načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha + CD: Cisco VoIP -- Autorizovaný výukový průvodce - Kevin Wallace

Cisco VoIP -- Autorizovaný výukový průvodce
-15%
sleva

Kniha + CD: Cisco VoIP -- Autorizovaný výukový průvodce
Autor:

Cisco VoIP Autorizovaný výukový průvodce Tato publikace patří do produktové řady Cisco Press Certification Self-Study, která čtenářům přináší možnost přípravy k certifikačním ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
doručujeme do Vánoc
Médium: Kniha + CD
Vaše cena s DPH:  990 Kč 842
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
28,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 29Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium: Kniha + CD
Rok vydání: 2009-08-24
Počet stran: 528
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 527 stran : ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Cisco Voice over IP (CVOICE)
Spolupracovali: překlad Jakub Hegenbart, Karel Voráček
Vazba: vázaná s laminovaným potahem
ISBN: 9788025122280
EAN: 9788025122280
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Cisco VoIP Autorizovaný výukový průvodce Tato publikace patří do produktové řady Cisco Press Certification Self-Study, která čtenářům přináší možnost přípravy k certifikačním zkouškám Cisco v individuálním tempu. Tituly v této řadě jsou součástí doporučeného vzdělávacího programu od společnosti Cisco, který zahrnuje simulované i praktické školení od autorizovaných školicích partnerů Cisco Learning Partners a titulů k samostatnému studiu od vydavatelství Cisco Press. Zajímáte se o VoIP? Máte za úkol naplánovat, navrhnout a realizovat síť Cisco VoIP? Po přečtení této knihy budete skvěle rozumět konvergovaným hlasovým a datovým sítím. Publikace shrnuje úroveň podrobností odpovídající kurzu Cisco CVOICE verze 6.0, který mnoho kandidátů CCVP volí jako svůj první kurz. Získání certifikátu jasně naznačí vašemu zaměstnavateli nebo zákazníkovi, že se ve svém řemesle vyznáte. Kniha je tedy určena především zájemcům o zkoušku CVOICE. Jelikož je však CVOICE jedním ze základních kurzů Cisco VoIP, slouží tato kniha zároveň jako praktický průvodce VoIP pro mnoho dalších čtenářů. 10 nejdůležitějších témat: - Integrace VoIP do stávající datové sítě - Zajištění optimální kvality hlasu v rámci sítě VoIP - Porozumění různým druhům hlasových přenosů - Konfigurace analogových hlasových rozhraní a dial peerů - Signalizace volání přes digitální hlasové porty - Stanovení charakteristik plánů vytáčení - Konfigurace pokročilých plánů vytáčení - Implementace protokolů H.323, MGCP a SIP na branách Cisco IOS - Konfigurace správců bran (gatekeepers) H.323 - Využití směrovače Cisco UBE v podnikovém prostředí Jednotlivé kapitoly knihy můžete číst postupně, její uspořádání vám však také dovoluje zaměřit se pouze na konkrétní témata, která vás zajímají. Pokud již například máte rozsáhlé znalosti o VoIP, můžete první dvě kapitoly jen prolistovat a věnovat se až následujícím sedmi kapitolám, které se zabývají pokročilejšími tématy VoIP. Na CD navíc najdete 90 minut videoukázek konfiguračních úloh. O autorovi: Kevin Wallace, CCIE číslo 7945, je certifikovaný instruktor Cisco. Učí kurzy Cisco CCSP, CCVP a CCNP. Má více než dvacetiletou zkušenost se sítěmi Cisco. Pracoval také jako návrhář sítí pro společnost Walt Disney World Resort a jako správce sítě pro Eastern Kentucky University. (autorizovaný výukový průvodce)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

KAPITOLA 6

Stanovení

charakteristik plánu

vytáčení

Po přečtení této kapitoly byste měli zvládnout tyto činnosti:

„ Popsat komponenty a požadavky vytáčecího plánu.

„ Implementovat vytáčecí plán s využitím bran Cisco IOS. Plány vytáčení jsou zásadní pro každé zavádění Cisco Unified Communications. Ať už zavádíte jediné sídlo nebo několik sídel, dokonalé chápání plánů vytáčení aznalosti jejich implementování na branách Cisco jsou zásadní pro každého technika zajišťujícího podporu hlasové komunikace. Tato kapitola popisuje charakteristiky plánů vytáčení i plánů číslování. Představení plánů vytáčení Plán vytáčení je centrální součástí každého telefonického řešení a definuje, jak se hovory směrují a propojují. Plán vytáčení sestává z různých komponent, jež lze používat v mnoha kombinacích. Tento oddíl popisuje komponenty neboli součásti plánu vytáčení a ukazuje, jak se používají na branách Cisco IOS.


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení306

Přehled plánu vytáčení

I když mnoho lidí nezná plány vytáčení (dial plans) pod tímto názvem, pracuje s nimi

každý den. Plán vytáčení je plán číslování v síti podporující hlas. Jedná se o způsob přiřazení jednotlivých telefonních čísel nebo jejich bloků (adres E.164) fyzickým linkám čili

obvodům. Severoamerická telefonní síť vychází z plánu vytáčení s deseti číslicemi, který

je tvořen 3 číslicemi kódů oblastí a 7 číslicemi telefonních čísel, jak to znázorňuje obrázek

6.1. V případě, že se telefonní čísla nacházejí v nějakém kódu oblasti, se ve veřejné přepínané telefonní síti (Public Switched Telephone Network – PSTN neboli JTS) používá plán

vytáčení se 7 číslicemi. Funkce v telefonním přepínači podporují vlastní plán vytáčení s 5

číslicemi u konkrétních zákazníků, kteří tuto službu využívají. Ústředny PBX také podporují plán vytáčení s proměnnou délkou zahrnující 3 až 11 číslic. Hodnota N ve vzoru NXX

použitém u kódu oblasti a předponě místní ústředny představuje číslice od 2 do 9, zatímco

X reprezentuje číslice od 0 do 9. Proto platí, že první číslicí kódu oblasti či předpony místní

ústředny nemůže být 0 ani 1.

Plány vytáčení v síti H.323 obsahují konkrétní vzory vytáčení, aby mohli uživatelé dosáhnout

určitého telefonního čísla. Přístupové kódy, kódy oblastí, specializované kódy a kombinace

řady vytáčených číslic jsou všechny součástmi nějakého konkrétního plánu vytáčení. Plány

vytáčení využívané ve směrovačích podporujících hlas v zásadě popisují proces určení toho,

které číslice a kolik se jich má uložit v jednotlivých konfiguracích. Odpovídají-li vytočené

číslice takovému číslu a vzorům, pak je volání zpracováno a postoupeno dále.

Obrázek 6.1: Číslovací plán v Severní Americe (NANP)

Návrh plánů vytáčení vyžaduje znalost topologie sítě, aktuální vzory vytáčení telefonních

čísel, navrhovaná umístění směrovačů/bran a požadavků na směrování provozu. Pro dynamické směrování telefonních adres E.164 není definován žádný standardní protokol. Plány

vytáčení H.323 Voice over IP (VoIP) jsou staticky konfigurované a řízené na platformách

bran a správců bran.

Plán vytáčení sestává z následujících komponent:

„ Adresování koncových bodů (plán číslování) – přiřazení adresářových čísel všem

koncovým bodům (jako jsou telefony IP, faxy a analogové telefony) i aplikacím (jako

Severoamerický číslovací plán (NANP)

Plán vytáčení s 10 číslicemi

–N X XN X X X X X X

–5 1 2–5 5 5 0 1 0 1

Účastník

Uživatel vytočí „512-555-0101“

512-555-0101

Kód oblasti

Vzdálená síť

JTS

Místní síť JTS

Místní ústředna

(CO)


307

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

jsou systémy hlasové pošty, automatické odpovědi a konferenční systémy) vámdovo

luje přistupovat k vnitřním a vnějším cílům.

„ Směrování hovorů a výběr cesty – v závislosti na volajícím zařízení můžete volit

různé cesty dosahující stejného cílového místa. Navíc lze využít druhotnou cestu,

když není primární cesta k dispozici. Volání tak může být kupříkladu transparentně

přesměrováno přes JTS, pokud došlo k selhání IP WAN.

„ Manipulace s číslicemi – v některých případech je nutné před přesměrováním hovoru

manipulovat s vytočeným řetězcem – kupříkladu když je volání původně zadané jako

využívající kód přístupu na síť přesměrováno přes JTS nebo když je zkratkový kód

(např. 0 vybírající operátora) rozšířen o přípojku. K tomu může dojít předrozhodnu

tím o směrování nebo po něm.

„ Privilegia volání – různým třídám služeb lze přiřadit různé skupiny zařízení tím,

že povolíte nebo zakážete přístup k určitým cílům. Můžete tak kupříkladu umožnit

telefonům ve vstupní hale volat pouze na interní telefony a místní cíle JTS, zatímco

telefony pracovníků mohou mít neomezený přístup k JTS.

„ Sledování hovorů – máte možnost vytvořit speciální skupiny zařízení zpracovávají

cích příchozí hovory určité služby podle různých pravidel (shora dolů, kruhově, podle

nejdelší nečinnosti či všesměrově). To také zaručuje, že volání nebudou odmítnuta bez

odpovědi.

Cisco Unified Communications Manager i brány Cisco IOS včetně Cisco Unified

Communications Manager Express a Survivable Remote Site Telephony (SRST) podporují

všechny komponenty plánů vytáčení.

Tabulka 6.1 porovnává metody využívané správcem Cisco Unified Communications Manager

a branami Cisco IOS k implementování plánů vytáčení.

Tabulka 6.1: Komponenty plánu vytáčení na branách Cisco IOS a ve správci Cisco Unified

Communications Manager

Součást

plánu vytáčení

Brána Cisco IOS Cisco Unified

Communications Manager

Adresování koncových

bodů

Dial peery POTS pro porty FXS

a ephone-dn v případě využívání

UCME/SRST

Číslo adresáře

(Directory Number – DN)

Směrování hovorů

a výběr cesty

Dial peery Vzory cest, skupiny cest, seznamy

cest, vzory překladu, oddíly a tzv.

calling search spaces

Manipulace s číslicemi Profily překladu hlasu, příkazy

prefix, digit-strip,forward-dig

its a num-exp

Vzory překladu, vzory cest asez

namy cest

Privilegia volání Třídy omezení (Class ofRestric

tion – COR) a seznamy COR

Oddíly, tzv. calling search spaces

a FAC

Sledování hovorů Dial peery, pátrací skupiny aap

likace volání

Skupiny linek, pátrací seznamy

a pátrací piloti

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení308

Obrázek 6.2 představuje typický scénář plánu vytáčení s různými zavedenýmikomponenta

mi. Volání lze směrovat přes spojení IP WAN nebo spojení JTS a směrování by mělo fungovat

pro příchozí i odchozí hovory do JTS, volání na sídle a volání mezi sídly.

Obrázek 6.2: Příklad plánu vytáčení

Plánování

Plán vytáčení je nejzásadnějším atributem telefonního systému. Je úplným základem práce

uživatelů, protože definuje pravidla ovládající způsob, jakým může uživatel dosáhnoutlibo

volného cíle. Mezi tato pravidla patří následující:

„ Vytáčení přípojek – kolik číslic je zapotřebí vytočit, aby bylo dosaženo určité přípojky

v systému.

„ Adresování přípojek – kolik číslic se používá k rozpoznání přípojek.

„ Privilegia vytáčení – povolení nebo zákaz určitých typů hovorů.

„ Výběr cesty – kupříkladu použití sítě IP v případě hovorů přes síť nebo využitíjedno

ho poskytovatele pro místní hovory do JTS a jiného pro mezistátní hovory.

„ Automatický výběr alternativních cest v případě zahlcení sítě – kupříkladu využití

místního poskytovatele i pro mezinárodní hovory, pokud upřednostňovaný meziná

rodní poskytovatel nemůže hovor zpracovat.

„ Blokování určitých čísel – kupříkladu hovorů placených za každou minutu.

„ Transformace volaného čísla – kupříkladu zachování pouze posledních pěti číslic

hovoru vytočeného s využitím deseti číslic.

„ Transformace volajícího čísla – kupříkladu nahrazení přípojky volajícího hlavním

číslem kanceláře u volání do JTS.

Plán vytáčení vhodný pro telefonní systém IP není zásadně odlišný od plánu vytáčenívytvo

řeného pro tradiční telefonní systém TDM (Time Division Marketing). Systém založený na

IP však nabízí architektovi plánu vytáčení některé nové možnosti. Kupříkladu díky flexibilitě

technologie využívající IP mohou být uživatelé telefonů na různých sídlech, kteří byly dříve

IP WAN

JTS

Směrovač 1

CUCME

Telefon 1.1

2001

Telefon 1.2

2002

Telefon 2.1

3001

Telefon 2.2

3002

San Jose

DID: +14085552XXX

Austin

DID: +15125553XXX

Směrovač2

CUCME

V

CUCME = Cisco Unified Communications Manager Express


309

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

obsluhováni různými, nezávislými systémy TDM, nyní zahrnuti do jednoho unifikovaného

systému využívajícího IP. Tyto nové možnosti poskytované systémy IP vyžadují určité změny

tradičního pojetí plánů vytáčení. Tento oddíl zkoumá některé z elementů, jež musí brát

plánovač systému v úvahu, aby dokázal správně stanovit požadavky ovládající návrh plánu

vytáčení.

Adresování koncových bodů

Adresování koncových bodů je tou komponentou plánu vytáčení, která zodpovídá zapřiřazování adresářových čísel koncovým bodům, jako jsou telefony. To zahrnuje rovněž mapování interních přípojek k dostupným přímo vnitřně vytáčeným (Direct Inward Dial – DID)

rozsahům přiřazených JTS. Pro jiná čísla než DID lze využívat automatickou obsluhu, která

směruje volání mezi JTS a interní sítí.

Jedním z nejzásadnějších problémů tvorby schématu adresování koncových bodů při instalaci

s více sídly je přijít s takovým návrhem, který bude flexibilní a škálovatelný, zároveň ovšem

neovlivní koncové uživatele. Běžným problémem řešeným při návrhu více sídel je existující

překrývání adresářových čísel. To je situace, kdy na několika sídlech existují totožnáadresářová čísla.

Poznámka

Adresování koncových bodů zpracovává především agent volání, jako je Cisco Unified

Communications Manager nebo Cisco Unified Communications Manager Express. Čisté

brány jsou většinou nakonfigurované na směrování hovorů směřujících dovnitř kagentovi volání, výjimkou jsou brány v režimu SRST. Směrování volání a výběr cesty Směrování volání a výběr cesty jsou komponenty plánu vytáčení, jež definují, kam a jak mají být volání směrována nebo propojována. Směrování volání obvykle závisí na volaném čísle (a provádí se tedy obvykle směrování volání podle cíle). To se velmi podobá směrování IP, jež rovněž využívá směrování podle cíle. Může existovat více cest ke stejnému cíli, a to především v prostředí více sídel – kupříkladu cesta využívající spojení IP a cesta využívající spojení JTS. Výběr cesty vám pomáhá rozhodnout, která z dostupných cest se má použít. Hlasová brána může být součástí směrování volání a výběru cesty, což závisí na použitém protokolu a celkovém návrhu. Kupříkladu brána H.323 bude přinejmenším směrovat volání mezi etapou volání ukazující na handler volání a etapou volání ukazující na JTS. Když nějaká brána Cisco IOS zajišťuje směrování volání a výběr cesty, tak jsou klíčovými využívanými součástmi dial peery. Plán vytáčení Cisco Unified Communications Manager Express bude potřebovat vyšší počet dial peerů, pokud se jedná o složitější zavádění. Manipulace s číslicemi Manipulace s číslicemi úzce souvisí se směrováním volání a výběrem cesty. V případě volání směřujících dovnitř je zapotřebí volané číslo pozměnit tak, aby odpovídalo vnitřněpoužívaným vzorům. Například volání z JTS může využívat číslo DID 4085552001, ovšem interní

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení310

vzor je 2001. Proto je nutné odstranit úvodní 408555, aby bylo možné hovor úspěšněsměrovat. Také volající číslo předávané dovnitř by mělo být vytočitelné – kupříkladu přes seznam

zmeškaných hovorů. To může zahrnovat přidání číslice 9 k volajícímu číslu přicházejícímu

z JTS.

V případě odchozích volání zajišťuje manipulace s číslicemi, aby čísla volající i volané strany

odpovídala konkrétním požadavkům. Kupříkladu kód přístupu k JTS 9, jak se často využívá

v telefonních prostředích, musí být při odesílání volaného čísla do JTS odstraněn.

Brány Cisco IOS podporují několik příkazů a konfigurací vykonávajících manipulaci sčíslicemi v závislosti na konkrétním scénáři. Obecně lze říci, že dial peery staré telefonní služby

(Plain Old Telephone Service – POTS) podporují větší rozsah příkazů pro jednoduchéodstraňování a přidávání číslic, zatímco dial peery VoIP závisí především na profilech překladu

hlasu.

Privilegia volání

Privilegia volání definují cíle, které může určitý uživatel volat. Zásadní využití této funkce

spočívá v omezování poplatků za telefony znepřístupněním nákladných služeb nebo mezistátních hovorů určité oblasti uživatelů.

V systémech PBX se to často označuje za třídy služeb (Class of Service – CoS), což nelze

zaměňovat se síťovým pojmem CoS. CoS v datových sítích definuje prioritu nějakého rámce

vrstvy 2, zatímco CoS v telefonních sítích definuje vytočitelné cíle.

Privilegia volání se implementují na branách Cisco IOS prostřednictvím seznamů COR

a funkce COR.

Sledování volání

Cílem sledování volání je ztratit co nejméně hovorů. Bez ohledu na skutečně vytočený cíl

by měl být hovor nakonec vyřízen nejlepším možným způsobem (přičemž tím nejhorším je

nechat hovor vyzvánět po dlouhé minuty). Existují dvě odlišné oblasti sledování volání:

„ Sledování volání pro jednotlivé uživatele se snaží postoupit hovor jiným uživatelům

nebo do hlasové schránky v případě, že cílový uživatel neodpovídá.

„ Pilotní čísla s přiřazenými skupinami uživatelů se většinou využívají v centrechpodory nebo u operátorů. Příchozí hovory se rozdělují na přiřazené telefony a k tomuto

rozdělování lze využít různé algoritmy. Škálovatelné plány vytáčení Obrázek 6.3 ukazuje komplexní hlasovou síť sestávající z komponent probíraných v tomto oddílu. Na podobných sítích musí být správně připraven a implementován dobrý aškálovatelný plán vytáčení. Služba Centrex vyžaduje mezi sebou a sídlem D vytáčení s 10 číslicemi. Síť IP vyžaduje vytáčení s 10 číslicemi směrem k sídlům A, B a C. Každá ústředna PBX vyžaduje vytáčení se 4 číslicemi.


311

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

Obrázek 6.3: Topologie škálovatelného plánu vytáčení

Při návrhu rozsáhlého plánu vytáčení musíte naplnit následující atributy:

„ Logické rozdělení plánu vytáčení – dobrá architektura plánu vytáčení využíváefek

tivního rozdělení logiky plánu vytáčení mezi různé komponenty: systém zpracování

hovorů, hlasové brány a správce bran (pokud se používají). Zařízení izolovaná do

konkrétní části plánu vytáčení snižují složitost konfigurace. Každá komponenta se

zaměřuje na splnění určitého úkolu. Obecně platí, že lokální přepínač nebo brána

zpracovává podrobnosti specifické místnímu bodu výskytu (Point of Presence – POP).

Směrovací rozhodnutí na vyšší úrovni se předávají správcům bran a ústřednám PBX.

V případě sítí H.323 vkládá dobrý návrh většinu logiky plánu vytáčení do zařízení se

správci bran.

„ Hierarchický plán číslování – musíte se snažit navrhnout hierarchický plán číslování,

aby bylo možné škálovat počet zařízení bez zavádění čekání na vypršení doby mezi

číslicemi a narážení na potíže se směrováním způsobených překrývajícími se rozsahy

čísel. Zachovávání hierarchického návrhu činí přidávání a odstraňování skupin čísel

zvládnutelnějším. Dobře navržený hierarchický číslovací plán zahrnuje souhrn dob

rých cest.

„ Jednoduché zprovoznění – během návrhu sítě vytvářejte jednoduchý a symetrický

plán vytáčení. Snažte se na sítích zachovávat konzistentní plány vytáčení využíváním

překladových pravidel k manipulaci se vzory místního vytáčení číslic. Tyto číslovací

plány se normalizují na standardní formát neboli vzor a teprve poté číslice vstupují do

jádra VoIP. Převod číslic na standardní formát zjednodušuje zprovoznění a správu dial

peerů.

„ Zpoždění po vytočení – při návrhu rozsáhlého plánu vytáčení zvažte dopady zpo

ždění po vytočení v síti. Zpoždění po vytočení je doba mezi vytočením poslední číslice

a zazvoněním telefonu v cílovém místě. V JTS lidé očekávají malé zpoždění povyto

čení a slyší zpětné vyzvánění během několika sekund. Čím více dochází k překladům,

manipulacím s číslicemi a vyhledávání, tím delší zpoždění po vytáčení je. Zpoždění

po vytočení ovlivňují celkový návrh sítě, překladová pravidla i alternativní cesty.

Minimalizujte počet dial peerů a překladů a snížíte tím zpoždění po vytočení. Zvažte

Sídlo E

Sídlo A

727555....

813555....

305555....

Sídlo B

Sídlo C

Sídlo D

703555.... 202555....

10 číslic

10 číslic

10 číslic

4 číslice

Sídlo F

IP

Centrex

4 číslice

4 číslice

10 číslic

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení312

také funkce náročné na procesor, které může směrovač vykonávat, jako jsou sítě VPN

a NAT. Cokoli využívající procesor může ovlivnit schopnost brány zpracovávatvolání.

„ Dostupnost a odolnost vůči chybám – při návrhu plánu vytáčení zvažte celkovou

dostupnost sítě a poměr úspěšných hovorů. Odolnost vůči chybám a redundance jsou

jedněmi z výhod sítí VoIP. Volání lze automaticky směrovat redundantními cestami IP

nebo přes JTS. Na důležitá sídla lze doplnit redundantní brány.

Cisco SRST je funkce brány dovolující telefonu IP zaregistrovat se v dané bráně, když

není k dispozici žádný Cisco Unified Communications Manager. Popis SRST ovšem

přesahuje rámec tohoto kurzu.

„ Naplnění veřejných standardů – plány vytáčení napojené na JTS musí naplňovat

příslušné veřejné standardy. Požadavky plánu vytáčení JTS Plán vytáčení JTS má tři základní požadavky:

„ Směrování příchozích hovorů – příchozí hovory z JTS je zapotřebí správně směrovat

do konečného cíle, kterým může být přímo připojený telefon včetně koncových bodů

spravovaných nástroji Cisco Unified Communications Manager nebo Cisco Unified

Communications Manager Express. Takové směrování příchozího hovoru zahrnuje

rovněž manipulaci s číslicemi zajišťující, že příchozí služba DNIS (Dialed Number

Identification Service), neboli příchozí volané číslo, bude odpovídat vzoruočekávanému konečným cílem.

„ Směrování odchozích hovorů – odchozí hovory do JTS je zapotřebí přesměrovat na

hlasová rozhraní na bráně – kupříkladu T1/E1 nebo spojení FXO (Foreign Exchange

Office). Podobně jako v případě příchozích hovorů mohou i odchozí hovoryvyžadovat manipulaci s číslicemi upravující DNIS podle požadavků JTS. Takové směrování

odchozích hovorů obvykle zahrnuje odebírání případného kódu přístupu k JTS, který

může být součástí původního volaného čísla.

„ Správná prezentace ANI (Automatic Number Identification) pro JTS – častoopomíjeným aspektem je správná prezentace ANI u příchozích i odchozích hovorů JTS.

ANI hovorů přicházejících z JTS se často ponechává beze změny, což ovšem může

ovlivnit koncové uživatele. Volající číslo, jak je prezentováno koncovému uživateli, by

mělo zahrnovat kód přístupu k JTS či jiné identifikátory potřebné k tomu, aby bylo

skutečně možné hovor uskutečnit s využitím předaného ANI – kupříkladu přivyužívání adresáře zmeškaných hovorů. Příklad příchozího hovoru JTS Obrázek 6.4 je tokem příchozího hovoru. Toto sídlo je tvořeno branou H.323 řízenou prvkem Cisco Unified Communications Manager. Rozsahem DID trunku JTS je 4085552XXX a telefony používají rozsah přípojek 2XXX. Zde máme proces, kterým prochází příchozí hovor:

1. Uživatel JTS volá číslo 14085552001 neboli telefon 1.1.

2. Brána přijme nastavení hovoru s DNIS o hodnotě 4085552001.


313

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

3. Brána upraví DNIS na 2001, což je přípojka telefonu 1.1, a přesměruje volání nahla

sový port vytvořený, když se daný telefon IP registroval u UCME.

4. Telefon zazvoní.

Příklad odchozího volání JTS

Obrázek 6.5 je tokem odchozího hovoru.

Toto sídlo je tvořeno branou H.323 a serverem Cisco Unified Communications Manager.

Hodnota DNIS odesílaná prvkem Cisco Unified Communications Manager bráně zahrnuje

kód 9 přístupu k JTS a hodnotou ANI je 4číslicová přípojka telefonu. Proces uskutečnění

odchozího hovoru vypadá následovně:

1. Na telefonu 1.1 na přípojce 0151 volá uživatel číslo 9 1 512 555-0101.

2. Brána hovor přijme a změní DNIS na 1 512 555-0101, přičemž zároveň odstraní kód

9 přístupu k JTS. Brána rovněž změní ANI na 408 555-0151 tak, že jako předponu

použije kód oblasti a místní kód.

Obrázek 6.5: Odchozí hovory JTS

Uživatel vytočí

14085552001

JTS

Nastavení hovoru

z JTS:

DNIS 4085552001

Telefon 1.1

2001

Telefon 1.2

2002

Brána UCME

DID 4085552XXX

15125556001

Brána změní DNIS

na 2001 a směruje

hovor na hlasový port

1

2

3

V

Telefon 1.1 zvoní

4

Obrázek 6.4: Příchozí volání JTS

Zazvoní telefon

v JTS

JTS

Nastavení hovoru Q.931:

DNIS 15125550101

ANI 4085550151

Telefon 1.1

0151

Telefon 1.2

0152

Brána UCME

DID: 408555XXXX

Uživatel vytočí

915125550101

5125550101

Nastavení hovoru H.323:

DNIS 915125550101

ANI 0151

Brána změní

DNIS a ANI

4

3

2

1

V

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení314

3. Brána odešle nastavovací zprávu Q.931 do JTS s ANI o hodnotě 4085550151.

4. Zazvoní telefon účastníka 512 555-0101 v JTS.

Požadavky na plán vytáčení ISDN

Při využívání trunků ISDN se mohou objevit dodatečné požadavky:

„ Správná reprezentace ANI přicházejícího z JTS v závislosti na TON – některé sítě

ISDN nabízejí ANI jako nejkratší vytočitelné číslo zkombinované s typem čísla (Type

of Number – TON). Toto chování ANI ovšem způsobuje potíže, protože prosté přidání

přístupového kódu do JTS nemusí mít za výsledek zpětně volatelné ANI. Tutopoten

ciální potíž lze vyřešit správnou manipulací s číslicemi na branách.

„ Správná reprezentace ANI odcházejícího do JTS v závislosti na TON – některé sítě

ISDN a ústředny PBX mohou očekávat určitý číslovací plán a TON u DNIS i ANI.

Použití nesprávných příznaků může znamenat nedokončená volání nebo nesprávnou

reprezentaci DNIS a ANI. Potíže lze opět vyřešit manipulací s číslicemi.

Příklad příchozího volání ISDN

Obrázek 6.6 je tokem příchozího volání ISDN.

Toto sídlo je tvořeno branou H.323 řízenou prvkem Cisco Unified Communications Manager

Express. Rozsahem DID trunku JTS je 408555XXXX a telefony využívají rozsah přípojek

01XX. Proces příchozího volání ISDN vypadá takto:

1. Uživatel JTS v Chicagu s číslem 512 555-0101 vytočí 1 408 555-0101.

2. Brána přijme správu nastavení ISDN s hodnotou DNIS 4085550101 a hodnotou ANI

5125550101 typu National.

Obrázek 6.6: Příchozí volání ISDN

3. Na základě typu ANI brána vloží před ANI číslo 91 (9 jako kód přístupu k JTS a 1 jako

identifikátor státu).

Uživatel vytočí

14085550101

JTS

Nastavení hovoru

z JTS:

ANI 5125550101

TON National

Telefon 1.1

0101

Telefon 2.1

0102

Brána

15125550101

Nastavení hovoru H.323:

ANI 915125550101

Brána přidá k ANI

91 kvůli typu čísla

1

2

3

Telefon 1.1 zvoní

ANI 915125550101

San Jose

Rozsah DID: 4085552XXX

V

4


315

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

4. Volání se přesměruje na telefon 1.1 a jako volající číslo se zobrazí 915125550101.

Uživatel, který takový hovor zmešká, může okamžitě volat zpět ze seznamu zmeška

ných hovorů, aniž by musel cokoli upravovat.

Konfigurování plánů vytáčení JTS

Plány vytáčení JTS můžete nakonfigurovat následujícími kroky.

Krok 1. Nakonfigurujte manipulaci s číslicemi pro volání JTS.

Krok 2. Nakonfigurujte manipulaci s číslicemi pro volání na sídle.

Krok 3. Nakonfigurujte shody dial peerů.

Příklad plánu vytáčení JTS

V příkladu ilustrovaném na obrázku 6.7 máte za úkol vyvinout a implementovat plán vytáčení

pro svou společnost.

Tento plán vytáčení musí naplnit specifikované požadavky sítě. Zde na obrázku představený

scénář konfigurace budeme využívat v celé proceduře.

Požadavky plánu vytáčení

Požadavky na plán vytáčení vypadají následovně:

„ Sídlo San Jose:

Cisco Unified Communications Manager Express na směrovači 1

Rozsah DID 4085552XXX

Rozsah DN 2XXX

Obrázek 6.7: Scénář plánu vytáčení JTS

JTS

IP WAN

DID: 4085552XXX

Směrovač 1

CME

Telefon1.1

2001

Telefon 1.2

2002

Telefon 2.1

3001

Telefon 2.2

3002

San Jose

Austin

5125551002

Uživatelé by měli mít

možnost volat na druhé

sídlo s využitím přípojek.

Směrovač 3

CME

V

DID: 5125553XXX

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení316

„ Sídlo Austin:

Cisco Unified Communications Manager Express na směrovači 3

Rozsah DID 5125553XXX

Rozsah DN 3XXX

„ Všechna volání mezi sídly směrovaná přes JTS budou vyžadovat manipulaci s číslicemi, aby se vytočená vzdálená přípojka změnila na číslo směrovatelné do JTS (např.

2001 na 14085552001).

Manipulace s číslicemi příchozích hovorů

Příklady 6.1 a 6.2 představují konfigurace směrovače 1 a směrovače 3, které provádějímaniulaci s číslicemi příchozích hovorů.

Příklad 6.1: Manipulace s číslicemi příchozích hovorů na směrovači 1

Router1(config)#voice translation-rule 1

Router1(cfg-translation-rule)#rule 1 /^4085552/ /2/

Router1(cfg-translation-rule)#exit

Router1(config)#voicetranslationrofile pstn-in

Router1(cfg-translation-profile)#translate called 1

Router1(cfg-translation-profile)#exit

Router1(config)#voice-port 0/0/0:23

Router1(config-voiceport)#translation-profile incoming pstn-in

Příklad 6.2: Manipulace s číslicemi příchozích hovorů na směrovači 3

Router3(config)#voice translation-rule 1

Router3(cfg-translation-rule)#rule 1 /^5125553/ /3/

Router3(cfg-translation-rule)#exit

Router3(config)#voicetranslationrofile pstn-in

Router3(cfg-translation-profile)#translate called 1

Router3(cfg-translation-profile)#exit

Router3(config)#voice-port 0/0/0:23

Router3(config-voiceport)#translation-profile incoming pstn-in

Následující odstavce popisují konfiguraci aplikovanou na směrovač 1 (která se podobá té na

směrovači 3):

Krok 1. Pomocí pravidla 1 překladu hlasu se mění příchozí volané číslo na skutečnéadresářové číslo:

Router1(config)#voice translation-rule 1

Router1(cfg-translation-rule)#rule 1 /^4085552/ /2/ Krok 2. Profil překladu hlasu pstn-in se používá ke změně příchozího volaného avolajícího čísla:

Router1(config)#voicetranslationrofile pstn-in

Router1(cfg-translation-profile)#translate called 1 Krok 3. Profil překladu hlasu pstn-in je navázán na hlasový port a bude využíván všemi

příchozími hovory:

Router1(config)#voice-port 0/0/0:23

Router1(config-voiceport)#translation-profile incoming pstn-in


317

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

Manipulace s číslicemi u odchozích volání

Příklady 6.3 a 6.4 ukazují konfiguraci manipulace s číslicemi zavedené na směrovačích 1 a 3

pro odchozí volání.

Příklad 6.3: Manipulace s číslicemi v odchozích voláních na směrovači 1

Router1(config)#voice translation-rule 2

Router1(cfg-translation-rule)#rule 1 /^2/ /4085552/

Router1(cfg-translation-rule)#exit

Router1(config)#voicetranslationrofile pstn-out

Router1(cfg-translation-profile)#translate calling 2

Router1(cfg-translation-profile)#exit

Router1(config)#voice-port 0/0/0:23

Router1(config-voiceport)#translation-profile outgoing pstn-out

Příklad 6.4: Manipulace s číslicemi v odchozích voláních na směrovači 3

Router3(config)#voice translation-rule 2

Router3(cfg-translation-rule)#rule 1 /^3/ /5125553/

Router3(cfg-translation-rule)#exit

Router3(config)#voicetranslationrofile pstn-out

Router3(cfg-translation-profile)#translate calling 2

Router3(cfg-translation-profile)#exit

Router3(config)#voice-port 0/0/0:23

Router3(config-voiceport)#translation-profile outgoing pstn-out

Následuje popis konfigurace aplikované na směrovač 1 (která je velmi podobná té nasměrovači 3):

Krok 1. Pravidlo 2 překladu hlasu odpovídá čtyřčíslicové přípojce 2XXX a rozšíří toto číslo

na DID o hodnotě 4085552XXX:

Router1(config)#voice translation-rule 2

Router1(cfg-translation-rule)#rule 1 /^2/ /4085552/ Krok 2. Profil překladu hlasu pstn-out využije toto pravidlo k překladu volajícího čísla:

Router1(config)#voicetranslationrofile pstn-out

Router1(cfg-translation-profile)#translate calling 2 Krok 3. Profil pstn-out se naváže na hlasový port 0/0/0:23 jako odchozí profil překladu

hlasu:

Router1(config)#voice-port 0/0/0:23

Router1(config-voiceport)#translation-profile outgoing pstn-out Manipulace s číslicemi pro volání na sídle Konfigurace zavedená na směrovači 1 umožňující zkratkové vytáčení přípojek v Austinu vypadá takto:

Router1(config)#num-exp 3... 915125553...

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení318

Konfigurace zavedená na směrovači 3 umožňující zkratkové vytáčení přípojek v San Jose

vypadá takto:

Router3(config)#num-exp 2... 914085552... Shoda odchozích dial peerů Jakmile je definovaná manipulace s číslicemi příchozích hovorů, je zapotřebí vytvořit odchozí dial peery. Oba směrovače vyžadují jediný dial peer, který se bude používat pro směrování hovorů do JTS. Nejjednodušší konfigurací je jediný dial peer s cílovým vzorem 9T. Konfigurace dial peerů je na obou směrovačích shodná. Příklad 6.5 ukazuje konfiguraci na směrovači 1. Příklad 6.5: Shoda odchozího dial peeru na směrovači 1 Router1(config)#dial-peer voice 910 pots Router1(config-dial-peer)#destination-pattern 9[2-9]..[2-9]...... Router1(config-dial-peer)#direct-inward-dial Router1(config-dial-peer)#port 0/0/0:23 Tyto dial peery se budou používat také pro příchozí etapy hovorů. Proto je nakonfigurován příkaz direct-inward-dial umožňující směrování hovorů s využitím přijatého údaje o volaném čísle.

Poznámka

Tento příklad ukazuje pouze příkazy využívané k směrování hovorů a manipulaci sčíslicemi. V závislosti na konkrétním scénáři zavádění mohou být zapotřebí další nastavení,

kupříkladu časovačů H.323.

Shoda příchozích dial peerů

Následně se dial peery doladí pro hledání shody. Přestože může směrování hovorů fungovat

i bez dodatečné konfigurace, vždy nakonfigurujte příslušné hledání shody příchozích dial

peerů pomocí incoming called-number nebo answer-address, aby bylo zajištěno vlastní

přesměrování hovoru podle potřeby.

Na směrovači 1 by měl být dial peer 9 příchozím dial peerem pro volání JTS. Nejběžnějším

přístupem je hledat shodu s přicházejícím volaným číslem. V tomto případě se nejedná

o oblast DID 14085552XXX, ale jen o přípojku 2XXX. To je dáno profilem překladu hlasu

nakonfigurovaným na hlasovém portu, což jen zdůrazňuje důležitost znalosti pořadí maniulace s číslicemi a hledání shody u dial peerů.

Příklady 6.6 a 6.7 ukazují konfiguraci shody příchozího dial peeru zavedenou na směrovači 1

a 3 pro příchozí volání příkazem incoming called-number.

Příklad 6.6: Shoda s příchozím dial peerem na směrovači 1

Router1(config)#dial-peer voice 910 pots

Router1(config-dial-peer)#destination-pattern 9[2-9]..[2-9]......

Router1(config-dial-peer)#direct-inward-dial

Router1(config-dial-peer)#incoming called-number 2...

Router1(config-dial-peer)#port 0/0/0:23


319

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

Příklad 6.7: Shoda s příchozím dial peerem na směrovači 3

Router3(config)#dial-peer voice 910 pots

Router3(config-dial-peer)#destination-pattern 9[2-9]..[2-9]......

Router3(config-dial-peer)#direct-inward-dial

Router3(config-dial-peer)#incoming called-number 3...

Router3(config-dial-peer)#port 0/0/0:23

Poznámka

Nesprávná konfigurace shody příchozího dial peeru je jedním z největších potíží sbranami Cisco IOS. Výchozí dial peer 0 často zamaskuje zjevně nesprávnou konfiguraci,

což ovšem může vést k neočekávaným důsledkům, jako je výběr nesprávného kodeku

a nesprávná manipulace s číslicemi. Úplné konfigurace Pro úplnost zachycují příklady 6.8 a 6.9 úplné konfigurace obou směrovačů v popisovaném scénáři. Příklad 6.8: Úplná konfigurace směrovače 1 Router1#show run ... VÝSTUP VYNECHÁN ... voice translation-rule 1 rule 1 /^4085552/ /2/ voice translation-rule 2 rule 1 /^2/ /4085552/ voicetranslationrofile pstn-out translate calling 2 voicetranslationrofile pstn-in translate called 1voiceort 0/0/0:23translationrofile incoming pstn-intranslationrofile outgoing pstn-outdialeer voice 910 potsdestinationattern 9[2-9]..[2-9]...... incoming called-number 2... direct-inward-dial port 0/0/0:23 num-exp 3... 915125553... ... VÝSTUP VYNECHÁN ... Příklad 6.9: Úplná konfigurace směrovače 3 Router3#show run ... VÝSTUP VYNECHÁN ... voice translation-rule 1 rule 1 /^3125553/ /3/ voice translation-rule 2 rule 1 /^3/ /3125553/ voicetranslationrofile pstn-out translate calling 2

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení320

voicetranslationrofile pstn-in

translate called 1

voiceort 0/0/0:23

translationrofile incoming pstn-in

translationrofile outgoing pstn-out

dialeer voice 910 pots

destinationattern 9[2-9]..[2-9]......

incoming called-number 3...

direct-inward-dial

port 0/0/0:23

num-exp 2... 914085552...

... VÝSTUP VYNECHÁN ...

Příklad toku příchozího volání JTS

Obrázek 6.8 je příkladem toku hovoru přicházejícího z JTS.

Obrázek 6.8: Příklad toku příchozího volání JTS

Následující kroky jsou součástí konfigurace uvedeného příkladu:

Krok 1. Uživatel vytočí 14085552001 a směrovač A přijme příchozí hovor. Příklad 6.10

ukazuje konfiguraci směrovače A a tabulka 6.2 uvádí výsledná čísla DNIS a ANI.

Odchozí DNIS: 2001

Odchozí ANI: 915125553002

Příklad 6.10: Krok 1 toku volání přicházejícího z JTS

RouterA(config)#voice translation-rule 1

RouterA(cfg-translation-rule)#rule 1 /^4085552/ /2/

RouterA(cfg-translation-rule)#exit

RouterA(config)#voicetranslationrofile pstn-in

RouterA(cfg-translationrofile)#translate called 1

RouterA(cfg-translationrofile)#exit

RouterA(config)#voiceort 0/0/0:23

RouterA(config-voiceport)#translationrofile incoming pstn-in

Tabulka 6.2: Krok 1 toku volání přicházejícího z JTS – matice DNIS a ANI

Příchozí Odchozí

DNIS 4085552001 2001

ANI 5125553002 915125553002

‰

‰

JTS

Směrovač A

DID: 4085552XXX

5125553002

2001

0/0/1 V


321

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

Krok 2. Příchozí dial peer je přiřazen dial peeru 9 a to díky příkazu incomingcalled-number 2..., jak je uveden v příkladu 6.11. Tabulka 6.3 zachycuje výsledná čísla DNIS

a ANI. Příklad 6.11: Krok 2 toku volání přicházejícího z JTSRouterA(config)#dialeer voice 910 potsRouterA(config-dial-peer)#destinationattern 9[2-9].. [2-9]......RouterA(config-dialeer)#incoming called-number 2...RouterA(config-dialeer)#direct-inward-dialRouterA(config-dialeer)#port 0/0/0:23 Tabulka 6.3: Krok 2 toku volání přicházejícího z JTS – matice DNIS a ANI

Příchozí Odchozí

DNIS 2001 2001

ANI 915125553002 915125553002

Krok 3. Odchozí dial peer je přiřazen dial peeru 2001, což je dáno příkazem destination-pattern 2001 podle příkladu 6.12. Tabulka 6.4 ukazuje výsledná čísla DNIS

a ANI. Příklad 6.12: Krok 3 toku volání přicházejícího z JTSRouterA(config)#dialeer voice 2001 potsRouterA(config-dial-peer)#destinationattern 2001RouterA(config-dialeer)#port 0/0/1 Tabulka 6.4: Krok 3 toku volání přicházejícího z JTS – matice DNIS a ANI

Příchozí Odchozí

DNIS 2001 2001

ANI 915125553002 915125553002

Příklad toku odchozího volání JTS

Obrázek 6.9 je příkladem toku hovoru odcházejícího do JTS.

Obrázek 6.9: Příklad toku hovoru odcházejícího do JTS

Součástí konfigurace uvedeného příkladu jsou následující kroky:

Krok 1. Je nalezena shoda příchozího dial peeru 2001, a to díky příkazudestination-pattern 2001. Příklad 6.13 ukazuje konfiguraci na směrovači A a tabulka 6.5znázorňuje výsledná čísla DNIS a ANI.

JTS

Směrovač A

DID: 4085552XXX

5125553002

2001

V

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení322

Příklad 6.13: Krok 1 toku volání odcházejícího do JTS

RouterA(config)#dialeer voice 2001 pots

RouterA(config-dial-peer)#destinationattern 2001

RouterA(config-dialeer)#huntstop

RouterA(config-dialeer)#port 0/0/1

Tabulka 6.5: Krok 1 toku volání odcházejícího do JTS – matice DNIS a ANI

Příchozí Odchozí

DNIS 915125553002 915125553002

ANI 2001 2001 Krok 2. Odchozí dial peer je přiřazen dial peeru 9, což je dáno příkazem destinationattern 9T. Hodnota 9 je odebrána z čísla DNIS díky výchozímu chování hledání

shody dial peerů POTS, jak to ukazuje příklad 6.14. Tabulka 6.6 ukazuje výsledná

čísla DNIS a ANI.

Příklad 6.14: Krok 2 toku volání odcházejícího do JTS

RouterA(config)#dialeer voice 910 pots

RouterA(config-dial-peer)#destinationattern 9[2-9].. [2-9]......

RouterA(config-dialeer)#incoming called-number 2...

RouterA(config-dialeer)#direct-inward-dial

RouterA(config-dialeer)#port 0/0/0:23

Tabulka 6.6: Krok 2 toku volání odcházejícího do JTS – matice DNIS a ANI

Příchozí Odchozí

DNIS 915125553002 15125553002

ANI 2001 2001 Krok 3. Profil překladu odcházejícího hlasu na hlasovém portu změní ANI na 4085552001

a volání je směrováno do JTS podle příkladu 6.15. Tabulka 6.7 zachycuje výsledná

čísla DNIS a ANI.

Příklad 6.15: Krok 3 toku volání odcházejícího do JTS

RouterA(config)#voice translation-rule 2

RouterA(cfg-translation-rule)#rule 1 /^2/ /4085552/

RouterA(cfg-translation-rule)#exit

RouterA(config)#voicetranslationrofile pstn-out

RouterA(cfg-translationrofile)#translate calling 2

RouterA(cfg-translationrofile)#exit

RouterA(config)#voiceort 0/0/0:23

RouterA(config-voiceport)#translationrofile outgoing pstn-out

Tabulka 6.7: Krok 3 toku volání odcházejícího do JTS – matice DNIS a ANI

Příchozí Odchozí

DNIS 15125553002 15125553002

ANI 2001 4085552001


323

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

Ověřování plánů vytáčení JTS

Příkazy showdialeer voice a show dialplan number se používají k ověřování plánůvytáčení na bráně, jak to podrobně popisuje tabulka 6.8.

Tabulka 6.8: Příkazy ověřující plány vytáčení JTS

Příkaz Popis

showdialeer voice číslo Zobrazuje informace o konkrétnímhlasovém dial peeru.

showdialeer voice summary Zobrazuje krátký přehled všech hlasových

dial peerů.

show dialplan number vytáčecí-řetězec [carrier

identifikátor] [fax | huntstop | voice] [timeout]

Říká, který odchozí dial peer je dosažen po

vytočení konkrétního telefonního čísla.

Příklad 6.16 je ukázkovým výstupem příkazu showdialeer voice summary. Všimněte si ve

výstupu administrativního a provozního stavu jednotlivých dial peerů, jejich cílových vzorů,

preferencí, cíle relace (kde je to možné) a hlasového portu (kde je to možné).

Příklad 6.16: Příkaz showdialeer voice summary

Router#showdialeer voice summary

dialeer hunt 0

AD PRE PASS OUT

TAG TYPE MIN OPER PREFIX DEST-PATTERN FER THRU SESS-TARGET STAT PORT

9 pots up up 9T 0 up 1/0:23

20 voip up up 2... 0 syst ipv4:192.168.1.1

21 voip up up 2... 1 syst ipv4:192.168.1.2

Příklad 6.17 je ukázkovým výstupem příkazu show dialplan number pro telefonní číslo

1001.

Příklad 6.17: Příkaz show dialplan number 1001

Router#show dialplan number 1001

VoiceEncapPeer20001

peer type = voice, information type = voice,

description = `’,

tag = 20001,destinationattern = `1001$’,

answer-address = `’, preference=0,

CLID Restriction = None

CLID Network Number = `’

CLID Second Number sent

CLID Override RDNIS = disabled,

source carrier-id = `’, target carrier-id = `’,

source trunk-group-label = `’, target trunk-group-label = `’,

numbering Type = `unknown’

group = 20001, Admin state is up, Operation state is up,

incoming called-number = `’, connections/maximum = 0/unlimited,

DTMF Relay = disabled,

URI classes:

Destination =

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení324

huntstop = enabled,

in bound application associated: ‘DEFAULT’

out bound application associated: ‘’

dnis-map =

permission :both

incoming COR list:maximum capability

outgoing COR list:minimum requirement

Translation profile (Incoming):

Translation profile (Outgoing):

incoming call blocking:

translationrofile = `’

disconnect-cause = `no-service’

advertise 0x40 capacity_update_timer 25 addrFamily 4 oldAddrFamily 4

type = pots, prefix = `’,

forward-digits 0

session-target = `’,voiceort = `50/0/11’,

direct-inward-dial = disabled,

digit_strip = enabled,

register E.164 number with H323 GK and/or SIP Registrar = TRUE

fax rate = system, payload size = 20 bytes

supported-language = ‘’

Time elapsed since last clearing of voice call statistics never

Connect Time = 0, Charged Units = 0,

Successful Calls = 2, Failed Calls = 0, Incomplete Calls = 0

Accepted Calls = 0, Refused Calls = 0,

Last Disconnect Cause is “10 “, Last Disconnect Text is “normal call

clearing (16)”,

Last Setup Time = 436050.

Matched: 1001 Digits: 5

Target:

Všimněte si v uvedeném výpisu označení důvodu posledního odpojení. Konkrétně v příkladu

6.17 byl poslední příčinou odpojení kód 0x10 šestnáctkově (16 desítkově). Textem odpojení

bylo „normal call clearing“. Jedná se o příklad kódu příčiny Q.850. Pro přehled uvádí tabulka

6.9 standardní kódy příčin Q.850 používané v PRI a H.323.

Tabulka 6.9: Kódy příčin Q.850

Kód příčiny Definice

šestnáctkově desítkově

0x1 1 Nealokované číslo

0x3 3 Není cesta k cíli

0x6 6 Kanál není přijatelný

0x7 7 Hovor přidělen a přenášen ustaveným kanálem

0x10 16 Normální ukončení hovoru

0x11 17 Uživatel je zaneprázdněn

0x12 18 Nereaguje žádný uživatel


325

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

Kód příčiny Definice

šestnáctkově desítkově

0x13 19 Není odpověď od uživatele

0x15 21 Volání odmítnuto

0x16 22 Číslo změněno

0x1A 26 Nevybraný uživatel

0x1B 27 Cíl mimo provoz

0x1C 28 Neplatný formát čísla

0x1D 29 Funkčnost odmítnuta

0x1E 30 Reakce na požadavek stavu

0x1F 31 Normální, nezadané

0x22 34 Není k dispozici žádný kanál

0x26 38 Síť mimo provoz

0x29 41 Dočasné selhání

0x2A 42 Zahlcení přepínacího zařízení

0x2B 43 Přístupové údaje vyřazeny

0x2C 44 Kanál požadavku není k dispozici

0x2F 47 Prostředek není k dispozici

0x31 49 Kvalita služeb není k dispozici

0x32 50 Požadovaná funkčnost není podporována

0x39 57 Schopnost nosného kanálu není povolena

0x3A 58 Schopnost nosného kanálu není aktuálně k dispozici

0x3F 63 Služba nebo prvek není k dispozici

0x41 65 Schopnost nosného kanálu není implementována

0x42 66 Typ kanálu není implementován

0x45 69 Požadovaná funkčnost není podporována

0x46 70 V nosném kanálu je k dispozici pouze podpora omezenýchdigitál

ních údajů

0x4F 79 Služba nebo prvek není implementován, nezadáno

0x51 81 Neplatná hodnota odkazu hovoru

0x52 82 Identifikovaný kanál neexistuje

0x53 83 Existuje odložený hovor, nikoli však identita hovoru

0x54 84 Identita hovoru se využívá

0x55 85 Žádný odložený hovor

0x56 86 Volání se zadanou identitou hovoru je vymazané

0x58 88 Nekompatibilní cíl

0x5B 91 Neplatný výběr přenosové sítě

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení326

Kód příčiny Definice

šestnáctkově desítkově

0x5F 95 Neplatná zpráva, nezadáno

0x60 96 Chybí povinný informační element

0x61 97 Typ zprávy neexistuje nebo není implementován

0x62 98 Zpráva není kompatibilní se stavem volání nebo typ zprávy

neexistuje

0x63 99 Informační element neexistuje nebo není implementován

0x64 100 Neplatný obsah informačního elementu

0x65 101 Zpráva není kompatibilní se stavem volání

0x66 102 Obnovení po vypršení časovače

0x6F 111 Chyba protokolu, nespecifikováno

0x7F 127 Propojení sítí, nespecifikováno Existuje několik příkazů debug sloužících k řešení potíží s plány vytáčení, jak je popisuje tabulka 6.10. Tabulka 6.10: Příkazy debug pro plány vytáčení JTS

Příkaz Popis

debug isdn q931 Zobrazuje informace o vrstvě 3 ISDN, což zahrnuje údaje DNIS a ANI

debug voip dialpeer Ladí hledání shodydialeerů

debug voice translation Ladí operaci pravidel překladu hlasu Příklad 6.18 je ukázkovým výstupem příkazu debug isdn q931 z procedury nastavení příchozího hovoru. Příklad 6.18: Příkaz debug isdn q931 – část 1 Router#debug isdn q931 RX <- SETUP pd = 8 callref = 0x06 Bearer Capability i = 0x8890 Channel ID i = 0x89 Calling Party Number i = 0x0083, `81012345678902’ TX -> CONNECT pd = 8 callref = 0x86 RX <- CONNECT_ACK pd = 8 callref = 0x06 Zadáním příkazu debug isdn q931 v privilegovaném režimu EXEC si zobrazíte údaje onastavení hovoru a jeho ukončení v síti ISDN – vrstva 3 mezi místním směrovačem (uživatelskou stranou) a sítí. Výpis výstupu zastavte použitím verze no stejného příkazu. Rozhraní síťové vrstvy ISDN zajišťované směrovačem odpovídá specifikaci uživatelského rozhraní definované doporučením Q.931 ITU-T a rozšířené dalšími specifikacemi kupříkladu pro přepínače typu VN4. Směrovač trasuje aktivity pouze na uživatelské straně, a nikoli na síťové straně daného síťového spojení. Výstup příkazu debug isdn q931 se omezuje na příkazy


327

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

a reakce vyměňované během komunikace typu peer-toeer a přenášené datovým kanálem

(D-kanálem). Tyto ladicí údaje nezahrnují data odesílaná nosnými kanály (B-kanály), jež jsou

rovněž součástí rozhraní ISDN na směrovači. Peery (síťové vrstvy) vzájemně komunikují přes

přepínač ISDN v kanálu D.

Směrovač může být volající nebo volanou stranou procedur nastavení a ukončení hovorusíťo

vým spojením ISDN Q.931. Je-li směrovač volající stranou, pak uvedený příkaz zobrazí údaje

o odchozím volání. Je-li směrovač volanou stranou, zobrazí příkaz údaje o příchozím volání.

Příklad 6.19 je ukázkovým výstupem příkazu debug isdn q931 procedury nastaveníodcho

zího hovoru.

Příklad 6.19: Příkaz debug isdn q931 – část 2

Router#debug isdn q931

TX -> SETUP pd = 8 callref = 0x04

Bearer Capability i = 0x8890

Channel ID i = 0x83

Called Party Number i = 0x80, `4085552001’

RX <- CALL_PROC pd = 8 callref = 0x84

Channel ID i = 0x89

RX <- CONNECT pd = 8 callref = 0x84

TX -> CONNECT_ACK pd = 8 callref = 0x04....

Success rate is 0 percent (0/5)

Příkaz debug isdn q931 je možné použít zároveň s příkazy debug isdn event a debug isdn

q921, zobrazení pak bude kombinované. Chcete-li zobrazit u každé zprávy čas, použijtepří

kaz service timestamps debug datetime msec v režimu globální konfigurace.

Potřebujete-li zobrazit údaje o hlasových dial peerech, zadejte příkaz debug voip dialpeer

v privilegovaném režimu EXEC. Příklad 6.20 zachycuje událost identifikující příchozí dial

peer a ukazující nalezení shody.

Příklad 6.20: Příkaz debug voip dialpeer

Router#debug voip dialpeer

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/MatchNextPeer:

Result=Success(0); Incoming Dial-peer=1 Is Matched

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpAssociateIncomingPeerCore:

Match Rule=DP_MATCH_INCOMING_DNIS; Called Number=83103

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchPeertype:

Is Incoming=TRUE, Number Expansion=FALSE

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchCore:

Dial String=83103, Expanded String=83103, Calling Number=

Timeout=TRUE, Is Incoming=TRUE, Peer Info Type=DIALPEER_INFO_FAX

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchCore:

Result=-1

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpAssociateIncomingPeerCore:

Match Rule=DP_MATCH_ANSWER; Calling Number=4085550111

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchPeertype:

Is Incoming=TRUE, Number Expansion=FALSE

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchCore:

Dial String=, Expanded String=, Calling Number=4085550111T

Představení plánů vytáčení


Kapitola 6 – Stanovení charakteristik plánu vytáčení328

Timeout=TRUE, Is Incoming=TRUE, Peer Info Type=DIALPEER_INFO_FAX

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchCore:

Result=-1

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpAssociateIncomingPeerCore:

Match Rule=DP_MATCH_ORIGINATE; Calling Number=4085550111

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchPeertype:

Is Incoming=TRUE, Number Expansion=FALSE

*Apr 18 21:07:35.291: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchCore:

Dial String=, Expanded String=, Calling Number=4085550111T

Timeout=TRUE, Is Incoming=TRUE, Peer Info Type=DIALPEER_INFO_FAX

*Apr 18 21:07:35.295: //-1/xxxxxxxxxxxx/DPM/dpMatchCore:

Result=-1

Jestliže vás zajímají informace o pravidle hlasového překladu, zadejte příkaz debug voice

translation. Příklad 6.21 je ukázkovým výstupem příkazu debug voice translation pronásledující překladové pravidlo:

voice translation-rule 1001

rule 1 /^.*/ /5551212/ Příklad 6.21: Příkaz debug voice translation Router#debug voice translation 00:51:56:regxrule_get_profile_from_trunkgroup:Voice port 0x64143DA8 does not belong to any trunk group 00:51:56:regxrule_get_profile_from_trunkgroup:Voice port 0x64143DA8 does not belong to any trunk group 00:51:56:regxrule_stack_pop_RegXruleNumInfo:stack=0x63DECAF4; count=1 00:51:56:regxrule_stack_push_RegXruleNumInfo:stack=0x63DECAF4; count=0 This output shows the details of the original number following “regxrule_profile_translate”. 00:51:56:regxrule_profile_translate:number=4088880101 type=unknown plan=unknown numbertype=calling Following “regxrule_profile_match”, the output shows that rule 1 in the translation rule 1001 was a match and the details of the SED substitution are shown. 00:51:56:regxrule_profile_match:Matched with rule 1 in ruleset 1001 00:51:56:regxrule_profile_match:Matched with rule 1 in ruleset 1001 00:51:56:sed_subst:Successful substitution; pattern=4088880101 matchPattern=^.* replacePattern=5551212 replaced pattern=5551212 00:51:56:regxrule_subst_num_type:Match Type = none, Replace Type = none Input Type = unknown 00:51:56:regxrule_subst_num_plan:Match Plan = none, Replace Plan = none Input Plan = unknown Then the output shows the details of the translated number following “regxrule_profile_translate”. 00:51:56:regxrule_profile_translate:xlt_number=5551212 xlt_type=unknown xlt_plan=unknown 00:51:56:regxrule_profile_translate:number= type=UNKNOWN plan=UNKNOWN numbertype=redirect-called 00:51:56:regxrule_get_RegXrule:Invalid translation ruleset tag=0 In this example, because there was no called number or redirect number translation that was configured on the translation profile, corresponding


329

6

Charakteristiky

plánu vytáčení

errors were generated with a message that no match was found.

00:51:56:regxrule_profile_match:Error:ruleset for redirect-called

number not found

00:51:56:regxrule_profile_translate:No match:number= type=UNKNOWN plan=UNKNOWN

00:51:56:regxrule_profile_translate:number=5108880101 type=unknown

plan=unknown numbertype=called

00:51:56:regxrule_get_RegXrule:Invalid translation ruleset tag=0

00:51:56:regxrule_profile_match:Error:ruleset for called number not found

00:51:56:regxrule_profile_translate:No match:number=5108880101 type=unknown

plan=unknown

00:51:56:regxrule_stack_push_RegXruleNumInfo:stack=0x63DECAF4; count=1

Following “regxrule_dp_translate”, the output indicates that there is no

translation profile for outgoing direction, and then it prints the

numbers sent to the outgoing service provider interface (SPI).



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist