načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Daňové zákony 2012 -- úplná znění platná k 1. 1. 2012 - Hana Marková

Daňové zákony 2012 -- úplná znění platná k 1. 1. 2012

Elektronická kniha: Daňové zákony 2012 -- úplná znění platná k 1. 1. 2012
Autor:

Publikace obsahuje úplná znění všech daňových zákonů v platném znění k 1. 1. 2012 — zákon o daních z příjmů, zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, zákon o ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  83
+
-
2,8
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 264
Rozměr: 30 cm
Úprava: svazků
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-4254-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Publikace obsahuje úplná znění všech daňových zákonů v platném znění k 1. 1. 2012 — zákon o daních z příjmů, zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, zákon o dani z nemovitostí, zákon o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, zákon o dani silniční, zákon o DPH, zákon o spotřebních daních (včetně tří ekologických či energetických daní) a daňový řád. Předností tohoto souboru je vyznačení novelizovaného textu odlišným typem písma. Přehledně jsou zvýrazněny i rozdílné účinnosti zákonů. Významné novely uvozují odborné komentáře pracovníků ministerstva financí, kteří se podílejí na přípravě zákonů.Nejprodávanější daňová publikace v ČR! (úplná znění platná k ...

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Hana Marková

Úplná znění

platná k 1. 1.

2012

Nejprodávanější

daňové zákony v ČR

Doporučená

cena 98 Kč

zákon o daních z příjmů + komentář

zákon o rezervách pro zjištění

základu daně z příjmů

zákon o dani z nemovitostí

zákon o dani dědické, dani darovací a dani

z převodu nemovitostí

zákon o dani silniční

zákon o DPH + komentář

zákon o spotřebních daních

a „ekologické“ daně + komentář

zákon daňový řád + komentář

včetně všech novel a čísel zákonů k 1. 1. 2012

s komentáři spoluautorů zákonů

včetně

všech novel

a čísel

zákonů

Daňové zákony — úplná znění platná k 1. 1. 2012

Hana Marková

é

9XçtYHMWH~ĀHWQt

SURJUDP0RQH6

DçiGQi~ĀHWQtNRQWUROD

VHYiPXçQHGRVWDQH

QDNREONX

3RNXGYiVGėVtFKEDQHVURYQDORVWL

YHÀUHPQtP~ĀHWQLFWYt~ĀHWQtSURJUDP

0RQH6MHMLVWRWRXçHNQLPQHGRMGH

-LQGʼnLFKäőRXUDO

VSHFLDOLVWDQDʼnHåHQt

~ĀHWQtFKPDOpUś1DEt]tYåHFKQSRWʼnHEQpPRGXO²SRGYRMQp~ĀHWQLFWYt

GDļRYRXHYLGHQFLDGUHViʼnIDNWXUDFLVNODGREMHGQiYN

P]GDQDYtFʼnDGXQDGVWDQGDUGQtFKIXQNFtNWHUpXVQDGļXMt

SUiFLDåHWʼntĀDV,SURWRMHWDNREOtEHQìXĀHVNìFK~ĀHWQtFK

DSRGQLNDWHOś]HYåHFKRERUś

6WiKQėWHVL]GDUPD]NXåHEQtYHU]L

QDZZZPRQHF]


Doc. JUDr. Hana Marková, CSc.

Na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze působí od roku 1973. V současné době zastává post proděkanky

pro celoživotní vzdělávání, je členkou vědecké rady, docentkou Katedry fi nančního práva a fi nanční vědy. Ve své

vědecké práci se zabývá zejména otázkami rozpočtového a daňového práva. Kromě toho od roku 1993 pedagogicky

působí na Vysoké škole ekonomické v Praze. Na Katedře podnikového a evropského práva Fakulty mezinárodních

vztahů se věnuje také fi nančnímu právu, a to zejména daňové problematice.

Je členkou Legislativní rady vlády České republiky. Od roku 2003 je rovněž členkou Information and Research Center

of The Public Finance and Tax Law of Central and Eastern European Countries – Bialystok – Polsko, kde se věnuje

problematice daňových příjmů jednotlivých článků rozpočtové soustavy.

Teoretické znalosti zúročuje jak v advokátní činnosti, kterou zahájila v roce 1990, tak i v činnosti publikační.

Je autorkou či spoluautorkou více než 150 monografi í a článků publikovaných v České republice a v zahraničí.


Daňové zákony 2012

Úplná znění platná

k 1. 1. 2012

Hana Marková


Obsah

Úvod 5

Významné změny zákona o daních z příjmů od roku 2012 7

Zákon o daních z příjmů 9

Zákon o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů 87

Zákon o dani z nemovitostí 95

Zákon o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí 102

Zákon o dani silniční 111

Zákon o dani z přidané hodnoty 117

Zákon o spotřebních daních 164

Vybraná ustanovení zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů –

ekologické či energetické daně 216

Zákon daňový řád 228

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována a šířena v papírové,elektro

nické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno


5Úvod

Úvod

Na počátku roku 1999 nabídlo nakladatelství Grada Publishing poprvé soubor daňových zákonů ve znění platném pro rok 1999 se stručnými komentáři. Tak

vznikla tradice, která zůstává – díky zájmu čtenářů – zachována i pro rok 2012.

Do textu daňových zákonů k 1. 1. 2012 jsou zpracovány změny vyplývající ze zákonů, jejichž účinnost je stanovena k 1. 1. 2012 (event. později). Vpřed

kládaném souboru jsou soustředěny úplné texty daňových zákonů s tím, že jsou odlišným typem písma zdůrazněny novelizace přijaté a publikované ve Sbírce

zákonů, jejichž účinnost je stanovena na 1. 1. 2012 – změna je vyznačena tučným písmem. Novelizace, které byly přijaty během roku 2011 a v tomto roce

též nabyly účinnosti, jsou v textu zařazeny bez speciálního označení, jen v místě změny je tučně označeno číslo odstavce či písmeno, kterého se změna týká.

Novelizace, jejichž účinnost je stanovena na pozdější datum, než je 1. leden 2012 ( tj. např. 1. 5. 2012 apod.), jsou vyznačeny v publikaci podtrženým textem

s poznámkou o datu účinnosti. Vzhledem k tomu, že účinnost některých ustanovení zákonů je stanovena nejen k roku 2013, ale až k 1. 1. 2015, nepovažujeme

za vhodné tyto změny zařazovat již do tohoto souboru. Změny účinné později než k 1. 1. 2013 budou zapracovány v příštím vydání. Uživatele souboru DZ

nechceme zatěžovat maximem textu, jehož účinnost je časově vzdálená a kdy není zcela vyloučeno, že se některá ustanovení mohou ještě změnit.

V následujícím přehledu jsou připomenuty novely daňových zákonů přijaté od počátku roku 2011 s tím, že u některých zákonů je ještě doplněn odkaz na úvodní

stručný komentář nejpodstatnějších změn před textem příslušného zákona. Naší zásadou je zařazovat do souboru DZ jen texty, které již byla publikovány ve

Sbírce zákonů.

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů prošel od začátku roku 2011 několika novelizacemi. Drobná změna zákona, související s přijetím zákona č. 73/2011 Sb.,

o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, kterou došlo ke změně označení uvedeného úřadu v §38l zákona, již byla zapracována do

DZ vydaných k 1. 4. 2011. Druhou změnou bylo přijetí zákona č. 188/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění

pozdějších předpisů a další související zákony. Tato novela se dotkla řady paragrafů – § 4, 17, 20, 20a, 21, 25, 36, 38d, 38fa, 38m, 38n a 38o – podrobněji

viz komentář před textem zákona. Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, přináší

do § 35ba odst. 1 písm. b) ZDP legislativně technickou úpravu pojmu „průkaz mimořádných výhod III. stupně (zvlášť těžké postižení s potřebou průvodce) –

průkaz ZTP/P“ na zkrácené označení „průkaz ZTP/P“ a dále pojem „dávky sociální péče“ nahrazuje termínem „dávky osobám se zdravotním postižením“.

Další novelizace zákona souvisí se stavebním spořením a dotkla se ustanovení § 4 odst. 1. Zákonem č. 348/2010 Sb., došlo ke zrušení osvobození těchto příjmů,

ale v dubnu roku 2011 byl zákon, měnící podmínky státního příspěvku na stavební spoření Ústavním soudem rozhodnutím Pl. ÚS 53/10 zrušen (podrobněji

viz komentář před textem zákona). Nová právní úprava byla provedena zákonem č. 353/2011, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření

a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady

č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Zákonem došlo ke zrušeníosvo

bození příjmů z úroků z vkladů ze stavebního spoření, a to včetně úroků ze státní podpory. Zákon č. 355/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 125/2008 Sb.,

o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, zasahuje do právní úpravy výdajů vynaložených

na dosažení, zajištění a udržení příjmů, kdy v § 24 odst. 2 písm. y) ZDP přináší změnu týkající se promlčených pohledávek. Zákon č. 370/2011 Sb., kterým

se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony se dotkl také daně z příjmů a sice vná

vaznosti na kroky související s důchodovou reformou, zejména v souvislosti se změnami sazeb daně z přidané hodnoty. Rodinám s dětmi bude poskytována

kompenzace za zvýšení nepřímého zdanění v podobě zvýšení daňového zvýhodnění na vyživované dítě o 1 800 Kč ročně (150 Kč měsíčně). Toto navýšení se

poprvé použije pro zdaňovací období roku 2012. Adekvátně se zvyšuje také maximální výše ročního daňového bonusu z 52 200 Kč na 60 300 Kč a maximální

výše měsíčního daňového bonusu ze 4 350 Kč na 5 025 Kč. Zákon č. 375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona ozdra

votních službách, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě zařazuje do příjmů, které nejsou předmětem

daně, dle § 3 odst. 4 písm. a) ZDP také příjem získaný nabytím daru u fyzických osob, které jsou poskytovateli zdravotních služeb. Zákon dále přináší změnu

terminologie související s poskytováním zdravotních služeb napříč celým zákonem o daních z příjmů. Zákon č. 470/2011 Sb. o nemocenském pojištění mění

ustanovení § 25 odst. 1 písm. d) ZDP. Předmětem je zrušení daňové neuznatelnosti odměn členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob. Zákon

č. 420/2011 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim se projeví v právní

úpravě neuznatelných výdajů vynaložených k dosažení, zajištění příjmů a jejich udržení, kdy v ustanovení § 25 odst. 1 písm. f) ZDP stanoví jako neuznatelné

též náklady spojené s trestem uveřejnění rozsudku.. Zákon č. 458/2011 Sb., o změně zákonů souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších

změnách daňových a pojistných zákonů obsahuje řadu změn různých zákonů. Podstatně zasahuje také do textu zákona o daních z příjmů, kdy např. dochází

ke zrušení řady osvobození příjmů osob fyzických i právnických, ale zavádí se nově osvobození v případě příjmů právnických v podobě z dividend, nově sesta

novuje postup odpočtu výdajů na podporu výzkumu a vývoje apod. Pro zaměstnance se zavádí zaměstnanecké zvýhodnění v podobě paušálu, nově se objevuje

registrační povinnost či odvod z úhrnu mezd. Účinnost zákona je rozdělena, některá ustanovení mají stanovenou účinnost již od 1. 1. 2012, další od 1. 4. 2012,

ale řada z nich bude účinná ještě později např. v roce 2015.

Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, nebyl během roku 2011 novelizován. Přijetím zákon č. 458/2011 Sb., o změnězá

konů souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, dochází i v tomto zákoně ke změně zejména

pokud jde o § 5 či 8a, ale účinnost těchto změn se očekává až k 1. 1. 2014.

Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, byl novelizován čtyřikrát – jednou změnou byla změna § 13a a 13b, která byla přijata se změnou daňového

řádu – zákon č. 30/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, a další související zákony a druhá změna byla obsáhlejší, a sice zákonem

č. 212/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů. Cílem novely bylo odstranit zejména výkladové

nejasnosti zdanění u pozemků s plošnými stavbami (tzv. zpevněnými plochami pozemků). Mění se zdanění pozemků zpevněných stavbou bez svislé nosné

konstrukce užívaných pro podnikání, které byly doposud zdaňovány daní ze staveb. V praxi se jedná např. o manipulační plochy, některá parkoviště, plochy

pro nakládání zboží, výstavní plochy apod. Zákon přináší změnu ve zdanění pozemků, na kterých je zpevněná stavba bez svislé nosné konstrukce, která je

užívána pro podnikání. Doposud byly tyto stavby zdaňovány daní ze staveb – v praxi se jedná o manipulační plochy, některá parkoviště, plochy pro nakládání

zboží, výstavní plochy apod. Nová úprava odstraní komplikované prokazování, zda zpevněná plocha pozemku je samostatnou věcí a tedy předmětem daně ze

staveb nebo se jedná o součást pozemku, který podléhá dani z pozemku. Mění se § 7 – dochází k doplnění odst. 4 zákona, který výslovně stanoví, že stavby

zpevněných ploch pozemků nebudou předmětem daně ze staveb, i když fakticky splňují podmínky předmětu daně ze staveb. Tyto stavby budou zdaněny pouze

sazbou daně v rámci daně z pozemků (změny § 6). Rozdíl oproti dosavadní právní úpravě spočívá především ve výši sazeb daně. Vzhledem k tomu, že jsou tyto

stavby vyloučeny z předmětu daně ze staveb, nebude na stavby zpevněných ploch pozemků aplikováno ani případné zvýšení sazby daně koeficientem 1,5, který

ve své působnosti může stanovit obec pouze pro stavby. Poplatník musí podat daňové přiznání, ve kterém přeřadí stavbou zpevněné plochy pozemku z daně

ze staveb do daně z pozemků, výsledná daň bude potom nižší. Dále novela navazuje na zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, a upravuje náležitosti rozhodnutí

o vyměření daně v případech, kdy nedošlo ve srovnání s předchozím zdaňovacím obdobím k žádným změnám ohledně daňové povinnosti. Další změna, která

se dotkla § 4 a 9 byla provedena zákonem č. 375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona

o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě. Na základě přijatých zdravotnických zákonů došlo k upřesnění formulace

textu upravujícího osvobození od daně z nemovitostí. Dosud poslední novelizací, která byla provedena zákonem č. 458/2011 Sb., kterým se mění některé

zákony v souvislosti s přijetím zákona o Finanční správě České republiky, došlo k drobné změně v §13a.

Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí byl novelizován na konci roku 2010 v souvislosti se změnou daňového

řádu, a to zákonem č. 30/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, a další související zákony. Byl zrušen odstavec 8 v § 21. Další změny


6 Daňové zákony k 1. 1. 2012

zákona byly provedeny až na konci roku 2011. Zákonem č. 351/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších

předpisů, a další související zákony se upřesňuje ustanovení §10 odst.1 písm. k) – stanovení základu daně z převodu nemovitostí pro případy zvyšovánízákladního kapitálu obchodní společnosti. Zákon č. 375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách,zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě, přináší změnu § 20 odst.10 – upřesnění osvobození od daně darovací.

Zákon č. 466/2011, kterým se zrušuje zákon č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů,

ve znění pozdějších předpisů, a mění související zákony, přinesl zrušení osvobození od daní uvedených v § 20 pro tato zařízení. Zákon č. 428/2011 Sb.,kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o důchodovém spoření a zákona o doplňkovém penzijním spoření ) doplnil do § 19 odst. 2

písmeno c), které se upravuje otázku dědického podílu nezletilého na úhradu jednorázového pojistného na pojištění sirotčího důchodu podle zákonaupravujícího důchodové spoření. Zákon č. 457/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Finanční správě České republiky, přináší

zapracování nové struktury finančních orgánů v oblasti daňového přiznání – změny se týkají § 21 a § 25 zákona. Zákon č. 458/2011 Sb., o změně zákonů

souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů přináší změny daňových sazeb z progresivních na

lineární a některé další úpravy zákona ovšem s tím, že účinnost těchto změn by měla nastat zřejmě od roku 2015.

Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční byl novelizován jednou na konci roku 2010 – šlo o změnu, která byla spojena s novelou daňového řádu a znamenala

zrušení odst. 4 v § 15. Stalo se tak zákonem č. 30/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, a další související zákony. Změnou přijatou

v roce 2011 byl zákon č. 375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických

zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě, který nově vymezil osvobození od daně u vozidel uvedených v § 3 písm. d).

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, byl v roce 2011 novelizován zákonem č. 47/2011 Sb.,, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani zpřidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, jehož účinnost byla stanovena na 1. 4. 2011. Jednalo se o velmi významnou novelu reagující na Směrnice Rady

EU a upravující a zpřesňující některá další ustanovení stávající znění textu zákona, která již byla zařazena a komentována v předchozím vydání DZ. Další

rozsáhlá novela byla přijata na konci roku 2011 – zákon č. 370/2011 Sb , kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve zněnípozdějších předpisů, a další související zákony ( novela je podrobně komentována před textem zákona). Zákon č. 375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě, upravil text § 48a odst.4, § 51 odst.1, a nově zformuloval § 58. Zákon č. 457/2011 Sb.,,kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Finanční správě České republiky, upřesňuje označení některých úřadů v souladu s textem nového zákona a zákon č. .../2011 Sb., kterým se mění některé zákony

v souvislosti s přijetím zákona o Celní správě České republiky (sněmovní tisk č. 453), nahrazuje na příslušných místech označení orgán za termín úřad.

Zákon č. 458/2011Sb., o změně zákonů souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů mění hranici

obratu pro osvobození osob od daně z 1 mil. na 750 000 Kč a přináší ještě několik menších úprav textu zákona. Účinnost těchto změn se opět předpokládá až

od roku 2015.

Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, byl novelizován v roce 2011 zákonem č. 95/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních

daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský

zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (zákon o lihu), ve znění

pozdějších předpisů, přináší řadu změn jak ve společných ustanoveních, tak u jednotlivých daňových povinností. Druhou novelou byl zákon č. 221/2011 Sb.,

kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů,

a zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů – mění se § 3, 45, 49 a 54. Zákon č. 420/2011 Sb., o změně některých zákonů

v souvislosti s přijetím zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim mění ustanovení § 13, 20,22 a 36 upravující kompetence celních

orgánů. Zákon č. 457/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Finanční správě České republiky upřesňuje označení některých úřadů v souladu s textem nového zákona. Zákon č. .../2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Celní správě České republiky (sněmovní tisk č. 453), nahrazuje na příslušných místech zákona označení orgán za termín úřad. Zákon č. 458/2011 Sb., o změně zákonů souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů, kde jsou upraveny některé otázky vydávání potrvzení o bezdlužnosti a kompetenci příslušných úřadů. Do souboru daňových zákonů byly v roce 2008 zařazeny texty upravující nové daně, o kterých se hovoří jako o ekologických či energetických daních a které jsou upraveny v rámci textu zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů. Během roku 2011 došlo sice ke změnám uvedeného zákona, ale změny

se týkaly uvedené daňové problematiky, jen v případě zákona č. 420/2011 Sb., kde dochází k zapracování oprávnění celních úřadů vyžádat si výpis z evidence

Rejstříků trestů pro právnické osoby (§ 10 a § 14 jednotlivých daňových povinností).

Od 1. 1. 2011 je daňové řízení komplexně upraveno daňovým řádem – zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád. Zákon č. 30/2011 Sb., kterým se mění zákon

č. 280/2009 Sb., daňový řád, a další související zákony, vstoupil v účinnost dnem 1. 3. 2011 a změny, které přinesl, jsou v textu vyznačeny a byly jižkomentovány v předchozím vydání DZ. Zákon č. 458/2011 Sb., o změně zákonů souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových

a pojistných zákonů.

Nakladatelství Grada Publishing a autoři, kteří se podíleli na uvozujících komentářích, věří, že předkládaný soubor zákonů bude dobře sloužit všemuživatelům. I když snahou všech zúčastněných na této publikaci byla maximální snaha o přesnost textu, považujeme za důležité upozornit, že právně závazný je pouze

text publikovaný ve Sbírce zákonů.

Na zpracování se autorsky podíleli: doc. JUDr. Hana Marková, CSc. (sestavení, úvod, spoluautorka komentáře k zákonu čl. 586/1992 Sb., o daních z příjmů),

Mgr. Miroslava Zajíčková (spoluautorka komentáře k zákonu č. 586/1992 Sb., dani z příjmů), JUDr. Svatopluk Galočík (komentář k zákonu č. 235/2004 Sb.,

o dani z přidané hodnoty), Ing. Jana Dlouhá, Ing. Veronika Boušková (komentář k zákonu č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních), Ing. Josef Federsel,

Mgr. Karel Šimek (komentář k zákonu č. 280/2009 Sb., daňový řád).


7Hlavní změny ZDP

Významné změny zákona o daních z příjmů od roku 2012

Úvod

Zákon o daních z příjmů (dále jen „ZDP“) doznává každoročně větších

či menších změn. Daně z příjmů patří z hlediska svého podílu nacelko

vých výnosech z daní plynoucích v porovnání s celou daňovou soustavou

k jedněm z nejvýznamnějších, proto lze tuto právní úpravu označit za jednu

z nejčastěji novelizovaných úseků daňové legislativy. Časté změny lze

také chápat jako reakci na současnou evropskou i světovou ekonomickou

situaci, která v důsledku vysoké míry propojenosti národních ekonomik

ovlivňuje i Českou republiku. Dalšími důvody ke změně daňovélegisla

tivy jsou motivy politické a sociální, provedené s cílem zmírnění dopadů

zvýšení daňového zatížení v jiných oblastech. Mnohé změny přináší také

novelizace ustanovení, či přijetí zvláštních právních předpisů.

Významné změny účinné již od roku 2011

Jedna z nejzásadnějších novel byla provedena v oblasti stavebního

spoření v souvislosti s přijetím zákona č. 348/2010 Sb., kterým se mění

zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního

spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., oda

ních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve

znění pozdějších předpisů, a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

ve znění pozdějších předpisů. S účinností od 1. 1. 2011 se příspěvek

fyzickým osobám, na který vznikl nárok v roce 2010 a jenž byl poukázán

stavební spořitelně po 31. prosinci 2010, zařadil mezi příjmy zkapitálové

ho majetku. Dále bylo stanoveno, že tyto příjmy podléhají dani vybírané

srážkou dle zvláštní sazby a to ve výši 50 %. Motivem k provedení tak

zásadní změny byla úsporná opatření směřující ke snížení zatížení státního

rozpočtu. Proti tomuto kroku byla namítána možnost rozporu se zásadou

zákazu pravé retroaktivity a narušování principu právní jistoty. Tatozmě

na se také promítla do oblasti osvobození příjmů, kde došlo ke zrušení

osvobození úroků z vkladů ze stavebního spoření. V dubnu roku 2011

zrušil uvedený zákon měnící podmínky státního příspěvku na stavební

spoření Ústavní soud rozhodnutím Pl. ÚS 53/10 a to z důvodu jeho přijetí

ve stavu legislativní nouze, v rámci zkráceného jednání. Bylokonstato

váno, že aplikace stavu legislativní nouze postrádala řádné odůvodnění.

Ke zrušení zákona však dle verdiktu Ústavního soudu mělo dojít až ke

dni 31. 12. 2011, čímž byl současně poskytnut zákonodárcům dostatečný

prostor k tomu, aby tuto právní úpravu mohli přijmout opětovně, aten

tokrát již souladu s ústavním právem a jeho principy. Z hlediska obsahu

Ústavní soud porušení zákazu pravé retroaktivity neshledal, naopakdekla

roval, že jednak subjekty nemohou očekávat, že výše příspěvku v průběhu

smluvního období nebude měněna. Dále Ústavní soud uvedl, že zkrácení

příspěvku do budoucna, kdy dojde ke změně výše podpory stavebního

spoření od dalšího kalendářního roku – ale již vyplacená podpora zůstane

nedotčena – představuje retroaktivitu nepravou, která může být v určitých

případech připuštěna. Srážková daň dle zvláštní sazby daně ve výši 50 %,

která měla být uvalena na příspěvky poukázané stavební spořitelně v roce

2011 (na něž vznikl nárok v roce 2010) byla však označena za protiústavní,

jelikož subjekty v průběhu roku již odvedly částku na stavební spoření

při legitimním očekávání, že druhá strana (stát) bude postupovat rovněž

dle stávajících pravidel. Bez ustanovení, která by upravovala zavedení

50% srážkové daně, byla novela zákona o stavebním spoření na podzim

roku 2011 opětovně předložena a ve formě zákona č. 353/2011 Sb. ze dne

3. listopadu 2011 také přijata s účinností od 1. 1. 2012.

Další podstatné změny přinesl pro rok 2011 zákon č. 346/2010 Sb.,

kterým se mění zákon č. 568/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění

pozdějších předpisů a další související zákony.

• v oblasti osvobození od daně došlo ke zrušení osvobození příjmů

plynoucích poplatníkům z ekologického způsobu výroby elektrické

energie v rámci provozu elektráren a zařízení používajícíchalterna

tivní zdroje energie (malé vodní elektrárny, solární zařízení apod.)

• v souvislosti se záměrem směřujícím ke zrušení daňového zvýhodnění

některých příjmů příslušníků ozbrojených sil bylo přistoupeno súčin

ností od 1. 1. 2011 k zařazení výsluhových příspěvků a odbytného

u vojáků z povolání a bezpečnostních sborů apod. pro účely zdanění

do ustanovení § 10, tzv. ostatních příjmů.

• sleva na poplatníka dle § 35ba odst. 1 písm. a) ZDP byla pro rok 2011

snížena o 100 Kč za kalendářní měsíc, což v součtu za zdaňovací

období představuje částku 1200 Kč. Odůvodněním této změny byla

nutnost solidarity občanů s oblastmi zasaženými následkypovod

ní a potřeba státu tímto způsobem částečně kompenzovat náklady

vynaložené při příchodu povodní na odstraňování jejich následků

a způsobených škod.

• do ZDP byla ve znění § 30b zařazena nová speciální právní úprava

odpisů hmotného majetku, který je užíván pro výrobu elektřiny ze

slunečního záření.

• s cílem dostát závazků, které pro nás vyplývají z práva EU, došlo

k provedení úpravy ustanovení ZDP souvisejících s možností získání

daňového zvýhodnění v případě penzijního připojištěníposkytované

ho zahraničními subjekty v rámci EU a některých států EHS.

• nově byla zavedena možnost uplatnění paušálních výdajů ve výši 30 %

z příjmů plynoucích z pronájmu majetku zařazeného v obchodním

majetku.

Změny účinné od roku 2012

• Zákon č. 346/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb.,

o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a dalšísouvise

jící zákony, jež jako celek nabyl účinnosti již k 1. 1. 2011, současně

stanovil odloženou účinnost pro některé změny až k datu 1. 1. 2012.

Jedná se o následující úpravy:

sleva na dani podle § 35ba odst. 1 písm. a) ZDP se opět zvyšuje na

původní úroveň 24 840 Kč

osvobození přídavku na bydlení u vojáků z povolání je zrušeno

• Zákon č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky přinášízmě

nu terminologie do § 38l odst. 1 písm. k) ZDP, kdy pro úřad práce

stanoví nové označení – Úřad práce České republiky.

• Zákon č. 188/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 189/2004 Sb.,

o kolektivním investování, ve znění pozdějších předpisů, a další

související zákony s sebou přináší několik drobných úprav vybraných

ustanovení ZDP vztahujících se k problematice kolektivníhoinves

tování a související problematice. Hlavní změny způsobené tímto

zákonem můžeme rozdělit do dvou skupin, na změny terminologické

a doplňující. První ze změn terminologických spočívá v nahrazení

základního pojmu „tuzemský nebo zahraniční veřejný trh“ označením

„evropský regulovaný trh nebo zahraniční trh obdobný regulovanému

trhu“. Na tuto novelizaci navazuje další poměrně významnáterminolo

gická změna označení burzy cenných papírů, pro niž je zaveden pojem

„organizátor regulovaného trhu“. Z hlediska doplňujících ustanovení

novely lze zdůraznit především výslovné označení podílových fondů

jako poplatníka daně z příjmů právnických osob. V oblasti právní

úpravy podmínek daňového rezidentství právnických osob v České

republice zavádí novela právní domněnku, která stanoví, že v případě,

kdy podílový fond podléhá dohledu České národní banky, má se za to,

že podílový fond má na území České republiky také své sídlo. Další

drobné změny nalezneme v oblasti určení základu daně investiční

společnosti vytvářející podílové fondy, kdy zákon pro případpřevo

du podílového fondu do obhospodařování jiné investiční společnosti

výslovně ukládá investiční společnosti převádějící podílový fond

povinnost tuto změnu oznámit správci daně do 30 dnů ode dne, kdy

k této změně došlo. Závěrem lze též uvést vliv novely právní úpravy

do oblasti daňové ztráty, kdy pro investiční společnostobhospodařu

jící podílové fondy platí, že daňová ztráta je stanovena samostatně za

investiční společnost a odděleně za jednotlivé podílové fondy, a dále

novela přináší možnost uplatnění vzniklé daňové ztráty podílového

fondu v případě převedení podílového fondu na jinou investičníspo

lečnost nebo přeměny investiční společnosti.

• Zákon č. 329/2011 Sb o poskytování dávek osobám sezdravot

ním postižením a o změně souvisejících zákonů, přináší do § 35ba

odst. 1 písm. b) ZDP legislativně technickou úpravu pojmu „průkaz

mimořádných výhod III. stupně (zvlášť těžké postižení s potřebouprů

vodce) – průkaz ZTP/P“ na zkrácené označení „průkaz ZTP/P“ a dále

pojem „dávky sociální péče“ nahrazuje termínem „dávky osobám se

zdravotním postižením“.

• Zákon č. 353/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 95/1993 Sb., osta

vebním spoření a státní podpoře stavebního spoření. V oblasti

stavebního spoření v souvislosti s výše uvedeným vývojemsměřují

cím k omezení poskytované státní podpory, vyplývají pro oblast daně

z příjmů dva důsledky. Prvním z nich je úprava provedená v souladu

s příslušným rozhodnutím Ústavního soudu, měnící znění § 4 odst. 1

písm. s) ZDP. S účinností od 1. 1. 2012 stanoví osvobození příspěvků

poskytnutých fyzickým osobám dle zákona o stavebním spoření astát

ní podpoře stavebního spoření. Druhou zásadní změnou je zrušení

osvobození úroků z vkladů ze stavebního spoření. Napříště platí tedy

povinnost k odvedení 15% daně z těchto úroků, jež se projeví pro

daňového poplatníka povinností postihnout tyto úroky také v rámci

daňového přiznání.


8 Daňové zákony k 1. 1. 2012

• Zákon č. 355/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 125/2008 Sb.,

o přeměnách obchodních společností a družstev, ve zněnípozděj

ších předpisů a další související zákony, zasahuje do právní úpravy

výdajů vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů, kdy

v § 24 odst. 2 písm. y) ZDP přináší změnu týkající se promlčených

pohledávek.

• Zákon č. 370/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb.,

o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další

související zákony v souvislosti se zvýšením snížené sazby DPH

z 10 % na 14% a tím se zvyšujícím daňovým zatížením spotřeby

občanů novelizuje ustanovení § 35c ZDP, kdy jednak mění výšidaňo

vého zvýhodnění na vyživované dítě žijící s poplatníkem ve společné

domácnosti na 13 404 Kč a jednak zvyšuje maximální možnou roční

výši daňového bonusu na 60 300 Kč. Současně posouvá maximální

výši měsíčního daňového bonusu na úroveň 5 025 Kč.

• Zákon č. 375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony vsouvislos

ti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických

zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě

zařazuje do příjmů, které nejsou předmětem daně, dle § 3 odst. 4

písm. a) ZDP také příjem získaný nabytím daru u fyzických osob,

které jsou poskytovateli zdravotních služeb. Zákon dále přináší změnu

terminologie související s poskytováním zdravotních služeb napříč

celým zákonem o daních z příjmů.

• Zákon č. 420/2011 Sb., o změně některých zákonů v souvislosti

s přijetím zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení

proti nim se projeví v právní úpravě neuznatelných výdajůvynalože

ných k dosažení, zajištění příjmů a jejich udržení, kdy v ustanovení

§ 25 odst. 1 písm. f) ZDP stanoví jako neuznatelné též náklady spojené

s trestem uveřejnění rozsudku.

• Zákon č. 470/2011 Sb., o nemocenském pojištění mění ustanovení

§ 25 odst. 1 písm. d) ZDP. Předmětem je zrušení daňové neuznatelnosti

odměn členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob

a v §22 odst.1 písm.g) je doplněno, že již není rozhodující, z jakého

právního vztahu příjmy plynou.

Závěr

Vzhledem k tomu, že právní úprava daní z příjmů prochází v současné

době velmi dynamickým vývojem, došlo v závěru roku 2011 k přijetí

některých návrhů, jejichž účinnost je odložena až na 1. leden roku 2013

či později. Současně lze však vzhledem k nestabilnímu vývojiekonomi

ky očekávat v příštím roce další novelizace daňové legislativy. Daňová

reforma by měla přinést několik zásadních změn:

Zákon č. 458/2011 Sb., o změně zákonů souvisejících se zřízením

jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných

zákonů je průlomovým zákonem s mnoha podstatnými důsledky do ZDP.

Mezi nejvýznamnější lze zařadit:

• odstranění osvobození příjmů provozovatelů loterií a jinýchpodob

ných her

• zvýšení sazby daně z příjmů fyzických osob na úroveň 19 %

• právní úprava současně stanoví také postup výpočtu daně, a to jako

součin základu daně sníženého o nezdanitelné části základu daně

a o odčitatelné položky od základu daně zaokrouhleného na celá sta

Kč dolů a sazby daně.

• novela ruší tzv. superhrubou mzdu a provádí zjednodušení právní

úpravy. Základem daně (dílčím základem daně) u příjmů ze závislé

činnosti a funkčních požitků bude pouze příjem ze závislé činnosti

nebo funkční požitek.

• nový § 35bb ZDP přináší pro poplatníky daně z příjmů fyzických

osob další daňové zvýhodnění. Poplatník bude mít nárok uplatnit

až 3 000 Kč ročně, a to ve výši jedné dvanáctiny v každémkalen

dářním měsíci, za nějž pobírá příjmy ze závislé činnosti a funkční

požitky. V praxi to bude znamenat, že spolu se slevou na poplatníka

(24 840 Kč), bude moci poplatník ročně uplatnit až 27 840 Kč na

daňovém zvýhodnění.

• v oblasti daně z příjmů právnických osob se do oblasti osvobození

zavádí ustanovení § 19a ZDP, které přináší osvobození příjmů vpo

době podílů na zisku a dividend z účasti na akciové společnosti, jakož

i na společnosti s ručením omezeným nebo příjmů komanditisty na

komanditní společnosti apod.

Zákon č. 428/2011 Sb., kterým se mění některé zákony vsouvislos

ti s přijetím zákona o důchodovém spoření a zákona o doplňkovém

penzijním spoření se projeví v ZDP jednak v ustanovení, které se týká

poplatníků daně z příjmů právnických osob, do něhož vkládá jakopoplat

níky též fondy obhospodařované penzijní společností a transformovaný

fond, jednak zavádí změny v oblasti osvobození a přináší další drobné

úpravy napříč celým zákonem.

Doc. JUDr. Hana Marková,CSc., Mgr.Miroslava Zajíčková


9Zákon o daních z příjmů

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,

(text označený* bez poznámky – účinnost od 1. 1. 2013)

ve znění zákona č. 35/1993 Sb., zákona č. 96/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 196/1993 Sb., zákona č.323/1993 Sb.,

zákona č. 42/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 114/1994 Sb., zákona č. 259/1994 Sb., zákona č. 32/1995 Sb.,

zákona č. 87/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb.,zákona č. 149/1995 Sb., zákona č. 248/1995 Sb., zákona č. 316/1996 Sb.,

zákona č. 18/1997 Sb., zákona č. 151/1997 Sb., zákona č. 209/1997 Sb., zákona č. 210/1997 Sb., zákona č. 227/1997 Sb.,

zákona č. 111/1998 Sb., zákona č. 149/1998 Sb., zákona č. 168/1998 Sb., zákona č. 333/1998 Sb., zákona č. 63/1999 Sb.,

zákona č. 129/1999 Sb., zákona č. 144/1999 Sb., zákona č. 170/1999 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., nálezu Ústavního soudu

vyhlášeného pod č. 3/2000 Sb., zákona č. 17/2000 Sb., zákona č. 27/2000 Sb., zákona č. 72/2000 Sb., zákona č. 100/2000 Sb.,

zákona č. 103/2000 Sb., zákona č. 121/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 241/2000 Sb., zákona č. 340/2000 Sb.,

zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 117/2001 Sb., zákona č. 120/2001 Sb., zákona č. 239/2001 Sb., zákona č. 453/2001 Sb.,

zákona č. 483/2001 Sb., zákona č. 50/2002 Sb., zákona č. 128/2002 Sb., nálezu ÚS č. 145/2002 Sb., zákona č. 198/2002 Sb.,

zákona č. 210/2002 Sb., zákona č. 260/2002 Sb., zákona č. 308/2002 Sb., zákona č. 575/2002 Sb., zákona č. 162/2003 Sb.,

zákona č. 362/2003 Sb., zákona č. 438/2003 Sb., zákona č. 19/2004 Sb., zákona č. 47/2004 Sb., zákona č. 49/2004 Sb.,

zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 280/2004 Sb., zákona č. 359/2004 Sb., zákona č. 360/2004 Sb.,zákona č. 436/2004 Sb.,

zákona č. 562/2004 Sb., zákona č. 628/2004 Sb., zákona č. 669/2004 Sb., zákona č. 676/2004 Sb., zákona č. 179/2005 Sb.,

zákona č. 217/2005 Sb., zákona č. 342/2005 Sb., zákona č. 357/2005 Sb., zákona č. 441/2005 Sb., zákona č. 530/2005 Sb.,

zákona č. 545/2005 Sb., zákona č. 552/2005 Sb., zákona č. 56/2006 Sb., zákona č. 57/2006 Sb., zákona č. 109/2006 Sb.,

zákona č. 112/2006 Sb., zákona č. 179/2006 Sb., zákona č. 189/2006 Sb., zákona č. 203/2006 Sb., zákona č. 223/2006 Sb.,

zákona č. 245/2006 Sb., zákona č. 264/2006 Sb., zákona č. 267/2006 Sb., zákona č. 29/2007 Sb., zákona č. 67/2007 Sb.,

zákona č. 159/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 362/2007 Sb., RS/04 2008, RS/06 2008,

zákona č. 126/2008 Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 482/2008 Sb., zákona č. 2/2009 Sb., zákona č. 87/2009 Sb.,

zákona č. 216/2009 Sb., zákona č. 221/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 289/2009 Sb.,

zákona č. 303/2009 Sb., zákona č. 304/2009 Sb., zákona č. 326/2009 Sb., zákona č. 362/2009 Sb., zákona č. 199/2010 Sb.,

zákona č. 346/2010 Sb., zákona č. 348/2010 Sb., zákona č. 73/2011 Sb., zákona č. 188/2011 Sb., zákona č. 329/2011 Sb.,

zákona č. 353/2011 Sb., zákona č. 355/2011 Sb., zákona č. 370/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 466/2011 Sb.,

nálezu Ústavního soudu č. 119/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 428/2011 Sb., zákona č. 470/2011 Sb.,

a zákona č. 458/2011 Sb. (ustanovení účinná od 1. 1. 2012).

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie

137)

a upra

vuje

a) daň z příjmů fyzických osob,

b) daň z příjmů právnických osob.

ČÁST PRVNÍ

DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB

§ 2

Poplatníci daně z příjmů fyzických osob

(1) Poplatníky daně z příjmů fyzických osob jsou fyzické osoby

(dále jen „poplatníci“).

(2) Poplatníci, kteří mají na území České republiky bydliště nebo

se zde obvykle zdržují, mají daňovou povinnost, která se vztahuje jak

na příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky, tak i na příjmy

plynoucí ze zdrojů v zahraničí.

(3) Poplatníci neuvedení v odstavci 2 nebo ti, o nichž to stanoví

mezinárodní smlouvy, mají daňovou povinnost, která se vztahuje jen na

příjmy plynoucí ze zdrojů na území České republiky (§ 22). Poplatníci,

kteří se na území České republiky zdržují pouze za účelem studia nebo

léčení, mají daňovou povinnost, která se vztahuje pouze na příjmyplynou

cí ze zdrojů na území České republiky, i v případě, že se na území České

republiky obvykle zdržují.

(4) Poplatníky obvykle se zdržujícími na území České republiky

jsou ti, kteří zde pobývají alespoň 183 dnů v příslušném kalendářním roce,

a to souvisle nebo v několika obdobích; do lhůty 183 dnů se započítává

každý započatý den pobytu. Bydlištěm na území České republiky se pro

účely tohoto zákona rozumí místo, kde má poplatník stálý byt za okolností,

z nichž lze usuzovat na jeho úmysl trvale se v tomto bytě zdržovat.

§ 3

Předmět daně z příjmů fyzických osob

(1) Předmětem daně z příjmů fyzických osob (dále jen „daň“) jsou

a) příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky (§ 6),

b) příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti (§ 7),

c) příjmy z kapitálového majetku (§ 8),

d) příjmy z pronájmu (§ 9),

e) ostatní příjmy (§ 10).

(2) Příjmem ve smyslu odstavce 1 se rozumí příjem peněžní ine

peněžní dosažený i směnou.

(3) Nepeněžní příjem se oceňuje podle zvláštního právního předpisu

1a)

,

pokud tento zákon nestanoví jinak.

(4) Předmětem daně nejsou

a) příjmy získané nabytím akcií nebo podílových listů podle zvláštního

právního předpisu, který upravuje podmínky převodu majetku státu

na jiné osoby

1)

, zděděním, vydáním

2)

nebo darovánímnemovitos

ti nebo movité věci anebo majetkového práva, s výjimkou příjmů

z nich plynoucích a s výjimkou darů přijatých v souvislosti svýko

nem činnosti podle § 6 nebo s podnikáním, anebo s jinousamostat

nou výdělečnou činností; předmětem daně u fyzických osob,provo

zujících školy a školská zařízení a zařízení na ochranu opuštěných

zvířat, nebo ohrožených druhů zvířat, a u fyzických osob, které jsou

poskytovateli zdravotních služeb, není příjem získaný nabytím daru

v souvislosti s provozováním těchto činností,

b) úvěry a půjčky s výjimkou

1. příjmu, který věřitel nabyl z vrácené půjčky nebo úvěruúplat

ným postoupením pohledávky vzniklé na základě této půjčky

nebo úvěru, a to ve výši rovnající se rozdílu mezi příjmemply

noucím z vrácení půjčky nebo úvěru a cenou, za kterou byla

pohledávka postoupena,

2. příjmu plynoucího poplatníkovi, který vede daňovou evidenci,

z eskontního úvěru ze směnky, kterou je hrazena pohledávka,

c) příjmy z rozšíření nebo zúžení společného jmění manželů

1b)

,

d) příjem plynoucí z titulu spravedlivého zadostiučinění přiznaného

Evropským soudem pro lidská práva ve výši, kterou je Českáre

publika povinna uhradit, nebo z titulu smírného urovnání záležitosti

před Evropským soudem pro lidská práva ve výši, kterou se Česká

republika zavázala uhradit

1c)

,

e) příjem plynoucí poplatníkovi uvedenému v § 2 odst. 2, kterývypo

máhá s domácími pracemi v zahraničí, nebo poplatníkoviuvede

nému v § 2 odst. 3, který vypomáhá s domácími pracemi v České

republice, a to za stravu a ubytování, jde-li o příjem k uspokojování

základních sociálních, kulturních nebo vzdělávacích potřeb (au pair).

f) příjmy získané převodem majetku mezi osobami blízkými vsou

vislosti s předčasným ukončením provozování zemědělské činnosti

zemědělského podnikatele

1e)

,

g) příjem plynoucí z vypořádání mezi podílovými spoluvlastníkyroz

dělením majetku podle velikosti jejich podílů

1d)

, příjmy z vypořádání

společného jmění manželů

4g)

,

h) částka uhrazená zdravotní pojišťovnou, o kterou byl překročen limit

regulačních poplatků a doplatků na léčiva nebo potraviny podle

zvláštních právních předpisů upravujících limity regulačníchpo

platků a doplatků na léčiva nebo potraviny.


10 Daňové zákony k 1. 1. 2012

§ 4

Osvobození od daně

(1) Od daně jsou osvobozeny

a) příjmy z prodeje rodinného domu, bytu, včetně podílu na společných

částech domu nebo spoluvlastnického podílu, včetně souvisejícího

pozemku, pokud v něm prodávající měl bydliště nejméně po dobu

2 let bezprostředně před prodejem. Obdobně se postupuje také upří

jmů z prodeje rodinného domu, bytu, včetně podílu na společných

částech domu nebo spoluvlastnického podílu, včetně souvisejícího

pozemku, pokud v něm prodávající měl bydliště bezprostředně před

prodejem po dobu kratší dvou let a použije-li získané prostředky

na uspokojení bytové potřeby. Pro osvobození příjmů plynoucích

manželům z jejich společného jmění postačí, aby podmínky pro jeho

osvobození splnil jen jeden z manželů, pokud majetek, kterého se

osvobození týká, není nebo nebyl zařazen do obchodního majetku

jednoho z manželů. Osvobození se nevztahuje na příjmy z prodeje

tohoto bytu nebo domu, pokud je nebo byl zahrnut do obchodního

majetku pro výkon podnikatelské nebo jiné samostatnévýděleč

né činnosti, a to do 2 let od jeho vyřazení z obchodního majetku.

Osvobození se dále nevztahuje na příjmy, které plynou poplatníkovi

z budoucího prodeje rodinného domu, bytu, včetně podílu naspoleč

ných částech domu nebo spoluvlastnického podílu na tomto majetku,

včetně souvisejícího pozemku, uskutečněného v době do 2 let od

nabytí, a z budoucího prodeje rodinného domu, bytu, včetně podílu

na společných částech domu nebo spoluvlastnického podílu na tomto

majetku, včetně souvisejících pozemků, uskutečněného v době do

2 let od jeho vyřazení z obchodního majetku, i když kupní smlouva

bude uzavřena až po 2 letech od nabytí nebo po 2 letech od vyřazení

z obchodního majetku,

b) příjmy z prodeje nemovitostí, bytů nebo nebytových prostorneuve

den ých pod písmenem a), přesáhne-li doba mezi nabytím a prodejem

dobu pěti let. V případě, že jde o prodej nemovitostí, bytů nebo

nebytových prostor nabytých děděním od zůstavitele, který bylpří

buzným v řadě přímé nebo manželem (manželkou), zkracuje se doba

pěti let o dobu, po kterou byla nemovitost prokazatelně ve vlastnictví

zůstavitele nebo zůstavitelů, pokud nemovitost byla nabývánapo

stupným děděním v řadě přímé nebo manželem (manželkou).Osvo

bození se nevztahuje na příjmy z prodeje nemovitostí, bytů nebone

bytových prostor včetně nemovitostí, bytů nebo nebytových prostor

uvedených v odstavci 1 písm. g), pokud jsou nebo byly zahrnuty do

obchodního majetku pro výkon podnikatelské nebo jiné samostatné

výdělečné činnosti, a to do pěti let od jejich vyřazení z obchodního

majetku. Osvobození se dále nevztahuje na příjmy, které plynoupo

platníkovi z budoucího prodeje nemovitostí, bytu nebo nebytového

prostoru, uskutečněného v době do pěti let od nabytí, a z budoucího

prodeje nemovitosti, bytu nebo nebytového prostoru, uskutečněného

v době do pěti let od jejich vyřazení z obchodního majetku, i když

kupní smlouva bude uzavřena až po pěti letech od nabytí nebo po

pěti letech od vyřazení z obchodního majetku. V případě prodeje

pozemku nabytého prodávajícím od pozemkového úřadu výměnou

v rámci pozemkových úprav podle zvláštního právního předpisu

87)

,

se doba 5 let zkracuje o dobu, po kterou prodávající vlastnil původní

pozemek, který byl směněn, a tato doba se započítává i do doby,

která běží od vyřazení směněného pozemku z obchodního majetku,

c) příjmy z prodeje movitých věcí. Osvobození se nevztahuje napří

jmy z prodeje motorových vozidel, letadel a lodí, nepřesahuje-li

doba mezi nabytím a prodejem dobu jednoho roku. Osvobození se

nevztahuje rovněž na příjmy z prodeje movitých věcí, včetně příjmů

z prodeje movitých věcí uvedených v odstavci 1 písm. g), pokud jsou

nebo byly zahrnuty do obchodního majetku pro výkon podnikatelské

a jiné samostatné výdělečné činnosti poplatníka, a to do pěti let od

jejich vyřazení z obchodního majetku,

d) přijatá náhrada škody včetně úmrtného a příspěvku na pohřeb podle

zvláštních právních předpisů

3)

, náhrada nemajetkové újmy,plně

ní z pojištění majetku a plnění z pojištění odpovědnosti za škody,

kromě plateb přijatých náhradou za ztrátu příjmu a plateb přijatých

jako náhrada za škody způsobené na majetku, který byl zahrnut do

obchodního majetku pro výkon podnikatelské nebo jinésamostat

né výdělečné činnosti v době vzniku škody, nebo přijatých jako

náhrada za škody způsobené na majetku sloužícím v době vzniku

škody k pronájmu a kromě plnění z pojištění odpovědnosti za škodu

způsobenou v souvislosti s podnikatelskou nebo jinou samostatnou

výdělečnou činností poplatníka a za škodu způsobenou poplatníkem

v souvislosti s pronájmem,

e) příjem podle § 7 plynoucí dlužníkovi ve zdaňovacím období, ve

kterém bylo rozhodnuto o povolení reorganizace podleinsolvenč

ního zákona, a ve zdaňovacím období následujícím bezprostředně

po zdaňovacím období, ve kterém bylo rozhodnuto o povoleníre

organizace, pokud v něm nedošlo ke skončení reorganizace,

f) cena z veřejné soutěže, z reklamní soutěže, nebo z reklamníhoslo

sování, pokud se nejedná o spotřebitelskou loterii podle zvláštního

právního předpisu

12)

, cena ze sportovní soutěže v hodnotěnepřevy

šující 10 000 Kč s výjimkou ceny ze sportovní soutěže u poplatníků,

u nichž je sportovní činnost podnikáním (§ 10 odst. 8), a ocenění

v oblasti kultury podle zvláštních právních předpisů

12a)

Cena zve

řejné soutěže a obdobná cena plynoucí ze zahraničí je však od daně

osvobozena zcela, pokud byla v plné výši darována příjemcem na

účely uvedené v § 15 odst. 1,

g) náhrady přijaté v souvislosti s nápravou některých majetkových

křivd podle zvláštních právních předpisů

2)

, příjmy z prodejenemovi

tostí, movitých věcí nebo cenných papírů vydaných podle zvláštních

právních předpisů

2)

, příplatek (příspěvek) k důchodu podlezvlášt

ních právních předpisů

2c)

nebo úroky ze státních dluhopisů vydaných

v souvislosti s rehabilitačním řízením o nápravách křivd. Příjmy

z prodeje nemovitostí vydaných v souvislosti s nápravouněkte

rých majetkových křivd podle zvláštních právních předpisů

2)

jsou

osvobozeny i v případě, jestliže v době mezi nabytím a prodejem

nemovitosti došlo k vypořádání mezi podílovými spoluvlastníky

rozdělením nemovitosti podle velikosti jejích podílů

1d)

nebo jestliže

byly byty nebo nebytové prostory vymezeny jako jednotky podle

zvláštního právního předpisu,

h) příjem získaný ve formě dávek a služeb z nemocenského pojištění

42)

,

důchodového pojištění podle zákona o důchodovém pojištění

43)

,stát

ní sociální podpory

44)

, peněžní pomoci obětem trestné činnosti podle

zvláštního zákona

44a)

, sociálního zabezpečení

45)

, plnění z uplatnění

nástrojů státní politiky zaměstnanosti

46)

a všeobecného zdravotního

pojištění

47)

, plnění z pojistné smlouvy o pojištění důchodu podle

zákona upravujícího důchodové spoření,* a plnění ze zahraničního

povinného pojištění stejného druhu; jde-li však o příjmy ve formě

pravidelně vyplácených důchodů nebo penzí, je od daně osvobozena

z úhrnu těchto příjmů pouze částka ve výši 36násobku minimální

mzdy

39)

, která je platná k 1. lednu kalendářního roku ročně, do níž

se však nezahrnuje výše příplatku nebo příspěvku k důchodu podle

zvláštních právních předpisů

2c)

,

ch) příjem přijatý v rámci plnění vyživovací povinnosti nebo náhrada

za tento příjem podle zákona o rodině nebo obdobná plněníposky

tovaná ze zahraničí,

i) dávky (příspěvky) sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi,

sociální služby, dávky státní sociální podpory, příspěvky zve

řejných rozpočtů a státní dávky upravené zvláštními předpisy

nebo obdobná plnění poskytovaná ze zahraničí, příjem plynoucí

z důvodu péče o blízkou nebo jinou osobu, která má nárok napří

spěvek na péči podle zákona o sociálních službách

4j)

, a to do výše

poskytovaného příspěvku, je-li tato péče vykonávána fyzickou

osobou, u níž se nevyžaduje registrace podle zákona o sociálních

službách

4k)

; jde-li však o péči o jinou osobu než osobu blízkou, je

od daně měsíčně osvobozena v úhrnu maximálně částka do výše

příspěvku pro osobu se IV. stupněm závislosti podle zákona oso

ciálních službách

4m)

,

j) odměny vyplácené zdravotní správou dárcům za odběr krve a jiných

biologických materiálů z lidského organismu,

k) stipendia

2a)

ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje, z prostředkůvy

soké školy nebo veřejné výzkumné instituce, stipendia z prostředků

právnické osoby, která vykonává činnost střední školy nebo vyššíod

borné školy, anebo obdobná plnění ze zahraničí, podpory apříspěv

ky z prostředků nadací, nadačních fondů a občanských sdružení

48)

včetně obdobných plnění poskytovaných ze zahraničí a nepeněžního

plnění, sociální výpomoci poskytované zaměstnavatelem z fondu

kulturních a sociálních potřeb

2b)

nejbližším pozůstalým a sociální

výpomoci nejbližším pozůstalým ze sociálního fondu (zisku pozda

nění) za obdobných podmínek u zaměstnavatelů, na které se tento

předpis nevztahuje, kromě plateb přijatých náhradou za ztrátu příjmu

a plateb majících charakter příjmů podle § 6 až 9,

<


       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist