načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Canon EOS 550D -- Od momentek k nádherným snímkům - Jeff Revell

Canon EOS 550D -- Od momentek k nádherným snímkům
-15%
sleva

Kniha: Canon EOS 550D -- Od momentek k nádherným snímkům
Autor:

Digitální zrcadlovky si již našly cestu do rukou téměř každého fotografa. Kromě řady výhod s sebou však přináší i nutnost věnovat pozornost nastavení mnohem většího počtu ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
doručujeme do Vánoc
Vaše cena s DPH:  497 Kč 422
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
14,1
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2010-11-22
Počet stran: 256
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 255 stran : barev. ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Canon Rebel T21/550D
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788025132876
EAN: 9788025132876
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Digitální zrcadlovky si již našly cestu do rukou téměř každého fotografa. Kromě řady výhod s sebou však přináší i nutnost věnovat pozornost nastavení mnohem většího počtu různých funkcí. Abyste dokázali skutečně naplno využít možnosti, které vám Canon EOS 550D nabízí, připravil zkušený fotograf pro vás a vaši zrcadlovku knihu šitou doslova na míru. Využijte celý potenciál svého fotoaparátu a zachyťte s jeho pomocí jedinečné okamžiky. Autor vám na řadě příkladů nejenom vysvětlí, kdy a jaký režim, expoziční parametr nebo funkci máte upravit, ale věnuje se i samotnému smyslu fotografování. S knihou tak nezískáte pouze další návod k přístroji, ale užitečného průvodce, který je připraven poradit vám s naprostou většinou fotografických situací. S jeho pomocí pak bude snadné vytvářet skvělé snímky kdykoli a kdekoli. S knihou snadno zvládnete: - Upravit nastavení základních funkcí přístroje hned po vybalení z krabice - Vybrat vhodné příslušenství a pochopit nezbytné základní pojmy - Využívat všechny výhody automatických režimů a poznat i jejich omezení - Pochopit vlastnosti profesionálních režimů a volit mezi nimi podle potřeby - Zachytit pohybující se objekty stejně dobře jako statické portréty - Fotografovat krajinu a přírodu za nejrůznějších světelných podmínek - Vylepšit své snímky pomocí vhodně zvolené kompozice nebo motivu - Nastavit pokročilé funkce fotoaparátu, abyste naplno využili jeho potenciál O autorovi: Jeff Revell se na profesionální úrovni již více než 25 let věnuje fotografování krajiny, architektury a dokumentům z cestování. Jeho široký tvůrčí záběr mu přinesl řadu zkušeností, které využívá při psaní textů pro svůj populární fotografický blog Photowalk Pro. Kromě článků a knih připravuje i tvůrčí dílny a oblíbené tutoriály zaměřené na pokročilé techniky fotografování. S jeho další prací se můžete seznámit na stránkách www.revellphotography.com. (od momentek k nádherným snímkům)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jeff Revell - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

82 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

4

ISO 400

1/250 sekundy

f/2,8

ohnisko 70 mm

!K1876_kniha.indb 82 22.10.2010 12:37:03


83KAPITOLA 4: Kreativní zóna

Kreativní zóna

DOSTAŇTE SE NA VYŠŠÍ ÚROVEŇ

Kreativní zóna je název, který Canon vybral pro pokročilejší

fotografi cké režimy. Ty vám nabízí největší množství kontroly nad

výslednými fotografi emi. Každý, kdo se ve světě fotografování

nějakou dobu pohyboval, tyto režimy zná. Umožňují totiž ovlivnit

dva nejdůležitější faktory, které stojí za každým skvělým snímkem:

clonu a rychlost závěrky. Pro přepnutí do těchto režimů jednoduše

otočte Voličem režimů na jeden z režimů Kreativní zóny a můžete

hned začít fotografovat. Nemyslíte, že by ale napřed bylo dobré

vědět, co který režim nabízí a jak to zařídit, abyste získali přesně

takové snímky, jaké chcete? Pokud se opravdu chcete v kontrole

nad svými snímky posunout dále, je důležité vědět nejen jak tyto

režimy fungují, ale také proč ovládáte zrovna to, co ovládáte.

Přepněte tedy Volič režimů na první z Kreativních režimů: režim

Program.

!K1876_kniha.indb 83 22.10.2010 12:37:15


84 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

O SNÍMKU

ISO 200

1/1250 sekund

f/5,6

ohnisko 155 mm

Při pobytu poblíž letecké základny se mi naskytla jedinečná příležitost vylepšit si umění akční fotografi e. Po celý

den a každou hodinu se na základnu vrací nebo z ní startují vojenská letadla. Mohl jsem pozorovat jejich manévry

a cvičení a jednou se mi podařilo dostat do jednoho záběru tyto dvě F18. Neměl jsem moc času přemýšlet, ale

protože jsem chvíli předtím fotil jiná letadla, měl jsem celkem dobrou šanci, že snímek vyjde. Kondenzační stopa

za druhým strojem záběr příjemně ozvláštnila.

Protože mě v tuto chvíliza

jímal víc pohyb než hloubka

ostrosti, použil jsem režim

priorita času.

Autofokus mi pomohl sledovat

objekt, takže všechny snímky jsou

správně zaostřené.

!K1876_kniha.indb 84 22.10.2010 12:37:22


85KAPITOLA 4: Kreativní zóna

Byl jasný a slunečný den,

takže ISO 200 stačilo i pro

vyšší rychlosti závěrky.

Abych mohl zachytit více než

jeden snímek, měl jsemnastavený kontinuální režim snímání.

!K1876_kniha.indb 85 22.10.2010 12:37:37


86 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

O SNÍMKU

Vím, že to není moc chlapácké, ale musím se přiznat, že mám rádkvětiny. Nebaví mě jejich pěstování nebo rozmisťování po bytě. Nejraději

je fotografuji. S tolika možnostmi tvarů a osvětlení je focení květin

vždy novou výzvou. Jedním z mých nejoblíbenějších druhů jsouorchideje. Tuhle vypěstoval můj kamarád a doslova září barvami a žadoní,

aby ji někdo vyfotografoval, takže jsem prostě musel.

Přestože jsem použil docela

vysokou rychlost závěrky,

raději jsem měl fotoaparát

na stativu, abych vyloučil

možnost rozostření při

focení z ruky.

Musel jsem pořídit několik

různých záběrů, než jsem

dostal tu správnou expozici,

protože tmavá květina

i pozadí trochu zmátly

expozimetr.

!K1876_kniha.indb 86 22.10.2010 12:37:51


87KAPITOLA 4: Kreativní zóna

ISO 100

1/125 sekundy

f/13

ohnisko 105 mm

Použil jsem jediný zaostřovací

bod, aby fotoaparát zaostřil

na to správné místo, aniž bych

musel pohnout přístrojem.

Použil jsem jediný zaostřovací

bod, aby fotoaparát zaostřil na to

správné místo, aniž bych musel

pohnout přístrojem.

!K1876_kniha.indb 87 22.10.2010 12:37:58


88 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

P: REŽIM PROGRAM

To, že režim Program je na voliči hned vedle režimů Základní zóny,

má svůj důvod: fotoaparát dělá skoro všechno za vás. Tak proč se tedy

režimem Program vůbec zabýváme? Na úvod musím říct, že já režim

Program používám jen velice zřídka, protože mi nedává tolik možností kontroly

jako ostatní režimy z Kreativní zóny. Jsou ale situace, kdy se režim Program hodí,

například když fotografuji za podmínek, kdy se osvětlení scény velmi často mění,

a nemám čas zabývat se všemi nastaveními, nebo mi až tak nezáleží na tom,

abych měl úplnou kontrolu nad situací. Představte si piknik někde venku, kde je

chvilku stín a chvilku zase svítí slunce. Chci

hezké snímky, ale nechci nad nastavováním

fotoaparátu strávit věčnost. Pokud je to tak,

proč tedy režim Program není mezi režimy

Základní zóny? Protože mi dává mnohem

více kontroly, kterou mi žádný z režimů

Základní zóny, dokonce ani Kreativní auto,

dát nemůže.

KDY MÍSTO REŽIMŮ ZÁKLADNÍ ZÓNY POUŽÍT REŽIM PROGRAM (P)

• Při fotografování v běžném prostředí, kde je potřeba často a rychle měnit

nastavení fotoaparátu.

• Když chcete mít kontrolu nad hodnotou ISO.

• Když chcete nebo potřebujete fotografovat v barevném prostoru Adobe RGB.

• Když chcete provádět úpravy vyvážení bílé.

Vraťme se k našemu piknikovému příkladu. Jak jsem již řekl, úroveň osvětlení

se pohybuje od hlubokého stínu po jasné sluneční světlo, což znamená, že

se fotoaparát pro dobrou expozici snaží vyvážit tři různé faktory (ISO, clonu

a rychlost závěrky). Z kapitoly 1 víme, že funkce Auto ISO nepřipadá v úvahu,

takže jsme ji už vypnuli (vypnuli jste ji, že jo?). V režimu Program si můžete

vybrat, na jakém ISO fotoaparát expozici založí. Čím nižší hodnota ISO, tím

lepší obrazovou kvalitu budou snímky mít, ale tím méně bude fotoaparát citlivý

na světlo. Jde o vyvážení expozičních hodnot s cílem zachovat co nejnižší možné

ISO – příliš nízké ISO a na snímcích bude viditelné chvění fotoaparátu způsobené

delším expozičním časem; příliš vysoké ISO znamená nepředvídatelné množství

digitálního šumu. Pro naše účely vyberme ISO 400, čímž získáme dostatečnou

citlivost fotoaparátu i pro expozice stinných míst a zároveň fotoaparát může

použít dostatečně krátké expoziční časy pro zmrazení pohybu.

Odkaz na manuál

Pro porovnání všech režimůZákladní i Kreativní zóny se podívejte

na tabulky uživatelského manuálu

na stranách 210–211.

!K1876_kniha.indb 88 22.10.2010 12:38:07


89KAPITOLA 4: Kreativní zóna

JAK SPRÁVNĚ ZVOLIT ISO

V této a v dalších kapitolách je spousta diskuzí o hodnotě ISO, ale bylo by dobré, abyste

znali pár základních tipů, jak ji zvolit správně. První věc, kterou byste vždy měli zkusit

udělat, je použít nejnižší možnou hodnotu ISO. Zde jsou zmíněné základní tipy pro

nastavení hodnoty ISO:

• 100: Jasný slunečný den

• 200: Mlhavo nebo za slunečného dne venku ve stínu

• 400: Umělé osvětlení v interiéru nebo zataženo venku

• 800: Pozdě v noci, nízké osvětlení nebo sportovní areály v noci

To jsou pouze návrhy, volba ISO bude záviset na mnoha dalších faktorech, kteréprobereme později v  knize. Možná budete muset použít i vyšší ISO, než je potřeba, ale teď už

alespoň víte, kde začít. Hodnotu ISO už jsme zvolili, teď se můžeme podívat na další možnosti kontroly, které režim Program nabízí. Otáčením Hlavním voličem můžeme změnit expoziční OBRÁZEK 4.1: Toto je můj první snímek pořízený v režimu Program. Protože jsem fotoaparátem mířil spíš na budovu ve stínu, expoziční čas byl delší.

OBRÁZEK 4.2: Při přiblížení byla v záběru menší část

budovy, která ovlivnila expozimetr v předchozím obrázku.

Důsledkem je změna expozičních hodnot.

ISO 400

1/500 sekundy

f/5,6

ohnisko 80 mm

ISO 400

1/2 500 sekundy

f/5,6

ohnisko 24 mm

!K1876_kniha.indb 89 22.10.2010 12:38:08


90 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

hodnoty. Pamatujte si, že váš fotoaparát má vlastní expozimetr, na základě

kterého expoziční hodnoty nastavuje. Ale expozimetr někdy neví, jak si snímek

představujete (viz obrázky 4.1 a 4.2). A právě otáčením Hlavním voličem můžete

ovlivnit, jak snímek bude vypadat. Potřebujete rychlejší závěrku, abyste zmrazili

akci? Jednoduše otočte Hlavním voličem ve směru hodinových ručiček. Chcete

otevřít clonu, abyste dosáhli menší hloubky ostrosti? Otáčejte Hlavním voličem

proti směru hodinových ručiček, dokud nedosáhnete požadované velikosti clony.

Fotoaparát podle toho bude měnit rychlost závěrky a velikost clony tak, aby scéna

byla exponována správně, a vy ve výsledku budete spokojeni.

Nastavte fotoaparát na režim Program a pojďte se podívat, jak to všechno

dohromady funguje.

NASTAVENÍ A FOTOGRAFOVÁNÍ V REŽIMU PROGRAM

1. Zapněte fotoaparát a pak otočte Volič režimů tak, aby P bylo naproti značce.

2. Stiskem tlačítka ISO a otáčením Hlavním voličem na horní straně fotoaparátu

zvolte ISO (zvolené ISO se zobrazí i na LCD displeji). 3. Zamiřte fotoaparát na fotografovaný objekt a namáčknutím spouště aktivujte

expozimetr. 4. Zkontrolujte expoziční hodnoty v hledáčku nebo pohledem na displej

na zadní straně fotoaparátu. 5. Při aktivním expozimetru ukazováčkem otáčejte Hlavním voličem směrem

doleva a doprava a dívejte se, jak se expoziční hodnoty mění. 6. Tímto způsobem zvolte expozici, která odpovídá vašim záměrům, a začněte

fotografovat. (Pokud si nejste jistí, jaké expoziční hodnoty jsou správné,

nedělejte si starosti. Od příští kapitoly začneme pracovat na tom, jak expoziční

hodnoty vzhledem k záměrům správně zvolit.) REŽIM TV: PRIORITA ČASU

Režim Tv je to, o čem my fotografové většinou mluvíme jako o režimu

Priority času. Při hlubším studiu uživatelského manuálu zjistíte, že Tv je

zkratka pro „Time value“ (Časová hodnota). Nejsem si jist, kdo tento

pojem vymyslel, ale můžu vám říct, že to určitě nebyl fotograf. Za celá ta léta,

co fotografuji, mě nikdy nenapadlo: „Tohle by byla skvělá situace pro použití

režimu Časová hodnota.“ Ale nezáleží na tom, proč se to jmenuje zrovna režim Tv,

důležité je vědět, proč a kdy byste jej měli použít.

Podobně jako režim Program, i režim Tv nám dává více svobody ovládat určité

expoziční hodnoty. V tomto případě mluvíme o nastavení rychlosti závěrky

!K1876_kniha.indb 90 22.10.2010 12:38:24


91KAPITOLA 4: Kreativní zóna

(expozičního času). Jednoduše řečeno, rychlost závěrky určuje, na jak dlouho

vystavíte snímač fotoaparátu světlu. Čím déle zůstane závěrka otevřená, tím

více času má snímač na zaznamenání světla. Rychlost závěrky také do značné

míry určuje, jak ostré snímky budou. Ale trochu v jiném smyslu, než je správné

zaostření. Na ostrost objektů na snímku má podstatný vliv chvění fotoaparátu.

Protože pomalejší závěrka znamená, že světlo vašeho objektu dopadá na snímač

delší dobu, jakýkoli pohyb fotoaparátu nebo fotografovaného objektu se

na snímcích projeví jako neostrost.

RYCHLOSTI ZÁVĚRKY

Pomalá závěrka znamená, že závěrka je otevřena po delší dobu – například 1/30 sekundy

a déle. Rychlá závěrka znamená, že se závěrka otevírá na velice krátkou dobu – například

1/250 sekundy nebo méně.

KDY POUŽÍT REŽIM PRIORITA ČASU (TV)

• Při fotografování rychle se pohybujících objektů, kdy chcete zmrazit akci (viz

obrázek 4.3); o tomto tématu se více dozvíte v kapitole 5.

• Když chcete pomocí rozmazání dát důraz na pohyb objektu (viz obrázek 4.4).

• Když chcete použít dlouhý expoziční čas, abyste dopadající světlo mohli

zaznamenávat po delší dobu (viz obrázek 4.5); více o tomto tématu

v kapitole 8.

• Když chcete zachytit tok vody ve vodopádu (viz obrázek 4.6).

OBRÁZEK 4.3:

Dokonce i ten

nejrychlejší objekt

může být správnou

rychlostí závěrky

zmrazen

ISO 200

1/1 250 sekundy

f/5,6

ohnisko 155 mm

!K1876_kniha.indb 91 22.10.2010 12:38:25


92 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

Jak vidíte, to, zda použijete režim Tv, většinou záleží na tom, jaký objekt

fotografujete. Je důležité, abyste si uměli představit výsledek použití tohoto

režimu. Skvělou věcí na fotografování digitálním fotoaparátem je, že získáte

okamžitou zpětnou vazbu v tom smyslu, že si můžete snímek prohlédnout

na LCD displeji. Ale co když se vám na první pokus nepodaří snímek pořídit

a druhá možnost už není? Příkladem může být fotografování sportovní události.

Nemůžete prostě jít a požádat hráče, aby ten míček hodil znova, protože váš OBRÁZEK 4.4: Snížení rychlosti závěrky dodá vašim snímkům dojem pohybu

ISO 500

1/2 sekundy

f/22

ohnisko 86 mm

OBRÁZEK 4.5:

Dlouhá expozice

spolu vyšším

clonovým číslem

a stabilnímstativem mi umožnila

pořídit noční

snímek z pláže

ISO 400

25 sekund

f/22

ohnisko 30 mm

!K1876_kniha.indb 92 22.10.2010 12:38:31


93KAPITOLA 4: Kreativní zóna

snímek je příliš rozmazaný kvůli nevhodně zvolené rychlosti závěrky. A to je právě

důvod, proč byste měli vědět, co která rychlost dokáže ve smyslu schopnosti

zmrazit akci.

Napřed se podívejme, jaké možnosti nastavení rychlosti závěrky máte k dispozici.

Na fotoaparátu 550D můžete rychlosti závěrky volit v rozmezí od 1/4 000 sekundy

do 30 sekund. S takovým rozsahem byste měli být schopni zachytit téměř jakýkoli

objekt. Další věcí, kterou bychom měli vědět, je, že režim Tv je považován

za „poloautomatický“. To znamená, že máte kontrolu nad jedním aspektem

expoziční hodnoty a fotoaparát se postará o vše ostatní. V tomto případě

ovládáte rychlost závěrky a fotoaparát ovládá clonu. To je důležité vědět, protože

se může stát, že budete chtít použít konkrétní rychlost závěrky, ale váš objektiv

vám nebude schopen vyhovět.

S tímto problémem se můžete setkat, například pokud fotografujete někde,

kde je málo světla: pokud fotografujete rychle se pohybující objekt, který se při

použití rychlosti závěrky nižší než 1/125 sekundy rozmaže a objektiv je schopen

otevřít clonu maximálně na f/3,5, uvidíte, že hodnota clony v hledáčku a na LCD

displeji bliká. To je varování, že ve scéně není dostatek světla – kvůli omezení

na straně objektivu – takže snímek bude podexponovaný.

Dalším případem, kdy se můžete dostat do podobné situace, je fotografování

tekoucí vody. Pro získání jemného vzhledu tekoucí vody je většinou nutné použít

rychlost závěrky maximálně 1/15 sekundy. Je-li vodopád velmi jasně osvětlen,

může se stát, že hodnota clony bude opět blikat, protože objektiv není schopen

OBRÁZEK 4.6:

Prodlouženíexpozice dodalo tekoucí

vodě jemný vzhled

ISO 100

1/4 sekundy

f/32

ohnisko 100 mm

!K1876_kniha.indb 93 22.10.2010 12:38:45


94 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

clonu utáhnout na více než f/22. V tomto případě vás fotoaparát varuje, že snímek

bude přeexponován. Řešení tohoto problému probereme později (v kapitole 7),

ale je důležité vědět, že režim Tv má svá omezení.

NASTAVENÍ A FOTOGRAFOVÁNÍ V REŽIMU TV

1. Zapněte fotoaparát a pak otáčejte Voličem režimů tak, aby Tv bylo naproti

značce.

2. Stiskem tlačítka ISO a otáčením Hlavním voličem na horní straně fotoaparátu

zvolte ISO (zvolené ISO se zobrazí i na LCD displeji).

3. Zamiřte fotoaparát na fotografovaný objekt a namáčknutím spouště aktivujte

expozimetr.

4. Zkontrolujte expoziční hodnoty v hledáčku nebo pohledem na displej na zadní

straně fotoaparátu.

5. Při aktivním expozimetru ukazováčkem otáčejte Hlavním voličem směrem

doleva a doprava a dívejte se, jak se expoziční hodnoty mění. Otáčením

doprava budete rychlost závěrky zvyšovat, otáčením doleva snižovat.

REŽIM AV: PRIORITA CLONY

Z názvu byste to možná nepoznali, ale režim Av je jedním z nejčastěji

používaných režimů Kreativní zóny. Av je zkratka Aperture value

(Hodnota clony) a podobně jako Time value (Hodnota času) tento

pojem mezi fotografy nikdy neuslyšíte. Přesto je tento režim jedním z mých

nejoblíbenějších a věřím, že i vy si jej rychle oblíbíte. Av, běžně označován jako

režim Priority clony, je také považován za poloautomatický, protože vám zase

umožňuje ovládat jen jeden faktor expozice, zatímco fotoaparát se stará o vše

ostatní.

Můžete se ptát, proč je to jeden z mých nejoblíbenějších režimů. Proto, že clona

určuje hloubku ostrosti. Především hloubka ostrosti spolu s kompozicí určuje,

na co se oko diváka při pohledu na snímek zaměří. Clonou určujete, které oblasti

snímku budou ostré. Chcete-li objekt izolovat od pozadí, třeba při fotografování

portrétů, můžete clonu více otevřít a tím zajistit, že na snímku bude hlavní objekt

ostrý a popředí i pozadí budou rozmazané. Chcete-li mít ostrou celou scénu,

třeba při fotografování krajiny, utáhněte clonu více a dosáhnete největší možné

hloubky ostrosti.

!K1876_kniha.indb 94 22.10.2010 12:38:52


95KAPITOLA 4: Kreativní zóna

KDY POUŽÍT REŽIM PRIORITY CLONY (AV)

• Při fotografování portrétů nebo divoké zvěře (viz obrázek 4.7).

• Při fotografování krajiny (viz obrázek 4.8).

• Při fotografování makra nebo fotografi í detailů (viz obrázek 4.9)

• Při fotografování architektury, kde je důležité mít velkou hloubku ostrosti (viz

obrázek 4.10).

OBRÁZEK 4.7:

Otevřená clonazajistila velmirozmazané pozadí, takže

všechen důraz

zůstal na objektu.

ISO 400

1/250 sekundy

f/6,3

ohnisko 280 mm

OBRÁZEK 4.8:

Utažená clona

dodala ostrost

objektům v popředí

i v pozadí

ISO 400

1/125 sekundy

f/13

ohnisko 24 mm

!K1876_kniha.indb 95 22.10.2010 12:38:53


96 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

CLONOVÉ ČÍSLO A CLONA

Jak bylo řečeno dříve, pokud je řeč o hodnotě clony, často se setkáte s pojmem clonové

číslo. Clonové číslo je jedním z těch starých fotografi ckých pojmů, které se vztahujík ohniskové vzdálenosti objektivu (např. 200 mm) vzhledem k průměru clony. Tyto hodnoty

jsou defi novány jako „expoziční kroky“ a při expozici fungují tak, že se s rostoucí rychlostí

závěrky zvyšují, aby zajistily správnou expozici. Starší objektivy fotoaparátů mohly clonu

nastavovat jen po celých stupních, například 1,4, 2, 2,8, 4, 5, 6, 8, 11, 16 a 22. Každánásledující vyšší hodnota reprezentuje asi poloviční množství světla vstupujícího do objektivu.

Na většině současných objektivů se však clona nenastavuje ručně, ale clonu nastavífotoaparát elektronicky. I hodnot je více, pro přesnější přizpůsobení expozice je možné clonu

měnit po 1/3 stupně, stejně jako v případě nastavení hodnoty ISO.

OBRÁZEK 4.9: Pro makrosnímky je

vhodné clonu trochu utáhnout, získáte

tak ostřejší snímky.

ISO 100

1/125 sekundy

f/13

ohnisko 105 mm

!K1876_kniha.indb 96 22.10.2010 12:39:07




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist