načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Čeština v afázii: teorie a empirie - Eva Flanderková

Čeština v afázii: teorie a empirie
-16%
sleva

Kniha: Čeština v afázii: teorie a empirie
Autor: Eva Flanderková

Monografie "Čeština v afázii: teorie a empirie" se zabývá otázkami na pomezí lingvistické afaziologie, psycholingvistiky a neurolingvistiky. Jde o první původní monografii ... (celý popis)
Titul doručujeme za 3 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  210 Kč 176
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
5,9
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Karolinum
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 157
Rozměr: 23 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vydání první
Skupina třídění: Patologie. Klinická medicína
Jazyk: česky
Vazba: kniha, brožovaná vazba
Téma: lingvistická afaziologie
Datum vydání: 01.04.2019
ISBN: 9788024642468
EAN: 9788024642468
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Monografie "Čeština v afázii: teorie a empirie" se zabývá otázkami na pomezí lingvistické afaziologie, psycholingvistiky a neurolingvistiky. Jde o první původní monografii zaměřenou na empirický výzkum rodilých mluvčích češtiny s afázií, která nenechává stranou ani diskusi o naléhavých teoretických otázkách.

Teoretická část seznamuje čtenáře s problematikou afaziologie na pozadí současných přístupů kognitivní vědy a zabývá se historií zkoumání afatických poruch a jejich typologií. Dále uvádí psycholingvistické modely produkce a porozumění řeči, vysvětluje pojem agramatismus a přináší přehled základních neurozobrazovacích metod.

Empirická část je věnována výzkumu češtiny afatických mluvčích. Autorka představuje soubor osmi experimentálních studií, které zkoumají produkci a porozumění řeči (úlohy zaměřené na pojmenování substantivem a slovesem, spojování slov s obrázky, sémantickou kategorizaci substantiv, kategorizaci sloves podle valence, aktuální členění větné). Zmiňuje přitom i úskalí, na která experimentátor při realizaci výzkumu naráží. Přestože primárním zkoumaným jazykem je čeština rodilých mluvčích, je v knize nastíněna i problematika jiných jazyků. Usouvztažnění výsledků všech provedených experimentů přináší závěrečná diskuse.

Svým komplexním zaměřením může být monografie užitečná nejen pro čtenáře se zájmem o lingvistiku a psychologii, ale i logopedii či neurovědu. (teorie a empirie)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Téma publikace je rozkročeno mezi několik oborů, v

nichž vedle lingvistiky mají významné místo

zejména neurovědy.

Práce je dobře koncipována, rozdělena klasickým

způsobem do dvou částí: teoretické a experimentální

; každá z nich je podrobně vnitřně členěna.

Teoretická část svědčí o tom, že autorka se v

afaziologii i v širších vědních kontextech velmi

dobře orientuje. Problematika, o které referuje, je

obsáhlá a mimořádně spletitá, odborná literatura

bohatá. Problematiku afázií řadí doktorandka do

širšího kognitivněvědního kontextu, vykládají na

pozadí dvou respektovaných modelů zpracování

jazyka. Značnou pozornost věnuje klasifikaci afázií,

různým přístupům ke klasifikaci a problémům s tím

spojeným; jako lingvistka klade důraz na povahu

jazykového deficitu jako důležitého kritéria třídění.

Autorka nenechává stranou úvahy o mnohých

otevřených otázkách, stejně jako o nesouladu v

hodnocení a interpretaci afatických jevů, ke kterým

mezi badateli dochází. Zmiňuje úskalí, která

experimentální výzkum afázií provázejí. Teoretickou


část práce lze považovat za zdařilý učební text;

srozumitelný a přehledně členěný výklad uvádí

čtenáře do základů afazilogie, její historie,

nejdůležitějších témat a metod zkoumání i

lingvistických aspektů problematiky.

Experimentální část přináší po úvodním představení

pacientů popis a zhodnocení souboru experimentů.

Orientaci čtenáři usnadňuje v zásadě stejná stavba

všech oddílů: Předchozí studie, Výzkumné otázky a

cíle, Stimulační materiál a postup, Pacienti a

kontrolní osoby, Výsledky, Diskuse, Shrnutí.

Kapitoly 7-9 jsou zaměřeny na jazykové deficity v

lexikální rovině, na zpracování vztahu mezi zvukem

a významem při produkci a porozumění a na

kategorizaci; předmětem zkoumání jsou substantiva

a slovesa. Autorka tu na českém materiále ověřuje

poznatky získané jinými odborníky na materiále

jiných jazyků (zejména angličtiny) a výsledky uvádí

do vztahu k typu afázie testovaných pacientů.

Kapitola 10 se zabývá nadvětnou syntaxí, resp.

aktuálním členěním výpovědi (dále AČ).

Autorka předkládá obsahově bohatý, kultivovaný


výklad afaziologické problematiky, důsledně uvádí

prameny, ze kterých čerpá. Dotýká se i jedné ze

zásadních otázek, zda zpracování jazyka v mozku je

doménově specifické, resp. do jaké míry. Jako

lingvistka se nepouští do spekulací, uvádí do

souvislosti poznatky z neurověd. Dala si velkou

práci s přehledným popisem experimentů a jejich

výsledků, v diskusích uplatnila poznatky z odborné

literatury, zařadila vlastní kvalifikované úvahy i

četné drobnější postřehy.

Z recenzního posudku: Prof. Dr. Barbara Mertins




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist