načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Cesta na popraviště 2 - Vladimír Šindelář

Cesta na popraviště 2
-14%
sleva

Kniha: Cesta na popraviště 2
Autor:

Obraz justice na evropském kontinentu od středověku až po nepříliš vzdálenou minulost přibližuje Vladimír Šindelář souborem příběhů nejen ze sousedního Německa či revoluční ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: XYZ
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2014-07-01
Počet stran: 280
Rozměr: 145 X 235 mm
Úprava: 329 stran : ilustrace , 1 mapa, portréty, 1 plán, faksim.
Vazba: vázaná s pap. potahem s lam. přebalem
Doporučená novinka pro týden: 2013-10
ISBN: 9788073887599
EAN: 9788073887599
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Obraz justice na evropském kontinentu od středověku až po nepříliš vzdálenou minulost přibližuje Vladimír Šindelář souborem příběhů nejen ze sousedního Německa či revoluční Francie, ale i z Anglie, Itálie, států Pyrenejského poloostrova či skandinávských zemí. Příběhy lidských osudů z celé Evropy zaznamenávají nejen okolnosti skutků, průběh událostí a způsoby exekucí, zobrazují také postoj společnosti a její cit pro obsah slova spravedlnost. (příběhy z Evropy)

Předmětná hesla
* 12.-19. století
Hrdelní soudnictví -- Evropa -- 12.-19. stol.
Popravy -- Evropa -- 12.-19. stol.
Kati -- Evropa -- 12.-19. stol.
Související tituly dle názvu:
Láska ve stínu popraviště Láska ve stínu popraviště
Francková Zuzana
Cena: 171 Kč
Drakobijec - moja cesta (2. vydanie) Drakobijec - moja cesta (2. vydanie)
Domes Marek, Hajkovský Juraj
Cena: 188 Kč
Vladimír Preclík Vladimír Preclík
Preclík Vladimír, Zhoř Igor
Cena: 387 Kč
Cesta ke sportu 2 Cesta ke sportu 2
Kojzar Petr
Cena: 112 Kč
Cesta k zjednotenému kozmu Cesta k zjednotenému kozmu
Lobotka Vladimír
Cena: 278 Kč
Zákazníci kupující knihu "Cesta na popraviště 2" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

13

POPRAVIŠTĚ

SLADKÉ FRANCIE

F

rancie, krásná země s  množstvím historických památek, není jen pravlastí vytříbené kuchyně, dobrého vína a oděvní kultury, ale je také zemí bohatých a dramatickýchdějin. Po několik století udávala tón evropské politice a na jejím území se prolnuly mnohé lidské osudy, na nichž lze dobředokumentovat, jak spletité mohou být cesty lidského života.Vyberme z  těch dramatických příběhů francouzských dějin alespoň některé.

Na  počátku dvanáctého století vznikl v  Jeruzalémě jeden

z  největších a  nejmocnějších křesťanských rytířských řádů

ve dvanáctém a třináctém století, templářský řád Pauperescommilitones Christi templique Salomonici – Chudí rytíři Krista

a  Šalomounova chrámu, rytíři templu (lat. templum = posvátný okrsek, chrám, shromaždiště). Sídlili na  hradě postaveném

na troskách Šalomounova chrámu, zajišťovali bezpečnostpoutníkům, kteří z  přístavu Jaffa putovali do  Jeruzaléma. Později


CESTA NA POPRAVIŠTĚ

14

se účastnili křižáckých tažení. Spojovali dvě vlastnosti, nutné

k vojenskému řemeslu: pohrdání nebezpečím a odřeknutí sepohodlí a  vymožeností světa. V  porovnání s  johanity, pozdějšími

maltézskými rytíři, kteří se původně starali zejména o nemocné

poutníky, byli templáři bojovný, aktivní řád. Vždy byli povinni přijmout boj, nehledět na  protivníkovu přesilu, nevydat nic

z  toho, co měli chránit, vítěze nesměli žádat o  milost, rovněž

nesměli dávat výkupné. Nikdy neodpočívali, nesměli přestoupit

do jiných, tedy méně přísných řádů.

V bitvě na nich často záležel konečný výsledek. V méně šťastných chvílích neváhali, okázale přitom pohrdajícevlastní smrtí. Například roku 1250 v  bitvě u  egyptského města Mansúry, v  níž byl poražen a  zajat francouzský král Ludvík IX. řečený Svatý, templáři tvořili přední voj Francouzů, a když mladý a zbrklý hrabě d’Artois nedbal jejich dobřemíněných rad a pronásledoval nevěřící až do města, cítili senatolik vázáni povinností, že ho následovali a byli do jednoho pobiti.

Oddaný, statečný a  užitečný řád měl největší možná privilegia. Templáře směl soudit pouze papež, byl však příliš daleko, a tak se na něj obracel jen málokdo. Ve sporech směli býti svědky, natolik se jim důvěřovalo. Nemuseli platit cla, daně ani mýtné a stali se velmi bohatým řádem. Zájemců o členství v řádu bylo mnoho, ale výběr byl velmi přísný, papež Inocenc III. považoval za čest, že se mohl stát přidruženým členem řádu, zatímcofrancouzský král Filip Sličný o přijetí žádal marně.

15

POPRAVIŠTĚ SLADKÉ FRANCIE

Václav Hollar (1607–1677): Velmistr templářů. Nedatovaná rytina z archivu

univerzity v Torontu

CESTA NA POPRAVIŠTĚ

16

Když křížové výpravy skončily, velmistr Jacques de Molay

přesídlil do Francie, kde měli templáři nejvíce statků. Jejichstře

diskem se stal palác Temple v Paříži, v okolí žili služebníci řádu,

jeho přátelé a  sympatizanti. Vznikla městská čtvrť, která tvoři

la celou třetinu tehdejší Paříže. Řádové domy měly právo azylu,

čehož využil král Filip Sličný roku 1306, když ho pronásledoval

Templářští rytíři. Kresba v romantickém pojetí 19. století

17

vzbouřený lid. Pařížský Templ byl střediskem řádu a  konala se

zde zasedání generální kapituly, na níž závisely provinciePortu

galsko, Kastilie a Leon, Aragon, Mallorca, Německo, Itálie,Apu

lie, Sicílie, Anglie a Irsko. Věž z roku 1222 stála ještě v době Velké

francouzské revoluce, byla v ní vězněna královská rodinaa Lud

víka XVI. odtud v kočáře vezli na popraviště.

Poté co templáři odešli ze Svaté země, začala odumírat jejich

vojenská činnost a mnozí členové řádu se začali věnovathospo

dářským cílům, přesněji – hromadění majetku, třebaže pozdější

představy o  pokladech řádu byly nepochybně zveličené. Dolo

ženo však je, že král Filip Sličný si od  templářů půjčoval velké

sumy. Když pak u  nich v  roce 1306 našel azyl před vzbouřený

mi poddanými, zřejmě měl možnost jejich poklady spatřit; rytíři

Templářská citadela v Paříži; ve velké věži byla za Francouzské revoluce vězněna

královská rodina

POPRAVIŠTĚ SLADKÉ FRANCIE

CESTA NA POPRAVIŠTĚ

18

byli příliš důvěřiví, ale  také hrdí a  před králem nic neskrývali.

Pravděpodobně tehdy Filipa Sličného ovládlo pokušení. Měl sice

mnoho peněz, ale potřeboval víc. Vítězství u Mons-en Puelle ho

přivedlo málem na  mizinu, byl donucen vzdát se vlámské části

Flander, musel odvolat nové daně, proti kterým se bouřilipodda

ní v Normandii, Židé už byli ze země vyhnáni. Majetek templářů

se mu takřka přímo nabízel, navíc krále dráždili tím, že tvořili

Král Filip IV. Sličný (1268–1314)

19

stát ve  státě, královské moci nepodléhali, soudit je mohl pouze

papež. Navíc vzdoropapež Kliment V. (vl. jm. Bertrand de Goth,

arcibiskup v  Bordeaux), sídlící v  jihofrancouzském Avignonu,

byl pod silným francouzským vlivem, z této strany se Filip Sličný

nemusel ničeho obávat. Tak se stalo, co se dalo čekat (jako by se

potvrdilo, že pátek třináctého nepřináší nic dobrého):

V  pátek 13. října 1307 byl velmistr Jacques de Molay zatčen

a s ním sto čtyřicet templářů, kteří právě dleli v Paříži. Dalšíde

sítky pozatýkali v celé Francii. Úder to nebyl nečekaný, a templáři

Velmistr Jacques de Molay (1243/4–1314)

POPRAVIŠTĚ SLADKÉ FRANCIE

CESTA NA POPRAVIŠTĚ

20

o něm nemohli nevědět, ve své pýše však stále věřili, že král setakového činu neodváží. Filip se ale ještě téhož dne osobně dostavil

do Templu, nechal sem dopravit svou pokladnici a přivedl armádu

úředníků, kteří začali sepisovat inventář. Touto konfi skací sez krále stal boháč. Panovníkovo chování také naznačovalo, že templáři

jsou již odsouzeni a je nemyslitelné, aby je soud osvobodil. Také

nemůžeme tvrdit, že následující soudní jednání nebylozmanipulované. Templáře postupně obvinili z popírání Ježíše Krista,plivání na kříž, sodomie, tajného spolku s ďáblem, pokusů sesaracénskou magií, z orientálních pověr. Sice není vyloučeno, že některé

zvyky a pověry blízkého Východu templáři skutečně praktikovali,

zejména v době, kdy tam žili, ale celkově má obžaloba pečeťnáboženské nesnášenlivosti. Soud obžalované obvinil z takovýchzločinů, aby v žádném případě osvobozeni být nemohli.

Papež Kliment V. zákrok nepodporoval, ale ani se proti němu nepostavil, cítil se zavázán, papežská tiára se na jeho hlavě octla z velké části i díky francouzskému králi.

Uvězněné templáře vyslýchali na  mučidlech, neváhali použít velmi kruté a  méně obvyklé způsoby. Jeden z  vyslýchaných byl například pověšen za genitálie, rytíř Bernard Dugué de Vado, kterému drželi nohy nad žhavým uhlím, při pozdějším soudním jednání ukazoval dvě kosti, které mu vypadly z pat. Nelze sedivit, že mnozí templáři včetně velmistra de Molaye zločiny proti Kristu přiznali. Papež posléze projevil snahu uspořádat církevní inkviziční proces a templáři začali hromadně odvolávat, copředtím na mučidlech přiznali. Král však svou kořist už nepustil.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist