

Elektronická kniha:
Digitální fotografie v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
Autor:
Scott Kelby
Nakladatelství: | » Computer press |
Dostupné formáty ke stažení: | |
Upozornění: | většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2016 |
Počet stran: | 558 |
Rozměr: | 23 cm |
Úprava: | tran : ilustrace (převážně barevné) |
Vydání: | 1. vydání |
Spolupracovali: | překlad: Roman Bureš |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
ISBN: | 978-80-251-4687-3 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Podrobný průvodce nástrojem Adobe Photoshop Lightroom 6. Publikace detailně vysvětluje možnosti aplikace, která řeší komplexní správu, úpravu a prezentaci digitálních fotografií.
Lightroom 6 a jeho první cloudová verze s označením CC přináší spoustu zajímavých novinek a vylepšení. Pokud chcete naplno ovládnout všechny možnosti Lightroomu, je tato kniha určena právě vám. Nechte si poradit od skutečného profesionála a vaše práce s fotografiemi bude rázem zábavnější a efektivnější.
Scott Kelby, autor světových bestsellerů o digitální fotografii, jehož díla se již několik let překládají do mnoha světových jazyků, je rozhodně tím nejpovolanějším průvodcem. Seznámí vás se všemi potřebnými postupy při zpracování digitálních fotografií pomocí Lightroomu 6 a CC – od jejich uložení a rychlé správy přes menší či větší úpravy až po tisk a vytvoření vlastní knihy nebo působivé prezentace.
Stejně jako ostatní Kelbyho knihy, ani tato není klasickou uživatelskou příručkou s nudnými pasážemi o „nezbytné teorii“, ale čtivým a přehledným souborem praktických řešení, která vás jednoduše přivedou k požadovaným výsledkům.
S knihou se naučíte:
- Organizovat, třídit a zálohovat i velké množství fotografií
- Snadno opravit problémové fotografie
- Skládat panoramatické a HDR fotografie přímo v Lightroomu
- Provádět rychlé úpravy kontrastu, expozice a vyvážení bílé
- Snížit šum, retušovat nečistoty, odstranit červené oči a další chyby
- Vytvářet fotografické knihy, tisky a prezentace
- Používat novou mobilní aplikaci Lightroomu
- Automatizovat zpracování fotografií pomocí předvoleb
- Nastavit pracovní prostředí podle vašich požadavků
- Ovládnout všechny novinky Lightroomu 6 a CC
O autorovi:
Scott Kelby je fotograf, grafik, publicista, autor řady bestsellerů a uznávaný odborník na využití Adobe Photoshopu s důrazem na digitální fotografii. Je zároveň jedním z nejoblíbenějších lektorů kurzů Adobe Photoshop a redaktorem časopisu Photoshop User, který se na svých stránkách pravidelně věnuje i využití Photoshopu Lightroom. V češtině vyšlo již několik jeho knih, např. Digitální fotografie ve Photoshopu CS6, Fotografické postupy ŽIVĚ, Profesionální retušování portrétů nebo Nasvítit, fotografovat, retušovat.
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Umění
Elektronické knihy > Ostatní > Další formy
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura > Počítače a Internet
Naučná literatura > Počítače a Internet > Digitální fotografie
Naučná literatura > Počítače a Internet > Počítačové zpracování obrazu
Naučná literatura > Počítače a Internet > Grafické editory
Katalog předmětový > A > Adobe Photoshop Lightroom
Naučná literatura > Umění
Katalog vybraných autorů > K > Kelby - Scott Kelby
Katalog nakladatelství > C > Computer press

Kelby, Scott
Cena: 587 Kč

Kelby, Scott
Cena: 257 Kč

Kelby, Scott
Cena: 672 Kč

Kelby, Scott
Cena: 265 Kč

Kelby, Scott
Cena: 587 Kč

Kelby, Scott
Cena: 672 Kč
Scott Kelby
Digitální fotografie
v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
Computer Press
Brno
2016
Digitální fotografie
v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
Scott Kelby
Překlad: Roman Bureš
Odpovědný redaktor: Roman Bureš
Technický redaktor: Jiří Matoušek
Authorized translation from the English language edition, entitled
ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM CC BOOK FOR DIGITAL PHOTOGRAPHERS, THE,
1st Edition by SCOTT KELBY, published by Pearson Education, Inc, publishing as New Riders,
Copyright © 2015 by Scott Kelby.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval
system, without permission from Pearson Education, Inc.
CZECH language edition published by COMPUTER PRESS, an imprint of ALBATROS MEDIA a.s.
Copyright © Albatros Media a.s., 2015.
Objednávky knih:
http://knihy.cpress.cz
www.albatrosmedia.cz
eshop@albatrosmedia.cz
bezplatná linka 800 555 513
ISBN 978-80-251-4687-3
Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2016 ve společnosti Albatros Media a. s. se sídlem
Na Pankráci 30, Praha 4. Číslo publikace 23 880.
© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být kopírována
a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu
vydavatele.
1. vydání
3
Tato kniha je věnována
mému drahému příteli Mannymu Stiegmanovi.
Tento svět je mnohem lepším místem,
protože jsi v něm ty.
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
4
PODĚKOVÁNÍ
Každou svou knihu začínám stejně – poděkováním své úžasné ženě Kalebře. Kdybyste ji znali, pochopili
byste proč.
Možná to bude vypadat hloupě, ale když spolu jdeme nakupovat a ona mě pošle pro mléko, vždy se na mě při
mém příchodu ke košíku mile a krásně usměje. Není šťastná pouze kvůli tomu, že jsem našel mléko. Stejným
úsměvem mě totiž obdaruje vždy, když ji vidím, dokonce i kdybychom se od sebe odloučili jen na 60 vteřin.
Je to ten druh úsměvu, kterým do celého světa hlásí: „To je ten muž, kterého miluji.“
Pokud by se na vás vaše drahá polovička takto usmívala i tucetkrát denně už skoro čtyřiadvacet let vašeho
manželství, cítili byste se jako nejšťastnější chlapi na světě. A věřte mi – já jsem. Moje srdce dodnes bije jen pro
ni. Bude-li vás život podobný tomu mému, stanou se z vás neuvěřitelně šťastní a vděční muži, jakým jsem i já.
Takže, lásko, děkuji ti. Děkuji ti za tvou vlídnost, objetí, pochopení, rady, trpělivost, velkorysost a za to, že jsi
taková starostlivá a soucitná matka a manželka. Miluji tě.
Za druhé bych chtěl poděkovat svému synovi Jordanovi. První knihu jsem napsal, když byla má žena těhotná
a čekala právě Jordana (to bylo před 19 lety), a on doslova vyrůstal během mé tvorby. Byla paráda sledovat
jeho dětství i to, že vyrostl a je z něj skvělý mladý muž, který zdědil matčino něžné, milující srdcea milosrd
nost, která je v jeho věku ještě nepříliš obvyklá. Nyní se chystá na svůj první rok na vysoké škole (mimo svůj
rodný stát, fňuk) a já na něj nemohu být pyšnější. Možná si ale neuvědomuje, jak moc mi bude chybět jeho
úsměv ráno před školou a u stolu při večeři. Během svého života již zasáhl mnoho lidí, a přestože je tak mladý,
spoustu lidí ve svém okolí inspiruje. Nemůžu se dočkat toho, jakou lásku, dobrodružství a zábavu mu ještě
život přichystá. Svět potřebuje více lidí, jako jsi ty, můj milý chlapče!
Děkuji i naší překrásné dceři Kiře, která je odpovědí na naše modlitby, požehnáním ke staršímu bratrovi
a důkazem, že se zázraky dějí každý den. Jsi malá napodobenina své matky a já věřím, že neexistuje větší
kompliment, jaký jsem ti mohl složit. Jsi moje malé zlatíčko! Je velkým požehnáním, že nám doma poletuje
takový malý, kreativní, vtipný, šťastný, chytrý a prostě perfektní přírodní úkaz. Nemá vůbec ponětí o tom,
jak jsme na ni pyšní. Je jako dokonalost obalená v čokoládě s lentilkami. Nic moc lepšího už vymyslet nejde.
Velké díky patří mému velkému bratrovi Jeff ovi. Je toho tolik, za co ti jsem ve svém životě vděčný. Děkuji ti,
že jsi byl mým velkým vzorem, když jsem vyrůstal. Jsi nejlepší bratr, jakého by chlap mohl mít. A řekl jsem to
už milionkrát, ale určitě mě to nebude bolet, když to řeknu znovu – mám tě rád, brácho!
Upřímné poděkování patří i celému týmu v Kelby Media Group. Vím, každý si myslí, že je jeho tým opravdu
výjimečný, ale tentokrát – je to pravda. Jsem tak pyšný na to, že jsem s vámi se všemi mohl pracovat, a stále
žasnu nad tím, co jste každý boží den schopní vykonat. Neustále mě ohromujete svou vášní a hrdostí,kte
rou dáváte do všeho, co děláte.
Milé poděkování patří samozřejmě i mé editorce Kim Dotyové. Je to právě její úžasný přístup, vášeň, klid
a smysl pro detail, které mě drží u psaní knih. Při psaní knihy, jako je tato, se vám někdy může stát, že sebu
dete cítit osamělí. Ona mi však dává pocit, že v tom nejsem sám – že jsme tým. Často jsou to povzbuzující
slova či užitečné nápady, které mě vždy popostrčí dál, když narazím do zdi. Zkrátka a dobře, nemůžu tido
statečně poděkovat. Kim, jsi „nejlepší“!
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
5
http://kelbyone.com
Rovněž jsem velmi šťastný, že na designu mých knih pracuje skvělá a talentovaná Jessica Maldonadová (neboli
„Photoshop Girl“). Líbí se mi její návrhy a všechny ty její malé vychytávky, které do svých layoutů a návrhů
obálek přidává. Je nejen ohromně šikovná, ale i velmi chytrá grafi čka. Je radost s ní pracovat a v každémla
youtu, který vytvoří, je vždy pět kroků napřed. Jsem velmi, velmi rád, že ji mám ve svém týmu.
Dále děkuji technické editorce Cindy Snyderové, která mi pomáhá vyzkoušet všechny techniky popsané
v knize (a ujišťuje se, že jsem nevynechal ani jediný krok). Přijde na spoustu maličkostí, které by ostatnípře
hlédli. Díky, Cindy!
Rovněž děkuji svému nejlepšímu kamarádovi Davu Moserovi (také známému jako „světlo ve tmě, přírodní
živel, zázračné dítě atd.“), protože stále trvá na tom, že si otevřeme vlastní bar a že všechno, co děláme, musí
být ještě lepší než kdy předtím.
Děkuji „Velkému Davovi“ Damstrovi a jeho týmu, který sází text a obrázky, jakmile jsou hotové. Odvádískvě
lou práci a i v časovém presu dokáže vytvořit úhledný, jasný layout, který lidé milují. Jsi machr!
Dále děkuji svému kamarádovi a obchodnímu partnerovi Jeanu A. Kendrovi za jeho podporu a přátelství po
všechny ty roky. Pro mě, pro Kalebru i naši společnost znamenáš mnoho.
Velmi také děkuji Jeff u Gattovi a Audře Carpenterové za jejich tvrdou práci a odhodlání, díky čemuž je naše
společnost tím, čím je.
Velké poděkování patří také mé výkonné asistentce Lynn Millerové, která vždycky zažene tu „kočku, co se
u mě v kanceláři snaží vyskočit z krabice“ a díky níž jsem pořád soustředěný, organizovaný a dělám prostě
to, co mám. Navíc to dělá poměrně s lehkostí, což je známkou toho, jak je dobrá. Díky, Lynn.
Děkuji všem v nakladatelství Peachpit Press. Díky za všechnu vaši tvrdou práci a odhodlání dělat knihy,kte
ré vynikají. Děkuji i své dlouholeté vydavatelce Nancy Aldrich-Ruenzelové, která odchází do důchodu. Byla
čest s tebou pracovat a tvá moudrost, postřehy, znalosti a rady nikdy nebudou zapomenuty. A přestože nám
budeš velmi chybět, pokusíme se knihy dělat tak, abys na ně i ty mohla být pyšná.
Děkuji produktovému manažerovi Lightroomu Sharadu Mangalickovi a Tomu Hogartymu (vícekráli Adobe
pro digitální spokojenost) za odpovědi na mé pozdní noční emaily. Jste nejlepší!
Děkuji také všem přátelům u Adobe Systems: Brianu Hughesovi, Terrymu Whitovi, Scottu Morrisovi, Jimu
Heiserovi, Stephanu Nielsonovi, Bryanu Lamkinovi, Julianne Kostové a Russelu Prestonu Brownovi. A těm,
kteří tam již nejsou, ale zapomenuti nebyli: Barbara Riceová, Rye Livingston, John Loiacono, Kevin Coonor,
Deb Whitmanová, Addy Roff , Cari Gushikenová a Caren Gauthierová.
Chci poděkovat i všem talentovaným a nadaným fotografům, kteří mě toho v průběhu let tolik naučili –
včetně Moose Petersona, Joa McNallyho, Billa Fortneyho, George Leppa, Anne Cahillové, VincentaVersace
ho, Davida Zisera, Jima DiVitaleho, Cliff a Mautnera, Dava Blacka, Helene Glassmanové a Monteho Zuckera.
Děkuji i svým mentorům – jmenovitě Johnu Gradenovi, Jackovi Leemu, Davu Galesovi, Judy Farmerové
a Douglasovi Pooleovi.
Nejvíce však chci poděkovat Bohu a jeho synovi Ježíši Kristovi, a to především za to, že mě dovedli k ženě
mých snů, že nás obdarovali dvěma úžasnými dětmi a za to, že mi dovolili dělat něco, co skutečně miluji. Vždy
tu byl, když jsem ho potřeboval. Děkuji i za to, že mě požehnal báječným, naplňujícím a šťastným životem
i srdečnou a milující rodinou, se kterou ho mohu sdílet.
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
6
DALŠÍ KNIHY SCOTTA KELBYHO
Česky v nakladatelství Computer Press:
Tipy a triky pro Lightroom
Computer Press, 2016
Ještě lepší fotografi cké postupy ŽIVĚ
Computer Press, 2014
Digitální fotografi e ve Photoshopu CS6
Computer Press, 2013
Nasvítit, fotografovat, retušovat: Od prázdného ateliéru k profesionálním snímkům
Computer Press, 2012
Fotografi cké postupy ŽIVĚ: Videokurzy fotografi ckého svícení
Computer Press, 2012
Profesionální retušování portrétů
Computer Press, 2011
Další knihy v anglickém jazyce:
Th e Digital Photography Book, vols. 1, 2, 3 & 4
Scott Kelby’s 7-Point System for Adobe Photoshop CS3
Th e Photoshop Elements Book for Digital Photographers
Th e iPhone Book
Photoshop Down & Dirty Tricks
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
7
O autorovi
Scott Kelby je editorem, vydavatelem a spoluzakladatelem magazínu Photoshop
User, šéfredaktorem a vydavatelem časopisu Lightroom a moderátorem živétýdenní online talk show pro fotografy Th e Grid. Je také autorem úspěšnéhotýdenního webcastu Photoshop User TV.
Zároveň je prezidentem Národní asociace profesionálů Photoshopu (NAPP –National Association of Photoshop Professionals), obchodního sdružení pro uživatele
Adobe
®
Photoshopu
®
i prezidentem fi rmy Kelby Media Group, Inc. zabývající se
školením, vzděláváním a vydavatelskou činností.
Je též fotograf, grafi k a oceňovaný autor více než 50 knih, např. Digitální fotografi e
ve Photoshopu, Profesionální retušování portrétů, Nasvítit, fotografovat, retušovat:
Od prázdného ateliéru k profesionálním snímkům, Photoshop Classic Eff ects, Th e
iPhone Book, Th e iPod Book a Th e Digital Photography Book 1, 2, 3 & 4.
Poslední tři roky byl světově nejprodávanějším autorem v kategorii digitální fotografi e. Jeho kniha Th e Digital
Photography Book, part 1, je nejprodávanější knihou o digitální fotografi i v historii.
Jeho knihy byly rovněž přeloženy do desítek jazyků včetně češtiny, čínštiny, ruštiny, španělštiny, korejštiny,
polštiny, tchajwanštiny, francouzštiny, němčiny, italštiny, japonštiny, holandštiny, švédštiny, turečtiny,portugalštiny a mnoha dalších. Je držitelem prestižní ceny ASP International Award, kterou každoročně uděluje
Americká společnosti fotografů pro „ ... zvláštní a významný přínos ideálům profesionální fotografi e jako
umění i jako vědě“.
Scott Kelby je rovněž ředitelem školení Adobe Photoshop Seminar Tour a technickým předsedou konference
Photoshop World Conference & Expo. Podílí se také na celé řadě výukových DVD a online kurzů na Kelbyone.
com o Adobe Photoshopu. Uživatele tohoto softwaru školí již od roku 1993.
Více informací o něm najdete na:
• Jeho denním blogu: www.scottkelby.com
• Twitteru: @scottkelby
• Facebooku: www.facebook.com/skelby
• Google+: Scottgplus.com
Scott KelbyS tt Klb
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
8 Obsah
KAPITOLA 1 17
IMPORTOVÁNÍ
JAK DOSTAT FOTKY DO LIGHTROOMU
Dříve, než cokoliv uděláte, rozmyslete si,
kam uložíte svoje fotky . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Zvolte si svou zálohovací strategii . . . . . . . . . . . 19
Uspořádání fotografi í před importem
do Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Importování z fotoaparátu do Lightroomu
(pro nováčky) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Importování z fotoaparátu do Lightroomu
(pro zkušenější) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Používáte Lightroom na notebooku?
Zamilujete si chytré náhledy . . . . . . . . . . . . . . . 39
Ušetřete si čas s předvolbami importu
(a kompaktním zobrazením). . . . . . . . . . . . . . . 41
Import videa z digitální zrcadlovky . . . . . . . . . . . 43
Propojené focení (z fotoaparátu přímo
do Lightroomu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Použití překryvu ke srovnání fotografi e s layoutem 49
Tvorba vlastních předloh přiřazujících
název souboru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Úprava nastavení importu fotografi í. . . . . . . . . . 57
Výhody formátu souboru Adobe DNG . . . . . . . . 60
Tvorba vlastních předloh pro metadata
(a copyright) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Čtyři věci, které se nyní chcete dozvědět
o prostředí Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Zobrazení importovaných fotografi í . . . . . . . . . . 65
Použití Lights Dim, Lights Out a ostatních
režimů zobrazení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Opravdový režim celé obrazovky . . . . . . . . . . . . 69
Použití pohyblivých vodítek a mřížek . . . . . . . . . 70
KAPITOLA 2 75
KNIHOVNA
JAK SI FOTKY USPOŘÁDAT
Adresáře a proč s nimi nešachovat
(Tohle je opravdu důležité!) . . . . . . . . . . . . . . . 76
Třídění importovaných fotek pomocí kolekcí . . . . 80
Uspořádání fotografi í pomocí sad kolekcí . . . . . . 92
Používání chytrých kolekcí
k automatické organizaci . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Pořádek s využitím stohování snímků . . . . . . . . . 96
Kdy použít Rychlou kolekci . . . . . . . . . . . . . . 100
Jak a kdy používat Cílové kolekce . . . . . . . . . . . 102
Přidávání specifi ckých klíčových slov
pro pokročilé hledání . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Označení obličejů pro rychlé hledání lidí . . . . . . 108
Přejmenování fotek,
které již máte v Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . 115
Přidání popisků, copyrightu
a dalších metadat do fotografi í . . . . . . . . . . . . 116
Ohromte své přátele použitím GPS . . . . . . . . . 119
Uspořádání fotografi í na světové mapě . . . . . . . 121
Jak rychle najít požadované snímky . . . . . . . . . 127
Tvorba a používání více katalogů . . . . . . . . . . . 131
Z notebooku do stolního počítače:
synchronizace katalogů na dvou počítačích . . . . 133
Zálohování katalogu (tohle je VELMI důležité) . . 136
Opětovné propojení chybějících fotek . . . . . . . 138
Jak se vypořádat s katastrofami . . . . . . . . . . . . 140
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Obsah 9
KAPITOLA 3 147
PŘIZPŮSOBENÍ
NASTAVENÍ PROGRAMU DLE VAŠICH POTŘEB
Výběr informací, které uvidíte
v zobrazení Loupe/Lupa . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Výběr informací, které uvidíte
v zobrazení Grid/Mřížka . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Rychlejší a jednodušší práce s panely . . . . . . . . 154
Lightroom na dvou monitorech . . . . . . . . . . . 155
Výběr informací, které se zobrazí
na Filmstrip/Filmovém pásu . . . . . . . . . . . . . . 159
Osobitý vzhled s logem a jménem
v hlavičce Lightroomu. . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
KAPITOLA 4 167
ZÁKLADNÍ ÚPRAVY
JAK SI FOTKY „VYVOLAT“
Aby RAW vypadal víc jako JPEG. . . . . . . . . . . . 168
Nastavení vyvážení bílé . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Živé nastavení vyvážení bílé
při propojeném focení . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Zobrazení Before and After/Před a Po . . . . . . . . 176
Rychlý přehled panelu Basic/Základní . . . . . . . . 177
Nastavení celkové expozice pomocí
jezdce Exposure. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Automatické sjednocení expozic . . . . . . . . . . . 180
Rychlokurz histogramu (jaký jezdec co ovládá) . . 182
Automatické tónování (Lightroom to udělá za vás) . 183
Opravení problémové expozice – přepaly . . . . . 184
Opravení problémové expozice – stíny . . . . . . . 186
Nastavení bílého a černého bodu. . . . . . . . . . . 187
Dodejte snímkům „říz“ pomocí jezdce Clarity . . . 189
Oživení barev . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Použití tónové křivky pro přidání kontrastu . . . . 191
Použití úprav z jedné fotografi e na další snímky. . 196
Úprava několika fotografi í najednou
pomocí funkce Auto Sync . . . . . . . . . . . . . . . 198
Použití panelu Quick Develop v modulu Library . 199
Odhalte kouzlo tlačítka „Previous/Předchozí“ . . . 201
Všechny úpravy najednou (od začátku do konce) . . 203
KAPITOLA 5 207
LOKÁLNÍ ÚPRAVY
JAK UPRAVOVAT POUZE ČÁSTI FOTOGRAFIÍ
Zesvětlení, ztmavení a úprava
jednotlivých oblastí fotografi e . . . . . . . . . . . . 208
Pět dalších věcí, které byste měli vědět
o Štětci úprav . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Lokální opravy vyvážení bílé,
tmavých stínů a šumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
Retušování portrétů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
Oprava oblohy (a dalších věcí)
přechodovým fi ltrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Vlastní viněty a refl ektory pomocí
nástroje Radiální fi ltr . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
KAPITOLA 6 233
SPECIÁLNÍ EFEKTY
ABY VAŠE FOTKY BYLY ... SPECIÁLNÍ
Virtuální kopie – experimentování „bez rizika“ . . 234
Dvě užitečná využití RGB křivek . . . . . . . . . . . 236
Úprava jednotlivých barev pomocí HSL . . . . . . . 238
Jak přidat vinětaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
Jak na módní, kontrastní vzhled . . . . . . . . . . . 243
Tvorba černobílých fotografi í . . . . . . . . . . . . . 246
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
10 Obsah
Tvorba skvělých duplexů a dělených tónů . . . . . 250
Používání rychlých předvoleb (a tvorba vlastních) . 252
Jak skládat panoramata přímo v Lightroomu . . . 256
Tvorba 32bitových HDR snímků přímo
v Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Efekt mokrých dlažebních kostek. . . . . . . . . . . 265
KAPITOLA 7 269
LIGHTROOM NA CESTÁCH
JAK POUŽÍVAT MOBILNÍ APLIKACI
Čtyři super věci na mobilním Lightroomu . . . . . 270
Nastavení Lightroomu na mobilním zařízení. . . . 272
Synchronizace fotografi í a práce s kolekcemi . . . 274
Řazení snímků, přidávání vlajek a hodnocení . . . 282
Úpravy snímků v mobilním zařízení . . . . . . . . . 284
Ořezávání a otáčení v mobilní aplikaci . . . . . . . 290
Prezentace snímků klientům na mobilním zařízení . . 292
Čtyři poslední super věci na mobilním Lightroomu . 298
KAPITOLA 8 303
PROBLÉMOVÉ FOTOGRAFIE
JAK OPRAVIT BĚŽNÉ PROBLÉMY
Oprava fotografi í s protisvětlem . . . . . . . . . . . 304
Redukce šumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
Zrušení změn provedených v Lightroomu . . . . . 308
Oříznutí fotek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
Ořezávání s Lights Out je prostě boží . . . . . . . . 313
Narovnání křivých fotek . . . . . . . . . . . . . . . . 314
Jednoduché hledání skvrn a prachu . . . . . . . . . 316
Odstraňování věcí nástrojem Spot Removal . . . . 319
Odstranění červených očí . . . . . . . . . . . . . . . 322
Opravy zkreslení objektivu . . . . . . . . . . . . . . . 323
Opravení okrajové vinětace . . . . . . . . . . . . . . 332
Ostření fotografi í v Lightroomu. . . . . . . . . . . . 334
Oprava chromatických aberací
(těch otravných barevných lemů). . . . . . . . . . . 339
Základní kalibrace fotoaparátu v Lightroomu . . . 340
KAPITOLA 9 345
EXPORT SNÍMKŮ
JAK UKLÁDAT VE FORMÁTECH JPEG, TIFF ATD.
Ukládání fotografi í ve formátu JPEG . . . . . . . . . 346
Přidání vodoznaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 354
Posílání fotografi í z Lightroomu emailem. . . . . . 358
Exportování původní fotografi e ve formátu RAW . 360
Jednoduché a rychlé sdílení fotografi í . . . . . . . . 362
KAPITOLA 10 371
PŘECHOD DO PHOTOSHOPU
KDY JE VHODNÝ A JAK NA NĚJ
Nastavení souborů odesílaných do Photoshopu . 372
Photoshop: Cesta tam a zase zpátky . . . . . . . . . 373
Automatické úpravy Photoshopu
přímo z Lightroomu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
KAPITOLA 11 389
KNIHA LÁSKY
JAK VYTVÁŘET FOTOGRAFICKÉ KNIHY
Než začnete dělat svou první knihu . . . . . . . . . 390
První kniha úplně od začátku . . . . . . . . . . . . . 392
Přidávání textových popisků do knihy. . . . . . . . 404
Tvorba a úprava číslování stránek . . . . . . . . . . 408
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Obsah 11
Čtyři věci, které chcete vědět o šablonách
rozvržení stránek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410
Tvorba a uložení vlastních layoutů . . . . . . . . . . 412
Tvorba textů na obálku . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
Trik pro tvorbu vlastních šablon . . . . . . . . . . . 418
KAPITOLA 12 423
PREZENTACE
JAK PŘEDVÉST VÝSLEDKY SVÉ PRÁCE
Vytvoření rychlé základní prezentace . . . . . . . . 424
Úprava vzhledu prezentace . . . . . . . . . . . . . . 428
Přidejte do své prezentace video . . . . . . . . . . . 434
Kreativní hrátky s fotografi í na pozadí. . . . . . . . 436
Práce s vrženým stínem a ohraničením . . . . . . . 442
Přidání dalšího textu a vodoznaků . . . . . . . . . . 443
Přidání úvodních a závěrečných titulků . . . . . . . 444
Přidání doprovodné hudby . . . . . . . . . . . . . . 446
Nastavení přechodů a délky trvání snímku . . . . . 448
Sdílení vaší prezentace . . . . . . . . . . . . . . . . . 449
KAPITOLA 13 453
TISK
JAK FOTOGRAFIE SPRÁVNĚ VYTISKNOUT
Tisknutí jednotlivých fotografi í . . . . . . . . . . . . 454
Tvorba stránky s miniaturami různých fotografi í . 458
Tvorba vlastních layoutů od nuly . . . . . . . . . . . 466
Přidání textu do tiskových layoutů . . . . . . . . . . 470
Tisk několika stejných fotek na jednu stránku . . . 472
Uložení vlastních layoutů jako předloh . . . . . . . 477
Jak uložit kompletní tiskovou stranu. . . . . . . . . 478
Tisk stránek se zahaleným pozadím . . . . . . . . . 479
Finální nastavení tisku a správy barev . . . . . . . . 482
Uložení stránky do formátu JPEG . . . . . . . . . . . 493
Přidání vlastních rámečků v modulu Print . . . . . 495
KAPITOLA 14 501
LAYOUT
JAK VYTVOŘIT SKVĚLÁ ROZVRŽENÍ PRO WEB
A TISK
Zde jsou některé mé layouty, které můžete použít . . 502
KAPITOLA 15 517
ZRCADLOVKA A VIDEO
JAK PRACOVAT S VIDEEM Z DIGITÁLNÍ
ZRCADLOVKY
Práce s videem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 518
KAPITOLA 16 529
PORTÉT
MŮJ PRACOVNÍ POSTUP OD FOCENÍ AŽ PO TISK
První krok: Vše začíná focením . . . . . . . . . . . . . . 530
Druhý krok: Co je třeba udělat ihned po focení . . . . 531
Pokud nefotíte propojeně,
zde je postup importu z karty . . . . . . . . . . . . . . . 532
Třetí krok: Výběr dobrých fotek a tvorba kolekce . . 533
Čtvrtý krok: Rychlá retuše nejlepších snímků . . . . . 536
Pátý krok: Odeslání zkušebních snímků klientům . . 538
Šestý krok: Finální úpravy a práce s Photoshopem . . 540
Sedmý krok: Doručení dokončeného snímku . . . . . 545
Deset důležitých rad pro začátečníky . . . . . . . . . . 547
Karta pro vyvážení bílé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 561
REJSTŘÍK
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
12 Předmluva
(Přibližně) Sedm
věcí, které byste
měli vědět dříve,
než začnete číst
tuto knihu
SCOTT KELBY
SCOTT KELBYSCO
TT KELBY
Ze všeho nejdříve se chci doopravdy ujistit, že v průběhu
čtení vytěžíte z této knihy maximum. Pokud si tedynajdete dvě minutky času a přečtete si následujících (více méně)
sedm věcí, pak mohu zaručit, že se vám bude s Lightroomem
i s touto knihou pracovat mnohem lépe. (A navíc minebudete zbytečně posílat emaily a ptát se na něco, co je zde
vysvětlené. Všichni, kteří tuto část přeskočí, se tomu však
nevyhnou.) Mimochodem tyhle obrázky jsou tu jen naukázku. Hej, jsme přeci fotografové – víme, že na vzhledu záleží.
(1)Tato kniha je pro uživateleLightroo mu 6 i CC (jsou úplně stejné).
Vůbec nezáleží na tom, jakou verzi z těchto dvou vlastníte. Pokud máte Lightroom CC a uvidíte zde napsáno Lightroom 6, nemusíte panikařit.Mimochodem pokud jste předplatiteli verze Lightroom CC, dostali jstezdarma i verzi pro váš mobil či tablet,takže zde najdete jednu kapitolu o použití těchto aplikací. Pokud máteLightroom 6, můžete tuto kapitolu přeskočit. (2) Celou řadu klíčových fotekpoužitých v této knize si můžete bez
problémů stáhnout na adrese ht tp://
kelbyone.com/books/lrcc, a použít tak
v postupu stejné obrázky, jaké jsem
použil i já sám. Vidíte, to je jednaz podstatných informací, o kterou byste přišli,
kdybyste tuto část přeskočilia začali číst kapitolu 1. Pak byste mi posílali
výhružné emaily a nadávali mi, že jsem
vám neřekl, kde je možné si fotkystáhnout. A nebyli byste první ani poslední.
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Předmluva 13
(3) Pokud jste četli mé další knihy,
pak víte, že v nich obvykle „přeskakuji“.
Ale u Lightroomu je to jiné. Tutoknihu jsem napsal v takovém sledu, abyste
s tímto programem mohli ihned začít
pracovat. Novým uživatelůmLightroomu doporučuji začít kapitolou 1a pokračovat postupně v uvedeném pořadí.
Ale pozor! Je to vaše kniha, a když se
rozhodnete vydlabat vnitřeka uložit tam cennosti, nikdy to nezjistím.
(4) O fi ciální název softwaru zní: „Adobe Photoshop Lightroom 5“,jelikož se jedná o člena rodinyPhotoshopu. Kdybych ho však v knize vždy, když se o něm zmíním, nazýval„Adobe Photoshop Lightroom 5“, asi byste mě nejspíš zaškrtili (nebo osobusedící vedle vás). Z tohoto důvodu budu tedy od této chvíle používat jenoznačení „Lightroom“ či „Lightroom 5“. (5) Úvodní stránka na začátkukaždé kapitoly je navržena tak, aby vám
poskytla malou a rychlou duševní
přestávku. Čestně, nemá mnoho co
do činění s danou kapitolou. Veskutečnosti nemá mnoho společného
s ničím, ale je to jedna z mých tradic
(dělám to ve všech knihách).Nicméně pokud patříte mezi opravdu„vážné“ osoby, můžete je vždy přeskočit,
protože vám určitě polezou na nervy.
SCOTT KELBY
SCOTT KELBY
SCO
TT KELBY
SCO
TT KELBY
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
14 Předmluva
(6) Na konci knihy najdetespeciál
ní bonusovou kapitolu, v níž se s vámi
podělím o svůj kompletní pracovní
postup při tvorbě portrétů. Nejprve si
však přečtěte celou knihu a teprve pak
běžte na bonus, protože jinak nebudete
vědět, co vám chci říct (z tohotodů
vodu jsem ho dal až na konec knihy).
(7) Kde je kapitola ohledněmodu
lu Web? Najdete ji na internetových
stránkách (adresa je níže v bodu 7.2).
Dal jsem ji tam, protože Adobe ho, tak
trochu, opustilo (ne ofi ciálně, alev po
sledních verzích k němu nepřidaližád
né nové funkce, takže vám nemohu
doporučit, abyste ho používali). Stejně
jsem tuto část ale upravil na novou verzi
a nahrál na web, takže to můžete brát
jako bonus, který ale nikdy nepoužijete.
SCOTT KELBY
SCOTT KELBY
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Předmluva 15
(7,1) Co takhle nějaká coolpřednastavení pro modul Develop? Myslím
si, že si je zasloužíte (teda alespoň až
dočtete tuto knihu). Pokud jsteúplným začátečníkem a nevíte, co jsou to
přednastavení, můžete si je představi t
jako takové „zázraky na jednoklepnutí“ pro vylepšení vašich fotek. Těchto
věcí je celá řada a většinu z nichdostanete za peníze. Ale protože mi na vás
neskonale záleží (nebo protože jste si
jednoduše koupili tuto knihu, důvod si
můžete vybrat), připravil jsem pro vás
kolekci těchto pomůcek zcelazadarmo. Najdete je na stránce knihy, kde se
nachází všechen doplňkový obsah.Odkaz najdete v bodě 7.2 na této stránce.
(7,2) Udělal jsem krátké bonusové
video. Ukáže vám, jak si vytvořitIdentifi kační tabulku s průhledností (dozvíte se o nich v kapitolách 12 a 13). Najdete ho na http://kelbyone.com/books/lrcc. Tak jo, otočte stránku a jdeme na to.
SCOTT KELBY
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
AUTOR: SCOTT KELBY | EXPOZICE: 1/1250 | OHNISKOVÁ VZDÁLENOST: 19 mm | CLONA: f/7.1
jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1 17
Dobrá, pokud čtete tento úvod,předokládám, že jste si přečetli mojekrátké varování z předchozí strany. To jasně
říká, že úvodní stránky vlastně nemají
moc společného se samotnoukapitolou a máte si u nich odpočinout od
neustálého učení. Bohužel výjimkapotvrzuje pravidlo hned v první kapitole,
protože ... no, předpokládám, že ještě
nepotřebujete žádnou pauzu naobnovu svých mentálních dovedností.Každopádně jsem nechtěl úvodní stranu
pro první kapitolu úplně vynechat, ale
to byste tu našli jen prázdnoustránku. Pokud jsem se něco za svou kariéru
naučil, je to to, že čtenáři nemají rádi
prázdné stránky. Proto také v některých
knihách najdete nápis „Tato strana byla
záměrně ponechána prázdná“. To mě
doopravdy fascinuje. Částečně proto,
že vám nikdy neřeknou, proč ji nechali
záměrně prázdnou, a také proto, že ta
stránka již není prázdná, když na ni tu
větu vytisknou. Takže je to vlastnějeden velký podvod s prázdnými stranami,
přestože se to vydavatelé snaží zakrýt
nějakým „tiskovým rozložením“,„počtem stran v tiskovém archu“, „falešnou
a zlou propagandou šířenouasociálními skupinami“ nebo dalšímitechnickými důvody, proč že to ta stránka musí
zůstat volná. A já prostě nechci,abyste si mysleli, že tato stránka je součástí
téhle rozsáhlé prázdnostránkovékonspirace. Takže přestože zatímnepotřebujete žádnou přestávku (i když teď
už možná ano), dostanete ji, ať chcete
nebo ne. Vydavatelskou hantýrkou se
tomu říká „předplatba“. Sice se tomu
tak v reálu doopravdy neříká, ale to, jak
se tomu říká, se dá vyjádřit pouze na
stránkách, které byly „záměrněponechány prázdné“. (Hej, já vás varoval, že
tyhle úvody budou vypadat podobně.)
IMPORTOVÁNÍ
jak dostat fotky do lightroomu
KKKAAAPPPIITTTOOLLAA 11
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
18 Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu
Dříve, než cokoliv
uděláte, rozmyslete
si, kam uložíte
svoje fotky
Ještě dříve, než se ponoříte do Lightroomu a začneteimortovat fotografi e, je třeba, abyste se rozhodli, kam svou
knihovnu uložíte. Není to tak snadné rozhodování, jak se
může na první pohled zdát. Je třeba vzít v úvahu množství
dosud pořízených snímků (a to, kolik jich chcetepomocí Lightroomu spravovat) i to, kolik jich pořídítev několika následujících letech. V neposlední řadě musíte zjistit,
zda máte pro uložení tisíců fotek dostatek volnéhomísta na počítači či externím pevném disku. Dobrou zprávou
je, že ceny disků jsou v poslední době na svém minimu. Pořiďte si externí pevný disk: Svůj katalog i fotografi e samozřejmě můžete ukládat i na pevný diskv počítači, pokud na něm máte dostatek místa. Nicméně pokud bych radil kamarádovi, který začíná s Lightroomem, určitě bych mu řekl, ať si pořídí externí disk. A to opravdu velký, rozhodně větší, než sipůvodně myslel (pro začátek třeba kolem 4 TB). Pokud byste totiž chtěli veškeré své fotografi e skladovat na internímdisku, bude pravděpodobně plný, než byste řekli švec, a externí disk budete kupovat stejně. Takže vám radím se tomuvyhnout a koupit si velký a rychlý externí disk (Lightroom s nimi umí pracovat velmi pěkně). Nicméně ať už serozhodnete pro jakékoliv řešení, zaplníte jejdříve, než jste si mysleli (mimochodem já používám diskové řešení od společnosti G-Technology), protože dnes už jestandardem mít spoustu megapixelů.Nejlevnější čtyřterabytový disk sežene za cenu kolem čtyř tisíc korun. A pokud si myslíte, že takto velký disk nemáte šanci zaplnit, zamyslete se nad následujícím: Pokud fotíte jen jednou týdněa nezalníte při focení nic víc než jednu 16 GB kartu, pak budete za jediný rokpotřebovat více než 400 GB místa na pevném disku. A to budou jen nové fotografi e. Se staršími snímky to vůbec nepočítá.
SCOTT KELBY a BRAD MOORESCO
TT KELBY
a
BRAD M
OO
RE
jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1 19
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Zvolte si svou
zálohovací strategii Jakmile si pořídíte dostačující pevný disk, na němž bude uložena vaše celoživotní tvorba – zamyslete se nad tím, co se stane, až tento disk vyhoří. Všimněte si, že neříkám„pokud vyhoří“, ale „až vyhoří“. Všechny disky nakonec zemřou a všechen svůj obsah vezmou s sebou. A proto jenaprosto nutné, abyste měli alespoň (opravdu „alespoň“) jednou zálohovanou celou svoji knihovna. Tohle není legarace.
Musí to být úplně jiná disková
jednotka
Vaše zálohy musí být na naprostonezávislém externím disku (nesmí býtpouze na jiném virtuálním oddílu jednoho
fyzického disku). Už jsem se setkals fotografy, kteří zálohovali celý život na
stejný fyzický disk, aniž by si uvědomili,
že v případě problému jim takovázáloha nepomůže. Zálohu tedy musíte mít
určitě na disku, který je zcela nezávislý.
Druhá a třetí strategie
Pokud váš domov zasáhne požár,povodeň nebo tornádo, je velkápravděodobnost, že ztratíte oba dva disky.
Stejně tak pokud vás někdo vykrade,
tak vám zálohovací diskpravděpodobně nenechá. Proto byste měli zvážit, zda
nemít zálohu někde jinde nežoriginální snímky. Například já mám jedentakový disk doma a druhý s tím samým
obsahem v kanceláři. No a třetístrategií je mít jednu kopii celé knihovny
někde v cloudu (vzdáleném úložišti).
Já používám službu Crash Plan, která
za mě všechno zálohujeautomaticky na jejich servery, a platím jim za to
měsíční poplatek. Myslím si, že se mi
to vyplatí. Alespoň mám klid na duši.
SCOTT KELBY a BRAD MOORESCO
TT KELBY
a
BRAD M
OO
R
E
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
20 Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu
Uspořádání
fotografi í před
importem do
Lightroomu
Docela často mluvím s fotografy, kteří mi ani nejsou
schopni říct, kde v počítači mají své fotografi e uložené.
Často je to samotné štve a cítí, že nad svými souborynemají kontrolu, což nemá s Lightroomem nicspolečného. Pokud si ale snímky uspořádáte ještě předtím, než se
pustíte do používání Lightroomu, ušetří vám to mnoho
starostí. A nejen že budete sami vědět, kde se vašefotografi e potulují, budete navíc moci kohokoliv navigovat
tak, aby vám poslal soubor, který zrovna potřebujete. Krok 1: Připojte k počítači externí diska vytvořte si na něm základní adresář vaší fotografi cké knihovny. Tohle jeadresář, do kterého přijdou všechny nové fotografi e i ty, které jste jižnasbírali (to je klíč k přehledné souborové struktuře). Já mám tento adresářpojmenovaný „Lightroom photos“, ale vy si můžete vymyslet jméno, jaké chcete (ale měli byste si hozapamatovat). Zjednodušíte si tím i zálohování snímků, protože nyní bude stačitzálohovat pouze tento jeden adresář. Krok 2: Uvnitř tohoto adresáře si potévytvořte několik dalších, rozdělených podle témat. Například Sport, Rodina,Dovolená, Lidé, Krajinky a tak dále.Všechno pěkně odděleně. Já jsem si dokonce vytvořit i více složek pro různé sporty, ale to vy dělat nemusíte. Já jsem tuto strategii zvolil proto, že fotím spoustu různých sportů: baseball, motorizmus, fotbal, basketbal a jiné. To miumožní rychle najít přesně to, co potřebuji, v případě, že nejsem v Lightroomu.
jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1 21
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Krok 3:
Všechny fotografi e, které máte jižv po
čítači, máte pravděpodobně ve spoustě
různých složek na různých místech.Va
ším úkolem nyní je přetáhnout všechny
tyto složky do příslušných nověvytvo
řených adresářů na externím disku dle
tématu. Takže fotografi e z výletu na
Havaj půjdou do „Dovolené“ –a po
kud tento adresář nemátepojmeno
vaný nějak smysluplně, doporučuji ho
po zkopírování přejmenovat třeba na
„Maui dovolená 2013“. Čím jednodušší
a popisnější jméno mu dáte, tím lépe.
Fotografi e ze softbalového zápasu vaší
dcery pak půjdou do složky Sport nebo
do Rodina – to záleží na vás. Jakmile
ale tohle rozhodnutí uděláte, mělibys
te i ostatní snímky ze sportovních akcí
vašich ratolestí měli dávat do tohoto
adresáře. Hlavní je být konzistentní.
Krok 4:
Přesouvání souborů do nových složek
nebude trvat tak dlouho, jak se obáváte.
Pokud máte ve svých fotografi íchvel
ký guláš, zabere to maximálně několik
hodin. A čeho tím dosáhnete? No,mi
nimálně budete vědět, kde máte jaké
fotografi e, a to aniž byste museli být
přímo u počítače. Například když budu
chtít vědět, kde máte snímky z dovolené
v Itálii, nebudete váhat ani vteřinu – ve
složce Itálie mezi dovolenými.A po
kud jste tam byli víckrát, budou tam
adresáře jako „Itálie zima 2014“, „Itálie
jaro 2012“ a „Itálie léto 2010“ – a já vám
budu závidět, že jste tam byli více než
jednou. Pravděpodobně se vás na to
ptát nebudu, ale kdyby se to stalo,bu
dete mi moci bez váhání odpovědět.
Pokračování
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
22 Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu
Krok 5:
Pokud byste chtěli fotografi e ještětro
chu více protřídit, můžete zvolit jinou
strategii a přidat si jeden mezistupeň.
Místo zakládání tematických adresářů
přímo v kořenovém adresáři„Lightro
om photos“ je zařadíte do jednotlivých
roků. Vytvoříte tedy nejprve složkypo
dle letopočtů – 2012, 2013 a tak dále.
A poté v jednom z nich vytvořítetema
tické adresáře a ty poté zkopírujete i do
ostatních let. V tomto případě budete
navíc hned vědět, ve kterém roce byla
fotografi e pořízena. Složka „Londýn
2012“ tak půjde nejdříve do roku 2012
a teprve poté do složky „Dovolené“.Dal
ší případný výlet do Londýna o dva roky
později půjde do složky 2014. Proč to
takto já nedělám? Přijde mi, že sizbyteč
ně přidávám jeden krok. Navíc si často
nepamatuji, v jakém roce byla ta či ona
série snímků pořízena. V tomto případě
totiž musíte vědět i to, v jakém roce byly
snímky pořízeny, jinak to nemá smysl.
Krok 6:
No, a pokud bych se vás nyní jakofoto
grafa koncertů zeptal, kde mátesním
ky z vystoupení Erica Cleptona, řekli
byste mi: „Na externím diskuv adresá
ři Lightroom photos, v adresáři 2013,
v podadresáři Koncerty.“ A tambu
dou všechny vaše koncerty z daného
roku seřazené podle abecedy. Není to
jednoduché? Pokud budete používat
jednoduché názvy jako „PromoceTra
vis“ nebo „Zahradní slavnost“, budete
v suchu. Takže si nyní dejte nějaký čas
k tomu, abyste si adresáře uspořádali.
jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1 23
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Krok 7:
No a co když budete importovat nové
snímky z fotoaparátu? Uděláte přesně
to samé: zkopírujete je přímo dospráv
né tematické složky (o tom se dozvíte
více dále v této kapitole) a v nívytvo
říte adresář s přiléhavýma jednodu
chým jménem. Takže řekněme, že jste
fotili na koncertu KISS a Def Leppard
(měli společné vystoupení, což bymi
mochodem bylo super).Naimporto
vali byste je na externí disk do složky
Koncerty uvnitř složky Lightroom
photos. (Poznámka: Pokud fotíterůz
né akce, asi budete potřebovat ještě
adresář „Akce“, kde poté vytvořítedal
ší tematické složky jako „Koncerty“,
„Předávání cen“ nebo „Celebrity“.)
Krok 8:
Jak jsem již říkal – nejsem z těch, kteří
preferují rozdělení podle let. Takžepo
kud jste třeba svatební fotograf,bude
te své snímky dávat do složky „Svatby“,
v níž budou jednotlivé akce uspořádány
do složek pojmenovaných logicky jako
„Johnson_Anderson_Weddeing“a po
dobně. V tom případě, když vám zavolá
pan Johnson, že by chtěl dalšívytiš
těnou fotku ze své svatby, ihned víte,
kam máte sáhnout (hledání fotografi í
je jednodušší v samotném Lightroomu,
ale o tom více až v dalších kapitolách –
dobré je mít přehled i bez Lightroomu).
A pokud se budete řídit tímto návodem,
budete mít všechno bez problémů pod
palcem (a budete vypadat jako profík).
Tohle je celé to tajemství. Je to jakouni
verzální klíč ke šťastnému manželství
(tím jsou mimochodem dvě oddělené
koupelny). A je to venku. Dvě tajemství,
a to jsme ještě ani pořádně nezačali.
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
24 Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu
Importování
z fotoaparátu
do Lightroomu
(pro nováčky)
V této knize jsem udělal jednu velkou změnu. Týká se
právě importování fotografi í do Lightroomu, které nyní
nové uživatele učím úplně jinak. Pokud už tedyLightroom nějakou dobu používáte, můžete rovnoupřeskočit na stranu ???12???. Změnil jsem svoji výukovou
metodu po ohlasech mnoha fotografů, kteří jsou často
zmatení z toho, kde nakonec končí jejich fotografi e.Přeskočím tedy jednu funkci Lightroomu, která je promnoho lidí zmatečná, a celý proces se tak zprůhlední. Krok 1: Hned na začátku obejdeme ten jeden zmatečný krok v Lightroomu, nakterém se spousta lidí zasekávala (viz úvod tohoto návodu). Jednoduše tedy vložte svoji kartu do počítače nebo dočtečky a všechny fotografi e, které chcete stáhnout, zkopírujte na příslušné místo na externím disku. Lightroom k tomu vůbec nepotřebujete. Takže například tyto fotografi e z návštěvy Prahy dám na externí disk do hlavní složkyLightroom photos a poté do podadresáře Dovolené, kde vytvořím novousložku s názvem „Praha 2014“. Nyní tedy není možné, abyste nevěděli, kde vaše fotografi e skončily, protože jste si je do dané složky zkopírovali ručně. Krok 2: Takže nyní se podíváme na to, jakfotografi e dostat do Lightroomu (už s nimi vůbec nebudeme „fyzicky“hýbat, jen dáme Lightroomu vědět, kde jsou, abychom s nimi mohli začítpracovat). Naštěstí, vzhledem k tomu, že máte fotografi e již na disku, je topoměrně rychlý proces. Spusťte tedyLightroom a v levém dolním rohu modulu Library/Knihovna klepněte natlačítko Import/Importovat (v červeném kroužku na obrázku) nebo použijte klávesovou zkratku Ctrl+Shift+I (na Macu: Command+Shift+I).
SCOTT KELBY
SCOTT KELBY
jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1 25
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Krok 3:
Tím se dostanete do okna Import (viz
obrázek). Nyní musíte vzít v potaz, kde
máte uložené fotografi e, protože zde
se postupy trochu liší – jestli je máte
na pevném disku v počítači nebo zda
je máte na externím disku (pokud je
tohle váš případ, přeskočte rovnou ke
kroku 5). Pokud jste se rozhodli použít
interní disk, klepněte na něj v panelu
Source/Zdroj, abyste viděli, co všechno
na něm je. Proklepejte se až do svého
základního adresáře „Lightroompho
tos“, poté vyberte složku „Dovolené“
a nakonec „Praha 2014“, kterou jste
vytvořili při kopírování fotografi í. Nyní
byste měli vidět náhledy vašichfoto
grafi í v centrální části, připravené pro
import (pokud byste z nějakéhodůvo
du viděli pouze kompaktní zobrazení
okna, klepněte na tlačítko Show More
Options/Zobrazit více možností[šip
ka dolů v levém dolním rohu okna]).
Tip: Kolik je to snímků a kolik
zabírají místa
Pokud se podíváte do levéhodolní
ho rohu okna, uvidíte tam celkový
počet vybraným snímků a také jejich
celkovou velikost na pevném disku.
Krok 4:
Pokud chcete, můžete změnit velikost
náhledových obrázků pomocíjezd
ce Th umbnails/Miniatury v pravém
dolním rohu střední části okna, která
se nazývá Preview/Náhled.Standard
ně jsou označeny všechny fotografi e
ve vybraném adresáři. Pokud byste
některé z nich importovatnechtě
li, stačí zrušit jejich zaškrtnutív le
vém horním rohu každé fotografi e.
Pokračování
SCOTT KELBY
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
26 Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu
Krok 5:
Pokud jste své fotografi e uložili naex
terní disk (tohle velmi doporučuji – viz
předchozí návody), budete musetLi
ghtroomu ukázat, kde se daný disk
nachází. V této chvíli byste ho již měli
vidět v panelu Source, a to hned pod
interním pevným diskem. Najděte na
něm složku „Lightroom photos“,pomo
cí malé šipky vedle složky „Dovolené“
přejděte do tohoto adresáře a vyberte
vytvořenou složky „Praha 2014“. Nyní
uvidíte náhledy všech fotografi í veslož
ce. (Ke změně jejich velikosti použijte
jezdec Th umbnails v pravém spodním
rohu střední oblasti, (která sev Light
roomu nazývá Preview/Náhled.) Pokud
byste nějakou fotografi i importovat
nechtěli, stačí zrušit její zaškrtnutív le
vém horním rohu každé fotografi e.
Krok 6:
Vzhledem k tomu, že vaše fotografi e
jsou již na externím disku, bude proces
importu velmi krátký, ale je zde ještě pár
možností, které byste měli zvážit.Nej
prve se můžete rozhodnout, jak rychle
chcete, aby se vaše snímky při přiblížení
v Lightroomu načítaly. To nastavítev pa
nelu File Handling/Zpracování souborů
(vpravo nahoře) v rozevíracím seznamu
Build Previews/Vytvořit náhledy. Nyní se
můžete podívat na stranu 33 do kroku
11, kde popisuju detaily těch-to
možností, abyste se mohli rozhod-nout
pro tu, která je pro vás nejlepší.
jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1 27
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Krok 7:
Hned pod tím se nachází zaškrtávací
políčko Build Smart Previews/Vytvořit
chytré náhledy. Tuto možnost zapněte
pouze v případě, že s fotografi emibudete chtít pracovat v modulu Develop/
Vyvolávání (upravovat expozici,kontrast a tak dále) i když budete mítexterní disk odpojený od počítače. Tato možnost je hlavně pro ty, co pracují na notebooku, takže pokud to není váš případ, nechávejte tuto možnostvypnutou. O chytrých náhledech se můžete dozvědět více na straně ???23???. Také doporučuji nechat zaškrtnuté políčko u možnosti Don’t Import SuspectedDulicates/Neimportovat pravděpodobné duplikáty, aby se vám nestalo, žebudete mít některé fotografi e v Lightroomu dvakrát (to se může stát, kdyžimportujete několikrát z jedné karty). Že jeLightroom označil za duplikáty, poznáte tak, že jejich náhledy budou zašedlé. Pokud budou všechny fotografi e duplikáty,neůjde ani klepnout na tlačítko Import/ Improtovat. Pokud byste chtěli snímky rovnou přidat do kolekce (to vámčasem ušetří jeden krok), zaškrtnětepolíčko Add to Collection/Přidat do kolekce. Tím vyvoláte seznam vašich současných kolekcí. Stačí jednu z nich vybrat nebo klepnutím na tlačítko plus (+)vytvořit novou. A pokud jste v Lightroomu noví a ptáte se: „Co je to ta kolekce?“, tak tuto část prozatím přeskočte.Budeme se jim věnovat v druhé kapitole.
Krok 8:
Je zde ještě jedna sekce, o které byste
měli vědět. Jmenuje se Apply During
Import/Použít při importu. Tyto funkce
vysvětluji později na straně ???20??? od
kroku 14, tak se tam můžete podívat.
Ale nyní už jste připraveni klepnout na
tlačítko Import, abyste se svými novými
snímky z Prahy mohli začít pracovat.
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
28 Kapitola 1 / jak dostat fotky do lightroomu
Importování
z fotoaparátu
do Lightroomu
(pro zkušenější)
Pokud už Lightroom nějakou dobu používáte a přesně
víte, kam vaše fotografi e po importu zmizí, a nějak vás to
netrápí, tak vězte, že tento návod je právě pro vás.Udělám z vás něco jako Mistrovského kouzelnického nindžu
na úrovni 100 (alespoň co se týče procesuimportování fotek do Lightroomu). Nicméně pokud jstezačátečník a máte již své fotografi e na disku, nečtěte dál a vraťte
se na stranu ???8???. Za tuto radu mi budete vděční. Krok 1: Když otevřete Lightroom a připojíte fotoaparát či čtečku paměťových karet, objeví se před vámi dialogové oknoImort/Importovat (viz obrázek). Vrchní část okna je velmi důležitá. Říká vámtotiž, co a jak se stane. Zleva doprava: (1) ukazuje, odkud fotky pochází (v tomto případě je to fotoaparát); (2) co setěmto fotografi ím stane (v tomto případě budou z fotoaparátu zkopírovány); (3) a kam se budou kopírovat (v tomto případě na externí disk do známésložky „Lightroom photos“).Nechcete-li fotky z paměťové karty importovat nyní, klepněte na tlačítkoCancel/Zrušit. Dialogové okno zmizí. Jestliže okno Import zavřete, můžete se k němu vždy vrátit klepnutím na tlačítko Import (nalézá se ve spodní části levé oblasti panelů v modulu Library/Knihovna). Krok 2: Pokud svůj fotoaparát či čtečkupaměťových karet připojíte, Lightroomautomaticky předpokládá, že z ní chcete importovat fotografi e. Uvidíte jiuvedenou na vrcholu seznamu vedletlačítka From/Odkud v levém horním rohu okna. Pokud byste chtěliimportovat z jiné karty (můžete mítpřipojeny dvě čtečky), klepněte na tlačítko From. Objeví se rozevírací seznam (viz obrázek), který vám nabídne možnost importu z jiné čtečky, ale i odjinud, například z vaší plochy nebo složek, ze kterých jste importovali naposledy.
SCOTT KELBYSCO
TT KELBY
1 2 3
jak dostat fotky do lightroomu / Kapitola 1 29
Library | Develop | Map | Book | Slideshow | Print | Web
Krok 3:
Pod pravým dolním okrajemoblas
ti Preview/Náhled se nachází jezdec
Th umbnails/Miniatury, kterýmmůže
te regulovat velikost nahlíženýchfo
tografi í. Pokud byste je chtěli zvětšit,
stačí tento posuvník táhnout doprava.
Tip: Větší náhledy
Pokud si importovanou fotku chcete
prohlédnout v režimu celéobrazov
ky, stačí na ni poklepat nebo stisknout
klávesu E. Abyste se vrátili zpět naNá
hled, znovu na fotografi i poklepejte
nebo stiskněte klávesu G. Pokud byste
chtěli zvětšit náhledy pomocíkláves
nice, stačí stisknout klávesu + (plus).
Pro zmenšení je to pak logicky klávesa
- (minus). To funguje nejen v okněIm
port, ale také v celém modulu Library.
Krok 4:
Velká výhoda možnosti prohlédnout si
fotografi e ještě před importem je, že si
můžete nejdříve vybrat, kteréfotogra
fi e vůbec stojí za to kopírovat. (Pokud
jste si omylem vyfotili svoje vlastní nohy,
když jste se snažili získat co nejlepší
záběr, a to se mi stává skoro pořád, tak
není důvod tuto fotku vůbec stahovat,
ne?) Standardně má každá fotografi e
v levém horním rohu zaškrtnutépo
líčko (což znamená, že je označena pro
import). Pokud chcete nějaké fotografi e
vynechat, stačí zrušit jejich zaškrtnutí.
Pokračování
Digitální fotografi e v Adobe Photoshop Lightroom 6 a CC
30 Kapitola