načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Chci uspět v IT - Martin Knotek

Chci uspět v IT

Elektronická kniha: Chci uspět v IT
Autor: Martin Knotek

Rady pro budování úspěšné kariéry v oblasti informačních technologií. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  89
+
-
3
bo za nákup

hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2%hodnoceni - 69.2% 80%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2014
Počet stran: 96
Rozměr: 21 cm
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Práce
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2014
ISBN: 978-80-251-4162-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Rady pro budování úspěšné kariéry v oblasti informačních technologií.

Popis nakladatele

Rádi byste si vybudovali úspěšnou kariéru v oblasti IT, ale nevíte, jak začít? Chcete vědět, jak vypadá typické prostředí IT, s čím se setkáte a co budete potřebovat za znalosti?.
Autor vám v této publikaci nastíní, jak to v IT světě chodí, a poskytne doporučení pro výběr studia a podklady pro výběr směru, kterým se ve své kariéře můžete vydat. Celá publikace je navíc psána velmi stručným, srozumitelným jazykem. Ihned na začátku knihy najdete to nejdůležitější: devět kroků vedoucí k úspěšné IT kariéře.
Kniha se mimo jiné věnuje těmto tématům:
* Různé druhy IT společností
* Jak se připravit na IT obor na všech stupních škol
* Základy informačních technologií
* Dostupné pracovní pozice
* Projektové řízení a testování
* Výklad důležitých pojmů
O autorovi:
Martin Knotek působí v oblasti informačních technologií již přes deset let, z toho metodikami projektového řízení a zvyšování kvality IT procesů se zabývá od roku 2005. V současné době se věnuje převážně optimalizací IT projektů u korporátního segmentu. Optimalizací vycházející z využití toho nejlepšího z  ITIL, Prince2, COBIT, CMMI, PMI a Six Sigma.


Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Martin Knotek

Chci uspět v IT

Computer Press

Brno

2014


Chci uspět v IT

Martin Knotek

Obálka: Martin Sodomka

Odpovědný redaktor: Libor Pácl

Technický redaktor: Jiří Matoušek

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

www.albatrosmedia.cz

eshop@albatrosmedia.cz

bezplatná linka 800 555 513

ISBN 978-80-251-4162-5

Vydalo nakladatelství Computer Press v Brně roku 2014 ve společnosti

Albatros Media a. s. se sídlem Na Pankráci 30, Praha 4.

Číslo publikace 18 264.

© Albatros Media a. s. Všechna práva vyhrazena. Žádná část této publikace

nesmí být kopírována a rozmnožována za účelem rozšiřování v jakékoli

formě či jakýmkoli způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.

1. vydání


Obsah

Úvod 11

Jak být úspěšný 13

Krok 0: Než začneme 13 Krok 1: Vybrat si dobře placenou oblast 14 Krok 2: Vytvořit si plán osobního rozvoje 15 Krok 3: Naplnit osobní rozvoj 16 Krok 4: Osvojit si důležité vlastnosti 17 Krok 5: Zvládnout pohovor 18 Krok 6: Být v obraze 19 Krok 7: Být odborník 20 Krok 8: Prodat se 21

Základy IT 23

Společnosti, na které můžete narazit 23

Zákaznické společnosti 23

Produktové společnosti 23 Společnosti, na které můžete narazit (pokračování) 24

Integrátoři 24

Vývoj SW/poskytování služeb 24 Sektory IT společností 25

Telco 25

Banking 25

Insurance 25

Automotive 26

Government 26 Oddělení společností 26

HR „ejčár“ 26

Finance 26

Právní 27


Vývojářův kód4

Oddělení společností (pokračování) 27

Marketing 27

Offi ce management 27

IT 28 Top integrátoři 28 Top jména – základ 29

SAP (alternativou pro SAP je Navision nebo Helios). 29

Java, C#, C++, VB.NET 29

Oracle Database, Microsoft SQL Server 30 Freelancer? 30 Top jména – doplnění 31

Siebel CRM, Microsoft CRM 31

Mobilní platformy 31

Testovací software 32

Teradata 32 Segmentace klientů 32

Retail (někdy Mass market) 32

SME – Small and Medium Enterprise 32

Korporátní 33 Běžné aplikace 33

CRM – Customer relationship management 33

Billing 33

CMS – Content management system 33

Integrační platforma 34

Primární systém (primár) 34 Běžné aplikace (pokračování) 34

Aplikační server 34

Monitoring 34

Řízení 35 A ještě jiný pohled 35

Self-care 35

Portál 35

Call centrum 36


Obsah 5

Něco pro školáky 37

Co dělat na základce 37 Co dělat na střední 38 Co dělat na vysoké 39

Pracovní pozice 41

Pozice z hlediska projektu 41 Pokračování vývojem 42 Podpora prodejem 43 Důležité vlastnosti 44 Vrcholek ledovce 45

CEO – Chief Executive Offi cer 45

COO – Chief Operating Offi cer 45

CTO – Chief Technical Offi cer 45

CSO – Chief Sales Offi cer 46

CFO – Chief Financial Offi cer 46 Označení zkušeností 46 Certifi kace 47 Lidé 48 Odpovědnost 49

Responsible 49

Accountable 49

KPI – Key Performance Indicator 49 Networking 50

Trochu odbornosti 51

Platforma pro vývoj / implementaci 51

Java EE, Java ME, Java SE 51

Microsoft. NET 52 Web a internet 52 Marketing, internet a vývoj 53 Vývoj aplikací 54 Práce vývojového týmu 55 Databáze 56


Vývojářův kód6

Databáze – pokračování 57 Design layoutu 58 Mobilní aplikace 59 Analýza 60 80/20 61

Projekty 63

Projekt a program 63

A nyní trochu odborně 63

Tak a opět neformálně 63 Něco málo o logice projektu 64 Něco málo o logice projektu (pokračování) 65 Certifi kované projektové řízení 65

PRINCE2 – Projects in Controlled Environments 65

PMI – Project Management Institute 66 Základ úspěchu projektu 66 Testování 67

Integrační testy 68

Funkční testy 68

Akceptační testy 68 Typy testů – pokračování 68

Zátěžové testy 68

Bezpečnostní testy 68

Testovací scénáře 69 Provoz 69 Prostředí ve společnosti 70

DEV 70

TEST 71

PREP 71

PROD 71 Technické fáze 71 SLA – Service-level agreement 72 Realizace projektového plánu 73

Harmonogram (plán) 73


Obsah 7

Úkoly 74

Kritická cesta 74

Showstopper 74 Realizace projektového plánu (pokračování) 74

Rizika 74

Milník 75

Závislost 75

Myšlenkové mapy 75

Čas + náklady + rozsah = kvalita 75 Pojmy projektové řízení 75

Stakeholder 75

Eskalace 76

Audit 76

Reporting 76

Co je dobré vědět 77

HW 77 Bezpečnost v IT 78 Pokračování – bezpečnost a utajení 79 Virtuální server 80 Vývoj aplikací 81 Programovací jazyky 81 IT Frameworky 82

ITIL – Information Technology Infrastructure Library 83

COBIT – Control Objectives for Information and related

Technology 83

CMMI – Capability Maturity Model Integration 83

Pojmy 85

Důležité 85

Gartner 85

Outsourcing 85

Primární nebo též kritický systém 85

ERP – Enterprise Resource Planning 86


Společnost 86

Board (B-0) 86

B-1, B-2, ... 86

Kmen 86

BC 86

Cross selling – up selling 87 Technické 87

Intranet 87

LDAP 87

AD – Active Directory 87

SSO – Single sign-on 88 Data 88

BI – Business Inteligence 88

OLAP – Online Analytical Processing 88

Datová kostka 89 Data (pokračování) 89

Data mining 89

ETL – Extract, transform, load 89

DWH – Data Warehouse 89

Transakční zpracování 89

MDM – Master Data Management 90 Ecommerce 90

Aktuální knihy 93

Knihy 93

Restart 93

Nikdy nejez sám 93

Jak drahé je zdarma 93

Vedení procesu změny 93

Dokonalý kód 94

Závěr 95

Jak se stát dobře placeným odborníkem 95 Pod čarou 96


Najděte něco, za co jsou lidé ochotní zaplatit,

a dělejte to extrémně dobře.

„Neznámý autor” ... neznámý bohatý autor


Než začnete číst knihu Na úvod se sluší představit, jméno již znáte z obálky, co se týká zkušeností, zaměřuji se převážně na projektové řízení. Praxí jsem si prošel od vývoje aplikací, přes analýzu až do managementu. Nyní se věnuji převážně řízení velkých projektů.

Jelikož jsem měl v životě štěstí na dynamické a velmi složité projekty, pramení všechny informace z  osobních zkušeností. Pevně věřím, že vám pomohou tam, kde jsem já sám neměl z čeho čerpat. Z této skutečnosti plynou hlavní cíle této knihy.

Základním cílem je poskytnutí pohledu do běžného života v IT společnosti nebo v IT oddělení velkých společností.

Dalším neméně důležitým cílem je poskytnout vám informace potřebné pro vaši budoucí kariéru.

Za důležité pokládám doporučení, že pokud vás zaujme nějaký pojem nebo oblast, zastavte se a něco si o problematice zjistěte. Kniha vám neposkytne všechny detaily probíraných oblastí.


Úvod K  napsání této knihy mě vedlo několik důvodů. Největší motivací pro mě bylo poskytnout vám pohled do  světa IT, který vám ve  škole nepředají, tedy jak takové prostředí IT vypadá, s  čím se setkáte a  co budete potřebovat za  znalosti. Pokud nechcete vypadat jako úplní začátečníci, musíte vědět, jak to v takovém IT chodí.

Také, jak jsem již zmínil v  předmluvě, vám chci poskytnout podklady pro výběr směru, kterým se ve  své kariéře vydáte.

Informace se vám snažím poskytnout maximálně stručně, nejedná se o žádné slohové cvičení, tedy cílem je vysvětlit si základy. Pokud vás nějaká problematika zaujme, je potřeba ji nastudovat v nějaké detailní publikaci přímo na ni zaměřené. Mimochodem obsahem knihy jsou také doporučení pro studium a informace o podkladech.



Jak být úspěšný Na úvod si pojďme projít to nejdůležitější, tj. jak být úspěšný. Považuji za  nezbytné ukázat vám nejprve klíčové principy a až poté doplnit technické znalosti.

Tuto kapitolu si přečtěte pozorně, jsou to hlavní informace,

které vám chci předat. Postup jsem formoval do  podoby kroků, které se mi během let osvědčily jak během mé praxe, tak během vzdělávání ostatních členů týmů. Krok 0: Než začneme Často se setkávám s  dotazem studentů a  začátečníků, co mají dělat, aby jednou byli dobře placenými profesionály. Na  základě odpovědí jsem sestavil desatero, které vám pomůže dojít do vytouženého cíle:

1. Zvolit si technologii, která je fi nančně dobře placena,

a plně se jí věnovat.

2. Být aktivní a  neodkládat studium této technologie

na druhou kolej.

3. V  práci být pro-aktivní, neodmítat úkoly, nestěžovat si,

naopak navrhovat zlepšení.

4. Nastudovat si minimum projektového řízení, například

Prince2. Jakmile dostanete na starost svůj první projekt,

tak vám manažerské znalosti velmi usnadní jeho průběh

(v případě neúspěchu nemusíte dostat druhou šanci).

5. Rozšiřovat si obzory mimo IT, například bestsellery z na

kladatelství zaměřených na management.


Chci uspět v IT14

6. Vytvořit si síť kontaktů, nejlépe na dané technologii, kte

ré mohou pomoci v  budování kariéry (například účast

na konferencích).

7. Udržovat si přehled o technologických novinkách.

8. Nebát se ptát a komunikovat, pomoc od jiného odborní

ka ještě nikoho nezabila.

9. Slušné vystupování.

10. Mírná arogance a dostatečné sebevědomí.

Tyto cíle je potřeba mít na  paměti během svého rozvoje.

Pojďme se teď podívat na ideální cestu detailně. Krok 1: Vybrat si dobře placenou oblast Popravdě, ze začátku pro mě bylo překvapením slýchat dotazy, jaká IT povolání jsou dobře placená. Myslel jsem si, že každý má alespoň minimální představu o  technologiích a jejich potenciálu v businessu. Bohužel, není to pravda. Tak vlastně vznikla myšlenka sepsat tuto knihu.

Ale zpět k výběru. Výběr dobře placené pozice provedete

jednoduše. Najděte si server s  pracovními nabídkami, kde je možno zadat minimální požadovaný plat, zadejte 100 000 a  máte vhodné nabídky. Klasickým příkladem takového serveru je Jobs.cz. Pak už jen práce v duchu desatera.

Zpět na  zem, reálně nepočítejte, že se z  vás stane dobře

placený profesionál za  rok. Na  dobrou práci potřebujete nějaké zkušenosti a  praxi. Navíc, nejlepší zkušenosti získáte během realizace konkrétních projektů. Většinou trvá minimálně 3 roky, než se dostanete k něčemu pořádnému. Navíc


Jak být úspěšný 15

i ty 3 roky jsou úspěch, nebo spíše možná štěstí. Jinak řečeno, zajíce v pytli nikdo nekoupí, musíte mít reference.

Dále vám radím, než se do  konkrétní oblasti pustíte, zevrubně si ji prostudujte, není zrovna dobré po 3 letech zjistit, že to není pro vás. Raději uvedu rovnou několik technologií, se kterými se nebudete mít špatně: SAP, Java, Oracle, BI, .NET. Níže v této knize jsem popsal většinu profesí, tím vám doufám, usnadním výběr. Krok 2: Vytvořit si plán osobního rozvoje Základem úspěchu je uvědomit si skutečnost, že bez cíle se nikam nedostanete. Každý z nás má nějakou představu o své ideální budoucnosti. Takové cíle si stanovíme ve  chvílích zasnění, při cestě do  školy, do  práce, doma u  televize nebo v  autosalonu... Málokdo si tyto cíle umí následně pohlídat, pravidelně je rozvíjet a udělat něco pro to, aby se splnily.

Moje oblíbená pomůcka je plánovací horizont. Osobně si cíle stanovuji na 3 měsíce, 1 rok a 3 roky. Vrátíme-li se k IT, tak se koncept dá aplikovat na jakoukoliv činnost i profesní rozvoj. Uvedu příklad, jak může vypadat:

 Do tří měsíců si chci najít místo ve společnosti, která se

věnuje problematice, co mě zajímá.

 Do jednoho roku získám certifi kát v technologii, kterou

se chci živit, zároveň se zkusím dostat na projekt, který

tuto technologii využívá.

 Do tří let chci být špičkovým odborníkem v technologii,

na  kterou jsem certifi kován, minimálně jednou budu


Chci uspět v IT16

prezentovat své znalosti na  konferenci. To vše proto,

abych se mohl ucházet o dobře placené místo.

Tato jednoduchá struktura vám poskytne směr a navrhne cestu k cíli.

Drobná poznámka: Lidé obecně mají velmi často tendence zapomínat na svá předsevzetí, proto je vhodné si tyto cíle napsat a v měsíčních cyklech osvěžovat. Krok 3: Naplnit osobní rozvoj Po  tom, co si stanovíte cíle, je potřeba se k  jejich dosažení vzdělávat, tedy naučit se to, po čem je poptávka. Jednoduché, ale účelné. Tyto zkušenosti vám nikdo nevezme. Znalosti vám poskytnou základ pro práci v prostředí, do kterého míříte.

A jak na to? Na školu nespoléhejte. Tam vás naučili (naučí) pouze všeobecné odborné základy. Je potřeba se vydat cestou cíleně zaměřených zdrojů informací. V dnešní době existuje nepřeberné množství kvalitních knih, jsou dostupné v  každém knihkupectví, většinou v  češtině (nebo v  extrémních případech v  angličtině). Navíc v  dnešní době není problém objednat si knihu přes Amazon z  Německa. Dodání je většinou do druhého dne. Dále doporučuji zapojit se do odborných skupin, můžou být čistě virtuální, jako třeba diskusní fóra nebo spolky, které vás zdarma naučí něco nového. Stačí se porozhlédnout, určitě nějakou najdete (WUG, PMI). Takové spolky pracují na  principu Networkingu, o  čemž se dočtete dále v této knize.


Jak být úspěšný 17

Hlavně se v  práci nebojte proniknout do  oblasti, kterou ještě nezvládáte, většina společností snahu ocení a rádi vám pomohou v dalším rozvoji. Z praktického hlediska je pro ně levnější vychovat si své vlastní odborníky.

Nicméně nezapomínejte, že co se naučíte praxí, to už vám nikdo nevezme a  už to také nikdy nezapomenete. Budete sami vědět, co vám zafungovalo a co byla chyba. Krok 4: Osvojit si důležité vlastnosti Dobrého zaměstnance v IT charakterizuje několik vlastností. Pokud chcete uspět, osvojte si je.

Dobrý člen týmu je pro-aktivní, problémy se snaží řešit i přes překážky. Řekl vám někdo, že to není možné realizovat? Prozkoumejte řešení sami ve  svém volném čase. Najdete-li řešení, zvýší se vaše cena a vážnost ve skupině. Nadřízení se rádi pochlubí úspěchem svého podřízeného na poradě jakéhokoliv stupně.

Buďte v  práci spolehliví, zaveďte si v  práci jednoduchý princip evidence úkolů. Budete vědět, co právě máte dělat, co je ve frontě, a můžete bleskově argumentovat na případné dotazy. Já osobně využívám princip úkolů v  MS Outlook, na soukromé pak GTasks (podívejte se na metodu organizace práce GTD – Getting Th ings Done).

Buďte reprezentativní. Ano, je to klišé, ale základní pravidla bontonu vás v očích nadřízených posouvají o krůček dále. Zdravíte po příchodu do místnosti? Chodíte do práce slušně oblečeni? Podržíte dveře, výtah? Prohodíte pár slov se sekretářkou? Chodíte na obědy s kolegy? Ne? Pak je něco špatně.


Chci uspět v IT18

Choďte včas, každého čas něco stojí, snažte se, ať se na vás nečeká.

Znejte jména kolegů a obchodních partnerů. Představí se vám najednou 5 lidí? Stačí někoho poprosit, aby vám jména ostatních připomenul, a poznamenejte si je. Krok 5: Zvládnout pohovor Pokud jste ještě neprošli vaším prvním pracovním pohovorem nebo jste před každým pohovorem nervózní, tak je dobré si uvědomit skutečnost, že „Ten, co vede pohovor, je také jenom člověk“. Člověk se stejnými problémy jako vy, který prošel úplně stejným pohovorem, a pravděpodobně se ptá na věci, na které se jej také někdo ptal.

Prvním pravidlem úspěchu každého pohovoru je zjistit si,

co daná pozice vyžaduje, a  na  to se připravit. Dále je bezpodmínečně nutné znát společnost, ve  které chcete pracovat. Není nic horšího, než při základním dotazu na portfolio produktů zarytě mlčet. Další pravidla vycházejí z  bontonu, na pohovor se chodí včas, s  výjimkou závažných problémů (jako je vaše smrt apod.) Nestíháte, musíte dát v  předstihu vědět, nejlépe hned, jakmile to víte. Lidé neradi čekají, ale pokud o  tom ví alespoň 30 minut předem, přizpůsobí se. Na pohovor se dostavte slušně oblečeni, po příchodu pozdravit, nemít ruce v  kapsách, nehrát si s  čímkoliv, jako je propiska, prsty atd. Nezapomeňte na vypnutý mobilní telefon!

Jedna rada na  závěr, k  pohovoru se musíte postavit jako k  formální schůzce se vzdáleným známým, který se vás bude ptát na osobní informace a kde nemusíte být nervózní.


Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné

verze je možné v elektronickém obchodě společnosti eReading.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist