

sleva
Kniha:
Cesty městem
Autor:
Markéta Braun Kohlová
Podtitul: O racionalitě každodenního cestování

Nakladatelství: | » Slon |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2012 |
Počet stran: | 280 |
Rozměr: | 197,0x151,0x16,0 mm |
Úprava: | ilustrace, mapy |
Vydání: | Vyd. 1. |
Skupina třídění: | Doprava |
Hmotnost: | 0,349kg |
Jazyk: | česky |
Vazba: | Brožovaná bez přebalu lesklá |
Datum vydání: | 201211 |
Nakladatelské údaje: | Praha, Sociologické nakladatelství (SLON), 2012 |
ISBN: | 978-80-7419-099-5 |
EAN: | 9788074190995 |
Ukázka: | » zobrazit ukázku |
Autorka se ve své knize zabývá otázkou volby dopravního prostředku, kterou považuje za zásadní v rámci studia mobility. Nachází dva důvody, proč se zabývat každodenním cestováním. Tím prvním je, že jednotlivci žijící v současné době ve velkých západních městech stráví cestováním velké množství času a vynaloží na ně mnoho finančních prostředků. Druhým důvodem jsou negativní dopady dopravy v podobě každodenního pohybu velkého množství jednotlivců na vzhled moderních měst a městské společnosti. Kniha využívá závěry původního výzkumu realizovaného v letech 2008 a 2009 v českých městských aglomeracích.
Autorka se ve své knize zabývá otázkou volby dopravního prostředku, kterou považuje za zásadní v rámci studia mobility. Nachází dva důvody, proč se zabývat každodenním cestováním. Tím prvním důvodem je, že jednotlivci žijící v současné době ve velkých západních městech stráví cestováním velké množství času a vynaloží na ně mnoho finančních prostředků. Druhým důvodem jsou negativní dopady dopravy v podobě každodenního pohybu velkého množství jednotlivců na vzhled moderních měst a městské společnosti. Volba dopravního prostředku se v této knize zkoumá jak z perspektivy statistické, tak behaviorální. Velkou heterogenitu jednání různých společenských skupin autorka v knize systematizuje s pomocí typologie aktérů a odlišných sfér racionality, které se u nich při volbě dopravního prostředku dominantě projevují. Vytvoření takové systematizace je nezbytné pro určení klíčových faktorů nárůstu a poklesu individuální automobilové dopravy a případnou identifikaci motivačních či regulačních mechanismů, které mohou být účinné při omezování rostoucího objemu automobilové dopravy. Díky vytvořené typologii dominantních sfér racionality je analýza volby dopravního prostředku, předkládaná v závěru knihy, zároveň příkladem testování různých konceptů sociologické teorie. Kniha využívá závěry původního výzkumu realizovaného v letech 2008 a 2009 v českých městských aglomeracích. Východiska výzkumu byla formulována na základě diskuse o tom, nakolik je možné každodenní volbu dopravního prostředku, a tedy značně rutinní chování, považovat za racionální a jako takové ho zkoumat. Výzkum pak kombinoval kvalitativní a kvantitativní sociologickou analýzu. (o racionalitě každodenního cestování)
dojížďka do zaměstnání – sociologické aspekty

Rákoczyová, Miroslava; Trbola, Robert
Cena: 227 Kč