načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ - Pavel Kantorek; Marie Sochrová

  > > > > Čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ  
-15%
sleva

Kniha: Čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ
Autor: ;

Studenti středních škol, pozor! Získejte pečlivě vybrané ukázky textů, společně s metodickými úkoly pro práci s nimi ve IV. dílu čítanky k učebnici Literatura v kostce. Tato ...
Titul je skladem >3ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  179 Kč 153
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
5,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » FRAGMENT
Rok vydání: 2017-01-01
Počet stran: 200
Rozměr: 165 x 235 mm
Úprava: 200 stran : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Spolupracovali: kresby Pavel Kantorek
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025303610
EAN: 9788025303610
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Studenti středních škol, pozor! Získejte pečlivě vybrané ukázky textů, společně s metodickými úkoly pro práci s nimi ve IV. dílu čítanky k učebnici Literatura v kostce. Tato učebnice je vhodným doplňkem nejen pro přípravu k maturitní zkoušce, ale pro všechny studenty SŠ. (pro střední školy. IV.)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Pavel Kantorek; Marie Sochrová - další tituly autora:
Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ
Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel
Cena: 126 Kč
Čítanka II. k literatuře v kostce pro střední školy Čítanka II. k literatuře v kostce pro střední školy
Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie
Cena: 128 Kč
Čítanka III. k Literatuře v kostce pro SŠ Čítanka III. k Literatuře v kostce pro SŠ
Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel
Cena: 153 Kč
Dějepis I. v kostce pro SŠ Dějepis I. v kostce pro SŠ
Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel; Mikulcová, Sylvie
Cena: 128 Kč
Literatura v kostce pro SŠ Literatura v kostce pro SŠ
Lockerová, Jiřina Beinstein; Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie; Housková, Milada
Cena: 126 Kč
Školní pravidla českého pravopisu Školní pravidla českého pravopisu
Sochrová, Marie
Cena: 128 Kč
 
Zákazníci kupující knihu "Čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ" mají také často zájem o tyto tituly:
Český jazyk v kostce pro SŠ Český jazyk v kostce pro SŠ
Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel
Cena: 153 Kč
Český jazyk pro 4. ročník SOŠ Český jazyk pro 4. ročník SOŠ
Čechová, Marie
Cena: 132 Kč
Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ
Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie
Cena: 153 Kč
Chemie pro čtyřletá gymnázia - 3.díl Chemie pro čtyřletá gymnázia
Mareček, Aleš; Honza, Jaroslav
Cena: 146 Kč
Matematika pro gymnázia Diferenciální a integrální počet Matematika pro gymnázia Diferenciální a integrální počet
Hrubý, Dag; Kubát, Josef
Cena: 135 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky
178 Čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ 179 „ Uveďte v české literatuře (zvl. memoárové) jiná díla, která zachycují české dějiny po r. 1945. „ Jádrem druhé ukázky je příběh herečky Vinohradského divadla V. Chramostové – jak byste ji hodnotili jako osobnost, co je na ní obdivuhodné? „ Co vyjadřuje pojem „bytové divadlo“ a jaký význam mělo v době tzv. normalizace? „ Jak autor kritizuje totalitní „kulturní politiku“? „ Doložte pokrytectví režimu v „případu“ Jaroslava Seiferta. „ Koho autor odsuzuje? Otázky Ludvík Vaculík Český snář (samizdat 1980, Toronto 1983, Brno 1990) Středa 31. ledna 1979 (...) Byl jsem dnes ve městě, chtělo se mi s někým mluvit, zašel jsem ke Standovi. Když mi otevřel, opuštěnost byla na něm znát. Zeptal jsem se, co mu je. Řekl, že naň prostě najednou padly poměry. Pocítil to, když Vlasta Chramostová odešla s touže diagnózou – poměry – do nemocnice. Poměry jsou nesnesitelné a nevím, co bych mohl uvést za důvod k naději. Má naděje je bezdůvodná. Když si však dnešní stav promítnu do budoucnosti, nechtěl bych v ní žít. Mladí lidé žijí z hlouposti. Nebo vědí o budoucnosti cosi víc, co já už nevím? (...) (...) „Nechápu,“ pravil Standa, „proč se vede spor o tvůj fejeton. Mně se zdál jasný.“ – „Teď už se ti nezdá?“ zeptal jsem se. „Teďkon už začínám trošku chápat, že ho někdo může pokládat za demoralizující. Rozumíš, protože kdo byl zvyklý natankovat, najednou to nedostává.“ Řekl jsem, že proto nemůžu brát obyklé pochvaly moc vážně, když vlastně nevyjadřují promyšlený souhlas. (...) Ten dámský byt, v němž jsme seděli, byl bez dámy divný, působil jak scéna z přerušeného divadelního kusu: secesní potahy křesel, bílé dřevo, starožitné lampy. Tělesně i duševně hranatý. Standa hodil se sem dost legračně, tak sám. Rozhodl jsem se říct mu něco, bude to však jenom pro něj, nechci, aby mě tím někdo hájil, protože chci nechat spor vyplynout celý. Všech svých výroků, které se teď někoho dotýkají, byl jsem si vědom: na zavřené mladé Brňáky jsem hlavně myslel, když jsem uvažoval, co stojí za vězením, a vím, že jednou se s nimi uvidím a čeká mě něco jim říct. Můj článek má účel, který není celý v slovech: vykročit z kruhu „disidentů“. Chtěl bych, aby se dostal i k lidem, kteří už jaksi přijali poměry, ale je jim z nich zle, mají špatné svědomí, ale okřikují je. K čemu je dobré, když na jedné straně bude se třpytit skupinka nezlomných bojovníků, zatímco na druhé straně celá společnost spadne do úplného rozkladu. Přežijeme tím, co zůstane ve vědomí a mravech kolektivu, a ne tím, co zůstane v literatuře. Kolik lidí má sílu nechat se tahat hlavou po schodech? Nedosažitelné vzory zhoršují depresi ostatních. Miliónům lidí měl by někdo dát rozhřešení: za to, že se neupálili jak Palach, pak že nestávkovali, že šli k volbám, že nepodepsali Chartu 77 a že by nevydrželi asi různá násilí. Je to třeba říct jim, že všecky ostatní povinnosti jim zůstávají. (...) „ Uveďte autora, který využíval také metodu literární koláže a deníkového záznamu, ale v poezii; L. Vaculík je jím ovlivněn a na linii autentické výpovědi navazuje. „ Porovnejte Vaculíkovo dílo s Kohoutovým Kde je zakopán pes. U kterého z nich se projevuje větší míra stylizace? Otázky Ivan Klíma Láska a smetí (samizdat 1987, Londýn 1988, Praha 1990) Z české prózy 2. poloviny 20. století zapamatuj si Román – deník, obsáhlá intelektální próza s prvky literatury faktu; věnována Jiřímu Kolářovi; zaznamenává a komentuje události jednoho roku (od 22. 1. 1979 do 2. 2. 1980); autor intenzivně a čtivě líčí osudy své i svých přátel, život intelektuální opozice 70. let v Praze, disidentské hnutí se všemi rozpory a vzájemnými vztahy (bez glorifi kace), atmosféru ohrožení; skupina disidentů zachycena ve chvíli, kdy doznívá vzrušená diskuse o Vaculíkově fejetonu, v němž se zabývá otázkou občanské statečnosti a odvahy úzkého kruhu lidí ve vztahu k pasivní většině; na začátku se vrací k deníkům z dětství a studentských let (= formulace základních myšlenek jeho života), pak líčí vlastní práci pro samizdat, přepisování textů, vydávání knih v Edici Petlice a jejich rozšiřování, stupňující se tlak úřadů, policejní výslechy, uvažuje o spisovatelské práci, o vzniku literárního díla; výjimečné místo mají zařazované sny (viz i název díla), které autor chápe ne jako předpověď budoucnosti, ale jako fantaskní zprávu o skutečnosti (souvisejí většinou s nejosobnější sférou), vztah k přírodě (protiváha civilizace); výpověď o rodinných událostech (všednodenní úkony, synové Jan a Ondráš, manželka Madla, romantický milostný vztah s Helenou končící jejím odchodem do emigrace, nová láska); láska chápána jako elementární hodnota mezilidského kontaktu umožňující překonat existenciální samotu; osobní hodnotovou dominantou autora je však touha po svobodě; v románě jsou neokázalé portréty hlavních představitelů neofi ciální kultury (Václav Černý, Václav Havel, Jiří Kolář, Pavel Kohout, Jan Lopatka, Karel Pecka, Ivan Klíma, Jiří Gruša, Lenka Procházková, Eva Kantůrková aj.); v závěru líčen odjezd pražských disidentů na smluvenou schůzku do Brna (s Janem Trefulkou, Milanem Uhdem), kde se mají setkat s bratislavskými kolegy = vytoužená situace spojit síly, fi kce; záměr – subjektivní svědectví o svobodě jako nezbytné podmínce života člověka, objektivní otevřená a kritická výpověď o člověku v moderní době; po formální stránce – román společenský i milostný, román o románu (jeho vzniku); žánrová různorodost – kombinace deníkových záznamů, vzpomínek, fejetonně laděných úvah, aforismů, glos, reportážních prvků, anekdot, dopisů, skutečných i smyšlených rozhovorů s přáteli, črt a vnitřních monologů s prvky vzájemně zaměnitelnými; přes všechnu snahu o otevřenost, autenticitu a dokumentárnost je příběh stylizován, tj. komponován a formulován umělecky; tématem je sám vypravěč – odmítá slepou důvěru v slova, abstraktní slogany, ideologické poučky; mnohovýznamovost, metaforičnost, stylistická rafi novanost, hyperboličnost, básnické přívlastky; jazyková čistota a osobitost; závěrečná symbolická snová vize s vícevýznamovou pranostikou „na Hromnice musí skřivánek vrznout, i kdyby měl zmrznout“ á ýh zapamatuj si Autobiografi cký román s charakterem osobního, citového i názorového bilancování; portrét spisovatele disidenta, obraz tvrdé reality života v době normalizace, absurdita a tragika osudu jednotlivce + téma osamocení člověka ve světě zdevastované morálky £ kritika totalitního režimu; hlavní postava i vypravěč = spisovatel (autor), který nesmí publikovat, dočasně poznává svět metařů, jejich životní fi lozofi i; množství reálií z disidentského života; námětová pestrost – místo tradičně lineárního příběhu je próza lyrickou mozaikou setkání, vzpomínek, zážitků z dětství (koncentrační tábor) a dospělosti (mimomanželský vztah k sochařce Darje, rozchody), návratů do minulosti; fi lozofi cké úvahy o vztazích k lidem v okolí, v rodině, zmínky o osudech a díle F. Kafky, existenciálně-psychologické refl exe, kafkovské meditace, hrabalovské surrealistické motivy (hromady odpadků stále rozfoukávaných větrem), typické zaměření na zproblematizovaný vztah partnerů, osudy lidí hluboce poznamenaných utrpením, groteskní až drastické rysy pražské skutečnosti; všechny motivy a obrazy autorem zkoumány ze všech úhlů pohledů, proměňovány a navzájem propojeny v integrovaný celek (jako u Kundery); ichforma, nejen psychologický deník autora, ale zároveň záznam obyčejných, zdánlivě nedůležitých událostí, jichž je autor svědkem; převaha atmosféry úzkosti, smutku, bezmoci, frustrace, jen v závěru se autor se svým údělem vyrovnává a přijímá ho; motiv smetí není jen špína z ulice, ale symbol všeho, co se mění v odpad (materiálně i duchovně); vypravěčský talent, jemný, intimní lyrický styl, subjektivita ele


       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist