načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Dítě a rozvod rodičů - Ilona Špaňhelová

Dítě a rozvod rodičů

Elektronická kniha: Dítě a rozvod rodičů
Autor:

Rozvod nebo rozchod rodičů je pro dítě vždy náročnou životní situací. Je před ni postaveno a nezbývá mu nic jiného než se s tím smířit a tuto skutečnost přijmout. Mnohdy má však ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  186
+
-
6,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 75.3%hodnoceni - 75.3%hodnoceni - 75.3%hodnoceni - 75.3%hodnoceni - 75.3% 87%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2011
Počet stran: 179
Rozměr: 21 cm
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-3181-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Jaké důsledky na dítě má rozvod rodičů a jak se s nimi vyrovnává. Jak by se měli rodiče v této životní situaci zachovat a čemu by se měli vyvarovat.

Popis nakladatele

Rozvod nebo rozchod rodičů je pro dítě vždy náročnou životní situací. Je před ni postaveno a nezbývá mu nic jiného než se s tím smířit a tuto skutečnost přijmout. Mnohdy má však různá úskalí. A právě proto přišla na svět tato kniha, která má za úkol usnadnit rodičům orientaci v projevech dítěte a pomáhá jim najít cestu, jak dítěti pomoci. Povzbuzuje rodiče v komunikaci o tom, co se děje v rodině, ukazuje, jak dítě připravit na rozchod. Renomovaná česká autorka popisuje i možné způsoby výchovy dítěte po rozvodu, její přínosy pro dítě a případná rizika.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Ilona Špaňhelová - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PhDr. Ilona paňhelová

DÍTĚ A ROZVOD RODIČŮ

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

www.grada.cz

jako svou 4236. publikaci

Odpovědná redaktorka Zuzana Koutná

Sazba a zlom Milan Vokál

Návrh a realizace obálky Antonín Plicka

Počet stran 184

Vydání 1., 2010

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2010

Cover Photo Š fotobanka Allphoto

ISBN 978-80-247-3181-0

VERZE osvit 1; 11 November 2010, A5


Obsah

ÚVOD ...........................................9

RODINA .........................................11

Základní funkce rodiny ..............................12

Nukleární rodina ..................................17

Matka ......................................17

Otec .......................................20

Rodiče ......................................22

Dítě ........................................25

irí rodina ...................................26

NEFUNGUJÍCÍ RODINA ...............................29

Spory, hádky .....................................29

Spory o výchovu ...............................33

Mlčení .........................................34

Přehazování odpovědnosti na dítě .......................35

Nestará se, vykale se na ve... .........................37

Týrání .........................................38

Tělesné týrání .................................39

Psychické týrání ................................41

Nevěra ........................................45

REAKCE DÍTĚTE NA SPORY MEZI RODIČI, NA RIZIKO ROZCHODU ..46

Le...........................................46

Drobné krádee ...................................48

Noční děsy ......................................49

Lhostejnost .....................................50

Útěk z domova ...................................51

Dítě se cítí vinno ..................................52

5

DĚTI A ROZVOD RODIČŮ


Zamlklost .......................................53

Speciální projevy dítěte, které jsou spojeny také se somatickými

prvky .........................................53

Koktání ........................................54

Pomočování .....................................55

Zhorení kolního prospěchu ..........................56

Zhorení vztahů mezi kamarády, spoluáky ve kole... ..........57

Dítě nezná hranice, zvýená rozmazlenost... ................59

Zvýené neposlouchání, pouívání sprostých slov, nadávek... .....60

Útěk k partě, k lásce... ...............................61

Zvýená ukázněnost dítěte, vzornost... ....................63

Nechutenství ....................................64

Popření ........................................65

Koalice dítěte s rodičem proti druhému rodiči ...............66

Zvýená agresivita vůči sobě samému nebo vůči druhému ......67

Řeení problémů přes dítě ............................69

Separační úzkost ..................................70

Kdy se dané reakce mohou u dítěte objevovat příčiny .........71

Shrnutí ........................................72

SDĚLENÍ FAKTU DÍTĚTI, E SE RODIČE ROZCHÁZEJÍ ...........74

Pravidla ........................................75

FANTAZIE DÍTĚTE O ROZVODU (ROZCHODU) RODIČŮ ..........78

PROÍVÁNÍ ROZCHODU RODIČŮ JEDINÁČKEM VERSUS

SOUROZENCI .....................................80

Proívání jedináčka ................................80

Proívání sourozenců ...............................81

ROZVOD (ROZCHOD) RODIČŮ A REAKCE PRARODIČŮ ..........82

Prarodiče versus vnouče .............................83

PROÍVÁNÍ ROZCHODU RODIČŮ V JEDNOTLIVÝCH VÝVOJOVÝCH

ETAPÁCH DÍTĚTE ...................................85

Novorozenec a kojenec (do 1 roku) ......................85

Batole (13 roky) ..................................87

6

edicePRO RODIČE


Předkolák (36 let) ................................89

Mladí kolní věk (do 11 let) ...........................92

Období dospívání (1120 let) ..........................94

Pel mel otázek rodičů i dětí ohledně rozvodu nebo rozchodu,

se kterými se setkávám v poradně dětského psychologa .........96

OBECNÁ PRAVIDLA PRO DÍTĚ A RODIČE PO JEJICH ROZCHODU ..128

STYK DÍTĚTE S RODIČI PO ROZCHODU NEBO ROZVODU RODIČŮ . 131

Trocha statistiky ..................................131

Dítě ije s matkou, k otci dochází .......................132

Dítě ije s otcem, k matce dochází ......................134

Dítě je v péči jednoho z rodičů, rodiče bydlí dohromady v jednom

bytě nebo v jednom domě ...........................135

Dítě je v péči jiného rodinného přísluníka ve větině případů

je to prarodič, teta, strýc... ...........................137

Střídavá péče ...................................138

Pel mel otázek spojených s péčí o dítě po rozchodu nebo rozvodu

rodičů ........................................143

JAK SE VYROVNAT S NOVOU SITUACÍ PO ROZCHODU RODIČŮ

JAK DÍTĚTI POMOCT ................................147

Co tedy dítěti pomáhá? .............................148

Prarodiče jsou úasní, někdy vak pozor... .................151

RODIČ A JEHO NOVÝ PŘÍTEL/PŘÍTELKYNĚ, MONOST NAVÁZÁNÍ

NOVÉHO VZTAHU .................................154

Pel mel otázek ohledně nového partnerství rodiče a jeho vlivu

na dítě ........................................156

DOPORUČENÁ PRAVIDLA PRO PÉČI O DÍTĚ PO ROZCHODU PRO

RODIČE .........................................164

DOPORUČENÁ PRAVIDLA PRO PÉČI O DÍTĚ PO ROZCHODU

PRO NOVÉ PARTNERY ...............................165

MONÉ VARIANTY ITÍ DĚTÍ PO ROZCHODU RODIČŮ A SOUITÍ

S NOVÝMI PARTNERY ...............................166

7

DĚTI A ROZVOD RODIČŮ


Rodič ije s dětmi nebo dítětem, nový partner s nimi nebydlí,

vídají se společně, on sám děti nemá ....................166

Nový partner ije s partnerkou, nemá děti, partnerka vychovává

jedno i více dětí ..................................167

Nový partner ije s partnerkou, oba mají děti z předelých vztahů

děti partnerky s nimi ijí, partnerovi děti k nim docházejí .......168

Nový partner ije s partnerkou, oba mají děti, které ijí spolu s nimi

ve společné domácnosti ............................170

Partneři bydlí spolu, partnerka má jedno dítě z předelého vztahu,

které s nimi bydlí, mají i společné dítě a k partnerovi docházejí jeho

děti na víkend ...................................171

MONÉ ZÁDRHELE ZE STRANY NOVÝCH PARTNERŮ VE VZTAHU

K DĚTEM, NA CO SI DÁVAT POZOR ......................173

Přenáení emocí na dítě .............................173

Partner nebo partnerka nesnáí děti protějku (oba partneři

mají děti) ......................................174

Nadrování jednomu dítěti ...........................176

Velká chu partnera nebo partnerky pomoct tomu druhému

s výchovou zasahování do rodičovských kompetencí daného

partnera .......................................176

MONÉ KONTAKTY K VYUITÍ .........................178

LITERATURA .....................................179

8

edicePRO RODIČE


Úvod

Rozvod nebo rozchod rodičů je pro dítě náročnou ivotní situací. Nějakým

způsobem je před ni postaveno a nezbývá mu nic jiného ne se s tím smířit

a přijmout tuto skutečnost.

Mnohdy to má různá úskalí. Tato kniha se snaí usnadnit rodičům více se zorientovat v projevech dítěte a také (alespoň částečně) najít cestu, jak mu pomoct.

Je to tedy kniha pro rodiče, kteří chtějí pracovat prvotně na svém vztahu k dítěti. Pro rodiče, kterým nejde o jejich ego, ale o udrení vztahu a kontaktu s dítětem. Mnohdy se musí hodně přemoct, protoe i kdy chtějí svůj vztah k němu rozvíjet, stále se jim tam vkrádá mylenka, e se cítí ublíeni,pokořeni, mohou proívat i pocit uráky nebo příkoří ze strany druhého rodiče. Důleité je oddělit své proívání ve vztahu k partnerovi a ve vztahu k dítěti.

Jaknatoiotosekniha snaí. Není vemocná, ale snad tam rodič najde nějakou odpověď nebo návod, který mu můe pomoct v náročné situaci.

Chci se v knize zamyslet nad tím, co vechno si dítě v daných chvílích proívá. Nejen ve chvíli, kdy se u rodiče rozcházejí nebo rozeli. I ve chvílích, kdy proívají nedorozumění, doma panují hádky, nesoulad, tichádomácnost. Kdy má matka napuchlé oči a dítě neví, zda ono samo něco provedlo a je to reakce na něj.

Chci se zamyslet, jaké důsledky pro dítě mohou mít tyto situace, pokud jsou ze strany rodiče nepojmenované, pokud se je snaí skrývat,nekomunikovat o nich.

Také se zamyslím nad jednotlivými věkovými obdobími dítěte a jinakostí proitku rozchodu rodičů v nich.

Jaký je způsob výchovy dítěte po rozchodu rodičů? Ztrácí nebo má ztrácet jeden rodič rozhodovací pravomoc nad tím, jak bude dítě vychováváno v dalím ivotě?

Jak si pak zvyká na novou roli v ivotě dítě, co mu v ní pomáhá?

Přijímá dítě nového partnera (popřípadě jeho dítě) do svého ivota? Jak na něj reaguje?

9

DĚTI A ROZVOD RODIČŮ


Celá kniha chce pomoct rodičům, aby se uměli v této situaci vícezorientovat, vyznat se v ní a pomoct tak dítěti. Chce jim pomoct také v tom, aby se s ním nebáli komunikovat o její novosti.

V mnoha případech poznání a vyznání se v náročné situaci dítěti pomáhá sníit stav napětí a nejistoty.

Od koho jiného by dítě mělo poznat, jak se věci mají, ne od rodiče. S ním mělo (ve větině případů) zkuenost, e si proilo pěkné chvíle, smálo se s ním, hrálo si, mělo nějaký proitek sounáleitosti a blízkosti.

Od něj má čerpat do dalích dnů jistotu.

A to přeji jemu i vem rodičům.

Ilona paňhelová

www.spanhelova.cz

10

edicePRO RODIČE


Rodina

Rodina je charakterizována z hlediska psychologie jako společenská skupina

spojená manelstvím nebo pokrevními vztahy a odpovědností a vzájemnou

pomocí (Hartl).

Dalí definice rodiny říká, e rodina je biopsychosociální skupina, která vzniká ze dvou členů odliného pohlaví, mezi kterými neexistují pokrevní pouta, a z jejich dětí (Langmeier).

Setkala jsem se také se studenty, kteří přinesli definici rodiny z jedné konference, kde byla formulována jako lidé, kteří pouívají společnoulednici. Tuto definici jsme spolu se studenty vnímali jako vtip.

Současná rodina prola řadou změn. Pokud bych se na ni podívala zdneního hlediska, konstatovala bych, e se rodina vyznačuje těmito znaky: n Růst zaměstnanosti en i muů také jejich pobyt v pracovním procesu

v dnení době rodiče stráví daleko víc času v práci, ne tomu bylo dřív.

V některých případech je tento růst předevím ze strany mue, ena vurčitých letech plní funkci eny a matky v domácnosti, později se vrací do

pracovního procesu. n Růst vzdělanosti en. n Stírání rozdílů mezi muskou a enskou rolí. n Omezení časového prostoru kontaktů rodičů a dětí děti nejsou tak často

s rodiči, mnohé jejich zodpovědnosti zastávají prarodiče nebo někdo jiný

nebo jsou v tom děti ponechány samy (chození na krouky, vyzvedávání

ze koly). n Činnosti, které dřív dělala a vykonávala rodina, se posunují dospolečenských slueb (čistírna, prádelna, mandlovna, jídelny, kolní druiny, jesle,

mateřské koly...). n Omezení vícegeneračních vztahů v dnení době neijí tak jako dřívrodiny pospolu s prarodiči, děti tedy nevidí, jak se jejich rodiče starají o svoje

rodiče, nemají zkuenost s těmito vztahy nebo jen omezeně. n Migrace obyvatel z venkova do měst nebo do satelitních městeček.

11

DĚTI A ROZVOD RODIČŮ


n Velký technický rozvoj (tím se omezují mezilidské vztahy), dítě je zvyklé

pouívat internet, mail, icq, skype... Protoe s protějkem nekomunikuje

přímo pole zprávu na facebooku čeká mnohdy dlouhou dobu, kdy

mu přijde odpověď. Bere tuto monost v mnoha případech jako normu,

v danou chvíli vak s druhou osobou nemluví, mohou se omezovat jeho

komunikační schopnosti.

n Sníení vlivu náboenství (moný úpadek morálky).

Základní funkce rodiny

Z hlediska sociální psychologie platí tyto základní funkce rodiny:

n Biologicko-reprodukční to znamená, e rodiče mají funkci plodit děti.

n Ekonomicko-zabezpečovací rodina se stará o to, aby děti bylyekonomicky zabezpečené, do té míry, jak je to pro ni moné. Tato její funkce by

nikdy neměla převyovat míru dalí funkce emocionální. Neměla by ji

zastiňovat. Je to velmi důleité pro dalí zdravý růst dítěte z hlediskapsychického.

n Emocionální emočně zabezpečovat dítě, sdílet s ním pocity, pomáhat

mu je vyjadřovat, dávat je najevo a mluvit o nich i ze strany rodičovské.

Dítě zahrnout láskou. Jistou láskou, která má i mantinely. V nich má dítě

spatřovat jistotu, kterou mu rodiče přináejí do jeho ivota. Mantinely se

samozřejmě v jeho ivotě mění. Co bylo pro něj mantinelem ve 3 letech,

není ji mantinelem v 7 letech, u to má dovoleno. V některých případech

zůstává mantinel pro dítě stále stejný například nelhat druhému.

n Socializačně výchovná vychovávat děti k tomu, aby si byly jisté vprostředí, kde se pohybují, uměly si zdůvodnit různé jevy v ivotě, dovedly se

připravit na své fungování mezi jinými dětmi a ve společnosti druhýchdospělých. Na základě těchto vět, které jsem doposud napsala, si vzpomínám napoznámku, kterou jsem mnohokrát slyela v psychologické poradně:

Snad by měla existovat vysoká kola rodičovství. Kdo by ji zaloil a jaké by měla předměty? Kdo ví... 12

edicePRO RODIČE


V mnoha případech je vak touto kolou samotný ivot. Rodič pak těí ze své zkuenosti, z toho, co on proil, kdy byl jetě dítě, co vidí kolem sebe, u svých kamarádů a známých. Těí z toho, co přijímá ve svém ivotě zapozitivní, za kladné, a také z vlastní zkuenosti. Co se mu líbí a za čím si stojí a co je pro něj negativní, s čím nesouhlasí.

Mnohdy má také zkuenost, e on sám rodič udělal ve svém ivotě ve vztahu k dítěti něco negativního, spletl se. Je pak na něm a na jeho velkém umění pokory to dítěti přiznat a omluvit se mu.

Z upřímné omluvy dítě těí pozitivní zkuenost lze začít znovu, věcinaravit a v ivotě jít dál.

Z hlediska psychologie rozliujeme rodinu nukleární, do které patří otec, matka a děti.

Poté také rodinu irí, kam patří irí příbuzenstvo, jako jsou prarodiče, sestřenice, bratranci, tety, strýcové. Vechny tyto členy rodiny dítě vnímá, má s nimi nebo s nimi buduje vztah. Vnímá, e jej mají rádi, někdy se zlobí, jsou k němu nakloněni, hýčkají ho, mluví s ním, darují mu dárky, společně tráví čas...

PhDr. Jiřina Prekopová zaloila Nadační fond. Motivací k jeho zaloení byl autorkou vnímaný fakt, e rodinný ivot a výchova dětí v něm se ocitají ve velké krizi. Zaloením tohoto fondu by bylo moné přispět k tomu, aby byla tato krize zaehnána, nebo aby se do ní rodina nedostala, či aby jí bylopomoeno, jak se z ní odpíchnout a překonat ji.

Hlavním poselstvím je najít v rodinách pochopení, úctu, a předevím bezvýhradnou lásku k bliním a k sobě samému, která je jedinou cestou k vnitřní svobodě a vlastní identitě.

Často se stává, e toto hledání pochopení se děje díky tomu, e konflikty a krize proité v rodině se proměňují do lásky, která bývá znovu nalezena mezi partnery, maneli, mezi dětmi a rodiči. ivot se často neobejde bez toho, e by se v něm nevyskytovaly konflikty. Je zapotřebí mít odvahu, kurá se jim postavit a začít na nich pracovat. Překonat je. K tomu je zapotřebí obou rodičů, aby chtěli a vyvinuli velké úsilí, aby se z nich podařilo vytěit zkuenost.

Dr. Prekopová zdůrazňuje, e psychologie a psychopatologie 20. století odkryla, co se intuitivně tuilo ji dávno, a to e poruchy osobnosti člověka a jeho chování mají nenáhodně často svůj původ v dlouhodobém azávaném nedostatku sycení základních ivotních potřeb psychické a sociálnípovahy v dětství, zejména v časném věku.

13

DĚTI A ROZVOD RODIČŮ


U nás na tyto souvislosti ukázali ji prof. Matějček a Langmeier.

Bylo také poukázáno na fakt, e v raném dětství, pokud bylo dítěnasyceno základními potřebami mezi ním samotným a dalími klíčovými osobami předevím rodiči a sourozenci, se vytváří velmi hluboký a osobní vztah, který je nazván přilnutí.

A právě kvalita výměny podnětů mezi rodičem a dítětem u vnovorozeneckém a kojeneckém věku určuje, zda má toto přilnutí nosný charakter a zda má význam bezpečí a opory pro ivot dítěte nebo zda mu dává rodič do budoucna do výbavy spíe nejistotu a pochybnosti.

V této věci jsem zastáncem toho, e rodič můe VDY znovu začít. Pokud se stane, e z jakéhokoliv důvodu nezvládne výchovný prvek nebo k tomu nemá vytvořeny podmínky či jej okolnosti nebo lidé nutí, aby nedělal něco, co je pro něj přirozené a za čím si stojí, vdy se můe i dítěti omluvit a přítě zareagovat jinak.

Můe začít s budováním vztahu mezi ním samotným a dítětem. Nebo mezi oběma rodiči.

V některých okamicích se toti rodič dostává pod nátlakem literatury, odborných přednáek, svých rodičů (kteří dělali větinu věcí jinak) pod tlak, jak má vlastně své dítě vychovávat.

Někdy se i on zeptá: Moje máma mi říká, e nemám na dítě reagovat, kdy zapláče, e si musí zvykat, ona na mě také nereagovala. Co s tím? Mám sezachovat stejně jako kdysi ona?

Pokud to rodiči nedá a cítí často i intuitivně e zareagovat má, jsem pro, aby to určitě udělal. V mnoha případech mu dávám i příklad kdy dítě zareaguje pláčem, je to jeho komunikační prostředek, něco chce říct.

Nemusí to být vdy ukázka toho, e se dítěti něco děje, e je neastné. Pouze chce říct: Mám hlad. Nudím se, kde jsi táto? ... Pak je zapotřebízareagovat. I dospělý jedinec by si přál, aby na jeho slova (pláč) druhý člověk reagoval.

Do rukou se mi dostal projekt Nadačního fondu dr. Prekopové. Projekt charakterizuje, e často za nejspolehlivějí komunikaci a vzor mají v této době děti televizi, počítač, mobilní telefon. Vlivem opakovaných záitků areakcí se formuje mozek a s ním i styl ivota a zvyky dítěte. To potřebuje korekci pro své chování, potřebuje vzor. Vzor, který se někdy i splete a dovede se omluvit.

Je zapotřebí, abychom se učili pečovat o udrení lásky a vztahu. 14

edicePRO RODIČE


Dr. Prekopová charakterizuje, e její koncept není nový. Spočívá na staré pravdě, která nás chce učit, jak překonat lidský pud, kdy se chce člověkběhem konfliktu zachovat strategií budu útočit, nebo se vydám k útěku. Jezaotřebí se tedy kultivovat a formovat, jak se my jako rodiče budeme snait konflikty zvládat a překonávat. Dr. Prekopová uvádí základní teze pozitivního rodičovství: n Usměrňovací silou v ivotním stylu rodiny je bezvýhradná láska mezi otcem

a matkou dítěte, která pak otevírá brány pro osobní svobodu dítěte idospělého. Z mých zkueností je důleité si uvědomit, e dítě se učí z této

lásky rodičů příkladem a napodobováním.

V některých otázkách na www.rodina.cz se setkávám s dotazem rodiče:

Jak to, e dítě dřív bylo zvyklé na to, e jej ukládal ke spánku otec,

a vechno bylo v pořádku. V tuto chvíli, cca v roce a čtvrt se setkávám s tím,

e u něj začne plakat, hystericky křičet a otec vdy zavolá mne jako matku

a u mne se dítě uklidní. Co s tím? Nechat otce a odejde a já to mám sama

vyřeit?

Samozřejmě e odpovědí na dané téma je několik. Jako jednodoporučení pro rodiče uvádím, aby pouili ve svém chování něco, co můe dítě

pak napodobit a zopakovat. Jestlie vidí a vnímá u rodiče bezvýhradnou

lásku k druhému rodiči, jestlie vidí, e pokud jeden rodič přijde domů

a druhý jej přivítá pusou a radostí, jistěe i ono formou nápodoby chce

pak dělat podobný přivítací proces.

Pak se jistě i v průběhu ukládání ke spánku nemá rodič vzdávat. Mnohdy

na základě lásky a pevnosti zvládnou rodič i dítě daný proces. V některých

případech je také důleité, aby s dítětem li oba rodiče. Můe se jednat

o vývojový skok ze strany dítěte, kdy si více proívá své strachy. Potřebuje

tedy toho, kdo mu je pomůe překonat. Potřebuje si vak i zvykat na to, e

dané obtíe má schopnost spolu s ním překonat i druhý rodič.

Důleité je dát to dítěti zakusit e existuje více lidí, kteří mu mohou při

dané těkosti pomáhat. n Konflikty doporučuje dr. Prekopová řeit zásadně empatií (vcítěním se do

druhého člověka). A opět chci zdůraznit pokud se to nám rodičůmnedaří, můeme začít vdy znovu! Empatie v tomto případě znamená, e se

snaíme porozumět dítěti, tomu, co způsobilo tento jeho konflikt, co jej

15

DĚTI A ROZVOD RODIČŮ

+


vyvolalo. Nereagujeme tedy v prvním směru na něj, na to, jak je hrozné,

nemoné, ale snaíme se řeit, co způsobilo tento rozpor, dětskou ataku.

Při konfliktu je zapotřebí mluvit s druhým v 1. osobě čísla jednotného já se zlobím, mně se to nelíbí, a toto vechno učit i dítě. To v tomto případě necítí tak velkým dílem svoji vinu, která by u něj mohla způsobit, e jej to povede do procesu obrany bude se bránit, e ono ne, neudělalo to, nebo i fyzicky zaútočí na rodiče. Naopak. Bude to jeho proces vnímání, bude to informace, jak jeho chování zapůsobilo na druhého.

Často je to také tak, e pak má větí touhu a odpovědnost za to, aby vinu napravilo a odčinilo. Necítí se obviňováno a osočováno. Dává mu to monost více se vcítit do druhého člověka.

Podle dr. Prekopové je také důleité, aby konflikt nebyl v půli přeruen, a také aby usmíření nebylo zastaveno a oddáleno a na někdy. Svár má končit usmířením a znovu utvrzením se v lásce jednoho ke druhému. Čím dřív k tomu dojde, tím je atmosféra mezi rodičem a dítětem lepí, jasnějí, prosluněnějí... Je mezi nimi opět nastolena větí a pevnějí vztahová linie. Příklad: Matka s 13letou dcerou cítila a vnímala, e ji druhý den to mezi nimi mírně jiskří. Matka sice říkala to, co bylo pravdivé: Vadí mi, e u třetí den má ve svém pokoji nepořádek, dnes si tam ukliď..., opakovala to vak častěji, ne byla dcera schopná vnímat a přijímat. A měla pocit, e to u ní uvnitř ji vře.

Tak jetě ne se rozloučily jedna la do práce a druhá do koly řekly sinavzájem své pocity a omluvily se. Vyjádřily si také, jak se cítily, kdy jedna i druhá něco chtěly. Obnovily opět mezi sebou vztah a vzduch se mezi nimi pročistil. Protoe rodiče by měli být trochu inteligentnějí ne dítě mají větízkuenosti v ivotě , je velmi důleité, aby se to dělo prvotně ze stranyrodiče. Pokud vnímá, e se mezi ním a dítětem něco děje, je důleité, aby to nazval a snail se konflikt dořeit. Pokud to vnímá dítě a přijde ono jako první, je to výborné, protoe je citlivé na atmosféru v rodině a chce jinaravit.

n Dále by se v rodině mělo dbát na to, aby slovo znamenalo skutečné slovo.

Čili aby ano znamenalo ano a aby ne znamenalo skutečné ne. To dítěti

navozuje pocit jistoty a bezpečí. Více se tak dovede orientovat vrodin>16

edicePRO RODIČE


ném souití a samo je tak i v budoucnu i tímto způsobem důsledné adokáe vyjádřit svoje potřeby, pocity a poadavky. n Dr. Prekopová pak také zdůrazňuje, e je zapotřebí, aby se smutek a zlost

dokázaly opět proměnit do radosti a lásky mezi rodičem a dítětem. Můe

se to stát pomocí rozhovoru, pohledu z očí do očí. Pro závanějí vnitřní

zranění dítěte doporučuje dr. Prekopová pevné objetí. n Rodiče v tomto smyslu určují tento ivotní styl a dávají tak dítěti vzor jak

ji bylo zmiňováno. Autorka tohoto přístupu také zdůrazňuje fakt, e jezaotřebí drobné konflikty rodičů řeit před dětmi, aby ony byly svědky

toho, e konflikt se můe stát, patří k ivotu. O to víc k němu patří iusmíření, které má samozřejmě také proběhnout před dětmi. Ty jsou pak

svědky toho, e rozpor je vyřeen, nijak to nenaruilo vzájemnou vazbu

mezi rodiči a ivot jde dál. n Pro to, aby mohla být pěstována tato ivotní forma rodiny, je důleitépěstovat její řád. To znamená, e rodiče mají první místo v rodině. Jejich vztah

a vazba je ta nejdůleitějí. Dítě má druhé místo. Rodiče dávají dítěti lásku,

péči, bezpečí, orientaci v hodnotách, vzor a také monost kosamostatnění. Dítě má tyto dary přebírat. n V ivotě rodiny je velmi důleitá důslednost, která také zaručuje dítětijistotu a bezpečí. Nukleární rodina Pojďme se zamyslet, jaký vliv má ití dítěte v nukleární rodině (tzn. v rodině, kterou tvoří matka, otec a děti). Co mu to dává, e má mámu a tátu, jakápozitiva čerpá ze vzájemného souití? Matka Co dává dítěti matka, co vnáí pozitivního do vzájemného souití?

Je to předevím dar přijetí dítěte. Matka, kdy nosí dítě ve svém lůně, neví, jaké bude. Nezná jeho vlastnosti, jeho temperament, jeho charakter. Kdy se dítě narodí, existují eny, které ho přijímají hned a bez omezení.

17

DĚTI A ROZVOD RODIČŮ




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist