načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ - Pavel Kantorek; Marie Sochrová

  > > > > Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ  

Kniha: Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ
Autor: ;

Studenti středních škol pozor! Získejte pečlivě vybrané ukázky textů, společně s metodickými úkoly pro práci s nimi v I. dílu čítanky k učebnici Literatura v kostce. Tato učebnice ...
Titul je skladem >5ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  117
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  149 Kč
21%
naše sleva
3,9
bo za nákup

hodnoceni - 77.8%hodnoceni - 77.8%hodnoceni - 77.8%hodnoceni - 77.8%hodnoceni - 77.8% 98%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » FRAGMENT
Rok vydání: 2017-01-01
Počet stran: 140
Rozměr: 165 x 235 mm
Úprava: 140 stran : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
Umístění v žebříčku: 275. nejprodávanější kniha za poslední měsíc
ISBN: 9788025301869
EAN: 9788025301869
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Studenti středních škol pozor! Získejte pečlivě vybrané ukázky textů, společně s metodickými úkoly pro práci s nimi v I. dílu čítanky k učebnici Literatura v kostce. Tato učebnice je vhodným doplňkem nejen pro přípravu k maturitní zkoušce, ale pro všechny studenty SŠ. ([starověk, středověk, renesance, humanismus, baroko, klasicismus, národní obrození] : pro střední školy)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Pavel Kantorek; Marie Sochrová - další tituly autora:
Čítanka II. k literatuře v kostce pro střední školy Čítanka II. k literatuře v kostce pro střední školy
Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel
Cena: 126 Kč
Čítanka III. k Literatuře v kostce pro SŠ Čítanka III. k Literatuře v kostce pro SŠ
Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie
Cena: 152 Kč
Dějepis I. v kostce pro SŠ Dějepis I. v kostce pro SŠ
Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel; Mikulcová, Sylvie
Cena: 126 Kč
Literatura v kostce pro SŠ Literatura v kostce pro SŠ
Lockerová, Jiřina Beinstein; Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel; Housková, Milada
Cena: 126 Kč
Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ
Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie
Cena: 152 Kč
Český jazyk v kostce pro SŠ Český jazyk v kostce pro SŠ
Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie
Cena: 152 Kč
Jak přežít manželství – P. Kantorek Jak přežít manželství – P. Kantorek
Kantorek, Pavel
Cena: 67 Kč
 
Zákazníci kupující knihu "Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ" mají také často zájem o tyto tituly:
Matematika Sbírka úloh pro SŠ -- Výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy Matematika Sbírka úloh pro SŠ
Janeček, František
Cena: 130 Kč
Fyzika 1 pro střední školy -- +CD Fyzika 1 pro střední školy
Lepil, Oldřich; Hýblová, Renata; Bednařík, Milan
Cena: 146 Kč
Chemie pro čtyřletá gymnázia - 1.díl Chemie pro čtyřletá gymnázia
Mareček, Aleš; Honza, Jaroslav
Cena: 146 Kč
Český jazyk pro 1. ročník SOŠ Český jazyk pro 1. ročník SOŠ
Čechová, Marie
Cena: 132 Kč
Technické kreslení a deskriptivní geometrie Technické kreslení a deskriptivní geometrie
Švercl, Josef
Cena: 278 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

20
Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ
21
„Tak!“ řekl.
Opice nanosily na svatojanskou mušku roští, všechny si klekly okolo, shrbily se k zemi a foukaly, až se jim nadýmaly tváře.
Nedaleko na stromě seděl pták. Když viděl jejich nesmyslné počínání, křičel na ně:
„Nepachtěte se, vždyť to není jiskra!“
Volal to několikrát. Ale opice ho ani neposlouchaly. Jen dmychaly. Konečně se pták na ten nerozum už nemohl dívat,
přeletěl na strom nad hromadou roští a neustával na ně volati:
„Tak se, ke všem čertům, podívejte blíž! Není to oharek! Je to svatojanská muška! Ušetřete si zbytečnou práci!“
Šel okolo nějaký člověk. Když viděl hloupou námahu opic a marné úsilí ptáka, řekl mu:
„Nech je! Ty nepřesvědčíš. Když si takový opičák vezme něco do hlavy, ani pánbůh mu to nevymluví.“
Ale pták si myslil, že člověk mluví jen z nenávisti, protože opice je výsměch na lidskou podobu, a neuvěřil mu. Slétl z větve a ž
k domnělému ohništi, a protože nemohl snést, aby někdo pokládal za světlo něco, co světlem není, chtěl opice poučovati.
„Tak se přesvědčte a sáhněte si na to! Vždyť to nepálí! A má to nožičky a hlavičku a ...“
Ale jeden opičák se po něm ohnal rukou a pták klesl mrtev na zem.
Opice si toho ani nevšimly. Jen foukaly.
Kdybys za pravdu i život dal,
tupec svou mlít bude dál.
Karel Čapek
Vlk a koza (Bajky a podpovídky, 1946)
Dohodneme se na hospodářské základně: já nebudu žrát tvou trávu, a ty mně za to budeš dávat po dobrém své vlastní maso.
Miloš Macourek
Žirafa (Živočichopis, 1962)
Když chodila žirafa ještě do školy, mívala jedničku z počtů i ze čtení, ale z tělocviku měla pokaždé pětku, protože neuměla
udělat kotrmelec, ať dělala co dělala, kotrmelec udělat nemohla, byla z toho celá nešťastná, kdekdo jí radil, to musíš takhle
a pak takhle, koukej, jak je to jednoduché, ale žirafě se to nikdy nepodařilo, nevěděla, co má dělat s krkem, a paní učitelka j í
říkala, žirafo, žirafo, ty jsi ale nemehlo, to bude pěkné vysvědčení, co tomu řeknou páni rodiče, a žirafa velice plakala, a kdo
šel náhodou kolem, myslel, že prší, a když byl konec školního roku a rozdávalo se vysvědčení, žirafa měla opravdu pětku
z tělocviku a plakala ještě víc než posledně, a když přišla domů, ptal se jí tatínek s maminkou, co se jí vlastně stalo, a žirafa se
přiznala, že má pětku z tělocviku, a maminka s tatínkem neříkali nic, šli do vedlejšího pokoje a dlouho se tam radili, a když se
vrátili, nesli svá stará školní vysvědčení, a když si je malá žirafa prohlédla, našla tam pětky z tělocviku.
„ Defi nujte bajku, vyjmenujte její charakteristické rysy.
„ Pojmenujte a porovnejte vlastnosti jednotlivých zvířat.
„ Co obvykle klasické bajky vyjadřují a co z nich vyplývá? Čím jsou dodnes aktuální?
„ Na kterém uměleckém postupu je bajka založena?
„ Porovnejte ukázky z hlediska formy. Čím se vyznačuje styl Miloše Macourka? Srovnejte se stylem Olbrachtovým.
„ Kde obvykle najdete pointu? Doložte v textech.
„ Jakým způsobem je vyjádřeno mravní poučení u Olbrachta?
„ Čím se liší moderní bajky od klasických?
„ Čím se liší bajka od pohádky a v čem se některé
pohádky bajce podobají?
„ Jmenujte nejznámější autory bajek.
Otázky
Panské krávy
anekdotické vyprávění z Lužického Srbska (doloženo už v 16. stol.)
K panskému správci přišel jednou chudý sedlák. Povídá mu: „Pane správec, nic ve zlém, ale stalo se náramné neštěstí.
Má kráva nabrala rohem jednu z vašich krav tak nešťastně, že ta vaše na místě pošla.“
„Co to povídáš?“ vyjel na něho vztekle správce. „Za to mně koupíš jinou, ale abys věděl, právě tak dobrou!“
Na to sedlák: „Ale kdepak, pane správec, já to popletl, ta věc se vlastně má právě naopak. Vaše kráva nabrala mou, a
samozřejmě nemám nic proti tomu, abyste mně za ni koupil jinou.“
„Tak takhle to bylo,“ podivil se správce. „No, to je potom jiná! To měla ta tvá kráva panské krávě pěkně uhnout z cesty.“
„ Jak se souhrnně nazývá slovesná kultura před vynalezením písma? Co všechno vyjadřuje?
Z textů vyvoďte její nejdůležitější znaky.
„ Rozhodněte, které texty jsou lyrické, které epické nebo lyrickoepické; které mohou být v podobě
pouze veršované, pouze prozaické, nebo v podobě veršované i prozaické.
Uvádějte konkrétní příklady podle svých čtenářských zkušeností.
„ V kterých obdobích naší národní minulosti měla
lidová slovesnost zvláště velký význam?
„ Kdo patří u nás k nejznámějším sběratelům
a zapisovatelům lidové slovesnosti,
zvl. písní, přísloví, pořekadel, pohádek?
„ Kteří autoři české literatury hledali v lidové
tvorbě inspiraci?
Otázky
Starověká literatura
ORIENTÁLNÍ LITERATURA
Mezopotámie
Epos o Gilgamešovi
Prosba k nebeskému Utuovi o pomoc:
„Ó Utu, slovo chci promluvit k tobě, slovům mým popřej sluchu,
chci toho dosáhnout pro tebe, popřej mi sluchu!
V městě mém umírají lidé – sklíčeno je mé srdce,
lidé hynou – těžké je srdce mé.
* * *
Do hor chci vstoupit, jméno své proslavit.
Tam, kde jméno proslaveno bylo, své chci proslavit jméno.
Tam, kde jméno nebylo proslaveno, jméno bohů proslavit chci!“
Přeložil L. Matouš
Viz Literatura v kostce,
Literární druhy a žánry
odkaz
Viz Literatura v kostce,
Slovesná kultura před vynalezením písma
odkaz
ním písma
Slovesná kultura před vynalezením písma
Veršovaná sumersko-babylonská
skladba, nejstarší hrdinský epos
v světové literatuře; původně
samostatné sumerské skladby (např.
Gilgameš a netvor Chuvava, Gilgameš,
Enkidu a nebeský býk) – vznikaly už
v 3. tis. př. Kr., šířily se ústní tradicí,
zapsány klínovým písmem asi v 2. tis.
př. Kr., přeloženy do akkadštiny a dále
rozvíjeny; nejmladší soubor novoasyrský
(defi nitivní verze na 12 hliněných tabulkách
v Aššurbanipalově knihovně v Ninive – asi
ze 7. st. př. Kr.).Tragika Gilgamešova osudu
souvisí s hledáním tajemství věčného života,
s vědomím, že člověk je smrtelný.
zapamatuj si






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist