načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Batika -- Malování voskem – Helena Hošková

Batika -- Malování voskem

Elektronická kniha: Batika
Autor: Helena Hošková
Podnázev: Malování voskem

Batikování textilií pomocí vosku. Základní postupy od těch nejjednodušších pro začátečníky, až po složitější techniky. Nejdříve se dočteme o historii javánské batiky, kterou UNESCO prohlásilo národním nehmotným kulturním dědictvím ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  157
+
-
5,2
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2012
Počet stran: 64
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Kresba. Umělecká řemesla
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2012
ISBN: 978-80-247-3660-0
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Batikování textilií pomocí vosku. Základní postupy od těch nejjednodušších pro začátečníky, až po složitější techniky. Nejdříve se dočteme o historii javánské batiky, kterou UNESCO prohlásilo národním nehmotným kulturním dědictvím Indonésie. Dalších pár kapitol je věnováno materiálu a základnímu výrobnímu postupu. V pracovní části jsou detailně rozepsány a nafotografovány jednotlivé projekty.

Popis nakladatele

Kniha nabízí zcela ojedinělý a neotřelý pohled do tajů voskové batiky a představí zájemcům nádhernou techniku zdobení voskem. Součástí knihy je stručné seznámení s historií a hlubokou symbolikou vzorů, doplněné autentickými fotografiemi, představení originálních materiálů a vzorů používaných při tvorbě původní Javánské batiky, rady, jak tyto materiály nahradit v našich podmínkách a podrobné pracovní postupy s množstvím postupových fotografií. V knize je i "odtajněnoo" několik dosud nezveřejněných postupů a triků, kterých autorka využívá ve vlastní tvorbě. (malování voskem)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Helena Hošková - další tituly autora:
Batika -- Malování voskem Batika
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

batika

Helena Hošková

malování

voskem

t

a

j

e

m

s

tv

í

v

ý

t

v

a

r

n

é

t

e

c

h

n

i

k

y

b

a

t

i

k

o

v

á

n

í

v

o

s

k e

m



Helena Hošková

malování voskem


Helena Hošková Batika malování voskem Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 4788. publikaci Odpovědná redaktorka Jana Minářová Sazba a grafická úprava obálky Marcela Veličková Texty MA Helena Hošková Fotografie na obálce a v textu MA Helena Hošková Počet stran 64 První vydání, Praha 2012 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2012 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. Doporučení a pracovní postupy v této knize byly autorem ověřeny, přesto za ně nelze převzít odpovědnost. Autor ani nakladatelství neručí za jakékoliv věcné, osobní ani majetkové škody. 978-80-247-3660-0 (tištěná verze) 978-80-247-8001-6 (elektronická verze ve formátu PDF) 978-80-247-8002-3 (elektronická verze ve formátu EPUB) 978-80-247-8003-0 (elektronická verze ve formátu MOBI)

Upozornění pro čtenáře

a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této tištěné či

elektronické knihy nesmí

být reprodukována a šířena

v papírové, elektronické

či jiné podobě bez

předchozího písemného

souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy

bude trestně stíháno. Úvod 5 Batik 8 Pomůcky a materiály 12 Vosky 12 Canting 13 Štětec 13 Razítka 13 Vařič 14 Další pomůcky 15 Materiály pro batikování 15 Pracovní část 16 Bezpečnostní opatření 16 Nanášení vosku 16 Malování cantingem 16 Malování štětcem 18 Prasklinky neboli mramorování 19 Kapky 22 Odstranění vosku 23 Vyžehlení vosku 23 Vyvaření vosku 25 Škrábaní vosku 26 Barvení textilií 27 Barevné škály 28

Pracovní postupy 29

Tašky 30

Taška č. 1 32

Taška č. 2 34

Taška č. 3 36

Obrazy malované voskem 39

Jednoduchý postup – Slepice 40

Dvojitý postup 46

Květinový motiv 52

Inspirace Cirebonem 54

Šablony 58

Adjustace 62

OBSAH


Milá čtenářko, milý čtenáři,

tato tenká knížka vám odkryje tajemství

nádherné techniky batikování voskem,

letmo vás zasvětí do historie tohoto

umění zdobení textilií, jehož kolébkou je

ostrov Jáva v daleké, exotické a sluncem

provoněné Indonésii. Seznámí vás s tradič

ními vzory, materiály a technikami, ale také

s postupy zcela moderními. Prozradí vám,

jak a čím nahradit tradiční materiály a po

můcky, které jsou v našich krajích

těžko dostupné. Provede vás

základními postupy od těch

nejjednodušších, vhodných

pro úplné začátečníky nebo

děti, až po ty nejnáročnější

techniky. Fotografie doku

mentují nejen jednotlivé

pracovní postupy,

ale také vám

představí

tradiční mo

tivy, materiály

a pomůcky.

Helena Hošková

Dívka s medvídkem

úvOd


Ukázka několika tradičních motivů a vzorů z oblasti centrální Jávy a sultanátu Současná autorská Indonéská batika Ukázka současné batiky – obrácený postup barvení od tmavé po světlou

Současná

batika



77


88

BATIK

Batik Pod pojmem batika se většině z vás jistě vybaví především v Čechách velmi rozšířené barvení textilií pomocí vyvazování nebo šití. Batik ale v pravém slova smyslu znamená zdobení textilií pomocí vosku, který slouží jako tzv. rezerva, tj. nanáší se na podklad jen pro to, aby se jím nakreslený vzor nezabarvil. Označení batik se používá nejenom pro hotovou látku, ale i proces vzorování textilií pomocí horkého vosku a barev. Tento princip využívající rezervy se v našich zeměpisných šířkách uplatňuje například při zdobení kraslic nebo při výrobě světoznámého českého modrotisku. Batikování je tradiční javánská technika, která byla 2. října 2009 prohlášena organizací UNESCO národním nehmotným kulturním dědictvím Indonésie.

Skládaná batika, tzv. tie dye, barveno

přírodními barvivy Vosková rezerva nanesená na plátno pomocí měděného razítka9 Batikování je velmi náročný a zdlouhavý proces, který vyžaduje velkou zručnost. Samotné slovo batik vzniklo složeninou javánských slov amba = psát a titik = tečka. Nejvíce ceněný je tzv. Batik Tulis (tulis = psát), ručně malovaný batik, při kterém se vosk na látku nanáší pomocí nástroje canting (čti čanting), měděné nádobky s bambusovou rukojetí. Do této speciální nádobky se nabírá roztavený vosk, který trubičkou vytéká ven. S pomocí tohoto nástroje je možné na podklad doslova psát a vytvářet tak neuvěřitelně jemné vzory. Práce s cantingem

Batika na dřevě, Topeng – maska, umělecký

suvenýr inspirovaný tradičními rituálními maskami

BATIK

Cantingy mají různé průměry; jsou tenoučké na drobné tečkování, střední na kresbu tenkých linií a také silnější o průměru až 3 mm na nanášení vosku na větší souvislé plochy. Při malování voskem je velmi důležitá jeho teplota. Pokud je vosk nedostatečně zahřátý, ucpe trubičku nebo se nevpíjí do látky, pokud je naopak příliš horký, vytéká nekontrolovatelně ven. Na Jávě, kde je technika malování voskem propracovaná k úplné dokonalosti, se používají tři typy vosků s odlišnými vlastnostmi a tudíž s jinými možnostmi využití. Prvním z nich je velmi elastický, okrově zabarvený lilin, který svým vzhledem připomíná náš včelí vosk a používá se na kresbu linií nebo tečkování. Druhým běžně používaným voskem je bílý nebo nažloutlý parafin, který snadno praská a vytváří tak typické mramorování, pro které je javánský batik ve světe tak oblíbený. Posledním typem vosku je tzv. lilin cokelat, jehož elasticita je velmi vysoká a nepraská ani při manipulaci během barvení ani při úmyslném lámání. Dokonale chrání podklad před vniknutím barviva, a proto se jím zakrývají plochy, u kterých je efekt prasklinek nežádoucí. Po nanesení první vrstvy vosku se látky barví ve vodní lázni a po uschnutí se proces voskování a barvení opakuje až do chvíle, kdy je dosaženo požadovaného množství barev a odstínů. V poslední fázi se vosk z látky odstraní vyvařením ve vodní lázni.

Vzory se v Indonésii dědí z generace

na generaci. Někteří mistři je malují

dokonce rovnou voskem na látku, aniž

by si je předem nakreslili tužkou. Vosk

se na látku nanáší z obou stran, a tak

u výsledné látky není možné odlišit rub

od líce. Takové batiky jsou velmi dra

hé a jejich výroba trvá několik týdnů ba

i měsíců. Cena tzv. Kain Panjang, látky

o rozměru 102 × 225 cm se pak pohy

buje řádově ve stovkách dolarů. (pozn.

Kain panjang = dlouhá látka, pruh lát

ky daného rozměru, který se nosí omo

taný okolo těla – sarung nebo je urče

ný k výrobě batikových oděvů). V polovině 19. století se v souvislosti se zvyšující poptávkou po batikových látkách a oděvech velmi rychle rozšířila nová technika batikování pomocí měděného razítka, která podstatně zrychlila výrobu a zpřístupnila batik širším vrstvám obyvatelstva. Samotné batikovací razítko je malým uměleckým dílem, které si můžete na Jávě pořídit jako suvenýr na každém větším trhu.

Batikovací razítka jsou sama o sobě

uměleckým dílem Batikování razítkem

BATIK

Vývoj se žene nezadržitelně kupředu a také pro velký zájem o batikované látky se dnes k výrobě používají zcela moderní technologie, jakými jsou například sítotisk nebo tisk pomocí počítače. Barvení textilií pomocí voskové rezervy má více než tisíciletou tradici. Nejstarší nálezy zbytků batikovaných látek jsou datovány kolem 4. století před naším letopočtem do oblasti Egypta. Tato technika však byla rozšířená také v Číně a Japonsku a důkazy o znalosti batikování nacházíme také v Nigérii, Senegalu, Malajsii, Srí Lance, Ázerbájdžánu atd. Nejjemnější batikové vzory však vznikaly právě na Jávě, a to díky již zmíněnému nástroji canting, který byl vyvinut ve 12. století na východě tohoto, dnes nejlidnatějšího, ostrova Indonésie. Batik je úzce spjat s náboženstvím a rituály. Motivy mají hlubokou symboliku a mnoho různých funkcí např. usmiřují duchy, přinášejí úspěch a štěstí a jsou také znakem společenského postavení. Batik byl původně určený pouze pro členy javánské královské rodiny a ještě dnes sultán dohlíží na produkci batikovaných látek, které vznikají v dílnách kolem jeho paláce – kratonu. Batikové oděvy jsou považovány téměř vždy za vkusné. Nosí se při každé slavnosti a v některých úřadech a státních institucích fungují jako uniforma. Důležitý je ale správný výběr vzoru, například Batik Kelengan

Člen javánské královksé rodiny v batikovém oděvu

(zdroj: ROOJEN, P., Batik Design, Amsterdam,

The Pepin Press, 1993)

Batiková látka vyrobená pomocí

průmyslového tisku


13

– dvoubarevný vzor, většinou modro-bílý nebo černo-bílý, který Javánci nosí při svatebních ceremoniích, slouží u příslušníků čínské menšiny jako smuteční oděv. Na vývoj motivů měl a má také vliv styl života v daném regionu, flora a fauna nebo intenzivní kontakty s cizími kulturami. Po celé Indonésii je velké množství center výroby batikových látek, mezi nejčastěji zmiňovaná patří města Yogyakarta a Surakarta ve střední části ostrova Jáva. Batik z těchto oblastí je typický svou střídmou barevností, kde převládá krémová, hnědá a modrá. Významnými centry jsou také města Cirebon, Pekalongan, Lasem a Tuban, ležící na severním pobřeží Jávy, které bylo pod silným vlivem přistěhovalců a obchodníků z Číny a z arabských států, a proto zde můžeme nalézt batikové látky velmi bohatě kolorované, s motivy ptáků, motýlů a květin. Každý region má své specifické motivy a barevnost, podle nichž je možné snadno určit, z které oblasti Jávy ta která batiková látka pochází. To ovšem platí jen u tradičních vzorů, v poslední době dochází k vzájemnému prolínání jednotlivých vzorů, které ztrácí svou náboženskou nebo rituální podstatu. Stává se tak čím dál obtížnější přesně stanovit místo jejich původu.

Tradiční motiv – Batik Cirebon

Příklad mísení vzorů z jednotlivých regionů

Batik Cirebon14

POMŮCKY A MATERIÁLY

vosky Něco málo o významu a pestré škále vosků již bylo naznačeno v úvodu. Zde se již zaměříme na vosky, které lze bez většího úsilí sehnat na našem trhu. Vosk na látce působí jako tzv. rezerva, to znamená, že místa, která jsou natřená voskem, nepropouští barvu. Po dokončení barvícího procesu se vosk z podkladu, kterým může být nejen textil, ale též dřevo, odstraní.

Velmi důležitá je teplota vosku. Vosk ta

víme do optimální teploty, při které se

vosk ideálně vsakuje do látky. Pokud je

vosk příliš horký, nekontrolovatelně se

rozpíjí, naopak pokud jeho teplota není

dostatečná, zůstává pouze na povrchu,

nevsákne se do vlákna a nedokonale

tak chrání podklad proti vniknutí barvy.

Na batikování používáme různé druhy vos

ků, podle toho jakého efektu chceme do

sáhnout. V našich podmínkách využijeme

dva základní typy.

Prasklinky, kterými je

vosková batika ty

pická, vytvoříme po

užitím parafínu, křeh

kého vosku, který se

při manipulaci snad

no láme. Parafín má

bílé nebo nažloutlé

zabarvení a prodává

se ve formě šupinek (v lékárnách) nebo

desek. Pro naše účely zcela postačí oby

čejná bílá svíčka.

Druhým typem vosku vhodným pro batiko

vání a dostupným v našich krajích je včelí

vosk, který je velmi elastický, při manipulaci

nepraská, hodí se na kresbu drobných linií

a teček nebo na zakrytí větších ploch, na kte

rých jsou prasklinky nežádoucí. Na rozdíl od

parafínu včelí vosk příjemně voní.

Tip: Pro dosažení lepšího výsledku

a účinnější ochrany textilie před

vniknutím barviva, nanášíme vosk vždy

z obou stran, tzn. zakryjem voskem

rub i líc plátna, a to pokud možno

i v několika vrstvách.

Na Jávě se používají tři druhy vosku, parafin, lilin a lilin cokelat. Parafín je k dostání i u nás, lilin nahradíme včelím voskem

pozor!! Při tavení

parafínu dochází

k odpařování

rizikových látek

jakými jsou např.

toluen a benzen,

proto je nutné

při práci vydatně

větrat.


1515

Canting

Canting je tradiční nástroj na

ručně malovanou batiku, tzv.

Batik Tulis, používaný na Jávě,

ale i jinde ve světě. Javánské

cantigy však patří mezi nejlepší.

Jedná se o měděnou nádobku

s bambusovou nebo dřevěnou

rukojetí a s malou trubičkou,

kudy vytéká roztavený vosk

ven. Cantingem na látku do

slova malujeme, nebo přesněji

řečeno – píšeme (Batik Tulis,

indonéské slovo tulis = psát).

Trubičky mají různé průměry,

a proto s nimi můžeme vykouz

lit jemné linie a tečky, ale také

pokrývat i velké plochy vos

kem. Vše závisí na tom, jaký

průměr trubičky zvolíme. Ma

teriál, ze kterého je canting vy

robený má velmi dobré tepelně

izolační vlastnosti a vosk, který

do cantingu nabereme, v něm

vydrží relativně dlouho horký. Štětec Dalším možným nástrojem pro nanášení vosku na látku nebo náhražkou za canting, je štětec. Doporučuji štětce se štětinami z přírodních materiálů, protože ty lépe odolávají vysoké teplotě a neseškvaří se. Při troše tréninku můžeme se štětcem kouzlit stejně jako s cantingem, který u nás není tak snadno dostupný. Velikost a typ štětce opět volíme dle potřeby, na zakrytí větších souvislých ploch se dobře hodí plochý široký štětec, na kresbu linií použijeme štětec kulatý a tenký. Razítka Vosk je možné nanášet také pomocí razítka, které si můžeme snadno sami vyrobit například z brambory, více v Pracovní části.

Cantingy mají různé průměry i počet trubiček,

kterými vytéká vosk ven

+


16

POMŮCKY A MATERIÁLY

16

vařič

Na tavení vosku potřebujeme vhodnou

nádobu a zdroj tepla, to v sobě spojuje

speciální vařič–tavič vosku, který je k do

stání i na českém trhu. Tento vařič je pro

práci s voskem ideální jak tvarem plotýn

ky, který vychází z tradičních javánských

wajan (čti vadžan), ale také díky termosta

tu, který udržuje ideální teplotu pro tavení

vosku. Tento speciální vařič můžeme však

také nahradit obyčejným plotýnkovým

elektrickým vařičem, na kterém tavíme

vosk nejlépe v nerezové nádobce.

Vosky je možné dále tavit na keramických

nebo plechových vařičích, zde se ale

pracuje s otevřeným ohněm a pro práci

uvnitř místnosti jsou naprosto nevhodné

a nepraktické.

Wajan


1717

Materiály pro batikování Jak už bylo zmíněno, batikovat můžeme i dřevo, my se však zaměříme na batikování textilií. Už samotná příprava plátna je zdlouhavý a náročný proces. Na Jávě se plátno před zahájením zdobení vždy důkladně ošetří, aby dobře přijímalo barvu. Takové plátno se několik týdnů denně opakovaně namáčí v ricínovém oleji, pere v louhu, suší na slunci a znovu namáčí do oleje. Nakonec se škrobí rýžovým škrobem a teprve pak je připraveno pro dokonalé přijímání barvy (rýže má v Asii vůbec spoustu jiných, a pro nás nezvyklých funkcí, a není jen pouhou potravinou). Takto upravené plátno je měkké, malinko mastné na omak a typicky voní, navíc na pokožce příjemně chladí, což je v tropických klimatických podmínkách neocenitelné. Pro naše účely zcela postačí, když zakoupené plátno dokonale vypereme a tím ho zbavíme všech případných nečistot a mastnoty, které by mohli bránit dokonalému vsakování barviva do vlákna. Praním plátno zároveň vysrážíme. Nejběžnějším materiálem vhodným k batikování je bavlna, ale voskem se dá batikovat také len, hedvábí, vlna, a také různé syntetické materiály. Pro malování cantingem jsou vhodná plátna jemná, hladká a hustě tkaná. Štětcem je naopak možné batikovat i například hrubý úplet. S ohledem na výběr materiálu musíme přihlížet i k druhu barev, které použijeme. Na přírodní materiály můžeme použít pigmentové pastózní barvy, které se snadno ředí vodou nebo barvy práškové pro tzv. barvící lázeň. Nejlepší je pracovat s barvami na barvení za studena a jednotlivé odstíny můžeme mezi sebou míchat. Neomezujme se škálou barev danou od výrobce! Pro dosažení kýženého výsledku je však potřeba daný barevný odstín vždy nejprve vyzkoušet na odstřižku látky! (Více v kapitole Barvení str. 27). další pomůcky • štětce na

nanášení barev

(různé tloušťky) • kelímky na

míchání barev • noviny • igelity • staré hadry,

žehlička • hrnec • kbelík či lavor

1818

PRACOvNÍ ČÁST

Tip: Pokud se potřísníme voskem, postiženou část vnořte do studené vody, vosk

odrolte z pokožky a poté namažte zubní pastou. Zubní pasta působí chladivě

a zamezí tvorbě puchýřků.

Nanášení vosku

Malování cantingem

Canting je nástroj, který vyžaduje cvik a trpělivost. Malování cantingem je svým způ

sobem i jistou formou meditace, vyžaduje stoprocentní soustředění a naprosto klid

nou mysl. Neopatrný pohyb v mžiku zhatí někdy i několikahodinovou práci. „Nehody“

se dají samozřejmě odstranit, ale je daleko lepší, když k nim nedochází.

Při malování voskem můžeme látku držet jen tak v ruce, ale pokud si ještě nejsme jistí, mů

žeme ji vypnout na rám. Tradiční pomůckou, která se na Jávě používá k podpírání dlouhého

pruhu batikované látky je gawangan, jednoduchý stojan vyrobený z bambusu.

Bezpečnostní opatření

Abychom si pracovní stůl nepoškodili, potáhneme jej igelitem, na který položíme vrst

vu novin nebo pevného balícího papíru, zabráníme tak potřísnění stolu odkapávajícím

voskem nebo barvami. Dále si připravíme staré hadry na otírání štětců a také rukou.

Při práci s cantingem se nám bude velmi hodit jeden kus starého hadru na otírání

přebytečného vosku z vnější strany měděné nádobky a z rukojeti cantingu. Máme-li

pracovní zástěru, vezmeme si ji. Nezapomeňme, že v bezprostřední blízkosti vařiče

s voskem a celé pracovní plochy by se neměly nacházet žádné cenné věci, knihy,

oblečení nebo elektronika.

Nikdy nezapomínejme, že pracujeme s horkým voskem. Při neopatrné manipulaci

nebo malé nepozornosti může dojít k potřísnění pokožky, které není sice životu

nebezpečné, ale rozhodně není příjemné. V místnosti, kde tavíme vosk musíme velmi

vydatně větrat. Důležité je také nenechat vařič nikdy bez dozoru. Pokud máme doma

malé děti nebo domácí mazlíčky, nedopustíme aby se sami přibližovali k nádobě

s horkým voskem. Musíme-li práci z jakéhokoliv důvodu přerušit, vždy vyndejme

kabel vařiče ze zásuvky. Je lepší nechat vosk vystydnout, než riskovat při nejmenším

oblak dýmu v pracovní místnosti. Není od věci použít roušku přes ústa, která se nám

osvědčí především v konečné fázi výroby batikované látky, tj. při vyžehlování vosku,

více v kapitole Odstraňování vosku. Malé děti (cca od 6ti let) mohou také pracovat

s voskem, je třeba jim však věnovat stoprocentní pozornost a pomáhat jim.

19

Zvolíme-li variantu malování voskem na plátno, které budeme držet v ruce,

postupujeme takto:

Pokud jsme praváci, vložíme levou ruku

pod plátýnko, roztáhneme prsty a malinko

látku nadzvedneme, aby se nedotýkala

dlaně, mohli bychom se totiž velmi snad

no voskem popálit. Pravou rukou ucho

píme canting jako obyčejné pero nebo

tužku a malíčkem pravé ruky se dotýkáme

malíčku levé ruky, tím si zajistíme stabilitu

obou rukou. Levou rukou držíme látku té

měř ve svislé poloze, úhel který svírá s pra

vou rukou je cca 45 stupňů. Jedině tak mi

nimalizujeme riziko nechtěných ukápnutí

vosku. Pokud by plátno leželo vodorovně

na stole, neposlušný vosk by přes rukojeť

cantingu stékal přímo na něj.

Méně náročná na zručnost je varianta s plátnem napnutým na rámu. Levou rukou

držíme rám a opět téměř ve svislé poloze a pravou rukou malujeme voskem na při

pravené plátno.

Plátno můžeme také položit na stůl, který předem zakryjeme igelitem nebo kartonem.

Tato technika je vhodná pro práci se štětcem nebo razítkem a díky své nenáročnosti

si s ní poradí menší děti nebo úplní začátečníci, kteří si zatím netroufají použít výše

zmíněné způsoby.

PRACOvNÍ ČÁST

20

Tip: Než začneme malovat voskem na látku je dobré když si vyzkoušíme první tahy na

papíře. Postačí obyčejný kancelářský papír nebo staré noviny

Malování štětcem Tloušťku a šířku štětce volíme podle motivu a toho jak velkou plochu hodláme voskem zakrývat. Počítejte s tím, že štětec voskem znehodnotíte, vosk není možné po práci ze štětce odstranit, a proto je už navždy určený pouze pro tuto činnost. Štětcem nabíráme roztavený vosk z nádobky a promyšlenými tahy ho nanášíme přímo na plátno. Vyzkoušejte! Jednou z dalších možností využití štětce při batikování je například poklepávání, kdy štětcem nasátým v horkém vosku klepeme přes jiný štětec nebo dřívko a vytváříme tak efekt drobných kapek, více v následující kapitole

Malujeme různé linky, vlnky, kolečka,

spirály, tečky

V druhé fázi si na papír předkreslíme tužkou

motiv, a ten se pak snažíme cantingem

nebo štětcem přesně obtáhnout

21

Prasklinky neboli mramorování

Prasklinky neboli mramorování, kterými je vosková batika tak typická, mohou vznikat růz

nými způsoby. Na příkladech si ukážeme některé z nich. Pro všechny platí základní pravi

dlo – použijeme vždy křehké vosky, například parafín (viz kapitola Pomůcky a materiály,

Vosky str. 12). Vosk se ochotněji láme a praská je-li nanesen ve více vrstvách na obou

stranách plátna.

Prasklinky mohou vznikat ná

hodně bez našeho vědomého

přičinění praskáním vrstvy vos

ku na plátně během manipula

ce s ním, tj. při barvení, máchání,

sušením a opětovným opaková

ním těchto postupů.

Prasklinky můžeme také vytvá

řet vědomě a ovlivnit tak jejich

velikost, tvar a umístění.



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.