načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Meritum Daň z přidané hodnoty 2018 - Zdeňka Hušáková

Meritum Daň z přidané hodnoty 2018
-7%
sleva

Kniha: Meritum Daň z přidané hodnoty 2018
Autor:

meritum Daň z přidané hodnoty 2018 obsahuje z hlediska praktického využití srozumitelný výklad problematiky DPH a je koncipováno jako každodenní pomůcka pro všechny, kteří se chtějí v ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  219 Kč 204
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
6,8
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer ČR
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2018
Počet stran: 138
Rozměr: 170x240
Úprava: sv.
Skupina třídění: Veřejné finance
Jazyk: česky
Datum vydání: 04.05.2018
Nakladatelské údaje: Praha, Wolters Kluwer Česká republika, [200-]-
ISBN: 978-80-7552-997-8
EAN: 9788075529978
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

meritum Daň z přidané hodnoty 2018 obsahuje z hlediska praktického využití srozumitelný výklad problematiky DPH a je koncipováno jako každodenní pomůcka pro všechny, kteří se chtějí v této oblasti orientovat. Publikace je rozdělena do tří částí:

- obecné principy daně z přidané hodnoty,

- uplatňování daně z přidané hodnoty,

- správa daně z přidané hodnoty.

Výklad je zpracován ve znění právních předpisů k 1. 1. 2018.

(výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni ...)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Zdeňka Hušáková - další tituly autora:
 (e-book)
Meritum Daň z přidané hodnoty 2018 Meritum Daň z přidané hodnoty 2018
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

III

Obsah

Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . VII

Zkratky a užité právní předpisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . VIII

ČÁST I Obecné principy daně z přidané hodnoty

KAPITOLA 1 Obecné principy daně z přidané hodnoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1

1.1 Předmět úpravy DPH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1 1.2 Mechanismus fungování DPH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 1.3 Územní působnost České republiky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2

KAPITOLA 2 Místo plnění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3

2.1 Místo plnění při dodání zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3

2.1.1 Místo plnění při dodání zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3

2.1.2 Místo plnění při dodání nemovitých věcí . . . . . . . . . . . . . . .4

2.1.3 Místo plnění při dodání plynu, elektřiny, tepla či chladu. .5

2.1.4 Místo plnění při zasílání zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6 2.2 Místo plnění při poskytování služeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6

2.2.1 Základní pravidlo při poskytování služeb . . . . . . . . . . . . . .6

2.2.2 Místo plnění při poskytnutí služby ve zvláštních

případech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8

2.3 Místo plnění při pořízení zboží z jiného členského státu . . . . . . 12 2.4 Místo plnění při dovozu zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

KAPITOLA 3 Daňové subjekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

3.1 Přehled daňových subjektů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.2 Osoby povinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 3.3 Plátci daně a jejich registrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 3.4 Povinná a dobrovolná registrace identifi kované osoby . . . . . . . 20 3.5 Osoby povinné přiznat nebo zaplatit daň . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 3.6 Ručení za daň . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 3.7 Zvláštní způsob zajištění daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

ČÁST II Uplatňování daně z přidané hodnoty

KAPITOLA 1 Uplatňování daně u tuzemských zdanitelných plnění . . . . . . . . . . 25

1.1 Dodání zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

1.1.1 Obecné principy dodání zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

1.1.2 Přeúčtování tepla, chladu, elektřiny, plynu a vody . . . . 27

1.1.3 Dodání a vrácení vratných obalů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 1.2 Poskytování služeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 1.3 Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat daň . . . 30

1.3.1 Povinnost přiznat daň . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

1.3.2 Datum uskutečnění zdanitelného plnění . . . . . . . . . . . . . 30 1.4 Daňové doklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

1.4.1 Obecné principy vystavování daňových dokladů . . . . . 32

meritum_DPH_2018.indb IIImeritum_DPH_2018.indb III 9.4.2018 10:53:409.4.2018 10:53:40


OBSAH

IV

1.4.2 Uchovávání daňových dokladů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 1.4.3 Daňové doklady při dodání zboží a poskytnutí služby 34

1.5 Základ daně a výpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

1.5.1 Základ daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 1.5.2 Základ daně ve zvláštních případech . . . . . . . . . . . . . . . . 38 1.5.3 Výpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 1.5.4 Základ a výpočet daně u zboží, které je v režimu

podmíněného osvobození od spotřební daně . . . . . . . 39

1.6 Oprava základu daně a výše daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

1.6.1 Povinnost opravy základu daně a výše daně . . . . . . . . . 40 1.6.2 Oprava výše daně v jiných případech . . . . . . . . . . . . . . . . 42 1.6.3 Opravný daňový doklad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42 1.6.4 Oprava výše daně u pohledávek za dlužníky

v insolvenčním řízení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

KAPITOLA 2 Uplatňování daně při intrakomunitárních dodávkách zboží . . . 44

2.1 Pořízení zboží z jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

2.1.1 Principy uplatnění daně při pořízení zboží

z jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 2.1.2 Přiznání daně při pořízení zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 2.1.3 Daňový doklad při pořízení zboží z jiného členského

státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 2.1.4 Základ daně a výpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 2.1.5 Oprava základu daně při pořízení zboží

z jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 2.1.6 Osvobození od daně při pořízení zboží

z jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

2.2 Dodání zboží do jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

2.2.1 Obecné principy uplatnění daně při dodání zboží

do jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 2.2.2 Uskutečnění plnění a povinnost přiznat plnění

při dodání zboží do jiného členského státu

(od 1. 7. 2017) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 2.2.3 Daňový doklad při dodání zboží do jiného

členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 2.2.4 Oprava základu daně a výše daně při dodání zboží

do jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 2.2.5 Souhrnná hlášení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

2.3 Třístranný obchod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51

2.4 Zasílání zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

2.4.1 Zasílání zboží do tuzemska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 2.4.2 Zasílání zboží z tuzemska. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

2.5 Dodání a pořízení nových dopravních prostředků . . . . . . . . . . . 54

2.5.1 Vymezení nových dopravních prostředků . . . . . . . . . . . . 54 2.5.2 Pořízení nového dopravního prostředku

z jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 2.5.3 Dodání nového dopravního prostředku

do jiného členského státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

KAPITOLA 3 Uplatňování daně při dovozu a vývozu zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

3.1 Dovoz zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

3.1.1 Přiznávání daně při dovozu zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56 3.1.2 Daňové doklady při dovozu zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

meritum_DPH_2018.indb IVmeritum_DPH_2018.indb IV 9.4.2018 10:53:409.4.2018 10:53:40


OBSAH

V

3.1.3 Základ daně a výpočet daně při dovozu zboží . . . . . . . . 57

3.1.4 Oprava výše daně při dovozu zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

3.1.5 Osvobození od daně při dovozu zboží . . . . . . . . . . . . . . . 58 3.2 Vývoz zboží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

KAPITOLA 4 Uplatňování daně při poskytování služeb s místem plnění

v tuzemsku a mimo tuzemsko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 4.1 Poskytnutí služby osobou registrovanou k dani

v jiném členském státě a zahraniční osobou s místem plnění

v tuzemsku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

4.1.1 Obecné principy poskytování služeb s místem plnění

v tuzemsku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

4.1.2 Přiznání daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

4.1.3 Daňové doklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

4.1.4 Základ a výpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 4.2 Poskytnutí služby plátcem s místem plnění mimo tuzemsko . 60

4.2.1 Přiznání služeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

4.2.2 Daňové doklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

KAPITOLA 5 Sazby daně a jejich oprava . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

5.1 Sazby daně. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61

5.1.1 Sazby daně u zboží. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

5.1.2 Sazby daně u služeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64

5.1.3 Sazby daně u nemovitých věcí a stavebních prací . . . . 65

5.1.4 Sazby daně u dokončené stavby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65

5.1.5 Sazby daně u výstavby nebo dodání staveb

pro sociální bydlení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

5.1.6 Závazné posouzení sazby daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 5.2 Oprava sazby a výše daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

KAPITOLA 6 Osvobození od daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

6.1 Osvobození od daně bez nároku na odpočet daně . . . . . . . . . . 70

6.1.1 Obecné principy osvobození od daně bez nároku

na odpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

6.1.2 Osvobození u jednotlivých typů zboží a služeb . . . . . . . 70 6.2 Osvobození od daně s nárokem na odpočet daně . . . . . . . . . . . 78

6.2.1 Obecné principy osvobození od daně s nárokem

na odpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78

6.2.2 Osvobození v jednotlivých případech. . . . . . . . . . . . . . . . 78

KAPITOLA 7 Odpočet daně a vracení daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

7.1 Odpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81

7.1.1 Základní podmínky pro uplatnění odpočtu daně . . . . . 81

7.1.2 Prokazování nároku na odpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . 83

7.1.3 Odpočet daně při změně režimu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

7.1.4 Zkracování nároku na odpočet daně . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

7.1.5 Oprava odpočtu daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

7.1.6 Úprava odpočtu daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

7.1.7 Vyrovnání odpočtu daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 7.2 Vrácení daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 7.3 Prodej zboží za ceny bez daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

meritum_DPH_2018.indb Vmeritum_DPH_2018.indb V 9.4.2018 10:53:409.4.2018 10:53:40


OBSAH

VI

KAPITOLA 8 Zvláštní režimy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96

8.1 Zvláštní režim jednoho správního místa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96 8.2 Zvláštní režim pro cestovní službu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 8.3 Zvláštní režim pro obchodníky s použitým zbožím,

uměleckými díly, sběratelskými předměty a starožitnostmi . . 99 8.4 Zvláštní režim pro investiční zlato . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 8.5 Režim přenesení daňové povinnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

8.5.1 Obecná ustanovení a principy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

8.5.2 Trvalé použití režimu přenesení daňové povinnosti . 101

8.5.3 Dočasné použití režimu přenesení daňové

povinnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

8.5.4 Závazné posouzení použití režimu přenesení

daňové povinnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

ČÁST III Správa daně z přidané hodnoty

KAPITOLA 1 Správa daně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105

1.1 Zdaňovací období . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 1.2 Evidence pro daňové účely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 1.3 Daňová přiznání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106

1.3.1 Řádné daňové přiznání a splatnost daně . . . . . . . . . . . . 106

1.3.2 Dodatečné daňové přiznání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 1.4 Kontrolní hlášení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 1.5 Nesprávné uvedení daňové povinnosti za jiné zdaňovací

období . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 1.6 Vracení nadměrného odpočtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 1.7 Zrušení registrace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

1.7.1 Zrušení registrace plátce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

1.7.2 Zrušení registrace identifi kované osoby . . . . . . . . . . . . 110

PŘÍLOHA 1 Přílohy k zákonu o dani z přidané hodnoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

1.1. Seznam plnění, při jejichž provádění se subjekty,

které vykonávají veřejnou správu, považují za osoby

povinné k dani . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111 1.2 Seznam služeb podléhajících první snížené sazbě daně . . . . 112 1.3 Seznam zboží podléhajícího první snížené sazbě daně . . . . . 114 1.4 Seznam zboží podléhajícího druhé snížené sazbě daně . . . . 117 1.5 Umělecká díla, sběratelské předměty a starožitnosti . . . . . . . 119 1.6 Seznam zboží, u kterého se při dodání použije režim

přenesení daňové povinnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 1.7 Seznam dodání zboží nebo poskytnutí služeb,

při nichž se použije režim přenesení daňové povinnosti,

stanoví-li tak vláda nařízením . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122

PŘÍLOHA 2 Přiznání k dani z přidané hodnoty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

VĚCNÝ REJSTŘÍK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

meritum_DPH_2018.indb VImeritum_DPH_2018.indb VI 9.4.2018 10:53:419.4.2018 10:53:41


DAŇOVÉ SUBJEKTY

13

předal dodavateli. Od 1. 7. 2017 dále platí, že pokud se postupuje podle tohoto pravidla, nevzniká pořizovateli nárok na odpočet daně uplatněné při pořízení.

PŘÍKLAD

Pokud by česká fi rma měla provozovnu na  Slovensku a byla registrována k  DPH jak v  Čes

ké republice, tak i na Slovensku, a pořizovala zboží z Německa od fi rmy registrované k dani

v této zemi, mohla by uvedená situace v praxi nastat. Česká fi rma by objednala zboží z Ně

mecka na české DIČ, ale zboží by bylo přepraveno její provozovně na Slovensko. Česká fi rma

by měla přiznat daň v České republice, pokud však prokáže, že ve vazbě na základní vymeze

ní místa plnění přiznala daň při pořízení na Slovensku, kam bylo zboží skutečně přepraveno,

může v  České republice snížit základ daně o  základ daně, z  něhož přiznala a  odvedla daň

na Slovensku. Existují speciální podmínky při vymezení místa plnění pro aplikaci zjednodušeného postupu při dodání zboží do jiného členského státu formou třístranného obchodu. V tomto případě je připuštěna možnost stanovení místa plnění v  členském státě, kde končí přeprava zboží, přestože osoba, která pořizuje zboží, oznámila prodávajícímu DIČ jiného členského státu než toho, kde přeprava končí. Toto ustanovení se uplatňuje v souvislosti s použitím zjednodušeného postupu v třístranném obchodu. 2.4 Místo plnění při dovozu zboží Místo plnění při dovozu zboží je vymezeno z  pohledu dovozce, kterému vzniká povinnost přiznat daň. Základním pravidlem je, že místem plnění při dovozu zboží je členský stát, na jehož území se zboží nachází v době, kdy vstupuje ze třetí země na území EU. Pokud má zboží při vstupu na  území EU postavení dočasně uskladněného zboží, nebo je propuštěno do  celního režimu uskladnění v  celním skladu nebo svobodného pásma, aktivní zušlechťovací styk, dočasné použití s úplným osvobozením od cla nebo do režimu vnější tranzit, je místem plnění při dovozu zboží až členský stát, v němž se na toto zboží přestanou vztahovat příslušná celní opatření.

KAPITOLA 3

Daňové subjekty

3.1 Přehled daňových subjektů V ZDPH jsou vymezeny následující typy daňových subjektů: – osoba povinná k dani (§ 5 odst. 1 ZDPH), – skupina (§ 5a odst. 1 a 2 ZDPH), – plátce daně (§ 6 až 6f ZDPH), – identifi kovaná osoba (§ 6g až 6l ZDPH), – osoba povinná přiznat nebo zaplatit daň (§ 108 ZDPH).

!

§ 11 odst. 4 ZDPH

§ 12 ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 13meritum_DPH_2018.indb 13 9.4.2018 10:53:429.4.2018 10:53:42


ČÁST I – OBECNÉ PRINCIPY DANĚ Z PŘIDANÉ HODNOTY 14 3.2 Osoby povinné k dani Osobou povinnou k dani je pro účely ZDPH právnická nebo fyzická osoba, která uskutečňuje samostatně ekonomické činnosti. Na základě tohoto vymezení jsou osobou povinnou k dani tuzemské podnikatelské subjekty, ať již právnické nebo fyzické osoby, ale i osoby registrované k dani v jiném členském státě a zahraniční osoby povinné k dani a také další osoby, které nejsou sice podnikateli, ale samostatně provádějí ekonomickou činnost. Tyto osoby se stanou plátci ze zákona nebo dobrovolně za stanovených podmínek, pokud provádějí ekonomickou činnost. Osobou povinnou k dani jsou i právnické osoby, které nebyly založeny nebo zřízeny za účelem podnikání, pokud provádějí ekonomické činnosti. Osobou povinnou k dani může být také skupina spojených osob. Ekonomickou činností se rozumí především soustavné činnosti výrobců, obchodníků a osob poskytujících služby, a dále i činnosti vykonávané podle zvláštních právních předpisů jako nezávislé činnosti. Ekonomickou činností je tedy bezpochyby podnikání, ale i  další samostatné výdělečné činnosti. Za ekonomickou činnost se považuje i využití hmotného a nehmotného majetku za účelem získání příjmů, pokud je tento majetek využíván soustavně, tj. např. dlouhodobý pronájem movitého nebo nemovitého majetku, ať již je zdaňován podle § 7 nebo 9 ZDP. Vedle toho ekonomickou činností není činnost zaměstnanců nebo jiných osob na základě pracovněprávního vztahu a ani činnosti osob, které jsou zdaňovány jako příjmy ze závislé činnosti (§ 6 ZDP). Návazně na změny v ZDP a také z důvodu přiblížení se unijnímu právu byla ze zákona vypuštěna výjimka, která pod ekonomickou činnost nezahrnovala autorské příspěvky daněné podle ZDP zvláštní sazbou daně. Od 1. 1. 2015 i tyto autorské příjmy daněné zvláštní sazbou daně podle ZDP spadají do ekonomické činnosti ve smyslu ZDPH.

JUDIKATURA

Nájem hmotného majetku je využívání tohoto majetku, které je ekonomickou činností, je-li sjed

nán za účelem získání pravidelného příjmu. Podmínky, za kterých je hmotný majetek skutečně

využíván, mohou být porovnány s podmínkami, za kterých je zpravidla uskutečňována srovnatel

ná ekonomická činnost, i když samotný výsledek této činnosti pro vlastníka nemusí sám o sobě

umožnit stanovení, zda tato činnost je vykonávána za  účelem získání pravidelného příjmu. Při

tomto určení je třeba vzít v  úvahu skutečnou délku nájmu, počet nájemců a  výši příjmu. Sku

tečnost, že majetek je vhodný pouze pro ekonomické využití, je dostatečná pro posouzení, že

ho vlastník využívá pro účely ekonomické činnosti, a  následně za  účelem získání pravidelného

příjmu. Je-li majetek využitelný i pro soukromé účely, všechny podmínky, za kterých je využíván,

musí být zváženy, aby bylo možno určit, zda je skutečně využíván za účelem získání pravidelného

příjmu.

Rozsudek Evropského soudního dvora (C-230/94 R. Enkler)

JUDIKATURA

Nákup a prodej cenných papírů charitativním fondem v rámci jeho správcovské činnosti neod

povídá ekonomické činnosti. Transakce související s cennými papíry mohou být předmětem DPH

především v  případě, že jsou prováděny jako součást komerčního obchodování nebo s  cílem

zajištění přímého nebo nepřímého vlivu na  vedení společností, jejichž podíly jsou vlastněny.

V  daném případě musí být pohlíženo na  činnost charitativního fondu, kterému podle přísluš

né legislativy není dovoleno aktivně se podílet na řízení společností, jejichž podíly vlastní, jako

§ 5 odst. 1 ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 14meritum_DPH_2018.indb 14 9.4.2018 10:53:429.4.2018 10:53:42


DAŇOVÉ SUBJEKTY

15

na činnost soukromého investora spravujícího své investiční portfolio, kdy na tuto činnost není

pohlíženo jako na ekonomickou činnost.

Rozsudek Evropského soudního dvora (C-155/94 Wellcome Trust)

Osobami povinnými k dani jsou i právnické osoby, které nebyly založeny nebo zřízeny za účelem podnikání, pokud provádějí ekonomické činnosti. Přičemž pro posouzení toho, zda jsou osobou povinnou k  dani, je irelevantní, zda jde o  jejich hlavní či vedlejší činnost. Podstatné je, zda vykonávaná činnost naplní znaky ekonomické činnosti.

PŘÍKLAD

Jestliže sportovní klub, který je občanským sdružením, uskutečňuje ekonomickou činnost,

např. provozuje občerstvení v  tenisovém areálu, je osobou povinnou k  dani. Obdobně to

platí např. v případě příspěvkové organizace zřízené státem, která vedle své činnosti, pro niž

byla zřízena, provádí i ekonomickou činnost, např. provozuje závodní jídelnu pro zaměstnan

ce a školicí a rekreační středisko, v němž se rekreují zaměstnanci a jejich rodinní příslušníci. Specifi cké postavení mezi osobami povinnými k  dani mají stát, kraje, obce, jejich organizační složky a  další právnické osoby, které  byly založeny nebo zřízeny zvláštním právním předpisem nebo na  základě zvláštního právního předpisu, které se při výkonu působnosti v oblasti veřejné správy nepovažují za osoby povinné k dani. Tyto subjekty však jsou osobou povinnou k dani, jestliže je splněna některá z následujících podmínek: a) Při výkonu působností v oblasti veřejné správy provádějí činnosti, jež by narušovaly

podle rozhodnutí příslušného orgánu, kterým je Úřad na ochranu hospodářské soutě

že, závažně pravidla hospodářské soutěže.

PŘÍKLAD

Ověřování podpisů může provádět matrika na obecním úřadě, ale i notář, který veřejnopráv

ním subjektem není.

Za osobu povinnou k dani by v tomto případě byla považována obec ode dne nabytí právní

moci vydaného rozhodnutí. b) Za osobu povinnou k dani se tyto subjekty považují vždy, když uskutečňují ekono

mickou činnost.

PŘÍKLAD

Například pokud organizační složka státu provozuje rekreační středisko pro své zaměstnan

ce a jejich rodinné příslušníky. c) Za osobu povinnou k dani se tyto subjekty považují vždy, když uskutečňují činnosti

vyjmenované v příloze č. 1 ZDPH, např. poskytování služeb v oblasti telekomunikací,

dopravy zboží, přepravy cestujících, činnosti reklamní, skladovací, pořádání veletrhů,

služby cestovních kanceláří, ale i dodávání určitého vyjmenovaného zboží jako vody,

plynu, elektřiny, páry.

§ 5 odst. 1 ZDPH

§ 5 odst. 3 ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 15meritum_DPH_2018.indb 15 9.4.2018 10:53:429.4.2018 10:53:42


ČÁST I – OBECNÉ PRINCIPY DANĚ Z PŘIDANÉ HODNOTY

16

Samostatnou osobou povinnou k dani je organizační složka státu, která je účetní jednot

kou, hlavní město Praha a  jeho městské části. Ostatní územně členěná statutární města

jsou osobou povinnou k dani pro účely registrace plátce vždy pouze jako celá města, a ni

koliv jejich městské části.

Od 1. 7. 2017 se do zákona doplňuje, že za osobu povinnou k dani se považuje také

provozovatel rozhlasového a  televizního vysílání, a  to i  v  případě, kdy nepobírá úplatu

za tuto činnost.

Samostatnou osobou povinnou k dani je skupina. Skupinou se rozumí skupina spojených

osob se sídlem, místem podnikání nebo provozovnou v  tuzemsku, která je registrována

k  dani jako plátce daně. Z  toho vyplývá, že plnění poskytovaná mezi členy skupiny ne

jsou předmětem DPH. Zdaňovány jsou tedy pouze výstupy ze skupiny a nárok na odpo

čet daně vzniká u vstupů do skupiny. Možnost uvedené úpravy vyplývá pro členské státy

z čl. 11 recastu Šesté směrnice. Podle tohoto článku může po konzultaci s výborem DPH

každý členský stát považovat za jedinou osobu povinnou k dani osoby, které jsou usazeny

na území tohoto členského státu a které jsou sice právně nezávislé, avšak navzájem jsou

úzce propojeny fi nančními, hospodářskými a  organizačními vazbami. Každá osoba při

tom může být členem pouze jedné skupiny, protože se vlastně vzdá svého plátcovství

k DPH ve prospěch skupiny, jejímž je členem. Členové skupiny musí mít sídlo, místo pod

nikání nebo provozovnu v tuzemsku a musí být spojenými osobami. Spojenými osobami

se pro účely DPH rozumějí kapitálově spojené osoby nebo jinak spojené osoby.

Kapitálově spojenými osobami jsou osoby, z nichž se jedna osoba přímo nebo nepřímo

podílí na  kapitálu nebo hlasovacích právech druhé osoby, anebo se jedna osoba přímo

nebo nepřímo podílí na kapitálu nebo hlasovacích právech více osob, a přitom tento podíl

představuje alespoň 40 % základního kapitálu nebo 40 % hlasovacích práv těchto osob.

Podle tohoto ustanovení jsou tedy spojenými osobami např. mateřská společnost a  její

dceřiné společnosti.

Jinak spojenými osobami jsou osoby, na jejichž vedení se podílí alespoň jedna shodná

osoba. Podle tohoto ustanovení jsou tedy spojenými osobami např. dvě akciové společ

nosti, v jejichž představenstvu je stejná osoba.

Klíčovou roli ve  skupině má tzv. zastupující člen. Zastupujícím členem se rozumí člen

skupiny se sídlem nebo místem podnikání v tuzemsku, který je oprávněn k jednání za sku

pinu. Pokud ve skupině není člen se sídlem nebo místem podnikání v tuzemsku, může být

zastupujícím členem kterýkoli člen skupiny. Členové skupiny odpovídají společně a  ne

rozdílně za povinnosti skupiny vyplývající z daňových zákonů. Za tyto povinnosti skupiny

odpovídají i po jejím zrušení nebo po jejich vystoupení ze skupiny, a to za období, ve kte

rém byli členy skupiny.

Práva a povinnosti vyplývající ze ZDPH osobám, které se staly členy skupiny, přechá

zejí na skupinu dnem registrace skupiny. Znamená to tedy především povinnost přizná

vat daň na výstupu a podávat přiznání k DPH a právo uplatňovat nárok na odpočet daně.

K  datu registrace je skupině pro účely DPH přiděleno samostatné DIČ ve  specifi ckém

formátu, přitom jednotlivým členům skupiny zůstanou zachována pro účely jiných daní

jejich dosavadní DIČ. Možné je i  přistoupení dalšího člena skupiny k  již  fungující skupi

ně. Práva a povinnosti vyplývající ze ZDPH osobě, která přistoupila ke skupině, přecházejí

na skupinu dnem přistoupení této osoby.

Obrat je klíčovým pojmem pro registraci osob povinných k dani za plátce daně. Obratem

je obecně souhrn úplat bez daně, včetně dotace k ceně, které osobě povinné k dani náleží § 5 odst. 4 ZDPH ! § 5a odst. 1 a 2 ZDPH § 5a odst. 3 ZDPH § 5a odst. 4 ZDPH § 5b ZDPH § 5c ZDPH § 4a odst. 1 ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 16meritum_DPH_2018.indb 16 9.4.2018 10:53:429.4.2018 10:53:42


ČÁST II – UPLATŇOVÁNÍ DANĚ Z PŘIDANÉ HODNOTY

48

2.1.6 Osvobození od daně při pořízení zboží

z jiného členského státu

Pořízení zboží z  jiného členského státu je osvobozeno od  daně, je-li dodání takové

ho zboží v  tuzemsku osvobozeno od  daně v  každém případě. Z  toho tedy vyplývá, že

např. dodání lidské krve je osvobozeno od daně při dodání v tuzemsku v každém případě

bez dalších podmínek, a proto je osvobozeno i její pořízení z jiného členského státu. Do

dání osobního automobilu je osvobozeno od daně pouze za splnění stanovených podmí

nek, a proto jeho pořízení z jiného členského státu nelze osvobodit od daně (§ 65 ZDPH).

Pořízení zboží z jiného členského státu je také osvobozeno od daně, pokud dovoz tako

vého zboží je osvobozen od daně. Například pokud by dováženému zboží bylo ve vazbě

na celní předpisy přiznáno osvobození od daně při dovozu, bylo by osvobozeno i při po

řízení z jiného členského státu.

2.2 Dodání zboží do jiného členského státu

2.2.1 Obecné principy uplatnění daně při dodání zboží

do jiného členského státu

Dodáním zboží do jiného členského státu je dodání zboží, které bylo skutečně odeslá

no nebo přepraveno do jiného členského státu.

Dodání zboží do jiného členského státu je osvobozeno od daně s nárokem na odpo

čet daně, pokud je zboží dodáváno z  tuzemska plátcem osobě registrované k  dani v  ji

ném členském státě a pořízení tohoto zboží v členském státě, do kterého je dodáváno, je

předmětem daně. Zboží musí být přitom do tohoto členského státu skutečně přepraveno.

Z praktického hlediska to znamená, že plátce, který uplatňuje toto osvobození od daně,

by si měl ověřit, že jeho obchodní partner, jemuž dodává zboží, je skutečně osobou regis

trovanou k  dani v  jiném členském státě, a  měl by správci daně prokázat důkazními pro

středky, např. přepravními doklady, dodacími listy nebo jiným způsobem, že zboží bylo

skutečně dopraveno do jiného členského státu. Ověřit si DIČ obchodního partnera z jiné

ho členského státu je možno na serveru Evropské komise nebo u tuzemského fi nančního

úřadu. Jestliže nejsou podmínky pro osvobození od daně splněny, např. kupující není oso

bou registrovanou k dani v jiném členském státě, kam bylo zboží přepraveno, osvobození

od daně nelze uplatnit a u dodání zboží do jiného členského státu vzniká plátci povinnost

přiznat a zaplatit daň.

Dodání nového dopravního prostředku je osvobozeno od  daně vždy, ať již je dodá

no osobě registrované k dani nebo jiné osobě, protože pořízení nového dopravního pro

středku je vždy předmětem daně, jak je podrobněji vysvětleno v dalším textu.

Pokud se jedná o dodání zboží, které je předmětem spotřební daně, je toto dodání

osvobozeno od daně, pokud je dodání uskutečněno pro osobu povinnou k dani v jiném

členském státě nebo pro právnickou osobu, která není registrovaná k dani v jiném člen

ském státě, a je splněna podmínka, že zboží je přepraveno v souladu se ZSD, a povinnost

platit spotřební daň vzniká pořizovateli v členském státě ukončením odeslání nebo pře

pravy zboží. § 65 ZDPH § 13 odst. 2 a § 64 odst. 1 ZDPH § 64 odst. 2 ZDPH § 64 odst. 3 ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 48meritum_DPH_2018.indb 48 9.4.2018 10:53:449.4.2018 10:53:44


UPLATŇOVÁNÍ DANĚ PŘI INTRAKOMUNITÁRNÍCH DODÁVKÁCH ZBOŽÍ

49

Od daně je osvobozeno také přemístění obchodního majetku plátce z tuzemska do jiného členského státu pro účely jeho podnikání, pokud plátce prokáže, že přemístěné zboží bylo předmětem daně při pořízení v členském státě, kam bylo zboží přemístěno. Skutečnost, že zboží bylo skutečně dodáno do  jiného členského státu, lze prokázat písemným prohlášením pořizovatele nebo zmocněné třetí osoby, že zboží bylo přepraveno do jiného členského státu, nebo jinými důkazními prostředky.

JUDIKATURA

Pro osvobození od daně při dodání zboží do jiného členského státu musí být splněny podmínky

uvedené v čl. 28c Šesté směrnice a je na národním soudu, zda byly v konkrétním případě splně

ny; nejsou-li splněny, daň by měl přiznat ve své zemi prodávající, přestože při pozdějším prodeji

přiznal daň ve své zemi kupující.

Rozsudek Evropského soudního dvora (C-395/02 Transport Service)

JUDIKATURA

Správci daně v členském státě, z něhož je dodáváno zboží, nemohou uložit dodavateli, který jed

nal v dobré víře a poskytl důkazy prokazující jeho nárok na osvobození od daně při dodání zboží

do jiného členského státu, povinnost doplatit DPH za toto zboží, jestliže se tyto důkazy ukážou

jako nepravdivé, aniž by nicméně byla prokázána účast tohoto dodavatele na podvodu.

Rozsudek Evropského soudního dvora (C-409/04 Teleos a další)

2.2.2 Uskutečnění plnění a povinnost přiznat plnění

při dodání zboží do jiného členského státu

(od 1. 7. 2017)

Jestliže dodání zboží do  jiného členského státu je osvobozeno od  daně s  nárokem na odpočet daně, vzniká povinnost přiznat uskutečnění tohoto dodání k 15. dni v měsíci, který následuje po  měsíci, v  němž bylo zboží odesláno nebo přepraveno do  jiného členského státu. Pokud však byl daňový doklad vystaven před 15. dnem měsíce, který následuje po měsíci, v němž bylo zboží odesláno nebo přepraveno do jiného členského státu, je plátce povinen přiznat uskutečnění tohoto dodání ke  dni vystavení daňového dokladu. Jedná se tedy o úpravu odpovídající postupu při přiznání daně při pořízení zboží z jiného členského státu. 2.2.3 Daňový doklad při dodání zboží do jiného členského

státu

Plátce, který dodává zboží, na něž se vztahuje osvobození od daně, do jiného členského státu, je povinen vystavit za  každé dodání zboží pro jinou osobu, která je registrována k dani v jiném členském státě, daňový doklad obsahující předepsané náležitosti, a to nejpozději do 15 dnů od konce kalendářního měsíce, ve kterém se uskutečnilo dodání zboží do jiného členského státu. Při zasílání zboží do jiného členského státu je plátce povinen vystavit daňový doklad nejpozději do 15 dnů od data uskutečnění dodání zboží do jiného členského státu nebo přijetí platby, pokud platba předchází dodání zboží. Postupuje se tedy obdobně jako u tuzemského dodání zboží.

§ 64 odst. 4 ZDPH

§ 64 odst. 5 ZDPH

§ 22 ZDPH

!

§ 28 odst. 5

písm. a) ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 49meritum_DPH_2018.indb 49 9.4.2018 10:53:449.4.2018 10:53:44


ČÁST II – UPLATŇOVÁNÍ DANĚ Z PŘIDANÉ HODNOTY

50

Předepsané náležitosti daňového dokladu při dodání zboží do jiného členského státu jsou

obdobné jako náležitosti standardního daňového dokladu. Ve vazbě na předpisy ES musí

být na dokladu uvedeno sdělení, že se jedná o plnění osvobozené od daně, a odkaz na pří

slušné ustanovení ZDPH nebo předpisu ES či s jiným odkazem, podle něhož se osvobození

uplatní.

Při zasílání zboží do  jiného členského státu, jestliže je místo plnění v  tuzemsku, je plát

ce povinen vystavit daňový doklad se stejnými náležitostmi, s  výjimkou identifi kačních

údajů kupujícího a sdělení o osvobození od daně. Musí ale uvést základní nebo sníženou

sazbu daně, výši daně uvedenou v korunách a haléřích, popř. zaokrouhlenou na celé ko

runy, a kód země, do které je zboží zasíláno. Při zasílání zboží do jiného členského státu,

pokud je místo plnění v jiném členském státě, je plátce povinen vystavit daňový doklad

také s uvedenými výjimkami a musí uvést kód země, do které je zboží zasíláno, a sdělení,

že místo plnění je v této zemi.

2.2.4 Oprava základu daně a výše daně při dodání zboží

do jiného členského státu

Oprava základu a výše daně se při dodání zboží do jiného členského státu, na které

se nevztahuje osvobození od  daně, provádí jako u  tuzemského dodání zboží. Obdobně

se postupuje také v  případě opravy základu daně při dodání zboží do  jiného členského

státu, na  které se vztahuje osvobození od  daně. Opravu provádí dodavatel na  základě

opravného daňového dokladu dle § 45 ZDPH, v němž je odkazováno na původní doklad,

na základě kterého bylo zboží dodáno do jiného členského státu.

2.2.5 Souhrnná hlášení

Plátce je povinen podat souhrnné hlášení, pokud uskutečnil dodání zboží do  jiného

členského státu osobě registrované k dani v jiném členském státě nebo poskytl službu

do  jiného členského státu osobě registrované k  dani v  jiném členském státě, u  nichž se

stanoví místo plnění podle základního pravidla (§ 9 odst. 1 ZDPH) a povinnost přiznat

a zaplatit daň má jejich příjemce, tj. nejedná se o služby osvobozené od daně.

Standardní dodání zboží do jiného členského státu se uvádí s kódem plnění 0. V souhrn

ném hlášení se vykazuje také přemístění obchodního majetku pro účely uskutečňová

ní jeho ekonomických činností do jiného členského státu (s kódem 1), a pokud je plátce

prostřední osobou při zjednodušeném postupu v  třístranném obchodu, vykazuje také

dodání zboží kupujícímu (s kódem 2). Poskytnutí služeb se uvádí s kódem plnění 3. Údaje

o hodnotě dodaného zboží se uvádějí vždy v české měně v členění po jednotlivých sub

jektech s uvedením jejich DIČ, pod kterým jsou registrováni ve své zemi.

Souhrnné hlášení se podává ve  formě datové zprávy opatřené uznávaným elektronic

kým podpisem osoby odpovědné za jeho převod nebo prostřednictvím datové schránky,

vždy ve formátu a struktuře stanovené správcem daně.

Plátce tedy podává všechna souhrnná hlášení pouze v  elektronické podobě. Podání

formou datové zprávy, která je opatřena uznávaným elektronickým podpisem, se prová

dí prostřednictvím Daňového portálu české daňové správy (aplikace EPO), který spravuje

Ministerstvo fi nancí České republiky. Při odeslání souhrnného hlášení prostřednictvím

datové schránky není uznávaný elektronický podpis nutný. V tomto případě musí být sou

hrnné hlášení podáno ve formátu, struktuře a s údaji stanovenými Ministerstvem fi nancí. § 29 ZDPH § 42 odst. 8 ZDPH § 102 odst. 1 ZDPH § 102 odst. 3 ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 50meritum_DPH_2018.indb 50 9.4.2018 10:53:449.4.2018 10:53:44


SAZBY DANĚ A JEJICH OPRAVA

69

PŘÍKLAD

Jedná se o prodej pozemku s rodinným domem pro sociální bydlení. Předmětem prodeje je

i vedlejší pozemek, na kterém je zahrada s bazénem. Dále je předmětem převodu i vedlejší

pozemek s garáží sloužící tomuto rodinnému domu. Jelikož cílem této transakce je převod

rodinného domu, lze na toto plnění pohlížet jako na hlavní plnění a na ostatní jako na plně

ní vedlejší. Pokud tedy půjde o zdanitelné plnění, uplatní se u celé transakce první snížená

sazba daně.

Pokud by však nastala situace, že předmětem převodu by byl pozemek s garáží, pak pokud

by šlo o zdanitelné plnění, uplatnila by se základní sazba daně, neboť by již nešlo o stavbu

sloužící rodinnému domu. 5.1.6 Závazné posouzení sazby daně Podle těchto ustanovení je možné požádat Generální fi nanční ředitelství o vydání rozhodnutí o závazném posouzení, určení sazby daně. Z uvedeného tak vyplývá, že nelze žádat o určení, zda jde o osvobozené plnění, dále nelze ani žádat o určení závazného posouzení místa plnění či jiných záležitostí vyplývajících ze ZDPH. Žádost musí obsahovat náležitosti stanovené zákonem, jako jsou identifi kační údaje o osobě, která žádá, včetně DIČ, pokud mu bylo přiděleno, popis zboží nebo služby, o  jejíž posouzení je žádáno, návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení, tj. zda se podle názoru žadatele uplatní snížená nebo základní sazba daně. Přičemž v žádosti lze uvést pouze jednu položku. POZNÁMKA

Nutno doplnit, že podání žádosti podléhá správnímu poplatku ve výši 10 000 Kč, který se hradí

až na  základě zaslané výzvy k  jeho uhrazení. Z  hlediska procesního se i  zde pro podání a  další

záležitosti spojené s vedeným řízením uplatní příslušná ustanovení DŘ. 5.2 Oprava sazby a výše daně V případě chybně použité sazby daně plátce postupuje v podstatě dvojím způsobem. Pokud uplatnil vyšší sazbu daně, a  zvýšil tím svou daňovou povinnost, pak pro její snížení bude postupovat způsobem vymezeným v  § 43 ZDPH (jak je popsáno v  kapitole 1.6.2). Ovšem pokud uplatnil sazbu daně nižší, než jaká danému plnění příslušela, a tím pádem snížil svou daňovou povinnost, je poté v souladu s DŘ povinen podat dodatečné daňové přiznání na  vyšší daňovou povinnost. Tuto situaci ZDPH nijak neupravuje, neboť povinnost podat dodatečné daňové přiznání na vyšší daňovou povinnost vyplývá přímo z DŘ.

JUDIKATURA

Plátce je oprávněn uplatnit nárok na  odpočet daně pouze v  rozsahu, v  jakém je daň skutečně

splatná, nárok nelze uplatnit pouze na základě skutečnosti, že daň je uvedena na faktuře; členské

státy musí umožnit opravu daně nesprávně uvedené na faktuře.

Rozsudek Evropského soudního dvora (C-342/87 Genius Holding)

§ 47a a § 47b ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 69meritum_DPH_2018.indb 69 9.4.2018 10:53:469.4.2018 10:53:46


ČÁST II – UPLATŇOVÁNÍ DANĚ Z PŘIDANÉ HODNOTY

70

KAPITOLA 6

Osvobození od daně

6.1 Osvobození od daně bez nároku na odpočet

daně

6.1.1 Obecné principy osvobození od daně bez nároku

na odpočet daně

Osvobození od daně bez nároku na odpočet vlastně znamená neuplatnění daně na vý

stupu a ztrátu nároku na odpočet daně na vstupu u přijatých zdanitelných plnění vztahu

jících se k těmto osvobozeným plněním.

Tato osvobozená plnění je plátce povinen přiznat v  daňovém přiznání, a  to za  zdaňova

cí období, v  němž vznikla povinnost přiznat tato plnění, tj. fakticky ke  dni uskutečnění

plnění, které se stanoví obdobně jako u  zdanitelných plnění, nebo ke  dni přijetí úplaty.

Přičemž, od  1. 4. 2017, pokud není ke  dni přijetí úplaty dané plnění známo dostatečně

určitě, nebude se ke  dni přijetí úplaty deklarovat. Při stanovení hodnoty těchto plnění

se vychází z pravidel pro stanovení základu daně zakotvených v § 36 ZDPH. Přičemž pro

opravu jejich hodnoty se použije § 42 ZDPH.

6.1.2 Osvobození u jednotlivých typů zboží a služeb

Od daně jsou osvobozeny ve  vazbě na  zákon č. 29/2000 Sb., o  poštovních službách

a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o poštovních službách“), základní poštovní

služby za předpokladu, že jsou provozovány držitelem poštovní licence nebo zvláštní poš

tovní licence podle zákona o  poštovních službách. Od  daně je osvobozeno také dodání

poštovních známek platných pro použití v rámci poštovních služeb v tuzemsku a dalších

obdobných cenin za částku nepřevyšující nominální hodnotu nebo částku podle poštov

ních ceníků. Z  této úpravy vyplývá, že v  případě prodeje poštovních známek trafi kami

za nominální hodnotu se uplatní osvobození od daně bez nároku na odpočet daně.

Rozhlasové a televizní vysílání je osvobozeno od daně, pokud je prováděno provozo

vateli ze zákona, tj. Českou televizí nebo Českým rozhlasem. Osvobození se tedy nevzta

huje na provozovatele, kteří získali oprávnění k vysílání udělením licence, např. na komerč

ní televize a rádia. Osvobození od daně se nevztahuje na vysílání reklam, teleshoppingu

a sponzorovaných pořadů ve vazbě na příslušná ustanovení zákona č. 231/2001 Sb., o pro

vozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, a to i v případě, že

je prováděno provozovateli ze zákona. Reklamou se pro tyto účely přitom rozumí jaké

koliv veřejné oznámení vysílané za úplatu nebo jinou protihodnotu nebo vysílané za úče

lem vlastní propagace provozovatele vysílání. Teleshoppingem se rozumí přímá nabídka

zboží nebo služeb určená veřejnosti a vysílaná za úplatu nebo jinou protihodnotu. Spon

zorováním se rozumí jakýkoliv příspěvek poskytnutý fyzickou nebo právnickou osobou

k fi nancování pořadů za účelem propagace sponzora. ! § 52 ZDPH § 53 ZDPH

meritum_DPH_2018.indb 70meritum_DPH_2018.indb 70 9.4.2018 10:53:469.4.2018 10:53:46




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist