načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Autoškola -- Příručka pro začínající řidiče - Pavel Faus

Autoškola -- Příručka pro začínající řidiče
-15%
sleva

Kniha: Autoškola -- Příručka pro začínající řidiče
Autor:

Z obsahu knihy: - kontrola a příprava vozidla před jízdou - ovládání vozidla během jízdy - otáčení, couvání a parkování automobilu - zásady bezpečné jízdy - jak se připravit na ... (celý popis)
Kniha teď bohužel není dostupná.

»hlídat dostupnost


hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9%hodnoceni - 71.9% 90%   celkové hodnocení
3 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2008-03-21
Počet stran: 136
Rozměr: 168 x 238 mm
Úprava: 135 stran : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025118382
EAN: 9788025118382
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Praktická příručka seznamuje budoucí řidiče s jednotlivými etapami výuky a podrobně se zabývá teoretickou i praktickou stránkou řízení vozidla. Názorně probírá (s fotografiemi a příklady z praxe) techniku ovládání osobního vozidla v různých podmínkách: rozjezd, řazení, brzdění a zastavení s následným zajištěním vozidla, couvání, předjíždění, průjezd zatáčkou, otáčení atd. Cenná je kapitola o řešení kritických situací. Závěr příručky je věnován konstrukci a ovládání malého motocyklu (skupina AM). Kniha nenahrazuje učebnici, chybí zde testové otázky, ale přináší cenné a použitelné poznatky.

Popis nakladatele

Z obsahu knihy: - kontrola a příprava vozidla před jízdou - ovládání vozidla během jízdy - otáčení, couvání a parkování automobilu - zásady bezpečné jízdy - jak se připravit na závěrečnou zkoušku (příručka pro začínající řidiče)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Autoškola 2018 Autoškola 2018
Weigel Ondřej
Cena: 142 Kč
Autoškola 2017 Autoškola 2017
Weigel Ondřej
Cena: 144 Kč
Autoškola 2013 Autoškola 2013
Weigel Ondřej
Cena: 144 Kč
Autoškola 2016 Autoškola 2016
Weigel Ondřej
Cena: 144 Kč
Autoškola 2015 Autoškola 2015
Weigel Ondřej
Cena: 144 Kč
Zákazníci kupující knihu "Autoškola -- Příručka pro začínající řidiče" mají také často zájem o tyto tituly:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Kontrola vozidla před

jízdou

Je ve vašem zájmu zkontrolovat vozidlo, které hodláte použít. Z hlediska zákona je to

dokonce povinnost, jak jinak zjistíte, zda je vozidlo způsobilé k provozu.

Předvýjezdová prohlídka je také součástí vaší závěrečné zkoušky. Pár minut času

a dolití několika deci některé z provozních kapalin může zabránit vážnémupoškození vozu, nebo dokonce odvrátit nehodu. Kontrolu si rozdělíme na dvě části. První fáze

se provádí zvenku, druhá po nastoupení do vozu. Pro kontrolu musí být vůz narovině. Po otevření a zajištění kapoty motoru zaměřte svoji pozornost na vše, copotřebuje motor, aby mohl pracovat.

Kontrola z venku

vozidla

Motorový olej

Kontrola množství oleje – provádí seměrkou, u většiny aut snadno přístupnou

a dobře viditelnou. Na měrce najdete dvě

rysky, horní označuje maximální a dolní

minimální výšku hladiny. Správný stav je

uprostřed, blíže k horní rysce.

Příliš mnoho oleje v motoru škodí, stoupá

tlak, může dojít k poškození mazacího

systému. Dlouhodobý provoz s minimem

oleje způsobuje jeho rychlé stárnutí, olej

je stále v oběhu, nestíhá se zregenerovat,

ztrácí své mazací schopnosti. Provoz

motoru s náplní pod minimální hodnotou

je hazard, který může způsobit poškození

motoru, oprava je náročná a počítá se

v desítkách tisíc korun. V případě potřeby

olej doplňte. K tomu slouží nalévací otvor

4. kapitola

15

Úchopová část měrky oleje v motoru

Ryska vyznačující minimální (min) a maximální (max) výšku hladiny oleje

min

max


s víkem. Je vždy umístěn v horní části

motoru.

Dolévejte zásadně olej doporučený

výrobcem a označený v instrukční knížce.

Pokud máte vůz vypůjčený a instrukční

knížka zdobí knihovnu majitele, zavolejte

do značkového servisu, rádi a fundovaně

vám poradí. Příliš nespoléhejte na rady

obsluhy čerpacích stanic. Jistě se také

mezi nimi najdou odborníci, ale jak čeradel přibývá, odborníků ubývá. Často

jde pouze o pokladníka bez znalostipoužitelnosti sortimentu, který prodává.

Chladicí kapalina

Další důležitou provozní náplní prosprávný chod motoru je chladicí kapalina.

Vozidla vyrobená v posledních dvaceti

letech jsou opatřena tzv. expanzní nádobou

a na té je vyznačena minimální amaximální výška hladiny. Nádoba je většinou na

dobře viditelném a snadno přístupném

místě. Jsou ale výrobci, kteří dokáží sumístěním nádobky překvapit.

Kontrolu chladicí kapaliny nikdy neprovádějte ihned nebo krátce po jízdě.

V chladicím systému je udržován přetlak,

který posunuje bod varu kapaliny kvyšším hodnotám. Po uvolnění víčkanádobky se tlaky vyrovnají a kapalina vnádobce začne vařit. Hrozí vám popálení. Co

dolít v případě potřeby se opět dočtete

v instrukční knížce. Všechny náplněchladicího systému se skládají ze dvou složek, destilované vody a mrazuvzdorné

kapaliny. Mrazuvzdorná kapalina je ve

většině případů na bázi glykolu. Poměr

destilované vody a mrazuvzdornékapaliny určuje odolnost výsledné směsi proti

mrazu. Poměr směsi a mrazuvzdorný

efekt jsou vyznačeny na tabulce přímo na

obalu mrazuvzdorné kapaliny. PŘÍRUČKA PRO ZAČÍNAJÍCÍ ŘIDIČE – AUTOŠKOLA 16 Víčko nalévacího otvoru pro doplněnímotoro vého oleje bývá označeno symbolemolejničky Dolévání oleje do motoru Po odšroubování víčka je přístupný nalévací otvor pro doplnění oleje


Obecně platí, že v našich klimatických

podmínkách stačí poměr destilované

vody a mrazuvzdorné kapaliny 1:1.

Jezdíte-li často do hor a chcete-li mítjistotu, zvolte poměr 1:2, jeden díl destilované vody a dva díly mrazuvzdorné

kapaliny. Dalším přidáváním mrazuvzdorné kapaliny byste vlastnostivýsledné směsi zhoršili. Čistý glykol zamrzá

mezi 12 ̊C až 18 ̊C. A je obchodní název

kapaliny jakýkoliv, např. Fridex, Frostal,

Mrazol, Antifreeze, je důležité, jaká je

jeho základní látka. Kapaliny vyrobené

na stejné bázi jsou vzájemně mísitelné.

Údaj o možnosti použít kapalinu jako

náhražku jiného výrobku je uveden na

obalu. Co tedy dolít v případě potřeby?

Ideální je dolévat vždy směs ve správném

poměru. Pokud ji nevozíte, použijtedestilovanou vodu. Buïte si ale vědomi, že po

dolití vodou se změnila hodnota mrazuvzdornosti. Obyčejnou vodu z vodovodu

nebo potoka použijte opravdu v nouzi

nejvyšší a pouze na dojetí. Při nejbližší

příležitosti nechte v servisu vyměnit celou

náplň chladicího systému.

Náplň má omezenou životnost. Po třech

letech provozu nechte mrazuvzdornou

náplň vyměnit. Po této době sice nehrozí

zamrznutí, ale přestávají účinkovat látky

chránící vnitřní prostor chladicího systému

proti korozi. Ze stejného důvodu se směs

užívá celoročně.

Při manipulaci s mrazuvzdornou kapalinou buïte opatrní, jedná se o toxickou

látku. Drobným poraněním na kůži se

může dostat do organismu a způsobit

otravu krve. Pozor na děti, glykol jesiruovitá kapalina a chutná sladce.

Brzdová kapalina

Její množství se kontrolujte na tzv.vyrovnávací nádobce. Ta je vyrobena z průKontrola prováděná z venku vozu

17

Dva typy expanzních nádobek chlazení.

Víčko expanzní nádoby neotvírejte krátce

po jízdě, nechte kapalinu vychladnout, hrozí

popálení. Při dolévání použijte předem přiravenou směs nemrznoucí kapaliny

a destilované vody ve správném poměru.

1

2

2

1

3

Vyrovnávací nádobka brzdové kapaliny:

1 – víčko uzavírající nalévací otvor prodolévání brzdové kapaliny; 2 – značkamaximální výšky hladiny brzdové kapaliny; 3 –značka minimální výšky hladiny brzdové kapaliny


hledného materiálu, s vyznačenou minimální a maximální výškou hladiny. Vpříadě potřeby doplňte kapalinu doporučenou výrobcem vozidla nebo

označenou jako mísitelnou s vaší náplní.

Všechny brzdové kapaliny mají jednu

negativní vlastnost, pohlcují vlhkost

z okolního ovzduší. Po dvou až třech

letech obsahuje brzdová kapalina tolik

vody, že při delším intenzivním brzdění

může dojít k jejímu odpaření, tím se

vytvoří vzduchové polštáře a brzdy přestanou fungovat. Nejpozději po třech

letech nechte vyměnit celou náplňbrzdové kapaliny za novou. O těsnosti brzdové

soustavy se přesvědčte pohledem pod

auto za kola. Kapky nebo loužičkysvědčí o netěsnosti.

Klínový řemen

Další kontrolní místo pod kapotoumotoru je klínový řemen. Ten poháníalternátor a čerpadlo chladicí kapaliny.

Prohlídku proveïte vizuálně a pohmatem. Řemen nesmí být roztřepený,poškozený prasklinami, opotřebovaný. Pří -

padné napnutí klínového řemene

provedete výklopně uloženým alternátorem, po uvolnění zajiš ovacího šroubu.

Uprostřed nejdelší spojnice zatlačte na

řemen prstem. Průhyb má být zhrubastejný jako šířka řemene, to je asi 10 až 15

milimetrů.

Nádobka ostřikovače

Nachází se v motorovém prostoru, ustarších škodovek v předním prostoru pro

zavazadla. Plní se až po nalévací hrdlo.

Pro ostřikovače zadního skla může být

samostatná náplň s nádobkou umístěna

v zadní části vozu s víčkem přístupným PŘÍRUČKA PRO ZAČÍNAJÍCÍ ŘIDIČE – AUTOŠKOLA 18

správný průhyb klínového

řemene 10−15 mm

Kontrola napnutí klínového řemene (v místě

označeném šipkou) a šroub, po jehož uvolnění lze průhyb řemene seřídit

Nádobka ostřikovače


po otevření zadních dveří zavazadlového

prostoru.

Nádobku ostřikovače plňte směsí vody,

nejlépe destilované, a kapaliny určené

pro ostřikovače. Existují dva druhynáplní. Pro zimní provoz s příměsí mrazuvzdorné látky, většinou lihu. Pro letní

provoz obsahuje kapalina speciálnísaponáty, které zbaví sklo mastnoty a usnadní

setření zbytků hmyzu. S tím si pouze

voda neporadí.

Nepodceňujte tuto zdánlivou maličkost.

Začátek vaší cesty může být za krásného,

slunečného počasí, ale než urazíte sto

kilometrů, mohou se klimaticképodmínky několikrát změnit. Při náhlé neprůhlednosti čelního skla riskujete, ženezastavíte někde, ale o něco.

Akumulátor

Věnujte pozornost akumulátoru. Je to

zásobník elektrické energie pro dobu,

kdy motor vozidla je v klidu. Slouží

zejména k nastartování motoru. Usoudobých vozidel výrobci zakazují nouzové

startování pomocí roztažení jiným vozem

nebo roztlačením. Mohlo by při něm dojít

k poškození motoru nebo zničenídrahého katalyzátoru. Funkční akumulátor je

bezpečná možnost uvedení motoru do

chodu. Zkontrolujte povrch akumulátoru,

musí být suchý a čistý. Dále prověřte

upevnění svorek akumulátoru. Spoje

musí být pevné, utažené. Jejich povrch

nesmí být potažen houbovitým povlakem. Akumulátor musí být upevněn

k vozidlu. Jeho volný pohyb může být

v případě nehody příčinou požáru.

Z hlediska údržby existují tři druhyakumulátorů.

1. S nutností plné údržby; na jehopovrchu jsou šroubovací zátky, po jejich

Kontrola prováděná z venku vozu

19

Tři typy akumulátorů: 1 – plně údržbovýakumulátor se šroubovacími víčky; 2 – akumulátor s prodlouženým cyklem údržby, víčka

jsou pouze nasazena a je nutné je vypáčit;

3 – plně bezúdržbový akumulátor, beznalévacích víček; 4 – kontrolní okénkoinformující o stavu nabití

3

2

1


vyšroubování lze vzniklými otvory kontrolovat výšku hladiny elektrolytu, případně

ji doplněním destilovanou vodou upravit na správnou hodnotu. 2. Akumulátory s prodlouženým cyklem údržby; pro jejich údržbu platí totéž, co pro

akumulátory plně údržbové. Jejich kontrola a údržba je ale méně častá, tento druh

akumulátorů mívá víčka nalévacích otvorů pouze nastrčená, bez závitů. 3. Plně bezúdržbové akumulátory jsou charakteristické absencí víček a otvorů, do

těchto akumulátorů se nic nedolévá, o stavu akumulátoru vás informuje průhledné

kontrolní „okénko“, jehož barva určuje stav nabití, nutnost dobití, nebo výměny za

nový akumulátor. Náplň akumulátorů užívaných v automobilech je směsí kyseliny sírové (H

2

SO

4

) adestilované vody (H

2

O) ve správném poměru. Při práci ve voze se akumulátor vybíjí adobíjí. Tím se zahřívá a odpařuje se voda. Při kontrole a doplnění výšky hladiny dolévejte

to, co ubývá – destilovanou vodu. To neplatí pro plně bezúdržbové akumulátory, mají

uzavřený cyklus, nedolévají se. Údržba spočívá v kontrole upevnění ve vozidle,kontrole upevnění a čistoty pólových nástavců.

Elektrická výstroj

Dále se zaměřte na kontrolu funkce veškerého vnějšího osvětlení, to jsou obrysová,tlumená a dálková světla, možnost jejich přepnutí, ukazatele směru, brzdová světla,osvětlení registrační značky, koncová mlhová světla, případně přídavné světlomety. Vy -

zkoušejte funkci zvukové houkačky a stěračů skel. Při této činnosti zkontrolujte čistotu

skel a registračních značek.

PŘÍRUČKA PRO ZAČÍNAJÍCÍ ŘIDIČE – AUTOŠKOLA

20

Tabulka s doporučenými tlaky a s rozměrem pneumatik bývá obvykle umístěna na vnitřní

straně víčka uzávěru palivové nádrže

předepsaný tlak vpředu/vzadu při polovičním zatížení vozidla

předepsaný tlak vpředu/vzadu při plném

zatížení vozidla

rozměr pneumatik pro vozidlo

typy pneumatik doporučené výrobcem

vozidla


Tlak vzduchu v pneumatikách

Běžná kontrola tlaku se provádí opticky. Připadá-li vám některá guma podhuštěná,

použijte pro kontrolu měřicí přístroj – pneuměřič. Kontrolu pneuměřičem provádějte

vždy před jízdou, na studených pneumatikách.

Pokud vozidlo používáte často, kontrolujte tlak pneuměřičem 1× týdně a před každou

delší jízdou, zejména s obsazeným vozem, nákladem nebo přívěsným vozíkem, jízdou

po dálnici.

Při kontrole tlaku v pneumatikách nezapomeňte na rezervní kolo. To je výhodné vozit

mírně přehuštěné a v případě potřeby upravit tlak upuštěním vzduchu. Během kon

troly tlaku je dobrá příležitost prohlédnout si stav a opotřebení pneumatik.

Tabulku s předepsanými tlaky najdete v instrukční knížce. Někteří výrobci vozidel lepí

informační tabulku na dobře viditelné místo.

Kontrola prováděná z interiéru vozidla

Pro další kontrolu vozidla usedněte na místo řidiče. Pokud jste ve voze vám nezná

mého typu, požádejte majitele, a vás seznámí s ovládacími prvky, přístroji akontrol

kami. Dobře poslouží také instrukční knížka. Uspořádání ovladačů a sdělovačů může

být dosti odlišné od toho, na co jste zvyklí. Zapínání světel, stěračů a ostřikovačů má

více variant.

Nevyjíždějte, pokud si nejste jisti rychlou a přesnou manipulací s ovladači. Budete ve

výhodě, pokud jste měli možnost už v autoškole vyzkoušet více typů vozidel.

V interiéru vozidla, které neznáte, zkontrolujte:

Kontrola prováděná z venku vozu

21

Doklady nutné při řízení vozidla


PŘÍRUČKA PRO ZAČÍNAJÍCÍ ŘIDIČE – AUTOŠKOLA

22

Ruční brzda a její ovládání: 1 – úchopová

část páky ruční brzdy; 2 – páka ruční brzdy;

3 – pojistka ruční brzdy, před odbrzděním je

nutné zatáhnout páku brzdy nahoru asoučasně stlačit pojistku, po celou dobupohybu páky dolů je nutné držet stisknutoupojistku

Ovládání světel páčkou (systém Lukas) Ovládání světel na přístrojové desce (uvozidel Škoda a VW) Dva nejčastější způsoby řazení zpětného chodu: 1 – vpravo dozadu, 2– vlevo vpředupo zatlačení řadicí páky směrem dolů

1

1

3

2

Povinná výbava vozidla – zvedák, klíč na

kola, pojistky se žárovkami (1 ks od každého použitého druhu vnějšího osvětlení),

výstražný trojúhelník, lékárnička... chybí už

jen rezervní kolo.

2


Řízení vozidla

Zejména u staršího vozu, který neznáte, zkontrolujte vůli řízení. Citlivým otáčením

volantu, při současném sledování levého předního kola, zjistíte, o kolik je nutnénatočit volant, než dojde k přenosu pohybu na kolo. Při velké vůli nevyjíždějte, vůz je

nebezpečný. Přesnou hodnotu lze změřit úhloměrem, přiloženým k volantu.

Pedály

Sešlápněte pedál spojky. Bez velkého odporu a citelného drhnutí musí jít sešlápnout

až k podlaze.

Totéž platí o pedálu akcelerátoru, tzn. plynu.

Naopak pedál brzdy se až na podlahu dostat nesmí. Při jeho sešlápnutí musíte cítit

vzrůstající odpor a následně se pohyb pedálu zastaví. Brzdu nesmíte v krajní dolní

poloze cítit pružnou. Pro tuto kontrolu je nutné nastartovat motor. Většina vozidel je

opatřena posilovačem brzd, vázaným na chod motoru.

Kontrolky a přístroje

Kontrolní svítilny a palubní přístroje oživíte zapnutím klíčku spínací skříňky. Při této

příležitosti zkontrolujte na palivoměru zásobu paliva. Další kontrolu provedetenastartováním motoru. Kontrolky mazání, dobíjení, činnosti a stavu brzd musí zhasnout.

Ruční parkovací brzda

Vyzkoušejte zatáhnout a uvolnit páku ruční brzdy. Pokud zabírá příliš nahoře, je její

účinek malý nebo žádný.

Řazení převodových stupňů

Při plně sešlápnutém spojkovém pedálu zkuste chod řadicí páky. Řadicí schéma jetakř ka u všech vozů stejné, může vás překvapit pouze řazení zpátečky. Zjistěte si, který

ze způsobů jištění zpátečky je použit.

Doklady k vozidlu

Pokud hodláte použít cizí, vypůjčené vozidlo, je nutné zkontrolovat doklady předesané pro jeho provoz, kompletnost a stav povinné výbavy. Jde o osvědčení o regis - traci, povinné pojištění a na zadní registrační značce zkontrolujte samolepicí štítky s vyznačením termínů platnosti technické kontroly a emisní kontroly. Nespoléhejte na serióznost majitele vozu. V případě problémů jste za volantem seděli vy a na vás leží největší tíha zodpovědnosti. Pokud povezete náklad, věnujte pozornost jeho umístění a upevnění.

Kontrola prováděná z interiéru vozu

23




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist