načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: C# -- bez předchozích znalostí - Pavel Bory

C# -- bez předchozích znalostí
-15%
sleva

Kniha: C# -- bez předchozích znalostí
Autor:

Vlastní program v C# bez zbytečných komplikací Chcete začít s programováním v C#? Nenašli jste zatím publikaci, která by vše vysvětlila jednoduše od úplných základů? C# bez ... (celý popis)
Titul doručujeme za 4 pracovní dny
Vaše cena s DPH:  299 Kč 254
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 62.1%hodnoceni - 62.1%hodnoceni - 62.1%hodnoceni - 62.1%hodnoceni - 62.1% 70%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2016-06-01
Počet stran: 256
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 255 stran : ilustrace
Vydání: 1. vydání
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025146866
EAN: 9788025146866
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka seznamuje se základy programovacího jazyka C#, nevyžaduje žádné dřívější zkušenosti s programováním.

Popis nakladatele

Vlastní program v C# bez zbytečných komplikací Chcete začít s programováním v C#? Nenašli jste zatím publikaci, která by vše vysvětlila jednoduše od úplných základů? C# bez předchozích znalostí nevyžaduje žádné dřívější zkušenosti s programováním. Jednoduchou formou na příkladech se postupně seznámíte se základy programovacího jazyka C#, na nichž budete následně stavět u pokročilejších témat a vlastních projektů. Naučíte se pracovat s datovými typy, proměnnými, řídit tok programu a pracovat se soubory, nahlédnete i do základů objektově orientovaného programování. Na konci každé kapitoly si můžete nově nabyté znalosti zopakovat pomocí otázek a cvičení. Publikace vás mimo jiné seznámí s tématy: - Základy práce v Microsoft Visual Studiu - Proměnné a datové typy - Operátory a výrazy - Větvení programu, cykly a pole - Metody, třídy a objekty - Dědičnost a zpracování výjimek - Práce se soubory Čtenáři si mohou pod odkazem Soubory ke stažení stáhnout soubory se zdrojovými kódy použitými v knize. O autorovi: Pavel Bory je seniorním vývojářem a řadu let pracuje zejména na projektech společnosti Unicorn, a.s., především v oblasti financí. Kromě samotného vývoje softwaru se věnuje školení a výuce programování převážně na platformě .NET na vysoké škole Unicorn College, s.r.o.

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Pavel Bory - další tituly autora:
Zákazníci kupující knihu "C# -- bez předchozích znalostí" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

63

KAPITOLA 4

Cykly a pole

Velmi často se setkáte s tím, že budete potřebovat, aby program určité příkazy vykonalopakovaně. Představte si situaci, kdy budete chtít vytvořit program, který uživateli umožní sečíst

libovolné množství čísel. S obdobnou úlohou byste si již poradili za předpokladu, že by bylo

pevně dáno, kolik čísel budete sčítat. Pokud počet čísel neznáte a chcete, aby programfungoval tak, že se po každém zadaném čísle zeptá, zdali chce uživatel zadat další, musíte se naučit

další konstrukce jazyka C# umožňující určitou sadu příkazů vykonat opakovaně. Tytokonstrukce nazýváme cykly. Zároveň se naučíte používat nový datový typ pole, který vám umožní

si do proměnné uložit v podstatě libovolné množství dat.

Cyklus while

Cyklus while funguje tak, že defi nujete výraz, který se před každým průběhem cykluvyhodnotí, a  pokud je vyhodnocen jako pravdivý, příkazy uvedené v  těle cyklu se vykonají. Průběhem cyklu tedy rozumíme právě jedno vykonání příkazů v  těle cyklu. Cyklus while má

následující syntaxi:

while (logický výraz)

{

// Příkazy v těle cyklu

}

Po skončení jednoho průběhu cyklu se opět vyhodnotí logický výraz. Pokud je vyhodnocen

jako pravdivý, příkazy v těle cyklu se vykonají znovu. Snadno nahlédneme, že pokud by byl

výraz vyhodnocen vždy jako pravdivý, bude se cyklus vykonávat donekonečna. Na  toto je

potřeba dávat pozor, protože nekonečný cyklus způsobí, že program nikdy neskončí. Pojďme

si cyklus while vyzkoušet na následujícím příkladu. Vezměme příklad z podkapitoly Příkaz

switch a upravme jej tak, že program umožní provádět operace opakovaně, aniž by si pamatoval

V této kapitole:

 Cyklus while

 Cyklus do-while

 Cyklus for

 Pole

 Kontrolní otázky

 Řešená cvičení

 Cvičení


64

KAPITOLA 4 Cykly a pole

mezivýsledek. Po každém provedeném výpočtu se program uživatele zeptá, zdali chce provést

další výpočet.

string provestVypocet = „ano“;

while (provestVypocet == „ano“)

{

Console.Write(„Zadejte prvni cislo: „);

int x = Int32.Parse(Console.ReadLine());

Console.Write(„Zadejte druhe cislo: „);

int y = Int32.Parse(Console.ReadLine());

Console.Write(„Zadejte pozadovanou operaci ( + - * / ): „);

string operace = Console.ReadLine();

switch (operace)

{

case „+“:

Console.WriteLine(„{0} + {1} = {2}“, x, y, x + y);

break;

case „-“:

Console.WriteLine(„{0} - {1} = {2}“, x, y, x - y);

break;

case „*“:

Console.WriteLine(„{0} * {1} = {2}“, x, y, x * y);

break;

case „/“:

Console.WriteLine(„{0} / {1} = {2}“, x, y, x / y);

break;

default:

Console.WriteLine(„Byla zadana neznama operace.“);

break; }

Console.Write(„Chce provest dalsi vypocet? (ano/ne): „);

provestVypocet = Console.ReadLine();

}

Zadejte prvni cislo: 3

Zadejte druhe cislo: 5

Zadejte pozadovanou operaci ( + - * / ): *

3 * 5 = 15

Chce provest dalsi vypocet? (ano/ne): ano

Zadejte prvni cislo: 20

Zadejte druhe cislo: 10

Zadejte pozadovanou operaci ( + - * / ): -

20 - 10 = 10

Chce provest dalsi vypocet? (ano/ne): ne


Cyklus while

65

Věnujme pozornost zejména tomu, že ještě před samotným začátkem cyklu defi nujemeproměnnou provestVypocet a nastavíme jí hodnotu tak, aby se cyklus provedl minimálnějednou. To, kolikrát se poté cyklus zopakuje, určí uživatel tím, že na závěr běhu cyklu zadá ano,

pokud bude chtít výpočet opakovat.

Podívejme se na následující příklad, na kterém si také procvičíte cyklus while. Napišmeprogram, který pro zadané celé číslo spočítá součet všech celých čísel větších než nula a menších

než zadané číslo.

int soucet = 0;

Console.Write(„Zadejte cislo: „);

int cislo = int.Parse(Console.ReadLine());

while (cislo > 0)

{

Console.WriteLine(„Soucet = {0} + {1}“, soucet, cislo);

soucet = soucet + cislo;

cislo = cislo - 1;

}

Console.WriteLine(„Soucet = {0}“, soucet);

Console.ReadKey();

Zadejte cislo: 7

Soucet = 0 + 7

Soucet = 7 + 6

Soucet = 13 + 5

Soucet = 18 + 4

Soucet = 22 + 3

Soucet = 25 + 2

Soucet = 27 + 1

Soucet = 28 Věnujte pozornost zejména proměnné soucet. Cyklus proběhne tolikrát, kolik bylo uloženo do  proměnné cislo, protože na  konci každého běhu cyklu je hodnota této proměnné snížena o jedničku. V každém běhu cyklu přičteme do proměnné soucet aktuálně zpracovávané číslo. Tato proměnná je pro nás pomocným čítačem, bez kterého bychom tuto úlohunedokázali vyřešit.

Upozornění: Důležitý je fakt, že proměnnou soucet musíme defi novat před samotným začátkem

cyklu, protože pokud proměnnou defi nujeme uvnitř těla cyklu, její platnost končí s koncem cyklu

samotného. Zamyslete se nad tím, jak tento program napsat tak, abychom obsah proměnné cislo

neměnili a nechali si v ní uložené číslo, která zadal uživatel.

Upozornění: Důležitý je fakt, že proměnnou soucet musíme defi novat před samotným začátkem

cyklu, protože pokud proměnnou defi nujeme uvnitř těla cyklu, její platnost končí s koncem cyklu

samotného. Zamyslete se nad tím, jak tento program napsat tak, abychom obsah proměnné cislo

neměnili a nechali si v ní uložené číslo, která zadal uživatel.


66

KAPITOLA 4 Cykly a pole

Cyklus do-while

Jak již název tohoto cyklu napovídá, má mnoho společného s cyklem while. Jediný rozdíl mezi

cykly do-while a while je ten, že u cyklu do-while se výraz určující, zdali se cyklus bude

opakovat, zapisuje až na konec cyklu. Cyklus do-while se tedy vždy vykoná nejméně jednou.

Syntaxe tohoto cyklu je následující:

do

{

// Příkazy v těle cyklu

} while (logický výraz)

Zkusme si přepsat příklad na provádění výpočtů z podkapitoly Cyklus while pomocí cyklu

do-while.

string provestVypocet;

do

{

Console.Write(„Zadejte prvni cislo: „);

int x = Int32.Parse(Console.ReadLine());

Console.Write(„Zadejte druhe cislo: „);

int y = Int32.Parse(Console.ReadLine());

Console.Write(„Zadejte pozadovanou operaci ( + - * / ): „);

string operace = Console.ReadLine();

switch (operace)

{

case „+“:

Console.WriteLine(„{0} + {1} = {2}“, x, y, x + y);

break;

case „-“:

Console.WriteLine(„{0} - {1} = {2}“, x, y, x - y);

break;

case „*“:

Console.WriteLine(„{0} * {1} = {2}“, x, y, x * y);

break;

case „/“:

Console.WriteLine(„{0} / {1} = {2}“, x, y, x / y);

break;

default:

Console.WriteLine(„Byla zadana neznama operace.“);

break;

}

Console.Write(„Chce provest dalsi vypocet? (ano/ne): „);

provestVypocet = Console.ReadLine();

} while (provestVypocet == „ano“);


Cyklus for

67

Všimněte si, že proměnnou provestVypocet defi nujeme před samotným cyklem  – stejně

jako u while cyklu.

Cyklus for

Tento cyklus vám bude užitečný zejména ve  chvíli, kdy budete potřebovat provést předem

známý počet opakování cyklu. Cyklus for má následující syntaxi.

for (inicializační výraz ; ukončující logický výraz ; změna řídící proměnné)

{

// Příkazy v těle cyklu

}

V rámci tohoto cyklu se používá tzv. řídicí proměnná, kterou použijete pro řízení počtuopakování cyklu for. Tuto proměnnou nejdříve inicializujete na výchozí hodnotu a po každém

průběhu cyklu její hodnotu změníte. Cyklus se opakuje, dokud ukončující logický výraz vrací

hodnotu true. Podívejte se na  následující program, který na  příkazový řádek vypíše čísla

od nuly do desítky.

for (int i = 0; i <= 10; i++)

{

Console.WriteLine(i);

}

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10 Nejdříve se vytvoří proměnná i, která je typu Int32. Cyklus se bude opakovat, dokud je i <= 10. Po každém průběhu cyklu se hodnota proměnné i zvýší o jedničku. Pojďme nyní napsat program, který nejdříve od uživatele získá počet čísel, která uživatel následně zadá, a na závěr vypíše jejich součet.

Console.Write(„Zadejte pocet cisel: „);

int pocetCisel = Int32.Parse(Console.ReadLine());

int soucet = 0;

for (int i = 1; i <= pocetCisel; i++)

{

Console.Write(„Zadejte {0}. cislo: „,i);


68

KAPITOLA 4 Cykly a pole

soucet = soucet + Int32.Parse(Console.ReadLine());

}

Console.WriteLine(„Soucet zadanych cisel = {0}“, soucet);

Zadejte pocet cisel: 5

Zadejte 1. cislo: 5

Zadejte 2. cislo: 10

Zadejte 3. cislo: 3

Zadejte 4. cislo: 7

Zadejte 5. cislo: 20

Soucet zadanych cisel = 45 Všimněte si toho, že řídicí proměnnou i můžeme inicializovat na libovolné číslo. V našempříadě jsme ji inicializovali na jedničku. Počet čísel, která uživatel zadá, jsme použiliv ukončovacím logickém výrazu v cyklu for. Zároveň se podívejte na elegantní použití řídicí proměnné i ve výpisu žádosti o zadání dalšího čísla, kde proměnnou i používáme pro číslování toho, kolikáté číslo uživatel zadává. Možná si teď pokládáte otázku, proč máme kromě cyklu while i cyklus for, když výše uvedené programy je možné zapsat i pomocí cyklu while.

Poznámka: Je samozřejmě možné používat pouze jeden typ cyklu, např. cyklus while. Nicméně

z důvodu jednoduššího a přehlednějšího zápisu zdrojového kód je lepší využívat ten typ cyklu,

který je v dané situaci vhodnější. Jak bylo řečeno na začátku této kapitoly, cyklus for je vhodný

zejména tehdy, když dopředu znáte počet opakování, která se mají vykonat.

Pole

S dosud nabytými znalostmi jste schopni vytvářet programy, ve kterých víte, kolik dat budete

potřebovat uložit do proměnných. Pokud budete mít za úkol napsat program, kterýod uživatele získá tři čísla, která si bude uchovávat v proměnných, a který vypíše jejich součet, bez

větších obtíží to zvládnete. Způsobů, jak takovýto program vytvořit, je více. Řešení by mohlo

vypadat např. takto:

Console.Write(„Zadejte 1. cislo: „);

int cislo1 = Int32.Parse(Console.ReadLine());

Console.Write(„Zadejte 2. cislo: „);

int cislo2 = Int32.Parse(Console.ReadLine());

Console.Write(„Zadejte 3. cislo: „);

int cislo3 = Int32.Parse(Console.ReadLine());

int soucet = cislo1 + cislo2 + cislo3;

Console.WriteLine(„Soucet cisel je {0}“, soucet);

Console.ReadKey(); Zatím si ale nedokážete poradit s programem, který by se nejdřív uživatele zeptal, kolik čísel má uložit, a následně vypsal jejich součet. Proto se naučíte používat nový datový typ, takzvané pole.

Poznámka: Je samozřejmě možné používat pouze jeden typ cyklu, např. cykluswhile. Nicméně

z důvodu jednoduššího a přehlednějšího zápisu zdrojového kód je lepší využívat ten typ cyklu,

který je v dané situaci vhodnější. Jak bylo řečeno na začátku této kapitoly, cyklus for je vhodný

zejména tehdy, když dopředu znáte počet opakování, která se mají vykonat.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist