načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Československé sajdkáry -- historie, vývoj, rozdělení, jízda - Marcel Malypetr

Československé sajdkáry -- historie, vývoj, rozdělení, jízda

Elektronická kniha: Československé sajdkáry
Autor: Marcel Malypetr
Podnázev: historie, vývoj, rozdělení, jízda

Publikace seznamuje s historií, konstrukcí, výrobci a jednotlivými modely sajdkár, jinak řečeno postranních vozíků k motocyklům. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  305
+
-
10,2
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2011
Počet stran: 170
Rozměr: 18 x 23 cm
Úprava: ilustrace (některé barevné), faksim.
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Dopravní prostředky
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2011
ISBN: 978-80-247-3663-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace seznamuje s historií, konstrukcí, výrobci a jednotlivými modely sajdkár, jinak řečeno postranních vozíků k motocyklům.

Popis nakladatele

Tato publikace je úplně první knihou u nás, která se jako hlavním tématem zabývá československými sajdkáry, jinak řečeno postranními vozíky k motocyklům. Tato, dnes již trochu zapomenutá vozidla, byla kdysi velice populární a mnoho našich rodičů a prarodičů na ně dodnes s nostalgií vzpomíná. Dnes už jsou převážně jen hobby záležitostí, ale i v dnešní přetechnizované době poskytují svým majitelům spoustu nevšedních zážitků.O čem všem se v knize dočtete? Nejdříve se podíváme trochu do historie, jak vlastně sajdkár vznikl, jaké jiné konstrukční varianty se nabízely, a pak jejich nepřeberné množství utřídíme a srovnáme do určitých kategorií. Řekneme si také něco z teorie sajdkáru, tzn. něco o jeho vlastnostech, o možnostech a o vlivu seřízení na jízdní vlastnosti. Pro ty, kteří to se sajdkáry myslí vážně bude určitě zajímavá kapitola o aktuálně platné legislativě nebo pár pouček pro jízdu se sajdkárou. (historie, vývoj, rozdělení, jízda)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Marcel Malypetr - další tituly autora:
Skútry Manet a Tatran -- historie, vývoj, technika, renovace Skútry Manet a Tatran
 (e-book)
Skútry Manet a Tatran -- historie, vývoj, technika, renovace Skútry Manet a Tatran
Československé motorarity -- dálníky, tříkolky, vozítka a jiné zajímavosti Československé motorarity
 (e-book)
Československé motorarity -- dálníky, tříkolky, vozítka a jiné zajímavosti Československé motorarity
 (e-book)
Skútr Čezeta -- renovace, údržba, opravy, technika - 2., rozšířené vydání Skútr Čezeta -- renovace, údržba, opravy, technika
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

;O`QSZ;OZg^Sb`

vSaY]aZ]dSaY{aOXRYt`g

VWab]`WSdÝd]X`]hR‹ZSXhRO

`Sb`]



Marcel Malypetr

Československé sajdkáry

historie, vývoj, rozdělení, jízda

Grada Publishing


Marcel Malypetr Československé sajdkáry Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@gradapublishing.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 4444. publikaci Odpovědná redaktorka Šárka Němečková Grafická úprava a sazba Grafické studio Hozák Počet stran 172 První vydání, Praha 2011 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2011 Cover & Layout Design © Ivan Hozák, 2011 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-3663-1

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.

Obsah

1 Úvod .......................7

2 Vznik sajdkáru ......... 13

3 Rozdělení ............... 19

Podle podvozků ..............19

Podle karoserií ...............24

4 Trochu teorie .......... 33

Geometrie podvozku ....... 33

Legislativa .....................39

5 Československé

sajdkáry ................. 43

Aero ............................45

Avion ............................48

B. A. F. .........................48

BD ...............................48

Čechie-Böhmerland ........49

ČZ ...............................51

Druzeta ........................53

ERA .............................55

Favorit ..........................58

Fousek .........................63

Grus ............................64

Chorovský .....................64

Itar ..............................64

JAC .............................65

Jawa ............................66

Jessy ...........................66

KBM ............................66

Kobras .........................66

Laurin & Klement ...........66

MC ..............................67

Motex ..........................68

Orion ............................71

Plicka ...........................73

Praga ...........................73

Premier ........................74

Procházka .....................77

Růžička .........................78

„S” ...............................78

Smrčka ........................79

Tachecí .........................79

TAP .............................81

Tatra ............................86

Tlustoš .........................87

Torpédo ........................88

Trnka ...........................88

Tůma ...........................88

Velorex .........................90

VOA .............................90

6 Velorex .................. 93

Jak to začalo .................93

Typová řada 560/561 ... 97

Typová řada 562 ..........110

Typová řada 700 ..........118

Typová řada 565 ..........122

Typová řada 563 ..........126

Montáž sajdkáru ..........129

7 Současnost

a budoucnost ....... 135

Kluby ..........................136

Firmy .........................137

Sport .........................145

Přívěsy .......................146

... a budoucnost? .........149

8 Jízda se sajdkárem 151

9 Závěr .................. 159

10 Barevná příloha ..... 165

Použitá literatura ............171

Poděkování ....................172



Postranní vozíky k motocyklům čili sajdkáry jsou takovou zajímavou kategorií vozidel. Kdysi byly pro určitou skupinu motoristů východiskem z otázky, jak dopravit víc osob, než kolik se jich vejde na sólo motocykl, za menší peníze než autem. Dnes už jsou v našich končinách převážně jen hobby záležitostí a rozdělují motorkářskou veřejnost na ty, kteří sajdkáry milují, a ty, kteří je nemohou vystát, nechápou, jak s nimi může někdo jezdit, považují je za něco, co u motocyklu překáží a jim samotným by bránilo v zatáčce dřít kolenem o vozovku. Doufám, že vy čtenáři patříte do té první skupiny. V dnešní době už není moc značek motocyklů, které by dodávaly přímo ze svých továren motocykly se sajdkáry. Většinou je to otázka montáže sajdkáru od specializované firmy. Jednou z firem, která dodává motocykly se sajdkárem, je firma Ural, která má i své zastoupení u nás. Právě od jejich dovozce jsem slyšel dvě velice zajímavá hesla týkající se sajdkárů.

1. Motocykl bez sajdkáru je nekompletní!

2. Pokud má jet na motocyklu více osob než jedna, musí

být připojen sajdkár!

Na toto druhé heslo si vzpomenu vždy, kdy kolem mě

projede silniční motorka s vysoko posazenou skrčenou

spolujezdkyní, která tam nahoře opravdu demonstruje

známé české pořekadlo „sedí jako vosa na bonbónu“.

Víte, jak se sedí v sajdkáru pohodlně?

Hned v úvodu se vám ale musím přiznat k tomu, že ne

jsem vyznavačem sportovní, agresivní nebo motocykl

ničící jízdy se sajdkárem. Nemám rád jízdu po dvou

kolech, nemám rád brody nebo jízdu „přes spojku“

v těžkém terénu, tak mi vy vyznavači těchto adrena

linových možností využití sajdkáru promiňte, že tyto

vlastnosti sajdkárů nebudu v knize nijak oslavovat ani

doporučovat.

Úvod

1


8 ČESKOSLOVENSKé SAJDKáRy

Možná je to efektní, když Louis de Funes jako četník ze Saint Tropez je vezen v sajdkáru jeptiškou, která při bláznivé jízdě urazí u sajdkáru kolo, takže jedou jen po dvou kolech u motocyklu, ale myslím, že pokud takto jezdíte a pokud by motocykl mohl mluvit, nepochválil by vás. Kdyby měl nohu, asi by vás nakopl. Ale ve filmu je to pochopitelné, tam se hraje na efekt. Nedivme se proto, že třeba i v seriálu Kobra 11 vidíme policisty pronásledující zločince na motocyklu se sajdkárem, a když potřebují projet úzkými dveřmi, přesedne spolujezdec ze sajdkáru na tandem motocyklu a řidič jedním pohybem ruky vyndá závlačku, čímž odpojí za jízdy sajdkár a oni pokračují nerušeně na motocyklu sólo (!!!). Divák jásá, je nadšen a platí. Už trochu méně chápu, když redaktor jednoho našeho motorkářského časopisu testuje motocykl Jawa 650 s Velorexem a jako vrchol svého testu předvádí jízdu po dvou kolech se spolujezdcem v sajdkáru, jezdí smykem po plochodrážním oválu nebo se asi pokouší o rychlostní rekord v jízdě po dvou kolech za běžného provozu. Myslím, že zrovna toto spojení motocyklu se sajdkárem není pro tyto „dětinské“ kousky vhodné a taky nevím, jestli někdo, kdo si zakoupí toto vozidlo v hodnotě přes 200 tis. Kč bude zkoušet jeho vlastnosti a výdrž na plochodrážním stadionu. Tak tyto extravagance od této knihy, prosím, nečekejte. Budeme se držet při zemi, a to se sajdkáry i obrazně, a budeme se sajdkárům věnovat z toho reálného pohledu běžného uživatele popř. veteránisty, který si svůj sajdkár hýčká stejně jako motocykl. Koupil jsem kdysi jednu takovou soupravu, kde měl sajd kár najeto výrazně méně kilometrů než motocykl, ke kterému byl připojen, protože předchozí majitel často sajdkár „šetřil“ jízdou po dvou kolech. A ten motocykl měl prodřený přední brzdový štít od brzdového bubnu,

jak bylo uložení předního kola extrémně axiálně namá

háno. Motocykl už montáží sajdkáru dostane pořádně

zabrat a jízda po dvou kolech je pro něj opravdu za hra

nicemi konstruktéry uvažovaného namáhání. Zkuste se

třeba zamyslet nad tím, jak moc se změní maximální

váha soupravy oproti motocyklu sólo, když k Jawě Pérák

připojíte sajdkár Motex s celkovou povolenou váhou

208 kg. O kolik procent se celková váha zvýší?

Třeba se mnou někteří z vás nesouhlasí, třeba je pro vás

motocykl spotřebním zbožím a jízdy se sajdkárem adre

nalinovým povyražením. Tak vám samozřejmě nemohu

ve vašem koníčku a počínání bránit, jen mohu doporu

čit tyto aktivity provozovat mimo běžný silniční provoz.

Do kritické situace se se sajdkárem dostanete, aniž byste

chtěli. Já se svými motocykly i sajdkáry rád vycházím „po

dobrém“ a hlavně považuji za zbytečné si k běžné údržbě

strojů, která je nejen finančně, ale i časově náročná, při

dávat ještě jako bonus další zbytečné práce a výměny dílů

kvůli několika „efektním“ kaskadérským výkonům popř.

po naprosto zbytečném brodění kousek vedle mostu.

Ve své první knize „Skútr Čezeta“ jsem se vám čtenářům

přiznal k tomu, že všem těmto mým sběratelským a spi

sovatelským aktivitám předcházela láska na první po

hled z mládí, kterou se stala Čezeta s Druzetou. A právě

od druzety už je to jen krůček k sajdkárům všeobecně,

takže jediným logickým a možným vyústěním těchto po

psaných skutečností je tato druhá kniha.

Jak vyplývá z jejího názvu, měla by se přednostně zabývat

sajdkáry československé výroby, ale snad nebude vadit, když

si pro určité příklady konstrukčních řešení zase odskočíme

někam do zahraničí. S postupem času ale také stále víc a víc

brázdí naše domácí silnice dovozové sajdkáry značek Dněpr

a Ural popř. jejich předchůdců. Snad proto neuškodí, když

i o nich padne v knize nějaké to slůvko. Ale teď už bych vám

rád přiblížil tuto knihu trochu podrobněji.

ÚVOD 9

Prvořadým důvodem vzniku sajdkárů byla doprava osob,

k jeho výrobě byl používán dostupný košíkářský materiál

a přitom musel bý schopen dopravit celou rodinu. Vážný

výraz řidiče svědčí o náročnosti ovládnání soupravy.

Když může sajdkár vozit lidi, může také vozit náklad, a tak

nákladní sajdkáry se staly velice populární a pod heslem „čím silnější motocykl, tím větší bedna“ bylo možno potkat na silnicích roztodivné soupravy.

Ovšem nebyli bychom to ani my lidé, abychom nedokázali

také ze sajdkárů udělat bojová vozidla, dostatečně rychlá, s dobrou průchodivotí terénem a poměrně velkou palebnou silou v případě montáže kulometu. ČESKOSLOVENSKé SAJDKáRy Takže nejdříve se podíváme tak trochu na prapůvod vzniku sajdkárů, na jejich konstrukci, přidáme k tomu trochu teorie a přehled kategorií sajdkárů, abychom si v tom udělali pořádek, i když, jak uvidíte, není to vůbec jednoduché. V další kapitole už to bude přehled československých sajdkárů podle abecedního pořadí výrobců, zahrnující více než stoleté období jejich výroby. Největšímu našemu výrobci sajdkárů Velorexu (dnes Velorexportu) budeme věnovat také jednu celou kapitolu. Určitě neuškodí ani pár řádků o specifických jízdních vlastnostech těchto krásných souprav, trochu se zamyslet nad „sajdkárismem“ v českých zemích v současné době a nepatrně nahlédnout do budoucnosti. A zbývá nám pár slov na závěr a také nějaké ty barevné obrázky, aby sajdkáry chytly za srdce i ty, kteří ještě váhají. Snad ještě na vysvětlenou k názvu knihy „Československé sajdkáry“. Převážná většina sajdkárů popisovaných v knize pochází z období Československa, proto si myslím, že tento název knize plně přísluší.

V dnešní době se už prakticky v soudobém filmu se sajd

kárem nesetkáme. A tak můžeme být rádi, když se nějaký

ten sajdkár objeví aspoň ve více či méně úspěšném televiz

ním seriálu odehrávajícím se v minulosti.

A jak něco jezdilo, tak hned přišli sportumilovní jedinci s ná -

padem začít s tím závodit. Závody sajdkárů se zpočátku

promítaly do všech motocyklových disciplín a samozřejmě,

že závody na okruzích byly jedny z nejatraktivnějších. 11ÚVOD Čím začít? Asi názvem. Sajdkár nebo jen krátce sajdkar (popř. sajdkára nebo zkráceně sajda) je vlastně fonetický překlad původního anglického slova „Sidecar“, které se běžně u nás v dřívějších dobách používalo. Doslovný překlad je ovšem v tomto případě „postranní vozík“, což asi tento druh vozidla nejlépe charakterizuje a toto označení je taky používáno v oficiálních dokumentech (zákony, vyhlášky, průkazy apod.). Dříve se velice často a zcela běžně užívalo pojmenování „motocykl s loďkou“, což určitě pramenilo z tvaru sajdkárů hlavně v meziválečném období. Ovšem nejenom loďkám byl sajdkár podobný, mohli jsme se setkat také např. s přezdívkou dřeváček, střevíček nebo pantoflíček, někdy i s přívlastkem „holandský“. Kromě těchto názvů se používala i pojmenování jako vozíček, kočárek nebo i drožka. Spolujezdci v sajdkáru se říkávalo „průvodčí“. V technickém popisu nového sajdkáru firmy Kobras mě zaujal jeho název „boční návěsný vozík“. Tady bych viděl analogii s názvoslovím „zadních“ přívěsných resp. návěsných vozíků k motocyklům. Ve své minulé knize o skútrech jsem se těmto vozíkům také trochu věnoval. Známý vozík PAv 40 je vozík návěsný, protože vlastně

potřebuje tahač, na který se navěsí a spočívá na něm

částí své váhy. To je obdoba sajdkáru. Zatímco dvouko

lový vozík Motex je přívěsný vozík, protože potřebuje

tahač jen jako zdroj síly, ale nespočívá na něm svoji

váhou. Takže tento nově vzniklý název má také určitě

své logické opodstatnění.

Ještě se podívejme přes hranice k našim německým sou

sedům. Tam je oficiální název sajdkárů „Seitenwagen“,

což je analogie původního anglického slova, ovšem ve

lice často je používáno označení „Motorrad-Gespann“,

což by se asi nejlépe přeložilo jak motocyklové „spře

žení“. Já myslím, že my pro potřeby této knihy vysta

číme s tím naším sajdkárem a že snad tím žádné jazyko

vědce neurazím ani nenadzvednu ze židlí.

Jak toto vozidlo vlastně vzniklo? Samozřejmě ze zcela

praktických důvodů, a to zvýšit užitnou hodnotu mo

tocyklu ve prospěch přepravy další osoby nebo třeba

nákladu. Je třeba si uvědomit, že dnešní běžné dvoj

sedlo u motocyklu bylo v tehdejší době pro dámy zcela

nepoužitelné, protože ve svých dlouhých nařasených

Vznik sajdkáru

2


14 ČESKOSLOVENSKé SAJDKáRy

a mnohdy několikavrstvých sukních nemohly na sedle za řidičem sedět. A ještě ke všemu konstrukce prvních motocyklových rámů vycházela z konstrukce kol, takže rámy byly poměrně slabé, a k tomu navíc běžel pod spolujezdcem celkem nebezpečně řemen k zadní velké řemenici. Zkoušely se různé varianty jako např. typ CD tzv. tandem (podobný dnešnímu dvoukolu) nebo sedačka nad předním kolem motocyklu, ale žádná z těchto variant zřejmě nikdy nevstoupila do síně slávy. Další možností pro převoz spolujezdce byl závěsný dvoukolový vozík za motocyklem, jehož praktické využití si však vzhledem k prašnosti tehdejších vozovek, rozstřiku oleje a kouřivosti motorů snad ani neumím představit. Tento vozík vymyslel Francouz Didiere, který svoji myšlenku propagoval úvodní jízdou z Trouville do Paříže za 9 hodin. Rozhodně bych ale tím spolujezdcem nechtěl být. Vozík byl připojen k motocyklu speciální spojkou na podsedadlovém rámu motocyklu. Jednou z dalších možností byla tříkolka nazývaná jako vozík předvěsný, kdy zadní část vozidla byla shodná s motocyklem a místo přední vidlice byla dvoukolová konstrukce se sedlem pro spolujezdce. Jejím vynálezcem byl opět Francouz jménem Chenard. Nevýhodou byl špatný výhled řidiče, kterému ve výhledu bránila hlava spolujezdce, a to v tehdejší době nebyla hlava v helmě, ale hlava dámy s bohatým účesem a širokým kloboukem ozdobeným vším možným. A nejen to, dámy svými širokými a dlouhými sukněmi značně bránily proudění vzduchu nutnému k chlazení motorů. Další nevýhodou byla značná zranitelnost spolujezdce při nehodě, který tvořil prakticky nárazovou plochu vozidla a který vlastně, řečeno dnešní terminologií, tvořil deformační zónu vozidla. Výhodou ovšem byla možnost komunikace se spolujezdcem během cesty a také jeho ochrana před prachem. U firmy L&K se tento předvěsný vozík doporučoval pro typy BZ, L a CC.

Tato konstrukce se později uplatnila hlavně u náklad

ních tříkolek (i u jízdních kol) pro rozvoz zboží po měs

tech. Pro příklad si připomeňme, že se tato konstrukce

objevila ještě v 50. letech minulého století u firmy ČZ,

jako možná varianta nákladní tříkolky (do výroby se

však dostala Čezeta 505 s klasickým uspořádáním, tzn.,

s řidičem vpředu a ložným prostorem za ním, která byla

zkonstruovaná na základě skútru Čezeta 502).

V roce 1903 se nejnovějším druhem vozíku stal vozík

přívěsný při boku motocyklu, čili sajdkár. Tento nový

typ vozíku měl stejné výhody jako vozík předvěsný.

Přestože se celá souprava stala excentrickou a bylo

třeba řízením eliminovat síly táhnoucí soupravu na

jednu stranu, přesto bylo řízení jednodušší než u vozíku

předvěsného. Tento objev si nechala ve stejném roce pa

tentovat firma Kless & Plessing ve Štýrském Hradci. Ta

dokonce vybavovala svoje sajdkáry jakousi rozjezdovou

pákou, kterou spolujezdec pomáhal při rozjezdu řidiči,

během jízdy bylo rozjezdové zařízení odpojeno. Potěši

telné ale je to, že u myšlenky posadit spolujezdce vedle

sebe do postranního vozíku, byla hned od počátku naše

mladoboleslavská firma Laurin & Klement, která byla

na začátku minulého století velice úspěšným výrobcem

motocyklů. Na tomto místě bych vás ještě rád upozornil

na titulní obrázek této kapitoly. Vidíte na něm zřejmě

první sajdkár vyrobený u nás, protože na něm použitá

dřevěná sedačka se soustruženými vzpěrami opěradla je

shodná se sedačkou předcházejícího závěsného i před

věsného vozíku.

Toto období hledání optimálního řešení a následná vý

roba sajdkáru s proutěnými nebo polstrovanými křesly

pro maximální pohodlí přepravovaných dam nebo vá

žených pánů, to bylo takové to pionýrské období mo

torismu, kdy se ještě asi ani moc nemluvilo o geometrii

podvozku a podobných záležitostech. Tyto parametry

15

začaly nabývat na důležitosti se stoupajícími výkony

a tím i rychlosti připojených motocyklů. Tomu se bu

deme věnovat později.

Sajdkár samozřejmě původně sloužil ke zvýšení pře

pravní kapacity motocyklu, vozil dámy, šéfy, ale také

jako drožka pasažéry, a proto bylo nutno těmto spolu

Firma Laurin&Klement byla hned od počátku výroby moto

cyklů aktivní i při hledání vhodného sajdkáru. Přívěs však

vzhledem ke kouřícímu výfuku a prachu ze silnice nebyl

jistě ideálním řešením.

Tak tady už je to o tochu lepší. Spolujezdec se zbavil dýmu

i prachu ze silnice, ale řidič měl velice stížený výhled zvláš

tě přes módní široký a vším možným ozdobený klobouk

sličné spolujezdkyně.

VZNIK SAJDKáRu

+ ČESKOSLOVENSKé SAJDKáRy

Sajdkár se však neubíral jen cestou osobní dopravy, ale

samozřejmě také se musel stát pomocníkem živnostníků a drobných řemeslníků. Velikost převravovaného nákladu byla závislá na výkonu motocyklu.

Sajdkár byl velice módním i praktickým doplňkem motocy

klu, který umožňoval jízdu na motocyklu i neřidičům, takže se v něm nechali velice rádi vozit jak důležití státní úředníci, tak i krásné dámy.

Ve dvacátých letech minulého století už spolujezdcům ne

stačily proutěné sedačky bez jakékoliv ochrany před deš

těm a nepohodou. Proto se konstruktéři snažili sajdkár co

nejvíc přiblížit automobilu. 17 jezdcům vytvořit co nejkomfortnější prostředí. To samozřejmě vyžadovalo vylepšování konstrukce sajdkáru po všech stranách. Polstrování sedaček, pérování podvozku a taky zákryty prostoru pro posádku pro zamezení vlivu povětrnostních podmínek. Ve dvacátých a třicátých letech vznikalo mnoho značek sajdkárů, jejich výrobou se zabývaly i renomované firmy vyrábějící motocykly a ke svým strojům nabízely velké množství typů různých velikostí, hmotností, ale také rozdílného komfortu. Nezkušenost a tápání konstruktérů přinášely mnohdy bizardní tvary, které zanikly tak rychle, jak vznikaly. A nejenom tvary. V Anglii se např. objevila konstrukční zajímavost v podobě soupravy motocyklu se sajdkárem, kde řidič seděl v sajdkáru a volantem a příslušným převodem ovládal řídící kolo motocyklu. Mohl být daleko lépe chráněn, téměř jako v automobilu, šířka soupravy se zmenšila kvůli chybějícím řídítkům a stupačkám na motocyklu, jenom se nám trochu vytratila ta základní vlastnost a tou byla větší obsaditelnost tohoto vozidla. A ještě bychom málem zapomněli na jednu důležitou vlastnost sajdkáru a tou byla jeho snadná odpojitelnost, takže řidič mohl motocykl využívat i pro jízdu sólo. Tato otázka je aktuální i dnes po více než 100 letech a já doufám, že se k tomu ještě vrátím. Sajdkár se postupně vylepšoval jak konstrukčně, materiálově, tak samozřejmě i z hlediska jízdních vlastností a sledoval svým řešením vývoj motocyklů i automobilů. Získal plně odpružené a tlumené kolo, účinnou brzdu, pohodlné sedlo nebo třeba dvojsedlo, ale také třeba

ochranný oblouk jako ochranu spolujezdce při převrá

cení nebo v poslední době bezpečnostní pás. Kdyby

chom znali nejmodernější konstrukce sajdkárů, možná

bychom už objevili airbag nebo systém ABS, které se už

u motocyklů vyskytují, třeba se časem dočkáme nějaké

formy ESP – tzn. stabilizačního systému, který bude

jezdce chránit proti problémům v zatáčkách.

Vraťme se ale do naší reality a podívejme se na naše sa

jdkáry, se kterými jezdíme a ještě asi nějaký čas jezdit

budeme. Přece jenom ty špičkové konstrukce, které se

ve světě objevují, jsou pro většinu fandů toužících po

sajdkáru finančně nedostupné. Ceny luxusních zahra

ničních sajdkárů jsou v dnešní době vzhledem k níz

kému počtu vyráběných kusů téměř srovnatelné s ce

nami motocyklů, takže taková stavba moderní soupravy

motocykl + sajdkár dosahuje cenové úrovně automobilů

střední třídy.

Nápady konstruktérů šly tak daleko, že ve snaze zkonstru

ovat luxusní karosérii sajdkáru vymysleli místo automobilu

skoro až autobus, který býval většinou dvoumístný, ale dětí

odvezl i víc.

VZNIK SAJDKáRu



Nyní bych ještě chtěl udělat mezi sajdkáry trochu po

řádek, a tak jsem se pokusil roztřídit sajdkáry podle

určitých kategorií. Uvidíte sami, že to není vůbec jed

noduché a že těch pohledů na to, jak sajdkáry dělit, je

opravdu hodně.

Každé pořádné vozidlo má podvozek a karosérii a tady

bychom asi měli s tím rozdělením do jednotlivých kate

gorií začít.

Podle podvozků

U automobilů je volant buď vlevo nebo vpravo podle

toho, jedná-li se o pravo- nebo levostranný provoz. Ten

samozřejmě ovlivňuje i sajdkáry, které jsou buď pravo

stranné pro pravostranný provoz nebo naopak. Tady je

jasné, že pokud je karosérie samostatná (bez blatníku)

jako např. u Velorexu 560, je možno ji použít pro obě

varianty, jen rám a blatník musí být zrcadlově převrá

ceny. Pokud je karoserie s blatníkem spojená, musí být

Rozdělení

3

P

O

d

V

O

z

e

k

k

A

R

O

S

e

R

I

e

levostranný

pravostranný

odpružený

neodpružený

s poháněným kolem

bez pohonu

brzděný

nebrzděný

kolo vedle karoserie

kolo pod karoserií

s jedním kolem

se dvěma koly

s řízeným kolem

s neřízeným kolem

počet spojů s moto

spojení s moto

pevný (nenaklápěcí)

naklápěcí jen motocykl

naklápěcí sajdkár i motocykl

odpojitelný

neodpojitelný

rám společný s motocyklem

2

3

4 a více

pevné

polopružné

pružné

proutěná

dřevěná

kovová (plechová)

laminátová (plastová)

kombinovaná

otevřená

uzavřená

kombinovaná (se stříškou)

bez karosérie

bez sedadla

jednomístná

vícemístná

silniční

terénní

soutěžní

závody do vrchu

šlapačková

plochodrážní

rekordní

dálkové jízdy

nákladní

jednoúčelová

speciální

karoserie samostatná

karoserie společná s moto

pevně spojená s rámem

odpružená od rámu

taxi (drožka)

osobní

(cestovní)

sportovní

užitková

vojenská




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist