načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Československé vojenské letecké odznaky - Jiří Sehnal; Radek Palička

Československé vojenské  letecké odznaky

Elektronická kniha: Československé vojenské letecké odznaky
Autor: ;

Bez přehánění je možné tvrdit, že s touto knihou se dostává do rukou zájemců o československé vojenské letectví a zejména o faleristiku skutečný unikát. Shromáždit, zobrazit a ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  577
+
-
19,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 286
Rozměr: 25 cm
Úprava: ilustrace (některé barev.), portréty, faksim.
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-4791-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Monografie představuje oděv v širších souvislostech, komplexní pohled na odívání v jeho vzhledu a střihu, jeho funkci a užití, v období protektorátu. Publikace členěná podle typologie oděvu umožňuje propojení konkrétních oděvů s konkrétními příležitostmi, ke kterým byl oděv určen. Zachycuje to, co móda na stránkách časopisů předepisovala, to, co se opravdu nosilo nejen na ulicích (např. herečky L. Baarová, A. Mandlová, Z. Kabátová, prezident Beneš a paní Hana Benešová). Zabývá se změnami módních linií, střihů, technickými novinkami v materiálech, ale též zaznamenává dějinné události v Protektorátu Čechy a Morava. Využívá archivní fotografické sbírky, fotografie dochované z osobních pozůstalostí.

Popis nakladatele

Bez přehánění je možné tvrdit, že s touto knihou se dostává do rukou zájemců o československé vojenské letectví a zejména o faleristiku skutečný unikát. Shromáždit, zobrazit a popsat československé resp. české a slovenské vojenské letecké odznaky od první světové války až po rok 1992 resp. současnou dobu, zařadit je do historických souvislostí a přiřadit k nim velké množství archivních a fotografických podkladů, je opravdu úctyhodný výkon. Jistě to ocení nejen naši i zahraniční sběratelé (popisky jsou i v angličtině), kteří budou mít všechny potřebné informace pěkně po kupě, ale poslouží zároveň jako manuál i muzejníkům, odhadcům a pracovníkům aukčních síní. A v neposlední řadě z ní budou čerpat zájemci o historii letectva u nás, o jeho průkopníky, válečné letce i jejich poválečné následovníky.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jiří Sehnal; Radek Palička - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

LETECKE•ZNAKY


letecke_odznaky.indb 1 10/5/13 3:19 PM

e,11--/F-•Z3


GRADA PUBLISHING

ČESKOSLOVENSKÉ

9české & slovenské 9

VOJENSKÉ

LETECKÉ ODZNAKY

Jiří Sehnal

Radek Palička

letecke_odznaky.indb 3 10/5/13 3:19 PM

CESKOSLOVENS Id

* ćeskć 8c slovenskć *

VOJENS Id

LETECId O DZNAKY

jiff Sehnal

Radek Palićka

GRADA PUBLISHING


Jiří Sehnal, Radek Palička

Československé vojenské letecké odznaky

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 5352. publikaci

Odpovědná redaktorka Danuše Martinová

Grafická úprava a sazba Q point

Fotografie odznaků: sbírka autorů

Počet stran 240

První vydání, Praha 2013

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.

© Grada Publishing, a.s., 2013

Cover Design © Grada, 2013

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-4791-0 (tištěná verze)

ISBN 978-80-247-8839-5 (elektronická verze ve formátu PDF)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Autoři děkují za překlady do angličtiny a proofreading,

které provedli Stanislav Dudek a Chris Langley.

Upozorne'n1 pro ćtendi'e a użivatele ato knihy

Vśechna prdva vyhrazena. 2ddnd (Wsi- ato tis're'ra ii elektronickć knihy nesmi byt

reprodukovdna a s'll'ena v papirovć, elektronickć ii jinipodobibez padchoziho

pisemlaho souhlasu nakladatele. Neoprdvne'la uźiti ato knihy bude trestn'e stihdno.

Autoil dćkuji za pfeklady do angliainy a proofreading,

kterć provedli Stanislav Dudek a Chris Langley.

Jih Sehnal, Radek Pallaca

Ceskos1ovensk6 vojensk6 1eteck6 odznaky

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Prahonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 5352. publikaci

Odpovćdni redaktorka Danuk Martinova

Graficki aprava a sazba Q point

Fotografie odznaka: sbirka autora

Poćet stran 240

Prvnf vydinf, Praha 2013

Vytiskly Tiskirny Havlićkfiv Brod, as.

Grada Publishing, as., 2013

Cover Design © Grada, 2013

Ndzvy produktii, firem apod pouźia v knize mohou bjt ochrannjmi zndmkami

nebo registrovanpvi ochranqmi zndmkami piislub#ch vlastnz'kfi.

ISBN 978-80-247-4791-0 (tikćni verze)

ISBN 978-80-247-8839-5 (elektronicki verze ve formitu PDF)

OBSAH

ÚVODEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Poznámka: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

I. PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

II. POVÁLEČNÉ OBDOBÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

III. ČESKOSLOVENSKÉ ODZNAKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

a) Období 1923–1954 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

b) Období 1954–1968 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75

c) Období 1968–1992 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

IV. ČESKÉ ODZNAKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

V. SLOVENSKÉ ODZNAKY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

a) Období 1939–1945 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

b) Období 1991 – současnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .124

VI. VÝROBCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

VII. SBĚRATELÉ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163

VIII. DOSLOV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170

IX. PŘÍLOHY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171

letecke_odznaky.indb 5 10/5/13 3:19 PM

OBSAH

OVO D EM 7

Pozndmka• 8

I. PRVNf SVLTOVAVALKA 9

II. POVALECNE-, OBDOBf 16

III. CESKOSLOVENSKt ODZNAKY 27

a) Obdobi 1923-1954 27

b) Obdobi 1954-1968 75

c) Obdobi 1968-1992 90

CESKt. ODZNAKY 108

V. SLOVENSKt ODZNAKY 117

a) Obdobi 1939-1945 117

b) Obdobi 1991 — sou6asnost 124

VI. WROBCI 139

VII. SBERATELt 163

VIII. DOSLOV 170

IX. PRfLOHY 171

ČESKOSLOVENSKÉ VOJENSKÉ LETECKÉ ODZNAKY

6

Věnováno památce

odvážného válečného pilota

a

neúnavného bojovníka

za svobodné Československo,

kterým byl

Osvald Kostrba

(1922–2001)

letecke_odznaky.indb 6 10/5/13 3:19 PM

Ve'novdno pamdtce

odvdżne/ho vdlec'ne/bo pilota

a

nefinavne/bo bojovnika

za svobodne Ceskoslovensko,

kterjm byl

Osvald Kostrba

(1922-2001)

6

7

ÚVODEM

ÚVODEM

Byl jsem poctěn, když mě můj přítel Jirka Sehnal požádal o napsání několika slov na úvod této knihy. Byl jsem

zároveň i potěšen, že úkol, který si před několika lety s Radkem Paličkou vytkli, se jim konečně podařilo splnit a že

se nejen českým čtenářům dostává do ruky tak podrobná studie. A byl jsem konečně i velmi překvapen tím, o jak

rozsáhlou materii se vlastně jedná, i způsobem, s jakým si autoři s tématem poradili.

Zpracování zvoleného námětu prochází napříč hned několika odbornými disciplínami a od otázek ryzetechnic

kých pochopitelně končí u historie. Samotné sbírání odznaků není samoúčelné, ale samozřejmě jde oshromažďo

vání trojrozměrných artefaktů, střípků dějin, které provázely statečné průkopníky letectví, odhodlané vlastence –

válečné letce a konečně i jejich poválečné následovníky – na pohnuté cestě překotným a nezřídka tragickým právě

uplynulým stoletím.

Uznání si zaslouží především koncepce samotné knihy. Autoři se totiž neomezili jen na československé a české

vojenské letecké odznaky, ale byli si dobře vědomi i dalších souvislostí. Za pozornost stojí také zasvěcené pojednání

o puncování a dalším značení těchto odznaků, přičemž bez významu rozhodně nejsou ani informace o replikách

a padělcích.

Amatérští sběratelé, ale i pracovníci odborných institucí, zejména pak muzeí, ocení přehlednou důkladnost, se

kterou autoři uspořádali a zpracovali obrovské množství dosud nepublikovaných poznatků. Několikaletý původní

výzkum autorů přinesl své výsledky v podobě knihy, která nemá obdoby ať již u nás nebo v zahraničí. Můžeme si

jen přát, aby obdobným způsobem byly zpracovány i další dosud nepopsané úseky našich vojenských dějin.

Mgr. Jiří Rajlich

Vojenský historický ústav

letecke_odznaky.indb 7 10/5/13 3:19 PM

VODEM

OVODEM

Byl jsem poctćn, kdy'i mć mdj pritel Jirka Sehnal podal o napsani nćkolika slov na tivod tćto knihy. Byl jsem

zaroveii i potNen, e dkol, kter)'T si pied nćkolika lety s Radkem Palićkou vytkli, se jim konećnć podafilo spinit a

se nejen ćes4m 6tenal-dm dostiva do ruky tak podrobili studie. A byl jsem konećnć i velmi pfekvapen dm, o jak

rozsahlou materii se vlastnć jedni, i zpdsobem, s jalqrm Si autoli s tćmatem poradni.

Zpracovanf zvolendlo namćtu prochazi naprić hned nćkolika odborqmi disciplinami a od otizek ryzetechnic

k)'Tch pochopite1n6 kona u historie. Samotnć sbfrinf odznakd neni samodćelnć, ale samozfejm6 jde oshromaMo

vinf trojrozmćrqch artefaktd, str-fpkil dćjin, kterć provazely statećnć prdkopniky letectvf, odhodlanć vlastence —

valećnć letce a konećnć i jejich povalećnć nisledovniky — na pohnutć cestć pfekotqm a nezfidka tragickYrm pravć

uplynulyrin stoletim.

Uznani Si zasloLaf pfedevim koncepce samotnć knihy. Autoli se tota neomezili jen na 6eskoslovenskć a ćeskć

vojenskć leteck6 odznaky, ale byli si dobfe vćdomi i daNich souvislosti. Za pozornost stoji takć zasvćcenć pojednani

o puncovani a daFśfm znaćeni tćchto odznakd, pr-ićem'i bez qznamu rozhodnć nejsou ani informace o replikach

a padćlcich.

Amatćrki sbćratelć, ale i pracovnici odborOch instituci, zejrnćna pak muzei, oceni pfehlednou ddldadnost, se

kterou autoli uspor-adali a zpracovali obrovskć mmastvi dosud nepublikovanyrch poznatkil. Nćkolikalet)'T pilvodni

qzkum autord prines1 syć qsledky v podobć knihy, ktera nema obdoby ai ja u nas nebo v zahranićf. Mfaeme Si

jen prit, aby obdobqm zpdsobem byly zpracovany i dalśi dosud nepopsanć dseky naich vojens4ch dćjin.

7

Mgr. BH Rajlich

Vojenskfl historickfl tistav

ČESKOSLOVENSKÉ VOJENSKÉ LETECKÉ ODZNAKY

8

Poznámka:

Fotografie odznaků použité v této knize jsou v zásadě ve stejné velikosti jako originály, při jejich grafickém

zpracování však mohlo dojít k diferencím, a proto je nutné vycházet z údajů v tabulce u každé popisky. První číslo

znamená výšku odznaku v mm (měřeno na nejvyšším místě), druhé číslo pak udává šířku odznaku v mm (měřeno

na nejširším místě), třetí údaj představuje hmotnost zobrazeného odznaku v gramech (váženo bez odnímatelných

částí). Poslední číslice je sběratelský index získatelnosti odznaku. Ten vznikl jako průměr z údajů deseti současných

významných sběratelů, kteří nezávisle na sobě zobrazené odznaky hodnotili. Sama stupnice indexu je následovná:

1 – odznak je běžně dostupný

2 – odznak není běžně dostupný, ale většinou není obtížné jej získat

3 – odznak není běžně dostupný a může být problém jej získat

4 – odznak je sběratelsky vzácný

5 – rarita

Note:

All photographs of badges used in this book are basically to the same one-to-one scale as are the real ones, but

during the graphic process some small adjustments could be done so deciding are the size data given in a table to

each photo description. The first number indicates height of the badge in millimetres (measured at the highest

points), the second number is width in millimetres (measured at the widest points) and the third number means

weight in grammes (weighted without detachable parts). The last number is the index of collector’s availability.

This was created as an approximation of data provided by ten currently most eminent collectors who appraised the

depicted badges independently to each one. The index key is as follows:

1 – Generally available badge

2 – Badge not generally available, but obtaining will usually pose no problem

3 – Badge not generally available and obtaining could pose some problems

4 – Badge rare to collectors

5 – Top rarity

letecke_odznaky.indb 8 10/5/13 3:19 PM

CESKOSLOVENSKP,. VOJENSKP,. LETECKf, ODZNAKY

Poznimka:

Fotografie odznakd pou'iitć v tćto knize jsou v zisadć ve stejnć velikosti jako origindly, ph jejich grafickćrn

zpracovinf Vs'ak mohlo dojft k diferencfm, a proto je nutnć vychdzet z ddajd v tabulce u kal& popisky. Prvnf LA°

znamend v)Yslu odznaku v mm (ma-en° na nejvy's''s'im mist), druhć ćfslo pak udivd 's'ff-ku odznaku v mm (maeno

na neys'ilifm mfst6), tfetf ddaj pfedstavuje hmotnost zobrazenćho odznaku v gramech (vd'ieno bez odnfmatelqch

ćdstf). Poslednf aslice je sbćratels4 index ziskatelnosti odznaku. Ten vznikl jako prdmćr z ddajd deseti soućasqch

qznamqch sbćrateld, kteff nezdvisle na sobć zobrazenć odznaky hodnotili. Sama stupnice indexu je ndsledovni:

1 — odznak je banć dostupq

2 — odznak nenf banć dostupq, ale vćt's'inou nenf obtanć jej ziskat

3 — odznak nenf banć dostupq a mie b)'Tt problćm jej ziskat

4 — odznak je sbćratelsky vzdcm'T

5 — rarita

Note:

All photographs of badges used in this book are basically to the same one-to-one scale as are the real ones, but

during the graphic process some small adjustments could be done so deciding are the size data given in a table to

each photo description. The first number indicates height of the badge in millimetres (measured at the highest

points), the second number is width in millimetres (measured at the widest points) and the third number means

weight in grammes (weighted without detachable parts). The last number is the index of collector's availability.

This was created as an approximation of data provided by ten currently most eminent collectors who appraised the

depicted badges independently to each one. The index key is as follows:

1 — Generally available badge

2 — Badge not generally available, but obtaining will usually pose no problem

3 — Badge not generally available and obtaining could pose some problems

4 — Badge rare to collectors

5 — Top rarity

8


9

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA

I.

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA

Poté co vypukla světová válka, přicházeli Češi k letectvu nejprve jako příslušníci rakousko-uherské armády. Po

skromných začátcích došlo k velkému rozmachu této nejmladší zbraně a nakonec tvořili letci z českých zemí plnou

čtvrtinu početního stavu létajícího personálu rakousko-uherského letectva. Přesný počet se patrně nikdy nepodaří

zjistit, a to nejen pro neúplnost podkladů ve vídeňských archivech, ale hlavně proto, že rubrika „národnost“

v osobních spisech vojáků starého mocnářství prostě neexistovala.

Čeští letci sloužící u jednotlivých fliegerkompanií tedy z pochopitelných důvodů nenosili žádný „národní

odznak“, který by je odlišoval od ostatních, ale naopak na svých uniformách měli běžné kvalifikační odznaky

rakousko-uherského letectva, a to nejprve ve starším provedení s monogramem FJI (Franz-Josef I.), po změně

panovníka v roce 1916 pak s písmenem K (jako Karel), a dále v některých případech též odznaky jednotlivých

kompanií či frontů.

Obr. 1, 2

Odznaky pilota a pozorovatele rakousko-uherského letectva v pozdějším provedení pocházejí od známé firmy dvorního

dodavatele J. Zimblera z Vídně. Sbírka autorů.

Late version of the Austro-Hungarian Army Field Pilot Badge and General Flyer Badge (badge used by Observers, Gunners and

other flying personnel) produced by the court contractor company J. Zimbler of Vienna. Author’s collection.

letecke_odznaky.indb 9 10/5/13 3:19 PM

I.

PRVNI SVETOVA VALKA

Potć co vypukla svćtovi vilka, prichizeli Ce's'i k letectvu nejprve jako prislunfci rakousko-uherskć arm.dy. Po

skromqch zaćitcfch dogo k velkćmu rozmachu tćto nejmlad's'i zbranć a nakonec tvor-111 letci z ćesk)'Tch zemf pinou

ćtvrtinu poćetnfho stavu 16tajfcfho personilu rakousko-uhersk6ho letectva. Pfesq poćet se patrn6 nikdy nepodaff

zjistit, a to nejen pro nedpinost podkladd ve vfdedsk)'Tch archivech, ale hlavnć proto, e rubrika „ndrodnost"

v osobnfch spisech vojikd starćho mocnifstvf prostć neexistovala.

Cekf letci slou'ifcf u jednotliqch fliegerkompanif tedy z pochopitelOch diivodd nenosili WAVT „firodnf

odznak'', kter)'T by je odli'goval od ostatnfch, ale naopak na sqch uniformkh m611 136-inć kvalifkaćnf odznaky

rakousko-uherskćho letectva, a to nejprve ye stalifm provedenf s monogramem FJI (Franz-Josef 1.), Po zmćnć

panovnfka v roce 1916 pak s pfsmenem K (jako Karel), a dale v nćkter)‚Tch pi-fpadech tć odznaky jednotliqch

kompanif 61 frontd.

01)1-.1, 2

Odznaky pilota a pozorovatele rakousko-uhersk6ho letectva v pozdffśfm provedenr pochkejf od zRjrn6 firmy dvornfho

dodavatele J. Zimblera z Vrdn6. Sbfrka autor6.

Late version of the Austro-Hungarian Army Field Pilot Badge and General Flyer Badge (badge used by Observers, Gunners and

other flying personnel) produced by the court contractor company J. Zim bler of Vienna. Author's collection.

9


ČESKOSLOVENSKÉ VOJENSKÉ LETECKÉ ODZNAKY

10

Po vzniku zahraničních vojenských jednotek, vytvořených z přeběhlíků a Čechů žijících v cizině, se někteří jednotlivci

hlásili k letectvu, a to nejprve ve Francii a později i v Itálii, několik Čechů sloužilo v první světové válce i v letectvu

USA. V žádném z těchto dohodových států však nedošlo k vytvoření ryze národní letecké jednotky, jako tomu bylo

u pozemního vojska. Českoslovenští letci ani neměli žádný zvláštní odznak a svou kvalifikaci prokazovali pilotními

či jinými odznaky toho kterého státu, jehož uniformu nosili.

Obr. 3, 4

Odznaky francouzského pilota a pozorovatele, které byly zavedeny v roce 1916. Sbírka autorů.

French Pilot Badge and Observer Badge introduced in 1916. Author’s collection.

Obr. 4A

Kapitán Augustin Charvát v uniformě francouzského

letectva po návratu do vlasti v roce 1919. Francouzský

pilotní odznak nad klopou pravé kapsy a límcové

označení příslušníků francouzského letectva doplňují

na stejnokroji i prvky čs. legionářů ve Francii, a to malý

kovový legionářský odznak a nárameníky s nášivkou

opatřenou iniciály ČS. Repro sbírka autorů via Čejka.

Captain Augustin Charvát in French Air Force uniform

after returning to Czechoslovakia in 1919. French pilot

badge above right breast pocket and French Air Force

collar insignia are complemented by insignia of the

Czechoslovak Legion in France, i.e. small metal legionary

badge and shoulder boards with ČS initials. Copy

author’s collection via Čejka.

letecke_odznaky.indb 10 10/5/13 3:19 PM

CESKOSLOVENSKP,. VOJENSKP,. LETECKf, ODZNAKY

Po vzniku zahranićnfch vojenskych jednotek, vytvofenych z pfetalikil a Cechd'źijicfch v cizinć, se nćkteri jednotliwi

hUsili k letectvu, a to nejprve ve Francji a pozdćji i v ItiIii, nćkolik Cechd slou'iilo v prvni svćtovć vilce i v letectvu

USA. V 'iidnćrn z tćchto dohodovYch stitii vak nedogo k vytvor-eni ryze nirodnf leteck6 jednotky, jako tomu było

u pozemnfho vojska. Ceskoslovenkf letci ani nemćlidny zvliknf odznak a svou kvalifikaci prokazovali pilotnfmi

ći jinymi odznaky toho kterćho s6tu, jeho'ź uniformu nosili.

10

Obr. 3,4

Odznaky francouzsk6ho pilota a pozorovatele, kterć, byly zavedeny v roce 1916. Sbfrka autor6.

French Pilot Badge and Observer Badge introduced in 1916. Author's collection.

Obr. 4A

Kapitkl Augustin Char 4L v uniform6 francouzsk6ho

letectva Po nvratu do vlasti v race 1919. Francouzsk

pilotnf odznak nad klopou prav6 kapsy a Ifmcovć,

oznaćenr prfsluSnrk6 francouzsk6ho letectva dopIrlujr

na stejnokroji i prvky ćs. legion &C1 ve Francji, a to m*

kovoq legiongsky odznak a nramenrky s n8ivkou

opatrenou inici*CS. Repro sbfrka autor6 via Cejka.

Captain Augustin Charvt in French Air Force uniform

after returning to Czechoslovakia in 1919. French pilot

badge above right breast pocket and French Air Force

collar insignia are complemented by insignia of the

Czechoslovak Legion in France, i.e. small metal legionary

badge and shoulder boards with CS initials. Copy

author's collection via Cejka.


11

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA

Obr. 5, 6

Nášivky italského pilota a pozorovatele z I. světové války. Foto Langley. Sbírka d‘Angelo.

Italian Pilot and Observer bullion embroidered badges from WWI. Photo Langley. d’Angelo collection.

Obr. 6A

První velitel Leteckého sboru čs. armády setník Jindřich Kostrba, doprovázený dvěma čs. leteckými legionáři z Itálie těsně po

jejich příletu do vlasti dne 11. ledna 1919. Vlevo pilot četař Jindřich Brejla, vpravo pozorovatel rotmistr Mirko Dostál; na rukávu

jeho legionářské uniformy je patrná nášivka italského vojenského leteckého pozorovatele. Repro archiv NTM via Lukeš.

The first Commander of the Czechoslovak Army Air Corps – Captain Jindřich Kostrba accompanied by two aviation legionaries

from Italy, immediately after their return to Czechoslovakia on January 11

th

, 1919. On the left is pilot Sgt Jindřich Brejla and

to the right observer W/O Mirko Dostál. The bullion embroidered Italian air observer badge is discernible on the sleeve of his

legionary uniform. Copy from the NTM archive via Lukeš.

letecke_odznaky.indb 11 10/5/13 3:19 PM

Obr. 5, 6

N8ivky italsk6ho pilota a pozorovatele z L sv6tov6vlky. Foto Langley. Sbfrka d'Angelo.

Italian Pilot and Observer bullion embroidered badges from WWI. Photo Langley. d'Angelo collection.

Obr. 6A

Prvn velitel Leteck6ho sboru ćs. armkly setn fkJindrich Kostrba, doprovken dv6ma ćs. leteckOmi legion&i z Itjlie t6sn6 Po

jejich prfletu do vlasti dne 11. ledna 1919. Vlevo pilot ćetarJindrich Brejla, vpravo pozorovatel rotmistr Mirko Dostl; na rukvu

jeho legion&sk6 uniformy je patrn 1%ivka italsk6ho vojensk6ho leteck6ho pozorovatele. Repro archiv NTM via Lukeś.

The first Commander of the Czechoslovak Army Air Corps Captain Jindrich Kostrba accompanied by two aviation legionaries

from Italy, immediately after their return to Czechoslovakia on January llth, 1919. On the left is pilot Sgt Jindrich Brejla and

to the right observer W/0 Mirko DostR The bullion embroidered Italian air observer badge is discernible on the sleeve of his

legionary uniform. Copy from the NTM archive via Luke.

11

PRVNf SVETOVA VALKA


ČESKOSLOVENSKÉ VOJENSKÉ LETECKÉ ODZNAKY

12

Obr. 6B

Poručík Vladimír Černý v uniformě čs. legionáře z Itálie po návratu do vlasti na snímku z prosince roku 1919. Nad rukávovým

štítkem příslušníků čs. legií v Itálii má ještě našitý symbol letců – emblém okřídlené vrtule. Repro sbírka autorů via Čejka.

Lieutenant Vladimír Černý in the Czechoslovak legionary uniform from Italy after his return to Czechoslovakia in a photo

from 1919. An aviator’s symbol in the form of a propeller with wings is discernible above the sleeve’s legionary insignia.

Copy author’s collection via Čejka.

letecke_odznaky.indb 12 10/5/13 3:20 PM

CESKOSLOVENSKP,. VOJENSKP,. LETECKf, ODZNAKY

Obr. 6B

Porudk Vladimir Cerny v uniform 6 ćs. legion&e z Ulic, Po nvratu do vlasti na snimku z prosince roku 1919. Nad ruldvovym

'śtftkem prisluśnik6 ćs. legii v ItIii m jeśt6 na'śity symbol letc6 — embl6m okrfdlen6 vrtule. Repro sbirka autor() via Cejka.

Lieutenant Vladimir Cerny in the Czechoslovak legionary uniform from Italy after his return to Czechoslovakia in a photo

from 1919. An aviator's symbol in the form of a propeller with wings is discernible above the sleeve's legionary insignia.

Copy author's collection via Cejka.

12


13

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA

Jiná situace ovšem byla v Rusku. Na počátku roku 1918 se na Ukrajině setkáváme hned se dvěma leteckými

oddíly, kterým veleli bývalí rakouští letci – v Lubnech to byl por. Lev Melč a v čele Leteckého a automobilového

oddílu Československé armády (Aвиационный и автомобильный отряд чехословацкой армии) stál por.

Vlastimil Fiala. Po několika týdnech přinutila vojenská situace obě jednotky boji zmítanou Ukrajinu opustit

a stahovat se na východ, směr Vladivostok. Během transportu se oba oddíly spojily, ale postupně přišly o všechna

letadla a další výstroj.

Zatímco odzbrojení letci projížděli po železnici Sibiří, byl por. Melč v červnu 1918 postaven v Samaře do čela

improvizovaného leteckého oddílu, zřízeného u 1. Husovy divize, který po doplnění ruskými pilotyi pozorovateli dosáhl pozoruhodných výsledků. Již koncem roku se tento oddíl transformoval v Omsku na leteckou školu,

postupně vybavovanou novými letouny z americké dodávky a personálně doplněnou o letce, kteří doVladivostoku již dříve dorazili se skupinou por. Fialy. V krátké době bylo započato s intenzivním výcvikem. V září 1919

byla „Čs. letecká škola“ přesunuta do Nikolska Ussurijského, a v listopadu, kdy byly přes Vladivostok zahájeny

přesuny jejích příslušníků do vlasti, čítala na tři stovky mužů. Poslední legionářští letci opustili Vladivostok dne

10. ledna 1920.

Obr. 7, 8

Odznaky pilota a pozorovatele letectva USA z I. světové války. Sbírka Pandis.

U.S. Army Air Service Pilot and Observer badges from the time of WWI. Pandis collection.

Obr. 9, 10

Odznaky pilota a pozorovatele carského Ruska. Sbírka Alanen.

Imperial Russian Air Service Pilot and Observer badges. Alanen collection.

letecke_odznaky.indb 13 10/5/13 3:20 PM

Obr. 7, 8

Odznaky pilota a pozorovatele letectva USA z L sv6tov6 aky. Sbfrka Pandis.

U.S. Army Air Service Pilot and Observer badges from the time of WWI. Pandis collection.

Jin situace ovkm była v Rusku. Na pos6.tku roku 1918 se na Ukrajinć setkivime hned se dvćma leteclqrmi

oddily, kter)'Trn veleli b)'Tvali rakou's‚ti letci — v imbnech to byl por. Lev Mać a v ćele Leteckćho a automobilovćho

oddilu Ceskoslovenskć armidy (ABIlla111/10HHMA 1/1 aBTOM061/1/11DHMA OTIDAA MeXOCTIOBalAKOR apm1414) stM por.

Vlastimil Fiala. Po n6kolika tOnech prinutila vojens16 situace 0116 jednotky boji zmitanou Ukrajinu opustit

a stahovat se na qchod, smćr Vladivostok. Bćhem transportu se oba oddily spojily, ale postupnć prigly o vgechna

letadla a daPs'i v)'Tstroj.

Zatimco odzbrojeni letci projadćli po'ieleznici Sibiri, byl por. Mać v ćervnu 1918 postaven v Samare do ćela

improvizovanćho leteckćho oddilu, zrizenćho u 1. Husovy divize, kter)'T Po dopinćni rusk)'Tmi piloty ipozorovaten dosgrl pozoruhodqch v)'Tsledkil. Ja koncern roku se tento transformoval v Omsku na leteckou

postupnć vybavovanou nov)‚Trni letouny z americk6 dodivky a personMn6 dopin6nou o letce, kterf doVladivostoku ja drive dorazili se skupinou por. Fialy. V kr.t1(6 dobć było zapoćato s intenzivnim qcvikem. V ziff 1919

była „Cs. letec16. 'śkola" presunuta do Nikolska Ussurijskćho, a v listopadu, kdy były pies Vladivostok za4eny

presuny jejfch prisluS'nikd do vlasti, 6itala na tri stovky rnui. Posledni legiong-ki letci opustili Vladivostok dne

10. ledna 1920.

Obr. 9,10

Odznaky pilota a pozorovatele carsk6ho Ruska. Sbfrka Alanen.

Imperial Russian Air Service Pilot and Observer badges. Alanen collection.

13

PRVNf SVETOVA VALKA


ČESKOSLOVENSKÉ VOJENSKÉ LETECKÉ ODZNAKY

14

Obr. 10A

Improvizovaná a nepochybně v polních podmínkách vyrobená nášivka příslušníka

Samostatného leteckého oddílu 1. Československé střelecké divize „Husitské“

z roku 1918. Nachází se na ní zkratka I. ЧСГД, vytvořená z malých plechových

azbukových písmen, dále malý plechový emblém okřídlené vrtule, který v té době

na náramenících používali někteří příslušníci carského letectva, a červený látkový

emblém husitského kalicha. Sbírka Poláček.

The embroidered sleeve badge of the Separate Air Detachment of the 1

st

Czechoslovak

Rifle Division “Husitians” from 1918 was improvised and without doubt produced

under field conditions. On the badge there is an abbreviation I. ЧСГД which is created

from thin sheet metal Azbuka-alphabet characters, and a small sheet metal winged

propeller also used on shoulder boards by some members of the Imperial Russian Air

Service and the red fabric Husitian’s chalice. Poláček collection.

Obr. 10B

Major Vlastimil Fiala v uniformě čs. legionáře

z Ruska po příjezdu do vlasti na snímku z počátku

roku 1920. Uvedená uniforma anglického střihu

byla u čs. legií na Rusi nepředpisová, nicméně

tolerovaná, a krásně tak dokládá různorodost

používaných uniforem té doby. Na rukávu má

hodnostní štítek opatřený malým kovovým

emblémem vrtule, který symbolizoval nositelovu

příslušnost k leteckým jednotkám.

Repro sbírka Rajlich.

Major Vlastimil Fiala in the Czechoslovak legionary

uniform from Russia in a photo after his return to

Czechoslovakia early in 1920. Even in Russia this

English-style uniform was non-conforming to

regulations, but tolerated, and nicely shows the

diversity of uniforms used then. On the sleeve is

the rank grade patch with small metal propellor

emblem symbolising the holder’s membership in

the Air Corps. Copy from Rajlich collection.

letecke_odznaky.indb 14 10/5/13 3:20 PM

CESKOSLOVENSKP,. VOJENSKP,. LETECKf, ODZNAKY

Obr. 1 OA

I m provizovanj a nepochybn6 v poln fch podmrnkjch vyrobenj nivka prfsluśnfka

Samostatn6ho leteck6ho oddflu 1. Ceskoslovensk6 streleck6 divize „Husitsk6"

z roku 1918. Nachkr se na nr zkratka I. LICrEt, vytvorenj z małych plechovych

azbukovych pfsmen, djle maly plechovy embl6m okrfdlen6 vrtule, ktery v t6 dob6

na njramenrcfch poufvali nkterf prfsluśnrci carsk6ho letectva, a ćerveny ljtkovy

embl6m husitsk6ho kalicha. Sbfrka Polkek.

The embroidered sleeve badge of the Separate Air Detachment of the lst Czechoslovak

Rifle Division "Husitians" from 1918 was improvised and without doubt produced

under field conditions. On the badge there is an abbreviation LLICrEt which is created

from thin sheet metal Azbuka-alphabet characters, and a small sheet metal winged

propeller also used on shoulder boards by some members of the Imperial Russian Air

Service and the red fabric Husitian's chalice. Polkek collection.

14

Obr. 10B

Major Vlastimil Fiala v uniform 6 ćs. legionge

z Ruska po prfjezdu do vlasti na sn fmku z poćjtku

roku 1920. Uvedenj un iforma anglick6ho strihu

byla u ćs. legif na Rusi nepredpisovj, nicm6n6

tolerovanj, a krjsn6 tak dokljdj r6znorodost

poufvanych uniforem t6 doby. Na rukjvu rr.1

hodnostnf śtftek opatreny małym kovovym

embl6mem vrtule, ktery symbolizoval nositelovu

prfsluśnost k leteckym jednotkjm.

Repro sbfrka Rajlich.

Major Vlastimil Fiala in the Czechoslovak legionary

uniform from Russia in a photo after his return to

Czechoslovakia early in 1920. Even in Russia this

English-style uniform was non-conforming to

regulations, but tolerated, and nicely shows the

diversity of uniforms used then. On the sleeve is

the rank grade patch with small metal propellor

emblem symbolising the holder's membership in

the Air Corps. Copy from Rajlich collection.


15

PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA

Podle dochovaných svědectví měli přinejmenším příslušníci létajícího personálu „Čs. letecké školy“ zvláštní letecký

odznak, vyrobený ze stříbra místním zlatníkem na zakázku, na kterém byly použity jak letecké, tak husitské motivy.

Protože se však svědectví o podobě takového odznaku dost výrazně liší, je možné předpokládat, že odznaků bylo

více druhů, anebo že šlo o „výrobní“ varianty odznaku jednoho. Přes veškerou snahu se nepodařilo fotografii tak

zajímavého falerika do této publikace získat.

Několik zběhů z československých legii také působilo v nově se formujících oddílech rudého letectva a jeden

z nich, Karel Kuchařský, jenž působil jako pozorovatel u 1. leteckého saratovského pluku Rudé armády, byldekorován příslušným odznakem.

Obr. 11

Fotografie sovětského odznaku Karla Kuchařského z roku 1920. Repro Letectví a kosmonautika č. 11/1965.

Soviet badge of Karel Kuchařský on a photo from 1920. Copy from Letectví+kosmonautika issue No.11/1965.

letecke_odznaky.indb 15 10/5/13 3:20 PM

+

Obr. 11

Fotografie sov6tsk6ho odznaku Karla Kucharsk6ho z roku 1920. Repro Letectvf a kosmonautika ć. 11/1965.

Soviet badge of Karel Kucharsky on a photo from 1920. Copy from Letectvf-Fkosmonautika issue No.11/1965.

15

PRVNf SVETOVA VALKA

Podle dochovanych svćdectvi mćli pfinejmen'śim prislu'śnicilćtajiciho personilu „Cs. leteck6'śkoly" zvlakni leteclqr

odznak, vyrobeny ze stribra mistnim zlatnikem na zakizku, na kterćm były pou'iity jak leteckć, tak husitskć motivy.

Proto'ie se vak svćdectvi o podobć takovćho odznaku dost vYraznć lhi, je mo'inć pfedpoWdat, e odznakil było

vice ctruhiS, anebo'slo o „vYrobni" varianty odznaku jednoho. Pfes ve'slerou snahu se nepodafilo fotografii tak

zajimavćho falerika do tćto publikace ziskat.

Nćkolik zbćhil z ćeskoslovenskych legii takć p6sobilo v novć se formujicich oddilech rudćho letectva a jeden

z nich, Karel Kuchafsky, jen'i pilsobil jako pozorovatel u 1. leteck6ho saratovskćho 'Diuku Rudć armi.dy, byldekorovn pr-fslu'śnym odznakem.

ČESKOSLOVENSKÉ VOJENSKÉ LETECKÉ ODZNAKY

16

II.

POVÁLEČNÉ OBDOBÍ

Jen několik dnů po vyhlášení samostatného Československa byl založen Letecký sbor nového státu, v jehož čele stál

známý rakouský letec setník Jindřich Kostrba. První českoslovenští letci pochopitelně všichni pocházeliz rakousko

-uherské armády a v Praze, eventuálně v českých zemích byli v té době buď na dovolených, či ze služebních důvodů,

další přicházeli po zastavení bojů na frontách, ať už s pozemními transporty, nebo se svými letadly. V popřevratové

euforii si vojáci z uniforem odstraňovali rakousko-uherské vojenské symboly, zejména kokardy z čepic, které

byly nahrazovány stužkami v národních barvách. Letci si balonky na límcích ponechali, stejně jako rakousko

-uherské odznaky pilotů a pozorovatelů, individuálně však byly upravovány tak, že z nich byl odstraňován císařův

monogram, koruna a státní znak, někdy jen zakrytím červenobílou látkou, jindy více či méně zdařilým zbroušením,

nebo dokonce překrytím za použití jiného odznaku. Nařízení č. 434 a č. 434/I N.O. pres. ze dne 30. listopadu

a 11. prosince 1918 stanovila prozatímní zásady pro úpravu a nošení rakousko-uherských stejnokrojů včetně

některých odznaků. Podle těchto nařízení letci měli i nadále nosit kovový symbol balonu na výložkách a nově i na

čepicích. Konkrétní zmínka o tomto odznaku v nařízeních není, nicméně odznak samotný byl ve smyslu nařízení

chápán jako odznak příslušnosti ke speciálním oddílům – v tomto případě k Leteckému sboru.

Obr. 12

Kresba upraveného odznaku rakousko-uherského leteckého pozorovatele, kdy císařský monogram byl překryt amatérsky

vyvedeným lvem a rakousko-uherský státní znak byl přetažen látkovou stužkou v národních barvách. Kresba S. Pokorný.

A drawing of the modified Austro-Hungarian General Flyer Badge. The amateurishly created Czech lion was superimposed

over the Imperial monogram and the Austro-Hungarian coat of arms was covered up by a fabric ribbon in the Czechoslovak

national colours. Drawing by S. Pokorný.

letecke_odznaky.indb 16 10/5/13 3:20 PM

POVALECNE OBDOBI

Jen nćkolik dnd Po vyhlikni samostatnćho Ceskoslovenska byl zalo'ien 1,etec4 sbor novćho sttu, v jeho'i ćele

znni)'T rakous4 letec setnfk Jindfich Kostrba. Prvnf 6eskosloven'śti letci pochopitelnć Vs'ichni pochizeli zrakousko

-uhersk6 armidy a v Praze, eventuilnć v 6esk)‚Tch zemfch byli v tć dobć bud na dovoleqch, 6i ze slu'iebnich ddvodd,

daNi prichzeli po zastavenf bojd na frontkh, ai u s pozemnfmi transporty, nebo se sqmi letadly. V popfevratovć

euforii si vojki z undo= odstrańovali rakousko-uherskć vojenskć symboly, zejmćna kokardy z ćepic, kterć

byly nahrazovany stu'źkami v nirodnich barvkh. 1,etci si balonky na limcich ponechali, stejnć jakorakousko

-uherskć odznaky pilotd a pozorovateld, individuilnć v's'ak byly upravoviny tak, e z nich byl odstraiiovin cisar-dv

monogram, koruna a sttni znak, n61(dy jen zakrytim 6ervenobilou Utkou, jindy vice 6i mćnć zdaf4m zbrouknfm,

nebo dokonce pfekrytim za pou'iiti jinćho odznaku. Nafizeni ć. 434 a 6. 434/1 N.O. pres. ze dne 30. listopadu

a 11. prosince 1918 stanovila prozatimni zisady pro tipravu a nokni rakousko-uhersk)2ch stejnokrojd vćetnć

nćkter)‚Tch odznakil. Podle tćchto nafizeni letci mćli i nadile nosit kovoq symbol balonu na qlo'ikich a novć i na

6epicich. Konkrćtni zminka o tomto odznaku v nafizenich neni, nicmćnć odznak samotO byl ve smyslu nafizeni

c114.n jako odznak prislu'śnosti ke specWnim oddildm — v tomto pr-ipadć k Leteckćmu sboru.

Obi% 12

Kresba upraven6ho odznaku rakousko-uhersk6ho leteck6ho pozorovatele, kdy cfsarsky monogram byl prekryt amat6rsky

vyvedenym Ivem a rakousko-uhersky sttrlf znak byl pretaźen Itkovou stuźkou v nrodnrch barvkh. Kresba S. Pokorny.

A drawing of the modified Austro-Hungarian General Flyer Badge. The amateurishly created Czech lion was superimposed

over the Imperial monogram and the Austro-Hungarian coat of arms was covered up by a fabric ribbon in the Czechoslovak

national colours. Drawing by S. Pokorny.

16

17

POVÁLEČNÉ OBDOBÍ

O něco později začali přicházet letci legionářští, a to jak z Francie, tak i z Itálie či Ruska. Ti pochopitelně hrdě nosili

kvalifikační letecké odznaky těchto zemí, zatímco proti používání, byť upravených odznaků rakousko-uherských,

se zvedla vlna kritiky, a to nejen v armádě, ale i ze strany tisku. Setník Kostrba se pokoušel prosadit nošení jednotně

upravených rakousko-uherských odznaků a také vyznamenání cestou oficiální, ale narazil na příkré odmítnutí,

neboť politická situace v nově konstituované republice nebyla takovému řešení příznivě nakloněna. Definitivně bylo

nošení odznaků rakousko-uherského původu, ať již upravených nebo v původní podobě, v celé armádě zakázáno

výnosem č. 1203/VIII/2 ze dne 20. dubna 1919, který byl uveřejněn ve Věstníku Čs. MNO, část 24, článek 605 ze

dne 23. května 1919. A tak sloužili bývalí rakousko-uherští letci v nové armádě bez kvalifikačních odznaků, zatímco

jejich kolegové z legií své odznaky používat mohli.

Výzbroj a výstroj nově vzniklé československé armády byla v té době značně nejednotná, navíc letectvo bylo

stále jakousi popelkou, což se projevilo např. tím, že ani nový stejnokrojový předpis z roku 1919 nepočítal se

zvláštním označením pro letce, natož snad s odlišným stejnokrojem. Letci byli začleněni mezi technické vojsko,

se kterým měli společné tmavohnědé výložky. Na upravených, tzv. kolkovaných uniformách rakousko-uherského

původu, a to jak na výložkách, tak i na čepicích, letci zpočátku nosili rakousko-uherský odznak se symbolem

balonu. Po postavení leteckých setnin se ujal neoficiální zvyk nosit namísto symbolu balonu emblém letounu, jenž

byl ve výzbroji té které setniny. Tento neoficiální zvyk se následně přenesl i na nové čs. uniformy, které začaly být

používány v průběhu roku 1919. Setnin bylo na konci roku 1919 celkem sedm, postupně však zanikaly nebo byly

reorganizovány, jejich výzbroj i personální obsazení se měnily, a z uniforem letců postupně zmizely odznaky ve tvaru

letounů. Šlo o první ryze československý letecký odznak, byť neoficiální, který v letech 1919–1920 sloužil k určení

příslušnosti nositele k určité bojové jednotce. Výroba těchto odznaků zřejmě nebyla centrální, pravděpodobně se

jednalo o zakázky výrobcům v místě působení té které letecké setniny; známé je provedení těchto odznaků jak

celokovové, tak i ve formě nášivky.

Obr. 13

Upravený odznak rakousko-uherského leteckého pozorovatele z roku 1918. Císařský monogram ve štítu byl zbroušen,rakousko

-uherský státní znak překryt smaltovaným odznakem se symbolem českého lva. Odznak pochází z pozůstalosti pplk. Václava

Vlčka. Sbírka VHÚ.

Modified Austro-Hungarian General Flyer Badge from 1918. The Imperial monogram in shield was ground off and theAustro

-Hungarian coat of arms covered up with an enamel badge with the Czech lion. This badge is from the estate of Lieutenant

Colonel Václav Vlček. VHÚ collection.

letecke_odznaky.indb 17 10/5/13 3:20 PM

1 7

POVALECNR OBDOM

Obr. 13

Upraveny odznak rakousko-uhersk6ho leteck6ho pozorovatele z roku 1918. Cfsarsky monogram ve śtftu byl zbrouśen,rakousko

-uhersky sttn f znak prekryt smaltovanym odznakem se symbolem C'esk6ho Iva. Odznak pochkr z poz6stalosti ppłk. Vklava

VINa. Sbfrka VHO.

Modified Austro-Hungarian General Flyer Badge from 1 918. The Imperial monogram in shield was ground off and theAustro

-Hungarian coat of arms covered up with an enamel badge with the Czech lion. This badge is from the estate of Lieutenant

Colonel Vklav Vlćek.VHO collection.

O nćco pozdćji za6all pfichizet letci legionti, a to jak z Francie, tak i z Itilie 6i Ruska. Ti pochopitelnć haić nosili

kvalifikaćnf leteckć odznaky tćchto zemf, zatimco proti potaivinf, 11)4 upraveqch odznakd rakousko-uhers4ch,

se zvedla vina kritiky, a to nejen v armidć, ale i ze strany tisku. Setnik Kostrba se pokougel prosadit noknf jednotn6

upraveqch rakousko-uhers4ch odznakd a takć vyznameninf cestou oficiiInf, ale narazi' na pr-fkrć odmftnuti,

neboipolitick situace v novć konstituovanć republice nebyla takovćmu feenf pl-fznivć naklonćna. Definitivnć bylo

nokni odznakd rakousko-uhersk6ho pdvodu, a ja upraveqch nebo v pdvodnf podobć, v celć armidć zakizino

gnosem 6. 1203/VIII/2 ze dne 20. dubna 1919, kter)'T byl uver-ejnćn ve Vćstnfku Cs. MNO, ćist 24, 61inek 605 ze

dne 23. kvćtna 1919. A tak slotaili b)'Tvalf rakousko-uhergtf letci v novć armidć bez kvalifikaćnfch odznakd, zatimco

jejich kolegovć z legii syć odznaky potaivat mohli.

Wzbroj a gstroj novć vznik16 ćeskoslovenskć armidy była v tć dobć znaćnć nejednotni, navic letectvo bylo

stile jakousi popelkou, co 'i se projevilo nap. dm, e ani nog stejnokrojog pfedpis z roku 1919 nepoćftal se

zvliknfm ozna6enim pro letce, nato'i snad s odligqm stejnokrojem. Letci byli zaćlenćni mezi technickć vojsko,

se kter)'Tm mćli spolećnć tmavohnćdć v)'Thaky. Na upraveqch, tzv. kolkovaqch uniformich rakousko-uherskćho

pdvodu, a to jak na v)'Thakich, tak i na ćepicfch, letci zpoćitku nosili rakousko-uhers4 odznak se symbolem

balonu. Po postavenf leteck)'Tch setnin se ujal neoficiiinf zvyk nosit namfsto symbolu balonu emblćm letounu, jera

byl ve v)'Tzbroji tć kterć setniny. Tento neoficiilni zvyk se nislednć pfenes1 i na novć 6s. uniformy, kterć za6aly b)4

potaiviny v prdb6hu roku 1919. Setnin bylo na konci roku 1919 celkem sedm, postupnć Vs'ak zanikały nebo byly

reorganizoviny, jejich gzbroj i personilni obsazenf se mćnily, a z uniforem letcd postupn6 zmizely odznaky ve tvaru

letound. Slo o prvni ryze ćeskoslovens4 letec4 odznak, by neoficiiinf, kter)'T v letech 1919-1920 slotail k ur6enf

prislugnosti nositele k urćitć bojovć jednotce. Wroba tćchto odznakd zfejmć nebyla centrilnf, pravdćpodobnć se

jednało o zakizky v)2robcdm v mistć pdsobenf tć kterć leteckć setniny; znimć je provedenf tćchto odznakd jak

celokovovć, tak i ve formć

ČESKOSLOVENSKÉ VOJENSKÉ LETECKÉ ODZNAKY

18

Obr. 14, 15

33,02 17,52 1,35 3

Rakousko-uherský límcový odznak se stylizovaným balonem. Zlacená barva byla určena pro důstojníky, stříbřitá pro

poddůstojníky a mužstvo. Toto rozdělení pravděpodobně zůstalo i u Leteckého sboru. Sbírka autorů.

Austro-Hungarian collar badge with a stylised balloon, gilded version. The gilded version was appointed for officers and silver

version for non-commisioned officers and enlisted men. The same differentiation may have been used in the Czechoslovak Air

Corps. Author’s collection.

Obr. 15A

Upravený rakousko-uherský stejnokroj

používaný příslušníky Leteckého sboru

v období let 1918 a 1919. Odznak se

symbolem balonu byl na tomto stejnokroji

nošen jak na čepici, tak i na výložkách.

Repro sbírka autorů via Čejka.

Modified Austro-Hungarian uniform used

by the members of Czechoslovak Air Corps

in the years 1918 and 1919. The badge with

balloon was worn both on the cap and on

the collar. Copy author’s collection via Čejka.

letecke_odznaky.indb 18 10/5/13 3:20 PM

CESKOSLOVENSKP,. VOJENSKP,. LETECKf, ODZNAKY

Obr. 14,15

33,02 17,52 1,35

3

18

Rakousko-uhersky Ifmcovy odznak se stylizovanym balonem. Zlacen barva byla urćena pro d6stojnrky, strfbrit pro

podd6stojnrky a mu2stvo. Toto rozd6lenf pravd6podobn6 z6stalo i u Leteck6ho sboru. Sbfrka autor6.

Austro-Hungarian collar badge with a stylised balloon, gilded version. The gilded version was appointed for officers and silver

version for non-commisioned officers and enlisted men.The same differentiation may have been used in the Czechoslovak Air

Corps. Author's collection.

Obr. 15A

Upraveny rakousko-uhersky stejnokroj

pouźrvany prfsluśnfky Leteck6ho sboru

v obdobr let 1918 a 1919. Odznak se

symbolem balonu byl na tomto stejnokroji

nośen jak na ćepici, tak i na vyloźkkh.

Repro sbfrka autor6 via Cejka.

Modified Austro-Hungarian uniform used

by the members of Czechoslovak Air Corps

in the years 1918 and 1919. The badge with

balloon was worn both on the cap and on

the collar. Copy author's collection via Cejka.

19

POVÁLEČNÉ OBDOBÍ

Obr. 16, 17

23.90 38.50 1,58 4

Levá polovina nejrozšířenější varianty odznaku s emblémem letounu, vyrobená z lehké hliníkové slitiny. Odznak neměl žádné

připínání a na uniformu se přišíval. Přidána byla nepůvodní jehla. Nepodařilo se zjistit, zda se ve skutečnosti používaly obě

barevné úpravy tohoto odznaku, jako tomu bylo u odznaků se symbolem balonu, či jen zobrazené stříbrné provedení.

Sbírka autorů.

Left half of the most widely used variant of the badge with an aircraft emblem produced from light alluminum alloy. This badge

had no attachment fittings and was sewn upon the uniform. Non-original needle added to this example. It is not known if there

were two colour variants as with the balloon badge, or only the silver version depicted here. Author’s collection.

Obr. 18

Příslušníci Leteckého sboru na snímku z roku 1919 v upravených rakousko-uherských stejnokrojích s neoficiálními odznaky se

symbolem letounu. Repro sbírka Poláček.

Servicemen of the Czechoslovak Air Corps in the modified Austro-Hungarian uniforms with unofficial aircraft badges in a photo

from 1919. Copy Poláček collection.

letecke_odznaky.indb 19 10/5/13 3:20 PM

Obr. 16, 17

23.90 38.50

1,58

4

Lev polovina nejrozśfren6jśf varianty odznaku s embl6mem letounu, vyroben z lehk6 hlinfkov6 slitiny. Odznak nem61 2kIn6

pripfnnf a na uniformu se priśfval. Pridna była nep6vodn jehla. Nepodarilo se zjistit, zda se ve skutećnosti poufvaly ob6

barevn6 Opravy tohoto odznaku, jako tomu bylo u odznak6 se symbolem balonu, d jen zobrazen6 strfbrn6 provedenr.

Sbfrka autor6.

Left half of the most widely used variant of the badge with an aircraft emblem produced from light alluminum alloy.This badge

had no attachment fittings and was sewn upon the uniform. Non-original needle added to this example. It is not known if there

were two colour variants as with the balloon badge, or only the silver version depicted here. Author's collection.

0131%18

Prfsluśnrci Leteck6ho sboru na snfmku z roku 1919 v upravenych rakousko-uherskych stejnokrojrch s neoficUnrmi odznaky se

symbolem letounu. Repro sbfrka Polkek.

Servicemen of the Czechoslovak Air Corps in the modified Austro-Hungarian uniforms with unofficial aircraft badges in a photo

from 1919. Copy Polkek collection.

19

POVALECNR OBDOM



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist