načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Čurbes: Rukověť omylů a (ne)šťastných náhod - Keri Smithová

Čurbes: Rukověť omylů a (ne)šťastných náhod
-15%
sleva

Kniha: Čurbes: Rukověť omylů a (ne)šťastných náhod
Autor:

Udělejte pořádný ČURBES a užijte si další dávku destrukce! Další vypečená dávka destrukce (totiž pardon, tvoření…) od Keri Smithové, autorky Destrukčního deníku! Celý život ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  199 Kč 169
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
5,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » COOBOO
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015-10-14
Počet stran: 224
Rozměr: 130 x 200 mm
Úprava: 224 nečíslovaných stran : ilustrace
Vydání: 1. vydání
Spolupracovali: z anglického originálu Mess: the manual of accidents and mistakes ... přeložila Olga Bártová
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788075440006
EAN: 9788075440006
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Pracovní sešit, ve kterém je špatné povoleno. Autorka vybízí k popuštění uzdy fantazii a nabádá k volné tvorbě a uvolnění myšlenek tvůrčí činností.

Popis nakladatele

Udělejte pořádný ČURBES a užijte si další dávku destrukce! Další vypečená dávka destrukce (totiž pardon, tvoření…) od Keri Smithové, autorky Destrukčního deníku! Celý život vás učili, že čurbes je špatná věc: Hlavně mít vše pod kontrolou, při vybarvování nepřetahovat linky, ať je všechno perfektní a za každou cenu se vyvarujte kaněk. Tahle knížka po vás chce pravý opak. Berte ji jako takový svůj pokoj, kde se můžete vydovádět. Místo, kde se odvážete a budete chrlit a ničit. Místo, kde můžete všechno, co je ve „skutečném světě“ zakázané. Je čas na čurbes! V téhle knize najdete jen tři pravidla: 1. Nesnažte se o krásu. 2. Moc nemyslete („špatně“ tady neexistuje). 3. Pokračujte za všech okolností. (rukověť omylů a (ne)šťastných náhod)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Keri Smithová - další tituly autora:
Zákazníci kupující knihu "Čurbes: Rukověť omylů a (ne)šťastných náhod" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Poznámka: Následující úvod si buď přečtěte, nebo ho přeskočte

a do vyhrazeného místa vlevo napište vlastní úvod. Nebo se rovnou

pusťte do úkolů.

ÚVOD

Před několika lety mě nadchlo dílo holandského umělce Base

Jana Adera. Jako první jsem viděla video Broken Fall – muž se

drží větve a pohupuje se vysoko nad potokem. Větev se houpala

a já čekala, až dojde k tomu, k čemu muselo nevyhnutelně dojít.

Byla jsem napjatá, ale taky mi cukalo v koutcích, a dokonce jsem

se několikrát zasmála nahlas. A pak se to stalo. Muž spadl

do potoka a vylezl na břeh. Celé to trvalo jen 1 minutu a 44 vteřin.

Ader se často zabýval gravitací – zajímalo ho padání a pouštění

předmětů z výšky. Je to k smíchu, a právě proto se mi to tak líbí.

Je to absurdní téma, úžasně jednoduché a přitom nadmíru

závažné.

V tom videu je i rozhovor se starým holandským námořníkem,

který dokonale vystihl Aderovo dílo – nepřímo popsal, jakfun

guje improvizace. Já jsem nicméně došla k závěru, že Aderovi

nešlo při „pádech“ o padání jako takové, ale o okamžik (jednu

desetinu vteřiny), kdy se člověk rozhodne, že se pustí. Je to

okamžik transcendence – hodíte všechno za hlavu a vrhnete se

do neznáma.

A právě okamžik, kdy člověk hodí všechno za hlavu a vrhne se

do neznáma, se opakovaně snaží zažít každý, kdo se věnuje

improvizaci, dělá umění nebo experimentuje, protože tenhle


lákavý pocit uvolnění, euforie smíšené se strachem, užněko

likrát zažil. Ten pocit je totiž návykový. Na chvíli máte dojem,

že děláte něco opravdu přínosného, že si zahráváte a vytváříte

něco velkého, něco, co zatím nedokážete pojmenovat. Je to

určitý začátek (provázený pocitem zranitelnosti, který k tomu

neodmyslitelně patří).

Všichni dobře víme, jaké to je odněkud spadnout, ale jen

málokdo z nás experimentoval s gravitační sílou. Není to, že

spadneme nebo něco rozbijeme, důsledkem omylu? Jaké to asi

je nechat se schválně vyvést z rovnováhy?

Definice „omylu“ nebo „náhody“ (pouze pro účely téhle knížky):

Happening nebo událost, při níž nemáme konečný výsledek

(dílo) zcela ve svých rukou. Podobu výsledného díla nemůžeme

předpokládat. Klidně tomu můžeme říkat „experiment“.

Při práci na téhle knížce jsem si uvědomila, že „omylem“

ve skutečnosti myslím improvizaci. Improvizace znamená, že

se na určitou dobu necháme vyvést z rovnováhy a ocitneme se

v situaci, kdy se musíme okamžitě rozhodnout. Když se roz

hodujeme pod tlakem, nezbývá nám než se smířit se skutečností

a vystačit si s tím, co máme k dispozici. Navíc jsme nuceni

udělat něco, co bychom za normálních okolností neudělali.

A právě to je podle mě cílem téhle knihy – vehnat vás do situací,

které nebudete mít tak úplně ve svých rukou, a donutit vás

udělat něco, co byste za normálních okolností neudělali. Řekla

bych, že se vám tak podaří vytvořit něco nového a úplně jiného

než dosud.


Velkou nevýhodou zkušených i nezkušených umělců je, že se

s téměř posvátnou úctou snaží vytvářet „krásná, přesná ado

konalá“ díla. Takový postoj zcela vylučuje spontánnost a hravý

přístup k vybraným materiálům a metodám. Experimentování

se nepřipouští. Výsledné dílo je důležitější než proces jeho

vzniku.

Byla bych ráda, kdybyste si v rámci cvičení v téhle knize

vyzkoušeli, jaké to je tvořit bez ohledu na výsledek. Právě

o tenhle zážitek by vám mělo jít. Co kdybyste se zcela osvobodili

od výsledného díla?


JAK SE ZÁMĚRNĚ DOPUSTIT OMYLU?

Podle mě se člověk „naučí“ experimentovat, když se přestane

bránit neznámu (například se začne zabývat novým mate

riálem). Postupně si zvykne na to, že se při práci dá riskovat,

a časem udělá značný pokrok – nejen při tvorbě uměleckých

děl, ale i v životě. V takovém případě vůbec nezáleží na tom,

jestli se tak stalo omylem, nebo ne.

PROČ BYSTE TO MĚLI CHTÍT ZKUSIT?

Když budete počítat s chybami a nebudete se je bát dělat (tj.

když budete smíření s tím, že se vám něco nemusí povést),

zakusíte pocit svobody, protože se budete umět uvolnit a radovat

se z toho, co život přináší. V životě není všechno „jako ze

škatulky“. V čurbesu je krása.

Čurbes se vyznačuje tou předností, že v něm můžeme odhalit

překvapivé vztahy a souvislosti. Ty nás mohou inspirovat

k novým nápadům, zájmům, kombinacím a řešením.

OMYLY A ČURBESY V RŮZNÝCH KONTEXTECH

(JAK IMPROVIZOVAT)

– poh yb (když se ztratíme, jdeme pozadu, něčím hodíme)

– materiály (když stříháme, něco někam kapeme, něcoupus

tíme, něco rozdrtíme, necháme něco shnít atd.)


– psaní (když se vykašleme na gramatiku a pravopis)

– kontakt s lidmi (když s někým mluvíme nebo s někým něco

děláme)

VYZKOUŠÍTE SI NÁSLEDUJÍCÍ POSTUPY:

– vr ozené štěstí (dar náhodně nacházet nečekané a příjemné

věci, zvlášť když hledáme něco úplně jiného) – neurčitost (dílo vytvořené náhodou, šťastnou souhrou

okolností nebo zázrakem) – nedostatek/nadbytek materiálu – improvizace/intuice – hra, zkoumání materiálů a jejich vlastností – odchylka (porušení zaběhlých pravidel) – mylný výklad – přerušování, provádění určité činnosti a zjištění, co se

stane, když budeme činnost opakovaně přerušovat(přerušování může být náhodné nebo plánované) – kombinování nových nápadů – rychlost – podceňování a přeceňování – podvědomé myšlení – vychýlení; tenhle pojem vymysleli situacionisté; upravení

stávajícího díla tak, aby nabylo nového významu ZÁMĚR Cílem následujících cvičení je: – Vehnat vás do situací, kdy nebude výsledek tak úplně

ve vašich rukou.

– Používat nejrůznější materiály a důkladně se s nimi seznámit.


BUDETE POTŘEBOVAT:

nůžky, pero, tužku, inkoust, vodu, vodouředitel

nou barvu, uhel, klacky, bílé lepidlo, izolepu,vo

skovky, papíry, kávu, čaj, džus, zmrzlinu,smirko

vý papír, lopatu, křídu, slovník, kamínky,naleze

nou fotku, časopis nebo noviny, papírovou tašku,

brčko, gumičku, zvýrazňovače, misku, připínáčky,

listí, balonky, jídlo, špínu, plechovku, plato odva

jec, roličku od toaletního papíru, igelitové sáčky

a tašky, krabici od vloček, látku, modrépředmě

ty, provázek, kladivo, vajíčko, malířský štětec,

karton, gumu, digitální fotoaparát, minci, prach,

kakao, mouku, špendlík, žehličku, popel, kuráž.


Nic takového jako neúspěšný

experiment není, jsou jen

experimenty s nečekanými

výsledky.

R. Buckminster Fuller




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist