načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Do školy beze strachu - Holger Domsch; Dieter Krowatschek

Do školy beze strachu
-14%
sleva

Kniha: Do školy beze strachu
Autor: ;

Vstává vaše dítě ráno do školy s nechutí? Má strach z učitele nebo ze zkoušení, bojí se jít do školy samo, anebo dokonce trpí strachem z odloučení? Pokud ano, neváhejte a hledejte ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2007-11-23
Počet stran: 144
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 144 stran : ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: překlad Lenka Chroboczková
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025117675
EAN: 9788025117675
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Vstává vaše dítě ráno do školy s nechutí? Má strach z učitele nebo ze zkoušení, bojí se jít do školy samo, anebo dokonce trpí strachem z odloučení? Pokud ano, neváhejte a hledejte rady v této knize. V knize naleznete: - Jak naučit děti sebedůvěře před obávaným zkoušením, relaxační a dechová cvičení na potlačení strachu a posílení sebevědomí. - Příběhy, které dětem pomáhají strach pojmenovat a bojovat s ním. - Jak s dětmi o jejich obavách mluvit, jak vylepšit domácí rituály pro zvýšení rodinné pohody (ranní vstávání, výlety, povídání u oběda, chvilky při usínání…). - Rady, jak s dětmi používat motivační bodový plán pro plnění krátkodobých cílů. - Jak zvládat strach z odloučení, úzkostné poruchy, sociální úzkost. Příběh pro odnaučení nočního pomočování způsobeného stresem. - Zajímavé metody pro překonání školního stresu či pro odnaučení tiků a kousání nehtů (odvedení pozornosti, práce s myšlenkami, pozitivní myšlení, dechová a uvolňující cvičení). - Příčiny úzkostných poruch – genetická výbava, krizové životní události, vliv okolí, vrstevníků a rodičů, výchova a nepřiměřená očekávání, šikana ze strany spolužáků či učitelů, tělesné příčiny. - Seznam pedagogicko-psychologických poraden v České republice. O autorech: Autoři jsou dětští psychologové, pro české čtenáře upravila Mgr. Jana Vysloužilová, která pracuje v pedagogicko-psychologické poradně v Ostravě. ([jak překonat obavy dětí z nepříjemných zážitků : rady pro rodiče dětí od 1. třídy do maturity])

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Daredevil - Muž beze strachu - omnibus 4 Daredevil - Muž beze strachu - omnibus 4
Bendis Brian Michael
Cena: 881 Kč
O rakovině prsu beze strachu O rakovině prsu beze strachu
Skovajsová Miroslava
Cena: 48 Kč
Život beze strachu Život beze strachu
Sineľnikov Valerij
Cena: 156 Kč
O strachu O strachu
Osho
Cena: 218 Kč
Doteky strachu Doteky strachu
Cílek Roman
Cena: 171 Kč
Zákazníci kupující knihu "Do školy beze strachu" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Fenomén

strachu


Strach máme všichni.

Rozdíl je jen v tom z čeho.

(F. Thies)

PODOBY STRACHU

Není divu, že na strach, stres a přetížení reaguje dětský organismus rozmanitými

tělesnými nebo duševními problémy.

Tělesné příznaky stresu

nespavost žaludeční neuróza

zvýšený krevní tlak bolesti hlavy

poruchy srdečního rytmu „knedlík“ v krku

nechutenství pocení, třes, červenání se

noční pomočování průjem nebo zácpa

zvracení alergické reakce

a další...

Duševní příznaky stresu

zvýšená úzkostnost nekontrolovatelné záchvaty vzteku

poruchy paměti výkyvy nálad

zvýšená nervozita stranění se kolektivu

nesoustředěnost vznětlivost

hodně starostí a další...

Lukáš chodí ze školy denně s bolestí hlavy. Anna je již při sebemenším podnětu roztržitá,

zapomíná a nemůže se soustředit. Jonášovi je už několik měsíců špatně. Líza je nervózní,

červená se a tluče jí srdce jen při samotném pomyšlení na školu. Matěj nemůže strachem

a samými starostmi poslední dobou večer usnout. Již jen z tohoto malého výčtu problémů je zřejmé, že pro zmíněné psychosomatické a duševní obtíže jsou pravděpodobným jmenovatelem stres, úzkost, strach zezkoušek, písemek, napětí a zřejmě i subjektivní nebo objektivní přetížení.

Fenomén strachu ● 11


JSOU DNES „TYGŘI“ MENŠÍ?

Hodně dětí má stále strach, že nebudou umět při zkoušení správně odpovědět na

otázku. Cítí proto napětí a nejsou schopny přemýšlet. Někdy se obtížně soustředí i při

přípravě do školy. Samotné pomyšlení na písemku nebo na zkoušení u nich vyvolává

stres nebo deprese.

V posledních letech jsme nahodile zkoumali skupinu studentů připravujících se namaturitu, u nichž se vytvořil silný strach z této zkoušky. Stále si stěžovali, že ačkoli se učí

a učí, mají strach, že se jim při samotné písemné nebo ústní zkoušce nic z toho, co se učili,

nevybaví. Nebo věděli, že jsou dobře připraveni, ale měli strach, že si nevzpomenou na

vše, co se naučili, protože budou nervózní. Proto jsme se rozhodli zkušebně pomocíspeciálních dýchacích technik pomoci studentům jedné maturitní třídy malého gymnázia, kde

se připravovalo na maturitu 120 studentů. Dohodli jsme se, že se o velké přestávce setkáme před třídou. Když jsme dorazili, nebyl tam nikdo. Otevřeli jsme dveře třídy a v ní sedělo osmdesát studentek a studentů a napjatě nás očekávali... Stále více studentů trpí očividně stresem ze školy. Mnoho z nich si stěžuje na tlak, který je na ně kladen a následky jsou často pro děti a mladistvé katastrofální. Nejenže se cítí špatně ve škole, podávají špatné výkony, ale většina z nich by do školynejraději nechtěla chodit vůbec.

TAJEMSTVÍ STRACHU

Každý z nás někdy zažil strach. Strach patří k přirozeným pocitům. Mají ho lidé izvířata, malí i velcí, staří i mladí. Vnímáme ho většinou jako nepříjemný – pociťujeme ho

obvykle v situacích, kdy se cítíme ohroženi.

Co se s námi děje, když se bojíme?

Strach vyvolává doslova ohňostroj reakcí v našem těle. Mnoho těchto reakcí souvisí

ještě s dávnými časy, kdy lidem hrozilo nebezpečí, a dnes tyto reakce již ztrácejí

smysl. Když potkal pravěký člověk tygra, měl na výběr ze dvou možností – útěk, nebo

boj. Prokrvil se mu mozek. Musel se rychle rozhodnout, kterou variantu zvolí. Každý

sval na jeho těle byl napjatý. Při střetu s tygrem byla důležitá rychlost a síla.Následkem strachu začal mozek produkovat větší množství adrenalinu, srdce bilo rychleji,

12 ● Do školy beze strachu


dech byl zrychlený, ale svaly byly připraveny k boji. Zmizel pocit hladu a také potřeba

spánku. Ostatně – při pomyšlení na tygra už nemá smysl jíst nebo spát. S prázdným

žaludkem můžeme rychleji utíkat, smysly jsou zostřenější. Stresové hormony se

postarají o to, abychom byli schopni správně analyzovat situaci. Důležité věci si lépe

uchováváme v paměti a pro příště se z nich poučíme. Příště už tedy budeme lépe

vědět, jak se musíme chovat, když potkáme tygra. To, co nám už milióny let pomáhá

přežít nebezpečí, která na nás číhají každý den, se nedá tak rychle změnit ani

v dnešní civilizované společnosti. Strach a tělesné reakce na něj mámenaprogramované v genech. V mnoha situacích je tento „program“ stále ještě důležitý. Když se dítě

spálí horkou žehličkou, bude si v budoucnu na své prsty dávat už větší pozor. V jiných

situacích ovšem tento model nemusí být už tak užitečný. Dítě získá v nové škole

špatné zkušenosti a příští ráno má pod vlivem těchto okolností svíravý pocit

v žaludku. Děvče, které není přijato do kolektivu, si může tuto situaci ještě dlouho

pamatovat. Náš mozek si ukládá různé zážitky. Asi každý z nás si vybaví okamžik,

kdy prožil něco nepříjemného a nebyl o tom schopen ani vyprávět.

Přesto dnes, stejně jako před milióny let, má strach ve své prvotní podobě ochrannou

funkci. Signalizuje nám možné nebezpečí. Kromě toho má strach ještě další pozitivní

stránku: Zkuste si představit situaci, kdy jste na dovolené, kde nikoho neznáte.Přijdete do kavárny, sprostě vynadáte číšníkovi a nakonec si hlasitě říhnete. Jistě nejste

touto představou nadšení. Ale co nám v tom brání? Strach z ostudy, že byste sechovali jako blázni, byli nezdvořilí, nechutní a podobně. Strach má tedy velký podíl na

dodržování norem chování.

Stejně tak nás přiměřený strach motivuje k dodržování určitých pravidel nebo kvynaložení určitého úsilí:

Jan nepovažuje známky ve škole za důležité. Je mu jedno, jestli dostane dvojku nebo

čtyřku. Nemá strach ze špatných známek a vůbec se ve škole nesnaží. Šimon prožívá něco

úplně opačného. Před každou hodinou je sice nervózní, ale nepropadá panice. Šimonův

strach je přiměřený, což pro něho může být výhodou. Je vědecky dokázáno, že přiměřený strach zlepšuje náš výkon: Můžeme se lépesoustředit, rychleji pracovat. Teprve když strach přesáhne únosnou míru, děláme více chyb a dosahujeme horších výkonů. Strach může způsobit tzv. „okénko“ – ztrátu paměti (epizodická amnézie). V daném okamžiku si nemůžeme na nic vzpomenout. Stejně tak si Olda nebyl schopen vybavit u ústních maturitních zkoušek ani své vlastní jméno. Strach má tedy dvě stránky: ■ Pomáhá rychleji se učit odstranit z cesty nebezpečí a nutí nás k lepším výkonům. ■ Dlouhodobý strach vyvolává stres.

Fenomén strachu ● 13


Když se tedy přece jen tu a tam utkáme s „dnešním moderním tygrem“, dokážeme se

na tuto situaci rychle připravit. Naše tělo se připraví na boj nebo na útěk. Po vyřešení

problému si potřebujeme odpočinout a znovu získat energii. Pomalu se můžemevrátit do normálu. Teprve když se tyto situace opakují často, pociťujeme stres. Děti, které

mají strach z písemek a zkoušení, potkávají „tygra“ ve škole denně. To vše vede

k nepřiměřeným reakcím. Tělo nemá dost času k načerpání nové energie. Následkem

je vyčerpání, poruchy soustředění a snížená imunita a tomu všemu je nutno předcházet.

CO JE NORMÁLNÍ? STRACH, KTERÝ

NÁS NEMUSÍ ZNEPOKOJOVAT

Rodiče si často dělají starosti o své děti a nejsou si jisti, zda strach patří k normálnímu

vývoji nebo jestli mají proti němu podniknout příslušné kroky. Zabývejme se tedynejrve otázkou, co je tzv. „normální“ a „nenormální“ strach.

Některé druhy strachu patří k danému věku dítěte a časem samy od sebe zmizí. Téměř

všechny děti okolo dvou let mají strach z odloučení. Chtějí být stále v blízkosti matky.

Jakmile např. vstoupí do místnosti cizí osoba, utíkají k mamince, kde cítí jistotu.

Strach z odloučení má v tomto věku své opodstatnění. Dítě není schopno být samo.

Svým strachem z odloučení vlastně pomáhá matce, aby se neztratilo. Mezi druhým

a třetím rokem mají děti často strach ze tmy a z malých zvířat.

Marie má před usnutím strach z všelijakých příšer a zvířat, které by se mohly skrývat

v jejím pokojíčku. Každý večer prohledává spolu s maminkou skříň a postel. Kouknou se

taky pod koberec – co kdyby tam náhodou nějaké to strašidlo bylo. Teprve po této

důkladné prohlídce si může jít Mariina maminka klidně lehnout. Přesto se chodí dívat do

pokojíčku, jestli se její dceři něco hrůzostrašného nezdá. Kolem pěti let mívají děti strach ze zlých lidí nebo z lidí, které za zlé pokládají. V tomto věku je také silně vyvinutý strach ze zranění.

Jožka má např. každou noc strach, že se do jejich domu vloupe zloděj. Do postele utíká

s napětím a naslouchá všem zvukům z přízemí. Teprve po nějaké době se odváží a rychle

přeběhne k rodičům, aby u nich našel útěchu. 14 ● Do školy beze strachu


Naštěstí Jožkův strach netrval dlouho, ale v šesti letech se pro změnu začal bát bouřky.

Jakmile je bouřka, stojí často u postele svých rodičů a uklidní se teprve tehdy, až hoschovají pod svou deku. Mezi sedmým až osmým rokem mají děti často strach z něčeho hrůzostrašného, co viděly v televizi.

Jan má náhle strach z příšery ze Sezame, otevři se (dětský pořad na ČT). Když musí jít

v noci na záchod, myslí si, že je za dveřmi příšera. Teprve ve své posteli se cítí jistě. Mezi osmým a desátým rokem začínají mít děti strach z toho, jestli budou uznávány svými vrstevníky. V tomto věku je pro ně velmi důležitý názor kamarádů a ostatních dětí. Kladou si otázky typu: Patřím do party? Pozvou mě na oslavu narozenin? Udržím si ve třídě svou pozici?

Laura se stydí. Opravdu nemá ráda, když ji učitel vyvolá. Naproti tomu Sára má úplně

jiné starosti. Jde jí hodně o to, co si o ní myslí ostatní holky ve třídě. Kdyby se jimnelíbily její věci, byla by to pro ni katastrofa. Není až tak strašné, když některý z výše uvedených strachů přetrvává déle, než je běžné. Některé děti je prožívají intenzivněji. Zpravidla ale odejdou samy, tak jako samy přišly. Teprve když strach přetrvává dlouho a způsobuje dítěti potíže, měli by si rodiče začít dělat opravdové starosti.

Fenomén strachu ● 15




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist