

Elektronická kniha:
Daňová evidence podnikatelů 2013
Autor:
Jaroslav Sedláček; Jiří Dušek
Nakladatelství: | » Grada |
Dostupné formáty ke stažení: | EPUB, MOBI, PDF |
Zabezpečení proti tisku a kopírování: | ano |
Médium: | e-book |
Rok vydání: | 2013 |
Počet stran: | 136 |
Rozměr: | 24 cm |
Úprava: | svazků: ilustrace, formuláře |
Skupina třídění: | Účetnictví |
Jazyk: | česky |
ADOBE DRM: | bez |
ISBN: | 978-80-247-4624-1 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Publikace přináší nejnovější poznatky o vedení daňové evidence z úrovně účetní a daňové legislativy 2013. Je vhodná zejména pro začínající podnikatele, kteří mají značné výdaje v souvislosti s rozjezdem firmy, také ale i pro již existující podnikatele. Je zde uvedeno minimum daňové optimalizace vhodné pro každého podnikatele. Publikace je psána v přehledné formě, zpřístupňující a usnadňující osvojení si daňových předpisů a jejich přenos do hospodářské praxe. Poslední kapitolou je komplexní příklad a vyplněné vzorové nové daňové přiznání fyzických osob za rok 2012. Knihu oceňují především podnikatelé, účetní a studenti.
Elektronické knihy > Naučná a odborná literatura
Katalog předmětový > D > Daňová evidence > Česko
Katalog vybraných autorů > D > Dušek – Jiří Dušek
Katalog vybraných autorů > S > Sedláček – Jaroslav Sedláček
Katalog nakladatelství > G > Grada
Daňová
evidence
podnikatelů
2013
Jiří Dušek, Jaroslav Sedláček
daňové příjmy a výdaje
výdaje uplatněné paušálem
minimum daňové optimalizace
komplexní příklad vedení evidence
zjištění základu daně
vyplněné nové daňové
přiznání za rok 2012
Daňová evidence podnikatelů 2013 Publikace přináší nejnovější poznatky o vedení daňové evidence z úrovně účetní a daňové legislativy 2013. Je vhodná zejména pro začínající podnikatele, kteří mají značné výdaje v souvislosti s rozjezdem fi rmy, také ale i pro již existující podnikatele. Je zde uvedeno minimum daňové optimalizace vhodné pro každého podnikatele. Publikace je psána v přehledné formě, zpřístupňující a usnadňující osvojení si daňových předpisů a jejich přenos do hospodářské praxe. Poslední kapitolou je komplexní příklad a vyplněné vzorové nové daňové přiznání fyzických osob za rok 2012. Knihu oceňují především podnikatelé, účetní a studenti. Ing. Jiří Dušek pracuje jako konzultant v Organizační kanceláři, s.r.o. ve Žďáře nad Sázavou. V letech 1992 až 2003 zastával funkci jednatele. Od roku 1994 je daňovým poradcem. V okrese Žďár nad Sázavou se podílel na zavedení informačních systémů ASŘ (1980) a ASŘ ZPOK (1990). Od roku 1999 se věnuje vývoji informačního systému WinFAS. V lektorské činnosti se věnuje především účetní závěrce a novelám daňových zákonů. Své zkušenosti z dlouholeté praxe přenesl do odborných publikací. V roce 2009 objevil pentální účetnictví. doc. Ing. Jaroslav Sedláček,CSc. je docentem Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Zabývá se fi nancováním podniků (fi nančním řízením, fi nanční analýzou a účetnictvím). V minulosti řešil vědecké i pedagogické projekty fi nancované ze zdrojů Evropské unie, Grantové agentury ČR i Fondu rozvoje VŠ, věnované komparaci vývoje fi nančních trhů, multifaktorové analýze, měření výkonnosti podniků a tvorbě nových předmětů. Výsledky prováděného výzkumu publikuje ve vědeckých monografi ích i odborných knihách, článcích ve vědeckých i odborných časopisech a prezentuje na mezinárodních konferencích. Je auditorem a soudním znalcem pro základní obor ekonomika, odvětví management a účetnictví. Publikace z nakladatelství Grada Publishing si můžete zakoupit u svého knihkupce nebo objednat v Zákaznickém servisu nakladatelství:
www.grada.cz
GRADA Publishing, a.s.,
U Průhonu 22, 17O OO Praha 7
tel. +42O 234 264 511,
fax +42O 234 264 4OO
e-mail: obchod@grada.cz
DA
Ň
OVÁ EVIDENCE PODNIKATEL
Ů
2013
Ji
ř
í Dušek, Jaroslav Sedlá
č
ek
GRADA Publishing
Daňová Daňová
evidence evidence
podnikatelůpodnikatelů
20132013
Jaroslav Sedláček
Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být repro
dukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného
souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Edice Účetnictví a daně Ing. Jiří Dušek, doc. Ing. Jaroslav Sedláček, CSc. Daňová evidence podnikatelů 2013 TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE: Vydala GRADA Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7, jako svou 5 096. publikaci Realizace obálky Vojtěch Kočí Sazba Jan Šístek Odpovědná redaktorka Ing. Michaela Průšová Počet stran 136 Desáté vydání, Praha 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 Vytiskla tiskárna Tisk Centrum, s.r.o. Moravany __________________________________________ © GRADA Publishing, a.s., 2013 ISBN 978-80-247-4624-1 GRADA Publishing: tel.: 234 264 401, fax 234 264 400, www.grada.cz ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE: ISBN 978-80-247-8391-8 (ve formátu PDF) ISBN 978-80-247-8392-5 (ve formátu EPUB) Obsah Předmluva ............................................................. 7
Předmluva k aktuálnímu vydání ........................................... 8
1 Předmět a cíl daňové evidence ......................................... 9
1.1 Právní úprava daňové evidence .................................... 9
1.2 Předmět daňové evidence ....................................... 10
1.3 Cíl daňové evidence ............................................ 11
1.4 Daň z příjmů a solidární daň od roku 2013 .......................... 12
2 Forma a obsah daňové evidence ...................................... 14
2.1 Obsah daňové evidence ......................................... 14
2.2 Forma daňové evidence ......................................... 14
2.3 Způsoby oceňování majetku a závazků ............................. 15
2.4 Skutečný stav majetku a závazků ................................. 16
2.5 Daňový doklad ................................................ 17
2.6 Zákon o daních z příjmů § 7b Daňová evidence ...................... 18
3 Evidence příjmů a výdajů ........................................... 19
3.1 Evidence příjmů ............................................... 19
3.2 Evidence výdajů .............................................. 20
3.3 Výdaje paušálem .............................................. 21
3.4 Deník příjmů a výdajů .......................................... 22
4 Daňová evidence pohledávek ......................................... 27
4.1 Oceňování pohledávek .......................................... 27
4.2 Obsah a forma evidence pohledávek ............................... 27
5 Daňová evidence závazků ............................................ 30
5.1 Oceňování závazků ............................................ 30
5.2 Obsah a forma evidence závazků ................................. 30
5.3 Zápočet pohledávek a závazků ................................... 31
5.4 Platební kalendář .............................................. 32
6 Evidence daně z přidané hodnoty ..................................... 33
6.1 Předmět daně z přidané hodnoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
6.2 Registrační povinnost plátce DPH ................................. 33
6.3 Ostatní k DPH ................................................ 34
6.4 Vedení evidence DPH .......................................... 35
7 Evidence dlouhodobého majetku ...................................... 37
7.1 Oceňování dlouhodobého majetku ................................ 38
7.1.1 Ocenění pořizovací cenou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
7.1.2 Ocenění vlastními náklady ...................................... 39
7.1.3 Ocenění cenou stanovenou pro účely daně dědické nebo darovací ........ 40
7.1.4 Ocenění majetku reprodukční cenou ............................... 40
7.2 Evidence dlouhodobého majetku .................................. 40
7.3 Odpisy dlouhodobého majetku ................................... 42
7.3.1 Rovnoměrné odpisování ........................................ 44
7.3.2 Zrychlené odpisování .......................................... 45
7.4 Vyřazování dlouhodobého majetku ................................ 50
7.4.1 Vyřazování dlouhodobého majetku v důsledku prodeje ................ 50
7.4.2 Vyřazování dlouhodobého majetku v důsledku darování ............... 51
7.4.3 Vyřazování v důsledku škody nebo manka .......................... 51
7.4.4 Vyřazování v důsledku likvidace .................................. 52
7.4.5 Vyřazování v důsledku přeřazení majetku do osobního užívání .......... 52
7.5 Evidence neodpisovaného dlouhodobého majetku .................... 53
8 Evidence najatého majetku .......................................... 54
8.1 Operativní leasing ............................................. 54
8.2 Finanční leasing ............................................... 54
8.3 Pojem akontace a problémy s ní spojené ............................ 55
8.4 Odkoupení najaté věci po skončení nájmu .......................... 56
8.5 Způsob evidence najatého majetku ................................ 57
8.6 Nahrazení finančního leasingu úvěrováním .......................... 57
9 Zásoby a jejich evidence ............................................. 59
9.1 Vymezení zásob ............................................... 59
9.2 Oceňování zásob .............................................. 59
9.3 Evidence zásob ............................................... 60
10 Krátkodobý finanční majetek ........................................ 63
10.1 Korunová pokladna ............................................ 63
10.2 Valutová pokladna ............................................. 63
10.3 Ceniny ...................................................... 64
10.4 Korunové bankovní účty ........................................ 64
10.5 Devizové bankovní účty ........................................ 64
10.6 Krátkodobé cenné papíry ........................................ 64
11 Mzdová evidence ................................................... 66
12 Rezervy a jejich evidence ............................................ 70
12.1 Rezervy na opravy hmotného majetku ............................. 70
12.2 Rezervy na pěstební činnost ..................................... 72
12.3 Ostatní rezervy ................................................ 72
13 Evidence jízd a ostatních skutečností .................................. 73
13.1 Evidence jízd ................................................. 73
13.2 Silniční daň .................................................. 76
13.3 Náhrady při použití motorového vozidla ............................ 76
13.4 Evidence ostatních skutečností ................................... 79
14 Vedení deníku příjmů a výdajů ....................................... 80
14.1 Transakce před zahájením podnikání .............................. 80
14.2 Transakce v průběhu zdaňovacího období ........................... 82
14.3 Úpravy prováděné před uzavřením deníku příjmů a výdajů ............. 89
15 Minimum daňové optimalizace ....................................... 92
16 Přechod z daňové evidence na účetnictví ............................... 93
17 Komplexní příklad ................................................. 94
18 Přiznání k dani z příjmů fyzických osob .............................. 121
18.1 Příklad vyplnění daňového přiznání za rok 2012 – zadání ............. 121
18.2 Postup sestavení daňového přiznání podnikatele za rok 2012 ........... 122
Seznam literatury ..................................................... 131
Předmluva
7
Předmluva
Cílem této publikace je poskytnout základní informace podnikatelům o vedení daňové evi
dence, o jejích výhodách a nevýhodách ve srovnání s účetnictvím a o jejím uplatnění při
sestavování přiznání k dani z příjmů. Daňová evidence nahradila jednoduché účetnictví, které
bylo zrušeno k 1. 1. 2004 novelou zákona o účetnictví. Účtovat budou nadále pouze účetní
jednotky, a to podvojně, stejně jako ostatní členské země Evropské unie.
Daňová evidence je tedy předepsána pro podnikatele, kteří vedli jednoduché účetnictví anebo
nevedli žádné účetnictví, ale hodlají prokazovat svoje výdaje spojené s podnikáním podle
zákona o daních z příjmů.
Výhodou daňové evidence je nesporně její nižší administrativní náročnost v porovnání s jed
noduchým účetnictvím i menší požadavky na technické zabezpečení. Na druhé straně však
pokrývá především potřeby vyplývající z daňové povinnosti a již méně je využitelná pro řízení
firmy. Oddělením od účetnictví se daňová evidence sice osamostatnila pokud jde o deník pří
jmů a výdajů, ale nadále používá tradičního účetního přístupu, pokud jde o vedení ostatních
složek evidence majetku a závazků podnikatele.
Struktura publikace je tvořena jednotlivými kapitolami, které na sebe logicky navazují a smě
řují ke konečnému cíli, tj. ke zjištění základu daně z příjmů podnikatele a k sestavení daňového
přiznání.
V první a druhé kapitole je vymezen předmět a metody daňové evidence. Další kapitoly se
věnují vedení deníku příjmů a výdajů a ostatních složek daňové evidence. Na závěr publika
ce je zpracován komplexní příklad, který demonstruje postup vedení evidence podnikatele
v průběhu zdaňovacího období a příklad sestavení daňového přiznání jako poslední úkol
uplynulého roku.
Formální uspořádání publikace odpovídá modernímu pojetí učebnic a příruček, které přinášejí
nové poznatky v přehledné a přístupnější podobě, usnadňují jejich osvojení a přenos do pod
nikatelské praxe. Může být využita nejen v malých a středních podnicích, které dosud musely
používat podvojné účetnictví, ale i podniky, pro něž změnou legislativy zanikla povinnost
účtovat podvojně. Je i příležitostí pro nové podnikatele, kteří se rozhodnou prokazovat výdaje
podle zákona o daních z příjmů.
J. Sedláček
Daňová evidence podnikatelů
8
Předmluva k aktuálnímu vydání
Pro desáté vydání této publikace jsem byl požádán provést její aktualizaci pro rok 2013. Jsou
zde proto doplněny aktuální odkazy na zákonné předpisy.
Některé příklady jsou ponechány v původním starším časovém období. Jedná se o některé
speciální případy, které takto skutečně platily. Pokud je již odlišný zákonný předpis pak je
to uvedeno. Dále jsou to příklady, které probíhají přes více let – odpisy majetku, finanční
leasing apod.
Byly doplněny některé nové kapitoly. Jedná se o informace, které jsou v praxi často poplatníky
s daňovou evidencí žádány nebo zcela nové. Jedná se o:
Ø Solidární daň
Ø Doplnění škod, daňových a nedaňových výdajů, DPH
Ø Výdaje stanovené paušálem
Ø Minimum daňové optimalizace
Ø Přechod z daňové evidence na účetnictví – základní informace
Ø Kompletní příklad doplněn o celkový přehled toku peněz
Příklad daňového přiznání za rok 2012 je zpracován na daňovém portálu České daňové zprávy.
Jedná se o výbornou možnost pro každého poplatníka, protože toto zpracování je s provedením
všech možných kontrol. A zároveň jeho obsluha nevyžaduje žádné velké odborné počítačové
vědomosti.
Své připomínky, náměty i vlastní zkušenosti můžete posílat na adresu: dusek@winfas.cz .
J. Dušek
Předmět a cíl daňové evidence
9
1 Předmět a cíl daňové evidence
Daňová evidence si klade za cíl poskytnout údaje potřebné ke zjištění základu daně z příjmů.
Je určena pro ty subjekty, které nejsou účetními jednotkami ve smyslu zákona č. 563/1991 Sb.,
o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. Za účetní jednotky se podle § 1 tohoto zákona
považují právnické a některé fyzické osoby, jak je znázorněno na obr. 1.1. Novela zákona
o účetnictví, která vstoupila v platnost od 1. 1. 2004, uložila účetním jednotkám vést podvojné
účetnictví a současně zrušila jednoduché účetnictví
1
. Místo jednoduchého účetnictví byla pro
podnikatele zavedena daňová evidence v podobě záznamů pro daňové účely ve smyslu § 39
odst. 1 „evidence stanovená obecně závaznými právními předpisy“ zákona č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
1.1 Právní úprava daňové evidence
Legislativně je daňová evidence upravena zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve
znění pozdějších předpisů. I když novela zákona o účetnictví již neuvažovala v roce 2004
s jednoduchým účetnictvím byla dána fyzickým osobám, prokazujícím povinnosti pro daňové
účely, možnost přechodného období tak, aby 1. 1. 2005 bylo jednoduché účetnictví nahrazeno
daňovou evidencí.
Obr. 1.1 Subjekty, které jsou účetní jednotkou ve smyslu zákona o účetnictví
1
Tato koncepce jednotných účetních pravidel pro všechny druhy účtujících subjektů je reakcí na vstup
ČR do EU, jejíž členské země používají výhradně podvojné účtování a jednoduché účetnictví je pro
ně neznámým pojmem.
2
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Účetní jednotky
Právnické osoby Fyzické osoby
Podnikatelé Ostatní
s obratem větším
než 25 mil. Kč za rok
podle zákona o DPH
2
se sídlem na území ČR
(podnikatelé, nepodnikatelské
subjekty)
zahraniční subjekty , které na
území ČR podnikají nebo
provozují jinou činnost podle
zvláštních předpisů
jimž je povinnost ve
dení účetnictví uložena
zvláštním zákonem
pokud jeden
z účastníků sdružení
bez právní subjektivity
je účetní jednotkou
pokud se rozhodli
dobrovolně vést
účetnictví
pokud se rozhodli
dobrovolně vést
účetnictví
Daňová evidence podnikatelů
10
1.2 Předmět daňové evidence Podle toho jaký druh příjmů fyzické osoby, poplatníci daně z příjmů získávají a jaké výdaje k těmto příjmům uplatňují musí povinně vést následující dokumentaci: Ø záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s podnikatelskou nebo
jinou samostatnou výdělečnou činností (podnikatelé, kteří neuplatňují výdaje prokazatelně
vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů, ale v paušální výši, stanovené procen
tem z příjmů podle § 7 odst. 9, zákona o daních z příjmů), Ø záznamy o příjmech a vynaložených výdajích v časovém sledu, evidenci hmotného majet
ku, který lze odpisovat, evidenci o tvorbě a použití rezervy na opravy hmotného majetku
(pokud se vytváří), evidenci o pohledávkách a závazcích ve zdaňovacím období, ve kterém
dochází k ukončení pronájmu a mzdové listy, pokud jsou vypláceny mzdy (poplatníci ma
jící příjmy z pronájmu a uplatňující výdaje na dosažení, zajištění a udržení těchto příjmů
podle § 9 zákona o daních z příjmů), Ø daňovou evidenci ve smyslu § 7b zákona o daních z příjmů (fyzické osoby, které mají
příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti
3
a uplatňují výdaje vynaložené
na jejich dosažení, zajištění a udržení. Daňová evidence je v podstatě obdobou jednoduchého účetnictví, je však mnohem méně administrativně náročná, je značně jednodušší po metodické stránce a klade podstatně nižší nároky na technické vybavení. Zachycuje podle zásady jednoduchosti pouze peněžní toky, které bezprostředně souvisejí s podnikáním, a stav majetku a závazků podnikatele (firmy) na konci zdaňovacího období. Obdobně jako účetnictví vymezuje složky majetku, které podléhají evidenci, a určuje metody oceňování majetku a dluhů. Výslovně není předepsána ani forma daňové evidence. Uložena je pouze povinnost uchovávat daňovou evidenci za všechna zdaňovací období, pro která neskončila lhůta pro vyměření daně stanovená zákonem o daních z příjmů (§ 7b odst. 5) nebo zvláštním předpisem
4
.
Příklad 1.1: Pan Jan Marek podniká na základě živnostenského oprávnění a v roce 2006 vedl daňovou evidenci. Jeho příjmy za prodej zboží činily podle peněžního deníku 15 324 863 Kč. Od jakého data musí přejít na podvojné účetnictví? Řešení: Z pana Marka se stala od 1. 1. 2007 účetní jednotka a jestliže nechce dobrovolně zahájit vedení účetnictví, povede v roce 2007 daňovou evidenci
5
.
Příklad 1.2: Pan Petr Novotný, který podniká jako fyzická osoba, hodlá uplatňovat za rok 2010 skutečně vynaložené výdaje při tvorbě dílčího základu daně z příjmů podle § 7 zákona o daních z příjmů. Ke kterému datu musí zahájit vedení účetnictví, jestliže se na vlastní žádost nechal zapsat do obchodního rejstříku k 10. srpnu 2011? 3
dále jen podnikatelé
4
Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
5
Účetnictví nemusí vést ani v roce 2008, neboť podle zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných
rozpočtů, kterým se mění částka v § 1 odst. 2 písm. e) zákona o účetnictví od 1. 1. 2008 z 15 mil. Kč
na 25 mil. Kč, nepřevýšil obrat podnikatele v roce 2006 částku 25 mil. Kč.
Předmět a cíl daňové evidence
11
Řešení: Petr Novotný má povinnost vést účetnictví ode dne zápisu do obchodního rejstříku, tj. od 10. 8. 2011 až do dne výmazu z obchodního rejstříku, jestliže mu nevznikla povinnost vést účetnictví z jiného důvodu (např. při překročení obratu 25 mil. Kč). Do 9. 8. 2011 měl povinnost vést daňovou evidenci podle § 7b zákona o daních z příjmů za účelem zjištění základu daně a daně z příjmů. Příklad 1.3: Podnikatel (fyzická osoba) dosáhl v roce 2006 obratu 30 mil. Kč. Musí vést účetnictví? Řešení: Podnikatel se stal od 1. 1. 2007 účetní jednotkou a od 1. 1. 2008 povede účetnictví
6
minimálně
po dobu pěti let, neboť jeho obrat v roce 2006 převýšil částku 25 mil. Kč
7
.
Příklad 1.4: Obrat podnikatele byl v roce 2006 ve výši 22 mil. Kč a v roce 2007 dosáhl 26 mil. Kč. Od jakého data povede účetnictví? Řešení: Od 1. 1. 2007 se stal účetní jednotkou, avšak od 1. 1. 2008 účetnictví vést nemusí (nedosáhl v roce 2006 obratu 25 mil. Kč). Znovu se stane účetní jednotkou od 1. 1. 2008 a účetnictví povede od 1. 1. 2009 (minimálně po dobu pěti let). 1.3 Cíl daňové evidence Daňová evidence slouží ke zjištění základu daně z příjmů (je vstupní databází pro daňové přiznání), ale pokud bude průběžně vedena, má i druhý užitek, neboť poskytuje přehled o stavu a pohybu majetku a dluhů podnikatele (firmy) a je tedy využitelná pro ekonomické rozhodování, pro řízení firmy. Stejně jako účetnictví se opírá o prvotní doklady, z nich provádí záznamy, které dále třídí a sumarizuje. Postup zpracování daňové evidence je schematicky znázorněn na obrázku 1.2. 6
Blíže viz předchozí ustanovení zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů. 7
Podle § 4 odst. 3 zákona o účetnictví jsou tyto osoby povinny vést účetnictví od prvního dne účetního
období následujícího po kalendářním roce, ve kterém se staly účetní jednotkou.
Prvotní doklady
Daňová evidenceSkutečný stav
Informace pro řízení Daňové přiznání Správce daně
Obr. 1.2 Postup vedení daňové evidence
Daňová evidence podnikatelů
12
Z obrázku je zřejmé, že poslední fází je zpracování daňového přiznání, které předkládá podni
katel na konci příslušného zdaňovacího období správci daně. Do daňového přiznání musí být
promítnuty i případné rozdíly mezi daňovou evidencí a skutečným stavem majetku a závazků
podnikatele, zjištěným na konci zdaňovacího období (tečkovaná vazba na obrázku 1.2). Zpětné
(čárkované) vazby na obrázku pak znázorňují kontrolní funkci správce daně.
Dalším úkolem daňové evidence je zajistit povinnosti plynoucí podnikateli z § 11 zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, pokud je registrovaným plátcem této daně. Daňová
evidence musí poskytovat zejména údaje potřebné pro správné stanovení daňové povinnosti
a musí být vedena v členění potřebném pro sestavení měsíčního nebo čtvrtletního daňového
přiznání. Plátce DPH je povinen vést také evidenci uskutečněných plnění, která nejsou zda
nitelná.
Příklad 1.5: Podnikatel, který vedl jednoduché účetnictví, přešel od 1. 1. 2004 na daňovou
evidenci. Musí i nadále vést evidenci veškerých příjmů (i nezdanitelných) a veškerých výdajů
(i daňově neuznatelných)?
Řešení:
V právních normách pro daňovou evidenci není tato povinnost explicitně vyjádřena, avšak
přijímá-li poplatník daně z příjmů fyzických osob provozující podnikatelskou a jinou samo
statnou výdělečnou činnost platby, je kromě evidence stanovené obecně závaznými právními
předpisy povinen vést evidenci (záznamy) denních tržeb
8
. Z toho plyne, že vede-li podnikatel
pokladnu, musí vést pokladní deník a zajistit i jeho návaznost na bankovní účty. Jinak řečeno
musí prokázat stav a pohyb veškerého peněžního majetku v pokladně i na účtech, který souvisí
s podnikáním (zahrnutého v obchodním majetku).
1.4 Daň z příjmů a solidární daň od roku 2013
Pro rok 2012 i rok 2013 platí základní sazba daně 15 %.
Na zdaňovací období 2013 až 2015 se zvyšuje tato sazba nad stanovený limit základu o tzv.
solidární daň ve výši 7 %.
Výpočet je odvislý od průměrné mzdy podle zákona upravující pojistné na sociální zabez
pečení.
Pro rok 2013 činí tato průměrná mzda 25 884 Kč (vyhláška č. 324/2012).
Poplatník se solidární daní (tj. i zaměstnanec) si musí podat sám daňové přiznání poprvé za
rok 2013 (§ 38/4).
Solidární zvýšení daně u zálohy zaměstnance (§ 38ha):
Solidární zvýšení daně u zálohy činí 7 % z kladného rozdílu mezi příjmy zahrnovanými do
základu pro výpočet zálohy (= hrubá mzda) a 4násobkem průměrné mzdy stanovené podle
zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.
Mzdový list musí za každý kalendářní měsíc obsahovat částku tohoto rozdílu.
Příklad: Pro rok 2013 bude solidární zvýšení měsíčních záloh, pokud měsíčně základ bude
vyšší než 4 × 25 884 Kč = 103 536 Kč.
8
§ 97 odst. 1 daňového řádu, zákon č. 280/2009 Sb.
Předmět a cíl daňové evidence
13
Solidární zvýšení daně (§ 16a):
Solidární zvýšení daně činí 7 % z kladného rozdílu mezi součtem příjmů zahrnovaných do
dílčího základu daně podle § 6 (= hrubá mzda) a dílčího základu daně podle § 7 (z podnikání)
v příslušném zdaňovacím období a 48násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona
upravujícího pojistné na sociální zabezpečení.
Příklad: Pro rok 2013 bude solidární zvýšení daně v daňovém přiznání, pokud roční základ
bude vyšší než 48 × 25 884 Kč = 1 242 432 Kč. Daňová evidence podnikatelů
14
2 Forma a obsah daňové evidence Daňová evidence obsahuje údaje o: Ø příjmech a výdajích, Ø majetku a závazcích podnikatele. 2.1 Obsah daňové evidence Charakteristickým rysem evidovaných peněžních i hmotných toků je jejich příčinný vztah k podnikání tj. jsou získávány z prodeje výrobků, zboží a služeb (kladné přítoky – pozitivní cash flow) a vynakládány na dosažení, zajištění a udržení příjmů (záporné toky – negativní cash flow). Z tohoto zorného úhlu by měla daňová evidence zachytit všechen majetek a závazky podnikatele (firmy), které ovlivňují základ daně z příjmů. Jde o majetek firmy, který je třeba k její hospodářské činnosti, a získané finanční zdroje (cizí kapitál), které se podílí na krytí majetku firmy. Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, označuje tento majetek jako obchodní majetek
9
. Strukturu obchodního majetku, který je po
řizován a užíván podnikatelem, znázorňuje obrázek 2.1.
OBCHODNÍ MAJETEK
Dlouhodobý majetek
Dlouhodobý nehmotný majetek
Dlouhodobý hmotný majetek
Dlouhodobý finanční majetek
Oběžný majetek
Zásoby
Dlouhodobé pohledávky
Krátkodobé pohledávky
Finanční majetek
Peněžní prostředky
Obr. 2.1 Struktura majetku podnikatele (firmy) Závazky jsou definovány jako dluhy vůči věřitelům či dodavatelům, příp. jako povinnost provést v určité době sjednanou službu. V době, kdy není nutné peněžní závazky uhradit, slouží jako zdroj peněz (tzv. obchodní úvěr). V daňové evidenci je zachycen majetek, který se podnikatel rozhodl vložit do svého obchodního majetku. 2.2 Forma daňové evidence Podnikatel s příjmy z podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti může do daňové evidence zaznamenat pouze výdaje spojené s majetkem zahrnutým v obchodním majetku. Pro účely daně z příjmů fyzických osob se obchodním majetkem rozumí souhrn majetkových 9
Obchodním majetkem se rozumí souhrn majetkových hodnot (věcí, pohledávek a jiných práv a penězi
ocenitelných jiných hodnot), které patří podnikateli a slouží nebo jsou určeny k jeho podnikání.
Forma a obsah daňové evidence
15
hodnot (věcí, pohledávek a jiných práv a penězi ocenitelných hodnot), které jsou ve vlastnictví podnikatele (firmy) a které byly nebo jsou obsahem daňové evidence. Nemovitosti nebo movité věci se přitom zahrnou do obchodního majetku celé a u podílového spoluvlastnictví jejich část ve výši spoluvlastnického podílu, a to bez ohledu na to, zda je vložená nemovitost nebo movitá věc používána pro podnikání zčásti nebo celá. Dnem vyřazení majetku z obchodního majetku podnikatele se rozumí den, který je zapsán v daňové evidenci. Vyřazením majetku z obchodního majetku (např. domu, ve kterém podnikal pro jeho osobní potřebu) nevzniká podnikateli žádný zdanitelný příjem, ten by nastal až v případě následného prodeje. Výdaje (náklady) podle § 24 zákona o daních z příjmů lze zapsat do daňové evidence pouze v prokázané výši a jen do výše stanovené zákonem. Forma daňové evidence se bude odvíjet od jednotlivých složek obchodního majetku. Pro peněžní prostředky se přitom jeví jako vhodná evidence v deníku příjmů a výdajů a pro ostatní složky majetku a závazků pak evidenční karty, nejčastěji v elektronické podobě. Schématicky je struktura daňové evidence podnikatele znázorněna na obrázku 2.2.
Daňová evidence podnikatele
karty dlouhodobého majetku
karty zásob
kniha pohledávek a závazků
karty rezerv
karty úvěrů a půjček
deník příjmů a výdajů ostatní evidence:
mzdová evidence
kniha jízd
pokladní kniha
evidence stálých plateb
Obr. 2.2 Struktura daňové evidence podnikatele Příklad 2.1: Musí mít podnikatel zřízen pro běžné podnikání bankovní účet? Řešení: Současná platná právní úprava obecně nepředepisuje tuto povinnost. Výjimkou je podnikatel, který je plátcem DPH, neboť v případě nadměrného odpočtu finanční úřad poukazuje vrácenou daň z přidané hodnoty na účet stanovený podnikatelem. Od 1. 7. 2004 vstoupil navíc v platnost zákon č. 254/2004 Sb., o omezení plateb v hotovosti, podle něhož musí podnikatelé hradit i přijímat platby nad 15 000 eur jen bezhotovostně (ze svého běžného účtu, nikoliv z pokladny). 2.3 Způsoby oceňování majetku a závazků Podnikatelé oceňují a zapisují do daňové evidence majetek a závazky: a) k okamžiku uskutečnění hospodářské transakce, b) k poslednímu dni zdaňovacího období. K oceňování v daňové evidenci se používají následující druhy cen: Ø pořizovací cena, tj. cena, za kterou byl majetek pořízen a náklady související s jeho poří
zením,
Ø reprodukční pořizovací cena, tj. cena, za kterou by byl majetek pořízen v době, kdy se
vykazuje v daňové evidenci,
Ø vlastní náklady, které zahrnují přímé náklady vynaložené na výrobu nebo jinou činnost,
a nepřímé náklady, které se k výrobě nebo k jiné činnosti vztahují,
+
Daňová evidence podnikatelů
16
Ø jmenovitá hodnota, Ø vstupní cena hmotného majetku, kterou se rozumí pořizovací cena (je-li majetek pořízen
úplatně), vlastní náklady (je-li pořízen nebo vyroben ve vlastní režii), hodnota nesplace
né pohledávky zajištěné převodem práv (u hmotného movitého majetku, který zůstává
ve vlastnictví věřitele), reprodukční pořizovací cena zjištěná podle zvláštního právního
předpisu
10
(v ostatních případech nabytí), cena zjištěná pro účely dědické a darovací (při
nabytí majetku zděděním nebo darováním), hodnota technického zhodnocení
11
,
Ø zůstatková cena, která se určí jako rozdíl mezi vstupní cenou hmotného majetku a celkovou
výší odpisů stanovených podle zákona o daních z příjmů a to i tehdy, když do výdajů na
zajištění zdanitelných příjmů zahrnul podnikatel pouze poměrnou část odpisů (u majetku
užívaného zčásti k podnikání) nebo když uplatňoval v některých zdaňovacích obdobích
výdaje procentem z příjmů.
Pro účely daňové evidence se hmotný (dlouhodobý) majetek
12
oceňuje vstupní nebo zůstatko
vou cenou. Pohledávky vstupují do daňové evidence ve jmenovité hodnotě nebo v pořizovací ceně u pohledávek nabytých postoupením, event. v ceně zjištěné pro účely daně dědické nebo darovací u pohledávek nabytých děděním nebo darováním. Ostatní majetek se oceňuje pořizovací cenou, je-li pořízen úplatně, vlastními náklady
13
, je-li
pořízen ve vlastní režii, nebo cenou zjištěnou pro účely daně dědické nebo darovací. Závazky se oceňují při vzniku jmenovitou hodnotou, při převzetí pořizovací cenou. Peněžní prostředky a ceniny se oceňují jejich jmenovitými hodnotami. Pořizovací cenou pozemku je cena včetně porostu, pokud se nejedná o pěstitelský celek trvalých porostů. Do pořizovací ceny majetku pořízeného formou finančního leasingu s následnou koupí najaté věci se zahrnou výdaje související s jeho pořízením, hrazené nájemcem. V případě úplatného pořízení nemovitých a movitých věcí, majetkových práv, pohledávek a závazků nebo části uvedeného majetku a závazků za jednu pořizovací cenu, se cena jednotlivých složek majetku stanoví v poměrné výši k ceně jednotlivých složek majetku oceněných podle zvláštního právního předpisu
6
, s výjimkou peněz, cenin, pohledávek a závazků.
2.4 Skutečný stav majetku a závazků Pravidla pro daňovou evidenci výslovně nestanoví povinnost inventarizace majetku a závazků. Ukládá pouze vést evidenci zásob, hmotného majetku, pohledávek a závazků a zjistit skutečný stav na konci zdaňovacího období. O tomto zjištění sepíše podnikatel zápis. O případné rozdíly upraví základ daně podle § 24 a 25 zákona o daních z příjmů. Zjistí-li podnikatel na konci období nebo v jeho průběhu, že u něho došlo např. k úbytku zásob, aniž by tyto prodal či použil pro svoji činnost, pak se jedná o škodu na straně podni- 10
Zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů. 11
Za technické zhodnocení se považují výdaje na dokončené nástavby, přístavby a stavební úpravy,
rekonstrukce (tj. zásahy do majetku, které mají za následek změnu jeho účelu nebo technických
parametrů) a modernizace majetku (tj. rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku), pokud
převýšily v úhrnu částku 40 000 Kč. 12
Dlouhodobostí se podle § 29 zákona o daních z příjmů rozumí doba použitelnosti (doba provoz
ně-technické funkce) delší než jeden rok. 13
Pojem vlastních nákladů je vymezen v § 25 odst. 4 zákona o účetnictví jako přímé náklady vynaložené
na výrobu nebo jinou činnost, popřípadě i část nepřímých nákladů, která se k vytvoření zásob nebo
dlouhodobého majetku vztahuje.
Forma a obsah daňové evidence
17
katele a příslušné výdaje spojené s pořízením předmětných zásob jsou daňovým výdajem do
výše náhrady, jak stanoví § 25 zákona. Došlo-li ke škodě neznámým pachatelem, a to podle
potvrzení policie, jsou příslušné výdaje výdaji daňovými podle § 24 zákona.
Obdobně se postupuje i např. v případě ztráty hmotného majetku. Zůstatková cena hmotné
ho majetku vyřazeného v důsledku škody je podle § 25 zákona daňovým výdajem do výše
náhrady. Jedná-li se o škodu způsobenou neznámým pachatelem podle potvrzení policie, je
zůstatková cena daňovým výdajem.
2.5 Daňový doklad
Daňová evidence slouží ke stanovení základu daně podnikatelů (fyzických osob), kteří nejsou
účetní jednotkou a dosud vedli jednoduché účetnictví. Na rozdíl od jednoduchého účetnictví
nevymezuje daňová evidence povinné náležitosti daňového dokladu. Jejím prostřednictvím
prokazují daňoví poplatníci (podnikatelé) vynaložené náklady na dosažení příjmů z podnikání.
Evidence je průkaznou tehdy, lze-li zápisy doložit odpovídajícím způsobem a je-li v souladu
se skutečným stavem majetku a závazků zjištěným na konci zdaňovacího období. Daňový
doklad by tedy měl obsahovat, obdobně jako účetní doklady, alespoň tyto náležitosti:
Ø označení dokladu,
Ø obsah transakce a její účastníky,
Ø peněžní částku (informaci o ceně za jednotku a množství),
Ø datum uskutečnění transakce,
Ø datum vyhotovení dokladu (není-li shodné s datem uskutečnění transakce),
Ø podpis oprávněné osoby.
U registrovaných plátců daně z přidané hodnoty jsou náležitosti daňového dokladu vymezeny
v zákoně o dani z přidané hodnoty, který navíc vyžaduje daňové identifikační číslo a sídlo nebo místo plátce a příjemce zdanitelného plnění, výši ceny bez daně celkem, sazbu daně a zaokrouhlenou výši daně. Jde o tzv. běžný daňový doklad, který může být i zjednodušený (u zdanitelných plnění do 10 000 Kč vč. DPH), nebo o tzv. doklad o použití. Podnikatelům je ponechána volnost i pokud jde o okamžik, ke kterému se do evidence zapisují jednotlivé případy, až na evidenci k dílčímu základu daně podle § 9 zákona o daních z příjmů, kdy poplatníci jsou povinni vést záznamy o příjmech a skutečných výdajích v časovém sledu. Příklad 2.2: Pan Kvapil hodlá podnikat jako ekonomický poradce, a proto uskutečnil následující kroky: a) požádal o vydání živnostenského listu a uhradil poplatek 1 000 Kč, b) na žádost o výpis z rejstříku trestů vylepil kolek v hodnotě 50 Kč, c) za zhotovení razítka zaplatil 380 Kč, d) za své služby obdržel v hotovosti první odměnu ve výši 3 000 Kč, e) z pokladny převedl částku 1 000 Kč na nově zřízený účet u KB a současně uhradil poplatek
za zřízení účtu 200 Kč.
Jaké doklady bude podnikatel potřebovat k zápisu uvedených kroků do daňové evidence? Daňová evidence podnikatelů
18
Řešení: 1. Nejprve musí pan Kvapil vložit do pokladny minimální hotovost 1 430 Kč, aby mohl hradit
své počáteční výdaje a vystaví příjmový pokladní doklad (PP) na tuto částku. 2. Na částku 1 000 Kč, kterou zaplatil za vydání živnostenského listu příslušnému odboru
městského úřadu, má potvrzení z tamní pokladny (krok a). 3. Potvrzení o nákupu kolku z pošty za 50 Kč (krok b). 4. Paragon na částku 380 Kč za nákup razítka (krok c). 5. Příjmový pokladní doklad na inkasovanou odměnu 3 000 Kč za provedené služby (krok d). 6. Výdajový pokladní doklad (VP) na částku 1 000 Kč převáděnou na nově zřízený bankovní
účet (krok e). 7. Výpis z bankovního účtu podnikatele (BV) na částku 1 000 Kč – příjem převedeného vkladu
(krok e). 8. Výpis z bankovního účtu na částku 200 Kč – výdaj za zřízení účtu (krok e). 2.6 Zákon o daních z příjmů § 7b Daňová evidence Úplné znění tohoto paragrafu: (1) Daňová evidence zajišťuje zjištění základu daně z příjmů a obsahuje údaje o a) příjmech a výdajích, v členění potřebném pro zjištění základu daně, b) majetku a závazcích. (2) Pro obsahové vymezení složek majetku v daňové evidenci se použijí zvláštní právní předpisy o účetnictví, není-li dále stanoveno jinak. (3) Pro ocenění majetku a závazků v daňové evidenci se hmotný majetek oceňuje podle § 29, pohledávky se oceňují podle § 5 . Ostatní majetek se oceňuje pořizovací cenou,
31)
je-li pořízen
úplatně, vlastními náklady,
31)
je-li pořízen ve vlastní režii, nebo cenou zjištěnou podle zvláštní
ho právního předpisu o oceňování majetku
1a)
ke dni nabytí u majetku nabytého děděním nebo
darem. Závazky se oceňují při vzniku jmenovitou hodnotou, při převzetí pořizovací cenou. Peněžní prostředky a ceniny se oceňují jejich jmenovitými hodnotami. Pořizovací cenou pozemku je cena včetně porostu, pokud se nejedná o pěstitelský celek trvalých porostů (§ 26). Do pořizovací ceny majetku pořízeného formou finančního pronájmu s následnou koupí najaté věci se zahrnou výdaje s jeho pořízením související, hrazené nájemcem. V případě úplatného pořízení nemovitých a movitých věcí, majetkových práv, pohledávek a závazků nebo části uvedeného majetku a závazků, za jednu pořizovací cenu, se cena jednotlivých složek majetku stanoví v poměrné výši k ceně jednotlivých složek majetku oceněných podle zvláštního právního předpisu,
1a)
s výjimkou peněz, cenin, pohledávek a závazků. Je-li v případě úplatného
pořízení nemovitých a movitých věcí, majetkových práv, pohledávek a závazků, nebo části tohoto majetku a závazků, rozdíl mezi pořizovací cenou a oceněním tohoto majetku podle zvláštního právního předpisu,
1a)
zvýšeným o hodnotu peněz, cenin, pohledávek včetně daně
z přidané hodnoty, a snížený o hodnotu závazků, záporný, postupuje se obdobně jako v případě záporného oceňovacího rozdílu při koupi podniku (§ 23). (4) Zjištění skutečného stavu zásob, hmotného majetku, pohledávek a závazků provede poplatník k poslednímu dni zdaňovacího období. O tomto zjištění provede zápis. O případné rozdíly upraví základ daně podle § 24 a 25. (5) Poplatník je povinen uschovávat daňovou evidenci za všechna zdaňovací období, pro která neskončila lhůta pro vyměření daně stanovená tímto zákonem nebo zvláštním právním předpisem.
28b)
Evidence příjmů a výdajů
19
3 Evidence příjmů a výdajů
Údaje o příjmech a výdajích tvoří hlavní součást daňové evidence. U poplatníků – fyzických
osob, kteří uplatňují výdaje podle § 24 zákona o daních z příjmů, vstupují do daňové evidence veškeré příjmy z podnikatelské činnosti a výdaje spojené s majetkem zahrnutým v obchodním
majetku. Jde o výdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, které mohou být zahrnuty jen v prokázané výši a nejvýše v zákonem stanovené výši. Zapisují se do deníku příjmů a výdajů, v členění potřebném pro zjištění základu daně z příjmů.
3.1 Evidence příjmů
Příjmem se rozumí podle § 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, peněžité i nepeněžité plnění, které nabývá poplatník v průběhu podnikání. V evidenci
příjmů by měly být zachyceny příjmy, které jsou předmětem daně, v členění potřebném pro
zjištění základu daně. Základní členění příjmů pak bude na:
a) peněžní příjmy,
b) nepeněžní příjmy,
c) příjmy dosažené směnou.
Do evidence příjmů jsou zahrnovány pouze skutečné přítoky peněz, např. převzetí peněžní
hotovosti do pokladny podnikatele nebo připsání peněžních prostředků na jeho bankovní účet.
Předmětem daňové evidence jsou rovněž nepeněžité příjmy, např. zápočet vzájemných pohle
dávek a závazků. Pokud podnikatel přijímá platby v hotovosti, je povinen podle § 97 odst. 1
daňového řádu vést evidenci denních tržeb, není-li rozhodnutím správce daně stanoveno jinak.
Jde-li o příjmy v cizích měnách, je třeba je přepočítat jednotným kursem, který stanoví mini
sterstvo financí jako průměr směnného kursu stanoveného ČNB poslední den každého měsíce
zdaňovacího období.
Příklad 3.1: Podnikatel dostává příjmy a platí výdaje jak v korunách tak i v cizí měně s tím,
že pro přepočet cizí měny na koruny použije jednotný kurs. Jak vyčíslí v průběhu roku kursové
rozdíly?
Řešení:
V průběhu roku musí vést evidenci příjmů i výdajů v české i příslušné cizí měně. Na konci
zdaňovacího období sečte příjmy a výdaje v české měně a příjmy a výdaje v cizí měně. Příjmy
a výdaje v cizí měně musí přepočítat na českou měnu jednotným kursem podle § 38 ZDP. Do
daňového přiznání potom uvede příjmy a výdaje pouze v korunách. Podnikatel neeviduje
v daňové evidenci zůstatky valutové pokladny nebo na devizovém účtu a proto mu kursové
rozdíly nevznikají.
Příklad 3.2: Podnikatel prodává zboží do zemí EU a zahraniční odběratelé mu hradí nákupy
na jeho účet, kde mu banka připíše tyto příjmy v českých korunách. Jak bude účtovat vzniklé
kursové rozdíly.
Řešení:
V daňové evidenci se neúčtuje, daňová evidence není účetnictví. Smění-li banka cizí měnu
za českou, podnikatel uvede do daňové evidence místo částky v cizí měně částku v korunách.