načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Digitální fotografie v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC - Scott Kelby

Digitální fotografie v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

Elektronická kniha: Digitální fotografie v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
Autor:

Lightroom 6 a jeho první cloudová verze s označením CC přináší spoustu zajímavých novinek a vylepšení. Pokud chcete naplno ovládnout všechny možnosti Lightroomu, je tato kniha určena ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  399
+
-
13,3
bo za nákup

hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7%hodnoceni - 75.7% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2016
Počet stran: 558
Rozměr: 23 cm
Úprava: tran : ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: překlad: Roman Bureš
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-4687-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Podrobný průvodce nástrojem Adobe Photoshop Lightroom 6. Publikace detailně vysvětluje možnosti aplikace, která řeší komplexní správu, úpravu a prezentaci digitálních fotografií.

Popis nakladatele


Lightroom 6 a jeho první cloudová verze s označením CC přináší spoustu zajímavých novinek a vylepšení. Pokud chcete naplno ovládnout všechny možnosti Lightroomu, je tato kniha určena právě vám. Nechte si poradit od skutečného profesionála a vaše práce s fotografiemi bude rázem zábavnější a efektivnější.

Scott Kelby, autor světových bestsellerů o digitální fotografii, jehož díla se již několik let překládají do mnoha světových jazyků, je rozhodně tím nejpovolanějším průvodcem. Seznámí vás se všemi potřebnými postupy při zpracování digitálních fotografií pomocí Lightroomu 6 a CC – od jejich uložení a rychlé správy přes menší či větší úpravy až po tisk a vytvoření vlastní knihy nebo působivé prezentace.

Stejně jako ostatní Kelbyho knihy, ani tato není klasickou uživatelskou příručkou s nudnými pasážemi o „nezbytné teorii“, ale čtivým a přehledným souborem praktických řešení, která vás jednoduše přivedou k požadovaným výsledkům.

S knihou se naučíte:
- Organizovat, třídit a zálohovat i velké množství fotografií
- Snadno opravit problémové fotografie
- Skládat panoramatické a HDR fotografie přímo v Lightroomu
- Provádět rychlé úpravy kontrastu, expozice a vyvážení bílé
- Snížit šum, retušovat nečistoty, odstranit červené oči a další chyby
- Vytvářet fotografické knihy, tisky a prezentace
- Používat novou mobilní aplikaci Lightroomu
- Automatizovat zpracování fotografií pomocí předvoleb
- Nastavit pracovní prostředí podle vašich požadavků
- Ovládnout všechny novinky Lightroomu 6 a CC

O autorovi:
Scott Kelby je fotograf, grafik, publicista, autor řady bestsellerů a uznávaný odborník na využití Adobe Photoshopu s důrazem na digitální fotografii. Je zároveň jedním z nejoblíbenějších lektorů kurzů Adobe Photoshop a redaktorem časopisu Photoshop User, který se na svých stránkách pravidelně věnuje i využití Photoshopu Lightroom. V češtině vyšlo již několik jeho knih, např. Digitální fotografie ve Photoshopu CS6, Fotografické postupy ŽIVĚ, Profesionální retušování portrétů nebo Nasvítit, fotografovat, retušovat.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Scott Kelby - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Scott Kelby

Digitální fotografie

v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

Computer Press

Brno

2016


Digitální fotografie

v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

Scott Kelby

Překlad: Roman Bureš

Odpovědný redaktor: Roman Bureš

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Authorized translation from the English language edition, entitled

ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM CC BOOK FOR DIGITAL PHOTOGRAPHERS, THE,

1st Edition by SCOTT KELBY, published by Pearson Education, Inc, publishing as New Riders,

Copyright © 2015 by Scott Kelby.

All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,

electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval

system, without permission from Pearson Education, Inc.

CZECH language edition published by COMPUTER PRESS, an imprint of ALBATROS MEDIA a.s.

Copyright © Albatros Media a.s., 2015.

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-4687-3

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2016 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem

Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 23 880.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována

a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu

vydavatele.

1. vydání


 3 

Tato kniha je věnována

mému drahému příteli Mannymu Stiegmanovi.

Tento svět je mnohem lepším místem,

protože jsi v něm ty.


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 4 

PODĚKOVÁNÍ

Každou svou knihu začínám stejně – poděkováním své úžasné ženě Kalebře. Kdybyste ji znali, pochopili

byste proč.

Možná to bude vypadat hloupě, ale když spolu jdeme nakupovat a ona mě pošle pro mléko, vždy se na mě při

mém příchodu ke košíku mile a krásně usměje. Není šťastná pouze kvůli tomu, že jsem našel mléko. Stejným

úsměvem mě totiž obdaruje vždy, když ji vidím, dokonce i kdybychom se od sebe odloučili jen na 60 vteřin.

Je to ten druh úsměvu, kterým do celého světa hlásí: „To je ten muž, kterého miluji.“

Pokud by se na vás vaše drahá polovička takto usmívala i tucetkrát denně už skoro čtyřiadvacet let vašeho

manželství, cítili byste se jako nejšťastnější chlapi na světě. A věřte mi – já jsem. Moje srdce dodnes bije jen pro

ni. Bude-li vás život podobný tomu mému, stanou se z vás neuvěřitelně šťastní a vděční muži, jakým jsem i já.

Takže, lásko, děkuji ti. Děkuji ti za tvou vlídnost, objetí, pochopení, rady, trpělivost, velkorysost a za to, že jsi

taková starostlivá a soucitná matka a manželka. Miluji tě.

Za druhé bych chtěl poděkovat svému synovi Jordanovi. První knihu jsem napsal, když byla má žena těhotná

a čekala právě Jordana (to bylo před 19 lety), a on doslova vyrůstal během mé tvorby. Byla paráda sledovat

jeho dětství i to, že vyrostl a je z něj skvělý mladý muž, který zdědil matčino něžné, milující srdcea milosrd

nost, která je v jeho věku ještě nepříliš obvyklá. Nyní se chystá na svůj první rok na vysoké škole (mimo svůj

rodný stát, fňuk) a já na něj nemohu být pyšnější. Možná si ale neuvědomuje, jak moc mi bude chybět jeho

úsměv ráno před školou a u stolu při večeři. Během svého života již zasáhl mnoho lidí, a přestože je tak mladý,

spoustu lidí ve svém okolí inspiruje. Nemůžu se dočkat toho, jakou lásku, dobrodružství a zábavu mu ještě

život přichystá. Svět potřebuje více lidí, jako jsi ty, můj milý chlapče!

Děkuji i naší překrásné dceři Kiře, která je odpovědí na naše modlitby, požehnáním ke staršímu bratrovi

a důkazem, že se zázraky dějí každý den. Jsi malá napodobenina své matky a já věřím, že neexistuje větší

kompliment, jaký jsem ti mohl složit. Jsi moje malé zlatíčko! Je velkým požehnáním, že nám doma poletuje

takový malý, kreativní, vtipný, šťastný, chytrý a prostě perfektní přírodní úkaz. Nemá vůbec ponětí o tom,

jak jsme na ni pyšní. Je jako dokonalost obalená v čokoládě s lentilkami. Nic moc lepšího už vymyslet nejde.

Velké díky patří mému velkému bratrovi Jeff ovi. Je toho tolik, za co ti jsem ve svém životě vděčný. Děkuji ti,

že jsi byl mým velkým vzorem, když jsem vyrůstal. Jsi nejlepší bratr, jakého by chlap mohl mít. A řekl jsem to

už milionkrát, ale určitě mě to nebude bolet, když to řeknu znovu – mám tě rád, brácho!

Upřímné poděkování patří i celému týmu v Kelby Media Group. Vím, každý si myslí, že je jeho tým opravdu

výjimečný, ale tentokrát – je to pravda. Jsem tak pyšný na to, že jsem s vámi se všemi mohl pracovat, a stále

žasnu nad tím, co jste každý boží den schopní vykonat. Neustále mě ohromujete svou vášní a hrdostí,kte

rou dáváte do všeho, co děláte.

Milé poděkování patří samozřejmě i mé editorce Kim Dotyové. Je to právě její úžasný přístup, vášeň, klid

a smysl pro detail, které mě drží u psaní knih. Při psaní knihy, jako je tato, se vám někdy může stát, že sebu

dete cítit osamělí. Ona mi však dává pocit, že v tom nejsem sám – že jsme tým. Často jsou to povzbuzující

slova či užitečné nápady, které mě vždy popostrčí dál, když narazím do zdi. Zkrátka a dobře, nemůžu tido

statečně poděkovat. Kim, jsi „nejlepší“!


Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

 5 

http://kelbyone.com

Rovněž jsem velmi šťastný, že na designu mých knih pracuje skvělá a talentovaná Jessica Maldonadová (neboli

„Photoshop Girl“). Líbí se mi její návrhy a všechny ty její malé vychytávky, které do svých layoutů a návrhů

obálek přidává. Je nejen ohromně šikovná, ale i velmi chytrá grafi čka. Je radost s ní pracovat a v každémla

youtu, který vytvoří, je vždy pět kroků napřed. Jsem velmi, velmi rád, že ji mám ve svém týmu.

Dále děkuji technické editorce Cindy Snyderové, která mi pomáhá vyzkoušet všechny techniky popsané

v knize (a ujišťuje se, že jsem nevynechal ani jediný krok). Přijde na spoustu maličkostí, které by ostatnípře

hlédli. Díky, Cindy!

Rovněž děkuji svému nejlepšímu kamarádovi Davu Moserovi (také známému jako „světlo ve tmě, přírodní

živel, zázračné dítě atd.“), protože stále trvá na tom, že si otevřeme vlastní bar a že všechno, co děláme, musí

být ještě lepší než kdy předtím.

Děkuji „Velkému Davovi“ Damstrovi a jeho týmu, který sází text a obrázky, jakmile jsou hotové. Odvádískvě

lou práci a i v časovém presu dokáže vytvořit úhledný, jasný layout, který lidé milují. Jsi machr!

Dále děkuji svému kamarádovi a obchodnímu partnerovi Jeanu A. Kendrovi za jeho podporu a přátelství po

všechny ty roky. Pro mě, pro Kalebru i naši společnost znamenáš mnoho.

Velmi také děkuji Jeff u Gattovi a Audře Carpenterové za jejich tvrdou práci a odhodlání, díky čemuž je naše

společnost tím, čím je.

Velké poděkování patří také mé výkonné asistentce Lynn Millerové, která vždycky zažene tu „kočku, co se

u mě v kanceláři snaží vyskočit z krabice“ a díky níž jsem pořád soustředěný, organizovaný a dělám prostě

to, co mám. Navíc to dělá poměrně s lehkostí, což je známkou toho, jak je dobrá. Díky, Lynn.

Děkuji všem v nakladatelství Peachpit Press. Díky za všechnu vaši tvrdou práci a odhodlání dělat knihy,kte

ré vynikají. Děkuji i své dlouholeté vydavatelce Nancy Aldrich-Ruenzelové, která odchází do důchodu. Byla

čest s tebou pracovat a tvá moudrost, postřehy, znalosti a rady nikdy nebudou zapomenuty. A přestože nám

budeš velmi chybět, pokusíme se knihy dělat tak, abys na ně i ty mohla být pyšná.

Děkuji produktovému manažerovi Lightroomu Sharadu Mangalickovi a Tomu Hogartymu (vícekráli Adobe

pro digitální spokojenost) za odpovědi na mé pozdní noční emaily. Jste nejlepší!

Děkuji také všem přátelům u Adobe Systems: Brianu Hughesovi, Terrymu Whitovi, Scottu Morrisovi, Jimu

Heiserovi, Stephanu Nielsonovi, Bryanu Lamkinovi, Julianne Kostové a Russelu Prestonu Brownovi. A těm,

kteří tam již nejsou, ale zapomenuti nebyli: Barbara Riceová, Rye Livingston, John Loiacono, Kevin Coonor,

Deb Whitmanová, Addy Roff , Cari Gushikenová a Caren Gauthierová.

Chci poděkovat i všem talentovaným a nadaným fotografům, kteří mě toho v průběhu let tolik naučili –

včetně Moose Petersona, Joa McNallyho, Billa Fortneyho, George Leppa, Anne Cahillové, VincentaVersace

ho, Davida Zisera, Jima DiVitaleho, Cliff a Mautnera, Dava Blacka, Helene Glassmanové a Monteho Zuckera.

Děkuji i svým mentorům – jmenovitě Johnu Gradenovi, Jackovi Leemu, Davu Galesovi, Judy Farmerové

a Douglasovi Pooleovi.

Nejvíce však chci poděkovat Bohu a jeho synovi Ježíši Kristovi, a to především za to, že mě dovedli k ženě

mých snů, že nás obdarovali dvěma úžasnými dětmi a za to, že mi dovolili dělat něco, co skutečně miluji. Vždy

tu byl, když jsem ho potřeboval. Děkuji i za to, že mě požehnal báječným, naplňujícím a šťastným životem

i srdečnou a milující rodinou, se kterou ho mohu sdílet.


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 6 

DALŠÍ KNIHY SCOTTA KELBYHO

Česky v nakladatelství Computer Press:

Tipy a triky pro Lightroom

Computer Press, 2016

Ještě lepší fotografi cké postupy ŽIVĚ

Computer Press, 2014

Digitální fotografi e ve Photoshopu CS6

Computer Press, 2013

Nasvítit, fotografovat, retušovat: Od prázdného ateliéru k profesionálním snímkům

Computer Press, 2012

Fotografi cké postupy ŽIVĚ: Videokurzy fotografi ckého svícení

Computer Press, 2012

Profesionální retušování portrétů

Computer Press, 2011

Další knihy v anglickém jazyce:

Th e Digital Photography Book, vols. 1, 2, 3 & 4

Scott Kelby’s 7-Point System for Adobe Photoshop CS3

Th e Photoshop Elements Book for Digital Photographers

Th e iPhone Book

Photoshop Down & Dirty Tricks


Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

 7 

O autorovi

Scott Kelby je editorem, vydavatelem a spoluzakladatelem magazínu Photoshop

User, šéfredaktorem a vydavatelem časopisu Lightroom a moderátorem živétýdenní online talk show pro fotografy Th e Grid. Je také autorem úspěšnéhotýdenního webcastu Photoshop User TV.

Zároveň je prezidentem Národní asociace profesionálů Photoshopu (NAPP –National Association of Photoshop Professionals), obchodního sdružení pro uživatele

Adobe

®

Photoshopu

®

i prezidentem fi rmy Kelby Media Group, Inc. zabývající se

školením, vzděláváním a vydavatelskou činností.

Je též fotograf, grafi k a oceňovaný autor více než 50 knih, např. Digitální fotografi e

ve Photoshopu, Profesionální retušování portrétů, Nasvítit, fotografovat, retušovat:

Od prázdného ateliéru k profesionálním snímkům, Photoshop Classic Eff ects, Th e

iPhone Book, Th e iPod Book a Th e Digital Photography Book 1, 2, 3 & 4.

Poslední tři roky byl světově nejprodávanějším autorem v kategorii digitální fotografi e. Jeho kniha Th e Digital

Photography Book, part 1, je nejprodávanější knihou o digitální fotografi i v historii.

Jeho knihy byly rovněž přeloženy do desítek jazyků včetně češtiny, čínštiny, ruštiny, španělštiny, korejštiny,

polštiny, tchajwanštiny, francouzštiny, němčiny, italštiny, japonštiny, holandštiny, švédštiny, turečtiny,portugalštiny a mnoha dalších. Je držitelem prestižní ceny ASP International Award, kterou každoročně uděluje

Americká společnosti fotografů pro „ ... zvláštní a významný přínos ideálům profesionální fotografi e jako

umění i jako vědě“.

Scott Kelby je rovněž ředitelem školení Adobe Photoshop Seminar Tour a technickým předsedou konference

Photoshop World Conference & Expo. Podílí se také na celé řadě výukových DVD a online kurzů na Kelbyone.

com o Adobe Photoshopu. Uživatele tohoto softwaru školí již od roku 1993.

Více informací o něm najdete na:

• Jeho denním blogu: www.scottkelby.com

• Twitteru: @scottkelby

• Facebooku: www.facebook.com/skelby

• Google+: Scottgplus.com

Scott KelbyS tt Klb


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 8  Obsah

KAPITOLA 1 17

 IMPORTOVÁNÍ

JAK DOSTAT FOTKY DO LIGHTROOMU

Dříve, než cokoliv uděláte, rozmyslete si,

kam uložíte svoje fotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Zvolte si svou zálohovací strategii . . . . . . . . . . . 19

Uspořádání fotografi í před importem

do Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

Importování z fotoaparátu do Lightroomu

(pro nováčky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Importování z fotoaparátu do Lightroomu

(pro zkušenější) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Používáte Lightroom na notebooku?

Zamilujete si chytré náhledy . . . . . . . . . . . . . . . 39

Ušetřete si čas s předvolbami importu

(a kompaktním zobrazením). . . . . . . . . . . . . . . 41

Import videa z digitální zrcadlovky . . . . . . . . . . . 43

Propojené focení (z fotoaparátu přímo

do Lightroomu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Použití překryvu ke srovnání fotografi e s layoutem 49

Tvorba vlastních předloh přiřazujících

název souboru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Úprava nastavení importu fotografi í. . . . . . . . . . 57

Výhody formátu souboru Adobe DNG . . . . . . . . 60

Tvorba vlastních předloh pro metadata

(a copyright) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

Čtyři věci, které se nyní chcete dozvědět

o prostředí Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

Zobrazení importovaných fotografi í . . . . . . . . . . 65

Použití Lights Dim, Lights Out a ostatních

režimů zobrazení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

Opravdový režim celé obrazovky . . . . . . . . . . . . 69

Použití pohyblivých vodítek a mřížek . . . . . . . . . 70

KAPITOLA 2 75

 KNIHOVNA

JAK SI FOTKY USPOŘÁDAT

Adresáře a proč s nimi nešachovat

(Tohle je opravdu důležité!) . . . . . . . . . . . . . . . 76

Třídění importovaných fotek pomocí kolekcí . . . . 80

Uspořádání fotografi í pomocí sad kolekcí . . . . . . 92

Používání chytrých kolekcí

k automatické organizaci . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Pořádek s využitím stohování snímků . . . . . . . . . 96

Kdy použít Rychlou kolekci . . . . . . . . . . . . . . 100

Jak a kdy používat Cílové kolekce . . . . . . . . . . . 102

Přidávání specifi ckých klíčových slov

pro pokročilé hledání . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104

Označení obličejů pro rychlé hledání lidí . . . . . . 108

Přejmenování fotek,

které již máte v Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . 115

Přidání popisků, copyrightu

a dalších metadat do fotografi í . . . . . . . . . . . . 116

Ohromte své přátele použitím GPS . . . . . . . . . 119

Uspořádání fotografi í na světové mapě . . . . . . . 121

Jak rychle najít požadované snímky . . . . . . . . . 127

Tvorba a používání více katalogů . . . . . . . . . . . 131

Z notebooku do stolního počítače:

synchronizace katalogů na dvou počítačích . . . . 133

Zálohování katalogu (tohle je VELMI důležité) . . 136

Opětovné propojení chybějících fotek . . . . . . . 138

Jak se vypořádat s katastrofami . . . . . . . . . . . . 140


Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Obsah  9 

KAPITOLA 3 147

 PŘIZPŮSOBENÍ

NASTAVENÍ PROGRAMU DLE VAŠICH POTŘEB

Výběr informací, které uvidíte

v zobrazení Loupe/Lupa . . . . . . . . . . . . . . . . 148

Výběr informací, které uvidíte

v zobrazení Grid/Mřížka . . . . . . . . . . . . . . . . 150

Rychlejší a jednodušší práce s panely . . . . . . . . 154

Lightroom na dvou monitorech . . . . . . . . . . . 155

Výběr informací, které se zobrazí

na Filmstrip/Filmovém pásu . . . . . . . . . . . . . . 159

Osobitý vzhled s logem a jménem

v hlavičce Lightroomu. . . . . . . . . . . . . . . . . . 160

KAPITOLA 4 167

 ZÁKLADNÍ ÚPRAVY

JAK SI FOTKY „VYVOLAT“

Aby RAW vypadal víc jako JPEG. . . . . . . . . . . . 168

Nastavení vyvážení bílé . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

Živé nastavení vyvážení bílé

při propojeném focení . . . . . . . . . . . . . . . . . 174

Zobrazení Before and After/Před a Po . . . . . . . . 176

Rychlý přehled panelu Basic/Základní . . . . . . . . 177

Nastavení celkové expozice pomocí

jezdce Exposure. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178

Automatické sjednocení expozic . . . . . . . . . . . 180

Rychlokurz histogramu (jaký jezdec co ovládá) . . 182

Automatické tónování (Lightroom to udělá za vás) . 183

Opravení problémové expozice – přepaly . . . . . 184

Opravení problémové expozice – stíny . . . . . . . 186

Nastavení bílého a černého bodu. . . . . . . . . . . 187

Dodejte snímkům „říz“ pomocí jezdce Clarity . . . 189

Oživení barev . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

Použití tónové křivky pro přidání kontrastu . . . . 191

Použití úprav z jedné fotografi e na další snímky. . 196

Úprava několika fotografi í najednou

pomocí funkce Auto Sync . . . . . . . . . . . . . . . 198

Použití panelu Quick Develop v modulu Library . 199

Odhalte kouzlo tlačítka „Previous/Předchozí“ . . . 201

Všechny úpravy najednou (od začátku do konce) . . 203

KAPITOLA 5 207

 LOKÁLNÍ ÚPRAVY

JAK UPRAVOVAT POUZE ČÁSTI FOTOGRAFIÍ

Zesvětlení, ztmavení a úprava

jednotlivých oblastí fotografi e . . . . . . . . . . . . 208

Pět dalších věcí, které byste měli vědět

o Štětci úprav . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215

Lokální opravy vyvážení bílé,

tmavých stínů a šumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216

Retušování portrétů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218

Oprava oblohy (a dalších věcí)

přechodovým fi ltrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222

Vlastní viněty a refl ektory pomocí

nástroje Radiální fi ltr . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225

KAPITOLA 6 233

 SPECIÁLNÍ EFEKTY

ABY VAŠE FOTKY BYLY ... SPECIÁLNÍ

Virtuální kopie – experimentování „bez rizika“ . . 234

Dvě užitečná využití RGB křivek . . . . . . . . . . . 236

Úprava jednotlivých barev pomocí HSL . . . . . . . 238

Jak přidat vinětaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240

Jak na módní, kontrastní vzhled . . . . . . . . . . . 243

Tvorba černobílých fotografi í . . . . . . . . . . . . . 246


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 10  Obsah

Tvorba skvělých duplexů a dělených tónů . . . . . 250

Používání rychlých předvoleb (a tvorba vlastních) . 252

Jak skládat panoramata přímo v Lightroomu . . . 256

Tvorba 32bitových HDR snímků přímo

v Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260

Efekt mokrých dlažebních kostek. . . . . . . . . . . 265

KAPITOLA 7 269

 LIGHTROOM NA CESTÁCH

JAK POUŽÍVAT MOBILNÍ APLIKACI

Čtyři super věci na mobilním Lightroomu . . . . . 270

Nastavení Lightroomu na mobilním zařízení. . . . 272

Synchronizace fotografi í a práce s kolekcemi . . . 274

Řazení snímků, přidávání vlajek a hodnocení . . . 282

Úpravy snímků v mobilním zařízení . . . . . . . . . 284

Ořezávání a otáčení v mobilní aplikaci . . . . . . . 290

Prezentace snímků klientům na mobilním zařízení . . 292

Čtyři poslední super věci na mobilním Lightroomu . 298

KAPITOLA 8 303

 PROBLÉMOVÉ FOTOGRAFIE

JAK OPRAVIT BĚŽNÉ PROBLÉMY

Oprava fotografi í s protisvětlem . . . . . . . . . . . 304

Redukce šumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306

Zrušení změn provedených v Lightroomu . . . . . 308

Oříznutí fotek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310

Ořezávání s Lights Out je prostě boží . . . . . . . . 313

Narovnání křivých fotek . . . . . . . . . . . . . . . . 314

Jednoduché hledání skvrn a prachu . . . . . . . . . 316

Odstraňování věcí nástrojem Spot Removal . . . . 319

Odstranění červených očí . . . . . . . . . . . . . . . 322

Opravy zkreslení objektivu . . . . . . . . . . . . . . . 323

Opravení okrajové vinětace . . . . . . . . . . . . . . 332

Ostření fotografi í v Lightroomu. . . . . . . . . . . . 334

Oprava chromatických aberací

(těch otravných barevných lemů). . . . . . . . . . . 339

Základní kalibrace fotoaparátu v Lightroomu . . . 340

KAPITOLA 9 345

 EXPORT SNÍMKŮ

JAK UKLÁDAT VE FORMÁTECH JPEG, TIFF ATD.

Ukládání fotografi í ve formátu JPEG . . . . . . . . . 346

Přidání vodoznaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354

Posílání fotografi í z Lightroomu emailem. . . . . . 358

Exportování původní fotografi e ve formátu RAW . 360

Jednoduché a rychlé sdílení fotografi í . . . . . . . . 362

KAPITOLA 10 371

 PŘECHOD DO PHOTOSHOPU

KDY JE VHODNÝ A JAK NA NĚJ

Nastavení souborů odesílaných do Photoshopu . 372

Photoshop: Cesta tam a zase zpátky . . . . . . . . . 373

Automatické úpravy Photoshopu

přímo z Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381

KAPITOLA 11 389

 KNIHA LÁSKY

JAK VYTVÁŘET FOTOGRAFICKÉ KNIHY

Než začnete dělat svou první knihu . . . . . . . . . 390

První kniha úplně od začátku . . . . . . . . . . . . . 392

Přidávání textových popisků do knihy. . . . . . . . 404

Tvorba a úprava číslování stránek . . . . . . . . . . 408


Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Obsah  11 

Čtyři věci, které chcete vědět o šablonách

rozvržení stránek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410

Tvorba a uložení vlastních layoutů . . . . . . . . . . 412

Tvorba textů na obálku . . . . . . . . . . . . . . . . . 415

Trik pro tvorbu vlastních šablon . . . . . . . . . . . 418

KAPITOLA 12 423

 PREZENTACE

JAK PŘEDVÉST VÝSLEDKY SVÉ PRÁCE

Vytvoření rychlé základní prezentace . . . . . . . . 424

Úprava vzhledu prezentace . . . . . . . . . . . . . . 428

Přidejte do své prezentace video . . . . . . . . . . . 434

Kreativní hrátky s fotografi í na pozadí. . . . . . . . 436

Práce s vrženým stínem a ohraničením . . . . . . . 442

Přidání dalšího textu a vodoznaků . . . . . . . . . . 443

Přidání úvodních a závěrečných titulků . . . . . . . 444

Přidání doprovodné hudby . . . . . . . . . . . . . . 446

Nastavení přechodů a délky trvání snímku . . . . . 448

Sdílení vaší prezentace . . . . . . . . . . . . . . . . . 449

KAPITOLA 13 453

 TISK

JAK FOTOGRAFIE SPRÁVNĚ VYTISKNOUT

Tisknutí jednotlivých fotografi í . . . . . . . . . . . . 454

Tvorba stránky s miniaturami různých fotografi í . 458

Tvorba vlastních layoutů od nuly . . . . . . . . . . . 466

Přidání textu do tiskových layoutů . . . . . . . . . . 470

Tisk několika stejných fotek na jednu stránku . . . 472

Uložení vlastních layoutů jako předloh . . . . . . . 477

Jak uložit kompletní tiskovou stranu. . . . . . . . . 478

Tisk stránek se zahaleným pozadím . . . . . . . . . 479

Finální nastavení tisku a správy barev . . . . . . . . 482

Uložení stránky do formátu JPEG . . . . . . . . . . . 493

Přidání vlastních rámečků v modulu Print . . . . . 495

KAPITOLA 14 501

 LAYOUT

JAK VYTVOŘIT SKVĚLÁ ROZVRŽENÍ PRO WEB

A TISK

Zde jsou některé mé layouty, které můžete použít . . 502

KAPITOLA 15 517

 ZRCADLOVKA A VIDEO

JAK PRACOVAT S VIDEEM Z DIGITÁLNÍ

ZRCADLOVKY

Práce s videem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 518

KAPITOLA 16 529

 PORTÉT

MŮJ PRACOVNÍ POSTUP OD FOCENÍ AŽ PO TISK

První krok: Vše začíná focením . . . . . . . . . . . . . . 530

Druhý krok: Co je třeba udělat ihned po focení . . . . 531

Pokud nefotíte propojeně,

zde je postup importu z karty . . . . . . . . . . . . . . . 532

Třetí krok: Výběr dobrých fotek a tvorba kolekce . . 533

Čtvrtý krok: Rychlá retuše nejlepších snímků . . . . . 536

Pátý krok: Odeslání zkušebních snímků klientům . . 538

Šestý krok: Finální úpravy a práce s Photoshopem . . 540

Sedmý krok: Doručení dokončeného snímku . . . . . 545

Deset důležitých rad pro začátečníky . . . . . . . . . . 547

Karta pro vyvážení bílé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 561

 REJSTŘÍK


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 12  Předmluva

(Přibližně) Sedm

věcí, které byste

měli vědět dříve,

než začnete číst

tuto knihu

SCOTT KELBY

SCOTT KELBYSCO

TT KELBY

Ze všeho nejdříve se chci doopravdy ujistit, že v průběhu

čtení vytěžíte z  této knihy maximum. Pokud si tedynajdete dvě minutky času a přečtete si následujících (více méně)

sedm věcí, pak mohu zaručit, že se vám bude s Lightroomem

i s touto knihou pracovat mnohem lépe. (A navíc minebudete zbytečně posílat emaily a ptát se na něco, co je zde

vysvětlené. Všichni, kteří tuto část přeskočí, se tomu však

nevyhnou.) Mimochodem tyhle obrázky jsou tu jen naukázku. Hej, jsme přeci fotografové – víme, že na vzhledu záleží.

(1)Tato kniha je pro uživateleLightroo mu 6 i CC (jsou úplně stejné).

Vůbec nezáleží na tom, jakou verzi z těchto dvou vlastníte. Pokud máte Lightroom CC a uvidíte zde napsáno Lightroom 6, nemusíte panikařit.Mimochodem pokud jste předplatiteli verze Lightroom CC, dostali jstezdarma i verzi pro váš mobil či tablet,takže zde najdete jednu kapitolu o použití těchto aplikací. Pokud máteLightroom 6, můžete tuto kapitolu přeskočit. (2) Celou řadu klíčových fotekpoužitých v této knize si můžete bez

problémů stáhnout na adrese ht tp://

kelbyone.com/books/lrcc, a použít tak

v postupu stejné obrázky, jaké jsem

použil i já sám. Vidíte, to je jednaz podstatných informací, o kterou byste přišli,

kdybyste tuto část přeskočilia začali číst kapitolu 1. Pak byste mi posílali

výhružné emaily a nadávali mi, že jsem

vám neřekl, kde je možné si fotkystáhnout. A nebyli byste první ani poslední.


Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Předmluva  13 

(3) Pokud jste četli mé další knihy,

pak víte, že v nich obvykle „přeskakuji“.

Ale u Lightroomu je to jiné. Tutoknihu jsem napsal v takovém sledu, abyste

s tímto programem mohli ihned začít

pracovat. Novým uživatelůmLightroomu doporučuji začít kapitolou 1a pokračovat postupně v uvedeném pořadí.

Ale pozor! Je to vaše kniha, a když se

rozhodnete vydlabat vnitřeka uložit tam cennosti, nikdy to nezjistím.

(4) O fi ciální název softwaru zní: „Adobe Photoshop Lightroom 5“,jelikož se jedná o člena rodinyPhotoshopu. Kdybych ho však v knize vždy, když se o něm zmíním, nazýval„Adobe Photoshop Lightroom 5“, asi byste mě nejspíš zaškrtili (nebo osobusedící vedle vás). Z tohoto důvodu budu tedy od této chvíle používat jenoznačení „Lightroom“ či „Lightroom 5“. (5) Úvodní stránka na začátkukaždé kapitoly je navržena tak, aby vám

poskytla malou a rychlou duševní

přestávku. Čestně, nemá mnoho co

do činění s danou kapitolou. Veskutečnosti nemá mnoho společného

s ničím, ale je to jedna z mých tradic

(dělám to ve všech knihách).Nicméně pokud patříte mezi opravdu„vážné“ osoby, můžete je vždy přeskočit,

protože vám určitě polezou na nervy.

SCOTT KELBY

SCOTT KELBY

SCO

TT KELBY

SCO

TT KELBY


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 14  Předmluva

(6) Na konci knihy najdetespeciál

ní bonusovou kapitolu, v níž se s vámi

podělím o svůj kompletní pracovní

postup při tvorbě portrétů. Nejprve si

však přečtěte celou knihu a teprve pak

běžte na bonus, protože jinak nebudete

vědět, co vám chci říct (z tohotodů

vodu jsem ho dal až na konec knihy).

(7) Kde je kapitola ohledněmodu

lu Web? Najdete ji na internetových

stránkách (adresa je níže v bodu 7.2).

Dal jsem ji tam, protože Adobe ho, tak

trochu, opustilo (ne ofi ciálně, alev po

sledních verzích k němu nepřidaližád

né nové funkce, takže vám nemohu

doporučit, abyste ho používali). Stejně

jsem tuto část ale upravil na novou verzi

a nahrál na web, takže to můžete brát

jako bonus, který ale nikdy nepoužijete.

SCOTT KELBY

SCOTT KELBY


Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Předmluva  15 

(7,1) Co takhle nějaká coolpřednastavení pro modul Develop? Myslím

si, že si je zasloužíte (teda alespoň až

dočtete tuto knihu). Pokud jsteúplným začátečníkem a nevíte, co jsou to

přednastavení, můžete si je představi t

jako takové „zázraky na jednoklepnutí“ pro vylepšení vašich fotek. Těchto

věcí je celá řada a většinu z nichdostanete za peníze. Ale protože mi na vás

neskonale záleží (nebo protože jste si

jednoduše koupili tuto knihu, důvod si

můžete vybrat), připravil jsem pro vás

kolekci těchto pomůcek zcelazadarmo. Najdete je na stránce knihy, kde se

nachází všechen doplňkový obsah.Odkaz najdete v bodě 7.2 na této stránce.

(7,2) Udělal jsem krátké bonusové

video. Ukáže vám, jak si vytvořitIdentifi kační tabulku s průhledností (dozvíte se o nich v kapitolách 12 a 13). Najdete ho na http://kelbyone.com/books/lrcc. Tak jo, otočte stránku a jdeme na to.

SCOTT KELBY


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

AUTOR: SCOTT KELBY | EXPOZICE: 1/1250 | OHNISKOVÁ VZDÁLENOST: 19 mm | CLONA: f/7.1


jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1  17 

Dobrá, pokud čtete tento úvod,předokládám, že jste si přečetli mojekrátké varování z předchozí strany. To jasně

říká, že úvodní stránky vlastně nemají

moc společného se samotnoukapitolou a máte si u nich odpočinout od

neustálého učení. Bohužel výjimkapotvrzuje pravidlo hned v první kapitole,

protože ... no, předpokládám, že ještě

nepotřebujete žádnou pauzu naobnovu svých mentálních dovedností.Každopádně jsem nechtěl úvodní stranu

pro první kapitolu úplně vynechat, ale

to byste tu našli jen prázdnoustránku. Pokud jsem se něco za svou kariéru

naučil, je to to, že čtenáři nemají rádi

prázdné stránky. Proto také v některých

knihách najdete nápis „Tato strana byla

záměrně ponechána prázdná“. To mě

doopravdy fascinuje. Částečně proto,

že vám nikdy neřeknou, proč ji nechali

záměrně prázdnou, a také proto, že ta

stránka již není prázdná, když na ni tu

větu vytisknou. Takže je to vlastnějeden velký podvod s prázdnými stranami,

přestože se to vydavatelé snaží zakrýt

nějakým „tiskovým rozložením“,„počtem stran v tiskovém archu“, „falešnou

a zlou propagandou šířenouasociálními skupinami“ nebo dalšímitechnickými důvody, proč že to ta stránka musí

zůstat volná. A já prostě nechci,abyste si mysleli, že tato stránka je součástí

téhle rozsáhlé prázdnostránkovékonspirace. Takže přestože zatímnepotřebujete žádnou přestávku (i když teď

už možná ano), dostanete ji, ať chcete

nebo ne. Vydavatelskou hantýrkou se

tomu říká „předplatba“. Sice se tomu

tak v reálu doopravdy neříká, ale to, jak

se tomu říká, se dá vyjádřit pouze na

stránkách, které byly „záměrněponechány prázdné“. (Hej, já vás varoval, že

tyhle úvody budou vypadat podobně.)

IMPORTOVÁNÍ

jak dostat fotky do lightroomu

KKKAAAPPPIITTTOOLLAA 11

Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 18  Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu

Dříve, než cokoliv

uděláte, rozmyslete

si, kam uložíte

svoje fotky

Ještě dříve, než se ponoříte do Lightroomu a začneteimortovat fotografi e, je třeba, abyste se rozhodli, kam svou

knihovnu uložíte. Není to tak snadné rozhodování, jak se

může na první pohled zdát. Je třeba vzít v úvahu množství

dosud pořízených snímků (a to, kolik jich chcetepomocí Lightroomu spravovat) i to, kolik jich pořídítev několika následujících letech. V neposlední řadě musíte zjistit,

zda máte pro uložení tisíců fotek dostatek volnéhomísta na počítači či externím pevném disku. Dobrou zprávou

je, že ceny disků jsou v poslední době na svém minimu. Pořiďte si externí pevný disk: Svůj katalog i fotografi e samozřejmě můžete ukládat i na pevný diskv počítači, pokud na něm máte dostatek místa. Nicméně pokud bych radil kamarádovi, který začíná s Lightroomem, určitě bych mu řekl, ať si pořídí externí disk. A to opravdu velký, rozhodně větší, než sipůvodně myslel (pro začátek třeba kolem 4 TB). Pokud byste totiž chtěli veškeré své fotografi e skladovat na internímdisku, bude pravděpodobně plný, než byste řekli švec, a externí disk budete kupovat stejně. Takže vám radím se tomuvyhnout a koupit si velký a rychlý externí disk (Lightroom s nimi umí pracovat velmi pěkně). Nicméně ať už serozhodnete pro jakékoliv řešení, zaplníte jejdříve, než jste si mysleli (mimochodem já používám diskové řešení od společnosti G-Technology), protože dnes už jestandardem mít spoustu megapixelů.Nejlevnější čtyřterabytový disk sežene za cenu kolem čtyř tisíc korun. A pokud si myslíte, že takto velký disk nemáte šanci zaplnit, zamyslete se nad následujícím: Pokud fotíte jen jednou týdněa nezalníte při focení nic víc než jednu 16 GB kartu, pak budete za jediný rokpotřebovat více než 400 GB místa na pevném disku. A to budou jen nové fotografi e. Se staršími snímky to vůbec nepočítá.

SCOTT KELBY a BRAD MOORESCO

TT KELBY

a

BRAD M

OO

RE


jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1  19 

Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Zvolte si svou

zálohovací strategii Jakmile si pořídíte dostačující pevný disk, na němž bude uložena vaše celoživotní tvorba – zamyslete se nad tím, co se stane, až tento disk vyhoří. Všimněte si, že neříkám„pokud vyhoří“, ale „až vyhoří“. Všechny disky nakonec zemřou a všechen svůj obsah vezmou s sebou. A proto jenaprosto nutné, abyste měli alespoň (opravdu „alespoň“) jednou zálohovanou celou svoji knihovna. Tohle není legarace.

Musí to být úplně jiná disková

jednotka

Vaše zálohy musí být na naprostonezávislém externím disku (nesmí býtpouze na jiném virtuálním oddílu jednoho

fyzického disku). Už jsem se setkals fotografy, kteří zálohovali celý život na

stejný fyzický disk, aniž by si uvědomili,

že v případě problému jim takovázáloha nepomůže. Zálohu tedy musíte mít

určitě na disku, který je zcela nezávislý.

Druhá a třetí strategie

Pokud váš domov zasáhne požár,povodeň nebo tornádo, je velkápravděodobnost, že ztratíte oba dva disky.

Stejně tak pokud vás někdo vykrade,

tak vám zálohovací diskpravděpodobně nenechá. Proto byste měli zvážit, zda

nemít zálohu někde jinde nežoriginální snímky. Například já mám jedentakový disk doma a druhý s tím samým

obsahem v kanceláři. No a třetístrategií je mít jednu kopii celé knihovny

někde v cloudu (vzdáleném úložišti).

Já používám službu Crash Plan, která

za mě všechno zálohujeautomaticky na jejich servery, a platím jim za to

měsíční poplatek. Myslím si, že se mi

to vyplatí. Alespoň mám klid na duši.

SCOTT KELBY a BRAD MOORESCO

TT KELBY

a

BRAD M

OO

R

E


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 20  Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu

Uspořádání

fotografi í před

importem do

Lightroomu

Docela často mluvím s fotografy, kteří mi ani nejsou

schopni říct, kde v počítači mají své fotografi e uložené.

Často je to samotné štve a cítí, že nad svými souborynemají kontrolu, což nemá s Lightroomem nicspolečného. Pokud si ale snímky uspořádáte ještě předtím, než se

pustíte do používání Lightroomu, ušetří vám to mnoho

starostí. A nejen že budete sami vědět, kde se vašefotografi e potulují, budete navíc moci kohokoliv navigovat

tak, aby vám poslal soubor, který zrovna potřebujete. Krok 1: Připojte k počítači externí diska vytvořte si na něm základní adresář vaší fotografi cké knihovny. Tohle jeadresář, do kterého přijdou všechny nové fotografi e i ty, které jste jižnasbírali (to je klíč k přehledné souborové struktuře). Já mám tento adresářpojmenovaný „Lightroom photos“, ale vy si můžete vymyslet jméno, jaké chcete (ale měli byste si hozapamatovat). Zjednodušíte si tím i zálohování snímků, protože nyní bude stačitzálohovat pouze tento jeden adresář. Krok 2: Uvnitř tohoto adresáře si potévytvořte několik dalších, rozdělených podle témat. Například Sport, Rodina,Dovolená, Lidé, Krajinky a tak dále.Všechno pěkně odděleně. Já jsem si dokonce vytvořit i více složek pro různé sporty, ale to vy dělat nemusíte. Já jsem tuto strategii zvolil proto, že fotím spoustu různých sportů: baseball, motorizmus, fotbal, basketbal a jiné. To miumožní rychle najít přesně to, co potřebuji, v případě, že nejsem v Lightroomu.


jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1  21 

Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Krok 3:

Všechny fotografi e, které máte jižv po

čítači, máte pravděpodobně ve spoustě

různých složek na různých místech.Va

ším úkolem nyní je přetáhnout všechny

tyto složky do příslušných nověvytvo

řených adresářů na externím disku dle

tématu. Takže fotografi e z výletu na

Havaj půjdou do „Dovolené“ –a po

kud tento adresář nemátepojmeno

vaný nějak smysluplně, doporučuji ho

po zkopírování přejmenovat třeba na

„Maui dovolená 2013“. Čím jednodušší

a popisnější jméno mu dáte, tím lépe.

Fotografi e ze softbalového zápasu vaší

dcery pak půjdou do složky Sport nebo

do Rodina – to záleží na vás. Jakmile

ale tohle rozhodnutí uděláte, mělibys

te i ostatní snímky ze sportovních akcí

vašich ratolestí měli dávat do tohoto

adresáře. Hlavní je být konzistentní.

Krok 4:

Přesouvání souborů do nových složek

nebude trvat tak dlouho, jak se obáváte.

Pokud máte ve svých fotografi íchvel

ký guláš, zabere to maximálně několik

hodin. A čeho tím dosáhnete? No,mi

nimálně budete vědět, kde máte jaké

fotografi e, a to aniž byste museli být

přímo u počítače. Například když budu

chtít vědět, kde máte snímky z dovolené

v Itálii, nebudete váhat ani vteřinu – ve

složce Itálie mezi dovolenými.A po

kud jste tam byli víckrát, budou tam

adresáře jako „Itálie zima 2014“, „Itálie

jaro 2012“ a „Itálie léto 2010“ – a já vám

budu závidět, že jste tam byli více než

jednou. Pravděpodobně se vás na to

ptát nebudu, ale kdyby se to stalo,bu

dete mi moci bez váhání odpovědět.

Pokračování


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 22  Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu

Krok 5:

Pokud byste chtěli fotografi e ještětro

chu více protřídit, můžete zvolit jinou

strategii a přidat si jeden mezistupeň.

Místo zakládání tematických adresářů

přímo v kořenovém adresáři„Lightro

om photos“ je zařadíte do jednotlivých

roků. Vytvoříte tedy nejprve složkypo

dle letopočtů – 2012, 2013 a tak dále.

A poté v jednom z nich vytvořítetema

tické adresáře a ty poté zkopírujete i do

ostatních let. V tomto případě budete

navíc hned vědět, ve kterém roce byla

fotografi e pořízena. Složka „Londýn

2012“ tak půjde nejdříve do roku 2012

a teprve poté do složky „Dovolené“.Dal

ší případný výlet do Londýna o dva roky

později půjde do složky 2014. Proč to

takto já nedělám? Přijde mi, že sizbyteč

ně přidávám jeden krok. Navíc si často

nepamatuji, v jakém roce byla ta či ona

série snímků pořízena. V tomto případě

totiž musíte vědět i to, v jakém roce byly

snímky pořízeny, jinak to nemá smysl.

Krok 6:

No, a pokud bych se vás nyní jakofoto

grafa koncertů zeptal, kde mátesním

ky z vystoupení Erica Cleptona, řekli

byste mi: „Na externím diskuv adresá

ři Lightroom photos, v adresáři 2013,

v podadresáři Koncerty.“ A tambu

dou všechny vaše koncerty z daného

roku seřazené podle abecedy. Není to

jednoduché? Pokud budete používat

jednoduché názvy jako „PromoceTra

vis“ nebo „Zahradní slavnost“, budete

v suchu. Takže si nyní dejte nějaký čas

k tomu, abyste si adresáře uspořádali.


jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1  23 

Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Krok 7:

No a co když budete importovat nové

snímky z fotoaparátu? Uděláte přesně

to samé: zkopírujete je přímo dospráv

né tematické složky (o tom se dozvíte

více dále v této kapitole) a v nívytvo

říte adresář s přiléhavýma jednodu

chým jménem. Takže řekněme, že jste

fotili na koncertu KISS a Def Leppard

(měli společné vystoupení, což bymi

mochodem bylo super).Naimporto

vali byste je na externí disk do složky

Koncerty uvnitř složky Lightroom

photos. (Poznámka: Pokud fotíterůz

né akce, asi budete potřebovat ještě

adresář „Akce“, kde poté vytvořítedal

ší tematické složky jako „Koncerty“,

„Předávání cen“ nebo „Celebrity“.)

Krok 8:

Jak jsem již říkal – nejsem z těch, kteří

preferují rozdělení podle let. Takžepo

kud jste třeba svatební fotograf,bude

te své snímky dávat do složky „Svatby“,

v níž budou jednotlivé akce uspořádány

do složek pojmenovaných logicky jako

„Johnson_Anderson_Weddeing“a po

dobně. V tom případě, když vám zavolá

pan Johnson, že by chtěl dalšívytiš

těnou fotku ze své svatby, ihned víte,

kam máte sáhnout (hledání fotografi í

je jednodušší v samotném Lightroomu,

ale o tom více až v dalších kapitolách –

dobré je mít přehled i bez Lightroomu).

A pokud se budete řídit tímto návodem,

budete mít všechno bez problémů pod

palcem (a budete vypadat jako profík).

Tohle je celé to tajemství. Je to jakouni

verzální klíč ke šťastnému manželství

(tím jsou mimochodem dvě oddělené

koupelny). A je to venku. Dvě tajemství,

a to jsme ještě ani pořádně nezačali.


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 24  Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu

Importování

z fotoaparátu

do Lightroomu

(pro nováčky)

V této knize jsem udělal jednu velkou změnu. Týká se

právě importování fotografi í do Lightroomu, které nyní

nové uživatele učím úplně jinak. Pokud už tedyLightroom nějakou dobu používáte, můžete rovnoupřeskočit na stranu ???12???. Změnil jsem svoji výukovou

metodu po ohlasech mnoha fotografů, kteří jsou často

zmatení z toho, kde nakonec končí jejich fotografi e.Přeskočím tedy jednu funkci Lightroomu, která je promnoho lidí zmatečná, a celý proces se tak zprůhlední. Krok 1: Hned na začátku obejdeme ten jeden zmatečný krok v Lightroomu, nakterém se spousta lidí zasekávala (viz úvod tohoto návodu). Jednoduše tedy vložte svoji kartu do počítače nebo dočtečky a všechny fotografi e, které chcete stáhnout, zkopírujte na příslušné místo na externím disku. Lightroom k tomu vůbec nepotřebujete. Takže například tyto fotografi e z návštěvy Prahy dám na externí disk do hlavní složkyLightroom photos a poté do podadresáře Dovolené, kde vytvořím novousložku s názvem „Praha 2014“. Nyní tedy není možné, abyste nevěděli, kde vaše fotografi e skončily, protože jste si je do dané složky zkopírovali ručně. Krok 2: Takže nyní se podíváme na to, jakfotografi e dostat do Lightroomu (už s nimi vůbec nebudeme „fyzicky“hýbat, jen dáme Lightroomu vědět, kde jsou, abychom s nimi mohli začítpracovat). Naštěstí, vzhledem k tomu, že máte fotografi e již na disku, je topoměrně rychlý proces. Spusťte tedyLightroom a v levém dolním rohu modulu Library/Knihovna klepněte natlačítko Import/Importovat (v červeném kroužku na obrázku) nebo použijte klávesovou zkratku Ctrl+Shift+I (na Macu: Command+Shift+I).

SCOTT KELBY

SCOTT KELBY


jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1  25 

Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Krok 3:

Tím se dostanete do okna Import (viz

obrázek). Nyní musíte vzít v potaz, kde

máte uložené fotografi e, protože zde

se postupy trochu liší – jestli je máte

na pevném disku v počítači nebo zda

je máte na externím disku (pokud je

tohle váš případ, přeskočte rovnou ke

kroku 5). Pokud jste se rozhodli použít

interní disk, klepněte na něj v panelu

Source/Zdroj, abyste viděli, co všechno

na něm je. Proklepejte se až do svého

základního adresáře „Lightroompho

tos“, poté vyberte složku „Dovolené“

a nakonec „Praha 2014“, kterou jste

vytvořili při kopírování fotografi í. Nyní

byste měli vidět náhledy vašichfoto

grafi í v centrální části, připravené pro

import (pokud byste z nějakéhodůvo

du viděli pouze kompaktní zobrazení

okna, klepněte na tlačítko Show More

Options/Zobrazit více možností[šip

ka dolů v levém dolním rohu okna]).

Tip: Kolik je to snímků a kolik

zabírají místa

Pokud se podíváte do levéhodolní

ho rohu okna, uvidíte tam celkový

počet vybraným snímků a také jejich

celkovou velikost na pevném disku.

Krok 4:

Pokud chcete, můžete změnit velikost

náhledových obrázků pomocíjezd

ce Th umbnails/Miniatury v pravém

dolním rohu střední části okna, která

se nazývá Preview/Náhled.Standard

ně jsou označeny všechny fotografi e

ve vybraném adresáři. Pokud byste

některé z nich importovatnechtě

li, stačí zrušit jejich zaškrtnutív le

vém horním rohu každé fotografi e.

Pokračování

SCOTT KELBY


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

26  Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu

Krok 5:

Pokud jste své fotografi e uložili naex

terní disk (tohle velmi doporučuji – viz

předchozí návody), budete musetLi

ghtroomu ukázat, kde se daný disk

nachází. V této chvíli byste ho již měli

vidět v panelu Source, a to hned pod

interním pevným diskem. Najděte na

něm složku „Lightroom photos“,pomo

cí malé šipky vedle složky „Dovolené“

přejděte do tohoto adresáře a vyberte

vytvořenou složky „Praha 2014“. Nyní

uvidíte náhledy všech fotografi í veslož

ce. (Ke změně jejich velikosti použijte

jezdec Th umbnails v pravém spodním

rohu střední oblasti, (která sev Light

roomu nazývá Preview/Náhled.) Pokud

byste nějakou fotografi i importovat

nechtěli, stačí zrušit její zaškrtnutív le

vém horním rohu každé fotografi e.

Krok 6:

Vzhledem k tomu, že vaše fotografi e

jsou již na externím disku, bude proces

importu velmi krátký, ale je zde ještě pár

možností, které byste měli zvážit.Nej

prve se můžete rozhodnout, jak rychle

chcete, aby se vaše snímky při přiblížení

v Lightroomu načítaly. To nastavítev pa

nelu File Handling/Zpracování souborů

(vpravo nahoře) v rozevíracím seznamu

Build Previews/Vytvořit náhledy. Nyní se

můžete podívat na stranu 33 do kroku

11, kde popisuju detaily těch-to

možností, abyste se mohli rozhod-nout

pro tu, která je pro vás nejlepší.


jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1  27 

Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Krok 7:

Hned pod tím se nachází zaškrtávací

políčko Build Smart Previews/Vytvořit

chytré náhledy. Tuto možnost zapněte

pouze v případě, že s fotografi emibudete chtít pracovat v modulu Develop/

Vyvolávání (upravovat expozici,kontrast a tak dále) i když budete mítexterní disk odpojený od počítače. Tato možnost je hlavně pro ty, co pracují na notebooku, takže pokud to není váš případ, nechávejte tuto možnostvypnutou. O chytrých náhledech se můžete dozvědět více na straně ???23???. Také doporučuji nechat zaškrtnuté políčko u možnosti Don’t Import SuspectedDulicates/Neimportovat pravděpodobné duplikáty, aby se vám nestalo, žebudete mít některé fotografi e v Lightroomu dvakrát (to se může stát, kdyžimportujete několikrát z jedné karty). Že jeLightroom označil za duplikáty, poznáte tak, že jejich náhledy budou zašedlé. Pokud budou všechny fotografi e duplikáty,neůjde ani klepnout na tlačítko Import/ Improtovat. Pokud byste chtěli snímky rovnou přidat do kolekce (to vámčasem ušetří jeden krok), zaškrtnětepolíčko Add to Collection/Přidat do kolekce. Tím vyvoláte seznam vašich současných kolekcí. Stačí jednu z nich vybrat nebo klepnutím na tlačítko plus (+)vytvořit novou. A pokud jste v Lightroomu noví a ptáte se: „Co je to ta kolekce?“, tak tuto část prozatím přeskočte.Budeme se jim věnovat v druhé kapitole.

Krok 8:

Je zde ještě jedna sekce, o které byste

měli vědět. Jmenuje se Apply During

Import/Použít při importu. Tyto funkce

vysvětluji později na straně ???20??? od

kroku 14, tak se tam můžete podívat.

Ale nyní už jste připraveni klepnout na

tlačítko Import, abyste se svými novými

snímky z Prahy mohli začít pracovat.


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 28  Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu

Importování

z fotoaparátu

do Lightroomu

(pro zkušenější)

Pokud už Lightroom nějakou dobu používáte a přesně

víte, kam vaše fotografi e po importu zmizí, a nějak vás to

netrápí, tak vězte, že tento návod je právě pro vás.Udělám z vás něco jako Mistrovského kouzelnického nindžu

na úrovni 100 (alespoň co se týče procesuimportování fotek do Lightroomu). Nicméně pokud jstezačátečník a máte již své fotografi e na disku, nečtěte dál a vraťte

se na stranu ???8???. Za tuto radu mi budete vděční. Krok 1: Když otevřete Lightroom a připojíte fotoaparát či čtečku paměťových karet, objeví se před vámi dialogové oknoImort/Importovat (viz obrázek). Vrchní část okna je velmi důležitá. Říká vámtotiž, co a jak se stane. Zleva doprava: (1) ukazuje, odkud fotky pochází (v tomto případě je to fotoaparát); (2) co setěmto fotografi ím stane (v tomto případě budou z fotoaparátu zkopírovány); (3) a kam se budou kopírovat (v tomto případě na externí disk do známésložky „Lightroom photos“).Nechcete-li fotky z paměťové karty importovat nyní, klepněte na tlačítkoCancel/Zrušit. Dialogové okno zmizí. Jestliže okno Import zavřete, můžete se k němu vždy vrátit klepnutím na tlačítko Import (nalézá se ve spodní části levé oblasti panelů v  modulu Library/Knihovna). Krok 2: Pokud svůj fotoaparát či čtečkupaměťových karet připojíte, Lightroomautomaticky předpokládá, že z ní chcete importovat fotografi e. Uvidíte jiuvedenou na vrcholu seznamu vedletlačítka From/Odkud v levém horním rohu okna. Pokud byste chtěliimportovat z jiné karty (můžete mítpřipojeny dvě čtečky), klepněte na tlačítko From. Objeví se rozevírací seznam (viz obrázek), který vám nabídne možnost importu z jiné čtečky, ale i odjinud, například z vaší plochy nebo složek, ze kterých jste importovali naposledy.

SCOTT KELBYSCO

TT KELBY

1 2 3


jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1  29 

Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web

Krok 3:

Pod pravým dolním okrajemoblas

ti Preview/Náhled se nachází jezdec

Th umbnails/Miniatury, kterýmmůže

te regulovat velikost nahlíženýchfo

tografi í. Pokud byste je chtěli zvětšit,

stačí tento posuvník táhnout doprava.

Tip: Větší náhledy

Pokud si importovanou fotku chcete

prohlédnout v režimu celéobrazov

ky, stačí na ni poklepat nebo stisknout

klávesu E. Abyste se vrátili zpět naNá

hled, znovu na fotografi i poklepejte

nebo stiskněte klávesu G. Pokud byste

chtěli zvětšit náhledy pomocíkláves

nice, stačí stisknout klávesu + (plus).

Pro zmenšení je to pak logicky klávesa

- (minus). To funguje nejen v okněIm

port, ale také v celém modulu Library.

Krok 4:

Velká výhoda možnosti prohlédnout si

fotografi e ještě před importem je, že si

můžete nejdříve vybrat, kteréfotogra

fi e vůbec stojí za to kopírovat. (Pokud

jste si omylem vyfotili svoje vlastní nohy,

když jste se snažili získat co nejlepší

záběr, a to se mi stává skoro pořád, tak

není důvod tuto fotku vůbec stahovat,

ne?) Standardně má každá fotografi e

v levém horním rohu zaškrtnutépo

líčko (což znamená, že je označena pro

import). Pokud chcete nějaké fotografi e

vynechat, stačí zrušit jejich zaškrtnutí.

Pokračování


Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC

 30  Kapitola



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist