načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Dítě a mateřská škola -- Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, 2., rozšířené a aktualizované vydání – Soňa Koťátková

Dítě a mateřská škola -- Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, 2., rozšířené a aktualizované vydání

Elektronická kniha: Dítě a mateřská škola
Autor: Soňa Koťátková
Podnázev: Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, 2., rozšířené a aktualizované vydání

Autorka se nejdříve věnuje období dítěte od jednoho do čtyř let, jeho vývoji, vnímání a reakcím na své okolí a následně věku pěti až šesti let. Za velmi důležitý považuje jak výběr vhodné školky, který by rodiče neměli rozhodně podceňovat, ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  297
+
-
9,9
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 71.8%hodnoceni - 71.8%hodnoceni - 71.8%hodnoceni - 71.8%hodnoceni - 71.8% 78%   celkové hodnocení
6 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 256
Rozměr: 21 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: 2., rozš. a aktualiz. vyd.
Skupina třídění: Předškolní a primární výchova a vzdělávání
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-4435-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Autorka se nejdříve věnuje období dítěte od jednoho do čtyř let, jeho vývoji, vnímání a reakcím na své okolí a následně věku pěti až šesti let. Za velmi důležitý považuje jak výběr vhodné školky, který by rodiče neměli rozhodně podceňovat, tak "domácí" přípravu, aby první velký krok dítěte směrem "od rodiny k ostatní společnosti" byl co nejsnažší. Podstatnými částmi knihy jsou kapitoly: o současné podobě mateřských škol - o co se snaží, jaké mají vlastní programy, jak co nejvíc dětem usnadnit přestup na základní školu - a o pohledu do obsahu předškolního vzdělávání - jaké jsou jeho různé okruhy, zaměření či jaká je nabídka alternativních předškolních zařízení. Toto vše by mělo směřovat k co nejkomplexnějšímu rozvoji dětí. K tomu je také velmi podstatná aktivní spolupráce rodiny a učitelek a učitelů mateřských a základních škol. Příručka (nejen pro rodiče) poskytující informace o tom jak doma děti co nejlépe připravit na vstup do předškolního zařízení, jak jsou školky různě programově zaměřeny a o předškolním vzdělávání vůbec.

Popis nakladatele

Jste rodiči dětí předškolního věku, anebo je vyučujete v mateřské škole? Pak je tato užitečná publikace určena právě vám. Je přínosem jak pro učitele, tak pro rodiče, protože právě jejich spolupráce je pro děti mimořádně důležitá.

Kniha systematicky popisuje specifika rozvoje a výchovy dětí do šesti let v rodině a se zaměřením na vzdělávací práci v mateřských školách. Věnuje se mimo jiné těmto otázkám:• adaptace dítěte při vstupu do mateřské školy• možnosti pro rodiče, jak se aktivně vyrovnat se změnami spojenými s nástupem dítěte do mateřské školy• připravenost dítěte na základní školu• komplexní analýza běžných mateřských škol• základní směřování alternativních programůKromě učitelů mateřských škol a rodičů předškolních dětí je publikace určena i studentům pedagogických oborů, sociálním pracovníkům a všem dalším lidem, kteří pracují s dětmi jak na profesní úrovni, tak v různé zájmové činnosti.
  (co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Soňa Koťátková - další tituly autora:
Dítě a mateřská škola -- Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, 2., rozšířené a aktualizované vydání Dítě a mateřská škola
 (e-book)
Dítě a mateřská škola Dítě a mateřská škola
 (e-book)
Hry v mateřské škole v teorii a praxi Hry v mateřské škole v teorii a praxi
 
K elektronické knize "Dítě a mateřská škola -- Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, 2., rozšířené a aktualizované vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Veliké poděkováni paní Trojákové a paní Jandovské Kubínové

za skvělý přístup a pomoc, za čtení a pochopení,

které mi moc pomohlo!

Díky S. Koťátková

PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.

DÍTĚ A MATEŘSKÁ ŠKOLA

Text je součástí řešení výzkumného záměru

„Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání“

na Pedagogické fakultě UK Praha.

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3156. publikaci

Odpovědná redaktorka Dana Trojáková

Sazba a zlom Václav Juda

Fotografie Mgr. Jiří Koťátko

Počet stran 200

Vydání 1., 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

© Grada Publishing, a.s., 2008

Cover Photo © profimedia.cz

ISBN 978-80-247-1568-1

5

OBSAH

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

1 Dítě předškolního věku v rodinném prostředí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

1.1 Vrůstání dítěte do rodiny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

Poporodní přijetí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

První rok – skrytý základ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

1. 2 Čím je pro nás dítě mezi prvním a čtvrtým rokem . . . . . . . . . . . . . . 17

1.2.1 Dítě jako objevitel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Objevuje prostor a jeho uspořádání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Objevuje přes svoje smysly . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Objevuje materiály a ovlivňuje tvary. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Objevuje své pohybové možnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

Objevuje řeč a svoji schopnost se vyjádřit . . . . . . . . . . . . . . . 25

Objevuje sebe a druhé lidi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

1.2.2 Rodící se osobnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Malý tyran . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

1.2.3 Příjemce pravidel a stylu života . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Ženská a mužská role. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Soužití a jídlo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36

Sourozenectví. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

Bázlivost a úzkostnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

V čem spočívá označení „moje dítě“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Co nemusíme v rodině odhadnout . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

1.3 Starší předškolák – dítě pěti až šestileté . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

1.3.1 Dítě a širší společnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

Potřebuje vrstevníky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

Je soutěživé i žárlivé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

Přijímá, rozumí a začleňuje se . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

Zapouští kořínky v místě, kde žije . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

Má první zájmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Trápí ho stud, obavy a může být ohrožené . . . . . . . . . . . . . . . 55

1.3.2 Dítě jako občan . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Jak přijímá odlišnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

Je altruistické? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

Mezníky v sociálním začleňování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

Vstup do mateřské a základní školy – iniciační význam . . . . . . 62 2 Úvaha rodičů o mateřské škole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

2.1 O čem přemýšlet při volbě mateřské školy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

Děti se speciálními potřebami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

Hyperaktivní dítě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Různé typy mateřských škol . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

2.2 Očekávání a změny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

Jak dítě na mateřskou školu připravit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

Doporučující desatero . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

2.3 Co udělat pro dobrou adaptaci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

Jak může dítě v adaptační fázi reagovat . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

Provázanost pocitů rodičů a dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 3 Současná mateřská škola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Pohled do budoucnosti školy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

3.1 Jaké jsou mateřské školy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

Jak vidí učitelky současnou mateřskou školu . . . . . . . . . . . . . 86

Jak vidí učitelky dítě předškolního věku . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

3.2 O co se jednotlivé mateřské školy snaží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

Spolupráce s rodinou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89

3.2.1 Nedirektivní přístupy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

Akceptace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Empatie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92

Autenticita . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Aktivní naslouchání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Empatický rozhovor. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Pozitivní školní klima . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

3.3 Vlastní školní programy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

3.3.1 Třídní programy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100

Výchovně vzdělávací cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

Adaptační fáze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

Členění programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

Hra jako respektovaná potřeba i metoda . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

Pohoda, péče, tvořivost a poznávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

3.3.2 Příprava na základní školu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

Školní zralost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112

Školní připravenost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

Děti s odkladem školní docházky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

3.3.3 Klima školy vytvářejí učitelé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Role v pracovní skupině. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

Překážky pro příznivé vztahy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

Kvalitní klima ve společné komunitě rodičů a učitelů . . . . . . . 127 4 Pohled do obsahu předškolního vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

4.1 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. . . . . . . . . 129

Dítě a jeho tělo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131

Dítě a jeho psychika. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132

Dítě a ten druhý . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134

Dítě a společnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 Dítě a svět . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137

Podmínky předškolního vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

4.2 Komplexně zaměřené vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

Tématické celky a projekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

Význam hry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146

Jak můžeme přispět ke kvalitní hře . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147

4.2.1 Osobnostní a sociální rozvoj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

Prosociální chování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151

Dramatická výchova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153

Interkulturní výchova . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158

4.2.2 Skupinové soužití dětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162

Věkově smíšené třídy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

Věkově stejnorodé třídy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165

4.3 Některé alternativně zaměřené modely mateřských škol . . . . . . . . . 166

4.3.1 Waldorfská mateřská škola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166

Doba a místo vzniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166

Základní myšlenky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167

Jaké cíle si klade . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

Kam směřuje obsah práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

4.3.2 Mateřská škola Marie Montessori . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Doba a místo vzniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Základní myšlenky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

Jaké si klade cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

Kam směřuje obsah práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172

4.3.3 Mateřská škola Začít spolu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

Doba a místo vzniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

Základní myšlenky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

Jaké si klade cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

Kam směřuje obsah práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175

4.3.4 Mateřská škola s programem podpory zdraví . . . . . . . . . . . . . 177

Doba a místo vzniku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177

Základní myšlenky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

Jaké si klade cíle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

Kam směřuje obsah práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179

8

5 Jak společně pracovat ve prospěch rozvoje svého dítěte . . . . . . . . . . . 182

Vzájemné uznání a podpora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

Zpětné vazby pro učitele a rodiče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186

Závěr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188

Literatura. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191ÚVOD /

Není jednoduché se rozhodnout, kdy a kam svěřit dítě do péče

mimo rodinu. I když v našich podmínkách má mateřská škola dlouhou tradici a veřejnost jí důvěřuje, tak když přijde „ta“ doba a rodiče začínají uvažovat, že svého potomka této instituci svěří, často znejistí. Vybavují se jim vlastní vzpomínky na to, když v mateřské škole pobývali, a ty mohou být i problematické. Na světlo vyplouvají různé neblahé zasuté vzpomínky na to, jak jsme něco museli, např. všichni ležet a spát, všichni dojídat jídlo a nesměli si nosit do školky hračky, nebo byl dokonce i zákaz chodit za sourozencem do jiné třídy. To může potlačit různé radostnější vzpomínky na společné hry a úzké kamarádské vztahy, které jsme v mateřské škole zažívali, a prohloubit nedůvěru v toto zařízení.

Dítě je v předškolním věku silně provázáno se svými nejbližšími a ti s ním. To může vytvářet komplikované výchozí situace pro dítě a ztěžovat mu přirozenou orientaci v nových podmínkách. V tomto směru je to náročné období, ve kterém dítě prožívá rozporuplně své touhy současně s nejistotami a obavami a stejně tak je tomu u rodičů. Ti také vědí, že by již dítě mohlo a mělo vstupovat do soužití s vrstevníky, kteří budou jeho generační skupinou, ale současně se obávají, jak se všichni budou vyrovnávat s tím, že dítě bude podstatnou část dne trávit mimo rodinu. Také nejistota, jak bude dítě v nových podmínkách přijato, vyvolává neklid, a někdy i opakované vysvětlování dítěti co bude, nebo naopak nebude muset zvládat v mateřské škole již dlouho před tím, než tam vstoupí. Rodič sám se může tímto způsobem zbavovat nejistoty a strach z toho, jak dítě obstojí a jak jej nové prostředí přijme, přenášet na dítě.

V současné době je mateřská škola významně orientována na rozvoj osobnosti každého dítěte a na kultivaci vzájemných vztahů mezi dětmi. Nemáme jednotnou školu, a to ani mateřskou. Každá školka připravuje pro svou práci vlastní program a snaží se vycházet např. z toho, kde se nachází, jaké mají potřeby děti, které do ní přicházejí, čím je může zaujmout a motivovat pro položení základu učit se. Mateřské školy se snaží oslovit i rodiče, aby vztahy byly pozitivně provázané a ne striktně

ÚVOD


10 / DÍTĚ A MATEŘSKÁ ŠKOLA

oddělené a dítě chápalo svět, který se před ním otevírá, jako společný a dobrý.

Když budeme vybírat mateřskou školu pro své dítě nebo se chystat ho do blízké školy přihlásit, měli bychom se zajímat o to, jakým způsobem se v ní pracuje, jaké jsou její cíle a metody práce, prohlédnout si prostředí, mluvit s učitelkami. Také bychom si měli uvědomit, že se vnitřně budeme muset s tímto krokem vyrovnat a nezatěžovat svými nejistotami dítě. Najít v sobě i ochotu přirozeně dítě na vstup připravovat a být otevřeni dobrým vzájemným vztahům, které budou nejvíce ze všeho prospívat našemu dítěti.

Celková filozofie mateřské školy prošla v posledních letech zásadními změnami a učitelky, které se poctivě snaží se ve svých současných možnostech zorientovat a realizovat očekávané přístupy, nemají lehkou pozici. Podle dlouhodobých zkušeností jsou však učitelky mateřských škol jednou z učitelských profesních skupin, které mají stálý zájem o své vzdělávání, a tak i pro ně by měla být předkládaná publikace přínosem. Je také určena učitelkám – elementaristkám ze základních škol, které by mohla komplexně informovat o dítěti předškolního věku a způsobu jeho vzdělávání v mateřských školách. Jako studijní text je vhodná pro studenty středních, vyšších a vysokých škol, kteří budou mít kvalifikaci pro učitelství v mateřských školách nebo pro různé typy předškolních zařízení. Oddělování informací, které jsou vhodné pro rodiče a jiné doporučené pedagogům nemusí být striktně dodržováno, ideální je přístup ke srovnatelným informacím všem, kdo o to projeví zájem. Knížka, kterou máte nyní v ruce, si vytkla nelehký cíl, který ovšem považuji za stěžejní. Měla by oslovit společně rodiče i učitele mateřských škol (učitele prvních tříd základních škol) a nabídnout informace na jedné straně trochu více pro rodiče, a současně vedle toho být zdrojem zamyšlení pro učitele. Obě skupiny mají přece společný zájem a tím je citlivá výchova a účinné rozvíjení dítěte. Jestliže jste již sáhli po tomto titulu, znamená to, že se hlouběji zajímáte o své děti, přemýšlíte o jejich světě i tom, co může přinést jejich výchova, ať už jste máma, táta, učitelé nebo dětem blízcí lidé ze širší rodiny. Snažíme se rozkrýt, o co usiluje současná mateřská škola a přinést pocit, že by se tam nemělo nic dít jen za zavřenými dveřmi, ale že je zde dostatek prostoru i pro zájem rodičů a tvořivou svobodu pedagogů. Vzájemnost mezi školou a rodinou naprosto nejvíce pomůže každému dítěti v prvních krocích do širší společnosti i k ochotě se učit. Věřím, že vy – rodiče i učitelé – se zajímáte o to, abyste stále více poznávali své děti i možnosti, jak být aktivně s nimi. K tomu chtějí přispět i jednotlivé kapitoly této

11ÚVOD /

knihy, které by vám vedle informací měly přinést i chuť otevřeně o dítěti

přemýšlet, nacházet pro ně místo ve svém životě, protože ono to nyní po

třebuje, ale stejně tak potřebuje prostor svobody, důvěry, jasných pravidel

a kvalitních podnětů pro své poznávání. / DÍTĚ A MATEŘSKÁ ŠKOLA

1 DÍTĚ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

V RODINNÉM PROSTŘEDÍ

Předškolní věk bývá většinou chápán jako období od tří do šesti

let. Na tomto vymezení se jistě podílí hojně využívaná možnost rozšířit rodinnou výchovu o mateřskou školu. Jejím přičiněním se zřejmě o rozvoji dítěte více veřejně a na odborné úrovni mluví a píše. Dítě je v tuto dobu již obecněji chápáno jako utvářející se osobnost a je objektem zájmu specializovaných disciplin z oblasti pedagogiky, psychologie, speciální pedagogiky nebo pediatrie, či disciplin např. sportovních nebo uměleckých. Všechny jejich poznatky propojuje hledání vhodných metod a postupů, jak o dítě pečovat, rozvíjet ho a položit základy pro jeho další vzdělávání.

Avšak komplexněji vymezené předškolní období v sobě zahrnuje celý věkový rozsah od narození dítěte do jeho šesti let, kdy by měl v našich podmínkách následovat vstup do věku školního.

V raném předškolním věku, tj. do tří let dítěte, máme legislativně zakotvenou možnost rodičovské dovolené, která umožňuje soustředěnou péči rodiny, a to především jednoho rodiče – stále je to nejčastěji matka – která se o dítě do tří let stará s finanční podporou státu. Je to kvalitativně vysoko uzákoněná výhoda, o které se ani nezdá rodinám v převážné většině evrop ských i amerických států. Vychází z poznatků vývojové psychologie i z dlouhodobých zkušeností pramenících z jeselské praxe. Oba tyto zdroje načerpaly poznatky, které odrážejí potřebu naplnění základní jistoty dítěte tohoto věku ve vztazích se svými nejbližšími lidmi. Jakkoli se rodinám může zdát finanční podpora na mateřské dovolené nízká, nezapomínejme na to, že vztahová blízkost je pro dítě významným přínosem. V prostředí rodiny může dítě přirozeně vyzrávat a v lidské společnosti se orientovat relativně bez spěchu, nervozity a tlaku, které by běžné pracovní povinnosti pečujícího rodiče provázely.

Mluvíme o té většině rodin, které mohou nebo dovedou přijmout dobu do tří let dítěte jako výsostně důležitou pro jeho nalezení sebe sama v přehledném lidském uskupení, kterým rodina zastupuje širší lidskou společnost. Tam, kde není rané dětství chápáno jako významné, např. pro rodičovskou nezralost nebo z ekonomických důvodů, měla by být možnost DÍTĚ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU V RODINNÉM PROSTŘEDÍ / svěřit dítě do vhodné denní péče mimo rodinu. Protože každá nevhodná výchova v tomto věku, tedy i rodinná, může negativně ovlivnit rozvíjející se lidskou osobnost.

Není pochyb, že dítě po celé období předškolního věku je s rodinným prostředím úzce spjato a silně tuto zakotvenost prožívá. Bez důvěrně poznané lidské blízkosti, která mu zajišťuje biologické potřeby a péči, bezpečí, vztahovou oporu, lásku a první poznatky o světě, by mělo velmi těžký životní start do lidské společnosti. Zpochybněno to může být rodiči samotnými tehdy, když dítěti nevěnují péči, neuvádějí ho prostřednictvím svého úzkého vztahu a propojenosti do prostředí, které se začíná učit poznávat. Dítě nepřijaté ve svých potřebách se musí komplikovaně vypořádávat se světem, který se před ním otevírá.

Současná rodina střední Evropy, kam samozřejmě patříme, je označována – jako rodina nukleární – tedy taková, kde jádrem je matka, otec a dítě nebo děti – a rodičovství bývá plánované. Většina rodin se soustředěně, někdy až úzkostně, o děti stará a přirozeně jim postupně umožňuje kontakt s lidskou společností a přírodou.

1.1 VRŮSTÁNÍ DÍTĚTE DO RODINY

Na první pohled kojenecké období příliš nesouvisí s dítětem,

které se již chystá nebo chodí do mateřské školy. Ale není tomu úplně tak. Doba prvního roku života je latentní přípravné období pro založení mnoha funkcí důležitých pro plnohodnotný život člověka. Dítě vnímá a poznává lidi, jejich svět, jednání a komunikování, rozpoznává určitá pravidla, ve kterých se učí orientovat prostřednictvím schvalování a odmítání svých projevů.

Již v prenatálním období začíná být s dítětem počítáno, rodiče se snaží vyřešit nejbližší budoucnost v jeho prospěch. Příprava staršího dítěte na narození sourozence splňuje také velmi důležité předpoklady pro jeho bezproblémové přijetí do rodiny, které by problematickými reakcemi staršího sourozence mohlo být narušeno. To, jak nám může starší dítě pomáhat, jak se i z něho budeme stále radovat a budeme mu na blízku, když bude potřebovat naši pozornost, je potřeba si uvědomovat podle povahy dítěte skutečně již v předstihu.

Narození každého dítěte, ať je první nebo je již v rodině více dětí, působí na všechny její členy. Začínají vždy nové peripetie nutné pro podporu jeho kvalitního života.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.