normálním světě, druhou na technické

mody a tu třetí na další úplně jiné věci, třeba ke hraní na nějakém serveru.

Je spousta vlastních launcherů. Mezi ty populárnější patří Magic Launcher, který je velice

podobný tomu originálnímu, ale umožňuje snadnou manipulaci s mody a rozšířenénasta

vení profilu. Snad nejpoužívanější je MultiMC – ten vám také popíšu.

Jak uvidíte na obrázku 1.3, tak tvoření jednotlivých instancí je v MultiMC, docelajednodu

ché. Program je podporován Windows, Mac OS a Linuxem, práce s ním je dosti intuitivní.

MultiMC si můžete stáhnout z http://multimc.org. Jakmile je nainstalovaný a otevřený,uvi

díte jen čistou bílou plochu čekající na vaše instance.


Vlastní Launchery 19

OBRÁZEK 1.3: Hlavní obrazovka MultiMC

První věc, kterou je dobré udělat, je přihlásit si váš Minecraft účet:

1. Klepněte na Accounts v pravém horním rohu a vyberte Manage Accounts.

2. Klepněte na Add (Přidat), zadejte vaše přihlašovací údaje a klepněte na OK, MultiMC

si poté potvrdí vaše přihlášení a pokud proběhne vše v pořádku, uvidíte svůj účet

v okně Manage Accounts. Zavřete ho a tím se vraťte na úvodní obrazovku.

3. Nyní klepněte na tlačítko Add a new instance (ikonka v levém horním rohu, vypadá

jako čistý papír).

4. V tomto okně zadejte název instance a poté vyberte verzi hry ze seznamu. Pokud

nevidíte poslední vydaný snapshot, klepněte na tlačítko Refresh.

5. Klepněte na OK a MultiMC stáhne všechny potřebné soubory.

A to je vše k tvorbě instancí.


KAPITOLA 1: Začínáme20

OBRÁZEK 1.4: Okno správy účtů (Manage Accounts) v MultiMC

Nyní se podíváme na pravou stranu úvodní obrazovky, kde je lišta s hlavními funkcemi.



Play – Zapne vámi vybranou instanci s možností přístupu na veřejné herní servery. 

Play Offline – Zapne hru v offline režimu. I v tomto režimu je možné hrát na serveru,

ale jen na serverech, které jsou v LAN síti (domácí WiFi síť apod.). 

Edit Notes – Poznámka k instanci, například pro stručný popis. 

Change Group – Vytvoření skupin, do kterých můžete instance rozdělovat. Skupiny

jsou ideální pro rozdělení na Vanilla, modované apod. 

Manage Screenshots – Ve hře můžete udělat Screenshot (snímek obrazovky)

pomocí tlačítka F2. Všechny screenshoty jsou uloženy ve složce Screenshot, kterou

najdete ve složce Instance (popsáno níže). MultiMC obsahuje i funkce dovolujícíscreenshot automaticky nahrát na Imgur.com (web na ukládání obrázků) a umožní vám si

screenshot jednoduše nahrát na váš web, sociální sítě apod.


Vlastní Launchery 21

OBRÁZEK 1.5: MultiMC umožňuje nahrát screenshoty na Imgur a tím usnadňuje

jejich sdílení.



Edit Instance – V tomto okně můžete změnit verzi hry v instanci. Pokud budete

hrát snapshoty, budete to potřebovat často, a nezapomeňte, že když nevidíte poslední

snapshot, tak musíte klepnout na Refresh, protože MultiMC nekontroluje verzeautomaticky. Také si tam můžete nainstalovat Forge, LiteLoader nebo přidat další mody, ale

o tom více v části „Přidávání modů do MultiMC“.



Instance Settings – Zde si můžete upravit nastavení samotné instance, například

velikost okna, využití paměti a další parametry. Toto nastavení téměř nevyužijete, ale

pokud budete používat větší množství modů, je možné, že základní paměť nebude

stačit a budete ji muset navýšit.



Instance Folder – Otevře složku instance, ve které je složka Minecraft obsahující

složky se screenshoty, světy, resource packy a mody. 

Config Folder – V této složce jsou uloženy konfigurační soubory modů. Obvykle to

jsou textové soubory s koncovkou .cfg. Tyto soubory můžete upravovat v jakémkoliv

textovém editoru. Na obrázku 1.6 je ukázána část konfiguračního souboru modu

RailCraft. Díky těmto souborům můžete upravovat různé funkce modů a třeba izměnit některé funkce k obrazu svému.



Delete – Smaže vybranou instanci, a to včetně všech stažených souborů, screenshotů,

světů, prostě vše. S tímto tlačítkem opatrně, protože změny jsou nevratné.


KAPITOLA 1: Začínáme22

OBRÁZEK 1.6: Ukázka konfiguračního souboru modu RailCraft.

A tímto jsou popsány všechny hlavní funkce MultiMC, tedy kromě té nejdůležitější části:

Přidávání modů.

Přidávání modů do MultiMC

S verzí 1.8 bylo slibováno i uvedení Plugin API, která by přinesla naprosto nový ajednoduchý způsob modování Minecraftu. I když byla API vytvořena, stále nebyla vydána oficiální verze, a proto se zatím žádné mody v této API nezačaly tvořit a bude ještě nějakou chvíli trvat, než k tomu dojde. Ještě dlouho před ohlášením Plugin API od Mojangu bylaschopnými modéry vytvořena API jménem Forge, která stále velice dobře funguje, ale o tom později. Jelikož s 1.8 přicházejí různé změny v samotném kódu Minecraft, budou všechny mody popsané v této knize ve verzi 1.7.10 a Forge API, ve které jsou již otestované a funkční. Samozřejmě budou fungovat i ve starších verzích. V MultiMC si otevřete Edit Instance a klepněte na Install Forge. Vyberte poslední verzi

Forge a ujistěte se, že verze v pravém sloupečku odpovídá verzi vaší instance (pokud ne,

zkuste tlačítko Refresh). Poté klepněte na OK a všechny potřebné soubory se vám začnou stahovat. Můžete si všimnout i možnosti instalace LiteLoader. LiteLoader se používá pro přidávání modů, které nemění samotnou hru, ale přidávají funkce jen klientovi a vidíte je jen vy, jedná

se o minimapu, WorldEditCUI a další, ale jsou i mody, které vyžadují obojí.

Nyní když máte stažený Forge, klepněte v levé části na Loader Mods a uvidíte podobné

okno jako na obrázku 1.7.


Přidávání modů do MultiMC 23

POZNÁMKA

Minecraft 1.8 prošel rozsáhlou přestavbou, co se týče modování, a s vyvíjenou Plugin

API už nebude při vkládání modů potřeba manuálně zasahovat do hlavního souboru celé

hry (jednotlivých verzí). Bohužel to ale zabere nějaký ten čas, než se vývojáři modůzmě

nám přizpůsobí a začnou upravovat své mody pro novou API, a samozřejmě není vůbec

jisté, jestli touto změnou projdou všechny mody. Některé mody jsou již teď opuštěné,

protože jejich autoři již před nějakou dobou přešli k jinému projektu nebo s modováním

úplně přestali a s příchodem nové Plugin API další spousta modérů přestane vyvíjet.

OBRÁZEK 1.7 Okno správy modů v MultiMC


KAPITOLA 1: Začínáme24

Je čas si pořídit nějaké ty mody. Jsou jich celé tisíce, takže začněme těmi klíčovými. Vnásledujícím seznamu je vždy celý odkaz a v závorce je jeho zkrácená verze.



Optifine – Tento mod znatelně upravuje možnosti grafiky v Minecraftu a umožňuje

používání resource packů s vysokým rozlišením. Stáhnete na http://optifine.net/down-

loads (http://goo.gl/ztGSVs). Na stránce sjeďte kousek níže a hledejte verzi 1.7.10.



VoxelMap – Díky tomuto modu budete mít ve hře minimapu. Stáhnout můžete ze

http://optifine.net/downloads (http://goo.gl/ztGSVs). Pod obrázky hledejte tlačítko

Download.



NotEnoughItems – NEI přidává rozšířené možnosti v ovládání inventáře, usnadňuje

práci v Tvořivé hře a umožňuje vám podívat se, jak se co vyrábí. Aby vám NEI fungovalo, musíte si stáhnout i CodeChickenCore, které najdete na těch stejnýchstránkách: http://www.chickenbones.craftsaddle.org/Files/New_Versions/links.php (goo.gl/

lBeYCl). Mody se vám stáhnou do vaší složky se stahováním. Když vás odkaz z webových stránek zavede na AdF.ly, počkejte pět vteřin a poté klepněte na Skip Ad a pokud používáteAdBlock, tak je možné, že to bude dělat problémy, ale stačí jej na chvíli vypnout.

Zpět k MultiMC, v okně Loader Mods klepněte na Add a vyberte stažené mody a poté

spusťtě hru.

Pokud budete mít problém se spuštěním hry, jděte do Instance Settings a v záložce Java

klepněte na Auto-detect. Pokud ani tohle nepomůže, ujistěte se, že máte poslední verzi

Javy z Java.com.

Pojďme přidat ještě jednu věc: resource pack, který změní grafickou podobu celé hry.Jeden z těch hezčích je ChromaHill resource pack a ten můžete stáhnout na http://www.

chromahills.com/forum/downloads.php (http://goo.gl/oHB6iX).

Opět otevřete Instance Settings, v levém sloupci klepněte na Resource packs a potom na

Add. Vyberte ChromaHills ZIP soubor.

Pokud jste měli hru zapnutou, restartujte, v nastavení si otevřete Re source packs,aktivujte si ho a klepněte na Done. Pokud nevidíte ChromaHills resource pack, jako naobrázku 1.8, otevřete si složku s resource packy a ujistěte se, že resource pack není rozbalený

a je tam jen .zip (.rar) soubor.


Přidávání modů do MultiMC 25

OBRÁZEK 1.8: Klepněte na šipku na ikonce resource packu, aby se přesunul napra

vou stranu a tím se zaktivoval.

Pokud máte nainstalovaný i Optifine, tak si v nastavení grafiky (video settings) projděte

hlavně Details, Animations, Quality, Performance a Other, tam si nastavte všechno dle

libosti a výkonu vašeho počítače. Na obrázku můžete vidět, jak hra vypadá s novýmitex

turami.

OBRÁZEK 1.9: Minecraft s ChromaHills resource packem.


KAPITOLA 1: Začínáme26

TIP

Více modů

Pro Minecraft je k dispozici obrovské množství modů, takže je velice těžké si vybrat ty,

které se vám nejvíce líbí. V pozdějších kapitolách se zaměříme na některé, které mění

smysl hry od samého počátku, ale existují i mody, které přidávají užitečné drobnosti

nebo mění pár věcí, díky kterým je hra zábavnější. Mody můžete stahovat ze spousty

webů, ale asi nejlepší je http://www.planetminecraft.com/resources/mods/. Můžete

tam hledat podle verzí, popularity a dalších kritérií, ale snažte se používat ty, co vyžadují

Forge, abyste předešli případným problémům.

Instalátory modových balíků (Modpacky)

Přestože MultiMC umožňuje instalaci modů dle vaší libost, tak je pořád musíte hledat

a instalovat samostatně. Instalátory modpacků usnadňují práci tím, že za vás automatic

ky všechny mody z daného balíku stáhnou a připraví a vy pak jen jednoduše hru spustíte

a máte jistotu, že to bude určitě fungovat.

Takov ýchto balí ků si můžete nainstalovat, kolik chcete, a to bez jakýchkoliv rizik ohledně

kompatibility. Zkuste jeden z těchto:



Technic Launcher – Tento launcher je takový přístav pro další balíky. Začínal s jedním

balíkem jménem Tekkit, ale nyní obsahuje spoustu balíků a přes 100 různých modů.

Pro ukázku, Tekkit obsahuje Galacticraft (cestování na Měsíc, Mars a stavěnívesmír

ných základen), RailCraft (viz. Kapitola 9, „Vyjíždíme s RailCraftem,“), BuildCraft (viz.

Kapitola 7, „Stavba říše v BuildCraftu,“), alchymii a mnohem, mnohem více. Ostatní

balíky obsažené v launcheru jsou zaměřené na specifická témata, která mění hrurůz

nými způsoby. Navštivte http://www.technicpack.net, kde si můžete launcher stáhnout,

potom si vyberte modpack, který chcete hrát, a klepnete na Play. Pokud se rozhodnete

vyzkoušet Tekkit, tak je dobré začít tím, že si o něm něco zjistíte na http://tekkitwiki.

com/wiki/Tekkit_Wiki.


Instalátory modových balíků (Modpacky) 27

OBRÁZEK 1.10: Technic launcher je startovní bod pro spoustu úžasných zážitků

z nejrůznějších kombinací modů.



Feed the Beast – Toto je velice dobře udělaný launcher, který obsahuje nejen velké

množství modpacků, ale také map ke stažení a resource packů. Stáhnout si jej můžete

z http://feed-the-beast.com/launcher. Zkuste si třeba Voxel pack, pokud si chcete

zahrát něco, co je hodně podobné Vanille, ale s novými užitečnými nástroji, jako je

třeba minimapa s orientačními body (už se neztratíte), na které je možné seteleportovat.

OBRÁZEK 1.11: Feed the Beast je neobvyklý díky kombinaci modpacků

a map ke stažení.


KAPITOLA 1: Začínáme28



ATLauncher – ATL je jeden z nejlepších díky své jednoduchosti, detailním popisům

modpacků a snadné instalaci Forge a Optifine. To nejlepší ale je to, že pomocí pouhých pár klepnutí můžete spustit i vlastní server s vybraným modpackem. Pokud se

ho rozhodnete vyzkoušet, tak si jej stáhněte z http://www.atlauncher.com/downloads/

a nezapomeňte jako první klepnout na záložku Account a přihlásit se.

OBRÁZEK 1.12: ATLauncher je snad nejlepší modpack launcher, který jemomentálně k dispozici. Shrnutí Minecraft se od původních skromných začátků hodně vyvinul. Z původní podoby, kde bylo přepínání verzí složité a navíc bez jakýchkoliv úprav v podobě modů, až do dnešní podoby, kdy může být hra upravená naprosto k nepoznání a můžete dělat téměř cokoliv. Ačkoliv je možné vytvořit si vlastní modovanou hru, možnost použití modpack launcherů s již hotovými balíky práci zjednodušuje a přináší nové prožitky ze hry, ale hlavně se s nimi

můžete připojit k serverům nebo si dokonce založit vlastní.

Pamatujte, že pokud máte v plánu hrát si s větším množstvím modů nebo s resourcepackem o vysokém rozlišení, je dobré mít pro Minecraft vyhrazené 2 GB paměti. Díky tomu

hra poběží hezky plynule a zesílí se tak váš prožitek. Díky obrovskému množství možných

modů přidávajících nové funkce, předměty a výzvy do hry, se Minecraft, který jste sipůvodně koupili, dostává na naprosto novou úroveň.

Některé z modů přidávají do hry možnost automatického dolování a farmaření, ale toho

lze docílit i ve vanilla Minecraftu, a to mnoha způsoby. Následující kapitola, „Automatické

farmy,“ je zaměřená na tyto věci s pomocí ruditu a vozíků.


2

Automatické farmy

V této kapitole:



Tvorba automatických farem



Detekce růstu



Sklízení melounů a dýní pouhým stiskem tlačítka



Zapojení vesničanů do práce



Použití vozíků k automatickému sběru, vykládání a třídění

Farmaření je nezbytnou součástí Minecraftu již od začátku. Je to nejjednodušší způsobzís

kávání surovin potřebných k tomu, abyste neumřeli hlady během zabíjení nespočtu mobů

po cestě k Drakovi z konce. Ale potom, co ho porazíte, proč dál farmařit? Jídlo potřebujete

stále, kdykoliv sprintujete nebo skáčete, tak vám jídlo ubývá, a pokud při boji sevšudypří

tomnými moby ztratíte nějaké životy, tak jídlo potřebujete k jejich regeneraci.

Základy jsou dost snadné, ale tato kniha se zaměřuje na pokročilejší cíle, jako třeba plně

automatizované farmy. Proč si špinit svoje virtuální ruce, když to za vás může oddřít pár

pístů a rudit.

Kromě zisku surovin slouží stavba takových farem i k tomu, abyste se přiučili něco orudi

tových obvodech, jako je například Blok Update Detector, ale o tom později.

Bohužel, ať se zatím snažíme sebevíce, úplně automatizovanou farmu nejsme schopnipo

stavit, protože neexistuje žádný způsob, jak automatizovat sázení rostlin. Když jsouvesni

čané schopni sázet rostliny, tak je také sklízejí, takže pokud je chcete využít, je to boj o to,

kdo rostlinku ukořistí dříve, a to my nechceme.

Než ale začneme, musíme se podívat ještě n a jednu věc, na BUD, díky kterému jsmeschop

ni detekovat, že už je rostlina plně vzrostlá a můžeme ji automaticky sklidit.

Využití Block Update Detectoru

Princip BUD spočívá v tom, že pokud hráč například vykope blok, program automaticky

zkontroluje všechny okolní bloky, jestli je není potřeba „aktualizovat“, a pokud ano, způsobí


KAPITOLA 2: Automatické farmy30

to třeba padání písku, usychání listí, rozlévání vody nebo třeba přepnutí ruditového signálu.

Díky tomu se dá využít k detekci růst rostliny, otevření truhly, rozbití nebo položení bloku

apod. Tato funkce nebyla do hry přidána záměrně, ale vznikla náhodou při její tvorbě avý

vojáři se ji rozhodli ve hře nechat jakožto užitečnou pomůcku.

BUD je v podstatě obvod, u kterého neznáte jeho stav, něco jako Schrödingerova kočka.

Nevíte, v jakém stavu obvod je, dokud neuděláte něco, díky čemu se blok obvoduaktua

lizuje a hra se pokusí problém vyřešit tím, že obvod popostrčí k činnosti a on se přepne.

Přepnutí způsobí krátký impulz, který spustí připojený obvod, jenž třeba sklidí úrodu,

a okamžitě se vrátí do původního nestabilního stavu.

BUD je dosti zvláštní systém, který se slovně špatně popisuje, a proto nejlepší způsob, jak

pořádně pochopit jeho fungování, je si nějaký takový obvod postavit.

POZNÁMKA

Planiny

Na obrázcích, které jsou v této a v pár dalších částech knihy, si nejspíš všimnete, že jsou

pořízeny ze světa, kde je jen rovina a nic jiného. Použil jsem tento svět, protože je ideální

pro ukázkové obvody a nejsou zde žádné rušivé elementy. Takový svět si můžetejedno

duše vytvořit také a experimentovat v něm se vším možným. Stačí při tvorbě světaklep

nout na More World Options a změnit World Type na Superflat, potom klepněte na

Customize a Presets, když sjedete až na konec seznamu, vyberte Redstone Ready.

Na obrázku 2.1 můžete vidět vodorovně položený lepivý píst na normálním bloku a před

pístem položený ruditový blok. Na tom není nic zvláštního. Teď když položíte rudit přímo

pod ruditový blok, máte krásný oscilátor, který bude fungovat donekonečna.

Když položíte rudit pod ruditový blok, tak se zaktivuje a skrze normální blok začne napájet

píst, který se vysune. Když se píst vysune, tak posune ruditový blok, který přestanenapá

jet píst a ten se zase zasune. Jakmile se zasune, tak s sebou přitáhne i ruditový blok, který

začne napájet rudit, a takhle se to opakuje pořád dokola a dokola.

Podle obrázku 2.2 položte další normální blok vedle ruditu a z opačné strany na blokumís

těte ruditovou pochodeň. Přímo nad ruditovou pochodeň je potřeba položit normální píst,

který je nasměrovaný na ruditový blok naproti. Jakmile umístíte druhý píst, tak se párkrát

vysune a pak se zastaví spolu s druhým pístem v onom nestálém stavu. Lepivý píst srudi

tovým blokem momentálně už jen čeká až jej něco „aktualizuje“.

Teď je na řadě to hlavní. Stoupněte si vedle obvodu a vedle lepivého pístu umístětejakýko

liv blok a sledujte, co se bude dít. Uvidíte, jak se lepivý píst vysunul a zase zasunul a v tom

stejném okamžiku probliknula ruditová pochodeň, protože přestala být napájena z ruditu

na zemi. (Pokud jste to nevěděli, ruditová pochodeň funguje jako invertor, v normálním

stavu slouží jako nekonečný zdroj ruditového signálu, ale když začne být sama napájena


Využití Block Update Detectoru 31

z jiného zdroje, tak se vypne. Toho si můžete všimnout v okamžiku, kdy se ruditový blok

posune).

OBRÁZEK 2.1: Jednoduchý opakovač, základ pro BUD.

OBRÁZEK 2.2: Hotový BUD čekající na využití.

Když rozbijete blok, který jste položili vedle pístu, obvod se znovu aktivuje, protože po

zničení bloku se píst opět „aktualizoval“. I když tento zvláštní systém není úplně jednoduchý na pochopení, tak funguje a doufejme, že se ho v Mojangu nerozhodnou odstranit, protože je to velice užitečná věcička,použitelná ve spoustě obvodů. Na závěr drobný seznam toho, co způsobuje onu kouzelnou„aktualizaci“ bloků, díky které to celé funguje:


KAPITOLA 2: Automatické farmy32



Rozbíjení a pokládání bloků, jak jste si již zkusili nebo aspoň přečetli.



Otevírání a zavírání truhly, možnost vytvořit z truhly past i bez použití speciálníupra

vené truhly, která sama o sobě vysílá ruditový signál po otevření.



Když pec začne nebo skončí s pečením, umožňuje vám to připojit ji na hudební blok,

který cinkne, když je jídlo upečené.



Koleje, které mění směr na křižovatce T.



Tekoucí láva nebo voda.



Sklízení obilí, brambor nebo mrkve.



Růst plodin, jako je meloun, dýně, cukrová třtina nebo kaktus. Je ale zvláštní, že průběh

růstu obilí aktualizaci bloku nevyvolá.

Doufám, že jste aspoň trochu pochopili, jak vlastně BUD funguje, je totiž velice užitečný.

Pojďme se podívat na praktické využití.

Automatická třtinová farma

Cukrová třtina je jednou z plodin, jejíž pěstování se nejjednodušeji automatizuje, a je to

užitečná ingredience. Kromě cukru, který je použit v několika receptech, se ze třtinyvyrá

bí i papír, jenž je využit na vytváření map, knih a ohňostrojů. Kvůli množství knih, které jsou

potřeba na stavbu plně funkčního oltáře očarování, je automatická farma to pravé využití.

Stejně jako melouny a dýně, ani třtina nepotřebuje po sklizení znovu vysadit, a to, žetřti

na roste vertikálně, z ní činí ideální plodinu pro využití BUD obvodu v automatické farmě.

Na obrázcích 2.3 a 2.4 vidíte pohled zepředu a zezadu na jednoduchý obvod s BUDzákla

dem, který automaticky sklidí vzrostlou třtinu. Samozřejmě to není finální verze, je to jen

prototyp, který se za chvíli rozšíří.

Co se vlastně v obvodu děje? Je to vcelku jednoduché. Voda a hlína jsou potřeba, aby třtina

vůbec mohla růst. Hlínu může nahradit i tráva nebo písek.

Za třtinou je obyčejný blok, na němž leží píst připravený „zastřihnout“ vzrostlou třtinuje

den blok nad zemí, takže tam spodní blok třtiny zůstane a bude moci opět růst .

Třtina roste do výšky tří bloků, takže když vyroste do maximální výšky, je nejvyšší blok

ve výšce pístu, který spouští BUD. Jakmile se tak stane, píst u BUD se aktualizuje a spustí

se, tím se přesune ruditový blok, který přestane napájet rudit pod ním a ruditovápocho

deň problikne a tím se z obvodu vyšle ruditový signál, jenž je přímo napojen na píst, který

horní dva bloky třtiny sklidí.


Automatická třtinová farma 33

OBRÁZEK 2.3: Prvotní prototyp automatické farmy na třtinu.

OBRÁZEK 2.4: Zadní strana obvodu, ruditový signál se přenese z BUD (vlevo),

do pístu, který třtinu sklidí (vpravo).

Pojďme farmu rozšířit. Voda teče po rovném povrchu do vzdálenosti až 8 bloků, což se běžně používá jako základ u většiny farem. Vykopejte žlab pro vodu a rozšiřte prostory farmy o sedm bloků včetně pístů a ruditu, tak jak můžete vidět na obrázcích 2.5 a 2.6.


KAPITOLA 2: Automatické farmy34

OBRÁZEK 2.5: Rozšíření farmy na 8 bloků.

OBRÁZEK 2.6: Napájení pístů.

Tot o s t á le ne ní ú p lně dokonalý design, protože vzniká problém s tím, kam padají kusytřtiny po sklizení. Jak je vidět na obrázku 2.5, některé kousky nemusí padnout do vody, ale

padnou vedle nebo na písty. Navíc třtina, která padne do vody, jen dopluje na kraj a po pěti minutách prostě zmizí, protože zde zatím není žádná truhla, do které by „napadala“.


Automatická třtinová farma 35

TIP

Lepkavý sliz

Ve verzi 1.8 byl do Minecraftu přidán nový blok, a to blok slizu, který může značně zlepšit

některé obvody. Bloky slizu se k sobě lepí, takže pokud na lepivý píst položíte blok slizu

a k němu přilepíte další, tak když se píst pohne, posune s oběma, a když jich takhlesleíte více, můžou nahradit celou řadu pístů. Bohužel mají i svoji nevýhodu, a to tu, že se

špatně shánějí, protože na jeden blok slizu je potřeba 9 slizových koulí, které získátezabitím slizounů, a tím se vše ještě komplikuje. Slizounové žijí v podzemí bažin a je jen malá

pravděpodobnost, že je potkáte, takže je často jednodušší si vytvořit levně pár lepivých

pístů místo časově náročného hledání velkého množství slizounů. Nejjednodušší způsob, jak sesbírat sklizenou třtinu, je použít násypku připojenou natruhlu, jako na obrázku 2.7. Nejprve umístěte truhlu a mezi ní a koncem proudu vody nechejte

jeden volný blok, na jehož místo patří násypka. Při pokládání násypky dejte pozor, protože

musí být položená směrem k truhle, což uděláte tak, že při jejím pokládání budete mířit

na bok truhly a budete skrčení (držíte Shift). Pokud byste ji položili jen na zem, tak by jí

předměty nemohly procházet do truhly. To je poznat na první pohled).

OBRÁZEK 2.7: Násypka připojená k truhle a připravená pochytat vše, co připluje.

V pozdější části této kapitoly se naučíte, jak automatizovat přepravu sesbíraných surovin

přímo do vašeho centrálního skladu.

Ale zpět na naši farmu. Pořád je ještě pár úprav, které můžete udělat, abyste zabránilizbytečným ztrátám, když sklizeň padá mimo připravenou vodu. Jeden způsob je ten, žerozšíříte vodní koryto a na konec umístíte další násypku napojenou na tu první. Ale lepší způsob

je farmu ohradit sklem, tak jako je to na obrázku 2.8.


KAPITOLA 2: Automatické farmy36

OBRÁZEK 2.8: Díky sklu se vám žádná úroda neztratí.

Tato podoba stále není tak účinná, jak by mohla být. Obvykle většina třtiny, kteránespad

ne do vody, padne mezi rostliny, jedna řada pístů totiž rozbije jen prostřední bloky třtiny

a ty horní jen spadnou, místo toho aby je píst popostrčil nad vodu. Tento problém snadno

a rychle vyřeší druhá řada pístů, díky které půjdou nad vodu téměř všechny a efektivita

celé farmy se znatelně navýší.

OBRÁZEK 2.9: Dvě řady pístů zajišťují vyšší efektivitu, ale nesmí se zapomínat na

drobnou mezeru na konci, bez které by obvod nemohl správně fungovat.


Automatický sběr a transport 37

Jak by to mělo vypadat, je ukázané na obrázku 2.9. Dávejte ale pozor na to, abyste ne

měli položený píst v horní řadě úplně vpravo, protože pokud by se tento píst vysunul, tak

by opět spustil BUD a ten by vysunul onen píst a tím by se celý obvod zacyklil, takže ten

jeden tam nedávejte. Nesmíte ale zapomenout na zapojení ruditu: stačí vám, jen když za

horní řadu pístů umístíte řadu bloků a na ně umístíte rudit, když se rudit aktivuje, vysunou

se obě řady najednou.

Automatický sběr a transport

Použití vozíku s násypkou přináší způsob, jak plně automatizovat shromažďování veškeré

úrody. Ačkoliv násypka neuschová tolik, co truhla, protože má jen 5 slotů místo 15, je její

velkou výhodou možnost jezdit opakovaně, protože se z ní nemůže během cesty nicvysy

pat. Díky jedinečným předávacím vlastnostem násypky jsme schopni snadno vytvořit plně

automatický systém sběru, transportu a třídění.

Je krásné vidět takový systém při chodu, a proto se na něj podíváme hezky zblízka.

Základní princip je vcelku jednoduchý.

1. Porovnávač detekuje, jestli v násypce něco je, a pokud ano, aktivuje ruditový signál.

2. Ruditový signál přechází do ruditové pochodně, která se přepne a aktivuje kolej, na

které je vozík s násypkou. Kolej, na které vozík je, je napájená kolej (Powered rail),

která nepřijímá ruditový signál a okamžitě vozík zastaví, když na ni najede. Pokud je

taková kolej těsně u zdi, tak se voz



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist