

sleva
Kniha:
Dějiny náboženského myšlení II
Autor:
Mircea Eliade

Nakladatelství: | » OIKOYMENH |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2019 |
Počet stran: | 540 |
Rozměr: | 130x200 |
Vydání: | Třetí, opravené vydání |
Spolupracovali: | z francouzského originálu Histoire des croyances et des idées religieuses, II. De Gautama Bouddha au triomphe du christianisme ... přeložili Kateřina Dejmalová, Milan Lyčka, Jiří Našinec, Barbora Patočková, Pavla Sadílková a Olga Spěváková |
Skupina třídění: | Náboženství |
Jazyk: | česky |
Datum vydání: | 31.08.2019 |
ISBN: | 978-80-7298-362-9 |
EAN: | 9788072983629 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Dějiny náboženského myšlení představují Eliadeho poslední velké dílo. Na rozdíl od své starší knihy Traité d’histoire des religions, kde se pokusil o systematický výklad morfologie projevů posvátna napříč nejrůznějšími kulturami i dějinnými epochami, líčí zde Eliade jednotlivá náboženství lidstva v jejich dějinách; toto dílo zároveň vyjadřuje autorovo přesvědčení o základní jednotě náboženských dějin lidstva, které zároveň ukazuje jako dějiny krizí, inovací a proměn náboženského vědomí člověka, které se nepřestává vyvíjet. Druhý svazek Dějin je věnován náboženstvím starověké Číny, Indie, Evropy a Íránu a také judaismu až po vznik křesťanství.
Světová náboženství
Náboženské kulty
Mytologie
Náboženské učení – Dějiny
Mystéria
Náboženská víra – Dějiny
Duchovní život – Dějiny
Rituály a obřady
Lidstvo – Náboženské aspekty
Katalog předmětový > S > Světová náboženství
Naučná literatura > Náboženství > Rituály a obřady
Naučná literatura > Esoterika
Katalog vybraných autorů > E > Eliade – Mircea Eliade
Katalog nakladatelství > O > OIKOYMENH
Naučná literatura > Osobní růst > Duchovní život > Dějiny
Katalog předmětový > D > Dějiny náboženství
Katalog předmětový > N > Náboženské kulty
Katalog předmětový > L > Lidstvo > Náboženské aspekty
Katalog předmětový > M > Mytologie
Naučná literatura > Náboženství > Náboženské učení > Dějiny
Katalog předmětový > M > Mystéria
Naučná literatura > Náboženství > Náboženská víra > Dějiny
Obsah
Předmluva ....................................................................................... •
XVI. NÁBOŽENSTVÍ STARÉ ČÍNY .........................................
126. Náboženské představy v období neolitu................................
127. Náboženství v době bronzové: Nebeský bůh a předkové . . .
128. Příkladná dynastie: Čou................................................. .. ■ ■
129. Původ a uspořádání světa.......................................................
130. Polarity, střídání a reintegrace ..............................................
131. Konfucius: síla rituálů.............................................................
132. Lao-c’ a taoismus...................................................................
133. Techniky dlouhého života.......................................................
134. Tao isté a alchymie..................................................................
XVII. BRÁHMANISMUS A HINDUISMUS:
PRVNÍ FILOSOFIE A TECHNOLOGIE SPÁSY..............
135. „Všechno je utrpení...“.......................................................
136. Metody směřující к nejvyššímu „probuzení“....................
137. Dějiny myšlení a chronologie textů ...................................
138. Předsystémová védánta.......................................................
139. Duch podle sánkhja-jógy....................................................
140. Smysl Stvoření: pomoci vysvobodit ducha.......................
141. Význam vysvobození..........................................................
142. Jóga: soustředit se najeden předmět...................................
143. Jógové techniky...................................................................
144. Úloha Boha...........................................................................
145. Samádhi a „nadpřirozené síly“...........................................
146. Konečné osvobození.............................................................
XVIII. BUDDHA A JEHO SOUČASNÍCI...................................
147. Princ Siddhártha...................................................................
148. Velký odjezd........................................................................
149. „Probuzení.“ Kázání Zákona..............................................
150. Dévadattovo schizma. Poslední konverze.
Buddha se dostává do parinirvány......................................
151. Náboženské prostředí: potulní asketové.............................
152. Mahávíra a „spasitelé světa“..............................................
153. Džinistické učení a praxe....................................................
154. Ádžívikové a všemocný „osud“ .........................................
11
13
13
16
19
22
25
29
32
38
42
. 48
. 48
. 50
. 51
. 53
. 55
. 57
. 59
. 61
. 63
. 66
. 67
. 69
. 72
. 72
. 74
. 76
. 78
. 80
. 82
. 84
. 86
- äsäää
155. Muž zasažený otráveným sipem^. . ■ — • • • •
156. Čtyři „Vznešené pravdy“ a „strední cesta ..................
157. Nestálost věcí a učení o anattě.......................
158. Cesta vedoucí к nirváně ....••■•• ' _ ' ' ' '
159 Meditační techniky a jejich osvíceni „mou • • • •
160. Paradox nepodmíněného..........................................
XX' Ш POeÁTKٰKEUSNMENÍ O BAKCHANÁLIÍCH
88
89
91
94
97
100
88
102
102
104
161. Romulus a posvátná oběť . . • • —........................ ................._ ,
162. „Historizace“ indoevropských mytu........................... .... 107
163. Specifické rysy římské zbožnosti цо
164. Soukromé pobožnosti: penati, larov , • ............Ц2
165. Kněžstvo, auguri a náboženská bratrs va...................... n5
166. Jupiter, Mars, Quirinus a kapitolska trojic • ' ’ ' ’ ' n8
167. Etruskové: záhady a hypotézy
168. Krize a katastrofy: od galské svrchován ..................123
к druhé punské válce..........................................
XXI. KELTOVÉ, GERMANI, THRAKOVÉ A GETOVÉ............ ™
169. Přetrvávání prehistorických prvků...............................................130
170. Indoevropské dědictví ..........................................!34
171. Lze rekonstruovat keltský pantheon...........................................339
172. Druidové a jejich esoteriche učeni • ■ ■ ................... 142
173. Yggdrasil a kosmogonie starých Germanu^^ l45
. . 148
' ‘ ............150
’ ...............153
’..................156
. . 160
174. Ásové a Vanové. Ódin a jeho „šamanska“ moc
175. Válka, extáze a smrt................................................ ...
176. Ásové: Tý, Tór, Baldr . ............................ ....
177. Vanové, Loki. Konec světa ■ ^..................
178. Thrákové, „velcí neznámí“ dejm .^...........................
179. Zalmoxis a „cesta к nesmrtelnosti ..............................
XXII. ORFEUS, PYTHAGORAS A NOVÁ ESCHATOLOGIE
180. Orfické mýty: kitharódos a , zakiadate imciac^ ^ duše168
181 Theogonie a orfická antropologie: stehovaní a nesmrte ^
182. Nová eschatologie...................................................... ..................178
183. Platón, Pythagoras a orfismus ........................................ lg3
184. Alexandr Veliký a hellénisticka kultura..............................
XXIII. DĚJINY BUDDHISMU OD MAHÁKÁŠJAPY
PO NÁGÁRDŽUNU..........................................
164
164
185. Buddhismus do prvního schizmatu
190
190
186. Mezi Alexandrem Velikým a Ašókou .................................. 191
187. Napětí mezi doktrínami a nové syntézy............................... ^4
188. „Cesta bódhisattvy“.............................................................. ^
189. Nágárdžuna a učení o universální prázdnotě ........... . 'V 201
190. Džinismus po Mahávírovi: učenost, kosmologie, soteriologie 204
XXIV. HINDUISTICKÁ SYNTÉZA:
MAHÁBHÁRATA A BHAGAVADGÍTA .
191. Osmnáctidenní boj..................................
192. Eschatologická válka a konec světa . . .
193. Kršnovo Zjevení.....................................
194. „Vzdát se plodů svých skutků“..............
195. „Oddělení“ a „totalizace“.......................
209
209
211
213
216
218
XXV. ZRÁNÍ JUDAISMU:
OD APOKALYPSY К POVÝŠENÍ TÓRY .......................
196. Počátky eschatologie............................................................
197. Ageus a Zacharjáš, eschatologičtí proroci............................
198. Čekání na mesiášského krále................................................
199. Posilování zákonictví............................................................
200. Personifikace božské Moudrosti..........................................
201. Od beznaděje к nové theodiccji: Kohelet a Ecclesiasticus . .
202. První apokalypsy: Daniel a 1. Henoch..................................
203. Jediná naděje: konec světa...................................................
204. Farizejská odpověď: povýšení Tóry.....................................
222
222
224
227
228
230
232
235
239
243
XXVI. SYNKRETISMUS A KREATIVITA V HELLÉNISTICKÉ
DOBĚ: PŘÍSLIB SPÁSY................................................
205. Mysterijní náboženství......................................................
206. Mystický Dionysos...........................................................
207. Attis a Kybelé....................................................................
208. Isis a egyptská mystéria......................................................
209. Zjevení Herma Trismegista................................................
210. Iniciační aspekty hermetismu.............................................
211. Hellénistická alchymie ......................................................
247
247
250
253
258
262
265
268
XXVII. NOVÉ ÍRÁNSKÉ SYNTÉZY....................
212. Náboženské směry za Arsakovců (247 př. Kr.
213. Zurván a původ zla .....................................
214. Eschatologická úloha ěasu.........................
215. Dvě stvoření: ménók agétik..........................
216. Od Gajómarta к Saošjantovi .......................
217. Mithrova mystéria........................................
218. „Kdyby bylo křesťanství bývalo zastaveno...
....................... 273
- 220 po Kr.) . 273
....................... 275
....................... 279
....................... 281
....................... 283
....................... 286
‘ 290
XXVIII. ZROZENÍ KŘESŤANSTVÍ..................
219. „Záhadný Žid“: Ježíš Nazaretský ....
220. Dobrá zvěst: Boží království je zcela blízko . . .
221. Zrození církve........................
222. Apoštol pohanů...........................
223. Esejci v Kumránu..............................
224. Zničení chrámu: prodlení parúsie............
XXIX. POHANSTVÍ, KŘESŤANSTVÍ A GNOSE
V CÍSAŘSKÉ DOBĚ.................................
225. /am redit et Virgo..................
226. Religio illicita a její útrapy...............
227. Křesťanská gnose........................
228. Učení blízká gnosticismu..................
229. Od Šimona Kouzelníka к Valentinovi............'
230. Gnostické mýty, představy a metafory............... ..
231. Umučený Utěšitel........................
232. Manichejská gnose........................
233. Velký mýtus: pád a vykoupení božské duše ....
234. Absolutní dualismus jakožto mysterium tremendum
. 294
. 294
. 300
. 304
. 308
. 312
. 317
... 320
... 320
... 323
... 325
... 327
. . . 331
. . . 335
. . . 339
. . . 341
. . . 343
. . . 346
XXX. SOUMRAK BOHŮ........................
235. Hereze a Orthodoxie..................
236. Kříž a strom života...........................
237. Ke „kosmickému křesťanství“ ....
238. Rozmach theologie........................
239. Mezi Sol Invictus a in hoc signo vinces
240. Autobus, který staví v Eleusině...
349
349
352
355
358
361
364
STAV BÁDÁNÍ — Kritická bibliografie
Bibliografie .................................
Seznam zkratek...........................
Rejstřík..........................................
Ediční poznámka............
. 367
. 451
. 508
. 509
. 549