načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Canon EOS 1000D - Charlotte K. Lowrie

Canon EOS 1000D
-15%
sleva

Kniha: Canon EOS 1000D
Autor:

Ať už je Canon EOS 1000D vaší první zrcadlovkou nebo pouze novým přírůstkem do fotografické rodiny, určitě oceníte pomocnou ruku, která je vám prostřednictvím této knihy nabízena. ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013-09-01
Počet stran: 248
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 248 stran : ilustrace (převážně barev.)
Vydání: Vyd. 1.
Název originálu: Canon EOS Rebel XS/1000D digital field guide
Spolupracovali: překlad Jakub Gregor
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
ISBN: 9788025123805
EAN: 9788025123805
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Ať už je Canon EOS 1000D vaší první zrcadlovkou nebo pouze novým přírůstkem do fotografické rodiny, určitě oceníte pomocnou ruku, která je vám prostřednictvím této knihy nabízena. Kniha vás provede všemi stupni fotografování seznámí vás totiž nejen s ovládánímpřístroje, s principy fotografování a správné kompozice, ale poradí i v konkrétních fotografických situacích, prozradí triky z praxe či pomůže s výběrem objektivu.

Malá, lehká a pohotová, taková je digitální zrcadlovka Canon EOS 1000D. Množstvím svých funkcívám dovoluje uplatnit bez překážek vaše fotografické vize v praxi. Tato kniha vás naučí využívat všech jejích možností a schopností v každé situaci tak, aby výsledné fotografie byly vždy podle vašich představ. Není tak v žádném případě pouhým manuálem, ale spíšepodrobným průvodcem, který vás upozorní na specifika fotografování s Canonem EOS 1000D, připraví vás na reálné fotografické situace a podrobně s vámi probere to nejlepší nastavení fotoaparátu v každé z nich.

V knize najdete tipy pro fotografování:
-Portrétu s bleskem i bez blesku
- Sportovních snímků, architektury
- Divokých i domácích zvířat, přírody
- Za špatného světla a v noci
- Makrofotografií, reklamních snímků

Dobrá fotografie nepočká. Pokud zmeškáte tu pravou chvíli, kdystisknout spoušť, už se nevrátí. To je důvod, proč jste si koupili svou digitální zrcadlovku a také důvod, proč k ní potřebujete tuto knihu.

O autorce:

Charlotte K. Lotrie
je nezávislá novinářka, profesionální fotografka a držitelkaprestižních ocenění. Její články i fotografie vycházejí v časopisech i novinách a také na webech zaměřených na fotografování, např. www.takegreatpictures.com nebo na vzdělávacím webu společnosti Canon www.usa.canon.com/dlc. Je lektorkou fotografie u BetterPhoto.com(www.betterphoto.com) a oblíbenou autorkou knih o digitální fotografii. (tipy, návody a inspirace pro digitální zrcadlovku)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Canon EOS 500D Canon EOS 500D
Revell Jeff
Cena: 422 Kč
Canon EOS 550D Canon EOS 550D
Revell Jeff
Cena: 422 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

3

Tato kapitola obsahuje:

O barevných prostorech

Výběr barevného prostoru

Nastavení vyvážení bílé

Výběr a nastavení stylu

Picture Style

Uložení vlastního stylu

Picture Style

Použití editoru stylů

Picture Styles

„

„

„

„

„

„

Použití vyvážení

bílé a stylů

Picture Styles

Jednou z velkých výhod digitální fotografie je možnost

dosáhnout přesného barevného vyjádření jak přímo během

focení, tak i při tisku fotek. Nastavení správných barevzačíná už před pořízením snímku, když nastavujete vyvážení

bílé, které odpovídá typu světla na fotografované scéně.

Můžete si také vybrat barevný prostor, který podporuje

jeden nebo dva rozsahy barev. A konečně, k dispozici máte

šest různých stylů Picture Styles, které určí základnítonální křivku, ostrost, zachycení barev a sytost snímků. Styly

Picture Styles kopírují vzhled klasického filmu nebozachycují barvy odlišnými způsoby ve fotoaparátu, jestliže fotíte do formátu JPEG, a ve fotoaparátu nebo až po pořízení

snímku, když fotíte do formátu RAW.

V této kapitole se dozvíte, jak z každého nastavení barev

dostat co nejvíce, stejně jaké použít postupy, aby barvy na

fotce odpovídaly realitě.

O barevných prostorech

Možná jste v menu fotoaparátu našli položku „Barevný

prostor“ a byli zvědaví, co to vlastně znamená. Barevný

prostor definuje rozsah barev, které mohou být reprodukovány, a způsob, jakým je jednotlivá zařízení, tedy např.

fotoaparát, monitor nebo tiskárna reprodukují. Canon

1000D má dva barevné režimy – Adobe RGB a sRGB.

Barevný prostor Adobe RGB (zkratka pro red, green,

blue, tedy červená, zelená a modrá barva) je bohatší v tom

smyslu, že podporuje větší gamut, neboli rozsah barev, než

sRGB (standardní RGB). U digitálních fotografií platí, že

čím více dat, v tomto případě barev, fotoaparát zachytí, tím

bohatší a zároveň obsáhlejší bude výsledný snímek. To ale

KAPITOLA


také znamená, že je třeba zpracovat více dat

týkajících se snímku, ať už je to ve formátu

JPEG nebo RAW.

Poznámka: Stejný princip, pokud jde o to

dostat ze snímače Canonu 1000D vše, conabízí, platí i vzhledem k barevné hloubce.

Následující histogramy ukazují rozdíl mezi

velkým a malým barevným prostorem ve

smyslu dat, která soubor snímku tvoří.

Maxima u levého a pravého okraje histogramu indikují barvy, které budou ze snímku

„odstřiženy“ nebo vyřazeny.

Odkaz: Více o histogramech najdete v kapitole 2.

Mnohem více barev bude zachováno v barevném prostoru Adobe RGB, který je větší.

Datově obsáhlejší soubory také lépe odolají

editaci, která je ze své podstaty destruktivní,

mnohem lépe, než menší soubory obsahující

méně dat o barvách a barevné hloubce.

Adobe RGB je také vhodnou možností

pro tisk na inkoustových i komerčních tiskárnách, přestože se někdy i při komerčním tisku používá barevný prostor sRGB.

Nicméně pro fotky prezentované na Internetu

nebo posílané e-mailem je vhodnější sRGB.

Protože to může znamenat jakýsi konflikt

zájmů, pro většinu fotografů to znamená, že

fotí a tisknou v Adobe RGB a v případězveřejňování snímků na Internetu je převedou Obrázek 3.1 | Tento snímek byl z formátu RAW konvertován v programu Adobe Camera Raw a editován ve Photoshopu. Vložený histogram ukazuje původní RAW snímek v barevném režimu sRGB. Pixely bezprostředně u levého a pravého okraje histogramu indikují pixely ve stínech, resp. jasech, které budou potenciálně vyřazeny.

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

74 Canon EOS 1000D


do sRGB v některém z editačních programů,

např. Photoshop nebo Photoshop Elements.

Výběr barevného prostoru

U fotoaparátu Canon 1000D můžete volit

barevný prostor v režimech kreativní zóny, což

jsou P (programová automatická expozice), Tv

(priorita času), Av (priorita clony), M (ruční

nastavení expozice) a A-DEP (automatická

expozice na hloubku ostrosti). Na výběr máte

mezi Adobe RGB a sRGB. Výběr barevného

prostoru je aplikován na JPEG i RAW soubory. V režimech základní zóny fotoaparátautomaticky používá sRGB a samozřejmě pouze

formát JPEG.

Jestliže jste v režimech kreativní zónyvybrali Adobe RGB, pak jsou názvy jednotlivých

souborů rozšířeny o výraz _MG_.

Pro nastavení barevného prostoru postuujte následovně:

Voličem režimů nastavte režim P, Tv, Av,

M nebo A-DEP.

Stiskněte tlačítko MENU a hlavním voličem vyberte nabídku Fotografování 2

(červené).

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy vyberte položku „Barevný prostor“ a stiskněte SET. Zobrazí se nabídka

dvou barevných prostorů.

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy vyberte požadovaný barevný prostor, buď sRGB nebo Adobe RGB, a výběr

1.

2.

3.

4.

Obrázek 3.2 | Vložený histogram se týká úplně stejného RAW snímku, ale v barevném prostoru Adobe

RGB. Všimněte si, že stíny ani jasy už nebudou „odstřiženy“. Rozdíl mezi předešlým a tímto histogramem

spočívá v tom, že zde je ve větším barevném prostoru Adobe RGB zachováno mnohem více informací

o barvách.

Výběr barevného prostoru

75


potvrďte tlačítkem SET. Vy br aný b are v ný

prostor zůstává aktivní, dokud jej nezmě

níte, nebo nepřepnete do režimů základní

zóny. V základní zóně fotoaparát automa

ticky používá sRGB a toto nastavení nelze

měnit.

Nastavení vyvážení bílé

Nastavením vyvážení bílé sdělíte fotoaparátu,

jaký typ světla je na scéně, aby mohl barvy na

snímku co nejvěrněji zobrazit. Použitímfunk

ce vyvážení bílé ušetříte čas při úpravě barev

v PC. Canon 1000D má sedm přednastave

ných typů vyvážení bílé. Kromě toho můžete

vyvážení bílé provést sami.

Tip: Pokud fotíte do formátu RAW, můžete

nastavit nebo doladit vyvážení bílé aždodateč

ně při konverzi v PC.

Tabulka 3.1 ukazuje možnosti vyvážení bílé

a přibližnou teplotu barev v Kelvinech.

Tabulka 3.1 | Rozsahy teploty barev při různých typech vyvážení bílé u Canonu 1000D

Režim vyvážení bílé Přibližný rozsah teploty

v Kelvinech (K)

Nastavení 1000D

a přibližná odpovídající

teplota barev (K)

Auto Není k dispozici 3 000 až 7 000

Denní světlo 5 000 až 6 500 5 200

Stín 7 000 až 10 000 7 000

Zataženo, soumrak 6 000 až 8 000 6 000

Žárovkové osvětlení 2 500 až 3 500 3 200

Bílé zářivkové světlo 4 000 až 4 300 4 000

Blesk 4 500 až 6000 4 900

Uživatelské Není k dispozici 2 000 až 10 000

Obrázek 3.3 | Snímky zobrazené v této sérii

byly pořízeny za denního světla s různými

režimy vyvážení bílé a modifi kovanýmneutrál

ním stylem Picture Style. S vyvážením bílé pro

denní světlo je podání barev přesné a přirozené.

Expozice: ISO 100, f 11, 1/400 s. Expozice je pro

všechny snímky v sérii stejná.

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

76 Canon EOS 1000D


Přístupy k různým nastavením

vyvážení bílé

Canon 1000D nabízí dva základní přístupy

k nastavení vyvážení bílé, takže se může stát,

že v různých situacích používáte různépřístuy. Zde jsou některé příklady, jak k vyvážení

bílé přistupovat. Uvědomte si ale, že celkové

podání barev je ovlivněno i styly Picture Styles

Obrázek 3.4 | Snímek pořízený při nastavení

vyvážení bílé pro žárovkové světlo a modifikovaným neutrálním stylem Picture Style. Fotka má

zřetelně modrý odstín, jelikož nastavení vyvážení

bílé neodpovídá skutečnému světlu na scéně.

Obrázek 3.5 | Snímek pořízený s nastavením

vyvážení bílé pro stín

Obrázek 3.6 | Snímek pořízený s nastavením

vyvážení bílé pro zataženo

Obrázek 3.7 | Snímek pořízený s nastavením

vyvážení bílé pro bílé zářivkové světlo

Obrázek 3.8 | Snímek pořízený s nastavením

vyvážení bílé pro blesk

Nastavení vyvážení bílé

77


(podrobněji dále v této kapitole), takže jedobré mít tento fakt stále na paměti.

Použití přednastavených vyvážení bílé.

Při focení venku, obzvláště za jasně definovaných světlených podmínek (jasné denní

světlo, zatažená obloha), nebo při focení

uvnitř při zářivkovém osvětlení, funguje

přednastavené vyvážení bílé velmi dobře.

Výjimkou může být žárovkové osvětlení,

při němž mají snímky tendenci k žlutooranžovému odstínu. Obecně lze říci, že

přednastavená vyvážení bílé mají přesné

podání barev a odstínů a dobrou sytost.

Nicméně při focení kontrolujte histogramy

vzhledem k možnému přesycení některého

z barevných kanálů, především kdyžpoužíváte styl Picture Style standardní nebo pro

krajinu. Může se stát, že budete chtítzměnit parametry stylu Picture Style nebo

použít jiný styl.

Uživatelské nastavení vyvážení bílé. Díky

této funkci můžete dosáhnout ještě věrnějšího podání barev, protože vyvážení bílé je

nastaveno přesně podle toho, jaké světlo na

scéně je. Chcete-li použít tuto funkci,vyfotografujte bílou nebo šedou kartu a vyberte

tento snímek ve fotoaparátu. Poté fotoaparát

importuje informace o barvě a použije je na

nastavení teploty barev na snímcích. Tento

přístup je efektivní, když fotíte sérii snímků

na scénách se stejným typem osvětlení.Nicméně, pokud se teplota světla změní, pak

musíte uživatelské vyvážení bílé opět změnit nebo použít některé z přednastavených.

U snímků JPEG je toto určitě nejlepšízpůsob, který lze jen doporučit. U snímků RAW

dobře fungují i další postupy.

Více o vyvážení bílé

Na rozdíl od fotoaparátu se lidské oko automaticky přizpůsobuje teplotě barev kolem něj.

Například bílé tričko vnímáme jako bílé pod žárovkou, zářivkou nebo denním světle;jinými slovy, bez ohledu na typ světla, v němž vidíme bílý objekt, ho vnímáme vždy jako bílý.

Snímač digitálního fotoaparátu ale tuto schopnosti nemá a neumí poznat bílou barvu

při různém typu osvětlení, dokud mu neřeknete, jakou teplotu světlo kolem vlastně má.

A přesně to dělá funkce vyvážení bílé – sdělí fotoaparátu, jaká je teplota světla nafotografované scéně, takže ten pak může přesně reprodukovat barvy, které vidí.

Teplota světla se měří na Kelvinově škále a je vyjadřována v Kelvinech. Jakmile fotoaparát

zná teplotu světla, může bílou zachytit opravdu jako bílou. Přednastavené režimy vyvážení

bílé ve fotoaparátu Canon 1000D pokrývají vždy určitý rozsah teploty světla, takže vyvážení

jako takové je většinou spíš přibližné než úplně přesné. Na druhé straně uživatelskénastavení vyvážení bílé, neboli nastavení specifické teploty světla, je mnohem specifičtější a obvykle

zachytí barvy neutrálněji a přesněji.

Obrázek 3.9 | Snímek pořízený s nastavením

automatického vyvážení bílé

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

78 Canon EOS 1000D


Poznámka: Šedé karty jsou speciálně určeny

pro zachycení přesných odstínů barev. Jsou

vlastně jakýmsi neutrálním standardem pro

vyvážení bílé, který je používán jak při uživa

telském nastavení bílé ve fotoaparátu, tak i při

pozdější editaci snímku v PC.

Ať už použijete kterýkoliv přístup k vyvážení

bílé, tak čas, který strávíte jejich používáním

a porozuměním tomu, jak vylepšují vašefoto

grafie, určitě ušetříte na pracných úpravách

barev při editaci snímků v PC.

Pro nastavení přednastaveného režimu

vyvážení bílé, jako jsou denní světlo,žárovko

vé světlo, stín atd., následujte tento postup:

Voličem režimů přejděte do režimu P, Av,

Tv, M nebo A-DEP. V režimech základní

zóny, jako plně automatický, portrét apod.,

fotoaparát nastaví vyvážení bílé automaticky

a nelze jej měnit.

1.

Stiskněte tlačítko pro vyvážení bílé na

zadní straně fotoaparátu. Objeví senabíd

ka režimů vyvážení bílé.

Levým nebo pravým tlačítkem křížovéklá

vesy vyberte požadovaný režim vyvážení

bílé. Jednotlivé režimy jsou znázorněny

ikonkami jednotlivých zdrojů světla i tex

tovým popiskem. Vámi vybrané nastavení

zůstane aktivní, dokud jej nezměníte.

Uživatelské nastavení

vyvážení bílé

U scén, kde je kombinace více typů zdrojů

světla, třeba žárovka a denní světlo, předsta

vují věrné a vizuálně příjemné barvy snímku

opravdovou výzvu. V takové situaci existu

jí dvě možnosti, jak se s ní vypořádat. Když

fotíte do formátu RAW, jednou z možností je

2.

3.

Jak získat přesné barvy u snímků ve formátu RAW

Pokud fotíte do formátu RAW, výborným způsobem pro zajištění správných barev je vyfotit

bílou nebo šedou kartu, samozřejmě ve stejném světle jako ostatní snímky. Fotku karty poté

použijete jako referenční data vyvážení bílé při zpracování souboru RAW v PC.

Například když fotíte portrét, požádejte fotografovanou osobu, aby nejprve u svéhoobli

čeje podržela šedou kartu, a až po tomto snímku pokračujte ve vlastním fotografování. Když

začnete s konverzí souboru RAW v PC, otevřete snímek, na němž je vyfocena i šedá karta.

S aktivovanou funkcí vyvážení bílé klepněte na plochu karty, abyste upravili barvy, a poté

klepněte na „Done“ pro uložení upraveného nastavení vyvážení bílé. Jestliže používáte pro

konverzi souborů RAW programy jako Adobe Camera Raw nebo Digital Photo Professional,

můžete zkopírovat nastavení vyvážení bílé ze snímku, u něhož jste toto vyvážení právěpro

vedli, vybrat všechny snímky pořízené za těchto světelných podmínek a poté vložteparame

try vyvážení bílé z původního souboru. Během pár sekund tak můžete nastavit vyvážení bílé

u 10, 20, 50 a více snímků.

Na trhu je řada bílých a šedých karet, které můžete použít jako referenční pro vyvážení

bílé, např. karty WhiBal od RawWorkflow.com (www.rawworkflow.com/products/whibal)

nebo ExpoDisc od Expoimaging (www.expodisc.com/index.php). Existují také karty, které

mají na jedné straně 18% šedou a na druhé bílou nebo stříbrnou, díky čemuž majídvojná

sobnou užitnou hodnotu. Nejlevnější, a zároveň dobře fungující variantou je ovšem prostý

list bílého nelinkovaného papíru.

Nastavení vyvážení bílé

79


použít šedou nebo bílou kartu, jak je popsáno

v předchozí sekci. Druhou možností je nastavit

vyvážení bílé ručně. Takové nastavení pomůže

vybalancovat barvy v daném světle nebokombinaci světelných zdrojů. Samotné nastavení je

poměrně jednoduché a je to skvělý způsob, jak

barvy věrně vystihnout.

Tip: Protože sama fotím do formátu RAW,používám buď uživatelské nastavení bílé nebo focení

bílé karty, takže mohu během konverze z RAW

změnit vyvážení bílé u více snímků najednou.

Obě metody fungují v principu stejně, rozdíl je

jen v tom, kdy nastavení vyvážení bílé na snímku

provádíte. S uživatelským nastavením bílé je to

během focení, s bílou nebo šedou kartou pak

během konverze. Obě techniky vyžadují zhruba

stejné množství času a snahy.

Další výhodou uživatelského nastavení bílé je

fakt, že funguje v kreativní zóně při focení do

formátu JPEG i RAW. Určitě si ale pamatujte, že

kdykoliv se změní typ světla, je třeba k získání

věrných barev toto nastavení vždy změnit.

Pro uživatelské nastavení bílé postupujte

následovně:

Přepněte fotoaparát do režimu P, Av, Tv,

M, A-DEP a ujistěte se, že styl PictureStyles není v černobílém režimu. Pro zkontrolování aktivního stylu Picture Stylestiskněte dolní tlačítko křížové klávesy na zadní

straně fotoaparátu. Zobrazí se nabídka stylů. Jestliže je zvýrazněn černobílý styl Picture Style, levým nebo pravým tlačítkem

křížové klávesy vyberte jiný styl kromě 1, 2,

3 a stiskněte tlačítko SET.

Ve světle, které je na scéně, umístěte list

bílého nelinkovaného papíru před fotoaarát tak, aby vyplňoval střed hledáčku,

a pořiďte snímek. Pokud fotoaparát nemůže

zaostřit, přepněte objektiv do režimu ručního ostření a zaostřete na papír. Také se

ujistěte, že snímek nebude pře- ani podex>1.

2.

ponovaný, například použitím kompenzace expozice. Při tomto snímku můžete mít

fotoaparát nastaven v kterémkoliv z režimů

vyvážení bílé.

Stiskněte tlačítko MENU a levým tlačítkem křížové klávesy vyberte nabídku

Fotografování 2 (červené).

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy vyberte položku „Uživatel. nastavení WB“ a stiskněte tlačítko SET. Fotoaparát zobrazí poslední pořízený snímek

(list bílého papíru) s ikonkou uživatelského nastavení vyvážení bílé v levém horním

rohu displeje. Pokud se snímek listu papíru nezobrazí, najděte ho levým tlačítkem

křížové klávesy.

Stiskněte tlačítko SET. Fotoaparát zobrazí žádost o potvrzení, jestli chcete tento snímek použít pro uživatelské nastavení

vyvážení bílé.

Pravým tlačítkem křížové klávesy vyberte OK a potvrďte tlačítkem SET. Objeví

se zpráva s upozorněním, že máte vyvážení

bílé nastavit do uživatelského.

3.

4.

5.

6.

Obrázek 3.10 | Tento snímek byl pořízen suživatelským nastavením bílé a vyznačuje se vynikající

věrností barev ve všech partiích. Uživatelské

nastavení bílé sice vyžaduje trošku více času, ale

výsledek za tu trochu snahy navíc stojí. Expozice:

ISO 100, f 11, 1/400 s

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

80 Canon EOS 1000D


Stiskněte tlačítko nastavení vyvážení bílé

na zadní straně fotoaparátu a poté pravým

tlačítkem křížové klávesy vyberte uživatelské vyvážení bílé. Režim uživatelského

nastavení vyvážení bílé je označen textem

a ikonkou s černým čtverečkem a dvěma

trojúhelníky po stranách.

Stiskněte tlačítko SET. Nyní můžete fotit

s uživatelským nastavením vyvážení bílé až

do doby, než se světlo scény změní. Nastavené

vyvážení bílé zůstává aktivní, dokud jejnezměníte. Když ukončíte fotografování za světelných

podmínek, pro něž jste vyvážení bílénastavovali, nezapomeňte dané nastavení vypnout.

Bracketing vyvážení bílé

Vzhledem k mnoha typům žárovkového,zářivkového a dalších druhů osvětlení ve vnitřních

prostorách přednastavené režimy vyvážení bílé

nemusí úplně přesně odpovídat typu světla na

scéně. A dokonce i když vyvážení bílé podmínkám odpovídá, můžete u snímku preferovat zabarvení víc do purpurové/zelené nebo

modré/žluté barvy. S Canonem 1000D můžete

použít funkci bracketingu vyvážení bílé, díky

níž pořídíte tři snímky, každý s mírnýmbarevným posunem v rozsahu až ± 3 úrovně v přírůstcích po jednotlivých úrovních.

Bracketing vyvážení bílé se hodí, když

nevíte, který barevný odstín bude znamenat nejpříjemnější barvy snímku, nebo když

nemáte čas nastavovat ruční korekci nastavení

bílé (podrobněji popsáno v následující sekci). Sekvence pořízená pomocí bracketingu

vyvážení bílé obsahuje tři snímky, z nichž si

vyberete vizuálně nejlepší z nich. Pokud fotíte

do formátu JPEG v kreativní zóně a používáte styly Picture Style standardní, portrét nebo

krajinu, bracketing vyvážení bílé může být

dobrou volbou, která vám ušetří čas při editaci

barev v počítači.

7.

8.

Poznámka: Při použití funkce bracketingu

vyvážení bílé se sníží maximální počet snímků

při kontinuálním snímání a také počet možných snímků se sníží na třetinu. Bracketing také

zpomaluje proces zápisu souborů napaměťovou kartu.

Pro bracketing vyvážení bílé použijtenásledující postup:

Stiskněte tlačítko menu a vyberte nabídku

Fotografování 2 (červené).

Horním nebo dolním tlačítkem křížové klávesy vyberte položku „Posun WB/

BKT“ a stiskněte tlačítko SET. Objeví se

nabídka pro korekci vyvážení bílé/bracketingu vyvážení bílé.

Hlavním voličem vyberte položku modrá/žlutá (B/A) nebo purpurová/zelená

(M/G). Při otáčení hlavního voliče se zobrazí tři čtverečky a vzdálenost mezi nimi se

bude zvyšovat s otáčením voliče. Vzdálenost mezi čtverečky označuje míru odstínu.

Na pravém okraji displeje fotoaparát označuje směr a přírůstek bracketingu. Nastavit

můžete až ± 3 úrovně přírůstku.

Stiskněte tlačítko SET. Zobrazí se nabídka

Fotografování 2 (červené).

Lehce stiskněte spoušť, čímž nabídka

zmizí.

Jestliže jste v režimu snímání jednotlivého

snímku, stiskněte třikrát po sobě spoušť

pro pořízení tří bracketovaných snímků.

Pokud jste v kontinuálním režimu snímání, spoušť stiskněte a podržte. Během

focení ikonka u odstínů vyvážení bílé bliká,

dokud nepořídíte všechny tři bracketované snímky. Při bracketingu odstínů modré/

žluté je pořadí snímků standardní, modrá,

žlutá. V případě škály purpurová/zelená je

pořadí sekvence standardní, purpurová,

zelená.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Nastavení vyvážení bílé

81


Poznámka: Můžete zkombinovat bracketing

vyvážení bílé s bracketingem expozice. V tom

případě budete vybírat celkem mezi devíti

snímky z jedné sekvence.

Bracketing vyvážení bílé zůstane aktivní, dokud

jej nezrušíte nebo fotoaparát nevypnete.

Korekce vyvážení bílé

Tato funkce je podobná bracketingu vyvážení

bílé, ale s tím, že odstín fotografie nastavujete

ručně do určitého tónu. Dosáhnete s nípodobného účinku jako pomocí korekčního filtru

barev pro určitý světelný zdroj. Korekci bílé

můžete nastavit směrem k modré (B), žluté (A),

purpurové (M) nebo zelené (G), a to v rozsahu

± 9 úrovní nazývaných miredy nebo hustoty

(oba pojmy se vztahují ke korekčním barevným

filtrům). Každá úroveň korekce barev, kterou

můžete nastavit, odpovídá 5 miredůmkonverzního filtru teploty chromatičnosti. Kdyžkorekci nastavíte, je aplikována na všechny snímky,

dokud ji nezměníte nebo nevypnete.

Poznámka: U Canonu 1000D je korekce barev

vyjádřena v miredech. Mired je jednotka označující hustotu konverzního fi ltru teplotychromatičnosti, což je podobné hustotám korekčních

fi ltrů používaných v klasické fotografi i, u nichž

najdeme rozsah 0,025 až 0,5. Posun modré/žluté

o jednu úroveň korekce je ekvivalentní k 5miredům konverzního fi ltru teploty chromatičnosti.

Pro nastavení korekce vyvážení bílépostupujte takto:

Stiskněte tlačítko MENU a hlavním voličem vyberte nabídku Fotografování 2

(červené).

Horním nebo dolním tlačítkem křížové klávesy vyberte položku „Posun WB/

BKT“ a stiskněte tlačítko SET. Objeví se

1.

2.

nabídka pro korekci vyvážení bílé/bracketingu vyvážení bílé.

Křížovou klávesou nastavte barevný

odstín (modrý, žlutý, purpurový nebo

zelený) a míru jeho posunu. Na panelu u pravého kraje displeje je znázorněn

aktuální odstín a míra korekce. Např.

A2, G1 znamená korekci žluté o 2 úrovně a zelené o 1 úroveň. Pokud si to náhle

rozmyslíte, všechny dosavadní krokyzrušíte pomocí tlačítka Disp. na zadní straně

fotoaparátu.

3.

Obrázek 3.11 | Tento snímek byl vyfotografován

v žárovkovém světle s uživatelským nastavením

vyvážení bílé. Barvy jsou neutrální, ale lehce

studené. Expozice pro tento a následující snímek:

ISO 100, f 11, 1/6 s

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

82 Canon EOS 1000D


Stiskněte tlačítko SET. Nastavená korekce vyvážení bílé zůstane aktivní, dokud ji

nezměníte. Pro vypnutí nastavené korekce opakujte kroky 1, 2 a 3 a stisknětetlačítko Disp., čímž bude posun všech odstínů

vynulován.

Výběr a nastavení stylu

Picture Style

Styly Picture Styles v podstatě určují tonální křivky, podání a sytost barev a ostrost na

výsledném snímku. Fotoaparát aplikujeněkterý ze stylů na všechny fotografie, jež pořídíte,

a tento styl pak tvoří základ toho, jak snímek

vypadá.

Canon 1000D nabízí celkem 6 různýchstylů Picture Styles, které jsou podrobně popsány v tabulce 3.2. Standardní styl je výchozím pro celou kreativní zónu a také některé

režimy základní zóny. Každý styl má specifické

nastavení ostrosti, kontrastu, nasycení a tónů barev. S jednotlivými styly Picture Styles

vlastně napodobujete výsledky dosahované

s filmy, jako je třeba Fuji Velvia pro focení

krajiny a přírody s velmi živými a saturovanými barvami nebo portrétový Kodak Portra,

který má naopak tlumenější barvy a zdůrazňuje teplé a jemné odstíny pleti. Styly Picture

Styles můžete rovněž modifikovat podle svých

potřeb a v neposlední řadě si vytvořit až tři

vámi plně definované styly, jež budou vycházet

z některého ze základních stylů.

Obrázky 3.13 až 3.19 ilustrují, jak jednotlivé styly Picture Styles mění finální podobu

fotografie. Také podle toho můžete poznat,

jak který styl ovlivňuje rozsah barev. Všechny

snímky byly pořízeny s uživatelským nastavením vyvážení bílé.

Kromě toho, že tvoří základ celkovéhovzhledu snímku, styly Picture Styles jsou také uží>4.

vány proto, aby fotky vyžadovaly co nejméně

úprav (nebo vůbec žádné) a bylo možné JPEG

soubory kvalitně tisknout přímo z paměťové

karty. Pokud fotíte do formátu RAW, tak přímý

tisk není možný, nicméně je možné použítněkterý ze stylů buď přímo ve fotoaparátu, nebo

následně při konverzi RAW v programu Digital

Photo Professional. Můžete také různé styly

modifikovat a ukládat pomocí nového editoru

stylů Picture Styles a následně tyto styly použít

na pořízené snímky. Tento editor stylů je kdisozici na CD dodávaném s fotoaparátem.

Obrázek 3.12 | Snímek byl pořízen v žárovkovém

světle s uživatelským nastavením vyvážení bílé

a s korekcí vyvážení bílé v rozsahu žlutá 6/purpu-

rová 5 kvůli oteplení oranžové barvy limonády

a zlaté barvy na víčku lahve. Posun je úmyslně

zvýrazněn, aby rozdíl vynikl i zde v knize.

Výběr a nastavení stylu Picture Style

83


Bez ohledu na to, zda využíváte přímého

tisku, určitě jednotlivé styly vyzkoušejte. Poté

si budete schopni vybrat ten, s nímždosáhnete nejlepších výsledků při focení do formátů

JPEG i RAW.

Pečlivým výběrem a nastavením stylů

Picture Styles získáte pro své snímky barvy,

jaké skutečně chcete, ať už preferujete vyšší kontrast a sytost barev standardního stylu

nebo neutrálnější barvy a nasycení neutrálního nebo věrného stylu. V rámci kreativní zóny

můžete u každého stylu Picture Stylesnastavovat tyto parametry.

Jak se stanovuje teplota barev

Na rozdíl od teploty vzduchu, kterou měříme ve stupních Celisa nebo Fahrenheita, teplota

světla je dána spektrem barev. Představte si černý radiátor, který se postupně zahřívá, azkuste si představit, jak se postupně mění jeho barvy. Nejprve se zbarví červeně. Když se zahřeje

ještě víc, barvy se změní do žluta a nakonec do modrobíla. V tomto světelném spektru se

tedy barvy mění s rostoucí teplotou od červené přes žlutou po modrou.

Tento princip se může zdát matoucí, protože anglický termín „red-hot“ (rozžhavený)

vnucuje představu něčeho, co je mnohem teplejší než nějaké modré těleso. Ovšem ve světě

teploty barev má modrá ve skutečnosti mnohem vyšší teplotu než červená. To tedyznamená, že třeba světlo v poledne jasného dne je mnohem teplejší (modré) než světlo při ohnivě

rudém západu slunce. Proč si tyto poznatky vůbec pamatovat? Protože ovlivňují přesnost

podání barev na vašich snímcích. Takže si zapamatujte, že čím vyšší teplota barvy, tímstudenější (více modré) světlo; čím nižší teplota barvy, tím teplejší (více žluté/červené) světlo. Obrázek 3.13 | Tento snímek byl pořízen ve standardním stylu Picture Styles. Expozice pro tuto sérii: ISO 100, f 5,6, 1/1000 s, kompenzace expozice -0,67

Obrázek 3.14 | Styl portrétu. Sytost barev

a ostrost jsou výrazně potlačené, což ale dává

výrazný prostor pro úpravy během konverze

z formátu RAW v Photoshopu.

Obrázek 3.15 | Styl krajiny. Ten nabízí upravené

tonální křivky a syté barvy, především zelenou

a modrou.

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

84 Canon EOS 1000D


Ostrost: 0 až 7. Na nejnižší úrovni se sní

mek nedoostřuje, což mu dává jemný

vzhled. Vysoká míra zostření můžezname

nat výskyt nežádoucího orámování hran

(tzv. halo), obzvláště když snímek doostříte

i po editaci a změně velikosti snímku v PC.

Pokud tisknete přímo z paměťové karty,

optimální ostrost bude na úrovni 3 nebo 4.

Kontrast. Je důležité vědět, že změny vkon

trastu také ovlivňují tonální křivku. Úpravy

do minusu dávají fotce méně výrazný vzhled,

ale na druhé straně se nezbavíte nejvyšších

jasů a tmavých tónů. Nastavení do plusových

hodnot sice zvýší kontrast, ale můžete sepři

pravit o některé rozsahy tónů barev.

Sytost. Toto nastavení určuje sílu nebo

intenzitu barev, přičemž záporné hodnoty

znamenají nízkou sytost a opačně. Klíčem

k nastavení sytosti je najít hodnotu, kdy

nedojde ke klipování některého barevného

kanálu (odstranění některých tónů). Hod

noty +1 nebo +2 jsou pro snímky JPEG pro

přímý tisk obvykle nejvhodnější.

Tó n b a r e v. Posunem do záporných čísel

budou pleťové odstíny víc do červena, do

kladných čísel spíše do žluta.

U černobílého stylu můžete nastavovat jen

ostrost a kontrast, ale můžete nastavit také

efekty tónování, jak je znázorněno v tabulce

3.2. Výchozí nastavení jsou uvedena v pořadí

ostrost, kontrast, sytost a tón barev.

Obrázek 3.16 | Neutrální styl. Barvy jsouneutrál

ní a celkový kontrast je nižší než u standardního

stylu. Na druhé straně ale poskytuje vizuálně

velmi příjemné barvy.

Obrázek 3.17 | Věrný styl. Tento styl nastavítep

lotu světla na 5 500

º

K s nízkou sytostí barev.

Obrázek 3.18 | Černobílý styl Picture Style bez

použití efektu fi ltru. Tato možnost nabízí ostrý

kontrast a celkově příjemný rozsah tónů.

Výběr a nastavení stylu Picture Style

85


Na první pohled se může zdát, že stejné

hodnoty určitého parametru v různých stylech

Picture Style si vzájemně odpovídají. Například

kontrast na hodnotě 0 u standardního sty

lu bude korespondovat s kontrastem na nule

u portrétního stylu. To ale nemusí být nezbytně

pravda a rozdíly v tonálních křivkách mohou

někdy znamenat klipování kanálů (potlačení

některých úrovní tónů na snímku). Efekttonál

ní křivky můžete hodnotit na histogramu RAW

snímku v programu Digital Photo Professional.

Styl Picture Style nastavíte takto:

Stiskněte tlačítko výběru stylu PictureSty

le na zadní straně fotoaparátu. Zobrazí se

nabídka stylů, přičemž ten aktuálně použí

vaný je zvýrazněný. Po levé straně se také

zobrazuje výchozí nastavení každého stylu.

1.

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy vyberte požadovaný styl a výběr

potvrďte tlačítkem SET.

Po použití, zhodnocení a tisku s různými sty

ly Picture Styles možná budete chtít změ

nit některé výchozí parametry stylů, aby lépe

odpovídaly vaším požadavkům na výsledné

snímky. Eventuálně můžete vytvořit až třivlast

ní styly založené na některém z existujících.

Po mnohých experimentech jsem zakotvila

u modifikovaného neutrálního stylu, který je

pro mou práci nejvhodnější. Nastavení mého

neutrálního stylu jsou následující:

Ostrost. +3

Kontrast. +1

Sytost. +1

Tó n b a r e v. 0

2.

Tabulka 3.2 | Styly Picture Styles u Canonu 1000D

Styl Picture

Style Popis Ostrost

Sytost

barev

Výchozí

nastavení

Standardní Živé, ostré a vybroušené snímky,

které jsou vhodné pro přímý tisk

z SD/SDHC karty.

Mírněnad

průměrná

Vysoká 3,0,0,0

Portrét Zdůrazněné pleťové tóny, jemné

textury, menší ostrost.

Mírněpod

průměrná

Mírněnadprů

měrná

2,0,0,0

Krajina Živé modré a zelené odstíny,

vysoká ostrost.

Vysoká Vysoká pro

zelené a modré

odstíny

4,0,0,0

Neutrální Poskytuje prostor po úpravy

snímku v PC, nízká sytost barev

a kontrast.

Standardní Nízká 0,0,0,0

Věrný Věrné zachycení barev bezzvý

raznění některé z nich.Neapliko

váno žádné doostření.

Standardní Nízká 0,0,0,0

Černobílý Černobílé nebo tónovězabarve

né snímky s mírně vyšší ostrostí.

Mírněnad

průměrná

Efekty žlutého,

oranžového,

červeného

a zeleného filtru

3,0,nenasta

veno,nena

staveno

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

86 Canon EOS 1000D


Toto nastavení produkuje vynikající pleťové tóny

s tím, že snímky nejsou podexponované a vzhled

fotky není plochý. Zkuste tuto modifikaci použít

a případně upravit pro vaše potřeby.

Pro modifikaci stylů Picture Styles postu

pujte takto:

Stiskněte tlačítko MENU a hlavním voličem

vyberte nabídku Fotografování 2 (červené).

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy vyberte položku „Picture Style“

a stiskněte tlačítko SET. Zobrazí senabíd

ka se seznamem stylů.

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy vyberte styl, který chcete modifi -

kovat a stiskněte tlačítko Disp. Zobrazí se

nastavení parametrů příslušného stylu.

Pokud chcete změnit nastavení ostrosti,

stiskněte tlačítko SET.

Levým nebo pravým tlačítkem křížové

klávesy změňte parametr na požadovanou

hodnotu a stiskněte tlačítko SET. U všech

parametrů záporné hodnoty snižují ostrost,

kontrast a sytost, zatímco kladné hodnoty je

zvyšují. Negativní tón barev znamenápleťo

vé odstíny víc do červena, jeho kladnéhod

noty do žluta.

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy se posuňte na parametr kontrast

a stiskněte tlačítko SET.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Levým nebo pravým tlačítkem křížové

klávesy změňte parametr na požadovanou

hodnotu a stiskněte tlačítko SET.

Pro všechny další parametry opakujtekro

ky 6 a 7.

Stiskněte tlačítko MENU. Zobrazí senabíd

ka stylů Picture Style, v níž můžete modifi -

kovat další styly. Změny ve stylu zůstanou

aktivní, dokud je nezměníte. Stiskněte tla

čítko SET pro návrat do nabídkyFotografo

vání 2 (červené) nebo lehce stiskněte spoušť

pro návrat do pohotovostního režimu.

7.

8.

9.

Použití černobílého stylu a efektů tónování

U černobílého můžete nastavovat pouze ostrost a kontrast. Na druhé straně ale máte kdis

pozici další možnosti ve smyslu použití různých filtrů a/nebo efektů tónování.

Efekty monochromatických fi ltrů. Efekty fi ltrů kopírují použití klasických barevných fi ltrů,

které fotografové používají při focení na černobílý fi lm. Díky žlutému fi ltru vypadá obloha

přirozeně s jasně bílými mraky. Oranžový fi ltr ztemňuje oblohu a nádherně vykresluje západ

slunce. Červený fi ltr ztemní oblohu ještě více a podzimní listí zobrazí jasně a ostře. Podobný

efekt u listů má i zelený fi ltr, který také dokáže přirozeně zachytit pleťové tóny.

Černobílé efekty tónování. Efekty tónování můžete využít tvůrčím způsobem při foce

ní v režimech kreativní zóny. Na výběr máte možnosti N: žádný, S: sépiový, B: modrý, P:

purpurový, G: zelený.

Obrázek 3.19 | Tento snímek byl použit s mnou

upraveným nastavením, které vychází zneutrál

ního stylu Picture Style

Výběr a nastavení stylu Picture Style

87


Uložení vlastního stylu

Picture Style

Nyní již tedy víte, jak a proč měnit styly Picture

Styles, takže si klidně můžete vytvořit svůj

vlastní, který bude nejlépe odpovídat vašim

požadavkům. Každý styl, který vytvoříte, bude

založen na jednom z přednastavených stylů,

z něhož budete vycházet.

A protože můžete vytvořit tři vlastní styly

Picture Styles, máte k dispozici dost prostoru

na vytvoření stylů pro různé situace a scény.

Například můžete chtít váš styl prokaždoden

ní focení, který bude dávat méně kontrastní

fotky než standardní styl. Ale na druhé straně

budete chtít standardní styl zachovat, abyste

ho mohli použít u snímků, které budete chtít

tisknout přímo z paměťové karty, zatímco

uživatelsky nastavený styl si necháte pro foto

grafie, jež chcete upravovat v PC.

Pro vytvoření a uložení vlastního stylu

Picture Styles postupujte následovně:

Stiskněte tlačítko MENU a hlavnímvoli

čem vyberte nabídku Fotografování 2

(červené).

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy vyberte položku „Picture Style“

a stiskněte tlačítko SET. Zobrazí senabíd

ka se seznamem stylů.

Horním nebo dolním tlačítkem křížo

vé klávesy vyberte položku „Uživ. def.

1“ a stiskněte tlačítko Disp. Objeví se

podrobnosti o nastavení tohoto stylu.

Stiskněte tlačítko SET. Tím se aktivuje

nastavení stylu, takže můžete vybrat jeden

z přednastavených, z jehož hodnot budete

vycházet.

Horním nebo dolním tlačítkem křížové

klávesy vyberte výchozí styl Picture Style

a stiskněte tlačítko SET.

Dolním tlačítkem křížové klávesy jdě

te na parametr „Ostrost“ a stiskněte tla

1.

2.

3.

4.

5.

6.

čítko SET. Aktivuje se nastavení tohoto

parametru.

Levým nebo pravým tlačítkem křížo

vé klávesy nastavte hodnotu parametru

a potvrďte tlačítkem SET.

Kroky 6 a 7 opakujte pro nastavení dal

ších parametrů, tedy kontrastu, sytosti

a tónu barev.

Stiskněte tlačítko MENU pro uloženísty

lu. Objeví se nabídka se seznamem sty

lů. Výchozí styl Picture Style bude uveden

napravo od položky „Uživ. def. 1“. Jestliže

parametry výchozího stylu byly změněny,

pak je tento styl zobrazen modře. Vybraný

styl Picture Style zůstává aktivovaný, dokud

toto nastavení nezměníte.

Stiskněte tlačítko SET. Celý popsaný

postup opakujte pro nastavení dalších dvou

uživatelských stylů Picture Style.

Použití editoru stylů

Picture Styles

Modifikace přednastavených stylů Picture

Styles a nastavení vlastních stylů jsou dvapří

stupy, kterými můžete vzhled vašich snímků

upravit k lepšímu. Oba tyto přístupy jsou ale

experimentální – nastavíte styl, pořídíte sní

mek a poté výsledek zkontrolujete vefotoapa

rátu nebo na PC, dokud nezískáte požadovaný

výsledek.

Mnohem preciznější a efektivnější přístup

pro aplikaci Picture Styles je použití editorusty

lů Picture Styles, který máte k dispozici na CD

dodaném s fotoaparátem. Stačí otevřít snímek

ve formátu RAW a změnami v nastavení para

metrů stylu pozorovat, jak se tyto změny pro

jevují na snímku. Až budete s výsledkem spo

kojeni, nastavený styl uložíte jako samostatný

soubor s příponou .PF2, uložíte ho vefotoapará

tu a použijete pro následně pořízené fotografie.

7.

8.

9.

10.

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

88 Canon EOS 1000D


Editor stylů Picture Styles vypadá poměrně

jednoduše, nicméně s ním máte plnou a přesnou kontrolu nad jednotlivými styly. Můžete

nastavovat vyjádření barev a dělat detailnízměny v odstínech, sytosti, jasu a tonální křivce.

Ve specifikacích barev můžete vybírat až 100

položek, to vše ve třech barevných režimech

– HSL (odstín, sytost, světlost), Lab a RGB.

Můžete také zvolit barevný prostor, třeba Adobe

RGB. Histogramy ukazují rozložení jasů a barev

na snímku, přičemž můžete zobrazit jasovýhistogram a RGB histogram pro všechny barevné

kanály dohromady nebo odděleně. Pokud jste již

uživateli programu Adobe Photo Professional,

pak vám použité barevné tóny budou takédobře známé, protože editor stylů používá přizpracování snímků stejné algoritmy. Kdekoliv na

tonální křivce můžete nastavit až 10 bodů asledovat účinek na zpracovávanou fotografii.

Navíc můžete srovnávat původní a upravený snímek ve dvou oddělených oknech s přiblížením 12,5 až 100 %. Protože cílem práce

v editoru stylů Picture Style je vytvoření souboru s parametry vámi nastaveného stylu,který budete moci nahrát do vašeho fotoaparátu,

změny provedené na použitém snímku RAW

do něj nejsou uloženy. Změny parametrů

se projeví pouze v uloženém souboru .PF2.

Nicméně, tento styl můžete na snímek aplikovat v programu Digital Photo Professional

poté, co jej uložíte v PC jako PF2 soubor.

Detaily o používání editorů stylů spadají

mimo rámec této knihy, takže vámdoporučuji přečíst si popis tohoto softwaru na webové

stránce Canonu na adrese web.canon.jp/ima-

ging/picturestyle/editor/index.html.

Pokud jste již nainstalovali programy

z instalačního CD, které jste dostali společně

s fotoaparátem, můžete spustit a používateditor stylů Picture Styles, a to následovně:

Spusťte program v nabídce Start €Všechny programy € Canon Utilities € Picture style Editor. U počítače Mac je toAppli>1.

cations € Canon Utilities € Picture Style

Editor € PictureStyleEditor.app. Otevře se

hlavní okno editoru.

Na hlavní okno editoru přetáhnětevybraný snímek ve formátu RAW (má příponu

.CR2). Lze ho také otevřít přes příkaz File €

Open image, najít snímek v příslušné složce,

dvakrát na něj klepnout a poté klepnout na

příkaz Open. Současně s otevřením souboru

se zobrazí panel nástrojů.

Pokud chcete vybrat jiný než standardní styl

Picture Style, klepněte na šipku vedle Base

Picture Style (Výchozí styl Picture Style).

Na spodní straně hlavního okna klepněte na

ikonu s rozděleným oknem, čímž se zobrazí

výchozí snímek a vedle něj snímek s provedenými změnami v nastavení stylu. Můžete

je zobrazit buď vedle sebe nebo nad sebou.

Pokud se chcete vrátit k zobrazení jen jednoho

snímku, klepněte na ikonu úplně vlevo dole.

Na panelu nástrojů klepněte na položku

„Advanced“ (pokročilé). Zobrazí senastavení parametrů ostrost, kontrast, sytost a tón

barev. Jedná se o stejné nastavení, jako když

jej provádíte ve fotoaparátu. Nicméně veditoru stylů si můžete vliv změn těchto parametrů

na fotku prohlédnout ihned na monitoru.

Proveďte změny, které chcete, a klepněte

na OK.

Srovnejte barvu, rozsah tónů a tonální

křivku pomocí panelu nástrojů. Pokud již

umíte pracovat s programem Digital Photo

Professional nebo jiným fotoeditorem,většinu z nástrojů již budete znát. Případně se

můžete podívat na detailní popisjednotlivých funkcí na adrese web.canon.jp/ima-

ging/picturestyle/editor/functions.html.

Když si upravíte styl podle své chuti, uložte

ho, aby bylo možné převést ho do fotoaparátu. Nicméně, při ukládání doporučuji uložit

dvě verze souboru. Během procesu ukládání

souboru totiž můžete zvolit možnost „Disable

subsequent editing“ (zakázat další editaci), díky

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Použití editoru stylů Picture Styles

89


níž už nebude možné jednou takto uložený

styl dále editovat. Kromě toho je dále nutné

zvolit popisek stylu, pod nímž bude stylzobrazen ve fotoaparátu, a informace o copyrightu.

S aktivací zákazu další editace již tedy nebude

možné daný styl používat v editoru stylů Picture

Style, ale lze jej použít v programu Digital Photo

Professional a ve fotoaparátu.

Z toho důvodu je vhodné uložit ještě kopiisouboru .PF2, u níž bude možnost další editacepovolena. Když se později rozhodnete tento styl nějakým

způsobem v editoru upravit, můžete vycházetprávě z této „nezamknuté“ kopie souboru.

Dříve než začnete, nezapomeňte na vaše PC

nainstalovat programy z přiloženého CD.

Pro uložení vašeho stylu Picture Stylepostuujte následovně:

Klepněte na ikonku „Save Picture Style fi le“ (uložit soubor stylu Picture Style)

v pravém horním rohu panelu nástrojů.

Zobrazí se dialog uložení souboru.

Zvolte složku, do níž se má soubor uložit.

Pro uložení souboru, který chcete použít ve

fotoaparátu, zaškrtněte možnost „Disable

subsequent editing“ ve spodní části dialogu. Pro uložení souboru, který chcete později

editovat, nechte tuto volbu nezaškrtnutou.

Zvolte název souboru a klepněte na „Save“

(uložit). Soubor se uloží ve složce, kterou

jste určili.

Pokud chcete převést uložený styl Picture Style

do fotoaparátu, postupujte tak, jak je popsáno

níže. K propojení fotoaparátu s PC použijte

USB kabel, který je součástí příslušenství.

Propojte fotoaparát s PC pomocídodaného USB kabelu.

Spusťte program v nabídce Start €Všechny programy € Canon Utilities € EOS

Utility. U počítače Mac je to Applications €

Canon Utilities € EOS Utility € EOSUtility.app. Otevře se okno EOS Utility.

1.

2.

3.

4.

1.

2.

Klepněte na „Camera settings/Remote

shooting“ pod volbou „Connect camera“. Zobrazí se okno pro pořizování snímků

prostřednictvím PC.

Klepněte na ikonku fotoaparátu v červeném

panelu nástrojů a poté klepněte na „Picture

Style“. Zobrazí se okno se stylů Picture Styles.

Klepněte na „Detail set“ na konci seznamu

stylů. Zobrazí se nabídka nastavení stylů.

Klepněte na šipku vedle „Picture style“

a poté klikněte na „User defi ned 1, 2 nebo

3“ na zobrazeném rozbalovacím menu.

Pokud již pod jedním z uživatelských stylů

byl nějaký soubor uložen, dojde k jehopřesání novým stylem. Jestliže vyberete „User

defi ned“, zobrazí se další nabídka.

Klikněte na „Open“. Zobrazí se dialogotevření souboru.

Otevřete dříve modifi kovaný soubor stylu ze

složky, kam jste ho předtím uložili. Zobrazí

se dialog nastavení stylu Picture Style, v němž

jsou zaznamenány jeho parametry tak, jak

jste je modifi kovali v editoru. Pokud chcete, můžete ještě nyní udělat některé změny

v nastavení, než styl odešlete do fotoaparátu.

Klepněte na „Apply“. Modifi kovaný styl

Picture Style bude přenesen do fotoaparátu.

Je dobré ověřit si, že k tomu skutečně došlo,

a to tak, že stisknete tlačítko stylů Picture

Style na zadní straně fotoaparátu, vyberete příslušný uživatelský styl a zkontrolujete, jestli jeho parametry odpovídají vašim

nastavením z PC.

Krom vytváření vlastních stylů si můžete další

přednastavené styly stáhnout z webových stránek Canonu na adrese web.canon.jp/imaging/

picturestyle/editor/index.html. Tyto soubory je

možné stáhnout a přenést do vašehofotoaparátu, jak je to na webových stránkách popsáno.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Kapitola 3: Použití vyvážení bílé a stylů Picture Styles

90 Canon EOS 1000D




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist