načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Digitalizace ekonomiky a společnosti - Jaromír Veber

Digitalizace ekonomiky a společnosti
-15%
sleva

Kniha: Digitalizace ekonomiky a společnosti
Autor:

Digitalizace je fenoménem posledního desetiletí, jenž více či méně zasahuje do fungování jak podniků, měst, obcí či veřejných institucí, tak i do života naprosté většiny obyvatel. ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
pravděpodobně doručíme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  349 Kč 297
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
9,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Management Press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018-06-12
Počet stran: 200
Rozměr: 165 x 235 mm
Úprava: 198 stran : ilustrace
Vydání: V nakladatelství Management Press vydání 1.
Vazba: brožovaná lepená
Téma: digitální ekonomika
Doporučená novinka pro týden: 2018-24
ISBN: 9788072615544
EAN: 9788072615544
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Digitalizace je fenoménem posledního desetiletí, jenž více či méně zasahuje do fungování jak podniků, měst, obcí či veřejných institucí, tak i do života naprosté většiny obyvatel. S pravděpodobností hraničící s jistotou lze konstatovat, že nejde o přechodný jev; dokonce lze tvrdit, že stojíme na počátku éry digitalizace amnoho změn s ní spojených nás teprve čeká. Ač můžeme mít z dopadů digitalizace obavy, není žádoucí v ní nespatřovat výhody, které přináší. Autoři se snaží naznačit klady i úskalí digitální transformace, jichž jsme svědky v ekonomice i celé společnosti. Věnují se jednak novým projevům digitalizace, jako jsou sdílená ekonomika či sociální sítě, jednak jejímu uplatnění v tradičních segmentech ekonomiky, jako průmysl (Průmysl 4.0), stavebnictví, doprava, obchod, státní správa a fungování měst (Smart Cities). V neposlední řadě nelze nezmínit některé „incidenty“ s digitalizací spojené. (výhody, rizika, příležitosti)

Předmětná hesla
Digitalizace -- ekonomické aspekty
Digitalizace -- sociální aspekty
Inovace
Management
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

149

DIGITALIZACE TRADIČNÍCH SEGMENTŮ EKONOMIKY  5

5. 3.1 Elektromobilita

V nejširším pojetí lze elektromobilitu charakterizovat jako dosahování hybnosti

vozidel elektrickým pohonem:

89

 pod vozidly si lze představit soupravy metra, tramvají, trolejbusy, vlaky,

autobusy, osobní a nákladní automobily, lodě, letadla na elektrický pohon,

stejně jako jednostopá vozidla (motocykly, skútry, elektrokola) apod.,

 k napájení elektromotoru lze použít jako zdroj elektrickou energii ze sítě

(např. tramvaj) nebo z baterií (elektro-automobily).

Do kategorie elektromobility jsou též zařazovány i hybridní dopravní prostředky,

tzn. že mají více zdrojů energie (např. spalovací motor), z nichž jeden je elektrický.

Za hlavní pozitivum elektromobility je považován lokální bezemisní provoz a tím snížení ekologické zátěže např. ve městech. Elektromobilita všaknezanechává nulovou uhlíkovou stopu. K pozitivům též patří ta skutečnost, že pohonné jednotky jsou levnější a provozní náklady jsou nižší než u spalovacích motorů, v neposlední řadě kladem je i minimální hlučnost provozu elektro vozidel. Lze předpokládat, že životnost vozidla by mohla být až 1 mil. km, při současněvyšší spolehlivosti, než mají konvenční vozidla. Navíc vozidla lze snáze vybavitdálkovým ovládáním klimatizace či předehřátí vozu.

K  negativům elektromobility patří závislost na zdrojích energie, v  případě tzv. závislé trakce je nutné vybudovat infrastrukturu elektrického vedení, zekterého je odebírána elektrická energie. V případě nezávislé trakce je třeba mít ve vozidle zdroj akumulované energie (baterii), která je zatím stále  nančně nákladná a nelze přehlédnout, že i hmotná. Navíc kapacita současných bateriívýrazně limituje dojezd vozidla, síť dobíjejících stanic též není příliš hustá a navíc, dobíjení (i v podobě rychlodobíjecích stanic) je řádově delší než doplněnípohonných hmot výdejním stojanem. Soudobé baterie též trpí rychlou ztrátou kapacity, zejména v prostředí, kde je velká zima nebo vedro, opotřebení baterií způsobuje, že v čase (cca za pět let) už se nedají baterie dobít na kapacitu, kterou měly při koupi a tím se logicky zkracuje i deklarovaný dojezd. Navíc elektrickou energii 89

Prvním krůčkem k elektromobilům byly automobily s hybridním pohonem, tzn. vozidla,která vedle spalovacího motoru měla ještě elektromotor dobíjený z baterií. Průkopníkemhybridních motorů je společnost Toyota, která s prvním hybridem přišla v r. 1997. Nyní máv nabídce sedm typů vozidel různé velikosti. DIGITALIZACE EKONOMIKY A SPOLEČNOSTI je třeba někde vyrobit

90

a elektromobil nepatrně též znečišťuje okolí prachovými

částicemi, které vznikají při brzdění a opotřebení pneumatik. Hlavnímlimitujícím faktorem rozvoje elektromobility je však její cena, která je minimálněo polovinu vyšší než cena klasického vozu stejné třídy.

Není pochyb, že zejména elektromobily se v nedaleké budoucnosti rozšíří,

již proto, že je to jedna z  cest, jak výrazně snížit emise skleníkových plynů

v EU. Na druhé straně tento chvályhodný záměr způsobí vrásky na čelenárodohospodářů, jak nahradit výpadky ve státním rozpočtu s klesajícího prodejepohonných hmot.

Seriózní propočty výhodnosti elektromobilů a  konvenčních automobilů pro

nedostatek údajů (zejména nákladů na údržbu, opravy) nelze realizovat. Hrubým

propočtem zohledňujícím pouze pořizovací cenu a  náklady na energii (palivo,

resp. náklady na dobíjení) zjistíme, že elektromobily se mohou dostávat dopříznivějšího hodnocení, pokud najedeme více než 100 tis. km.

I když elektromobilita překonala věk batolat a přešla do stadia dětství, ještě

bude nějaký čas trvat, než postoupí do plné dospělosti, nicméně řada symptomů

tomu nasvědčuje, že tento čas by nemusel být dlouhý:

 Již v současnosti se postupně rozvíjí výroba elektromobilů, resp. hybridních

automobilů,

91

a nelze přehlédnout, že postupně rostou prodeje těchtovozidel: v r. 2016 se prodalo v Číně 352 tis. kusů, v Evropě 222 tis. kusů a v USA

157 tis. kusů vozidel.

Evropské automobilky mají smělé plány, jak posílit výrobuelektromobilů a  tím i  podstatně změnit poměr mezi vyráběnými konvenčními vozy

a elektromobily, např. VW předpokládá připravit do r. 2025 na padesátmodelů elektrických vozů a 30 hybridů. Již v roce 2020 by měl VW vyrobit na

100 tis. elektromobilů a v r. 2025 cca 3 miliony, tzn. že jejich podíl nacelkové produkci koncernu by byl čtvrtinový, stejný podíl by se měl týkat

i Škodovky. Sdružení německých automobilek chce do r. 2020 vybudovat

po Evropě na 400 rychlodobíjejících stanic pro elektroauta. 90

Jako perspektivní se jeví v blízkosti dobíjecích stanic instalovat solární panely, nebo solární

panel umístit přímo na elektromobil, a tím do jisté míry snížit závislost provozuelektromobilů na klasických zdrojích energie.

91

V  současnosti elektromobily vyrábí řada automobilek: Fiat 500e, BMW i3, Mercedes-Benz  – třídy B Electric Drive, Chevrolet Volt/Opel Ampera, Mitsubishi, Tesla Motors

(řada modelů), Citroën – C-Zéro, Volvo, VW – e-Golf, VW e-up, Nissan, Hyundai Electric,

NRVS (dříve SAAB), čínská BYD.


151

DIGITALIZACE TRADIČNÍCH SEGMENTŮ EKONOMIKY  5

 Evropská komise si uvědomuje zaostávání EU ve vývoji a výroběmoderních baterií a má zájem vytvořit konsorcium typu Airbusu, které by sebateriím zejména pro elektromobily věnovalo.

 V perspektivě cca 30 let se počítá se zákazem prodeje motorovýchvozidel se spalovacími motory, nejprve zřejmě dieselovými, pozdějii benzinovými.

92

 Ekonomika provozu zatím nevychází pro elektromobily příliš příznivě,

a to zejména z důvodu vyšší pořizovací ceny, nicméně i tlak na nižšíkonečnou cenu by měl být faktorem významně podporujícím zájemo elektromobily. Strategickým záměrem automobilky VW je do r. 2025 nabídnoutelektromobil za ceny, které by se nelišily od konvenčních modelů.

 Není pochyb, že elektromobily by měly být přínosné zejména ve velkých

městských aglomeracích jako vozidla taxikářů, rozvozců drobného zboží,

policie, rychlé zdravotní služby atd. Nicméně se objevují první vlaštovky,

elektromobilů určených pro nákladní dopravu. Opět v tomto směru lzeodkázat na strategii fy VW, která hodlá tyto aktivity směřovat do společnosti

VW Truck & Bus.

Zřejmě nejdál v tomto směru je společnost Tesla, která již představila

prototyp Semi, elektrický tahač, který by neměl mít problém přepravovat

stejnou tonáž nákladu jako klasické tahače, a je schopen dojet na jednodobití baterií 800 km. Navíc by mělo toto vozidlo být vybaveno poloautonomním řízením, které zvládá samostatné udržení v jízdním pruhu,dokáže jet stabilní rychlostí a případně i zpomalit, místo zpětných zrcátek má

kamery. Sériová výroba má být zahájena v r. 2019. Zřejmě výrazné změny prodělá design účelových elektrovozidel, např. prorozvážkovou službu, operativní přepravu osob po městě, zejména pokudv budoucnu bude transformováno na samořiditelné. Tyto změny by mohly mít pozitivní vliv na prodejní cenu takového vozidla.

Elektri kovaná dálnice. Alternativní větev elektri kace nákladnídopravy představuje využití principu trolejbusové dopravy pro nákladníautomobily. Dopravní komunikace je vybavena trolejovým vedením a hybridníkamion se pomocí pantografu připojí na toto elektrické vedení umístěné nad

silnicí, přepne na elektromotor a  k  provozu využívá elektro-trakci. První

92

Britská vláda schválila zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem po r. 2040,obdobný záměr má Francie a Čína.


152

DIGITALIZACE EKONOMIKY A SPOLEČNOSTI

taková elektri kovaná dálnice (eHighway) byla vybudována ve Švédsku,

93

a do provozu by měl být v r. 2018 uveden desetikilometrový úsek u letiště ve

Frankfurtu, ve výstavbě je též elektri kace dálnice mezi Los Angelesa přístavem Long Beach.

Předpokladem tohoto typu dopravy je jednak vybavení silnice/dálniceelektrickým vedením nad vozovkou, změny se dotknou i  nákladního automobilu,

jenž je vybaven sběračem, který je schopen indikovat přítomnost elektrického

vedení, napojit se na něj, automaticky přepnout na elektrický pohon, udržovat

vozidlo v pruhu tak, aby bylo zabezpečeno stabilní připojení k síti, během jízdy

navíc může být dobíjen akumulátor pro krátkodobý dojezd, nebo po opuštění

elektrického vedení se vůz automaticky přepne na spalovací motor.

Zvýšení uživatelského komfortu až po autonomní řízení

Digitalizace přináší řadu nových produktů či rozšíření funkcionalitystávajících produktů, ty mohou být využity v domácnostech, stejně jakov automobilech. Digitální služby by měly být „háčkem atraktivity“, které by měly dále

podporovat zájem o  automobily ve vyspělých zemích. Digitalizace nabízí

bezpočet nových řešení, od jednoduchých až po složitá. Navíc je třeba mít na

zřeteli, že vlastní automobil má životnost minimálně dvakrát delší neždigitální aplikace v něm instalované (ne z důvodu nefunkčnosti, ale rychléhozastarávání).

 kontrola vozu přes chytrý telefon: kde je zaparkováno (na velkémparkovišti), množství pohonných hmot v  nádrži, tlak v  pneumatikách, aktivace

alarmu, možnost zapnutí nezávislého vytápění,

 digitální asistent (inteligentní reproduktor), přístroj je řízen hlasovýmipovely, lze se jej dotázat na počasí, uložit schůzky do kalendáře, nastavitpřiomenutí, ovládat jeho prostřednictvím domácí zařízení, popř. realizovat

některé objednávky v e-shopech apod.,

 digitální zrcátka, v pravém slova smyslu jde o náhradu zrcátek dvěmakamerami a přenesení snímaného obrazu na displeje v palubní desce vozu,

toto řešení snižuje odpor vzduchu a tím i hlučnost, eliminuje mrtvý úhel, 93

Roční pilotní provoz (od spouštění v polovině r. 2016) signalizuje, že elektromotoryspotřebovávají pro pohon o polovinu méně energie než klasické spalovací motory a pokles emisí se

blíží 80 až 90 %.


153

DIGITALIZACE TRADIČNÍCH SEGMENTŮ EKONOMIKY  5

 od pasivní k aktivní bezpečnosti, řada výrobců vybavuje vozy řadoubezečnostních prvků, které jsou schopny sledovat provoz vozidla před sebou

i za sebou, jízdu v pruzích, rozpoznat dopravní značky apod.,

94

 výrobci chytrých mobilů nabízí aplikace umožňující propojení s displejem

automobilu a využívat telefonní čísla uložená v mobilu, zasílat pohodlně

SMS zprávy, poslouchat vlastní hudbu apod.

Digitální proměnou procházejí i prodejní místa (autosalony) automobilek, kdy za

pomocí příslušných technologií si potenciální zákazník může virtuálně nakon -

gurovat vlastní představu svého vozidla.

5.3.2 Autonomní řízení

Autonomní řízení nesleduje cíl eliminovat chyby řidiče, jak je známe zesoučasných zavedených prvků pasivní bezpečnosti (např. ABS), ale vyloučit zcela

řidiče z řízení vozu. Devadesát procent nehod v současnosti jde na vrub řidiče,

pokud autonomní systémy budou fungovat, tak jak je v jejich vývojizamýšleno, po výraznějším nasazení autonomních vozů by mělo též dojit k výraznému

poklesu nehodovosti.

V mezinárodní klasi kaci sdružení Society of Automotive Engineers (SAE) se samořiditelná auta rozdělují na stupnici 1 až 5. Pět znamená jízdu zcela bezřidiče při plném provozu. Stupeň 2 představuje částečně autonomní jízdu, vůz má pod kontrolou brzdy, plyn a řízení, nicméně za volantem musí sedět řidiča kontrolovat samořízení. Stupeň 3 očekává samostatné vyhodnocení zúžení na dálnici.

Samořiditelné auto je vizí, ke které se upínají všechny významnéautomobilky. Není pochyb, že ve fungování takového auta bude hrát důležitou rolidigitalizace, propojení na GPS, internet, četné senzory, náročný software. Již jenz tohoto výčtu je zřejmé, že nejde o  atributy, se kterými by měly automobilky bohaté zkušenosti, proto hledají cestu ve spojení se IT-společnostmi, které mají v tomto oboru více zkušeností: 94

Například bezpečnostní paket Toyoty dodávaný za příplatek srovnatelný s příplatkem zametalízu, umí sledovat situaci před autem, dokonce rozpoznat chodce, v případě nereagovánířidiče na kolizní situaci s reakcí bezpečnostního systému, systém hlídání jízdních pruhůa příadných aktivních zásahů do řízení, systém rozpoznání dopravních značek, přepínání

dálkových a tlumených světel bez zásahu řidiče, adaptivní tempomat. DIGITALIZACE EKONOMIKY A SPOLEČNOSTI

– čínská internetová společnost Baidu se dohodla na spolupráci při vývojisamořiditelného vozu s BMW,

– společnost Google se v posledních letech též intenzivně věnuje vývojisamořiditelného vozu, jeho prototypy již zkušebně jezdí a   rma hledá komerčního výrobce ke spolupráci, tím by měl být Fiat,

– GM spolupracuje se společností Lyft a první krok směřuje ke společnému

pronajímání aut v  řadě amerických měst (carsharing), následně má dojít

k vývoji vlastního samořiditelného auta,

– Honda spolupracuje s  rmou Waymo (dřívější divizí Google) na vývojisamořiditelného vozu a  s  řadou dalších softwarových  rem na vývoji různých digitálních aplikací pro výbavu svých vozů,

– Ford ve spolupráci s Amazonem též postupuje v etapách, nejprve hodlávozidla vybavit vzdáleným ovládáním některých funkcí tak, aby řidič ještě

z domu dal vozu pokyn k nastartování, vyhřátí, až po autonomní výjezd

z garáže před dům,

– vlastními silami vyvíjí nejen elektromobil, ale i další digitální aplikace až

k samořízení společnost Tesla, ačkoliv se automobilka s výrobouelektromobilů v objemu kolem 50 tisíc kusů nemůže srovnávat s výše uvedenými

automobilkami, přesto patří ke špici v aplikaci moderních technologií. Zmínku v tomto směru si zaslouží i společnost Apple, která vyvíjí vlastní iCar, který by měl být uveden do provozu do r. 2020 a nese pracovní označení Titan. Mělo by se jednat o softwarový komplex, který by představoval nový produkturčený k prodeji automobilkám a který by mohl představovat komerčně úspěšný projekt iPhonu. I společnost Uber vyvíjí vlastní samořiditelné auto.

Tesla i  další výrobci již v  současnosti testují autonomní auta, dokonce je

zdokumentována první nehoda takového auta, kdy kamion nabouralsamořiditelný vůz Tesla. Nicméně ani samořiditelný systém nebyl bez viny, nerozeznal

velkou světlou plochu návěsu a nedal pokyn k intenzivnímu brzdění.I společnost VW představila koncept vozu bez asistence řidiče s  označením Sedric.

Vozidlo by si mohl zájemce přivolat tlačítkem na dálkovém ovladači, řidit by

se mělo hlasovými povely. K ovládání je vybaven laserovými senzory,kamerami, GPS atd.

Ukazuje se, že dominující úlohu musí sehrát monitorovací, vyhodnocovací

a ovládací systémy vozu, nicméně užitečnou podporu mohou poskytnoutinformační systémy na komunikacích, které budou v předstihu informovato překážkách na cestách, v koloně apod.


155

DIGITALIZACE TRADIČNÍCH SEGMENTŮ EKONOMIKY  5

Německý Siemens vyvíjí zařízení, která umožní komunikaci mezi dopravní infrastrukturou a vozidly (vlaky metra, tramvají, osobními vozy atd.) a tímvýrazně přispěje k podpoře bezpečnosti dopravy a perspektivně i samořízení.Princip spočívá v tom, že dopravní infrastruktura (semafory, dopravní značky,výstražná signalizace, signalizace železničních přejezdů atd.) vysílá do svého okolí informace, které může vozidlo zachytit a vyhodnotit a výsledek oznámit řidiči nebo autonomnímu řídicímu systému.

DB Schenker ve spolupráci s  automobilkou MAN testuje automatizované, vzájemně propojené konvoje kamionů. V  čele takového konvoje jede kamion s  profesionálním řidičem, kterého následuje několik autonomních vozů. Díky kamerám a radarům, které snímají okolí, mohou kamiony jet v těsném závěsu, tak se snižuje odpor větru a snižují nároky na palivo.

I když cenový vývoj digitálního hardware má degresivní tendenci, prvnízkušenosti z podoby autonomních vozidel signalizují „bohaté“ vybavení radary,kamerami, snímači, senzory, procesory, některé systémy zřejmě budou muset být zdvojeny, takže v souhrnu v současnosti lze ke standardnímu vozu připočístještě částku odpovídající malému vozu za vybavení samořízením.

Autonomní řízení nemusí být jen výsadou automobilů, ale může se uplatnit v provozu metra, vlaků, traktorů, lodí apod.

Autonomní autobus. V pravém slova smyslu nejde o klasický autobus, alespíše vozítko připomínající kabinku lanové dráhy, do které se vejde osm cestujících, jezdí rychlostí kolem devíti kilometrů za hodinu a zatím jezdí pouze po vyhrazené trase. Jeho producentem je společnost Local Motors, která sídlí na okraji Berlína. Na jeho provoz dohlíží zatím obsluha, která manuálně řeší vzniklé problémy, ale autoři na dalším vývoji intenzivně pracují s cílem jej dostat do běžného provozu.

Autonomní traktor. Na veletrhu zemědělské techniky SIMA 2017 v Paříži, představila společnost CNH, která patří do skupiny Fiat Chrysler, autonomní traktor, který může pracovat 24 hod. sedm dní v týdnu. Orientuje se za pomocí senzorů, kamer, GPS navigace, umí rozpoznat překážky. Na jeho provoz dohlíží operátor vybavený tabletem.

Autonomní lodě. Nelze přehlédnout, že digitalizace může výrazně omezit nároky na posádky námořních lodí. I zde lze nalézt segmenty, které mají rutinní charakter (plují na pevných trasách), jako jsou trajekty pro osobní dopravu, činákladní doprava na krátké vzdálenosti. První aplikace, kdy dozor může probíhat z pevniny, lze předpokládat u pobřežní přepravy nebo i na některé vnitrozemské říční přepravě na evropských veletocích. Důvodem k  tomu je skutečnost, že může dojít ke klasické poruše lodi a bude nutný zásah přivolaných strojníků. DIGITALIZACE EKONOMIKY A SPOLEČNOSTI

Lídrem v tomto směru je Norsko, jehož společnosti YARA a KONGSBERG připravují projekt autonomní elektrické nákladní lodi Yara, po zkouškáchs dohledem by zcela autonomní lodě měly vyrazit v r. 2020. Předpokládá se, že tato kontejnerová loď za rok by měla přepravit na 20 tis. kontejnerů a tím ušetřit na 40 tis. jízd kamionů. Pohon lodi by měly obstarat baterie, výrazněautomatizovaná by měla být i nakládka a vykládka kontejnerů v docích.

Autonomní vlaky. Zatím první vlaštovky se objevují na uzavřených tratích, jako jsou metro (Norimberk, Dillí) či přeprava mezi terminály na letištích(Paříž). S nasazením samořiditelné tramvaje se počítá po r. 2020 v německém Ulmu.

Jeden z prvních autonomních nákladních vlaků využívají těžaři v Austrálii na trase cca 100 km, a pro rok 2018 plánují nasazení takových vlaků v celé své síti. Jde o infrastrukturu, která se nachází v poušti. Proto za mnohemodvážnější lze označit plány švýcarské soukromé společnosti Schweizerische Südostbahn (SOB), která předpokládá s  rutinním provozem v  reálném provozu svých vlaků po r. 2020. Vše ovšem bude záležet na výsledcích pilotníchzkoušek na tratích kolem St. Gallenu v r. 2017. I v případě úspěchu těchto zkoušek by provoz autonomního vlaku byl po určitou dobu za dozoru strojvedoucího. I z oznámení Deutsche Bahn vyplývá, že pracují na samořiditelném vlaku. Ani ČR by nemusela zůstat pozadu. Společnost AŽD zakoupila dvě lokální tratě, na kterých chce od r. 2020 testovat samořídící systémy pro vlaky, nejprves dohledem strojvedoucího. 5.3.3 Car-sharing Jak bylo uvedeno v kap. 4.1.4, sdílení aut je formou půjčování autprostřednictvím on-line platformy. Provozovatel car-sharingu je jak vlastníkem automobilů (k tomuto účelu jsou předurčena elektroauta), tak i komunikační platformy pro mobilní telefon či počítač. Potenciální zájemce, po zaregistrování a získánípříslušných oprávnění, může využívat auta k individuálním cestám. Nabízí sevyužití této služby k různému popojíždění po velkých městech, stejně jako k různým jízdám i na delší vzdálenosti.

Velká města tento typ dopravy podporují (např. bezplatným parkovánímv jinak zpoplatněných parkovacích zónách), ve svém důsledku by měl snížit počet aut pohybujících se po městě, snížit nároky na parkovací plochy, popř. i  snížit emise výfukových plynů.

Potenciální zájemce si může spočítat, kdy a  za jakých podmínek (v  jakém čase, na jakou vzdálenost, jaký typ vozidla) se mu car-sharing vyplatí. V každém

DIGITALIZACE TRADIČNÍCH SEGMENTŮ EKONOMIKY  5

případě je to služba cenově srovnatelná s taxi a při nízkém projezdu kilometrů

ročně (6–8 tis. km/ročně), je výhodnější než jízdy vlastním vozidlem. Vesrovnání s vlastním vozidlem se potenciální zájemce nemusí starat o povinné ručení,

opravy a  údržbu, neřeší příliš problém parkování, ani ho netíží riziko krádeže

apod. Na druhé straně dostupnost vozu co nejblíže bydlišti potenciálního klienta

bude záviset na lokalitě jeho bydliště, kapacitě vozů v dané lokalitě určených pro

car-sharing, okamžité poptávce atd.

Konec éry automobilů, jak ji známe?

Výše uvedené posuny, před kterými stojí zejména automobilová doprava,vyvolávají různé prognostické scénáře, kam se bude ubírat automobilismus v příštích

desetiletích. Zejména zkušenosti s  elektromobily a  autonomními auty vyvolají

postupný tlak na exekutivy, které nejprve zakáží vozy s  dieselovými motory,

později se všemi spalovacími motory, radikální propad nehodovosti (v důsledku

autonomních vozidel) povede k postupnému zákazu klasických automobilů,navíc potenciální zájemci o přepravu zřejmě budou mnohem více využívat sdílení,

ať v podobě car-sharingu, či taxi na principu sdílené ekonomiky.

5.4 Internetové obchodování

Digitalizace, zejména v  podobě pohotové internetové a  mobilní komunikace,

rozsáhlých datových úložišť, ale i rostoucí penetrace těmito prostředky zejména

v segmentu občanů, je předpokladem rozvoje e-shopů.

Nástup internetového obchodování se datuje do druhé poloviny devadesátých let a byl spojen s nesmělým rozvojem, který byl způsobem jak nedůvěroudodavatelů k této nově se rodící formě prodeje, tak i neznalostí a nezkušenostízákazníků. Proto u prvních e-shopů se nedalo hovořit o podnikatelském ternu,nicméně s postupem času se tento trend obrací.

V současnosti se počet e-shopů působících v ČR odhaduje na cca 37 tisíc a je srovnatelný s počtem e-shopů fungujících ve Velké Británii, která je co do počtu obyvatel šestkrát větší.

Ačkoliv se odhady Asociace pro elektronickou komerci a Heureka.cz mírně liší, nelze přehlédnou nárůsty, které jsou v tomto obchodním segmentudosahovány: DIGITALIZACE EKONOMIKY A SPOLEČNOSTI Tab. č. 10: Vývoj výkonnosti e-shopů v ČR

Rok Obrat e-shopů v mld. Kč Meziroční růst v procentech

2014 67 15‚ 5

2015 81 21

2016 96–98 19 Zdroj: APEP a Heureka.cz. Za tohoto stavu si e-commerce z celkového obchodního koláče ukrajuje nyní cca 10 %, pokud bychom neuvažovali prodeje potravin, pak se podíl posouvá k 14 %. Zajímavý je i posun směrem k nákupům přes chytrý mobil, jejichž podíl nacelkových nákupech v e-shopech dosáhl v r. 2016 37 % a dále roste. Zároveňdochází k růstu osobních odběrů nakoupeného zboží. Nelze přehlédnout, že oblibainternetového obchodování je vyšší u  mladé generace (v  kategorii 25 až 34 let nakupuje jednou za čtvrt roku více než čtyři pětiny internetových zákazníků, v o deset let starší kategorii jsou to tři čtvrtiny). Vyšší zájem o tento typ nákupu je u  osob se středním a  vyšším vzděláním a  pak možná i  pochopitelně u  lidí z malých obcí, kde chybí kompletní obchodní infrastruktura.

Jak bylo uvedeno, ve srovnání s okolními státy je rozmach e-shopů nebývalý,

i když i v tomto směru platí Paretovo pravidlo: Tři čtvrtiny obratu vytvářítisícovka velkých e-shopů, a dokonce třicet největších produkuje polovinu obratu.

Na opačném pólu jsou tisíce e-shopů, které mají tržby v řádu tisíců či dokonce

stovek korun měsíčně a o rentabilitě jejich podnikání se nedá hovořit. Protostatistiky za r. 2017 signalizují, že ubyla nejméně tisícovka e-shopů.

Na jedné straně není pochyb, že obliba nákupů přes e-shopy ještě roste,

v r. 2016 tři čtvrtiny uživatelů internetu něco nakoupily u e-shopů. Na druhéstraně nelze přehlédnout vysoké počty subjektů poskytujících služby internetového

obchodování. Na jedné straně nelze vyloučit, že se objeví noví hráči: založit si

e-shop je lákavé pro mladé lidi, matky na mateřské dovolené, popř. i jakopřivýdělek k hlavnímu zaměstnání. Zároveň nelze přehlédnout, že někteří velcí hráči

provozující markety otevírají e-shopy (Lidl, Bauhaus, Ikea) a tento trend zřejmě

bude pokračovat, konkurenční prostředí na českém trhu posilují i  zahraniční

hráči, jako je Amazon či Alibaba, tuzemský zájemce pochopitelně můženakuovat zboží i v zahraničních e-shopech.

Všechny tyto skutečnosti vedou k tomu, že provozovatelé e-shopů musív náročném tržním prostředí hledat nové možnosti, jak rozvíjet podnikání na tomto

poli. Jednoznačný trend směřuje k  rozšiřování sortimentu nabízeného zboží,


159

DIGITALIZACE TRADIČNÍCH SEGMENTŮ EKONOMIKY  5

posilování marketingu, akční prodeje typu Black Friday, přiblížení nabídkyzákazníkovi (nabídka novinek akčního zboží, ze segmentu, ve kterém dříve hledal

či nakupoval), expanze do zahraničí, rozšiřování výdejním míst. Hitemsoučasnosti je rozvoj e-shopů s potravinami, tito prodejci testují i výdej potravinz automobilů (pružnější forma pojízdných prodejen), popř. z nerentabilníchvenkovských prodejen udělat výdejní místa.

Ač by se mohlo zdát, že e-commerce je založeno na moderních technologiích a důvěře, je tu evidentně vyšší stupeň anonymity, kdy prodávající a kupující se tváří v tvář nesetkají. Jde však o obchod jako každý jiný, který je upraven řadou legislativních předpisů počínaje obchodním zákoníkem, přes zákon na ochranu spotřebitele, je vyžadována ochrana osobních údajů, která od poloviny r. 2018 bude dále zpřísněna, dozorovým orgánem s právem pokut je Česká obchodníinspekce. Proto provozovatel e-shopu musí být identi kovatelný: název  rmy, IČ, sídlo nebo bydliště, údaje o zboží musí obsahovat cenu, podmínky dodání,způsob platby, informace o právech spotřebitelů souvisejících s nákupem,podmínkách vrácení zboží, reklamací, ochraně osobních údajů. Musí mít zabezpečenu ochranu osobních údajů zákazníků, zaměstnanců, obchodních partnerů apod.

I v oblasti e-shopů se nelze vyhnout podvodnému jednání, anonymitanabízejících na webu k tomu do jisté míry vybízí. Nelze vyloučit, že i seriózně znějící název e-shopu nemůže být smyšlen jako další údaje, nebo tyto údaje chybějí.

95

Pokud si potenciální zákazník objedná zboží na dobírku, v tomto případě pouze

riskuje jeho nedodání, pokud jej však zaplatí, může být jeho škoda větší. Toplatí i pro případ vadně dodaného zboží, pokud obchodník nehodlá na reklamaci

reagovat. Pokud se spotřebitel obrací na neznámý e-shop, asi jedinou obranou

bude si vyhledat existenci  rem v rejstříku.

5.5 eGovernment

Stejně jako u jiných anglických výrazů, najdeme i v případě „electronicgovernment“ řadu interpretací, které však mají jedno společné: zavedení do aktivitinstitucí veřejné správy (jak vnitřních, tak vnějších) informační a komunikačnítechnologie, s  cílem tyto činnosti zefektivnit (zrychlit, zlevnit, vzájemně provázat,

nahradit rutinní činnost technikou a tak uvolnit část úředníků apod.)a v neposlední řadě umožnit interaktivní přístup bez nutnosti fyzické návštěvy úřadu.

95

V r. 2015 na stížnosti zákazníků se pracovníkům ČOI nepodařilo dohledat 53 e-shopů.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist