načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Český jazyk v kostce pro SŠ - Pavel Kantorek; Marie Sochrová

  > > > > Český jazyk v kostce pro SŠ  

Kniha: Český jazyk v kostce pro SŠ
Autor: ;

Chystáte se k maturitním zkouškám? Neváhejte a pořiďte si učebnici, která přehledně shrnuje veškerou středoškolskou látku z českého jazyka. Nejoblíbenější doplňková učebnice ...
Titul je skladem 3ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  152
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
rozbalVýhodné poštovné: 69Kč
rozbalOsobní odběr zdarma
Doporučená cena:  179 Kč
15%
naše sleva
5,1
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » FRAGMENT
Rok vydání: 2017-01-01
Počet stran: 224
Rozměr: 165 x 235 mm
Úprava: 224 stran : ilustrace
Vydání: 2. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
Umístění v žebříčku: 132. nejprodávanější kniha za poslední měsíc
ISBN: 9788025309506
EAN: 9788025309506
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Chystáte se k maturitním zkouškám? Neváhejte a pořiďte si učebnici, která přehledně shrnuje veškerou středoškolskou látku z českého jazyka. Nejoblíbenější doplňková učebnice připraví každého studenta nejen k maturitní zkoušce, ale i k přijímacím zkouškám na vysokou školu. (pro střední školy)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Pavel Kantorek; Marie Sochrová - další tituly autora:
Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ Čítanka I. k Literatuře v kostce pro SŠ
Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie
Cena: 117 Kč
Čítanka II. k literatuře v kostce pro střední školy Čítanka II. k literatuře v kostce pro střední školy
Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel
Cena: 126 Kč
Čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ Čítanka IV. k Literatuře v kostce pro SŠ
Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie
Cena: 152 Kč
Dějepis I. v kostce pro SŠ Dějepis I. v kostce pro SŠ
Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel; Mikulcová, Sylvie
Cena: 126 Kč
Literatura v kostce pro SŠ Literatura v kostce pro SŠ
Lockerová, Jiřina Beinstein; Sochrová, Marie; Kantorek, Pavel; Housková, Milada
Cena: 126 Kč
Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ
Kantorek, Pavel; Sochrová, Marie
Cena: 152 Kč
Jak přežít doktora - P. Kantorek Jak přežít doktora
Kantorek, Pavel
Cena: 67 Kč
 
Zákazníci kupující knihu "Český jazyk v kostce pro SŠ" mají také často zájem o tyto tituly:
Matematika Sbírka úloh pro SŠ -- Výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy Matematika Sbírka úloh pro SŠ
Janeček, František
Cena: 130 Kč
Fyzika 1 pro střední školy -- +CD Fyzika 1 pro střední školy
Lepil, Oldřich; Hýblová, Renata; Bednařík, Milan
Cena: 146 Kč
Sbírka úloh z matematiky -- pro SOŠ, SOU a nástavbové studium Sbírka úloh z matematiky
Hudcová, Milada; Kubičíková, Libuše
Cena: 245 Kč
Chemie pro čtyřletá gymnázia - 1.díl Chemie pro čtyřletá gymnázia
Mareček, Aleš; Honza, Jaroslav
Cena: 146 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

110
Český jazyk v kostce pro SŠ
111
ZÁPOR (NEGACE)
vyjadřuje negaci, popření celé věty nebo její části
věty mohou být kladné – kladný postoj mluvčího ke skutečnosti (většina vět)
záporné – záporný postoj mluvčího ke skutečnosti (prohlášení neexistence, neplatnosti, nemožnosti)
a) zápor větný = popření celé věty
prostředky:
„ určitým slovesem se záporkou ne-: Dopis jsem nedostal. Petr není kuřák.
„ zápornými zájmeny, zájmennými příslovci + určité sloveso záporné: Nikdo to neviděl. Nic nechtěl.
„ využitím záporky ani: Neozval se ani hlásek.
popření obecné – vztahuje se na všechny případy: To nikdo neviděl.
částečné – popírá se jen část možností: Někdo to neviděl. Někde to nebylo vidět.
b) zápor členský – popření obsahu některého větného členu, části věty (ne, nikoli) Zdrželo se to ne mou vinou (nikoli mou
vinou).
PopřeníZápor Vyjádření záporu Příklady
obecnévždy větný záporné sloveso + záporný
zobecňující výraz
Nikdo to neví.
Nenajdeš to v žádné knize .
obecné popření, popírá se
vlastnost celé věty
částečnévětný záporné sloveso, ostatní
výrazy kladné
Někdo to neví. Tam jsem nebyl.
Bratr není zdráv .
za neplatný se prohlašuje jen
případ výslovně označený
členskýkladné sloveso + záporný
člen větný
Ne každý to ví.
Má to domů ani ne pět minut.
slovnísloveso s popřením významu Tvářil se nevlídně.
Má neobratné prsty .
„ členský zápor místo větného: Ne každý to ví. (= Každý to neví.), Ne všechno, co se třpytí, je zlato. (= Všechno, co se třpytí,
není zlato.)
„ částečný větný zápor ve významu záporu obecného: z kladné věty Všichni žáci výkladu dobře porozuměli.
popření obecné: Nikdo z žáků výkladu dobře neporozuměl. Žádný žák výkladu dobře neporozuměl. Ani jeden žák výkladu
dobře neporozuměl.
popření částečné: Všichni žáci výkladu dobře neporozuměli. (= jen někteří porozuměli)
„ kombinace částečných záporů ­ záporná vlastnost se ruší, výsledný smysl je kladný, ale s jiným zabarvením
(ve srovnání s obyčejným kladem) = litotes: Nejsem s tím nespokojen. (zápor větný + slovní) = Jsem s tím spokojen.
Nemohl neuznat, že jsem měl pravdu. (zápor větný + členský)
Vedl si nikoli neobratně. (zápor členský + slovní)
„ stupňování záporu a zdůraznění, zesílení
zdůrazňující slova, zvl. příslovce, spojky ani, vůbec, nikterak
Naprosto nepochybuji o zdárném konci. Nemám z práce nejmenší (pražádnou) radost.
Ani já tu nezůstanu (spojka ani je v záporných větách místo spojky i)
„ rušení záporu – setkají-li se ve větě různé druhy záporu: Zpráva nebyla nepříjemná.
„ záměna kladu a záporu
ve zdvořilé řeči – formální zápor: Nedáte mi (Nedal byste mi) jídelní lístek?
ve vzrušené řeči – formální klad: Jen mi sem přijď! (= Nechoď sem) = výhrůžka
„ záporka ne- ve tvarech s dvěma příčestími: Nebyl by odešel. – Byl by neodešel.
„ spojka aniž – má schopnost popření celé věty, sloveso po ní je v kladné podobě (neklade se už žádný záporný výraz);
Byli jsme také u vás, a nikdo nám nic neřekl ­ Byli jsme také u vás, aniž nám někdo něco řekl.
Odešel a ani se neomluvil. ­ Odešel, aniž (by) se omluvil.
(vznik spojky aniž: spojka a + záporka ni + zesilovací že)
„ v české větě může být několik záporů: Nikdo nikdy nikomu nic neřekl. (× jiné, zvláště neslovanské jazyky)
„ větný a členský zápor mění význam výpovědi: Nenos cukr ani mouku. Přines cukr, ne mouku.
STAVBA VĚTY JEDNODUCHÉ, VĚTNÉ VZTAHY
Věta jednoduchá
„ má jen jednu základní skladební dvojici ve větě dvojčlenné (podmět + přísudek) Celý den padal sníh.
nebo jeden základní větný člen, a to přísudek, jde-li o větu jednočlennou Stále celý den sněžilo.
„ vyjadřuje jednu myšlenku
věta holá – obsahuje jen holé základní větné členy Slunce svítilo. Sněží.
věta rozvitá – má alespoň jeden základní větný člen rozvitý Zářivé slunce svítilo celý den. Stále hustě sněží.
část podmětová část přísudková
Malá Věrka a Honzík od sousedů || trhali včera u potoka žluté blatouchy.
věta jednoduchá, rozvitá, oznamovací, dvojčlenná
Syntaktické vztahy
jsou vztahy mezi slovy = větnými členy ve větě, nebo mezi
větami v souvětí i v souvislém textu
syntaktická (skladební) dvojice = dvě slova, která k sobě
ve větě mluvnicky (formálně) i významově patří (tvoří ji
většinou člen řídící a člen závislý)
Cvičení
1. Z následujících kladných vět tvořte věty záporné ve významu
obecného (úplného) záporu: Při práci byl zručný a rychlý. Mám
pro všechny dost času. Vždycky jsme si vzpomněli na den jeho
úmrtí. Měli jsme jistě mnoho příležitostí k práci. Někde jsem
o tom slyšel.
2. Jaký význam mohou mít následující věty? Rozlište popření obecné
a částečné, zápor větný, členský a slovní, případně rušení záporu:
To není možné. To je nemožné. To není nemožné. Nikdo určitě
nemlčel. Nic ho nezaujalo. Všechno ho nezaujalo. Ne všechno
ho zaujalo. Něco ho znepokojilo. Ne vždy se mi to povede.
Vždycky se mi to nepovede. Nikdy se mi to nepovede.
3. V následujících větách kombinujte zápory, aby věty měly význam
kladný. Jak se nazývá tato kombinace záporů, kdy se zápor ruší?
Jedná upřímně. Film byl zajímavý. Je sympatický. Jsem s tím
spokojen. Je to možné.
4. Místo příkazů uveďte zákazy a všimněte si změny ve vidu sloves:
Otevřte všechna okna. Nad tím se musíte zamyslet. Opiš si úkol
od kamaráda. Sedni si do první lavice.
5. Posuďte rozdíl mezi otázkami. Liší se významově? Které jsou
zdvořilejší, se záporem nebo bez záporu? Můžete mi podat jídelní lístek?
Nemůžete mi podat jídelní lístek? Podal byste mi jídelní lístek?
Nemohl byste mi podat jídelní lístek?
Část podmětová = část věty dvojčlenné,
která vyjadřuje původce činnosti; tvoří ji
všechna slova, která rozvíjejí podmět
Část přísudková = část věty dvojčlenné, která
vyjadřuje činnost, stav ap., tedy to, co se podmětu
přisuzuje; tvoří ji všechna slova, která rozvíjejí
přísudek
poznámka
nné,
ří ji
VH t
osv upM b
ž
SSP
AtAt Adt Adl
At
O
+=
Skladba – syntax






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2017 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist