Česká literární kritika v dotyku se strukturalismem (1880-1940)

Počet stran: 264
Rozměr: 21 cm
Vydání: Vyd. 1.
ISBN: 8072940988
EAN: 9788072940981
Popis / resumé

Antologie reprezentativních textů deseti významných českých literárních vědců, kteří svým dílem ovlivnili či provázeli strukturalismus. Témata textů se týkají obecných problémů literatury a umění, poezie, prózy i dramatu, též překladu; přispívají významně k interpretaci stěžejních děl české literatury. Vycházejí z estetického systému vytvořeného rakouskými estetiky (J.F. Herbartem a R. Zimmermannem), což je v antologii patrné v textech J. Durdíka, O. Hostinského a O. Zicha. Formalisticky poučená, impresionisticky až intuitivně laděná kritika je představována texty T.G. Masaryka, F. Šaldy, A. Nováka. Dále jsou zde zastoupeni samostatní badatelé, kteří přispěli k formování literární kritiky, která byla blízká strukturalismu, zejména jeho zdrojům, toto poznání přináší studie J. Durycha a V. Jiráta. Studie a texty jednotlivých autorů jsou uváděny v plném rozsahu. Komentář v závěru obsahuje charakteristiky kritiků uvedených studií. 3.11.2003 X1e hladkai

Popis nakladatele

Česká literární kritika v dotyku se strukturalismem (1880-1940) sestává z příspěvků deseti autorů: J. Durdíka, O. Hostinského, T. G. Masaryka, F. X. Šaldy, J. Vodáka, A. Nováka, O. Fischera, J. Durycha, O. Zicha a V. Jiráta. Kniha sleduje jednak předchůdnou, jednak souběžnou linii českého strukturalismu, tj. zdroje, z nichž tento myšlenkový směr vyrůstal, jakož i to, co vznikalo pod jeho přímým i nepřímým vlivem. Skládá se tedy z příspěvků těch, kteří se sice nikdy nedeklarovali jako (systematičtí a systémotvorní) strukturalisté, ale přesto je v rámci myšlení o tvaru díla nelze přehlédnout. Všechny uváděné texty jsou nejen historicky a vývojově reprezentativní, ale dodnes si udržují inspirativní charakter. Témata, která přinášejí, se týkají obecných problémů literatury a umění, poezie, prózy i dramatu; kromě toho je v nich obsaženo mnoho dílčích pozorování a interpretačních nápadů. V celku jedné knihy se tak záslužně kótuje dosud ne příliš viditelné území českého prestrukturalismu a parastrukturalismu. ((1880-1940))