načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Beauty fotografie -- Inspirativní průvodce fotografa podivuhodným světem krásy - Radim Kořínek

Beauty fotografie -- Inspirativní průvodce fotografa podivuhodným světem krásy
-15%
sleva

Kniha: Beauty fotografie
Autor: Radim Kořínek
Podtitul: Inspirativní průvodce fotografa podivuhodným světem krásy

Zaujaly vás stylizované snímky nadpozemsky krásných modelek a rádi byste se dozvěděli, jak takové záběry vznikají? Nebo si naopak myslíte, že fotografie spadající do škatulky beauty ... (celý popis)
Titul je skladem 1ks - odesíláme ihned
Ihned také k odběru: Ostrava
Vaše cena s DPH:  399 Kč 339
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
11,3
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2012
Počet stran: 176
Rozměr: 210 x 235 mm
Úprava: barevné ilustrace, portréty
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná, šitá nitmi
Novinka týdne: 2012-40
Datum vydání: 26. 9. 2012
Nakladatelské údaje: Brno, Computer Press, 2012
ISBN: 9788025137710
EAN: 9788025137710
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka obsahuje rady a zkušenosti profesionálního fotografa žánru beauty (reklamní fotografie dokonale krásných modelek). Vymezuje tento žánr, poskytuje informace technického rázu, popisuje vlastní fotografování i postprodukci.

Popis nakladatele

Zaujaly vás stylizované snímky nadpozemsky krásných modelek a rádi byste se dozvěděli, jak takové záběry vznikají? Nebo si naopak myslíte, že fotografie spadající do škatulky beauty jsou jedna jako druhá, bez nápadu a podřízené komerčním požadavkům zákazníka? Nechte si poradit, jak k tomuto žánru přistupovat osobitým způsobem a možná budete nakonec překvapeni tím, kde všude dokáže oko nadaného fotografa krásu nalézt a jakých podob může v jeho podání nabývat. Zkušený výtvarník a fotograf se s vámi vám v deseti kapitolách rozdělí o své jedinečné zkušenosti se zobrazováním krásy. Dočtete se, jak sám vnímá samotný žánr beauty, kde hledá fotografické příležitosti a spolupracovníky, kdy je se svou prací spokojen a kdy se naopak rozhodne výsledné snímky dále upravovat v počítači. Kromě řady praktických rad nabízí autor i zamyšlení nad vybranými snímky, u kterých podrobně popíše okolnosti jejich vzniku a na závěr pak připravil inspirativní galerii, v níž se sami přesvědčíte, jak pestrá může beauty fotografie být. Kniha vám mimo jiné poradí jak: * Najít rozumný poměr mezi technikou a výtvarným cítěním * Efektivně pracovat s nezbytným osvětlovacím příslušenstvím * Najít modelky, vizážistky, kadeřníky a další spolupracovníky * Navodit atmosféru a zohlednit požadavky všech zúčastněných * Provádět nezbytné úpravy pořízených snímků ve Photoshopu * Hledat inspiraci a vytvořit si originální fotografický rukopis (inspirativní průvodce fotografa podivuhodným světem krásy)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Radim Kořínek - další tituly autora:
 (e-book)
Beauty fotografie Beauty fotografie
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

SVĚTLO

3

KAPITOLA


Technika Každá specializace chce své. Naprosto mi nezbývá čas na to, abych se ještě pročítal haldami právě vyšlých časopisů, bedlivě sledoval novinky a byl schopen s jistotou rozlišit přednosti a  nevýhody jednotlivých technických vymožeností. V  tomto ohledu se naštěstí můžu plně spolehnout na člověka (Václav Mládek –  Fotofast), který mi zatím vždy poradil dobře, bez ohledu na to, jestli např. levnější variantou produktu nesnížil svou vlastní provizi. Sám se tedy o  techniku nijak zvlášť nestarám.

Nebudu se tu tedy pouštět na tenký led a  pro informace o  konkrétních produktech (fotoaparátech, objektivech, stativech...) nutných pro fotografování vás odkážu do péče povolaných odborníků.

Abyste mohli pořídit dobrou fotku, neobejdete se bez zdroje

dostatečně silného světla. Živý objekt (model) se dá jen velmi komplikovaně fotit v pološeru. Můžete sice použít stativ, ale model/modelka se při nejlepší vůli nedokáže naprosto nehýbat (jde-li o  delší čas expozice). Dá se také zvýšit citlivost ISO, čímž zkrátíte nutný expoziční čas. Je to ovšem na úkor kvality výsledné fotografie (bude více „šumět“), Jaká světla použít a  proč se dozvíte na následujících řádcích. Interiér Interiér nám poskytuje některé výhody i  nevýhody. Největší výhodou je, že světelné podmínky, které vytvoříte, jsou naprosto ve vaší moci. Jak si modelku nasvítíte, tak to i bude. Bez toho, abyste byli rušeni venku se neustále měnícími světelnými podmínkami. Máte klid a čas si vše dopředu promyslet. Dobré je i vyzkoušet si světlo ještě dříve, než modelka dorazí, například na ochotné partnerce. Když během focení budete příliš dlouho pobíhat se světly sem a  tam, můžete ohrozit důvěru zúčastněných ve vaše schopnosti, což se negativně odrazí v jejich následném nasazení.

Obrázek 3.1: modelka Bára Bálková, vizáž Katarína Kořínková

Beauty fotografi e32



Umělé světlo

Pořizovací náklady na vybavení ateliéru jsou vysoké. Jakmile

má něco v názvu na začátku foto-, musíte počítat s tím, že cena

bude o dost vyšší, než kdybyste natrefili na stejnou věc v rámci

jiného typu zboží. Je to dnes velmi populární hobby a výrobci

i prodejci z toho patřičně těží. Trh je pak zaplaven i naprostý

mi nesmysly, které však podle reklamy nezbytně nutně potře

bujete.

Začínáte-li, postačí vám dvě dostatečně výkonná umělá

světla s potřebným příslušenstvím.

Zvolit si můžete:

❑ Světla stálá – výhodou je, že po celou dobu na model

ce vidíte, jak bude výsledně nasvícena. U  zábleskových

světel to musíte odhadnout nebo zapnout současně stá

lou modelovou (pilotní) žárovku. Nevýhodou je, že stálá

světla jsou většinou slabší než záblesková, a  přesto mají

mnohem větší spotřebu. Rovněž se v  jejich přítomnosti

dost ohřejete, což není vždy nutně příjemné. Vylučuje to

například, abyste stálé světlo použili v soft boxu. Rozžha

vená žárovka musí chvíli chladnout, než ji odpojíte a zno

vu zapojíte např. v jiné místnosti, kam se focení přesouvá.

Hůře se vyvažuje bílá.

❑ Světla záblesková – používá je drtivá většina profesio

nálních fotografů. Jsou výkonnější, nepřehřívají se, bílou

snáze vyvážíte. Můžete na nich bez obav použít soft boxy

i jiné podobné vybavení. V dnešní době je možné sehnat

tato světla za už poměrně přijatelnou cenu. Nevýhodou

je, že jsou přece jen stále dražší než světla stálá a že k nim

musíte pořídit ještě drátové (levnější, ovšem ne příliš

praktické) nebo bezdrátové odpalovací zařízení.

Máte-li světla, můžete je doplnit ještě několika užitečnými

doplňky:

Refl ektor – nasazuje se přímo na světla. Kromě toho, že

chrání citlivé části zařízení, rovněž usměrňuje tok světla. Na

trhu jsou k  dostání různé tvary refl ektorů. Každý ovlivňuje

světlo jinak. Zjednodušeně řečeno, čím je delší a uzavřenější,

tím bude kužel vrhaného světla zúženější.

Klapky – patří na refl ektory a můžete jimi dále usměrňovat

tok světla, případně ho v nežádoucím směru i odclonit.

Voštinový fi ltr – používá se opět ve spojení s  refl ektory

nebo komínkem. Pomáhá vést světlo přímo. Omezuje únik

světla mimo nasvěcovanou část objektu.

Barevné fi ltry – umožňují tónovat světlo do různých ba

revných odstínů.

Pozaďový refl ektor – jeho zvláštní tvar dovoluje rovnoměr

něji nasvítit pozadí za modelem/modelkou.

Komínek – vám zúží světlo na minimum. Namíříte-li ho

např. na obličej modela/modelky, osvítí právě jen tuto vy

branou část a v jejím okolí se bude světlo, směrem od středu,

velmi rychle ztrácet. Ideální je kombinovat ho s  voštinovým

fi ltrem.

Skrze následující pomůcky je možné vytvořit světlo tvrdé

nebo měkké.

❑ Světlo tvrdé – je ostřejší. Vytváří zároveň místa velmi

světlá a  na jiných místech velmi tmavá. Světlo je kon

trastnější. Hodně prokresluje. V  souvislosti s  fotografo

váním ženy byste si měli dát pozor na to, že výraznější

či vrásčité tváři může tento typ světla spíše uškodit než

pomoci. Příliš zdůrazní nežádoucí rysy. Docílíte ho buď

přímým osvětlením rovnou z  refl ektoru nebo použitím

stříbrného odrazného deštníku či paraboly. K dostání je

i ve zlaté barvě, která zajímavě ovlivňuje teplotu odráže

ného světla.

❑ Světlo měkké – (v  Beauty častěji používané) dosáhnete

ho tím, že světlo „procedíte“ skrze soft box, bílý difuzní

deštník nebo jej odrazíte od bílého odrazného deštníku.

Obrázek 3.2: Stálé světlo Obrázek 3.3: Zábleskové světlo

Beauty fotografi e34


Obrázek 3.4: Odpalovací zařízení (bezdrátové) Obrázek 3.5: Refl ektor Obrázek 3.6: Klapky

Obrázek 3.7: Voštinový fi ltr Obrázek 3.8: Barevné fi ltry Obrázek 3.9: Pozaďový refl ektor

Obrázek 3.10: Použití pozaďového refl ekto Obrázek 3.11: Stříbrný odrazný deštník Obrázek 3.12: Stříbrná odrazná parabola

Světlo 35


Výsledkem je maximálně rozptýlené, mdlé světlo. Je málo kontrastní a tvoří jen mělké stíny. Používá se hlavně k rovnoměrnému nasvícení celého objektu, scény. Má tendenci zakrývat drobné nedostatky např. tváře. Trochu se v něm ztrácí detaily.

Rozmístění světel po ateliéru

Je obrovské množství variant, jak je možné světla v  prostoru

rozmisťovat, kombinovat s  doplňky, hrát si s  různými efekty

atd. S  postupem času si jistě každý z  vás nalezne x postupů,

které vám budou nejlépe svědčit. Já se pokusím neudělat vám

v  tom zbytečný zmatek a  napovědět tedy jen několik základ

ních možností, jež pak můžete sami dle potřeby variovat. Vy

jdu z předpokladu, že máme k dispozici dvě světla (bez ohledu

na to, jsou-li stálá nebo záblesková).

❑ Dvě měkká světla zpředu – ze stran (viz obr. 3.16) – obě

světla září stejnou intenzitou. Zejména pokud je zkombinujete se sofb oxy, podaří se vám nasvítit modelku téměř bez stínů. Pro klasické Beauty fotografi e nejobvyklejší postup. Je-li výkon jednoho světla vyšší než druhý, přirozeně se začínají na slaběji nasvícené straně tvořit stíny. Zkuste pak například měnit výšku jednotlivých světel...

❑ Dvě měkká světla ze stran (viz obr. 3.17) – Modelka sto

jící čelem k vám bude nasvícená hlavně z boků. Střed těla zakryje stín. Je to velmi efektní způsob nasvícení třeba v  případě anonymnějšího aktu, kde potřebujete stínem zvýraznit prostorovost těla. V  tomto případě je lepší fotit na tmavším pozadí, jelikož na pozadí světlém by vám mohly zmizet boční kontury těla.

❑ Jedno tvrdé světlo zpředu (viz obr. 3.18) – doporučil

bych vám ho umístit trochu stranou mimo osu fotoapa

rátu, jinak by mělo nudný a  zplošťující charakter. Samo

o sobě sice nasvítí fotografovaný objekt dobře, ale ne pří

liš zajímavě. Postavením světla mimo osu bude i model

kou vržený stín dále od fi gury, což většinou vypadá lépe.

❑ Jedno tvrdé světlo zpředu a  druhé měkké ze zadu –

ze  strany (viz obr. 3.19) – k  dominantnímu přednímu

světlu se přidá jemnější světlo zezadu, které pěkně dokres

lí obrysy postavy a opticky je oddělí od tmavšího pozadí.

❑ Jedno měkké světlo zpředu a  druhé tvrdé zezadu –

ze strany – z výšky (viz obr. 3.20) – k měkce nafocené po

stavě se přidá ostrá linie vlasů a ramen.

❑ Jedno bodové světlo zpředu – ze strany (viz obr. 3.21)

– s  použitím komínku či voštinového fi ltru osvětlíte jen

část fi gury modelu/modelky. Například detail prstů na

ruce nebo obličeje. Zbytek se bude (při použití tmavého

pozadí) topit ve tmě. Čím blíže bude světlo ke svému cíli,

tím větší bude jeho intenzita a menší plocha, kterou po

kryje. Naopak při oddálení světla bude kužel světla širší

a síla světla zeslábne.

Máte-li k dispozici jen jedno světlo, je možné využít odraz

nou plochu (viz obr. 3.22) postavenou proti zdroji světla tak,

aby ho odrážela na objekt. Na druhu odrazné plochy pak bude

záviset intenzita, kvalita i barva odraženého světla. Vyzkoušejte

si velké zrcadlo, stříbrnou plochu, zlatou plochu, bílou matnou

čtvrtku z papíru, bílou lesklou plochu, pomačkaný alobal atd.

Vše se týká nasvícení modela/modelky ve vertikální poloze

(stojící, sedící). Jestliže model/modelka leží, musíte tomu roz

místnění světel náležitě přizpůsobit.

Obrázek 3.13: Softbox Obrázek 3.14: Bílý difúzní deštník Obrázek 3.15: Bílý odrazný deštník

Beauty fotografi e36


Obrázek 3.16 vlevo: Dvě měkká světla

zpředu – ze stran (stejná intenzita)

Obrázek 3.17 uprostřed: Dvě měkká světla

ze stran

Obrázek 3.18 vpravo: Jedno tvrdé světlo

zpředu – ze strany

Obrázek 3.19 vlevo: Jedno tvrdé světlo

zpředu – ze strany, druhé měkké ze zadu –

ze strany – zdola

Obrázek 3.20 uprostřed: Jedno měkké

světlo zpředu – ze strany, druhé tvrdé

zezadu – ze strany – shora

Obrázek 3.21 vpravo: Jedno bodové světlo

zpředu – ze strany

37


Přirozené světlo v interiéru Máte-li možnost fotografovat v místnosti s dostatečně silným zdrojem denního světla, otevírá se vám opět celá škála možností, jak si interiérové focení zpestřit. Velké okno je zpravidla samo o  sobě inspirujícím objektem. V  interakci s  modelkou se vám můžou nabídnout krásné a  neotřelé záběry. Problém nastává v  okamžiku, kdy chcete modelku zachytit jinak než, že stojíte přímo u okna a modelka se obličejem téměř dotýká skla. Ve všech jiných variantách bude žena v porovnání s oknem velice tmavá. Když se tuto nevýhodu pokusíte vyrovnat použitím umělého světla, obvykle zjistíte, že umělé světlo je mnohem silnější, scénu přesvítí a krásná atmosféra přirozeného světla se propadne do nenávratna. Doporučuji v  takovém případě hodně snížit intenzitu umělého světla, případně ho, v rámci možností, oddálit od modelky. Nebo použít raději odraznou plochu.

(Stane-li se vám, že máte před sebou krásně zařízený pokoj

s  elegantní pohovkou přímo pod oknem, na pohovce éterickou dívenku v bělostných šatech a vám se podaří chytit ranní slunce, zkuste atmosféru vylepšit ještě použitím difuzního fi ltru. Vše světlé se bude na slunci jakoby rozpíjet...) Exteriér Možnost fotografování pod širým nebem je ve značné míře ovlivňovaná nevyzpytatelnými rozmary počasí. Krásný plán může být v okamžiku zcela zničen nečekanou průtrží mračen.

Přirozené světlo se kvalitativně v průběhu dne mění.

Vzpomeňme v  této souvislosti na cyklus Monetových malovaných obrazů katedrály v Rouenu. Jedná se o soubor mnoha pláten, jež ze stále stejného místa pozorují jemné nuance barev a světla na fasádě katedrály, v závislosti na denní době. Oscar-Claude Monet (1840–1926) byl asi nejslavnější představitel impresionismu, jenž byl založen na zkoumání atmosféry okamžiku. Monet měl neuvěřitelný dar rozlišit a  zachytit i  ty nejtitěrnější změny denní nálady. Dokonce se říkalo, že měl

i  vadu zraku, která mu v  tomto ohledu pomáhala. Pro nás je

dobré vědět, že tyto nuance existují, nicméně nemusíme se de

primovat tím, že se je budeme bláhově snažit také rozpoznat.

Postačí, když zaznamenáme změnu mezi světlem ranním, po

ledním a večerním. To je pro začátek víc než dost.

Shodneme-li se na tom, že polední světlo budeme pova

žovat za světlo normální (základní), pak ranní světlo je v po

rovnání s ním o něco studenější, mlhavější, určitě svěžejší, la

děné do zelenomodra. Večerní světlo je ovlivňováno blížícím

se západem slunce. Miliardy částeček prachu v  atmosféře se

zbarvují do žlutočervena. Světlo je velmi teplé. Poklidnou at

mosféru dotváří k večeru se ztišující vítr.

Když to fotograf ví, může správně zvolit denní dobu, která

se nejvíce potkává s jeho fotografi ckým záměrem. Atmosféru

denního světla můžete eliminovat nebo naproti tomu podpořit

vyvážením bílé.

Přesto si však jen málokdy vystačíte pouze s denním svět

lem. I  při focení na plném slunci, kdy je světla zdánlivě více

než dost, se používají světla umělá. Nebo alespoň odrazné plo

chy. Buď proto, aby modelku dosvítily nebo v plném slunci po

mohly prosvětlit nežádoucí stíny. Slunce vytváří samo o sobě

velice tvrdé a ne zrovna ideální světlo. Obecně se doporučuje

nefotit v době, kdy je v plné síle, cca mezi 11. a 15. hodinou.

Pokud použijete světla umělá nebo odraznou plochu, můžete

tento nešvar zvládnout, ale není to zase tak jednoduché. Jinou

cestou, jak přemoci nemilosrdné sluneční světlo je zastínit

shora postavu modelky difuzní látkou, která bývá součástí od

razných ploch. Světlo na modelku částečně prochází, ovšem je

už mnohem tlumenější a  rozptýlené. Nemáte-li po ruce tuto

speciální látku, napněte si na jednoduchý rám třeba bílý ši

fon či jinou průsvitnější látku. (Podle druhu použité látky však

může dojít k jemnému zabarvení. A to i když je látka na první

pohled bílá.)

Přírodním difuzérem, který ušetří bolavé paže toho, kdo

musí látku nad modelkou držet, jsou mraky. Když ne

jsou mraky příliš silné, jedná se o  ideální světelné

podmínky pro focení. Těžké bouřkové mraky vám

zase vezmou až příliš mnoho světla. Odrazné plo

chy jsou v tuto chvíli prakticky k ničemu a ke slovu

přicházejí opět světla umělá. A  uměle nasvícená

modelka na pozadí potemnělé krajiny, s nafi alově

lými bouřkovými mraky, je zárukou krásné a velmi

efektní fotografi e.

Obrázek 3.22: Zlatá odrazná plocha

Beauty fotografi e38


Abyste mohli používat umělá světla, musíte být někde v dosahu elektrického proudu. Akumulátor pro umělá světla, který se dá zakoupit v cenovém rozpětí mezi 10 a 15 tisíci, vám zprostředkuje výhodu volného pohybu. Pro ty z  vás, kteří upřednostňujete fotografování v přírodě, ale i ve městě, je to výborná alternativa.

Připomínat vám, že fotit by se mělo prioritně se sluncem v zádech a ne proti němu už asi nemusím. Je pravda, že jedním z posledních trendů ve fotografi i je focení proti slunci, mějte však přitom na paměti, že se přes čočku díváte do už tak dost ostrého slunečního svitu. Můžete si vážně poškodit zrak. Lepší je dodat slunce až v počítači.

Obrázek 3.23: modelka Andrea Saint Clair, vizáž Andrea Saint Clair, styling Marko Lopatič

Světlo 39




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist