
sleva
Kniha:
Didaktika technických odborných předmětů
Autor:
David Vaněček
Kniha teď bohužel není dostupná.
»hlídat dostupnost
Nakladatelství: | ČVUT Praha |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2016 |
Počet stran: | 500 |
Rozměr: | 210x297 |
Úprava: | ilustrace (některé barevné), portréty |
Vydání: | 1. vydání |
Skupina třídění: | Výchova a vzdělávání |
Jazyk: | česky |
Datum vydání: | 11.11.2016 |
ISBN: | 978-80-01-05991-3 |
EAN: | 9788001059913 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Klade si za cíl povzbudit učitele odborných předmětů, kteří přemýšlejí o tom, jak ke zvyšování účinnosti výchovně vzdělávacího procesu ve všech jeho fázích přistupovat přirozeně, nápaditě a neotřele. Kolektiv autorů tří univerzit usiluje o prezentaci poznatků napříč obecnou didaktikou, oborovou didaktikou, pedagogikou a psychologií a pokouší se tak přistupovat např. k výkladu problematiky obsahu učiva, výukových cílů, výukových metod, organizačních forem a didaktických prostředků vzdělávání z různých úhlů pohledu. Předkládaná monografie je určena pedagogům středních a vysokých škol technického zaměření.
Předkládaná monografie je určena pedagogům středních a vysokých škol technického zaměření. Klade si za cíl povzbudit učitele odborných předmětů, kteří přemýšlejí o tom, jak ke zvyšování účinnosti výchovně vzdělávacího procesu ve všech jeho fázích přistupovat přirozeně, nápaditě a neotřele. Kolektiv autorů tří univerzit usiluje o prezentaci poznatků napříč obecnou didaktikou, oborovou didaktikou, pedagogikou a psychologií a pokouší se tak přistupovat např. k výkladu problematiky obsahu učiva, výukových cílů, výukových metod, organizačních forem a didaktických prostředků vzdělávání z různých úhlů pohledu. V textu je uveden výběr z poznatků, jež má současná věda k dispozici, včetně jejich praktických aplikací, nejsou ale předkládána závazná a neměnná schémata připravená pro dané konkrétní použití. Čtenáři je nabízena varieta cest, jak informace transformovat do konkrétních podmínek dané školy a studijního oboru. Autoři jsou si vědomi, že ani zdaleka nemohou pokrýt všechny didaktické problémy, proto je každá kapitola opatřena rozsáhlým seznamem literatury věnující se jednotlivým okruhům procesu vyučování a učení.

Muchová Ludmila
Cena: 215 Kč

Chocholoušková Zdeňka, Műllerová Lenka Hajerová
Cena: 335 Kč
Obsah
Úvod.......................................................................................................................................................13
Introduction..........................................................................................................................................14
1
2
3
DIDAKTIKA A JEJÍ MÍSTO V SYSTÉMU VĚD O VZDĚLÁVÁNÍ............................. 16
1.1 ВЮАКТПСА JAKO VĚDA O VZDĚLÁVÁNÍ............................................................. 16
1.1.1 Základní didaktické kategorie, termíny a pojm y..................................................18
1.1.2 Význam studia didaktiky....................................................................................... 23
1.2 SOUDOBÉ TEORIE VZDĚLÁVÁNÍ............................................................................... 24
1.2.1 Spiritualistické teorie............................................................................................. 25
1.2.2 Personali stické teorie..............................................................................................26
1.2.3 Kognitivně psychologické teo rie ...........................................................................27
1.2.4 Technologické teorie...............................................................................................28
1.2.5 Sociokognitivní teorie.............................................................................................28
1.2.6 Sociální teorie vzdělávání...................................................................................... 29
1.2.7 Akademické teorie vzdělávání............................................................................... 30
1.2.8 Která teorie je nejlepší?..........................................................................................31
1.3 VÝCHOVNÁ FUNKCE VYUČOVÁNÍ...........................................................................31
1.3.1 Globalizace ve vzdělávání..................................................................................... 32
1.3.2 Výchova a svobodný rozvoj člověka.................................................................... 33
1.3.3 Obsahové zaměření výchovného vyučování.........................................................33
1.3.4 Výchova žáků ke kritickému myšlení..................................... 35
1.4 VĚDECKÝ VÝZKUM V D ID A K TIC E.......................................................................... 37
1.4.1 Druhy a strategie pedagogického výzkumu..........................................................41
1.4.2 Základní pojmy pedagogické metodologie.......................................................... 47
1.4.3 Fáze a metody výzkumné činnosti........................................................................ 54
1.4.3.1 Kvantitativní metody v didaktickém výzkum u......................................56
1.4.3.2 Kvalitativní metody v didaktickém výzkum u........................................76
Literatura k první kapitole............................................................................................................. 78
UČIVO A ZÁKLADNÍ PEDAGOGICKÁ DOKUMENTACE.....................
2.1 UČIVO, OBSAH VYUČOVÁNÍ................................................................
2.2 STRUKTURA UČIVA (OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ)................................
2.3 KONKRETIZACE UČIVA V PEDAGOGICKÝCH DOKUMENTECH
2.3.1 Školský zákon a Strategie vzdělávací politiky Č R........................
2.3.2 Rámcové vzdělávací programy........................................................
2.3.3 Rámcový učební plán pro střední odborné školy............................
2.3.4 Školní vzdělávací program..............................................................
2.3.5 Učební plán a učební osnovy...........................................................
2.3.6 Časově-tematické plány....................................................................
2.3.7 Didaktická analýza učiva..................................................................
Literatura ke druhé kapitole....................................................................................
81
..81
..83
..86
..87
..88
..93
..96
..98
107
109
111
CÍLE VÝUKY............................................................................................................................112
3.1 VYMEZENÍ POJMU CÍLE VÝUKY, KLASIFKACE CÍLŮ VÝUKY.....................112
3.2 KLÍČOVÉ KOMPETENCE A ODBORNÉ KOM PETENCE...................................... 115
3.3 TAXONOMIE VÝUKOVÝCH CÍLŮ ........................................................................... 118
3.3.1 Taxonomie poznávacích c ílů ............................................................................... 119
3.3.2 Taxonomie činnostních cílů................................................................................. 126
3.3.3 Taxonomie hodnotových c ílů ............................................................................. 129
3.4 VYMEZOVÁNÍ SPECIFICKÝCH CÍLŮ..................................................................... 131
3.5 KONKRETIZACE CÍLŮ PŘI PŘÍPRAVĚ UČITELE NA VYUČOVACÍ
HODINY........................................................................................................................... 135
3.6 PRÁCE UČITELE S VÝUKOVÝM CÍLEM................................................................137
Literatura ke třetí kapitole.......................................................................................................... 138
4 DID AKTICKÉ ZÁSADY........................................................................................................ 139
4.1 VYMEZENÍ POJMU A SYSTÉMU DIDAKTICKÝCH Z Á SA D............................. 139
4.2 ZÁSADA SPOJENÍ TEORIE S PRAXÍ......................................................................... 141
4.3 ZÁSADA NÁZORNOSTI...............................................................................................142
4.4 ZÁSADA AKTIVITY A ŽÁKOVY UVĚDOMĚLÉ PRÁCE..................................... 145
4.5 ZÁSADA PŘIMĚŘENOSTI A INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU..............................146
4.6 ZÁSADA VĚDECKOSTI.................. 147
4.7 ZÁSADA SOUSTAVNOSTI (SYSTEMATIČNOSTI)................................................148
4.8 ZÁSADA TRVALOSTI.................................................................................................. 149
4.9 NĚKTERÉ DALŠÍ DIDAKTICKÉ ZÁSADY.............................................................. 150
Literatura ke čtvrté kapitole....................................................................................................... 151
5 M ETODY VÝUKY................................................................................................... 152
5.1 VYMEZENÍ POJMU METODA VÝUKY A KLASIFIKACE METOD VÝUKY.... 152
5.2 DĚLENÍ METOD VÝUKY PODLE POVAHY A STRUKTURY POZNATKŮ
A PRAMENE POZNÁNÍ................................................................................................155
5.2.1 Metody slovní (metody slovního projevu)......................................................... 155
5.2.2 Metody názorně-demonstrační........................................................................... 163
5.2.3 Metody praktické činnosti žáků (metody dovednostně-praktické)...................168
5.3 DĚLENÍ METOD VÝUKY PODLE OBSAHU VZDĚLÁNÍ..................................... 174
5.3.1 Metoda informačně receptivní............................................................................ 175
5.3.2 Metoda reproduktivní..........................................................................................176
5.3.3 Metoda problémového výkladu.......................................................................... 177
5.3.4 Metoda heuristická...............................................................................................190
5.3.5 Metoda výzkumná (částečně badatelská)...........................................................196
5.4 DĚLENÍ METOD VÝUKY PODLE ROZVÍJENÍ MYŠLENKOVÝCH
OPERACÍ.......................................................................................................................... 198
5.4.1 Induktivní postup................................................................................................. 198
5.4.2 Deduktivní postup................................................................................................ 199
5.5 METODY ŘEŠENI ÚLOH............................................................................................. 200
5.5.1 Třídění úloh podle jej ich operační struktury......................................................201
5.5.2 Metody řešení ú lo h ............................................................................................. 202
5.5.3 Strategie řešení kvantitativních úloh.................................................................. 208
5.6 METODY ROZBOROVÉ, SITUAČNÍ, PROJEKTOVÉ A INSCENAČNÍ.
DIDAKTICKÉ HRY........................................................................................................ 217
5.7 ZÁVĚR К METODÁM V Ý U K Y .................................................................................. 219
Literatura к páté kapitole........................................................................................................... 223
6 ORGANIZAČNÍ FORMY V Y UČOV ÁNÍ...........................................................................224
6.1 KLASIFIKACE ORGANIZAČNÍCH FOREM VYUČOVÁNÍ................................. 228
6.1.1 Individuální a individualizovaná forma vyučování..........................................229
6.1.2 Skupinová forma vyučování...............................................................................230
6.1.3 Frontální (hromadná) forma vyučování............................................................. 232
6.2 NEJČASTĚJI VYUŽÍVANÉ ORGANIZAČNÍ FORMY
V ODBORNÉM VZDĚLÁVÁNÍ................................................................................... 232
6.2.1 Vyučovací hodina, vyučovací jednotka............................................................. 232
6.2.2 Exkurze................................................................................................................ 235
6.2.3 Odborná praxe a duální vzdělávání jako forma organizace výuky
v odborném vzdělávání...................................................................................... 238
6.2.4 Další organizační formy výuky v odborném vzdělávání.................................241
6.3 DIFERENCOVANÉ VYUČOVÁNÍ A MASTERY LEARNING............................... 246
Literatura к 6. kapitole............................................................................................................. 252
7 DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY...........................................................................................254
7.1 VYMEZENÍ POJMU DIDAKTICKÝ PROSTŘEDEK................................................254
7.2 TECHNICKÉ PROSTŘEDKY...................................................................................... 256
7.2.1 Klasifikace technických prostředků........................................ 256
7.2.2 Klasifikace technických pom ůcek.....................................................................256
7.3 PŘEHLED A MOŽNOSTI UPLATNĚNÍ TECHNICKÝCH POMŮCEK
VE VÝUCE..................................................................................................................... 257
7.4 UČEBNÍ POMŮCKA..................................................................................................... 281
7.4.1 Klasifikace učebních pom ůcek..........................................................................281
7.4.2 Základní didaktické funkce učebních pom ůcek............................................... 284
7.4.3 Kategorizace učebních pomůcek ..................................................................... 286
7.4.4 Úloha učebních pomůcek ve vyučovacím procesu.......................................... 288
7.5 DIDAKTIKA PRÁCE V LABORATOŘI A JEJÍ SPECIFIKA...................................296
7.5.1 Motivace v laboratoři......................................................................................... 296
7.5.2 Výuková laboratoř..............................................................................................298
7.5.3 Učební strategie při výuce v laboratoři............................................................. 299
Literatura к 7. kapitole.............................................................................................................. 303
8 OSOBNOST UČITELE A STUDENTA.............................................................................. 304
8.1 CHARAKTERISTIKA PROFESE VYSOKOŠKOLSKÉHO UČITELE
TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ A MOTIVACE К JEJÍMU VYKONÁVÁNÍ......... 304
8.2 CHARAKTEROVĚ VOLNÍ VLASTNOSTI VYSOKOŠKOLSKÉHO
UČITELE TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ...................................................................305
8.3 AUTOREGULAČNÍ A DYNAMICKÉ VLASTNOSTI
VYSOKOŠKOLSKÉHO UČITELE.............................................................................. 307
8.4 PSYCHICKÉ PROCESY V PRÁCI UČITELE TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ.....309
8.4.1 Vnímání.............................................................................................................. 309
8.4.2 Učení - technika samostatného studia...............................................................311
8.4.3 Paměť.................................................................................................................. 313
8.4.4 Myšlení a řeč....................................................................................................... 316
8.5 VÝKON, OBECNÉ A SPECIÁLNÍ SCHOPNOSTI UČITELE..................................319
8.6 TVOŘIVOST UČITELE................................................................................................322
8.6.1 Poj em tvořivost...................................................................................................322
8.6.2 Metody rozvíjení myšlenkové tvořivosti učitele...............................................323
8.7 STYLY UČENÍ............................................................................................................... 324
8.7.1 Styly poznávání a styly u čen í............................................................................ 324
8.7.2 Definice poznávacích (kognitivních) stylů a stylů učení, typologie
stylů učení........................................................................................................... 325
8.7.3 Styly učení podle smyslových preferencí......................................................... 326
8.7.4 Styly učení podle typů inteligence.....................................................................328
8.7.5 Kolbova typologie...............................................................................................330
8.7.6 Povrchový a hloubkový přístup к učení............................................................332
8.8 OSOBNOST STUDENTA A JEHO PŘIPRAVENOST KE STUDIU
NA VYSOKÉ ŠKOLE TECHNICKÉHO ZAMĚŘENÍ...............................................333
8.8.1 Nonkognitivní rámec a připravenost studenta ke studiu...................................335
8.9 STUDENTSKÉ: PODVÁDĚNÍ...................................................................................... 339
8.9.1 Studentské klasické podvádění..........................................................................339
8.9.2 Studentské elektronické podvádění....................................................................340
8.9.3 Plagiátorství........................................................................................................... 341
8.9.4 Typy plagiátorství................................................................................................. 342
8.9.5 Odhalování elektronického podvádění............................................................... 344
8.9.6 Antiplagiátorské systémy......................................................................................345
8.9.7 Faktory ovlivňující podvádění............................................................................. 346
8.9.8 Postoj studentů к podvádění................................................................................ 347
8.9.9 Postoj učitelů к podvádění................................................................................... 349
8.9.10 Podvádění při uveřejňování vědeckých článků...................................................351
Literatura к 8. kapitole................................................................................................................. 353
9 D IA GNO STIKA V ĚD O M O STÍ A D O V E D N O ST Í............................................................ 355
9.1 DRUHY A FORMY Z K O U ŠK Y ....................................................................................356
9.2 POŽADAVKY KLADENÉ NA TVORBU A PRŮBĚH ZK O U ŠK Y.........................359
9.3 DIDAKTICKÝ TEST A JEHO VLASTNOSTI............................................................. 369
9.4 VLASTNOSTI DOBRÉHO DIDAKTICKÉHO TESTU.............................................. 374
9.5 TVORBA DIDAKTICKÉHO T E S T U ............................................................................ 377
9.5.1 Plánování testu.......................................................................................................378
9.5.2 Konstrukce didaktického testu............................................................................. 380
9.5.3 Skoro vání položek testu........................................................................................390
9.5.4 Ověřování a optimalizace didaktického testu.....................................................392
9.6 OBTÍŽNOST POLOŽEK TESTU................................................................................... 393
9.7 CITLIVOST TESTOVÝCH POLOŽEK.........................................................................395
9.8 ANALÝZA NENORMOVANÝCH POLOŽEK............................................................ 398
9.9 STANDARDIZACE DroAKTICKÉHO T E S T U .......................................................... 399
9.10 ŠKOLNÍ KLASIFIKACE PODLE VÝSLEDKŮ TESTU............................................ 405
9.11 INTERPRETACE VÝSLEDKŮ NE STANDARDIZOVANÉHO TESTU................. 411
9.12 VÝHODY A NEDOSTATKY TESTOVÁNÍ................................................................ 412
Literatura к deváté kapitole.......................................................................................................... 414
10 VZDĚLÁ VACÍ PA RAD IG M ATA A M O D ERN Í K O N CEPCE V ZD ĚLÁ V Á N Í........ 415
10.1 PARADIGMATA A VZDĚLÁVÁNÍ............................................................................. 415
10.1.1 Didaktika a behaviorální psychologie.................................................................417
10.1.2 Humanistická pedagogika a nativistické pojetí učení........................................420
10.1.3 Kognitivní edukace a konstruktivismus.............................................................. 422
10.2 VIRTUÁLNÍ PROSTŘEDÍ A VZDĚLÁVÁNÍ.............................................................436
10.2.1 E-leaming............................................................................................................... 438
10.2.2 Stručná historie, vznik a vývoj e-leam ingu........................................................441
10.2.3 LMS systém y.........................................................................................................449
10.2.4 Specifika a strategie tvorby elektronických materiálů (E-Content)................. 453
10.2.5 Vybrané e-leamingové aplikace..........................................................................460
10.2.6 Vzdálené experimenty, vzdálené laboratoře.......................................................463
10.2.7 Příklad tvorby vzdáleného experim entu............................................................. 469
10.2.8 Příklady vzdálených experimentů v laboratořích na Internetu.........................478
10.2.9 Počítačem podporovaná interaktivní metoda......................................................480
Literatura к desáté kapitole.......................................................................................................... 483
Z Á V Ě R ................................................................................................................................................. 488
SU M M A RY ..........................................................................................................................................491
R E J S T Ř ÍK ...........................................................................................................................................494