načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Digitální fotografie v Corel Paint Shop Pro - Jan Polzer

Digitální fotografie v Corel Paint Shop Pro
-15%
sleva

Kniha: Digitální fotografie v Corel Paint Shop Pro
Autor:

Oblíbený program Corel Paint Shop Pro je nejen pokročilým grafickým editorem, ale díky řadě osvědčených funkcí a nástrojů pro zpracování digitálních fotografií slouží také jako ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  169 Kč 144
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
4,8
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2014-02-01
Počet stran: 192
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 192 stran : ilustrace (převážně barev.)
Vydání: Vyd. 1.
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788025126974
EAN: 9788025126974
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka představuje základy práce s grafickým editorem Corel Paint Shop Pro, efektivním nástrojem pro zpracování digitálních snímků.

Popis nakladatele

Oblíbený program Corel Paint Shop Pro je nejen pokročilým grafickým editorem, ale díky řadě osvědčených funkcí a nástrojů pro zpracování digitálních fotografií slouží také jako ideální digitální fotokomora. Chcete-li pro práci se svými fotografiemi využít maximum jeho potenciálu, jistě oceníte pomoc v podobě přehledného knižního průvodce, který obsahuje množství rad a užitečných postupů. Zkušený autor řady knih a množství odborných článků se zaměřuje právě na snadné zvládnutí práce s nejrůznějšími programy. Přehledně a srozumitelně vás v osmi kapitolách provede všemi běžnými činnostmi, které budete potřebovat pro dokonalé zpracování digitálních snímků. Od základní práce se soubory a různými obrazovými formáty, přes jednotlivé možnosti úprav, až po práci s různými efekty a přípravu snímků k tisku nebo publikaci na Internetu. Kniha vám mimo jiné pomůže: - Jednoduše se zorientovat v uživatelském prostředí - Usnadnit práci se správou jednotlivých souborů - Rychle provádět všechny základní úpravy fotografií - Vylepšit snímky pomocí pokročilých funkcí a nástrojů - Kompletně zpracovat fotografie lidí, budov a krajiny - Upravit vlastnosti fotografií pro tisk a publikaci - Simulovat použití filtrů a převést snímek do černobílé - Vyčistit a retušovat poškození na starých fotografiích O autorovi: Jan Polzer se od roku 2000 věnuje programování a tvorbě webových stránek a nezbytné znalosti z oboru digitálního zpracování obrazu zúročil právě při práci na této knize. Další odborné i populární články publikoval například v časopisu Computer nebo na serveru Živě.cz. Pro více informací můžete navštívit www.polzer.cz nebo www.maxiorel.cz.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jan Polzer - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Ne vždy máme ideální podmínky pro fotografování. Vybranou kompozici může rušit řada

faktorů – od osob, které se nám neustále pohybují v záběru, přes nečistoty na objektivu,

až po samotné vady nebo nedokonalosti objektivu fotoaparátu. Problémy, které nejste

schopni odstranit pomocí jinak zvoleného nastavení svého fotoaparátu, se můžete pokusit

zmírnit nebo zcela eliminovat pomocí k tomu určených nástrojů a funkcí grafi ckéhoedito

ru Paint Shop Pro Photo.

Opravy

a vylepšení fotografi í

§ 95 ̈

V této kapitole najdete

 Odebírání objektů 96

 Změna barvy objektů 100

 Zvýraznění snímku 102

 Použití gumy 104

 Efekty a fi ltry 106

 Deformace fotografi e 108

 Oprava zkreslení JPEG 110

 Odstranění moiré 111

 Zkreslení objektivu 112


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Odebírání objektů z fotografi e

Jistě velmi dobře znáte situaci, kdy na fotografi i zachytíte nějakou pěknou scénu, které však k dokonalosti chybí

jedno – zbavit se nežádoucího objektu. Tím může být náhodný chodec, nečistota na objektivu, pták, nebojakýko

li jiný předmět, který vám scénu ruší. Editačních technik, kterými docílíte odstranění nežádoucího objektu zfoto

grafi e, je několik. U všech samozřejmě musíte počítat s tím, že úprava nebude tak dokonalá, jako kdybyste snímek

pořídili bez rušivého objektu. Editor totiž nemůže vědět, co se skrývá za oním objektem a jak by měla daná část

fotografi e vypadat v případě, že byste ji vyfotili ničím nerušenu.

Klonování na malé objekty

U drobných nečistot v obraze využijete nástroj pro klonování. Ten funguje tak, že si nejprve vyberete vzorekoblas

ti, kterou chcete překrýt problémový objekt, a poté jednoduše po objektu kreslíte a vzorek tam přenesete. Jejas

né, že to s sebou nese určitá negativa – výsledkem klonování může být překryvná oblast s ostrými hranami, která

nezapadne do zbylé části snímku. Klonování proto používejte spíše jen na malé plochy.

Původní vzhled snímku – všimněte si nečistot na obloze a u věžiček

§ 96 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


1. V panelu nástrojů vyberte Klonovací štětec nebo stiskněte klávesu C.

2. Najetím nad obrázek si zkontrolujte, jaká je velikost klonovacího nástroje a v Možnostech úprav ji změňte

tak, abyste bez problémů nabrali vzorek, který chcete přenést na jiné místo snímku.

3. Na oblast se vzorkem klepněte pravým tlačítkem myši a levým pak překreslete problémovou část.

4. Experimentujte s nastavením klonovacího štětce – můžete snížit jeho krytí nebo tvrdost a docílit takzajímavých efektů.

Poznámka: Všimněte si, že klonovaná oblast nezůstává na místě, ale sleduje ukazatel myši ve vzdálenosti, která

odpovídá původnímu výběru vzorku a začátku kreslení. Berte to v potaz.

Upravená podoba snímku po použití klonovacího nástroje

Odebírání objektů z fotografi e

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 97 ̈


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Nástroj Odebrání objektu na větší plochy

Další úpravu využijete při odstraňování větších objektů ze snímku. Funguje podobně jako nástroj Klonovat,

ovšem umožňuje najednou označit odstraňovanou oblast a poté výběr vzorku, který ji nahradí. Na velké plochy je

tak tento nástroj rychlejší.

1. V panelu nástrojů klepněte na šipku vedle tlačítka Klonovat a vyberte nástroj Odebrání objektu.

2. Myší obkreslete oblast, kterou chcete z fotografi e odstranit.

3. V Možnostech nástroje se přepněte na tlačítko se symbolem čtverce a myší natáhněte na fotografi iobdélník, který poslouží pro výběr vzorku pro nahrazení odstraňované oblasti.

Snímek v původní podobě s přípravou k odebrání objektu

§ 98 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


4. Hodnotu Krytí ponechejte na čísle 100, v opačném případě bude odebraná oblast později jakoby prosvítat.

5. V Možnostech nástrojů klepněte na zelené tlačítko Použít a prohlédněte si výsledek.

6. Klávesovou zkratkou Ctrl+D poté zrušte výběr oblasti a pokračujte dále v práci, nebo snímek uložte. Tip: Pokud se vám po pozdější aplikaci funkce bude zdát, že má upravená oblast příliš ostré okraje, pak změnuodvolejte funkcí Úpravy p Zpět a znovu nastavte oblast odebrání a vzorku a upravte hodnotu Prolnutí. Ta určuje, do jaké míry bude upravená oblast přirozeně zapadat do okolí. Výchozí hodnota 0 samozřejmě znamená, že se žádné prolnutí nevytvoří, a proto jste mohli vidět ony ostré okraje.

Upravená podoba fotografi e

Odebírání objektů z fotografi e

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 99 ̈


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Změna barvy objektů na snímku

Požadavky na změnu barvy některých předmětů na fotografi i jsou poměrně časté a myslím si, že patří k úpravám,

které byste neměli mít problém provádět. Na druhou stranu už nejde o vylepšování fotografi e v pravém slova

smyslu. Podobné změny patří spíše mezi koláže.

V Paint Shop Pro Photo najdete speciální nástroj určený pro změnu barev na fotografi i nebo v její části.Přebarvovat různé objekty je samozřejmě možné i štětcem (klávesa B), pokud mu nastavíte nižší krytí tak, aby došlo

k zachování stínů a záhybů látek nebo jiných prvků dodávajících objektu realistickou plastičnost. Použitíspeciálního nástroje pro přebarvování objektů je však mnohem jednodušší. Automaticky zachovává stínování a strukturu

materiálu, mění skutečně jen barevnou složku.

Nástroj Náhrada barev funguje podobně jako Záplavová výplň. Začne pracovat v místě, kde klepnete, ovšem

při nahrazování barev bere v úvahu všechny ostatní části fotografi e. Pokud tedy budete nahrazovat modrou na

jednom objektu, přebarví se tatáž barva i ve zbytku snímku, což zřejmě nechcete. Řešením je použít nástroj pro

výběr oblasti. Doporučuji zapomenout na Kouzelnou hůlku i co největší přesnost. V tomto případě v podstatě

stačí, když objekt obkreslíte nástrojem Výběr od ruky. Barva vytvářená nástrojem Náhrada barev se totižneroztéká vně objektu, výběrem chceme pouze zabránit tomu, aby barva nešla na další, stejně barevné prvky fotografi e.

1. Ve třetím tlačítku v panelu nástrojů si klepnutím na šipku vedle něj zvolte nástroj Výběr od ruky.

2. Obtáhněte oblast, kterou chcete přebarvit. Přesní být nemusíte, stačí, když hranice výběru povede těsně

okolo přebarvované části.

3. Poté si v panelu nástrojů vyberte Náhradu barev. Je ukryta pod sedmým tlačítkem odspodu společně se

Záplavovou výplní.

Původní barvy obrázku

§ 100 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


4. Pokud nemáte, zobrazte si klávesou F6 paletu Materiály s výběrem barev. Klepněte do barevnéhoobdélníku, případně si barvu vyberte na vzorníku na dalších záložkách. Nová barva, kterou chcete do snímku vložit,

musí být umístěna v levém horním náhledovém čtverci.

5. Nyní se stále vybraným nástrojem Náhrada barev klepněte do označené oblasti do místa, kde se nachází

barva, kterou chcete změnit. Dojde k jejímu přebarvení před chvílí zvolenou barvou.

6. Pokud se některé odstíny nepřebarví, můžete klepnutí zopakovat o kousek vedle. Postupně tak pokračujte,

dokud není přebarvena celá požadovaná oblast.

7. Pomoci si můžete úpravou hodnoty Tolerance v Možnostech nástrojů. Ta určuje míru shody barvy

vybrané klepnutím pro přebarvení s okolními obrazovými body. Čím větší toleranci nastavíte, tím více

odstínů zvolené barvy vezme nástroj v úvahu a přebarvení bude rychlejší.

8. Podobně upravte Měkkost okrajů. Ta určuje, do jaké míry bude barva z přebarvené oblasti vytékat ven –

většinou asi budete chtít nastavit hodnotu 0.

9. Až budete s přebarvením hotovi, je potřeba jej ještě potvrdit tlačítkem Použít v Možnostech nástrojů.

Jinak nebude změna zachována. Tip: Při náhradě barev použijete asi více, než kdy jindy, funkci Úpravy p Zpět. Pokud přebarvení neproběhne podle vašich představ, nemusíte jej celé rušit tlačítkem Obnovit v Možnostech nástrojů. Stačí odvolat poslední klepnutí přebarvovacího nástroje a použít jej znovu třeba s jinou mírou tolerance. Poznámka: Nástroj Náhrada barev bohužel nefunguje zrovna nejlépe s lesklými plochami. Pokud přebarvujete něco podobného, nečekejte zázračné výsledky. Na druhou stranu přebarvení lesknoucí se kapoty automobiluproběhne většinou bez problémů. Přebarvený automobil

Změna barvy objektů na snímku

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 101 ̈


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Co s vybledlým snímkem

Při špatně nastavené expozici nebo při nepovedeném automatickém rozhodnutí digitálního fotoaparátu může

dojít k tomu, že barvy na snímku budou málo syté a celý obrázek bude vypadat poněkud mdle. Přitom vidíte, že

scéna je povedená, jen by stačilo trochu přidat na důrazu barvám. Máte-li po ruce grafi cký editor Paint Shop Pro

Photo, není to žádný problém. Otevřete si takový obrázek a pusťte se do úprav.

1. Zavolejte funkci Upravit p Odstín a sytost p Odstín/sytost/světlost, nebo stiskněte klávesovouzkratku Shift+H.

2. Levým táhlem Sytost postupně posunujtenahoru a sledujte, jak se barvy na snímku mění.Doporučuji zapnout volbu Náhled obrazu, okno

s nastavením úpravy odsunout bokem a sledovat

změny barev přímo na velkém snímku v editoru.

3. S přidáním sytosti to ovšem nepřehánějte, snímek

od určitého stupně přestane vypadat realisticky

a některé barvy se začnou slévat dohromady.

4. V případě, že snímek působí zároveň zamlženě,

zkuste snížit jeho Světlost příslušným táhlem na

pravé straně okna. Většinou stačí jen pár stupňů,

větší záporná hodnota už snímek ztmaví příliš.

5. Jakmile jste s úpravou spokojeni, potvrďte novou

podobu snímku tlačítkem OK. Poznámka: Odstín v tomto případě nechejte na hodnotě 0. Jakákoli jeho změna by fotografi i nežádoucímzpůsobem zabarvila.

Původní snímek s nevýraznými barvami

Upravená podoba snímku a nastavení Sytosti

§ 102 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


K úpravě mírně vybledlého snímku s nedostatkem kontrastu slouží i funkce Zvýraznění. Její použití je o dostjednodušší než u výše uvedené kombinace sytosti a světlosti. Výsledek vás přitom často uspokojí hned na poprvé.

1. Po otevření obrázku zavolejte

funkci Upravit p Jas akontrast p Zvýraznění.

2. Opět si zapněte náhled obrazu

a sledujte, jak se snímek mění při

úpravě Síly efektu. Výchozíhodnota 2 by měla stačit ve většině

případů.

3. Jakmile dosáhnete uspokojivého

výsledku, klepněte na tlačítko

OK a úpravu tím potvrďte. Tip: Sílu efektu zvýraznění nenastavujte na zbytečně vysokou hodnotu.Použijte nejnižší sílu, při které už fotografi e vypadá uspokojivě. Vysoké hodnoty zvýraznění totiž mohou mít za následek nežádoucí artefakty nebo kovový vzhled obrazu. Upravený vzhled fotografi e po aplikaci Zvýraznění

Původní podoba obrázku

Co s vybledlým snímkem

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 103 ̈


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Odstranění pozadí – praktické využití gumy

Odstraňování pozadí pomocí nástroje Guma je sice na pohled zajímavá věc, ovšem pokud ji nevyužijete jako

pomocníka při jiných úpravách, je sama o sobě k ničemu. Když jsem psal tuto knihu, přemýšlel jsem nad comož

ná nejzajímavějším příkladem toho, kdy se hodí Gumu použít. Nakonec jsem dospěl k tomu, že se vrátíme kpře

barvování a práci s vrstvami. Obojí zkombinujeme dohromady a zkusíme Gumu použít jako pomocný nástroj při

úpravách po přebarvení snímku.

Nejprve ovšem pár slov k tomu, jak Guma vlastně funguje. Když si otevřete nějaký obrázek a začnete po němkres

lit s vybraným nástrojem Guma (klávesa X), začne v pokreslené oblasti mizet obraz a objeví se průhledné pozadí

snímku. U jednoduché fotografi e je to zdánlivě k ničemu. V momentě, kdy použijete vrstvy, můžete pomocí

Gumy vytvořit průhled z jedné vrstvy do druhé.

Když totiž začnete gumou kreslit v horní vrstvě, zbavíte ji obrazové informace a objeví se obraz, který senachá

zí ve vrstvě umístěné níže. Když jsme se na začátku třetí kapitoly věnovali vrstvám, zkoušeli jsme funkci Zakrýt

výběr, která nám ukryla označenou oblast a tím vytvořila průhled do spodní vrstvy. Zakrytí výběru však není

vždy pohodlné. Mnohdy totiž budete chtít zakrýt jen malou část vrstvy a používat na to Výběr je neohrabané,

ne-li nemožné. Pomocí Gumy však malou část vrstvy ukryjete pár klepnutími.

Pojďme si tedy vyzkoušet praktickou ukázku. Při přebarvování jsem ukázal změnu barvy automobilu. Výběrovým

nástrojem jsem jej ohraničil a ujistil se tak, že nedojde k přebarvení modrých ploch i v další části obrázku. Stole

rancí nastavenou na určitou hodnotu se mi podařilo bez problémů po několika klepnutích automobil přebarvit,

zůstalo však drobné ale. Barevný nádech získalo také zadní sklo a část rámečku poznávací značky.

Samozřejmě, kdybych chtěl být maximálně pečlivý, pak bych si před přebarvováním z výběru odebral oblast skla

a značky, případně i zadní světlomety. To vše je však zbytečně zdlouhavé. Zkusme následující postup. Pokud jste si

zapomněli nastudovat práci s vrstvami, pak to nejdříve napravte.

Přebarvená fotografi e jen při použití výběru na obrys automobilu

§ 104 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


1. Otevřete si obrázek, který budete přebarvovat, klávesou F8 zobrazte seznam vrstev a pomocí pravéhotlačítka myši duplikujte vrstvu Pozadí.

2. Ujistěte se, že máte označenu vrstvu Pozadí – kopie (je v seznamu umístěna nahoře) a proveďte zdepřebarvení tak, jak už umíte. Čili označte objekt výběrem, vyberte barvu a nástroj Náhrada barev a s určitou

tolerancí objekt přebarvěte.

3. Vznikly přebarvením drobné nesrovnalosti v objektu v částech, které nebyly z výběru vyjmuty? Právě to je

příležitost pro nástroj Guma. Vyberte jej v panelu nástrojů nebo klávesou X.

4. V mém případě došlo k přebarvení části SPZ, skla a černého proužku v nárazníku. Když teď začnete na

nechtěně přebarvené oblasti kreslit gumou, přebarvení zmizí. Proč? Jednoduše se část aktuální vrstvyodstraní a objeví se obsah pod ní.

5. Tím, že ve spodní vrstvě je původní obrázek, docílíme toho, že se v průzoru odstraněné horní vrstvy objeví

původní obraz.

6. Nyní jen zbývá zbavit se označení výběru (stiskněte klávesy Ctrl+D) a obě vrstvy sloučit do jedné přes pravé

tlačítko myši v jejich seznamu. Také cítíte ten zásadní rozdíl v kvalitě výsledné přebarvené fotografi e? Tip: Při použití Gumy si obrázek co nejvíce zvětšete kolečkem myši a gumě nastavte spíše menší rozměry. Budete tak moci být přesnější a výsledek bude vypadat opravdu dokonale. Tip: Máte-li stativ, vyzkoušejte následující postup. Pořiďte snímek budovy s osobami před ní a poté s osobami před jinou částí budovy. Snímky pak otevřete v editoru a vložte je na sebe jako vrstvy. Gumou pak můžete osoby zfotografi e odstranit a objeví se část budovy ze spodní vrstvy, kde tito lidé nejsou. Tento postup samozřejmě předpokládá dokonale stejnou expozici (kromě těch lidí), což zajistíte právě zmíněným stativem. Přebarvený snímek zpracovaný ve vrstvách a upravený pomocí Gumy

Odstranění pozadí – praktické využití gumy

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 105 ̈


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Filmové efekty a fi ltry

V široké nabídce efektů, které Paint Shop Pro Photo nabízí, byste

neměli přehlédnout pomůcku nazvanou Film a fi ltry. S její pomocí

můžete vzhled fotografi e proměnit do podoby odpovídající pořízení

snímku za noci, při západu slunce a v řadě dalších situací. Simulace

osvětlení při pořízení snímku je samozřejmě pouze přibližná, ovšem

při troše snahy můžete dosáhnout velmi zajímavých efektů.

1. Otevřete si fotografi i do editoru a zavolejte funkci Efekty p

Fotografi cké efekty p Film a fi ltry.

2. Jako první si prohlédněte rozbalovací nabídku Kreativní

fi ltry. Vyberte si jeden z fi ltrů (Studený, Teplý, Západ slunce,

Noční atd.) a prohlédněte si, jak se vzhled fotografi e změní.

3. Každý fi ltr má svou barvu a hustotu, proto chcete-li přidat

vybranému efektu na důrazu, zvyšte jeho hustotu. Klepnutím

do políčka Barva fi ltru upravíte barevné vyznění snímku.

4. Rozbalovací nabídka Vzhled fi lmu umožňuje upravitkresbu fotografi e. Lze jej kombinovat s kreativním fi ltrem, ale je

možné jej použít i samostatně. Vyzkoušejte například Vzhled

fi lmu Půvab na portrétní fotografi i.

5. Po kontrole výsledné podoby snímku potvrďte úpravutlačítkem OK. Původní podoba obrázku

Nastavení kreativních fi ltrů

§ 106 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


Tip: Při úpravě vlastní barvy snímku vycházejte z toho, jakou barvu vám editor nabídne po výběru nejpodobnějšího

kreativního fi ltru, který chcete simulovat.

Tip: Při aplikaci fi lmových efektů a fi ltrů používejte takové snímky, které alespoň přibližně odpovídají situaci, jižchce

te efektem nasimulovat. Určitě tedy nemá smysl aplikovat efekt Západu slunce na snímek pořízený za šera. Naopak,

při aplikaci tohoto efektu na snímek pořízený za poledního osvětlení, můžete dosáhnout zajímavého výsledku.

Upravený vzhled snímku

Filmové efekty a fi ltry

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 107 ̈


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Deformace fotografi e

Pod deformací fotografi e si nemusíte nutně představovat úplné pokřivení snímku. Jakkoli je toho možné sdeformačními nástroji jednoduše docílit, častějšího využití se tyto pomůcky v Paint Shop Pro Photo dočkají při potřebě

změn rozměrů určitého objektu na fotografi i. Na jiném místě této knihy probírám možnosti zeštíhlování osob na

fotografi i. Deformační štětec a deformační mřížka jsou jednou z možností, jak toho docílit. Jiným využitímdeformační mřížky může být například potřeba rozesmát osobu na fotografi i. Nedocílíte sice toho, aby otevřela ústa

a ukázala zuby (pokud je ručně nedokreslíte), ale ke zvednutí koutků je deformační nástroj ideální.

Jako první si vyzkoušejte změnu rozměrů nějakého objektu nebo osoby na fotografi i.

1. V panelu nástrojů si vyberteDeformační štětec. Najdete jej v panelu nástrojů pod

nabídkou druhého tlačítka odspodu.

2. V liště Možnosti nástrojů si vyberte směr

deformace. Editor nabízí jednak směrový

posun obrazu směrem doleva, nebo kruhové

deformace, při kterých se obraz posouvákruhovým pohybem po nebo proti směruhodinových ručiček.

3. Pro zmenšení velikosti objektu je ideální

deformace tlakem – první tlačítko, pro úpravu

úsměvu zkuste jednu z otočných deformací.

4. V políčku Velikosti upravte rozměrydeformačního štětce. Čím větší je jeho obrys, tím

větší oblast fotografi e bude deformována.

5. Vyzkoušejte si, jak deformační štětecreaguje s tím kterým nastavením, a po dosažení

požadované změny potvrďte úpravu klepnutím na zelené tlačítko Použít. Najdete jej v liště Možnosti

nástrojů. Úpravu můžete i zrušit tlačítkem s křížkem, které je hned vedle.

Původní podoba snímku

Fotografi e upravená pomocí Deformačního štětce

§ 108 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


Druhým deformačním nástrojem, který

Paint Shop Pro Photo nabízí, je Síťová

deformace. Na rozdíl odDeformačního štětce s ní docílíte přesnějšího

výsledku. Zkuste si to například nasnímku, kde chcete vytvořit úsměv osoby,

která se netváří zrovna radostně.

1. Po otevření fotografi e sepřepněte na nástroj Síťová deformace,

který najdete u druhéhorozbalovacího tlačítka odspodu v panelu

nástrojů.

2. V liště Možnosti nástrojůupravte hodnoty Vodorovné a Svislé

sítě tak, aby mřížka na snímku

pokrývala svými body ty části

snímku, které chcete posunout.

V našem případě koutky rtů.

3. Jakmile máte vyhovující mřížku,

tažením za jednotlivé bodyupravte pozici objektů ve fotografi i.

V příkladu s úpravou úsměvu tedy

posuňte body umístěné v koutcích

rtů mírně nahoru, případněupravte tažením zbylé body ve rtech.

4. Dočasně si mřížku ukryjtevypnutím volby Zobrazit síť.Prohlédněte si výsledek úpravy a síť znovu

zobrazte. Pokud se vám úprava

nelíbí, použijte buď funkci Úpravy

p Zpět nebo klepněte na tlačítko

Storno (červený křížek vMožnostech nástrojů).

5. V Možnostech nástrojů klepněte

na tlačítko Použít a pokračujte

s případnými dalšími úpravami. Tip: Díky tomu, že lze mřížku sítě nastavit rozdílně pro svislý a vodorovný směr,přizpůsobte si ji tak, abyste získalideformační body v koutcích úsměvu, ale zároveň zvětšete hodnotu Svislá síť, abyste získali i body okolo prostředku rtů. Poznámka: Čím je mřížka Síťovédeformace hustější, tím bude úpravadokonalejší. Při řídké mřížce (typicky výchozí hodnota 4 × 4) se posunem deformačních bodů změní příliš velká oblast fotografi e.

Použitelné nastavení deformační sítě a posun některých jejích bodů

Příliš řídké a nevyhovující nastavení mřížky sítě

Deformace fotografi e

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 109 ̈


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Oprava zkreslení JPEG

Obrázky ve formátu JPEG uložené s příliš

velkou kompresí trpí tzv. artefaktem JPEG.

Jedná se o více či méně znatelné zkreslení,

jehož průvodním jevem jsou obdélníková

zkreslení způsobená slitím barev. Jak víte

ze začátku knihy, při ukládání do formátu

JPEG jsou některé obrazové bodyvypouš

těny a snímek tak může být uložen dosou

boru s menší velikostí. V momentě, kdy to

s nastavením komprese přeženete, začnou

se artefakty JPEG projevovat.

Paint Shop Po Photo umí takto poškozený

snímek částečně opravit – za cenu mírného

rozostření:

Upravená fotografi e a nastavení nástroje pro odstranění artefaktů JPEG

Snímek poškozený příliš velkou kompresí JPEG

§ 110 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


1. Otevřete si takto poškozený obrázek a Lupou nebo kolečkem myši si jej přibližte natolik, abyste mohli

pozorovat artefakty JPEG.

2. Zavolejte nástroj Upravit p Přidání/odebrání šumu p Odstranění artefaktů JPEG.

3. Zvolte jeden ze stupňů úpravy. Čím větší Sílu použijete, tím více bude opravená fotografi e rozostřená.

4. Prohlédněte si výsledek nejprve v náhledovém panelu Po, před fi nálním potvrzením úpravy zapněte také

Náhled obrazu a prohlédněte si výsledný vzhled snímku v editoru.

5. Nastavení pak potvrďte tlačítkem OK a snímek uložte. Tip: Se sílou této úpravy to nepřehánějte. Postupujte od slabé úpravy k nejsilnější a zůstaňte u první, která vám bude vyhovovat. Ztracené detaily snímku se můžete pokusit obnovit zvýšením hodnoty Ostrost. Poznámka: Opravený obrázek uložte do formátu JPEG s menší kompresí a vyšší kvalitou, než bylo původní nastavení. V opačném případě by se totiž artefakty JPEG znovu vrátily. Použijte funkci Soubor p Uložit jako, v ukládacímdialogu ponechejte formát JPEG, ale před uložením klepněte na tlačítko Možnosti. Táhlo kompresního poměru přesuňte co nejvíce doleva k nejvyšší kvalitě a nastavení potvrďte. Odstranění moiré U naskenovaných obrázků se někdy může projevit tzv. moiré. Jedná se o rušivý vzor způsobený texturovým povrchem skenovanépředlohy a projevující se pravidelnými obrazy na snímku – kosočtverci, kruhy a mnoha dalšími pravidelnými vzory. Někdy můžetepozorovat i barevné pruhy. Paint Shop Pro Photo vám umožní se tohoto problému zbavitspeciální funkcí umístěnou v nabídce pro odebírání šumu.

1. Okno pro nastavení této funkce si zobrazte pomocí nabídky

Upravit p Přidání/odebrání šumu p Odstraněnímoiré.

2. Z nabídky Nastavení si vyberte některou z připravených

předvoleb – silnou opravu pruhů, odebrání detailů apodobně.

3. Toto nastavení dále dolaďte změnou hodnot Jemných

detailů a síly Odstranění pruhů.

4. Prohlédněte si výsledek v náhledu a potvrďte úpravutlačítkem OK.

Nastavení nástroje pro odstranění moiré

Odstranění moiré

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 111 ̈


Digitální fotografi e v Corel Paint Shop Pro

Odstranění soudkovitosti a rybího oka

Soudkovitost, resp. efekt rybího, oka vzniká na fotografi ích pořízených za použití příliš malého ohniska (cca od 50

mm níže). Při soudkovitosti jsou objekty na fotografi i poněkud širší ve střední části, zatímco v realistické podobě

by jejich svislé hrany měly být rovné. Typickým příkladem je fotografi e budovy, jejíž okna jsou uprostřed mírněširší, než u horních a spodních okrajů. Deformace v podobě rybího okna zase vypadá tak, jakoby okraje snímků byly

prohnuty dovnitř – v podstatě, jako byste se na snímek dívali přes skleněnou kouli.

Se všemi těmito problémy způsobenými buď vadou objektivu, nebo jeho vlastností při určitém nastavení

(zejména u krátkých ohnisek), se Paint Shop Pro Photo dovede vypořádat. Příslušné funkce najdete v nabídce

Upravit.

1. Soudkovitosti se zbavíte pomocí funkce Upravit p Odstranění soudkovitého zkreslení.

2. Z nabídky Nastavení vyberte některou z předvolených sil úpravy, nebo ji manuálně upravte změnouhodnoty v políčku Síla.

3. Vyberte nejnižší hodnotu, při které se obraz soudkovitosti zbavíte, a nastavení potvrďte tlačítkem OK. Rozhodnutí, zda použít funkci pro odstranění soudkovitosti nebo rybího oka, by mělo vycházet z vaší analýzy podoby snímku. Obě deformace rozlišíte podle popisu v úvodu této podkapitoly.

1. Pro odstranění deformace v podobě rybího oka zavolejte funkci Upravit p Odstranění zkreslení rybí

oko.

2. Z rozbalovací nabídky Nastavení si vyberte sílu úpravy a poté ji mírně dolaďte změnou úhlu záběru.

3. Prohlédněte si v náhledovém panelu výsledek a potvrďte úpravu tlačítkem OK. Kromě soudkovitosti se setkáte i s méně častou poduškovitostí. Zatímco soudkovitost je v podstatě vyboulení prostřední části obrazu, poduškovitost je přesně opačná – širší jsou horní a spodní strana, než prostředeksnímObrázek trpící soudkovitostí

§ 112 ̈ Kapitola 4 / Opravy a vylepšení fotografi í


ku. Můžete si to představit tak,

že při soudkovitosti je obraz na

ploše koule, při poduškovitosti je

umístěn na dně nádoby s kulatým

dnem. I tohoto efektu vás Paint

Shop Pro Photo zbaví. Stačí zavolat

funkci Upravit p Odstranění

poduškovitého zkreslení.

Poznámka: Kromě toho, že Paint

Shop Pro dovede soudkovitost

a rybí oko odstranit, nabízí vám

i funkce pro jejich vytvoření.Zobra

zíte si je pomocí nabídkyEfek

ty p Deformace p Deformace

objektivu. V nastavení si pakpou

ze vyberete typ deformace, upravíte

její sílu a úpravu potvrdíte.

Nastavení úpravy a náhled opraveného obrázku

Pomůcka pro odstranění zkreslení rybí oko

Odstranění soudkovitosti a rybího oka

Opravy a vylepšení fotografi í / Kapitola 4 § 113 ̈




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist