načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ - Marie Sochrová

Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ
-15%
sleva

Kniha: Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ
Autor:

Studenti středních škol pozor! Získejte pečlivě vybrané ukázky textů, společně s metodickými úkoly pro práci s nimi v I. dílu čítanky k učebnici Literatura v kostce. Tato učebnice ... (celý popis)
Titul je skladem 1ks - odesíláme ihned
Skladem také:
Ihned také k odběru: Ostrava

Vaše cena s DPH:  149 Kč 127
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
4,2
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 77.8%hodnoceni - 77.8%hodnoceni - 77.8%hodnoceni - 77.8%hodnoceni - 77.8% 98%   celkové hodnocení
4 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » FRAGMENT
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2017-01-01
Počet stran: 140
Rozměr: 165 x 235 mm
Úprava: 140 stran : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025301869
EAN: 9788025301869
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Studenti středních škol pozor! Získejte pečlivě vybrané ukázky textů, společně s metodickými úkoly pro práci s nimi v I. dílu čítanky k učebnici Literatura v kostce. Tato učebnice je vhodným doplňkem nejen pro přípravu k maturitní zkoušce, ale pro všechny studenty SŠ. ([starověk, středověk, renesance, humanismus, baroko, klasicismus, národní obrození] : pro střední školy)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Marie Sochrová - další tituly autora:
Zákazníci kupující knihu "Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

20

Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ

21

„Tak!“ řekl.

Opice nanosily na svatojanskou mušku roští, všechny si klekly okolo, shrbily se k zemi a foukaly, až se jim nadýmaly tváře.

Nedaleko na stromě seděl pták. Když viděl jejich nesmyslné počínání, křičel na ně:

„Nepachtěte se, vždyť to není jiskra!“

Volal to několikrát. Ale opice ho ani neposlouchaly. Jen dmychaly. Konečně se pták na ten nerozum už nemohl dívat,

přeletěl na strom nad hromadou roští a neustával na ně volati:

„Tak se, ke všem čertům, podívejte blíž! Není to oharek! Je to svatojanská muška! Ušetřete si zbytečnou práci!“

Šel okolo nějaký člověk. Když viděl hloupou námahu opic a marné úsilí ptáka, řekl mu:

„Nech je! Ty nepřesvědčíš. Když si takový opičák vezme něco do hlavy, ani pánbůh mu to nevymluví.“

Ale pták si myslil, že člověk mluví jen z nenávisti, protože opice je výsměch na lidskou podobu, a neuvěřil mu. Slétl z větve až

k domnělému ohništi, a protože nemohl snést, aby někdo pokládal za světlo něco, co světlem není, chtěl opice poučovati.

„Tak se přesvědčte a sáhněte si na to! Vždyť to nepálí! A má to nožičky a hlavičku a ...“

Ale jeden opičák se po něm ohnal rukou a pták klesl mrtev na zem.

Opice si toho ani nevšimly. Jen foukaly.

Kdybys za pravdu i život dal,

tupec svou mlít bude dál.

Karel Čapek

Vlk a koza (Bajky a podpovídky, 1946)

Dohodneme se na hospodářské základně: já nebudu žrát tvou trávu, a ty mně za to budeš dávat po dobrém své vlastní maso.

Miloš Macourek

Žirafa (Živočichopis, 1962)

Když chodila žirafa ještě do školy, mívala jedničku z počtů i ze čtení, ale z tělocviku měla pokaždé pětku, protože neuměla

udělat kotrmelec, ať dělala co dělala, kotrmelec udělat nemohla, byla z toho celá nešťastná, kdekdo jí radil, to musíš takhle

a pak takhle, koukej, jak je to jednoduché, ale žirafě se to nikdy nepodařilo, nevěděla, co má dělat s krkem, a paní učitelka jí

říkala, žirafo, žirafo, ty jsi ale nemehlo, to bude pěkné vysvědčení, co tomu řeknou páni rodiče, a žirafa velice plakala, a kdo

šel náhodou kolem, myslel, že prší, a když byl konec školního roku a rozdávalo se vysvědčení, žirafa měla opravdu pětku

z tělocviku a plakala ještě víc než posledně, a když přišla domů, ptal se jí tatínek s maminkou, co se jí vlastně stalo, a žirafa se

přiznala, že má pětku z tělocviku, a maminka s tatínkem neříkali nic, šli do vedlejšího pokoje a dlouho se tam radili, a když se

vrátili, nesli svá stará školní vysvědčení, a když si je malá žirafa prohlédla, našla tam pětky z tělocviku.

„ Defi nujte bajku, vyjmenujte její charakteristické rysy.

„ Pojmenujte a porovnejte vlastnosti jednotlivých zvířat.

„ Co obvykle klasické bajky vyjadřují a co z nich vyplývá? Čím jsou dodnes aktuální?

„ Na kterém uměleckém postupu je bajka založena?

„ Porovnejte ukázky z hlediska formy. Čím se vyznačuje styl Miloše Macourka? Srovnejte se stylem Olbrachtovým.

„ Kde obvykle najdete pointu? Doložte v textech.

„ Jakým způsobem je vyjádřeno mravní poučení u Olbrachta?

„ Čím se liší moderní bajky od klasických?

„ Čím se liší bajka od pohádky a v čem se některé

pohádky bajce podobají?

„ Jmenujte nejznámější autory bajek.

Otázky

Panské krávy

anekdotické vyprávění z Lužického Srbska (doloženo už v 16. stol.)

K panskému správci přišel jednou chudý sedlák. Povídá mu: „Pane správec, nic ve zlém, ale stalo se náramné neštěstí.

Má kráva nabrala rohem jednu z vašich krav tak nešťastně, že ta vaše na místě pošla.“

„Co to povídáš?“ vyjel na něho vztekle správce. „Za to mně koupíš jinou, ale abys věděl, právě tak dobrou!“

Na to sedlák: „Ale kdepak, pane správec, já to popletl, ta věc se vlastně má právě naopak. Vaše kráva nabrala mou, asamo

zřejmě nemám nic proti tomu, abyste mně za ni koupil jinou.“

„Tak takhle to bylo,“ podivil se správce. „No, to je potom jiná! To měla ta tvá kráva panské krávě pěkně uhnout z cesty.“

„ Jak se souhrnně nazývá slovesná kultura před vynalezením písma? Co všechno vyjadřuje?

Z textů vyvoďte její nejdůležitější znaky.

„ Rozhodněte, které texty jsou lyrické, které epické nebo lyrickoepické; které mohou být v podobě

pouze veršované, pouze prozaické, nebo v podobě veršované i prozaické.

Uvádějte konkrétní příklady podle svých čtenářských zkušeností.

„ V kterých obdobích naší národní minulosti měla

lidová slovesnost zvláště velký význam?

„ Kdo patří u nás k nejznámějším sběratelům

a zapisovatelům lidové slovesnosti,

zvl. písní, přísloví, pořekadel, pohádek?

„ Kteří autoři české literatury hledali v lidové

tvorbě inspiraci?

Otázky

Starověká literatura

ORIENTÁLNÍ LITERATURA

Mezopotámie

Epos o Gilgamešovi

Prosba k nebeskému Utuovi o pomoc:

„Ó Utu, slovo chci promluvit k tobě, slovům mým popřej sluchu,

chci toho dosáhnout pro tebe, popřej mi sluchu!

V městě mém umírají lidé – sklíčeno je mé srdce,

lidé hynou – těžké je srdce mé.

* * *

Do hor chci vstoupit, jméno své proslavit.

Tam, kde jméno proslaveno bylo, své chci proslavit jméno.

Tam, kde jméno nebylo proslaveno, jméno bohů proslavit chci!“

Přeložil L. Matouš

Viz Literatura v kostce,

Literární druhy a žánry

odkaz

Viz Literatura v kostce,

Slovesná kultura před vynalezením písma

odkaz

ním písma

Slovesná kultura před vynalezením písma

Veršovaná sumersko-babylonská

skladba, nejstarší hrdinský epos

v světové literatuře; původně

samostatné sumerské skladby (např.

Gilgameš a netvor Chuvava, Gilgameš,

Enkidu a nebeský býk) – vznikaly už

v 3. tis. př. Kr., šířily se ústní tradicí,

zapsány klínovým písmem asi v 2. tis.

př. Kr., přeloženy do akkadštiny a dále

rozvíjeny; nejmladší soubor novoasyrský

(defi nitivní verze na 12 hliněných tabulkách

v Aššurbanipalově knihovně v Ninive – asi

ze 7. st. př. Kr.).Tragika Gilgamešova osudu

souvisí s hledáním tajemství věčného života,

s vědomím, že člověk je smrtelný.

zapamatuj si




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist