načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Diktáty a testy pro 9. třídu – Vlasta Gazdíková

Diktáty a testy pro 9. třídu
-15%
sleva

Kniha: Diktáty a testy pro 9. třídu
Autor: Vlasta Gazdíková

Diktáty a testy pro 9. třídu jsou posledním dílem ucelené řady cvičebnic zaměřujících se na procvičování učiva českého jazyka 2. stupně základní školy i odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Jsou určeny žákům 9. ročníků ZŠ a studentům ... (celý popis)
Titul je na partnerském skladu >50ks - doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  149 Kč 127
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
4,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 74Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2014
Počet stran: 102
Rozměr: 210 x 297 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Čeština
Vazba: brožovaná lepená s chlopněmi
Datum vydání: 24. 9. 2014
Nakladatelské údaje: Brno, Edika, 2014
ISBN: 9788026605508
EAN: 9788026605508
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Diktáty a testy pro 9. třídu jsou posledním dílem ucelené řady cvičebnic zaměřujících se na procvičování učiva českého jazyka 2. stupně základní školy i odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Jsou určeny žákům 9. ročníků ZŠ a studentům 4. ročniků osmiletých gymnázií a zároveň jsou vhodným materiálem pro přípravu na přijímací zkoušky na střední školy. Všechny diktáty i testy jsou zaměřeny na zopakování veškerého učiva probíraného nejen v 9. ročníku, ale vlastně během celé školní docházky. Procvičíte si slovní zásobu a význam slova, tvoření slov, tvarosloví i skladbu. Zdokonalíte si pravopis od vyjmenovaných slov, přes psaní i/y v koncovkách, skupin mě, mně, až po velká písmena. Přes vytvoření představy o stavbě věty se dopracujete až k objasnění pravidel psaní čárky ve větě. Cvičebnice je vhodná k procvičování doma i ve škole. Je rozdělena do tří hlavních částí: 1) 15 doplňovacích diktátů : obsahují veškeré pravopisné jevy, které jsou obsaženy v krátkých příbězích. Diktát vám může také někdo nadiktovat podle klíče v závěru publikace. 2) 15 jazykových testů : prvních osm vychází z probraného učiva a je rozděleno podle jednotlivých tematických okruhů, např. tvarosloví, tvoření slov, skladba apod. Zbývajících sedm testů je věnováno souhrnnému opakování veškerého probraného učiva. I v této části najdete doplňovací diktáty a praktické „taháky“ s obtížnými pravopisnými jevy. 3) 17 úkolů v části Učíme se hrou : k této části patří kromě zadání úkolů též 11volných pracovních listů, které si opět můžete postupně podle zadání rozstříhat, složit správné odpovědi a nalepít do sešitu. Poslední část cvičebnice obsahuje řešení všech tří hlavních částí. Závěrem je nutno dodat, že cílem této cvičebnice je také naučit se samostatně pracovat s textem, s různými typy otázek, pochopit daný text i kladené otázky a na základě získaných vědomostí zvolit správnou odpověď. Kdo bude zodpovědně přistupovat k úkolům, jistě nebude mít problém zvládnout úspěšně i přijímací zkoušky. Tak hodně zdaru, úspěchů i štěstí! ([procvičení učiva z českého jazyka])

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Vlasta Gazdíková - další tituly autora:
Diktáty a testy pro 7. třídu -- Procvičení učiva z českého jazyka Diktáty a testy pro 7. třídu
Diktáty a testy pro 6. třídu -- Procvičení učiva z českého jazyka Diktáty a testy pro 6. třídu
Diktáty a testy pro 8. třídu Diktáty a testy pro 8. třídu
 (e-book)
Větné rozbory expres Větné rozbory expres
Přijímací zkoušky na víceletá gymnázia – český jazyk Přijímací zkoušky na víceletá gymnázia – český jazyk
Slovní druhy expres -- Určování slovních druhů a jejich pravopis po krůčcích Slovní druhy expres
 
Ke knize "Diktáty a testy pro 9. třídu" doporučujeme také:
Diktáty od šestky do devítky Diktáty od šestky do devítky
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

15

Jazykový test č. 2

NAUKA O TVOŘENÍ SLOV

Pravopisný test

Doplňte chybějící písmena a interpunkci. Prů__kum hlub__n (S/Z)__koumání nejhlu__ších částí oceánu v__žaduje zvláštní v__bavení které je podobné tomu jaké používají astronauti ve vesm__ru. K nejv__tším nebe__pečím pro hlubokomořského potáp__če patří velký tlak vody. Jeho pl__ce by b__l__ v okamžiku rozdrceny kdyby ochra__é v__bavení selhalo. Když se potáp__č vrací (s/z)__ hloubek k  hladině nesm__ stoupat příliš rychle protože by se mu v  krv__ tvořil__ bubl__nky dus__ku. Ty (s/z)__působují kesonovou nemoc, bolestiv__ stav který m__že (s/z)__končit i smrtí. Akvalung neboli scuba umožňuje potáp__čům be__pečný pob__t do hlou__ky 90 m. Bomb__ na  stlačený pl__n mají zvláštní záklopky takže je potáp__č zásobován přesně takov__m mno__stv__m vzduchu jaké potřebuje při jednom nadechnutí. Potáp__či si často berou ještě mal__ počítač který je upozorní na  čas jejž mohou (s/z)__trávit v  určité hlou__ce aniž by hroz__la kesonová nemoc. Při sestupu do v__tších hloubek musejí b__t potáp__či v m__n__ponorkách nebo tlakuvzdorných skafandrech. Nejnov__jší m__n__ponorky sestoup__ do  neuv__řitelných 6 km. Umožnil__ pro__koumat m__sto posledního o__počinku Titaniku v  hlou__ce 4 km pod hladinou (a)__tlantského oceánu.

(Podle encyklopedie Život v oceánech)

Práce s textem

1. U  každého z  následujících tvrzení rozhodněte, zda odpovídá nebo neodpovídá údajům

v textu. Svou odpověď zakroužkujte.

a) ANO – NE: Při průzkumu hlubokého oceánského dna stačí potápěčům obyčejná výzbroj.

b) ANO – NE: Během hlubokomořského potápění trpí nejvíce plíce potápěče.

c) ANO – NE: Pro potápěče je nebezpečné také rychlé stoupání k hladině.

d) ANO – NE: Zvláštní dýchací přístroj umožňuje potápěčům pohyb v hloubce až 90 km.


16

Diktáty pro 9. třídu 2. Rozhodněte, které tvrzení vztahující se k textu není pravdivé. Svou odpověď zakroužkujte.

a) Potápěči si berou do  hloubek ještě malý počítač, aby je upozornil, že je čas vrátit se

k hladině.

b) Při sestupu do velkých hloubek až 6 km stačí potápěčům dýchací přístroje.

c) Pomalé stoupání potápěče k hladině může způsobit tzv. kesonovou nemoc.

d) Nepostradatelným pomocníkem při zkoumání velkých hloubek až 6 km jsou miniponorky.

Jazykový rozbor

1. Vyhledejte v textu všechna slova příbuzná ke slovům:

a) průzkum –

b) hlubin – 2. Určete kořen slov z prvního cvičení.

a) b) 3. Vypište z prvního cvičení tvary téhož slova. 4. Napište deset slov příbuzných se slovem nebezpečím z textu. 5. Určete kořen slov ze čtvrtého cvičení. 6. a) Podtrhněte kořeny následujících slov z textu:

vyžaduje, vybavení, ochranné, způsobují, bolestivý, nadechnutí, hrozila, nejnovější

b) Z předcházejícího cvičení vypište slova utvořená jen pomocí přípony. 7. Zakroužkujte správná tvrzení.

a) Ve slově části je kořen (část) a koncovka (-i).

b) Ve slově oceánu je předpona (oc-).

c) Ve slově smrtí je koncovka (-í).

d) Ve slově stlačený je předpona (s-), kořen (tlač) a přípona (-ný).

e) Ve slově malý je kořen (mal) a koncovka (-ý).

f ) Ve slově sestoupí je předpona (se-) a kořen (stoupí).


17

8. Svislými čarami naznačte stavbu následujících slov a podtrhněte jejich kořen.

a) nejnovější b) neuvěřitelných 9. Vypište z textu všechna složená slova. 10. Napište, co mají společné následující slova (z hlediska tvoření slov).

a) zdrhovadlo, umyvadlo, rýpadlo, sedadlo, struhadlo –

b) prales, pradávný, pravěk, pračlověk, praděda –

c) podpatek, podzemní, podvečerní, podpraporčík, podkožní –

d) svítiplyn, maloobchod, starousedlík, lamželezo, spolupráce – 11. Napište, co znamenají slova vyjádřená zkratkami.

a) Turisté, kteří přijíždějí do ČR, se zajímají i o CHKO.

b) Auto ujíždějící velkou rychlostí mělo špatně čitelnou SPZ.

c) Kamarádka studuje JAMU v Brně.

d) Po ukončení ZŠ můžete studovat např. na SPŠ, OA nebo OU. 12. Ve Slovníku cizích slov vyhledejte význam následujících výrazů z textu:

a) akvalung –

b) skafandr – 13. Určete následující větné členy z prvního souvětí textu:

a) zkoumání – d) vybavení –

b) oceánu – e) zvláštní –

c) vyžaduje – f ) vesmíru – 14. Určete druh prvního souvětí, počet vět a jejich druh.


18

Diktáty pro 9. třídu

15. Vypište z prvního odstavce větu jednoduchou a podtrhněte základní skladební dvojici.

16. Vypište z prvního odstavce souvětí, v němž se vyskytuje vedlejší věta příslovečná podmín

ková. Větu vedlejší podtrhněte vlnovkou.

17. Napište vzorec čtvrtého souvětí z textu a určete i druhy vět.

18. Určete druh čtvrtého souvětí.

19. Vypište z prvního odstavce textu tvary 3. stupně přídavných jmen a uveďte jejich 1. stupeň.

Pamatujte si!

Přípony

-ík, -ice, -ina, -í:

kameník, deník, týdeník,

ceník, cenina, viník, vinice, klokaní,

jelení, lachtaní, ...

ALE

ranní vysílání, probuzení (od rána)

×

raná zelenina, kapusta,...

(od brzy vypěstovaná)

Zdvojené souhlásky:

– předpony a kořen:oddálit,

poddůstojník, poddaný,

rozzářit, rozzuřit, bezzubý,

nejjedovatější (3. stupeň),

nejjasnější (3. stupeň), ...

– kořen a přípony:

kamenný, stinný,

denní, ramenní,

cenný, vinný, povinný,

měkký, okenní, ...

ALE

nejedovatý (jen předpona ne- + jedovatý)

nejasnější (jen předpona ne- + jasný)




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.