načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: CorelDRAW X4 -- praktická příručka – Petr Novotný

CorelDRAW X4 -- praktická příručka

Elektronická kniha: CorelDRAW X4
Autor: Petr Novotný
Podnázev: praktická příručka

Příručka představuje osvědčený vektorový kreslící program, který nalezne využití u výtvarníků, v grafických studiích či reklamních agenturách. Úvodní kapitoly stručně popisují pracovní prostředí programu a základy kreslení i editace ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  174
+
-
5,8
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2009
Počet stran: 127
Rozměr: 24 cm
Úprava: 16 stran barevné obrazové přílohy: ilustrace (některé barevné)
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Speciální počítačové metody. Počítačová grafika
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2009
ISBN: 978-80-247-2746-2
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka představuje osvědčený vektorový kreslící program, který nalezne využití u výtvarníků, v grafických studiích či reklamních agenturách. Úvodní kapitoly stručně popisují pracovní prostředí programu a základy kreslení i editace objektů. Následně přibližuje autor práci s barvami, editaci textu a fotografií (nástroj Corel PHOTO-PAINT), možnosti publikování hotového dokumentu (elektronické publikování a tisk). Závěrečná kapitola přináší ukázkové příklady (vytvoření loga, letáku).

Popis nakladatele

Kniha seznamuje čtenáře s novou verzí populárního grafického programu. Zkušení uživatelé i úplní začátečníci v ní naleznou řadu praktických informací a rad, které jim umožní rychlé seznámení s programem a zvýšení produktivity práce. První část je věnována uživatelskému rozhraní a možnostem jeho nastavení, stručně jsou probrány veškeré nástroje a funkce. V další části je na řadě praktických ukázek krok za krokem vysvětleno použití základních i složitějších funkcí a čtenář se tak dozví, jak vhodně postupovat při tvorbě např. loga, vizitky, novin nebo webové stránky. Jednotlivé příklady jsou doprovázeny grafickými a typografickými radami a doporučeními, aby se hlavně začátečníci vyvarovlai zbytečných chyb. Závěr knihy je věnován popisu ostatních aplikací z balíku - PHOTO-PAINT pro editaci bitmapových obrázků, PowerTRACE určeného k vektorizaci bitmap a CAPTURE - utility pro snímání obrázků z obrazovky počítače. (praktická příručka)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Petr Novotný - další tituly autora:
Úvod do filozofie, sociologie a psychologie Úvod do filozofie, sociologie a psychologie
Uzdravování psychickými prostředky Uzdravování psychickými prostředky
 (e-book)
Nový občanský zákoník - Dědické právo -- 2., aktualizované vydání Nový občanský zákoník - Dědické právo
Nový občanský zákoník - Smluvní právo -- 2., aktualizované vydání Nový občanský zákoník - Smluvní právo
 (e-book)
Nový občanský zákoník - Vlastnictví a věcná práva -- 2., aktualizované vydání Nový občanský zákoník - Vlastnictví a věcná práva
Nemoc hodných lidí - Rakovina Nemoc hodných lidí
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

CorelDRAW X4

praktická příručka

Petr Novotný

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

jako svou 3662. publikaci

Odpovědný redaktor Ing. Pavel Němeček

Sazba Jana Davídková, DiS.

Návrh a grafická úprava obálky Vojtěch Kočí

Počet stran 144 (128 černobílých + 16 barevné přílohy)

První vydání, Praha 2009

© Grada Publishing, a.s., 2009

Cover Photo © fotobanka allphoto

V knize použité názvy programových produktů, firem apod. mohou být ochrannými

známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

ISBN 978-80-247-2746-2


5

Obsah

CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

Obsah

Úvod......................................................................................... 9

1. Pracovní prostředí.............................................................. 11

1.1 Ovládací prvky ..........................................................................11

1.2 Pracovní plocha..........................................................................12

2. Nápověda.......................................................................... 15

2.1 Výukové nástroje.......................................................................16

3. Kreslení základních objektů................................................. 17

3.1 Kreslení křivek...........................................................................17

3.1.1 Ruční režim...............................................................................................18

3.1.2 Beziérův režim..........................................................................................18

3.1.3 Malířské techniky......................................................................................19

3.1.4 Pero...........................................................................................................19

3.1.5 Lomená čára.............................................................................................19

3.1.6. Křivka se třemi body..................................................................................20

3.1.7 Interaktivní spojovací čára........................................................................20

3.1.8 Kótování....................................................................................................20

3.2 Kreslení geometrických tvarů......................................................20

3.3 Text ..........................................................................................21

3.3.1 Text na křivce............................................................................................22

3.3.2 Text v objektu............................................................................................23

3.4 Tabulky......................................................................................23

3.5 Čárové kódy ..............................................................................24

4. Editace objektů .................................................................. 25

4.1 Označení objektů........................................................................25

4.2 Přesouvání objektů.....................................................................26

4.3 Změna velikosti objektů .............................................................27

4.4 Otáčení, zkosení a zrcadlení objektů............................................27


Obsah

6 CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

4.5 Editace vzhledu..........................................................................28

4.5.1 Tah............................................................................................................28

4.5.2 Výplň.........................................................................................................29

4.6 Editace křivek............................................................................32

4.7 Další práce s objekty..................................................................33

4.7.1 Zarovnání a rozmístění objektů.................................................................33

4.7.2 Změna pořadí objektů...............................................................................34

4.7.3 Seskupení objektů.....................................................................................34

4.7.4 Zamčení objektů........................................................................................34

4.7.5 Tvarování objektů......................................................................................34

4.7.6 Efekty........................................................................................................35

4.7.7 Ořezávání, dělení a mazání objektů.........................................................40

4.7.8 Deformace objektů....................................................................................41

4.8 Kopírování objektů.....................................................................42

4.9 Editace stránek ..........................................................................42

5. Tipy pro zvýšení produktivity ............................................. 45

5.1 Nápověda..................................................................................45

5.2 Možnosti...................................................................................46

5.2.1 Pracovní plocha........................................................................................46

5.2.2 Dokument..................................................................................................47

5.2.3 Globální.....................................................................................................47

5.3 Klávesové zkratky.....................................................................47

5.4 Režimy zobrazení.......................................................................48

5.5 Vodítka a mřížka .......................................................................48

5.6 Vrstvy.......................................................................................49

5.7 Styly.........................................................................................50

5.8 Šablony.....................................................................................51

5.9 Klonování ..................................................................................51

5.10 Automatické nástroje a efekty....................................................51

6. Barvy................................................................................ 53

6.1 Nejprve trochu fyziky.................................................................53

6.1.1 Míchání barev...........................................................................................53

Obsah

CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

6.2 Tiskové barvy............................................................................54

6.2.1 Přetisky.....................................................................................................55

6.3 Obarvování objektů....................................................................56

6.4 Správa barev.............................................................................57

6.5 Barvy při návrhu........................................................................58

7. Typografie......................................................................... 59

7.1 Editace textu .............................................................................59

7.1.1 Editace obsahu.........................................................................................60

7.1.2 Kontrola pravopisu....................................................................................60

7.1.3 Editace vzhledu.........................................................................................61

7.1.4 Zarovnání odstavců...................................................................................62

7.2 Odstavcový text........................................................................62

7.2.1 Textový rámeček.......................................................................................62

7.2.2 Řetězení rámečků.....................................................................................63

7.2.3 Odsazení a tabulátory...............................................................................64

7.2.4 Iniciály a odrážky.......................................................................................65

7.2.5 Formátování odstavce...............................................................................66

7.2.6 Obtékání textu...........................................................................................66

7.3 Typografická pravidla.................................................................66

7.3.1 Vkládání nestandardních znaků................................................................67

7.3.2 Interpunkce...............................................................................................67

7.3.3 Čísla a desetinná čárka ............................................................................68

7.3.4 Jednotky a měny.......................................................................................68

7.3.5 Indexy........................................................................................................68

7.3.6 Jednoznakové předložky...........................................................................68

7.3.7 Dělení slov................................................................................................69

8. Fotografie a bitmapová grafika........................................... 71

8.1 Corel PHOTO-PAINT...................................................................71

8.1.1 Rozměr dokumentů...................................................................................72

8.1.2 Barevné úpravy.........................................................................................73

8.1.3 Efekty........................................................................................................76

8.1.4 Masky..........................................................................................................79

8.1.5 Retušování................................................................................................80

8.1.6 Kreslení.....................................................................................................81

8.1.7 Objekty......................................................................................................83

Obsah

8 CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

8.1.8 Animace.......................................................................................................84

8.1.9 Webová grafika...........................................................................................85

8.1.10 Automatizace...............................................................................................86

8.2 Bitmapy v CorelDRAW................................................................. 87

8.3 PowerTRACE..............................................................................87

8.4 Corel CAPTURE...........................................................................88

8.5 Obecné zásady...........................................................................89

8.5.1 Barevný režim...........................................................................................89

8.5.2 Rozlišení...................................................................................................89

8.5.3 Grafické formáty........................................................................................90

9. Publikování ......................................................................... 93

9.1 Elektronické publikování .............................................................93

9.1.1 Export........................................................................................................93

9.1.2 Publikování do PDF..................................................................................94

9.1.3 Publikování WWW stránek........................................................................96

9.1.4 Příprava pro grafické studio......................................................................98

9.1.5 ConceptShare...........................................................................................98

9.2 Tisk...........................................................................................98

9.2.1 Tisk na stolní tiskárně..................................................................................98

9.2.2 Hromadný tisk...........................................................................................99

9.2.3 Data pro externí tiskárnu.........................................................................100

9.2.4 Řezání na plotteru ..................................................................................101

10. Ukázkové příklady........................................................... 103

10.1 Logo ......................................................................................... 103

10.1.1 Postup.......................................................................................................104

10.2 Leták.......................................................................................108

10.2.1 Postup.....................................................................................................109

10.2.2 Publikování..............................................................................................114

A. Klávesové zkratky CorelDRAW......................................... 115

B. Klávesové zkratky PHOTO-PAINT..................................... 121

Rejstřík................................................................................. 125


9

Úvod

Úvod

CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

Úvod

CorelDRAW je již mnoho let velmi oblíbený a osvědčený vektorový kreslicí program.

Z jednoduchého editoru vyspěl do plně profesionálního grafického programu s řadou

možností jeho využití. Uplatnění nalezne u výtvarníků, v grafických studiích, reklamních

agenturách a všude tam, kde je potřeba pracovat s dvourozměrnou grafikou. Program je

oblíben především kvůli jednoduchosti a intuitivnosti ovládání a množství funkcí a vlast

ností, které umožňují i profesionální výstupy.

Poslední verze programu, dodávaná v balíku CorelDRAW Graphics Suite X4 společně s bit

mapovým editorem PHOTO-PAINT a utilitou pro snímání obrazovky Corel CAPTURE, přináší

opět řadu nových funkcí, avšak samotný způsob ovládání a kreslení zůstává oproti starším

verzím prakticky nezměněn. Proto by bylo zbytečné znovu a znovu detailně rozebírat

všechny nástroje a funkce programu. To už bylo popsáno v řadě publikací o předchozích

verzích, a navíc CorelDRAW nyní obsahuje propracovaný systém interaktivní nápovědy

a řadu tutoriálů, díky kterým si ovládání programu jistě rychle osvojíte. Základy kreslení

a editace jsou tedy v této knize popsány pouze stručně a více prostoru je věnováno přede

vším využití programu v běžné praxi. Takže oproti manuálu zde nebudu probírat jednotlivé

funkce a jejich vlastnosti, ale spíše se zaměřím na praktické situace a jejich řešení.


Úvod

10 CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

Snad vám tato kniha pomůže lépe zvládat některé úkoly, a zvýšit tak svou produktivitu.

Ovšem žádný návod ani kniha vám nenahradí zkušenosti získané při samotné tvorbě –

pouze vám možná pomůže nedělat zbytečné kroky stranou. Takže do práce!


11

1. Pracovní prostředí

CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

1.1 Ovládací prvky

Pracovní prostředí

1.

Grafické rozhraní programu se od svých starších verzí příliš neliší. Základem je samotná

kreslicí plocha a postranní panely.

1.1 Ovládací prvky

Postranní panely jsou v základním nastavení následující (viz obrázek 1.1):

ü Standardní panel – obsahuje tlačítka základních a systémových funkcí.

ü Panel vlastností – jeho obsah (vlastnosti určitého objektu) se mění v závislosti na

zvoleném nástroji nebo označeném objektu.

ü Okno nástrojů – obsahuje nástroje k samotnému vytváření a editaci objektů.

ü Paleta barev – panel s paletou barev, pomocí které se obarvují jednotlivé objekty.

V základu je to standardní paleta v režimu CMYK, je však možné použít řadu dalších

předdefinovaných palet nebo si vytvořit vlastní.


1. Pracovní prostředí

12 CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

Obrázek 1.1: Pracovní prostředí programu CorelDRAW s nově vytvořeným dokumentem

ü Stránky – lišta pod pracovní plochou, která slouží k přidávání a ubírání stránek

a k listování mezi nimi.

ü Stavový řádek – obsahuje informace o aktuálně zvoleném nástroji nebo objektu.

Např. nápovědu ke zvolenému nástroji, souřadnice, další atributy označeného ob

jektu apod.

ü Ukotvitelné panely – obsahují další potřebné funkce a příkazy. Objeví se automa

ticky po zvolení určitého příkazu, jejich kompletní seznam se nachází v nabídce

Okno → Ukotvitelné panely.

Jednotlivé panely je možné přemísťovat podle potřeby uchopením myší

za tečkovanou čáru a tažením na požadované místo. Lze je ukotvit

k libovolné straně dokumentu, nebo nechat jako plovoucí okna.

Pokud najedete myší nad nějaké tlačítko, objeví se po chvilce okénko

s názvem nástroje nebo krátkým popisem funkce.

1.2 Pracovní plocha

Jedná se o oblast pro samotnou kresbu. Uprostřed jsou naznačeny okraje stránky, která má

v základním nastavení formát A4. Rozměry stránky a její orientaci je možné kdykoli změnit

na panelu vlastností nebo příkazem Vzhled stránky v nabídce Uspořádání. Dokument

může mít libovolný počet stran, každá stránka může mít navíc různý formát. Příkazem


13

1. Pracovní prostředí

CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

Uspořádání → Pozadí stránky lze nastavit barvu pozadí stránky buď jednobarevnou plo

chou nebo rastrovým souborem, např. fotografií.

Kreslit je možné kdekoli na pracovní ploše, publikovaný dokument však bude obsahovat

objekty pouze uvnitř znázorněných okrajů stránky (pokud při tisku nebo exportu ne

nastavíte mez přesahu, neboli spad) resp. tisknutelné oblasti podle nainstalované stolní

tiskárny – zobrazíte ji příkazem Zobrazit → Ukázat → Tisknutelné oblast. V této nabídce

můžete rovněž skrýt samotné okraje stránky nebo zobrazit oblast přesahu.

K posouvání pracovní plochy po obrazovce lze použít vodorovná a svislá táhla po stranách

plochy nebo nástroj Ruka. Pro posun při větším přiblížení je možné využít navigační okno,

které se objeví po stisknutí symbolu lupy.

Obrázek 1.2: Přehled všech nástrojů z nabídky Okno nástrojů

1.2 Pracovní plocha


1. Pracovní prostředí

14 CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

Pro přibližování nebo oddalování plochy slouží nástroj Lupa. Klepnutím se plocha přiblíží

dvojnásobně oproti stávajícímu poměru zobrazení. Při klepnutí se stisknutou klávesou

SHIFT se plocha oddálí. Zvětšit lze i určitý výřez tažením nástroje při stisknutém tlačítku

myši. Na panelu vlastností naleznete další funkce lupy – např. pro zvětšení všech nebo

vybraných objektů do celého okna nebo zvětšení na výšku či šířku stránky. Další možností

přibližování/oddalování plochy je zadání hodnoty Úroveň lupy na standardním panelu.

Hodnota 100 % zobrazí celou stránku (při změně velikosti okna se automaticky přizpů

sobuje i velikost stránky).

Na ukotvitelném panelu Správce zobrazení si můžete uložit jednotlivé polohy plochy

v okně a aktuální úroveň lupy. A to jednoduše stisknutím tlačítka plus. Klepnutím na urči

té zobrazení se dokument přesune a přiblíží (oddálí) do polohy, v jaké byl ve správci

zobrazení uložen.

Na pracovní ploše si můžete zobrazit další pomocné prvky (z nabídky Zobrazit). Napří

klad Pravítko u levého a horního okraje plochy – jednotky pravítka lze změnit na panelu

vlastností. Nulové souřadnice pravítek se nachází na levém spodním okraji stránky. Tyto

nulové body lze změnit tažením z levého horního rohu pravítek. Poklepáním na tyto rohy

vrátíte nulové body do původní polohy.

Tažením z pravítek vytvoříte Vodicí linky. S linkami můžete dále pracovat podobně

jako s jinými objekty (viz kapitoly níže). Zapnutím funkce Přichytit k vodicím linkám

se budou objekty k linkám přichytávat, pokud se k sobě přiblíží do určité vzdálenosti.

Podobnou funkci jako pravítka plní Mřížka. Jedná se o jakýsi virtuální milimetrový papír.

Rozestupy mezi jednotlivými linkami mřížky změníte v okně Možnosti, které otevřete

příkazem Zobrazení → Nastavení → Nastavení mřížky a pravítka. Specifickým druhem

pomocných linek jsou Dynamické vodicí linky. Ty se vytváří dočasně a automaticky při

přesunu objektu a umožňují snadné zarovnání s jiným objektem.

Příkazem Celá obrazovka se skryjí všechny ovládací panely a prvky programu, včetně

systémových lišt. Na celém monitoru bude pouze pracovní plocha s grafikou. Toto zobra

zení je ideální pro ničím nerušený náhled grafického návrhu. Zpět se vrátíte stisknutím

libovolné klávesy nebo klepnutím myší. Příkaz Náhled pouze vybraných je obdobný jako

předcházející, avšak zobrazí pouze objekty, které máte označené.

Pro samotné kreslení si můžete vybrat jeden z typů zobrazování objektů. Od zobrazení

Jednoduchý drátěný model, kdy vidíte pouze obrysy objektů, až po Rozšířené s přetis

kem, kdy se objekty zobrazují v plné kvalitě včetně přetisků, takže zobrazení na monitoru

přesně odpovídá vytištěnému dokumentu.


15

2. Nápověda

CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

2. Nápověda

Nápověda

2.

Jak bylo řečeno v úvodu, program obsahuje propracovaný systém interaktivní nápovědy. Pro začátečníky je nejlepší otevřít ukotvitelný panel Rady. V něm se vždy v závislosti na zvoleném nástroji zobrazují rady a tipy, jak s daným nástrojem zacházet. Klepnete-li např. na nástroj Elipsa, můžete si v panelu přečíst, jak ji nakreslit. Označíte-li libovolný objekt nástrojem Výběr, dovíte se, jak objekt editovat atd. Přepisovat vlastnosti jednotlivých funkcí do knihy by bylo nošením dříví do lesa (nebo sov do Athén – volbu ponechám na laskavém čtenáři), a tak doporučuji prostudovat si vždy potřebné vlastnosti právě v tomto panelu. Kompletní nápovědu ke všem programům z balíku naleznete v nabídce Nápověda. Zvolením příkazu Témata nápovědy se otevře okno s nápovědou k aplikacím. V něm se nacházejí tři záložky:

ü Obsah – nápověda je tematicky rozdělena na jednotlivé kapitoly a podkapitoly.

Kapitoly jsou rozčleněny na kreslení objektů, jejich editaci, efekty, publikování

dokumentů atd. V pravé části okna se zobrazuje text k právě zvolené kapitole.

ü Rejstřík – abecedně seřazený seznam všech nástrojů a funkcí. Po poklepání na

jméno z rejstříku se v pravé části okna zobrazí příslušná nápověda.

+


2. Nápověda

16 CORELDRAW X4 – PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA

Obrázek 2.1: Okno s nápovědou

ü Vyhledávat – zde můžete vyhledávat nápovědu podle klíčových slov. Pokud do

políčka vepíšete např. „tisk“, zobrazí se v okně pod ním seznam témat nápověd,

které se nějakým způsobem vztahují právě k tisku.

2.1 Výukové nástroje

K lepšímu seznámení s programem lze také využít některý z výukových nástrojů:

ü Videokurzy – nalézají se na instalačním DVD. Videosnímky vás seznámí s novin

kami, se základy ovládání programů a postupy při tvorbě několika projektů. ü CorelTutor – dokumenty PDF s podrobným popisem práce v programu. Krok za

krokem vás provedou jednotlivými fázemi tvorby dokumentu. ü Vysvětlení od odborníků – rady a tipy od profesionálních grafiků. Dovíte se, jakým

způsobem používají ColerDRAW při své kreativní práci.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.