načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Česká vzdělanost - Jan Průcha

Česká vzdělanost
-11%
sleva

Kniha: Česká vzdělanost
Autor: Jan Průcha

Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury.
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  390 Kč 347
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,6
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 49Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Wolters Kluwer
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 205
Rozměr: 234,0x157,0x12,0 mm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Skupina třídění: Sociologie kultury. Kulturní život
Hmotnost: 0,312kg
Jazyk: česky
Vazba: Brožovaná bez přebalu lesklá
Datum vydání: 201503
Nakladatelské údaje: Praha, Wolters Kluwer, 2015
ISBN: 978-80-7478-675-4
EAN: 9788074786754
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace objasňuje fenomén vzdělanosti, národní vzdělanosti, je zaměřena na fenomén české vzdělanosti. Autor se zabývá dílčími aspekty a interdisciplinaritou.

Popis nakladatele

Monografie se zabývá fenoménem česká vzdělanost, který je sice často pojednáván v mediálních i odborných textech, ale zůstává nedefinován a neobjasněn. Autor vysvětluje, že fenomén vzdělanost má velmi komplikovanou povahu, jejímiž dílčími aspekty se zabývají některé vědecké disciplíny: historiografie, pedagogika, andragogika, demografie, sociologie, ekonomie, interkulturní psychologie. Každá z těchto disciplín poskytuje určitý pohled na problematiku vzdělanosti, ale dosud nedochází k syntéze poznatků. Text pracuje jak s teoretickými koncepcemi, tak využívá četné výzkumné poznatky. Výklad je podepřen ilustrativními rámci, v nichž jsou prezentovány podrobnosti doplňující výklad, a také dvěma případovými studiemi (o charakteru vzdělanosti v USA a ve Finsku).

Text je určen jednak odborníkům ze sociálních, humanitních a pedagogických věd, studentům těchto oborů, ale i čtenářům z širší veřejnosti.

(multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury)
Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jan Průcha - další tituly autora:
Předškolní pedagogika Předškolní pedagogika
Andragogický slovník -- 2., aktualizované a rozšířené vydání Andragogický slovník
 (e-book)
Multikulturní výchova -- 2. vydání Multikulturní výchova
Andragogický výzkum Andragogický výzkum
Přehled pedagogiky -- Úvod do studia oboru Přehled pedagogiky
 (e-book)
Andragogický slovník Andragogický slovník
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

5

OBSAH

Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1. Teorie o fenoménu vzdělanost / národní vzdělanost . . . . . . . . . . . . . 9

1.1 Fenomén vzdělanost v mediálních diskurzech . . . . . . . . . . . . . 10

1.2 Zahraniční pokusy o objasnění fenoménu vzdělanost . . . . . . . . 13 2. Historiografi cký výklad české vzdělanosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

2.1 Od kdy se vlastně začala rozvíjet česká vzdělanost? . . . . . . . . . 23

2.2 Rozporuplná epizoda ve vývoji české vzdělanosti: období

socialismu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

3. Demografi cké a sociodemografi cké pojetí vzdělanosti . . . . . . . . . . 38

3.1 Demografi cká měření současné české vzdělanosti . . . . . . . . . . 38

3.2 Demografi cký pohled na vývoj české vzdělanosti . . . . . . . . . . 44 4. Pedagogické explanace vzdělanosti a přístupy k jejímu

hodnocení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

4.1 Vzdělanost v pojetí pedagogické teorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50

4.2 Prokázané determinanty edukačních procesů vytvářejících

vzdělanost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

4.2.1 Vlastnosti a efekty školních edukačních procesů . . . . . . . 54

4.3 Pedagogické hodnocení produktů školního vzdělávání . . . . . . 59

4.3.1 Evaluace produktů vzdělávání v projektu PISA . . . . . . . . 61

4.4 Přístupy srovnávací pedagogiky k hodnocení vzdělanosti . . . . 69

4.4.1 Indikátory vzdělávání/vzdělanosti (INES) . . . . . . . . . . . . . 71

4.4.2 Charakteristiky české vzdělanosti podle indikátorů

INES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

Případová studie (A) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 5. Andragogické pojetí vzdělanosti dospělých . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

5.1 Vzdělanost jako produkt formálního vzdělávání dospělých . . 98

5.2 Vzdělanost jako produkt neformálního vzdělávání

dospělých . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103

5.3 Vzdělanost jako produkt informálního učení / vzdělávání

dospělých . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110

5.3.1 Informální učení / vzdělávání prostřednictvím médií . . . 114


Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury 6 6. Sociální determinace vzdělanosti: sociologický přístup . . . . . . . . 116

6.1 Vzdělanostní nerovnosti ve společnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117

6.2 Sociálně podmíněné volby vzdělávací dráhy . . . . . . . . . . . . . . 120

6.3 Identity a diferencovanost české populace v postojích

k vzdělávání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124

7. Ekonomické aspekty vzdělanosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

7.1 Náklady na vzdělávání a vliv na úroveň vzdělanosti . . . . . . . 133

7.2 Lidský kapitál a národní vzdělanost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

7.3 Vzdělanost lidských zdrojů a trh práce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143 8. Interkulturní faktory vzdělanosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149

8.1 Charakter české vzdělanosti determinované národní

kulturou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150

8.2 Specifi čnosti národních kultur projevující se ve vzdělávání

a vzdělanosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152

8.3 Kulturní faktory odrážející se ve výsledcích vzdělávání . . . . . 157

Případová studie (B) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161 9. Obsah a úroveň české vzdělanosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

9.1 Obsah pojmu národní vzdělanost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168

9.2 Národní vzdělanost hodnocená podle úrovně kompetencí

dospělých . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173

10. Na závěr problematiky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184 Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187 Příloha 1: Vzdělávací systém České republiky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188 Příloha 2: Obyvatelstvo České republiky podle věku a nejvyššího

ukončeného vzdělání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189

Příloha 3: Obyvatelstvo České republiky podle nejvyššího

dokončeného vzdělání, podle velikostí obcí a podle

krajů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190

Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191 Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist