načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Česká psychopedie, 2. vydanie - Marie Černá

Česká psychopedie, 2. vydanie
-7%
sleva

Kniha: Česká psychopedie, 2. vydanie
Autor:

Psychopedie je interdisciplinární obor zabývající se problematikou rozvoje, výchovy a vzdělávání osob s mentálním postižením. Publikace Marie Černé a kolektivu ( Šiška Jan, ... (celý popis)
223
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Karolinum
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 31.08.2015
Počet stran: 224
Rozměr: 140x210
Úprava: 222 stran : ilustrace
Vydání: Vydání druhé
Jazyk: česky
ISBN: 978-80-2463-071-7
EAN: 9788024630717
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Psychopedie, jež je součástí speciální pedagogiky, usiluje o maximálně možný individuální rozvoj osobnosti jedinců s mentálním postižením. Úvodní část textu je tvořena výkladem evropského vývoje oboru s důrazem na české prostředí. Následuje výčet definic a klasifikací, charakteristiky nejčastějších syndromů, etiologie. Diagnostika a speciálně pedagogická intervence je uváděna pro všechna věková období se specifiky jednotlivých ontologických stadií. Doplněno krátkými texty Tamary Kainové, ženy s mentálním postižením. Základní charakteristika mentální retardace a její diagnostika. Zvláštnosti rozvoje a edukace lidí s mentálním postižením v učebnici pro vysoké školy.

Popis nakladatele

Psychopedie je interdisciplinární obor zabývající se problematikou rozvoje, výchovy a vzdělávání osob s mentálním postižením. Publikace Marie Černé a kolektivu ( Šiška Jan, Strnadová Iva, Kainová Tamara, Titzl Boris) poprvé ve vědecké literatuře přináší systematické zpracování této disciplíny.

Nejprve shrnuje historii české psychopedie od jejích počátků až po založení speciální pedagogiky jako univerzitního oboru. V dalších kapitolách pojednává o člověku s mentální retardací v obecné rovině, přibližuje současné poznatky o pojetí fenoménu mentální retardace včetně terminologie, definic, konstruktů, modelů a etiologie a otázky lidských práv postižených osob. Samostatná kapitola je věnována psychopedické diagnostice.

Závěrečné tři části charakterizují problematiku v jednotlivých časových periodách lidského života, tj. v raném a předškolním věku, ve školním věku a v období adolescence, dospělosti a stáří. Odborná část práce je uvedena úryvky z deníkových zápisů mentálně postižené spoluautorky, každou kapitolu doplňuje soupis literatury a náměty k prohloubenému studiu. (speciální pedagogika osob s mentálním postižením)

Předmětná hesla
Psychopedie -- Česko
Související tituly dle názvu:
Operace Bílá Hora a černá totalita 2 Operace Bílá Hora a černá totalita 2
Čermák Vladimír
Cena: 293 Kč
Podobizny z Mojí galerie Podobizny z Mojí galerie
Kantůrková Eva
Cena: 200 Kč
Černá slunce Černá slunce
Bydžovská Lenka, Lahoda Vojtěch, Srp Karel
Cena: 1304 Kč
Černá Luna v astrologii Černá Luna v astrologii
Rašín Karel
Cena: 209 Kč
Černá Hora Černá Hora

Cena: 343 Kč
Ke knize "Česká psychopedie, 2. vydanie" doporučujeme také:
Dítě s mentálním postižením ve škole Dítě s mentálním postižením ve škole
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

OBSAH

I. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY 9

STŘÍPKY Z MÉHO ŽIVOTA 11

II. O VZNIKU A FORMOVÁNÍ ČESKÉ PSYCHOPEDIE 23 2.1 Předznamenání 23 2.2 Počátek pedagogiky slabomyslných 27 2.3 Éra nových oborů — psychopatologie dětství a nápravné pedagogiky 41 2.4 Psychopedie jako součást sociální pedagogiky? 63 2.5 Období defektologické 68

III. ČLOVĚK S MENTÁLNÍ RETARDACÍ 75 3.1 Základní charakteristika a terminologie 75 3.2 Rozumová schopnost, inteligence 76 3.3 Definice a modely 79 3.3.1 Model podpory 80 3.3.2 Medicínský model 82 3.3.3 Sociální model 83 3.4 Etiologie 84 3.4.1 Klasifikace podle Penrose 85

3.4.2 Klasifikační systém vytvořený AAMR 85

3.4.3 Současná klasifikace podle AAMR 87

3.4.4 Etiologie mentální retardace v současné české literatuře 88

3.4.5 Stručné charakteristiky nejčastěji se vyskytujících syndromů

spojených s mentální retardací 89

3.4.5.1 Downův syndrom 89

3.4.5.2 Syndrom fragilního X chromozomu 90

3.4.5.3 Rettův syndrom 91

3.4.5.4 Angelmanův syndrom 92

3.4.5.5 Prader-Williho syndrom 92

3.4.5.6 Syndrom kočičího křiku 92

3.4.5.7 Klinefelterův syndrom 93

3.4.5.8 Turnérův syndrom 93

3.4.5.9 Ostatní v literatuře často zmiňované syndromy a diagnózy

spojené s mentální retardací 93

3.5 Lidská práva, deinstitucionalizace a vliv svépomocných skupin 94

IV. DIAGNOSTIKA OSOB S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM 99

4.1 Z historie diagnostiky osob s mentálním postižením 100

4.2 Oblasti diagnostiky osob s mentálním postižením 103

4.2.1 Východiska diagnostického procesu 106

4.2.2 Diagnostický proces 107

4.2.3 Individuálně administrované testy rozumových schopností 108

4.2.3.1 Wechslerův test 111

4.2.3.2 Stanford-Binetův test 111

4.2.4 Hodnocení adaptivního chování 111

4.2.4.1 Vinelandská škála sociální zralosti 113

4.2.4.2 Vinelandské škály adaptivního chování 114

4.2.4.3 Škály nezávislého chování 114

4.2.4.4 Škála adaptivního chování AAMR - ABS 115

4.2.4.5 Škála Giinzburgova 115

4.2.4.6 Podpůrná diagnostika u dětí s těžkým postižením 116

4.2.4.7 Diagnostika těžce mentálně postižených 116

4.2.5 Škály funkční nezávislosti 116

4.2.6 Komplexní vývojové škály 116

4.2.7 Alternativní diagnostické přístupy 117

4.2.8 Diagnostika specifických dovedností a schopností 117

4.2.8.1 Sociabilità a emoční prožívání 118

4.2.8.2 Rodinné prostředí 118

4.2.8.3 Motorika a grafomotorika 118

4.2.8.4 Lateralita 120

4.2.8.5 Vývoj řeči a verbálních schopností 120

4.2.8.6 Sebeobslužné činnosti 121

4.3 Přehled metod využívaných při diagnostice mentálního postižení 121

4.3.1 Pozorování 121

4.3.2 Rozhovor 122

4.3.3 Anamnéza 122

4.3.4 Dotazník 123

t v. raná péče, předškolní věk (o-6 let) 126 5.1 Dítě s mentálním postižením v raném a předškolním věku 126 5.1.1 Období novorozenecké 127 5.1.2 Období kojenecké 127 5.1.3 Období batolecí 128 5.1.4 Období předškolní 128 5.2 Rodina dítěte s mentálním postižením 128 5.2.1 Psychologické modely reakce rodičů na sdělení diagnózy 129 5.2.2 Podpora rodinám dětí s mentálním postižením v České republice 132 5.2.3 Možnosti zvýšení kvality podpory poskytované

rodinám dětí s mentálním postižením v České republice 134

5.3 Diagnostika v raném období a v období předškolního věku 136 5.3.1 Testy používané v raném a předškolním věku 138 5.3.2 Role hry v diagnostice 139 5.3.3 Role kresby v diagnostice 141 5.4 Speciálně pedagogická intervence 142 5.4.1 Raná intervence u dětí s mentálním postižením 142 5.4.2 Výchova a vzdělávání dětí s mentálním postižením

v předškolním věku 142

5.4.3 Možnosti využití totální komunikace

u dětí s Downovým syndromem 144

VI. ŠKOLNÍ VĚK (6-15-18 LET) 152 6.1 Dítě s mentálním postižením ve školním věku 152 6.2 Rodina dítěte s mentálním postižením ve školním věku 153 6.2.1 Stres v rodinách dětí s mentálním postižením 154 6.3 Diagnostika a poradenství ve školním věku 157 6.3.1 Diagnostika školní zralosti 157 6.3.2 Specifika diagnostiky mentálního postižení

ve školním věku (6—15 let) 160

6.4 Diagnostika v oblasti učení a vzdělávání 160

6.4.1 Speciálně pedagogická východiska 160

6.4.2 Styly učení a jejich diagnostika 161

6.4.3 Diagnostická činnost pedagoga 165

6.5 Speciálně pedagogická intervence u dětí s mentálním postižením

ve školním věku 165

6.5.1 Vzdělávání a učení 165

6.5.2 Školní vzdělávání 168

6.5.3 Individuální vzdělávací plány 169

VII. ČLOVĚK S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM

V OBDOBÍ ADOLESCENCE, DOSPĚLOSTI A STÁŘÍ 172

7.1 Pojetí dospělosti 172 7.2 Rodina dospívajícího a dospělého člověka

s mentálním postižením 174

7.3 Diagnostika a poradenství v období dospívání a dospělosti 175 7.3.1 Diagnostika v tranzitním období (v období přechodu z fáze

vzdělávání a profesní přípravy do fáze pracovního uplatnění) 176

7.3.2 Diagnostika pro volbu povolání 177 7.3.3 Diagnostika ve stáří 178 7.4 Adolescence a přechod ze školy do zaměstnání 179 7.5 Speciálně pedagogická intervence u dospívajících a dospělých osob

s mentálním postižením 181

7.5.1 Pobytové služby 181 7.5.2 Obsah pobytové služby 183 7.6 Vzdělávání dospělých 185 7.6.1 Kategorie vzdělávání dospělých 187

7.6.1.1 Základní vzdělávání dospělých 187 7.6.1.2 Další vzdělávání dospělých 189

7.6.2 Modely učení a vzdělávání 190 7.6.2.1 Behaviorální model 190

7.6.2.2 Humanistický model 192

7.6.3 Obsah vzdělávání dospělých osob s mentálním postižením 195

7.7 Svět práce 196

7.7.1 Význam práce 196

7.7.2 Podporované zaměstnávání 198

7.7.3 Zaměstnávání osob s mentálním postižením v České republice

v kontextu EU a zákonných úprav v oblasti zaměstnanosti 200

7.7.4 Chráněné pracovní místo a chráněné pracovní dílny 203

7.8 Problematika stáří 205

7.8.1 Stáří a stárnutí 205

7.8.2 Demence 206

7.8.3 Alzheimerova nemoc 209

7.9 Lidská a občanská práva lidí s mentálním postižením 209

7.9.1 Občanská advokácie 210

7.9.2 Sebeobhaj ování 213

REJSTŘÍK 221




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist