načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Dlouhá cesta k dočasnému Československu - Ivan Kazimour

Dlouhá cesta k dočasnému Československu

Elektronická kniha: Dlouhá cesta k dočasnému Československu
Autor:

Kniha mapuje celou dlouhou cestu, kterou musel český národ ujít k vlastnímu samostatnému, leč mnohonárodnostnímu a bohužel především dočasnému státu. Vždyť Československo, ve své ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  199
+
-
6,6
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » E-knihy jedou
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku
Médium: e-book
Počet stran: 471
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 999-00-017-8412-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha mapuje celou dlouhou cestu, kterou musel český národ ujít k vlastnímu samostatnému, leč mnohonárodnostnímu a bohužel především dočasnému státu. Vždyť Československo , ve své původní masarykovské podobě, existovalo pouhých 7 277 dní, tedy necelých 20 let! Po 24 846 společných dnech zanikla i základní myšlenka jeho vzniku - společný stát Čechů a Slováků . Kniha neprobírá české dějiny detailně, ale hledá počátek národa a dále si všímá některých událostí, které byly pro naši zemi důležité. Samozřejmě se zabývá i historií Rakouska a Habsburků, neboť ať chceme či ne, je nedílnou součástí i historie naší. Začtěte se do knihy a sami posoudíte, nakolik byl vznik našeho samostatného státu výsledkem promyšlených racionálních úvah a nakolik dílem náhody. Jednalo se opravdu o naplnění dlouhodobé touhy lidu, nebo o přání několika jednotlivců? Přáli si všichni a bez výhrad formu samostatné republiky? Možná, že budete překvapeni.

Zařazeno v kategoriích
Ivan Kazimour - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

1


2

Ivan Kazimour

Dlouhá cesta k dočasnému

Československu

„Kdo nežil před rokem 1914 v Rakousko-Uhersku,

nepoznal sladkost života“.


3

OBSAH

DLOUHÁ CESTA K DOČASNÉMU ČESKOSLOVENSKU 2

PROLOG 6

CO JE ČESKÉ, TO JE HEZKÉ 8

NEJSTARŠÍ OBDOBÍ 13

VELKÁ MORAVA 15

VÝCHODNÍ MARKA A VZESTUP HABSBURKŮ 23

SITUACE V UHRÁCH DO R. 1848 30

SLOVENSKO 37

16. A 17. STOLETÍ A DOBA REFORMACE 47

DĚLENÍ HABSBURSKÉHO DĚDICTVÍ A NÁSTUP HABSBURKŮ 53

STAVOVSKÉ POVSTÁNÍ 58

BITVA NA BÍLÉ HOŘE 74

TREST 78

DOBA TEREZIÁNSKÁ A JOSEFÍNSKÁ 85

PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 96

VZNIK RAKOUSKA 99

ŠLECHTA A CÍSAŘSKÝ DVŮR 105

VENKOV A MĚSTA 109

LÉTA 1848 AŽ 1860 111

TEXT KABINETNÍHO LISTU CÍSAŘE FERDINANDA Z 8. DUBNA 1848: 116

MANIFEST SJEZDU SLOVANSKÉHO K NÁRODŮM EVROPEJSKÝM 128

HOSPODÁŘSKÉ REFORMY 2. POLOVINY 19. STOLETÍ 151


4

KRYMSKÁ VÁLKA 157

ITALSKÉ VÁLKY ZA NEZÁVISLOST 159

RAKOUSKO PO R. 1860 161

PRUSKO RAKOUSKÁ VÁLKA 170

RAKOUSKO-UHERSKÉ VYROVNÁNÍ 173

POVINNÁ VOJENSKÁ SLUŽBA 178

NÁSLEDNÍK TRŮNU 180

SITUACE V ČECHÁCH 186

POKUS O RAKOUSKO-ČESKÉ VYROVNÁNÍ 197

DALŠÍ ROZRŮZŇOVÁNÍ POLITICKÉHO SPEKTRA 224

SPOR O „RUKOPISY“ 226

OD DVOJSPOLKU KE SVĚTOVÉ VÁLCE 231

PŘÍPRAVA NOVÉ REPUBLIKY 240

KDO BYLI VEDOUCÍ ČEŠTÍ PROTAGONISTÉ NOVÉHO STÁTU? 243

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA 283

SŇATEK NÁSLEDNÍKA TRŮNU 294

ATENTÁT A JEHO NÁSLEDKY 297

ZAČÁTEK VELKÉ VÁLKY 304

NAŠE LEGIE 317

ZMĚNA MASARYKOVA NÁZORU NA REFORMU RAKOUSKO-UHERSKA 327

KONEC RAKOUSKO UHERSKA 332

SIXTOVA AFÉRA A SMLOUVY ZE SPA 336

VZNIK REPUBLIKY 359

MOŽNÉ FORMY BUDOUCÍHO STÁTU 361

MAFFIE 365

CLEVELANDSKÁ DOHODA 1915 367

ČESKÝ SVAZ 369

PITTSBURGHSKÁ DOHODA Z KVĚTNA 1918 378


5

FEDERALIZAČNÍ MANIFEST KARLA I. 391

VYHLÁŠENÍ ČESKOSLOVENSKÉ REPUBLIKY 397

MARTINSKÁ DEKLARACE 406

PRVNÍ KROKY V NOVÉ ZEMI 409

ZÁKON 11/1918 SB. Z. A N. 413

ZÁKON 61/1918 424

PROBLÉMY SE SLOVENSKEM 433

UKONČENÍ VÁLKY 440

PAŘÍŽSKÁ MÍROVÁ KONFERENCE 442

VERSAILLESKÁ MÍROVÁ SMLOUVA 448

JAK TO BYLO DÁL? 452

A V ČESKOSLOVENSKU? 457

JAK TO BUDE DÁL? 464

VÍTĚZSTVÍ ČI PROHRA? 466

LITERATURA: 468

COPYRIGHT 471


6

Prolog

Dějiny se neopakují.

To jen historici opisují jeden od druhého.

Murphy

V sobotu 28. října 2018 oslavíme 100 let od vzniku Československa, respektive 100 let od odtržení od tehdejšího Rakousko-Uherska. Ještě předtím, v neděli 1. ledna 2018 jsme si připomenuli (oslavili?) 25 let od jeho zániku. Zapomenout bychom neměli ani na to, že před sedmdesáti lety bylo Československo „převedeno“ do komunistického režimu a před padesáti lety došlo k marnému pokusu o jeho svržení.

Dnes považujeme vznik Československa za zcela samozřejmé a jedině možné řešení situace Rakousko-Uherska po 1. světové válce. Málokdy ovšem bývá jen jedno možné řešení a nebylo tomu tak ani v tomto případě. Bylo jasné, že se český národ chce osamostatnit, ale rozhodně nebylo vůbec a nikomu jasné, zda úplně, a zda jako republika nebo monarchie, nebo zda chce zůstat součástí Rakouského státu a v jaké formě – zda jako součást federace či v jiné podobě. Málokdo se ve škole dozvěděl, jak to opravdu bylo.

Pojďme se proto zamyslet nad tím, zda vznik samostatného Československa byl spíše dobrý krok nebo zda by nám bylo lépe v “náručí“ Rakousko-Uherska. Pojďme si ukázat, jak se některá rozhodnutí jeví po stovce let od jejich učinění i jak je pro nás překvapivé, že některá nezpochybnitelná fakta jsou naprosto jiná, než nám bylo prezentováno. Jak i dobře míněná myšlenka může nakonec dopadnout špatně, ale i jak některá rozhodnutí přinášejí velký úspěch.

Chceme-li pochopit celý proces vzniku Československa, musíme mít alespoň základní znalosti z historie jeho předchůdců. Protože samozřejmě není možné celé téma historie v jedné knize obsáhnout, nahlédneme pouze do několika období, která byla důležitá pro další vývoj Rakouska, ze kterého se Československo oddělilo i pro vývoj na územích našeho, tehdy budoucího, ale dnes již minulého, státu.

Začneme počátkem historie Zemí Koruny české i Rakouska, zamyslíme se nad tím, jak to bylo s historií Slovenska - bylo-li vůbec nějaké, jaká byla historie území Uher a jak se naše země dostala do spojení s Habsburky.


8

Co je české, to je hezké

Je stokrát větší slastí

být služebníkem svého národa,

než v cizině být slavným velikánem

Karolína Světlá

Byl bych velmi nerad, kdyby si čtenář myslel, že postrádám to, čemu se říká národní hrdost. Česká národní hrdost je skvělá vlastnost. Je však dobré vědět, kdy je oprávněná a kdy ne, kdy to, na co jsme hrdí je opravdu a zcela a zaslouženě české a kdy ne tak úplně či vůbec. Vezměme si za příklad třeba náš největší národní klenot – Pražský hrad.

Chór, kaple a celá východní část Katedrály sv. Víta, Václava a Vojtěcha je dílem Matyáše z Arrasu, což byl francouzský papežský architekt Mathieu d ́Arras (1290-1352). Stavbu zahájil na základě zadání polovičního Čecha Karla IV. v r. 1341. Po Matyášově smrti po něm stavbu převzal muž s krásným českým jménem Petr Parléř, který se však „v originále“ jmenoval Peter Parler (1330-99) a byl to Němec z Kolína nad Rýnem. Chrám získal věž, Zlatou bránu, jižní vstup s výjevy Posledního soudu a Svatováclavskou kapli.

Smělou přestavbu Královského paláce zahájil Němec Hans Spiess (1440-1511) z Frankfurtu nad Mohanem. Po něm ji převzal Benedikt Rejt, správně Reith (1454-1536), rodák ze švábského Gmündu u Stuttgartu, který přišel na pozvání krále - zpola Poláka a zpola Litevce - Vladislava Jagellonského (1456-1516). Pokračoval i v dokončování Svatovítské katedrály, budování nového opevnění Hradu včetně prašné věže Mihulky, Bílé věže či Daliborky i Zlaté uličky. Především byl ale autorem jednoho z nejvýznamnějších symbolů české státnosti – Vladislavského paláce, vybudovaného v letech 1490-1502. Ten byl ve své době plochou o velikosti 992 m

2

a rozměrech 62 krát 16 metrů a s krouženou klenbou o výšce 13

metrů něčím naprosto nevídaným.

Svou stopu na Pražském hradě zanechali i Habsburkové, konkrétně první Habsburk na českém trůnu Ferdinand I. Habsburský (1503-64), když se rozhodl využít služeb italského renesančního sochaře, architekta a stavitele, rodáka z Lugana Paola della Stelly ( 1552) a dalších Italů (Vlachů) – Giovanniho Spazii a Giovanniho Aostalliho (1500-67). Úkolem Stelly bylo vybudovat letohrádek pro královu manželku – Letohrádek královny Anny. Poté, co do této skupiny přibyl ještě italský stavitel a architekt Ulrico Aostalli de Sala (1525-97) byla postavena Velká míčovna, vedle baziliky sv. Jiří vyrostl Rožmberský palác, později známý jako Ústav šlechtičen. Letohrádek i Míčovnu pak dostavěl Němec z jihoněmeckého Überlingenu Bonifaz Wohlmuth 1509-79), který pracoval i na Chrámu sv. Víta a přestavěl Arcibiskupský palác.

Ve výčtu zahraničních stavitelů a „přestavitelů“ Pražského hradu bych mohl pokračovat až do doby T. G. Masaryka. Ať již to byl Ital Giovanni Maria Filipi (1565-1631) se stavbou největšího reprezentačního prostoru Pražského hradu o ploše 1 128 m

2

(47x24m) – Španělského sálu nebo Matyášovy brány, nebo Ital

Anselmo Martin Lurago (1701-65), Němec Josef Mocker (1835-99)

nebo Slovinec Josip Plečnik (1872-1957).

Pražský hrad je samozřejmě český. Už proto, že se na jeho výstavbě podílely tisíce českých a moravských řemeslníků, zedníků, tesařů a kameníků (včetně bývalého – tehdy však ještě budoucího prezidenta Antonína Zápotockého, vyučeného kameníka). Ale zároveň je i dílem evropským v tom nejlepším smyslu slova, neboť všechna významná díla musela nejdříve vzniknout v hlavách svých opravdových tvůrců, což byli z velké části cizinci. A podobně je to i s celou naší krásnou zemí!

Chcete jiný příklad? Součástí českého korunovačního pokladu je i svatováclavská zbroj a jejím nejcennějším předmětem je přilba sv. Václava. K přilbě je přinýtován ztužovací pásek a nánosník s vyobrazenou postavou s roztaženýma rukama – na první pohled ukřižovaný Kristus. Problém je v tom prvém pohledu. O symbolu sv. Kříže na přilbě a jeho moci mluví i Kristiánova legenda ve zmínce o souboji knížete Václava s kuřimským vévodou Radslavem. Ve skutečnosti se ale zdaleka nejedná o postavu Krista na kříži, ale o vyobrazení severského boha války a moudrosti Ódina ze skupiny bohů Asů, který sám sebe připoutal k mýtickému stromu Yggrasil a přibodl se kouzelným oštěpem Gungnir. Původně totiž nešlo o nánosník, ale o součást vikingské ozdobné čelenky. Stejně jako na Pražský hrad tak je český lid hrdý na Svatováclavskou přilbu, neboť ji nosil kníže Václav. O tom, zda věděl či nevěděl o smyslu zobrazených symbolů, není nic známo. To, že její součástí je ozdoba z jiné země jen ukazuje, že již v té době nebyly Čechy chápány jako osamocená a bezvýznamná část Evropy a že Češi se byli schopni inspirovat v jiných zemí bez toho, že by se báli, že tím ohrozí své češství.

A ještě jedna zajímavá věc, týkající se našeho češství a slovanství. Genetici zjistili, že z dnešních obyvatel České republiky má slovanský původ necelých 40 % obyvatel, čtvrtina obyvatel pochází z románských zemí, tedy z Francie, Španělska nebo Itálie, 11 % má původ v balkánských zemích a 10 % je původem ze Skandinávie a Německa. Zbytek má své předky rozeseté po celém světě. U jednoho obyvatele ČR bylo zjištěno, že je dokonce potomkem egyptského faraona Tutanchamona (žil v 1. pol. 14. stol. př. n. l.).

Rádi si naší historii velmi idealizujeme, mnohdy i upravujeme. František Palacký např. zhodnotil význam rakouského státu pro český národ ve své odpovědi na pozvání do frankfurtského sněmu. V otevřeném dopise ze dne 11. dubna 1848 adresovaném přípravnému výboru frankfurtského sněmu, který nesl oficiální titul O poměru Čech a Rakouska k říši německé s podtitulem Psaní do Frankfurtu odmítal pozvání stát se členem přípravného výboru velkoněmeckého parlamentu. Odmítal zapojení českého národa do ústavně přebudovaného a sjednoceného Německa. Místo toho dával přednost zapojení do ústavně přebudovaného a federalizovaného Rakouska, které mělo být hrází malých slovanských národů před rozpínavostí mocných sousedů na západě i na východě (Němců i Rusů). Odtud pochází Palackého známá slova: „... kdyby státu rakouského nebylo již od dávna, musili bychom v interesu Evropy, ba humanity samé přičiniti se co nejdříve, aby se utvořil“, jejichž smysl je však většinou upravován. Palacký také v r. 1865 říkal: „Byli jsme před Rakouskem, budeme i po něm“ ale s následnou větou: „S bolestí v srdci hledíme tomu vstříc“. Jde asi o jeho nejznámější citát (pouze ta 1. věta) a i v českých školách je zkreslován tak, že Palacký tím schvaloval odtržení Čech od Rakousko-Uherska. To je naprostý omyl, opak byl pravdou!

Časté je tvrzení, že pod Habsburky jsme trpěli 300 let a tváříme se, že v ostatní době jsme si vládli sami. Jaká byla skutečnost? Vezměme v úvahu dobu od r. 872, což byl rok počátku vlády prvého doloženého Přemyslovce na trůně, Bořivoje I. do roku 1918, tedy úsek 1046 let. V té době vládli Přemyslovci 434 let, tj. 41,49 % doby, nedynastičtí panovníci 32 let, tj. 3,06 %, Lucemburkové 127 let,

12

tedy 12,14 %, Jagellonci 55 let, tj. 2,26 % a nenávidění Habsburkové

ne často zmiňovaných 300, ale celých 398 let, tedy 38,05 %

sledované doby.

Nejstarší období

Od té doby, co lidé přestali věřit v Boha,

jsou ochotni uvěřit jakékoliv pitomosti.

Gilberth Chesterton

Mimochodem jak to bylo s tím „prvenstvím“? Byly jsme před Rakouskem, nebo bylo Rakousko před námi?

Hovoříme o původním území starověkých Keltů, jež bylo na rozhraní našeho letopočtu dobyto Římany. Od 5. stol. se pak stalo častým cílem vpádů ze strany Hunů, Gótů, Langobardů, Bavorů a později Avarů. Načas bylo přičleněno k Francké říši, a v 10. stol. bylo ovládnuto uherskými kmeny.

Příchod Slovanů na naše území bývá datován do 6. či 7. století. Slovanské kmeny se zastavily na pomyslné hranici Hamburg – Terst. Jako původní domovina Slovanů se předpokládá oblast dnešního Dněpru, jižní Ukrajiny, ale není to nikde doloženo. Slovanská expanze na západ není vůbec archeologicky prokázána. Do pohybu se muselo dát značné množství lidí, které by po sobě každopádně zanechalo velké vylidněné území se stopami po osídlení. Proto stále častěji znějí hlasy historiků, kteří se přiklánějí k teorii, že Praslované ve skutečnosti neexistovali, a v rané fázi neexistovala ani žádná praslovanština. Nemělo jít o etnickou skupinu, ale o vrstvu bojovníků a nájezdníků, kteří se pohybovali na hranici Byzantské

14

říše. Z tohoto seskupení pak vznikli Slované, kteří osídlili i naše

území. Zastáncem této teorie je např. americký historik rumunského

původu Florin Curta (*1965), který svůj výzkum shrnul v r. 2001

v knize Vytvoření Slovanů, dějiny a archeologie Dolního Podunají

v letech 500-700 – The making of the Slavs - History and Archaeology

of the Lower Danube Region, c. 500–700.

Velká Morava

Války nemohou přestat,

dokud národy žijí v tak různorodých životních podmínkách...

Sigmund Freud

Velkomoravská říše – tehdy se ovšem nazývala: Marava, terra Marauorum (Moravská země), terra Marahensium (země Moravanů). Pro stát a říši se používaly další tvary: „regnum Marauorum, regnum Marahensium (království Moravanů)“, „regnum Sclavorum“ (království Slovanů), popř. „regnum Rastizi (království Rostislavovo), regnum Zuentibaldi (království Svatoplukovo)“.

Název Velká Morava je pozdějšího data. Poprvé byl zmíněn byzantským císařem Konstantinem VII. Porfyrogennetem v roce 950 v jeho díle De administrando imperio (O spravování říše): „Hé megalé Moravia“, avšak její polohu umísťuje na Balkán, jižně od sídel Maďarů. (Spolu s dalšími argumenty to je pro některé badatele (Boba, Eggers, Bowlus) důvodem k úvahám, zda Velkou Moravu nehledat spíše na území bývalé Jugoslávie). Po něm použil názvu „Velika Morava“ až neznámý autor legendy „Uspenie Kirila Filozofa“, jenž tento název spojoval s dobou vlády Rostislava.

Již během středověku se ovšem tento přídavek „Velký“ stal nesrozumitelným. Jako takový je v současné době součástí sporů i mezi národy, které dnes obývají předpokládané území Velké Moravy. Zatímco Češi a Němci trvají na označení „Velká Morava“ německy „Großmähren“, např. Maďaři a Rakušané je zavrhují a používají jiné výrazy (např. v Rakousku „Reich der Mährer“ - „Říše Moravanů“). Označení „Velká Morava“ má své opodstatnění, ale jen jako paralela k obdobným označením (Velkopolsko, Velkorusko) u vědomí toho, že označení nikterak nekvalifikuje tehdejší stav.

Počátky Velké Moravy jsou spojeny se zhroucením Avarského kaganátu (Ka gan je turkické označení ekvivalentu císaře) s centrem na území dnešního Maďarska. Po pádu Sámovy říše (Sámo panoval v letech 623-658) se nejednotní Slované nebyli schopni bránit avarským nájezdníkům, a tento stav trval až do vyvrácení avarské moci ve střední Evropě Karlem Velikým koncem 8. století. Po pádu kaganátu se slovanští velmoži na moravsko-slovenském pomezí kolem r. 830 sjednotili pod dvě místní knížata.

Prvním bylo Moravské knížectví, ve kterém vládl Mojmír I. v Mikulčicích. Za jeho vlády se k nám šířilo křesťanství z Východofranské říše

Druhým pak bylo Nitranské knížectví, ve kterém vládl Pribina ( 860). (Jeho jméno je odvozováno z latinského slova privignus, tedy nemanželský. Pro Slováky je přijatelnější výklad, kdy jméno Pribina vzniklo buď ze slova pŕvina, což znamená prvorozený syn, první z rodu, nebo je odvozené od slova přibývat, čímž je poněkud kostrbatě myšleno přibývání moci a vlivu. Pribina je na Slovensku považován za prvního historicky známého knížete přímých předků dnešních Slováků, i když pro toto tvrzení neexistuje žádný objektivní důvod. V letech 825 až 833 byl posledním knížetem Nitranského knížectví a asi od roku 840 prvním knížetem Blatenského knížectví na území dnešního Maďarska. Za manželku měl Bavorku. Sousedem Velké Moravy byla Východofranská říše, která na Velkou Moravu útočila. Cílem Franků bylo podmanit si Velkou Moravu jak vojenskou cestou, tak za pomoci křesťanských misií. Křesťanství z Východofranské říše mělo však latinskou podobu, a tak bylo pro nižší vrstvy nesrozumitelné.

17

Na přelomu 9. a 10. století se podařilo části starých Maďarů

zřejmě s Mojmírovým souhlasem usadit na velkomoravském území.

Na konci roku 894 či počátkem roku 895 bojovali Maďaři na straně

byzantského císaře Lva VI. proti bulharskému caru Simeonovi. Ten

si zase získal za spojence Pečeněhy, jeden z historicky prvních 24

kmenů Oguzských Turků, kteří vyhnali Maďary z Etelközu, a

donutili je tak hledat nová sídla na západě. Ještě roku 895 prošly

přední voje Maďarů Vereckým průsmykem a o rok později se

usadily v Potisí. V roce 900 napadlo spojené maďarsko-slovanské

vojsko bavorské území. V lednu následujícího roku došlo k uzavření

mírové smlouvy mezi Bavory a Moravany. Spojení s Maďary mělo

ale jen krátkého trvání, protože v roce 902 tyto kočovné hordy

podnikly výpravu na Moravu, kde ale byli odraženi. Situaci se tak

nakrátko podařilo uklidnit. V letech 903 - 906 Maďaři útočili na

Starou Moravu a na Východofranskou říši. I tyto útoky přispěly

k zániku Velké Moravy. Osudným se pak pro Moravu zřejmě stala

událost z roku 904, kdy byl v Bavorsku na hostině zavražděn

maďarský kmenový náčelník Kusal nebo spíše Kurszán (?-904) spolu

se svou družinou. Rozzuření Maďaři se vrhli na své sousedy a

pravděpodobně někdy v letech 905-906 došlo mezi nimi a

Moravany k bitvě, ve které zřejmě kromě moravské elity umírá

i Mojmír II. Poslední zbytky Moravanů se Maďarům ještě postavily

v roce 906, kdy se podařilo nepřítele ještě porazit, ale po dalším

úderu v následujícím roce došlo k definitivnímu zhroucení Velké

Moravy. K této poslední bitvě, či bitvám mělo dojít někde na území

dnešního Slovenska, nejspíše v okolí Nitry. Poslední zpráva o Staré

Moravě je z roku 906. Stará Morava se roztříštila na několik

knížectví; jižní část obsadili Maďaři. Území dnešního Slovenska bylo

přičleněno do nově vzniklého Uherského království.

V roce 833 byl Pribina vyhnán Mojmírem I., došlo ke spojení obou knížectví a ke vzniku Velké Moravy. Kolem roku 839 obdržel Pribina od Ludvíka II. Němce jako beneficium část Dolní Panonie kolem řeky Zaly západně od Blatenského jezera. Tam Pribina odešel, později přijal křesťanství a pod ochranou Franků založil u Blatenského jezera Knížectví Dolní Panonie, latinsky Pannonia inferior. které se v polovině 9. století nacházelo mezi Drávou na jihu, Dunajem na východě, Štýrským Hradcem na západě a Veszprémem přibližně na severu. Zřejmě tam patřilo i území mezi Rábem a Klosterneuburgem. Hlavním městem knížectví byl Blatnohrad na řece Zale. Roku 847 Pribina knížectví dostal do osobní dědičné držby.

Deváté století bylo obdobím christianizace našeho území. Ve snaze učinit Moravu nezávislou na bavorském episkopátu, požádal kníže Rastislav z dynastie Mojmírovců v roce 861 římského papeže Mikuláše I. o vyslání „učitelů křesťanství“. Protože papež žádosti nevyhověl, obrátil se Rastislav kolem roku 863 na byzantského císaře Michala III. se stejnou žádostí, avšak se zdůrazněním potřeby jejich znalosti slovanského jazyka. Tato žádost byzantskému císaři politicky vyhovovala a byla proto rychle kladně vyřízena. Byla vybrána skupina Řeků ze Soluně v čele s Konstantinem, pozdějším Cyrilem a s Metodějem, kteří do Čech přinesli staroslověnštinu. Nebyl to ale jazyk, kterým by se někde běžně mluvilo. Byl určen pro církevní a literární potřeby. Slovní zásoba byla sice převážně slovanská, slovanské bylo i skloňování, ohýbání či odvozování slov pomocí předpon a přípon, ale přesto se jednalo o jazyk uměle upravený. Na Moravu přišli koncem roku 863 nebo počátkem roku 864. Začali ihned aktivně působit a snažili se legalizovat staroslověnštinu jako liturgický jazyk i získáním souhlasu Říma, když se v letech 867 – 869 vypravili k papeži Hadriánu II., jehož kurie souhlasila s užíváním staroslověnštiny jako obřadního jazyka. Podle legendy je zavádění křesťanství spojeno s knížetem Bořivojem I., který okolo r. 890 na konci svého života přijal na Moravě křest z rukou Metoděje po jeho výtce: „Jaká běda, ty, muž tak vynikající, a nestydíš se, žes vyhoštěn ze sedadel knížecích, ačkoli sám také vévodskou moc a hodnost máš, ale raději chceš pro hanebnou modloslužbu s pasáky sviní na zemi sedět.“ Ale historicky nejdříve zaznamenanou křesťanskou událostí je křest 14 českých knížat 13. ledna 845 v Řezně na dvoře Ludvíka Němce, kde byli pokřtěni i se svými družiníky. Neví se ale, odkud tato knížata pocházela, ani zda to způsobilo nějaké náboženské důsledky pro christianizaci země. Christianizace českých zemí skončila r. 1092 za Břetislava II. vydáním nařízení proti pohanským požitkům, pokácením pohanských posvátných stromů, zákazem pohřbívat zemřelé mimo církevní hřbitovy a vypovězením čarodějů ze země.

Není však pochyby, že tajné pohanství přežívalo i později. Ostatně většina římskokatolických svátků se až podezřele podobá svátkům pohanským, byť s jiným významem. Důvodem bylo to, že pohané sice přijali křesťanství, ale své pohanské svátky slavili dál, jaksi souběžně. Příkladem může být dnes v Čechách nejpopulárnější křesťanský svátek Vánoce. Oslava Vánoc se poprvé objevila až ve 4. stol. v Římě. Křesťané si jimi připomínají narození Ježíše Krista. S Vánocemi souvisí i čtyřtýdenní doba Adventu, tedy období očekávání příchodu Spasitele. Pro pohany ovšem doba Adventu byla stále dobou, kdy se až na maximum zkracují dny. Rovnodennost a prodlužování dne pro ně byl velkým důvodem k oslavám počátku přicházejícího roku, spojeným s mnoha rituály, později přijatými i katolickou církví.

Pro Velkomoravskou říši byl zcela rozhodující její podřízený vztah k francké říši. Známý historik Dušan Třeštík to vtipně vystihl slovy: „Moravané vstoupili do Evropy tím, když svlékli avarské kaftany a oblékli si franské kalhoty.“ Za vlády knížete Svatopluka mezi lety 870 a 894 dosáhla mojmírovská říše vrcholu své moci. Svatopluk nejdříve několik let úspěšně bránil moravské hranice před vpády franských vojsk, ale nakonec sám v roce 873 dobrovolně navázal kontakt s franským dvorem. Následující rok dokonce složil přísahu věrnosti za sebe, svá knížata a za urozené osoby. Nechal zřídit výběrčí místa, na kterých se měl shromažďovat tribut pro Franskou říši. To znamená, že i za vlády Svatopluka, nejmocnějšího moravského knížete, byla mojmírovská říše chápána jako integrální součást Franské říše.

Po roce 894 kdy kníže Svatopluk zemřel, začaly se od říše odtrhávat některé kmeny (895 Čechy, Lužice). Svatoplukovi synové se pustili do bojů o moc. Knížetem se stal Mojmír, další jeho bratr Svatopluk se nespokojil s lenním údělem v Nitře a proti Mojmírovi II. vytáhl do boje. Rozpoutaná občanská válka uvrhla zemi do chaosu. Mojmír II. sváděl boje s východofranským králem Arnulfem Korutanským (850-899). V bitvě s Maďary v roce 906 byli Moravané definitivně poraženi. V tomto boji padla celá moravská šlechtická elita včetně samotného knížete Mojmíra II. Maďarským nájezdníkům se podařilo roku 906, velkými povodněmi oslabenou říši zcela ovládnout O případné účasti vojáků Velkomoravské říše v Bitvě u Bratislavy 4. července 907 již není žádná zmínka. To byl definitivní kolaps Velké Moravy. Na středoevropském výsluní vystřídal moravskou dynastii Mojmírovců český rod Přemyslovců.

Následovalo České knížectví, kde vládli Přemyslovci a r. 1092 bylo povýšeno na „České knížectví a království“, které trvalo do r. 1918. V r. 1182 byla Morava z rozhodnutí Fridricha I. Barbarossy, císaře Svaté říše římské povýšena na markrabství. Byla to snaha zamezit českým knížatům vládnout na Moravě. Stejně jako Čechy mělo být i moravské markrabství udělováno jen jako léno Římského impéria. Prvním moravským markrabětem se stal údělný znojemský kníže Konrád II. Ota (1135-1191), když ovládnutím všech moravských přemyslovských údělů spojil pod svou vládou celou Moravu. Díky jeho tzv. Knínské dohodě s knížetem Bedřichem (synem Vladislava II.) a jeho bratrem Přemyslem I. Otakarem, kterou uzavřeli roku 1186, byla Morava i nadále podřízena českému knížeti. Jan Lucemburský v r. 1311 potvrdil Moravskému markrabství všechny jeho svobody a práva, které mu zabezpečovaly jeho rovnoprávné postavení s Čechami v rámci lucemburského dynastického soustátí. Dokonce je výslovně uvedeno, že „všechny zemské úřady samosprávy by měly být na Moravě nadále obsazovány jen rodilými Moravany“. Po něm převzal titul moravského markraběte jeho syn Karel IV., který ho poskytl podle závěti jejich otce, bratru Janu Jindřichovi. Titul moravský markrabě pak po Janu Jindřichovi užívají všichni jeho synové, jak Jošt (Moravský), tak Prokop a Jan Soběslav.

V r. 1097 došlo k vyhnání mnichů ze sázavského kláštera, který byl v té době centrem staroslověnské liturgie a tento rok je považován i za konec staroslověnštiny na našem území. Z mocenských a politických důvodů ji nahradila latinská liturgie. Je třeba zdůraznit, že český jazyk se nevyvinul ze staroslověnštiny, ale ze západoslovanského nářečí.

Ještě předtím, však došlo k události, která měla pro další vývoj naší země obrovský, dodnes nedoceněný, význam. V r. 1054 došlo k tzv. Velkém schizmatu kdy francouzský kardinál Humbert de Sila Candida (1010-61) exkomunikoval konstantinopolského patriarchu Michaela Kerullária (100-59) a jeho stoupence – tedy celou východní církev. Do té doby jednotná křesťanská církev rozdělila na

22

dvě části. Na jedné (západní) straně stál patriarchát římský a na

straně druhé (východní) patriarcháty cařihradský, alexandrijský,

antiochijský a jeruzalemský, které se začaly nazývat ortodoxní či

pravoslavné. Pro slovanské národy to mělo jeden velmi významný

důsledek. Západními katolickými křesťany zůstali Poláci, Lužičtí

Srbové, Slováci a Češi, křesťané ostatních slovanských národů se

staly pravoslavnými. To byl později hlavní důvod nemožnosti

vybudovat jeden velký panslovanský stát s naší účastí, jak o tom snili

mnozí představitelé našeho národního obrození.

Až do začátku 13. století byla církev považována za důležitý,

přesto však nerovnoprávný článek společenské struktury

přemyslovské monarchie. To sice umožňovalo její zásahy do chodu

státního zřízení, avšak bylo možné je také odmítat. Církev měla

volnost v ideologickém působení, ale byla jí upírána důležitá práva,

především např. vlastnická práva k pozemkům, kterou měl stát resp.

panovník. Jednotlivé církevní organizace jako např. biskupství,

kláštery nebo kapituly získávaly sice četné statky, avšak pouze jako

držbu. Situace se změnila po vítězném boji církve o emancipaci

(1216-1222), který upravil cesty ke včlenění církevní organizace do

organizace státní, kdy se církev stala téměř plnoprávným partnerem

světských orgánů na různých úrovních rozhodování.

Východní marka a vzestup Habsburků

Dělá-li soupeř chybu

netřeba ho rušit

Napoleon I. Bonaparte

Bavorská Východní marka (Ostarrichi, Marchia orientalis, později Marchia Austriaca nebo Österland) byla založena roku 976. Jejím vládcem byl až do své smrti markrabě Leopold I. Babenberský (946- 994), kterému dali zemi v léno bavorští vévodové, kteří podléhali císaři. V r. 996 sahalo osídlené území, které bylo opět dobyto na Maďarech, v r. 1030 sahalo až k Litvě. Z názvu Ostarrichi, se později vyvinulo dnešní Österreich („východní část říše“). Čechové si tuto sousední zemi pojmenovali vlastním názvem Rakuš nebo Rakús (podle pohraničního hradu Ratgoz, dnešní Raabs). Hrad Rakús byl totiž prvním větším místem, se kterým se po přechodu hranic setkávali. Nejstarší doklad českého jména tohoto hradu zaznamenal Kosmas ve své latinské kronice. Z toho se vytvořil dnešní název Rakousko.

Dne 19. září 1156 vydal císař Fridrich I. Barbarosa - Rudovous (1122-1190) tzv. Privilegium minus, kterým byla Východní marka povýšena z markrabství na vévodství. Vláda byla dědičně zaručena Babenberkům a to bez ohledu na pohlaví dědice. V r. 1190 pak k ní vévoda Leopold V. Babenberský (1157-1194) připojuje složitou dědickou smlouvou Štýrsko. V polovině 13. stol získal Fridrich II. Babenberský, řečený Bojovný (1210-1246) slovinské Kraňsko, když císař Fridrich II. Štaufský, ze strachu před mongolskými Tatary pronikajícími k Jaderskému moři, slíbil Babenberkům královský titul a přidělení Kraňska. Ale na den sv. Víta, 15. června Fridrich II. Bojovný jako poslední a bezdětný Babenberk padl v boji proti Maďarům na řece Litavě.

Na přelomu 12. a 13. stol vládl v Čechách český kníže a král Přemysl Otakar I. (1155–1230). Ten se po smrti císaře Jindřicha VI. (1165-97) stal spojencem krále Filipa Švábského ze Štaufů proti Otovi IV. Brunšvickému z rodu Welfů. V září 1198 dal Filip Švábský v Mohuči korunovat Přemysla na krále a včetně privilegia, které se nezachovalo, ale zřejmě bylo také později obsaženo ve Zlaté bule sicilské. Roku 1203 Přemysl podpořil krále Otu IV. Brunšvického, který potvrdil privilegia a Přemysl byl opět korunován. Přemysl Otakar získal ještě podporu papeže Inocence III., který uznal v roce 1204 Přemyslovi dědičnou královskou korunu. Přemysl Otakar I. se stal opět spojencem Filipa Švábského, který byl v roce 1208 zavražděn a Přemysl přešel na stranu Oty IV. Brunšvického. V roce 1210 byl Ota IV. exkomunikován a Přemysl přešel proti králi Otovi IV., na stranu mladého Fridricha II., Štaufského (1194-1250), syna Jindřicha VI. Fridrich II. byl v roce 1212 zvolen římským králem. Pro českého knížete Přemysla Otakara I. vydal 26. září 1212 římský král Fridrich II. v Basileji privilegium zvané Zlatá bula sicilská. Bula se privilegium jmenovalo kvůli zavěšené zlaté vypouklé pečeti (bula = vypouklina), a sicilská proto, že Bedřich neměl pečeť římského krále, ale byl sicilský král. Je to tedy nejstarší dochovaný dokument o dědičnosti české koruny, i když tato výsada českému králi patřila již od r. 1198!

Fridrich II. stanovil, že on a každý jeho nástupce v křesle římského krále nebo každý římský císař potvrdí české království (udělí v léno) jen tomu králi, který bude českou šlechtou zvolen

25

v Čechách. Čeští králové musejí držet dědičné království a udělovat

investituru českým biskupům. Další ustanovení se týkala účasti

českého krále na sněmech v římské říši a na císařské korunovační

cestě do Říma. Pražské a Moravské biskupství musí být nedílnou

součástí českého království. Český král má hodnost říšského

arcičíšníka a kurfiřta. Český král má právo volit římského krále a

císaře. Český král měl mít výjimky z povinností k římské říši. Měl

povinnost zúčastňovat se pouze některých sněmů. K doprovodu

římského krále na korunovační jízdě do Říma byl český král

povinen poslat 300 ozbrojenců nebo zaplatit 300 hřiven stříbra na

jejich cestu. Z českých dějin však není znám žádný zápis o tom, že

by český král poslední podmínku plnil.

V současném jazyce text buly vypadá takto: „Fridrich, z Boží

milosti a přízně vyvolený císař římský, vždy rozmnožitel říše, král

sicilský, vévoda apulský a kníže kapujský. Poněvadž ozdoba a moc

císařská předchází náš stav, že nejen hodnosti ostatních knížat, nýbrž

i královská žezla uděluje náš majestát, pokládáme za slavnou a velikou

věc, že v tak velikém dobrodiní naší štědrosti i jiným vzrůstá rozmnožení

královské důstojnosti a že tím naše vznešenost netrpí nijakou újmu. Proto

my přihlížejíce k přeslavným službám oddanosti, které veškerý lid český

od dávného času věrně a oddaně prokazoval císařství římskému, a že jasný

král jejich Otakar od začátku mezi jinými knížaty, zvláště před ostatními

nás zvolil císařem a při naší volbě ustavičně a užitečně setrval, jako náš

milý strýc blahé paměti král Filip, poradiv se se všemi knížaty, svým

privilegiem ustanovil, také i my jej králem ustanovujeme a potvrzujeme, a

tak posvátné a důstojné ustanovení schvalujeme a království české štědře a

beze všeho vymáhání peněz i obvyklé spravedlnosti našeho dvora jemu a

jeho nástupcům na věky propůjčujeme, chtějíce, aby kdokoli z nich bude

zvolen králem, k nám nebo našim nástupcům přijel a náležitým

způsobem odznaky královské přijal. Také povolujeme, aby on a jeho nástupcově drželi všechny hranice, které zmíněnému království patří, ať již by byly jakkoli odcizeny. Také jemu a jeho dědicům úplně povolujeme právo a moc uváděti v úřad biskupy jeho království, avšak tak, aby se těšili té svobodě a bezpečnosti, kterou mívali od našich předchůdců. Ustanovujeme pak z nadbytku naší štědrosti, že řečený jasný král nebo jeho dědicové nejsou povinni účastí na žádném našem sněmu, s výjimkou těch, které bychom svolali do Bamberku nebo Norimberku, nebo kdybychom drželi sněm v Merseburku, tam také účasti jsou povinni. Kdyby kníže polský, jsa pozván, přišel, mají mu dáti průvod, jako někdy jejich předchůdcové, králové čeští, činívali, avšak tak, aby jim napřed byla určena lhůta šesti neděl k návštěvě řečených sněmů. S tou však výhradou, kdybychom my nebo naši nástupci byli v Římě korunováni, ponecháváme na vůli řečenému králi Otakarovi nebo jeho nástupcům, aby nám poslal tři sta ozbrojenců nebo vyplatil tři sta marek.

K trvalé paměti a moci tohoto našeho ustanovení a potvrzení poručili jsme toto privilegium napsati rukou Jindřicha z Pairis, notáře a věrného našeho, a zlatou bulou naší stvrditi roku, měsíce a indikce níže psaných.

Této věci svědkové jsou tito: ... Stalo se léta od vtělení Páně tisícího dvoustého dvanáctého, v měsíci září, v patnácté indikci, království však pána našeho Fridricha nejjasnějšího vyvoleného císaře římského a vždy rozmnožitele říše, krále sicilského, roku patnáctého. Dáno šťastně ve vznešeném městě Basileji rukou Oldřicha místoprotonotáře šestých kalend říjnových. Amen“.

Rakousko se náhle ocitlo ohroženo jak zevnitř tak zvenčí. Rakouská šlechta začala shánět silného panovníka. Na německé straně nikoho nenašli a nakonec si v r. 1251 zvolili mocného neutrálního panovníka krále Čech a Moravy Přemysla Otakara II. (1233-1278), syna Václava I.,(1205-1253) a Kunhuty Štaufské (1200- 1248). Ten si následujícího roku vzal za manželku o třicet let starší sestru Fridricha II. Bojovného Markétu Babenberskou (1204-1266). Byla jen o 4 roky mladší než jeho matka a o 1 rok starší než jeho otec. Tím získal titul vévoda rakouský a štýrský. Je nutné dodat, že období jeho vlády v Rakousku je hodnoceno jako jedno z nejšťastnějších v dějinách Rakouska. Vládl území ležícím na území táhnoucím se od Krušných hor až na Jadran. Přemysl Otakar II. byl nejmocnějším knížetem střední Evropy. Kdyby se stal, a o to velmi usiloval, císařem svaté říše římské, byl by jediným panovníkem, který by mohl ukončit knížecí boje a nastolit mír.

O to samozřejmě německá knížata nestála a v r. 1273 si za římského krále zvolila málo známého švýcarského hraběte Rudolfa von Habsburk, tedy Rudolfa I. Habsburského (1218-1291), syna Albrechta IV. Habsburského (1198-1239).

Rod Habsburků pocházel z území dnešního Švýcarska. Jméno Habsburg si kolem roku 1100 dal podle svého sídla, hradu Habsburg (podle legendy se jmenoval Habichtsburg - Jestřábí hrad), ležícím v dnešním kantonu Aargau, kde asi od 11. do 13. století Habsburkové sídlili. Zachovala se tzv. Acta Murensia, důležitá kronika z roku 1160 z benediktýnského kláštera Muri založeného r. 1027 Rabotem Habsburkým (985-1045). v níž je zapsána genealogie rodu, který údajně pochází od říšského hraběte Guntrama zv. Bohatého (?-973), který žil v oblasti Breisgau. Habsburkové postupně rozšiřovali své državy a získávali nové hodnosti a rozšířili se do Horního Alsaska a Švábska.

Německá šlechta počítala, že Rudolf I. bude v jejich rukou pouhou poslušnou loutkou, což jí však později nevyšlo.

Nicméně Rudolf I. se spojil s rakouskou šlechtou, smlouvy uzavřel i s biskupy měst Salzburgu, Řezna, Bambergu, Freisingu a Kerku, vyjednával s králem Ladislavem IV., s vévodou gorickotyrolským i s vévodou bavorským a dalšími. S takto vytvořenou

28

frondou (stavovské hnutí proti panovníkovi) zaútočil na Otakara II.

pod záminkou porušení lenních povinností vůči císaři. Žádal ho, aby

se zřekl Rakouska, Štýrska, Korutan a Kraňska. Přemysl Otakar II.

samozřejmě odmítl, byla proti němu vyhlášena říšská válka. 26.

listopadu 1276 byl nucen uzavřít tzv. „Vídeňský mír“, podle něhož

musel Český král akceptovat bez boje podmínky německého krále a

přijmout v léno Čechy a Moravu, vzdát se vlády v alpských zemích i

v Chebsku, zaručit povstalcům beztrestnost. Musel slíbit ruku své

dcery Kunhuty Přemyslovny (1265-1321) Rudolfovu synovi

Hartmannovi Habsburskému (1263-1281) a syna Václava (1271-

1305) přislíbit Gutě Habsburské (1271-1297) nebo jedné z jejích

sester. Takový mír však, mezi dvěma ambiciosními muž, nemohl

dlouho vydržet. Schylovalo se k velké a rozhodující bitvě, která

vstoupila pod označením „Na Moravském poli“.

K bitvě došlo 26. srpna 1278 na území mezi rakouskými

vesnicemi Dürnkrut (Suché Kruty) a Jedenspeigen poblíž Vídně.

Bitvy se zúčastnilo celkem asi 55 000 vojáků a trvala asi tři hodiny.

Rozhodující pro vítězství Rudolfova vojska byla na tu dobu

neobvyklá taktika, která tehdy byla považována za neetickou. Na

návrší západně od bitevního pole se ukrylo 60 rytířů, kteří měli

v rozhodujícím okamžiku vpadnout do boku vojsku Otakara II.

Bylo to natolik nerytířské, že Rudolf dlouho nemohl najít velitele

pro tento úkol. Nicméně akce se povedla, Otakarovi vojáci

vyčerpaní bojem rychle podléhali čerstvým posilám. Zmatek

dovršilo volání „Prchají, prchají“, které způsobilo hromadný útěk

Otakarových vojáků, kteří pak často utonuli v řece Moravě. Přemysl

Otakar II. byl zajat a krátce nato zavražděn. Jeho zohavená mrtvola

byla 30 týdnů vystavena ve Vídni. Po Rudolfově vítězství se

z venkovských hrabat stali vévodové.

Rudolf I. se stal říšským správcem dobytých rakouských zemí, roku 1282 je udělil v léno svým synům Albrechtovi I. a Rudolfovi II., Korutany a Kraňsko spravoval z Rudolfova pověření jeho spojenec Menhard II. z Gorice-Tyrol, otec Jindřicha Korutanského, a později mu tyto země rovněž svěřil jako říšské léno.

Tak byly položeny základy mocné habsburské dynastie, nejúspěšnější evropské rodinné dynastie, ze které vzešlo 21 králů a 16. císařů Svaté říše římské.


30

Situace v Uhrách do r. 1848

Nikdo není takovým miláčkem štěstěny,

aby nepotřeboval přítele

Seneca

Pro vznik Československa byl velmi důležitý vývoj na území Uher, neboť tam někde bychom měli hledat pravlast Slováků. Nelze zde popisovat celé dějiny Uher či Maďarska, proto jen pár zastavení:

Jejich označení Ungar, Hungarian, Hongrois apod. - pochází z bulharsko-tureckého slova onogurs. Deset onogurských kmenů, mezi nimi i Maďaři, se objevily kolem roku 463 v Černomoří v blízkosti Azovského jezera v oblasti tzv. Meotisu. Uhry vznikly jako raně středověký stát na křesťanských základech v době vlády krále Štěpána I. (vládl od 997 a jako král 1001-38) a svatoštěpánská myšlenka byla základní ideou nejen středověkých, ale i novověkých Uher až do první poloviny 19. století. Šlo o nadnárodní koncepci uherského státu (dříve nazývaného zemí Svatoštěpánské koruny), jehož vládnoucí vrstva se utvářela z představitelů nejrůznějších etnik (Maďarů, Němců, Slovanů), a proto také feudální národ uherský (natio hungarica) neměl národnostní, nýbrž stavovský základ. K uherskému státu náležely jak Horní Uhry (Slovensko a Podkarpatská Rus), tak i Dolní Uhry (maďarská oblast historických Uher), ale také Chorvatsko a další oblasti.

Jméno Maďar pochází z kmenového názvu Maďarů Megyer. Slova Maďar a maďarský vyjadřují etnické pojmy, kdežto Uher a uherský označují obyvatele historických Uher bez národnostního rozlišení. Také Uhry a Maďarsko si nelze plést. Jsou to dva na sebe navazující státy, které vznikly v různém historickém údobí a na různých základech. Uhry byly vždy mnohonárodnostním státem, Maďarsko je v podstatě národním státem ryze maďarským s minimálním počtem občanů nemaďarských národností

Kolébkou Maďarů je soutok řek Kámy a Bělaji v povodí Volhy na prahu Uralu. Maďaři náleželi v rámci uralo-altajské jazykové větve k rodině národů ugrofinských, kam patří i Finové, Estonci, Komi neboli Zyrjané, žijící v Republice Komi v Ruské federaci, na poloostrově Kola a na západní Sibiři; Udmurti žijící v Udmurtské republice na východě evropské části Ruska a další. Nejbližšími příbuznými Maďarů jsou malé národy Vogulové, kteří žijí na severu a Ostjaci na západě Uralu.

Příchod Maďarů do karpatské kotliny nebyl jednorázovým aktem. Na konci roku 894 či počátkem roku 895 bojovali Maďaři na straně byzantského císaře Leona (Lva) VI. Moudrého (866-912) proti bulharskému caru Simeonovi I. (864-927). Ten si zase získal za spojence Pečeněhy, což byl jeden z historicky prvních nomádských kmenů Oguzských Turků. Ti vyhnali Maďary z Etelközu, a donutili je tak hledat nová sídla na západě.

Britský politik baron George Macartney (1737-1806) to později vyjádřil přesně: „Kdyby nebylo Pečeněhů, Maďaři by nedobyli Panonii a Slované by se nikdy nerozdělili na západní a jižní. Kdyby jich nebylo, Kyjevské knížectví by nezesílilo tak, aby mohlo v 10. století vyplenit Byzanci a zničit hlavní centrum Evropské civilizace. Bez nich by Alexius Komnenos neporazil seldžucké Turky a křižácké výpravy by se odložily, nebo by se vůbec neuskutečnily“.

Ještě roku 895 prošly přední voje Maďarů Vereckým průsmykem na východním úpatí Karpat a o rok později se usadily v Potisí. Na přelomu 9. a 10. století Maďaři střídavě podporovali Bavory a Moravany v jejich vzájemných střetnutích, avšak jejich hlavní síly, nomádští pastevci s rodinami a stády, tehdy stále ještě pobývaly v širokém pruhu lesů a stepí na jih od Volyně.

Situace se změnila teprve v roce 904. V tomto roce byl při jednání v Bavorsku zákeřně zavražděn „král Maďarů“ Kusal. Byl to zřejmě velkokníže (kundu) Kursán, který spolu s vojenským náčelníkem (gyulou) Arpádem vládl Maďarům. Poté prošly Vereckým průsmykem také hlavní maďarské oddíly; část z nich pak vyvrátila v letech 905-906 i Velkou Moravu. Maďaři obsadili celou dunajskou nížinu, kde v roce 907 umírá i jejich legendární vůdce Arpád, zakladatel arpádovské dynastie.

Divocí a málo civilizovaní Maďaři byli ještě více než půl století hrozbou pro celou Evropu, podnikali loupeživé výpravy do Itálie, Německa i Francie. Až po drtivé porážce německým císařem Otou I. a českým knížetem Boleslavem I. v bitvě na řece Lech u města Ausburgu v jihozápadním Bavorku 10. srpna 955 byl zastaven postup staromaďarských kmenů do západní Evropy.

29. srpna 1526 proběhla bitva u Moháče blízko dnešnísrbskochorvatsko-maďarské hranice, ve které osmanský sultán Süleyman I.

porazil vojska Ludvíka Jagellonského (1506-26). Ten se při útěku

z boje utopil v říčce Csele. O český a uherský trůn začal usilovat

manžel jeho sestry Anny Ferdinand. Ludvíkovou smrtí se rozpadla

česko-uherská personální unie a do té doby jednotné Uhry se

rozdělily nejprve na dvě, později po dobytí Budína Turky v roce

1541 na tři části. Převážná část uherské střední a nižší šlechty

podpořila sedmihradského vévodu Jana Zápolského (1487-1540) a

zvolila ho na uherském sněmu ve Stoličním Bělehradě 10. listopadu

1526 uherským králem. Nástupnické nároky příslušníka

habsburského rodu arciknížete Ferdinanda, a tehdy již i zvoleného

českého krále, podpořila zvláště skupina magnátů v okolí královny -

vdovy Marie v Bratislavě, která se odvolávala na jagellonskobr />

33

habsburské svatební smlouvy o nástupnictví z roku 1515. K nim se

připojila i uherská šlechta ze západního Slovenska a Zadunají. V řadě

bojů přinutil pak Ferdinand Jana Zápolského stáhnout se do Zátisí a

Sedmihradska. Poté týž nitranský biskup Štefan Podmanicky, který

před rokem korunoval ve Stoličním Bělehradu za uherského krále

Jana Zápolského, provedl zde 3. listopadu 1527 korunovační akt

Ferdinanda I. Habsburského.

V Uhrách tím vzniklo dvojvládí. Turecký sultán Suleyman I. uznal v lednu 1528 králem Uher Jana Zápolského a pomohl mu vojenskou silou vyhnat Habsburky ze středních a východních oblastí Uher. V červenci 1540 však Jan Zápolský zemřel. Bylo to několik dnů po narození jeho syna Jana Zikmunda. Sultánova vojska pak dobyla 29. srpna 1541 Budín, který se stal sídlem budínského pašalíku a tím i nové osmanské provincie. Uhry se tak rozpadly na tři části: Sedmihradsko, Zátisí a Temešský Banát přiřkl Süleyman I. královně Isabelle, vdově po Janu Zápolském, střed Uher si ponechal sám a západní a severní část země, tedy Slovensko, Burgenland a západní Maďarsko zůstala v moci Ferdinanda I. Habsburského. Území pod vládou Ferdinanda I. Habsburského se nazývalo Královské Uhry.

Do nástupu Josefa II. na trůn měli Habsburkové s maďarskou šlechtou velmi dobré vztahy. Jako vladař se zasloužil o četné reformy, které většinou zvyšovaly práva obyčejných obyvatel. Vydal toleranční patent, čímž umožnil praktikovat i jiná než katolická vyznání a taky tím prosadil občanská práva pro tehdy diskriminované Židy a jiné minority, ale doprovodným jevem byla i pravidla germanizující židovské obyvatele. Ke zděšení uherské šlechty Josef II. roku 1781 zrušil nevolnictví, a i když robota byla zachována, tato reorganizace znamenala pro poddané Maďary obrovský krok směrem ke svobodě. Z důvodu snahy o větší centralizaci, zavedl jediným úředním jazykem němčinu.

Roku 1790 nastoupil na trůn jeho mladší bratr Leopold II. (1747- 92). Ten se snažil uklidnit uherskou šlechtu, zrušil značnou část nových reforem a povolil starým župám zvýšit úroveň své nezávislosti. Po dvou letech vlády však nečekaně zemřel.

V době vlády Františka II. Habsburského (1788-1835), se informace o Velké francouzské revoluci dostaly i do uherského státu a rakouská vláda si byla hrozby revoluce nesporně vědoma. To se negativně projevilo v životě uherského obyvatelstva, a země se citelně transformovala v policejní stát. Jako reakce na to vzniklo v roce 1794 svobodomyslné sdružení, tvořené nacionálně orientovanými maďarskými elitami, které zanedlouho provedlo vzpouru, jež byla více než inspirována idejemi Velké francouzské revoluce, avšak císař nechal revoltu krutě potlačit a účastníky bez váhání popravit. Leč kýžené zklidnění situace mu to nepřineslo a obroditelské hlasy neutichaly.

Zapáleným revolucionářem byl básník Sándor Petöfi (1823-49), jenž společně s dalšími přívrženci vydal plán, v němž požadoval rovnost všech občanů před zákonem, svobodu tisku či volební právo pro lid nešlechtického původu. V popředí odboje stanul právník Lajos Kossuth (1802-94) – nejvýznamnější postava maďarského boje za svobodu.

Roku 1848 propukla masová povstání, a tím i maďarská revoluce. Na jaře 1848 se dostala do popředí zájmu v Uhrách i národnostní otázka. Slováci, Chorvati, Srbové, Rumuni, Rusíni a další přicházeli na lidových shromážděních se svými požadavky, avšak jak uherský sněm, tak uherská vláda nejevily nejmenší ochotu na tyto požadavky přistoupit. Po květnovém shromáždění Slováků v Liptovském Mikuláši vydala uherská vláda na vedoucí slovenské politiky

35

Hurbana, Hodžu a Štúra dokonce zatykač, takže museli uprchnout

do Českých zemí. Lajos Kossuth apeloval na Ferdianda V., aby přijal

požadavky odbojového hnutí, na což byl nucen císař přistoupit.

Bylo ustaveno první samostatné uherské ministerstvo, jež se dalo

vzápětí pod vedením maďarského šlechtice a politika Lajose

Batthyányho (1807-49) k budování svobodného státu a zlomení

habsburské moci. Došlo na mnohé i velmi zásadní reformy - vydání

nové ústavy, zrušení cenzury, zavedení všeobecného volebního

práva, ukončení poddanství, zavedení obligátní daňové povinnosti

pro šlechtu, či vybudování svojí vlastní armády. Na sklonku roku

1848 Ferdinand V. abdikoval.

Císař František Josef I., který vládl od 2. prosince 1848, požádal

21. května 1849 ve Varšavě o pomoc ruského cara Mikuláše I. a ten

postavil v krátkém čase proti maďarské revoluci do poledvousettisí

covou pomocnou ruskou armádu. Ta překročila pod vedením

polního maršála knížete Ivana Fedoroviče Paskeviče (1782-1856) 15.

června dukelský průsmyk a svůj hlavní nápor zaměřila na východní

Slovensko a Sedmihradsko. Zároveň s vpádem carské intervenční

armády zahájila ofenzivu proti Maďarům stošedesátitisícová armáda

nově jmenovaného vrchního velitele rakouských vojsk v Uhrách

maršálka Lulia Jacoba Haynaua (1786-1853). Již počátkem června

přesídlil Kossuth a maďarské národní shromáždění do Pešti a

maďarská revoluce se chystala k poslednímu odporu proti spojeným

rakouským a ruským silám. Zároveň sílily rozpory ve vedení

revoluce. 11. července obsadila Haynauova vojska Pešť a maďarská

armáda se musela stáhnout na jih Uher a do Sedmihradska. V této

tísni maďarská vláda vyhlásila 28. července 1849 ve svém

předposledním sídle v Segedíně „na upokojení nemaďarských

občanů“ národnostní zákon, v němž počítala s povolením jejich

jazyků v místní správě, na základních školách, v soudnictví a také v oblasti církevní. Na uvedení tohoto zákona do praxe bylo však již příliš pozdě.

Rakouská vojska polního zbrojmistra generála Julia Jacoba Haynaua (1786-1853) 9. srpna 1849 rozdrtila v rozhodující bitvě u Temešváru početnější uherskou „tisskou“ armádu pod velením polního podmaršálka Józefa Bema (1749-1850). O čtyři dny později, 13. srpna pak uherská vojska dostala világoš od vojska maršála Pasekeviče v bitvě u Világoše, tedy rumunské obce Siria. Téhož dne abdikoval velitel uherských vojsk plukovník Artúr Görgey (1818- 1916).

Když dozněly všechny revoluční boje, Uhry obdržely degradující status kolonie s úřednickou vládou. Zatím Maďaři započali pasivní odpor systému, ale nezdálo se, že by mohlo dojít k jakékoli změně, jelikož císař František Josef I. nyní nehodlal přistupovat na ústupky.

Když však roku 1866 Rakousko prohrálo válečný konflikt s Pruskem, císař František přistoupil na jednání s Maďary, jež zastupoval právník a politik Ferenc Deák (1803-76). A tak se po složitých jednáních roku 1867 dospělo k výsledku – nazýváme to Rakousko-uherské vyrovnání, habsburská říše se změnila na Rakousko-Uhersko a stát byl konstituován jakožto dualistická monarchie. Obě země měly své vlastní mocenské a výkonné centrum v podobě říšského sněmu s horní a dolní komorou, pod společnou celostátní správu spadala jen finanční, zahraniční a obranná politika.

Tyto mocensko-správní změny byly předzvěstí doby hospodářského růstu. Naplno se rozběhl proces industrializace a k velkému pokroku se dospělo i v odvětví infrastruktury, přičemž se nejvíce rozvíjela železniční doprava. V tomto období došlo také ke vzniku hlavního uherského města, když se spojila stará města Buda, Óbuda a Pešť, čímž vznikla Budapešť.

Slovensko

Zklamání přichází vždy, když se hodláš stěhovat do vzdušných zámků

Bohumír Kolář

Mluvili-li jsme o Uhrách, musíme se zmínit i o bratrském Slovensku a jeho deklarované historii, neboť jak víme, přišla doba, kdy se naše země na krátkých 27 093 dnů spojily. Ono to vlastně bylo jen 24 846 dní, protože nutně musíme odečíst 2 247 dní fašistického Slovenského státu, se kterým asi žádný Čech nechce mít nic společného. Ale nepředbíhejme.

První státní útvar na dnešním slovenském území bylo Vanniovo království v 1. století. Vanniovo království regnum Vannianum byla první politická jednotka založená na území mezi řekami Marus a Cusus (Morava a Váh), založena římským konzulem Drusem na počátku 1. století n. l. někdy mezi lety 19 až 21. Základ tvořili germánští vládci Markomani Marobud (asi 33 př. n. l. -38) a Katwalda. Jako klientský stát podléhal Římskému impériu, pod jeho byl ochranou. V čele státu stál Vannius (zemřel po r. 50), král germánského kmene Kvádů. Systematicky budoval centra na hranicích, kontroloval důležitou Jantarovou stezku, vybíral poplatky a daně. Římský historik a senátor Publius Cornelius Tacitus (55-117) píše, že Vannius byl „známý a oblíbený u svých krajanů“, ale během dlouhé vlády se změnil v tyrana svého lidu a nepřítele svých sousedů. Království se udrželo do roku 50, kdy byl Vannius svržen kvádskými bratry Vangiem a Sidem, syny Vanniovy sestry. Vannius se bránil, ale jeho spojenci svou nedisciplinovaností způsobili jeho



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist