načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Canon EOS 550D -- Od momentek k nádherným snímkům – Jeff Revell

Canon EOS 550D -- Od momentek k nádherným snímkům
-1%
sleva

Kniha: Canon EOS 550D
Autor: Jeff Revell
Podtitul: Od momentek k nádherným snímkům

Digitální zrcadlovky si již našly cestu do rukou téměř každého fotografa. Kromě řady výhod s sebou však přináší i nutnost věnovat pozornost nastavení mnohem většího počtu ... (celý popis)
492
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost
Alternativy:

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2010
Počet stran: 256
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: barevné ilustrace
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Canon Rebel T21/550D
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Datum vydání: 22. 11. 2010
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2010
ISBN: 9788025132876
EAN: 9788025132876
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Digitální zrcadlovky si již našly cestu do rukou téměř každého fotografa. Kromě řady výhod s sebou však přináší i nutnost věnovat pozornost nastavení mnohem většího počtu různých funkcí. Abyste dokázali skutečně naplno využít možnosti, které vám Canon EOS 550D nabízí, připravil zkušený fotograf pro vás a vaši zrcadlovku knihu šitou doslova na míru. Využijte celý potenciál svého fotoaparátu a zachyťte s jeho pomocí jedinečné okamžiky. Autor vám na řadě příkladů nejenom vysvětlí, kdy a jaký režim, expoziční parametr nebo funkci máte upravit, ale věnuje se i samotnému smyslu fotografování. S knihou tak nezískáte pouze další návod k přístroji, ale užitečného průvodce, který je připraven poradit vám s naprostou většinou fotografických situací. S jeho pomocí pak bude snadné vytvářet skvělé snímky kdykoli a kdekoli. S knihou snadno zvládnete: - Upravit nastavení základních funkcí přístroje hned po vybalení z krabice - Vybrat vhodné příslušenství a pochopit nezbytné základní pojmy - Využívat všechny výhody automatických režimů a poznat i jejich omezení - Pochopit vlastnosti profesionálních režimů a volit mezi nimi podle potřeby - Zachytit pohybující se objekty stejně dobře jako statické portréty - Fotografovat krajinu a přírodu za nejrůznějších světelných podmínek - Vylepšit své snímky pomocí vhodně zvolené kompozice nebo motivu - Nastavit pokročilé funkce fotoaparátu, abyste naplno využili jeho potenciál O autorovi: Jeff Revell se na profesionální úrovni již více než 25 let věnuje fotografování krajiny, architektury a dokumentům z cestování. Jeho široký tvůrčí záběr mu přinesl řadu zkušeností, které využívá při psaní textů pro svůj populární fotografický blog Photowalk Pro. Kromě článků a knih připravuje i tvůrčí dílny a oblíbené tutoriály zaměřené na pokročilé techniky fotografování. S jeho další prací se můžete seznámit na stránkách www.revellphotography.com. (od momentek k nádherným snímkům)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Video s DSLR: Od momentek k nádherným snímkům Video s DSLR: Od momentek k nádherným snímkům
Harrington Richard
Cena: 365 Kč
Nikon D5100 Nikon D5100
Sylvan Rob
Cena: 424 Kč
Fotografování jídla Fotografování jídla
Young Nicole S.
Cena: 350 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

82 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

4

ISO 400

1/250 sekundy

f/2,8

ohnisko 70 mm

!K1876_kniha.indb 82 22.10.2010 12:37:03


83KAPITOLA 4: Kreativní zóna

Kreativní zóna

DOSTAŇTE SE NA VYŠŠÍ ÚROVEŇ

Kreativní zóna je název, který Canon vybral pro pokročilejší

fotografi cké režimy. Ty vám nabízí největší množství kontroly nad

výslednými fotografi emi. Každý, kdo se ve světě fotografování

nějakou dobu pohyboval, tyto režimy zná. Umožňují totiž ovlivnit

dva nejdůležitější faktory, které stojí za každým skvělým snímkem:

clonu a rychlost závěrky. Pro přepnutí do těchto režimů jednoduše

otočte Voličem režimů na jeden z režimů Kreativní zóny a můžete

hned začít fotografovat. Nemyslíte, že by ale napřed bylo dobré

vědět, co který režim nabízí a jak to zařídit, abyste získali přesně

takové snímky, jaké chcete? Pokud se opravdu chcete v kontrole

nad svými snímky posunout dále, je důležité vědět nejen jak tyto

režimy fungují, ale také proč ovládáte zrovna to, co ovládáte.

Přepněte tedy Volič režimů na první z Kreativních režimů: režim

Program.

!K1876_kniha.indb 83 22.10.2010 12:37:15


84 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

O SNÍMKU

ISO 200

1/1250 sekund

f/5,6

ohnisko 155 mm

Při pobytu poblíž letecké základny se mi naskytla jedinečná příležitost vylepšit si umění akční fotografi e. Po celý

den a každou hodinu se na základnu vrací nebo z ní startují vojenská letadla. Mohl jsem pozorovat jejich manévry

a cvičení a jednou se mi podařilo dostat do jednoho záběru tyto dvě F18. Neměl jsem moc času přemýšlet, ale

protože jsem chvíli předtím fotil jiná letadla, měl jsem celkem dobrou šanci, že snímek vyjde. Kondenzační stopa

za druhým strojem záběr příjemně ozvláštnila.

Protože mě v tuto chvíli za

jímal víc pohyb než hloubka

ostrosti, použil jsem režim

priorita času.

Autofokus mi pomohl sledovat

objekt, takže všechny snímky jsou

správně zaostřené.

!K1876_kniha.indb 84 22.10.2010 12:37:22


85KAPITOLA 4: Kreativní zóna

Byl jasný a slunečný den, takže ISO 200 stačilo i pro vyšší rychlosti závěrky.

Abych mohl zachytit více než

jeden snímek, měl jsem nasta

vený kontinuální režim snímání.

!K1876_kniha.indb 85 22.10.2010 12:37:37


86 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

O SNÍMKU

Vím, že to není moc chlapácké, ale musím se přiznat, že mám rád květiny. Nebaví mě jejich pěstování nebo rozmisťování po bytě. Nejraději je fotografuji. S tolika možnostmi tvarů a osvětlení je focení květin vždy novou výzvou. Jedním z mých nejoblíbenějších druhů jsou orchideje. Tuhle vypěstoval můj kamarád a doslova září barvami a žadoní, aby ji někdo vyfotografoval, takže jsem prostě musel.

Přestože jsem použil docela

vysokou rychlost závěrky,

raději jsem měl fotoaparát

na stativu, abych vyloučil

možnost rozostření při

focení z ruky.

Musel jsem pořídit několik

různých záběrů, než jsem

dostal tu správnou expozici,

protože tmavá květina

i pozadí trochu zmátly

expozimetr.

!K1876_kniha.indb 86 22.10.2010 12:37:51


87KAPITOLA 4: Kreativní zóna

ISO 100

1/125 sekundy

f/13

ohnisko 105 mm

Použil jsem jediný zaostřovací bod, aby fotoaparát zaostřil na to správné místo, aniž bych musel pohnout přístrojem.

Použil jsem jediný zaostřovací

bod, aby fotoaparát zaostřil na to

správné místo, aniž bych musel

pohnout přístrojem.

!K1876_kniha.indb 87 22.10.2010 12:37:58


88 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

P: REŽIM PROGRAM

To, že režim Program je na voliči hned vedle režimů Základní zóny,

má svůj důvod: fotoaparát dělá skoro všechno za vás. Tak proč se tedy

režimem Program vůbec zabýváme? Na úvod musím říct, že já režim

Program používám jen velice zřídka, protože mi nedává tolik možností kontroly jako ostatní režimy z Kreativní zóny. Jsou ale situace, kdy se režim Program hodí, například když fotografuji za podmínek, kdy se osvětlení scény velmi často mění, a nemám čas zabývat se všemi nastaveními, nebo mi až tak nezáleží na tom, abych měl úplnou kontrolu nad situací. Představte si piknik někde venku, kde je chvilku stín a chvilku zase svítí slunce. Chci hezké snímky, ale nechci nad nastavováním fotoaparátu strávit věčnost. Pokud je to tak, proč tedy režim Program není mezi režimy Základní zóny? Protože mi dává mnohem více kontroly, kterou mi žádný z režimů Základní zóny, dokonce ani Kreativní auto, dát nemůže. KDY MÍSTO REŽIMŮ ZÁKLADNÍ ZÓNY POUŽÍT REŽIM PROGRAM (P) • Při fotografování v běžném prostředí, kde je potřeba často a rychle měnit

nastavení fotoaparátu.

• Když chcete mít kontrolu nad hodnotou ISO. • Když chcete nebo potřebujete fotografovat v barevném prostoru Adobe RGB. • Když chcete provádět úpravy vyvážení bílé. Vraťme se k našemu piknikovému příkladu. Jak jsem již řekl, úroveň osvětlení se pohybuje od hlubokého stínu po jasné sluneční světlo, což znamená, že se fotoaparát pro dobrou expozici snaží vyvážit tři různé faktory (ISO, clonu a rychlost závěrky). Z kapitoly 1 víme, že funkce Auto ISO nepřipadá v úvahu, takže jsme ji už vypnuli (vypnuli jste ji, že jo?). V režimu Program si můžete vybrat, na jakém ISO fotoaparát expozici založí. Čím nižší hodnota ISO, tím lepší obrazovou kvalitu budou snímky mít, ale tím méně bude fotoaparát citlivý na světlo. Jde o vyvážení expozičních hodnot s cílem zachovat co nejnižší možné ISO – příliš nízké ISO a na snímcích bude viditelné chvění fotoaparátu způsobené delším expozičním časem; příliš vysoké ISO znamená nepředvídatelné množství digitálního šumu. Pro naše účely vyberme ISO 400, čímž získáme dostatečnou citlivost fotoaparátu i pro expozice stinných míst a zároveň fotoaparát může použít dostatečně krátké expoziční časy pro zmrazení pohybu.

Odkaz na manuál

Pro porovnání všech režimů Zá

kladní i Kreativní zóny se podívejte

na tabulky uživatelského manuálu

na stranách 210–211.

!K1876_kniha.indb 88 22.10.2010 12:38:07


89KAPITOLA 4: Kreativní zóna

JAK SPRÁVNĚ ZVOLIT ISO

V této a v dalších kapitolách je spousta diskuzí o hodnotě ISO, ale bylo by dobré, abyste

znali pár základních tipů, jak ji zvolit správně. První věc, kterou byste vždy měli zkusit

udělat, je použít nejnižší možnou hodnotu ISO. Zde jsou zmíněné základní tipy pro

nastavení hodnoty ISO:

• 100: Jasný slunečný den

• 200: Mlhavo nebo za slunečného dne venku ve stínu

• 400: Umělé osvětlení v interiéru nebo zataženo venku

• 800: Pozdě v noci, nízké osvětlení nebo sportovní areály v noci

To jsou pouze návrhy, volba ISO bude záviset na mnoha dalších faktorech, které probe

reme později v  knize. Možná budete muset použít i vyšší ISO, než je potřeba, ale teď už

alespoň víte, kde začít. Hodnotu ISO už jsme zvolili, teď se můžeme podívat na další možnosti kontroly, které režim Program nabízí. Otáčením Hlavním voličem můžeme změnit expoziční OBRÁZEK 4.1: Toto je můj první snímek pořízený v režimu Program. Protože jsem fotoaparátem mířil spíš na budovu ve stínu, expoziční čas byl delší.

OBRÁZEK 4.2: Při přiblížení byla v záběru menší část

budovy, která ovlivnila expozimetr v předchozím obrázku.

Důsledkem je změna expozičních hodnot.

ISO 400

1/500 sekundy

f/5,6

ohnisko 80 mm

ISO 400

1/2 500 sekundy

f/5,6

ohnisko 24 mm

!K1876_kniha.indb 89 22.10.2010 12:38:08


90 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

hodnoty. Pamatujte si, že váš fotoaparát má vlastní expozimetr, na základě kterého expoziční hodnoty nastavuje. Ale expozimetr někdy neví, jak si snímek představujete (viz obrázky 4.1 a 4.2). A právě otáčením Hlavním voličem můžete ovlivnit, jak snímek bude vypadat. Potřebujete rychlejší závěrku, abyste zmrazili akci? Jednoduše otočte Hlavním voličem ve směru hodinových ručiček. Chcete otevřít clonu, abyste dosáhli menší hloubky ostrosti? Otáčejte Hlavním voličem proti směru hodinových ručiček, dokud nedosáhnete požadované velikosti clony. Fotoaparát podle toho bude měnit rychlost závěrky a velikost clony tak, aby scéna byla exponována správně, a vy ve výsledku budete spokojeni. Nastavte fotoaparát na režim Program a pojďte se podívat, jak to všechno dohromady funguje. NASTAVENÍ A FOTOGRAFOVÁNÍ V REŽIMU PROGRAM 1. Zapněte fotoaparát a pak otočte Volič režimů tak, aby P bylo naproti značce. 2. Stiskem tlačítka ISO a otáčením Hlavním voličem na horní straně fotoaparátu

zvolte ISO (zvolené ISO se zobrazí i na LCD displeji). 3. Zamiřte fotoaparát na fotografovaný objekt a namáčknutím spouště aktivujte

expozimetr. 4. Zkontrolujte expoziční hodnoty v hledáčku nebo pohledem na displej

na zadní straně fotoaparátu. 5. Při aktivním expozimetru ukazováčkem otáčejte Hlavním voličem směrem

doleva a doprava a dívejte se, jak se expoziční hodnoty mění. 6. Tímto způsobem zvolte expozici, která odpovídá vašim záměrům, a začněte

fotografovat. (Pokud si nejste jistí, jaké expoziční hodnoty jsou správné,

nedělejte si starosti. Od příští kapitoly začneme pracovat na tom, jak expoziční

hodnoty vzhledem k záměrům správně zvolit.) REŽIM TV: PRIORITA ČASU

Režim Tv je to, o čem my fotografové většinou mluvíme jako o režimu

Priority času. Při hlubším studiu uživatelského manuálu zjistíte, že Tv je

zkratka pro „Time value“ (Časová hodnota). Nejsem si jist, kdo tento

pojem vymyslel, ale můžu vám říct, že to určitě nebyl fotograf. Za celá ta léta, co fotografuji, mě nikdy nenapadlo: „Tohle by byla skvělá situace pro použití režimu Časová hodnota.“ Ale nezáleží na tom, proč se to jmenuje zrovna režim Tv, důležité je vědět, proč a kdy byste jej měli použít. Podobně jako režim Program, i režim Tv nám dává více svobody ovládat určité expoziční hodnoty. V tomto případě mluvíme o nastavení rychlosti závěrky

!K1876_kniha.indb 90 22.10.2010 12:38:24


91KAPITOLA 4: Kreativní zóna

(expozičního času). Jednoduše řečeno, rychlost závěrky určuje, na jak dlouho vystavíte snímač fotoaparátu světlu. Čím déle zůstane závěrka otevřená, tím více času má snímač na zaznamenání světla. Rychlost závěrky také do značné míry určuje, jak ostré snímky budou. Ale trochu v jiném smyslu, než je správné zaostření. Na ostrost objektů na snímku má podstatný vliv chvění fotoaparátu. Protože pomalejší závěrka znamená, že světlo vašeho objektu dopadá na snímač delší dobu, jakýkoli pohyb fotoaparátu nebo fotografovaného objektu se na snímcích projeví jako neostrost.

RYCHLOSTI ZÁVĚRKY

Pomalá závěrka znamená, že závěrka je otevřena po delší dobu – například 1/30 sekundy

a déle. Rychlá závěrka znamená, že se závěrka otevírá na velice krátkou dobu – například

1/250 sekundy nebo méně. KDY POUŽÍT REŽIM PRIORITA ČASU (TV) • Při fotografování rychle se pohybujících objektů, kdy chcete zmrazit akci (viz

obrázek 4.3); o tomto tématu se více dozvíte v kapitole 5. • Když chcete pomocí rozmazání dát důraz na pohyb objektu (viz obrázek 4.4). • Když chcete použít dlouhý expoziční čas, abyste dopadající světlo mohli

zaznamenávat po delší dobu (viz obrázek 4.5); více o tomto tématu

v kapitole 8. • Když chcete zachytit tok vody ve vodopádu (viz obrázek 4.6).

OBRÁZEK 4.3:

Dokonce i ten

nejrychlejší objekt

může být správnou

rychlostí závěrky

zmrazen

ISO 200

1/1 250 sekundy

f/5,6

ohnisko 155 mm

!K1876_kniha.indb 91 22.10.2010 12:38:25


92 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

Jak vidíte, to, zda použijete režim Tv, většinou záleží na tom, jaký objekt

fotografujete. Je důležité, abyste si uměli představit výsledek použití tohoto

režimu. Skvělou věcí na fotografování digitálním fotoaparátem je, že získáte

okamžitou zpětnou vazbu v tom smyslu, že si můžete snímek prohlédnout

na LCD displeji. Ale co když se vám na první pokus nepodaří snímek pořídit

a druhá možnost už není? Příkladem může být fotografování sportovní události.

Nemůžete prostě jít a požádat hráče, aby ten míček hodil znova, protože váš

OBRÁZEK 4.4:

Snížení rychlosti

závěrky dodá vašim

snímkům dojem

pohybu

ISO 500

1/2 sekundy

f/22

ohnisko 86 mm

OBRÁZEK 4.5:

Dlouhá expozice

spolu vyšším

clonovým číslem

a stabilním stati

vem mi umožnila

pořídit noční

snímek z pláže

ISO 400

25 sekund

f/22

ohnisko 30 mm

!K1876_kniha.indb 92 22.10.2010 12:38:31


93KAPITOLA 4: Kreativní zóna

snímek je příliš rozmazaný kvůli nevhodně zvolené rychlosti závěrky. A to je právě důvod, proč byste měli vědět, co která rychlost dokáže ve smyslu schopnosti zmrazit akci. Napřed se podívejme, jaké možnosti nastavení rychlosti závěrky máte k dispozici. Na fotoaparátu 550D můžete rychlosti závěrky volit v rozmezí od 1/4 000 sekundy do 30 sekund. S takovým rozsahem byste měli být schopni zachytit téměř jakýkoli objekt. Další věcí, kterou bychom měli vědět, je, že režim Tv je považován za „poloautomatický“. To znamená, že máte kontrolu nad jedním aspektem expoziční hodnoty a fotoaparát se postará o vše ostatní. V tomto případě ovládáte rychlost závěrky a fotoaparát ovládá clonu. To je důležité vědět, protože se může stát, že budete chtít použít konkrétní rychlost závěrky, ale váš objektiv vám nebude schopen vyhovět. S tímto problémem se můžete setkat, například pokud fotografujete někde, kde je málo světla: pokud fotografujete rychle se pohybující objekt, který se při použití rychlosti závěrky nižší než 1/125 sekundy rozmaže a objektiv je schopen otevřít clonu maximálně na f/3,5, uvidíte, že hodnota clony v hledáčku a na LCD displeji bliká. To je varování, že ve scéně není dostatek světla – kvůli omezení na straně objektivu – takže snímek bude podexponovaný. Dalším případem, kdy se můžete dostat do podobné situace, je fotografování tekoucí vody. Pro získání jemného vzhledu tekoucí vody je většinou nutné použít rychlost závěrky maximálně 1/15 sekundy. Je-li vodopád velmi jasně osvětlen, může se stát, že hodnota clony bude opět blikat, protože objektiv není schopen

OBRÁZEK 4.6:

Prodloužení expo

zice dodalo tekoucí

vodě jemný vzhled

ISO 100

1/4 sekundy

f/32

ohnisko 100 mm

!K1876_kniha.indb 93 22.10.2010 12:38:45


94 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

clonu utáhnout na více než f/22. V tomto případě vás fotoaparát varuje, že snímek bude přeexponován. Řešení tohoto problému probereme později (v kapitole 7), ale je důležité vědět, že režim Tv má svá omezení. NASTAVENÍ A FOTOGRAFOVÁNÍ V REŽIMU TV 1. Zapněte fotoaparát a pak otáčejte Voličem režimů tak, aby Tv bylo naproti

značce. 2. Stiskem tlačítka ISO a otáčením Hlavním voličem na horní straně fotoaparátu

zvolte ISO (zvolené ISO se zobrazí i na LCD displeji). 3. Zamiřte fotoaparát na fotografovaný objekt a namáčknutím spouště aktivujte

expozimetr. 4. Zkontrolujte expoziční hodnoty v hledáčku nebo pohledem na displej na zadní

straně fotoaparátu. 5. Při aktivním expozimetru ukazováčkem otáčejte Hlavním voličem směrem

doleva a doprava a dívejte se, jak se expoziční hodnoty mění. Otáčením

doprava budete rychlost závěrky zvyšovat, otáčením doleva snižovat. REŽIM AV: PRIORITA CLONY

Z názvu byste to možná nepoznali, ale režim Av je jedním z nejčastěji

používaných režimů Kreativní zóny. Av je zkratka Aperture value

(Hodnota clony) a podobně jako Time value (Hodnota času) tento

pojem mezi fotografy nikdy neuslyšíte. Přesto je tento režim jedním z mých nejoblíbenějších a věřím, že i vy si jej rychle oblíbíte. Av, běžně označován jako režim Priority clony, je také považován za poloautomatický, protože vám zase umožňuje ovládat jen jeden faktor expozice, zatímco fotoaparát se stará o vše ostatní. Můžete se ptát, proč je to jeden z mých nejoblíbenějších režimů. Proto, že clona určuje hloubku ostrosti. Především hloubka ostrosti spolu s kompozicí určuje, na co se oko diváka při pohledu na snímek zaměří. Clonou určujete, které oblasti snímku budou ostré. Chcete-li objekt izolovat od pozadí, třeba při fotografování portrétů, můžete clonu více otevřít a tím zajistit, že na snímku bude hlavní objekt ostrý a popředí i pozadí budou rozmazané. Chcete-li mít ostrou celou scénu, třeba při fotografování krajiny, utáhněte clonu více a dosáhnete největší možné hloubky ostrosti.

!K1876_kniha.indb 94 22.10.2010 12:38:52


95KAPITOLA 4: Kreativní zóna

KDY POUŽÍT REŽIM PRIORITY CLONY (AV) • Při fotografování portrétů nebo divoké zvěře (viz obrázek 4.7). • Při fotografování krajiny (viz obrázek 4.8). • Při fotografování makra nebo fotografi í detailů (viz obrázek 4.9) • Při fotografování architektury, kde je důležité mít velkou hloubku ostrosti (viz

obrázek 4.10).

OBRÁZEK 4.7:

Otevřená clona za

jistila velmi rozma

zané pozadí, takže

všechen důraz

zůstal na objektu.

ISO 400

1/250 sekundy

f/6,3

ohnisko 280 mm

OBRÁZEK 4.8:

Utažená clona

dodala ostrost

objektům v popředí

i v pozadí

ISO 400

1/125 sekundy

f/13

ohnisko 24 mm

!K1876_kniha.indb 95 22.10.2010 12:38:53


96 CANON EOS 550D: Od momentek k nádherným snímkům

CLONOVÉ ČÍSLO A CLONA Jak bylo řečeno dříve, pokud je řeč o hodnotě clony, často se setkáte s pojmem clonové číslo. Clonové číslo je jedním z těch starých fotografi ckých pojmů, které se vztahují k ohniskové vzdálenosti objektivu (např. 200 mm) vzhledem k průměru clony. Tyto hodnoty jsou defi novány jako „expoziční kroky“ a při expozici fungují tak, že se s rostoucí rychlostí závěrky zvyšují, aby zajistily správnou expozici. Starší objektivy fotoaparátů mohly clonu nastavovat jen po celých stupních, například 1,4, 2, 2,8, 4, 5, 6, 8, 11, 16 a 22. Každá následující vyšší hodnota reprezentuje asi poloviční množství světla vstupujícího do objektivu. Na většině současných objektivů se však clona nenastavuje ručně, ale clonu nastaví fotoaparát elektronicky. I hodnot je více, pro přesnější přizpůsobení expozice je možné clonu měnit po 1/3 stupně, stejně jako v případě nastavení hodnoty ISO.

OBRÁZEK 4.9: Pro makrosnímky je

vhodné clonu trochu utáhnout, získáte

tak ostřejší snímky.

ISO 100

1/125 sekundy

f/13

ohnisko 105 mm

!K1876_kniha.indb 96 22.10.2010 12:39:07




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.