načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Cardmaking -- barvy, tvary, styly - Jitka Ščerbová

-15%
sleva

Elektronická kniha: Cardmaking -- barvy, tvary, styly
Autor:

Kniha přináší rady, jak se vyznat a tvořit v 10 stylech cardmakingu, jak úspěšně sestavovat kompozice, jak se vyhnout začátečnickým chybám a překlenout úskalí tvarů a barev. Na ...
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  169 Kč 143
+
-
4,8
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma tištěná forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Počet stran: 63
Rozměr: 24 cm
Úprava: tran : barevné ilustrace
Vydání: První vydání
Jazyk: česky
Médium: e-book
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-5574-8
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Kniha přináší rady, jak se vyznat a tvořit v 10 stylech cardmakingu, jak úspěšně sestavovat kompozice, jak se vyhnout začátečnickým chybám a překlenout úskalí tvarů a barev. Na konkrétních příkladech ukazuje, jak používat výtvarnou alchymii a různé materiály. (barvy, tvary, styly)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jitka Ščerbová - další tituly autora:
Keramika -- Od jara do zimy Keramika
Ščerbová, Jitka
Cena: 157 Kč
Keramika -- Od jara do zimy Keramika
Ščerbová, Jitka
Cena: 133 Kč
Cardmaking -- barvy, tvary, styly Cardmaking
Ščerbová, Jitka
Cena: 84 Kč
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

CA R DM A KI NG
bar v y, tvar y, styly Jitka Ščerbová





Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy
Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být re -
produkována a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího
písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.
CARDMAKING
(barvy, tvary, styly)
Jitka Ščerbová
Vydala Grada Publishing, a.s.
U Průhonu 22, Praha 7
info@grada.cz, www.grada.cz
tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400
jako svou 6187. publikaci
Texty a fotografie Jitka Ščerbová
Sazba Karolína Bendová
Odpovědná redaktorka Ing. Jana Minářová
Počet stran 64
První vydání, Praha 2016
Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s.
© Grada Publishing, a.s., 2016
ISBN 978-80-271-9148-2 (pdf)
ISBN 978-80-247-5574-8 (print)





Cardmaking nám přináší radost dvakrát – když tvoříme a když výsledkem potěšíme dalšího.
OBSAH
První dojem – barvy 5
Barevné názvosloví 5
Jednobarevné projekty 7
Projekty v příbuzných barvách 8
Projekty v pestrých barvách 9
Projekty v kontrastních barvách 12
Projekty v neonových barvách 13
Projekty s leskem a třpytem 14
Paletky designérů 17
Kompozice vzorů 18
Dominanta je to hlavní 20
Postavičky 21
Květiny 22
Mašle 23
Rozeta 22
Větrník 23
Text 24
Hvězda 24
Obálka a kapsa 25
Prostorový soustředný tvar 25
Dominanta v otvoru 26
Seskupení malých ozdob 26
Pohyblivé dominanty a prvky 28
Malá dominata 29
Další dominanty 29
Co přidat? 32
Pozadí (background) 32
Podkladové tvary 33
Text 33
Bordura 34
Nepapírové ozdoby 36
Detaily 37
Kompozice 38
Formáty a typy blahopřání 38
Kompozice statická a dynamická 40
Kompozice souměrná 41
Kompozice středová 41
Kompozice diagonální 42
Kompozice s dominantou
ve zlatém řezu 43
Optické uzavření kompozice 44
Lifty a sketche 45
Styly v cardmakingu 46
Clean & simply (CAS) 46
Graphic 48
Classy & elegant 48
Classic 49
Retro 50
Boho 51
Folk 52
Rustic (country) 53
Western 54
Safari 55
Nautical a coastal 56
Shabby chic 57
Vintage 58
Steampunk a clockpunk 59
Asian 60
Whimsy 62
Freestyle 63





4
Cardmaking představuje soubor různých
technik, kterými vytváříme originální
papírová přání, knižní záložky, darovací
obálky, pozvánky, jmenovky, ozdobné
visačky, obaly a krabičky, adventní
kalendáře apod. Zároveň tak nazýváme
zájmovou dekorativní činnost, jež díky
kreativnímu a relaxačnímu charakteru oslovuje
stále více nadšenců po celém světě.
Cardmaking vzešel ze scrapbookingu (tvorba
fotoalb a deníků), dnes mají společné
zejména materiály a techniky.

Při vytváření blahopřání se zamýšlíme
nad příležitostí i obdarovaným a hledáme
nejvhodnější výtvarné prostředky, aby
výsledek nejen sdělil význam, ale vzbudil
i citový ohlas a poskytl estetický zážitek.
V následujících kapitolách se inspirujeme
světem výtvarného umění i
cardmakingovým designem a ukážeme si, jak lze
takových cílů dosáhnout. Mimoto
upozorníme na úskalí, která se mohou v procesu
tvorby vyskytnout.

Nejčastějším produktem cardmakingu je
papírové blahopřání, proto se jím
budeme zabývat především, ale dále uvedené
obecné rady platí i pro jiné výrobky z této
oblasti.
Zájemcům o další inspiraci – už mimo
knihu – jsou určeny tzv. nástěnky na
Pinterestu. Po zadání adresy www.pinterest.
com/jitkascerbova/ v nich můžete listovat.
Registrace je zdarma. Názvy nástěnek
odpovídají kapitolám v této publikaci a
jejich obsah je průběžně doplňován.





5
PRVNÍ DOJEM – BARVY
Než začneme pracovat, promýšlíme si
uspořádání prvků, barev, vzorů a
materiálů, aby výsledek byl harmonický a dojem
co nejlepší. Tomuto uspořádání říkáme
kompozice.
Každé blahopřání zapůsobí na první po -
hled svou barevností, proto se nejdříve
zaměříme na kompozici barevnou a
dotkneme se i vzorů. Poznatky z teorie
výtvarného umění nám pomohou vyznat
se lépe v barvách a do určité míry řešit
barevnou kompozici, v poslední instanci
ovšem vždy záleží na individuálním cítění.
BAREVNÉ NÁZVOSLOVÍ
Vnímáme především tóny pestrých barev (např. pro modrou barvu se ustálily odborné
názvy kobalt, ultramarín, pařížská modř aj.) a jejich odstíny (namodralý,
bleděmodrý, tmavomodrý, temně modrý). Mimoto dáváme barvám laické názvy podle něčeho
nám známého, např. modrá může být pomněnková, nebeská, námořnická nebo třeba
šmoulí.
Pestré tóny jsou tzv. čisté. Neobsahují příměs bílé, šedé nebo černé barvy. Můžeme
je zjednodušeně znázornit pomocí barevného kruhu. Tři zvýrazněné barvy – žlutá,
červená a modrá – jsou barvy základní. Smícháním dvou základních barev vznikají
barvy podvojné (viz menší výseče). Podvojné barvy tvoří se sousedními základními
barvami tzv. barevné rodiny (např. žlutozelená – žlutá – žlutooranžová), označujeme je
jako barvy příbuzné. Tyto se spolu na projektech dobře kombinují.
Systému uspořádání do kruhu se vymykají nepestré barvy bílá, černá a šedá, protože
se mezi sebou liší pouze světlostí, a hnědá, která je syntézou všech tří základních barev.





6
Bílá patří v cardmakingu k
nejpoužívanějším na základy přání, na svatební
přání i zimní projekty a převládá též ve stylu
clean & simply.
Černou razítkujeme, obarvujeme okraje,
vyjadřujeme soustrast. Výraznou roli
hraje černá barva též v projektech stylu
graphic nebo neon. Černá je oblíbenou
barvou teenagerů.
Hnědá bývá označována jako pestrá
barva nesytá. Působí solidně až usedle, v
oblibě ji mají zejména lidé dříve narození.
Nezastupitelná je v tématech
souvisejících s přírodou. V hnědé existují i základy
na blahopřání z tzv. kraft papírů.
Nepestrými barvami a hnědou
dolaďujeme kombinace pestrých barev. Vytvářejí
jim příznivé sousedství, stupňují jejich
intenzitu a neodvádějí pozornost.





7
JEDNOBAREVNÉ PROJEKTY
Jednobarevnou (monochromatickou) škálu sestavíme z odstínů jednoho tónu.
Odstínům říkáme též barvy tlumené nebo lomené, a to proto, že je jejich pestrost
průmyslově nebo vlastnoručně utlumena příměsí barvy nepestré (bílou, šedou nebo černou).
Jednobarevný projekt je výzvou jak pro začátečníka, tak pro experimentátora. Kromě
papírů a tradičních ozdob používáme i věci „co dům dá“ – pro modrou barevnost
třeba džínovinu, zipy a korálky v odlišných odstínech, hnědou škálu vytvoříme
krabicovou lepenkou, papírovými sáčky, pírky nebo kořením. Skvěle se uplatní i vzorkovnice
nátěrových barev, které různé škály přímo nabízejí.
Papír si můžeme dekorovat i sami pomocí barev, inkoustů nebo fixů. Použijeme-li na
papír do pozadí jenom světlé tóny – rozředěné vodou nebo smíchané s bílou, bude
celek působit mírně a měkce. Aby nebyl přímo mdlý, oživíme kompozici
výraznějšími ozdobami ve středních a tmavších odstínech, které prostřídáme mezi sebou nebo
s bílou. Zajímavým akcentem bude detail v barvě příbuzné.





8
PROJEKTY V PŘÍBUZNÝCH BARVÁCH
Příjemnou barevnost získáme kombinací příbuzných barev (např. zelená – žlutozelená
– žlutá). Sestavíme si ji z hotových papírů nebo namícháme z barev, inkoustů.
Prostřídáním s čistou bílou získá slavnostnější nádech. Dále můžeme přidat čistý (s jinými
nesmíchaný) tón z okrajových barev (v našem příkladu tyrkysová nebo oranžová).
Vznikne tak živější varianta.
Rada navíc: Tlumené barvy v pozadí jsou sázka na jistotu, vytvoří příjemné okolí
ozdobám v sytých barvách. Výrazné pozadí na sebe strhává přílišnou pozornost a hlavní
ozdoba pak zaniká.





9
PROJEKTY V PESTRÝCH BARVÁCH
Žlutá
Působí živě, vesele až lehkomyslně. Žlutá
se světlostí blíží bílé, má tedy minimum
odstínů. Přidáváním dalších barev vzni -
kají nové tóny (zelená, oranžová, hnědá),
které s ní můžeme dobře kombinovat. Po
jasné žluté saháme, chceme-li rozzářit
šedou, šedomodrou, světle modrou. S
tyrkysovou vytváří velmi živou kombinaci.
Speciální význam má v cardmakingu
smetanová barva. Používá se pro základy
přání tam, kde by bílá působila příliš
sterilně nebo narušovala požadovaný
vintage vzhled, a taktéž pro svatební projekty.
Oranžová
Působí optimisticky, jasně až ohnivě.
Rozzáří i fádní šedou. Čím je bližší k červené
barvě, tím je dynamičtější, což ocení děti,
teenageři, sportovci. Směrem k hnědé
barvě vyvolává dojem minulosti a
často se používá ve stylu steampunk spolu
s metalickými a nepestrými barvami.
Oranžové tóny spojujeme též s
romantickým západem slunce, kterým vytvoříme
kontrastní pozadí (background) k černým
siluetám.





10
Červená
Působí aktivně a energicky. Její světlé
odstíny mají výjimečně i své pojmenování
– růžové. Ty patří buď mezi preferované,
nebo velmi zatracované, což je třeba brát
v úvahu s ohledem na obdarovaného.
Růžové odstíny jsou oblíbené v
romantických kombinacích s dalšími pastelovými
barvami nebo hnědou. Červená dokáže
oživit studenou modrou i jakoukoli
kombinaci neutrálních barev. Se zelenou,
zlatou a bílou tvoří tradiční vánoční paletku.
Zelená
Působí uklidňujícím dojmem, svěže a
přátelsky. Z bohaté škály žlutozelených
vybíráme pro jarní projekty, ze světle zelených
odstínů pak pro styl shabby chic nebo
dětskou tematiku. Protože nás příroda
zelení obklopuje, jsme zvyklí přijmout se
zelenou téměř jakoukoli barevnou
kombinaci.





11
Modrá
Působí studeně, vážně i vzdušně. V
cardmakingu je tmavší modrá v kombinaci
s hnědou oblíbená na přáních pro muže;
světle modrou se tradičně dekorují
blahopřání k narození hochů. Modrá doplněná
stříbrnou a bílou působí slavnostně, s
jarní zelenou a žlutooranžovou zase hravě.
Populární jsou kombinace tyrkysových
tónů s oranžovou, lososovou, korálovou
nebo růžovou, ke kterým přidáváme
barvy nepestré.
Fialová
Působí duchovně, temně až ponuře.
V tmavě fialové zasvítí zlatá (i žlutá).
Ponurost vyvážíme většími světlými
plochami nebo i jarní zelenou. Fialovou
používáme též v mnoha světlých odstínech, které
naopak působí lehce až něžně. Fialkové či
levandulové tóny sestavujeme s
růžovými a zelenkavými do kompozic ve stylu
shabby chic.
Rada navíc: Při rozmisťování několika různě tmavých papírů v pozadí se řídíme
zkušeností, jak naše oči vnímají krajinu. Za přirozenou považujeme nahoře světlou oblohu
a pod ní výraznější přírodu, architekturu. Světlejšími papíry, pocitově lehčími, tedy
pojednáme horní část projektu.





12
PROJEKTY V KONTRASTNÍCH BARVÁCH
Rada navíc: Velké plochy
nelomených kontrastních barev
si vzájemně konkurují a
ubírají si na účinku, proto jednu
z nich zvolíme v lomené
(odstínové) variantě.
Dvě barvy, které proti sobě leží v
kruhovém uspořádání, vytvářejí maximální
kontrast. Rozeznáváme tři stěžejní
kontrastní dvojice: žlutá s modrofialovou,
zelená s červenou, oranžová s modrou.
Další kontrastní dvojice pocházejí z jejich
barevných rodin.
Kontrastní dvojice barev působí vyzývavě
až neklidně už v malé ploše, proto na
větších plochách do okolí přidáváme bílou či
hnědou, anebo použijeme co nejsvětlejší
odstíny jedné z kontrastních barev. Pokud
není naším záměrem vyvolat v kompozici
napětí, zvolíme poměr kontrastních
barev např. 1:3. Čím více bude jedné barvy
na ploše, tím méně druhé v detailech.





Toto je pouze náhled elektronické knihy. Zakoupení její plné verze je možné
v elektronickém obchodě společnosti eReading.






       

internetové knihkupectví ABZ - online prodej knih


Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist