

sleva
Kniha:
Bohuslav Reynek (1892-1971)
Autor:
Pavel Chalupa

![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
celkové hodnocení |
1 hodnocení + 1 recenze | |
|
Nakladatelství: | ARBOR VITAE |
Médium / forma: | Tištěná kniha |
Rok vydání: | 2011 |
Počet stran: | 399 |
Rozměr: | 29 cm |
Úprava: | ilustrace (některé barevné), portréty, faksim. |
Vydání: | Vyd. 1. |
Jazyk: | česky |
Vazba: | kniha, vázaná vazba |
Datum vydání: | 06.12.2011 |
Nakladatelské údaje: | V Řevnicích, Arbor vitae ve spolupráci s Fondem Bohuslava Reynka a nakladatelstvím Měsíc ve dne v Českých Budějovicích, 2011 |
ISBN: | 9788087164846 |
EAN: | 9788087164846 |
Monografie věnovaná výtvarnému odkazu básníka a grafika Bohuslava Reynka, autora nadčasového a duchovně zaměřeného díla a jedné z pozoruhodných postav české kultury 20. století. Publikace, jež je vybavena množstvím obrazového materiálu vynikající kvality, připomíná okolnosti Reynkovy životní dráhy a seznamuje s jeho rozsáhlým výtvarným dílem. Kombinuje členění podle témat a formy: představuje Reynkovy kresby, monotypy, grafické práce, zejména grafické cykly, zabývá se i grafikami s biblickými a náboženskými náměty a motivy zvířat v Reynkově díle. V závěrečném oddíle najde čtenář soupis knižních vydání Reynkových literárních prací do roku 1971, výběr z literatury, přehled samostatných výstav B. Reynka a informace o uložení jeho výtvarného odkazu ve veřejných sbírkách.
Je pozoruhodné, že vůbec první monografie o díle kultovní postavy české výtvarné kultury a literatury Bohuslava Reynka vychází až dnes. Stalo se tak, že jsou dosud obecně známy jen některé části z ohromného díla grafika, kreslíře, malíře, básníka, překladatele a v neposlední řadě i pastýře ovcí a koz, který téměř celý život prožil na svém venkovském sídle v Petrkově u Havlíčkova Brodu a o osud svého díla se nikdy příliš nestaral.
Obrazová publikace představuje toto dílo ve výběru a s komentářem znalce Reynkova díla Pavla Chalupy. Vedle grafik, vytištěných v měřítku 1:1, se na čtyřech stech stranách čtenář dozví i tajemství z receptáře grafikovy dílny, v níž se Reynek pohyboval jako autodidakt s neortodoxní lehkostí na pomezí kresby, grafiky a malby, a vytvořil tak unikátní barevné techniky, jež jsou v mnoha případech vlastně autentickými malbami na papíře. V reprezentativním počtu jsou tu zastoupeny i ostatní součásti Reynkova díla - kresby, malby i experimentální nátisky formou barevného monotypu či osvícením malby či rytiny na skleněné podložce na fotografický papír (tzv. cliché verre). Poprvé je v knize souhrnně reprodukováno všech šest Reynkových grafických cyklů. Výtvarná publikace se ovšem dotýká rovněž Reynkova díla literárního, jež je v tomto případě neodmyslitelně spjato s Reynkovou činností grafika, ilustrátora a vydavatele. Jedenáct básnických sbírek a na sedmdesát knih překladů z francouzštiny a němčiny je v knize zdokumentováno a představeno formou ukázek a rozsáhlé ilustrované bibliografie, jež dokládá mimořádnost Reynkova talentu a úsilí, ale také pravdu, že skutečné umění se nemusí rodit jen v ateliérech, v salonech a na akademiích, ale také v hlubokém uskromnění v harmonii s přírodou a dávnými mystickými tradicemi, na nichž vyrostl náš svět. ((1892-1971))
Česká grafika – 20. stol.
Česká kresba – 20. stol.
Moderní umění – Česko
Náboženské náměty
Katalog předmětový > R > Reynek, Bohuslav, 1892-1971
Naučná literatura > Umění > Česká grafika
Naučná literatura > Umění > Česká kresba
Ostatní > Další formy > Katalogy > Katalogy výstav
Katalog předmětový > N > Náboženské náměty
Naučná literatura > Umění > Moderní umění > Česko
Katalog nakladatelství > A > Arbor vitae
Katalog předmětový > A > * 20. století
Krásná kniha, ale... | Frei | 2012-01-21 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vynikající reprodukce, některé publikovány vůbec poprvé, pečlivě udělané soupisy díla a výstav, aspoň na první pohled. Grafika a vůbec úprava krásná, jak to u Arbor Vitae bývá. Důstojný doplněk výborné výstavy, při jejíž příležitosti kniha vychází.
Monografie to ale není - Reynkův životopis jen tabelární, celkový výklad díla chybí. Navíc autor v komentářích sahá leckdy vedle: pašijový cyklus komentuje tak, jako by mělo jít ne o pašije, ale o křížovou cestu (s. 222); teze, že Reynkova výtvarná tvorba není "příběh o utrpení", se dokládá mj. jeho pietami (sic!, s. 39). Dovíme se také překvapivě, že Reynkovo dílo "není primárně chápáno jako dílo náboženského charakteru" (s. 13). A celá kniha je kdovíproč zahájeno úvodem ve stylu Zdeňka nejedlého (že jezuité upálili Mistra Husa, se sice nedovídáme, ale mnoho nechybí). Ta krásná práce je tím téměř zabita. |
|||