načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Autoškola -- Moderní učebnice a testové otázky (2015) - Václav Minář

Autoškola -- Moderní učebnice a testové otázky (2015)

Elektronická kniha: Autoškola -- Moderní učebnice a testové otázky (2015)
Autor:

Nová, velmi přehledná a bohatě ilustrovaná učebnice je určena pro žáky autoškol i další řidiče, kteří si potřebují zopakovat pravidla provozu na silničních komunikacích, naučit ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  144
+
-
4,8
bo za nákup

hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2%hodnoceni - 71.2% 90%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2015
Počet stran: 256
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace (převážně barevné)
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Pozemní doprava
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2015
ISBN: 978-80-247-5405-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice shrnuje znalosti nezbytné pro získání řidičského oprávnění skupiny B. Obsahuje základní informace o údržbě vozidla a zvládání nejzákladnějších poruch, pravidla provozu na pozemních komunikacích, základy první pomoci, testové otázky.

Popis nakladatele

Nová, velmi přehledná a bohatě ilustrovaná učebnice je určena pro žáky autoškol i další řidiče, kteří si potřebují zopakovat pravidla provozu na silničních komunikacích, naučit se nové dopravní značky i předpisy a otestovat své odborné znalosti prostřednictvím zkušebních testových otázek. Nejpřehlednější a nejaktuálnější kniha na trhu. Navíc k dispozici dopravní videa a animace. (zcela nová moderní učebnice & testové otázky : 2015)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Václav Minář - další tituly autora:
Autoškola 2016 - Moderní učebnice a testové otázky Autoškola 2016
 (e-book)
Autoškola -- Moderní učebnice a testové otázky (2016) Autoškola
Autoškola 2017 -- Moderní učebnice a testové otázky Autoškola 2017
Autoškola 2018 -- Moderní učebnice a testové otázky Autoškola 2018
 (e-book)
Autoškola 2018 -- Moderní učebnice a testové otázky Autoškola 2018
Autoškola 2019 -- Moderní učebnice a testové otázky Autoškola 2019
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

AUTOŠKO LA

Václav Minář

MODERNÍ UČEBNICE & TESTOVÉ OTÁZKY

Z

C

E

LA NO

V

Á

2015


2015

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. Václav Minář Autoškola Moderní učebnice a testové otázky Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, Praha 7 obchod@grada.cz, www.grada.cz tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400 jako svou 5821. publikaci Odpovědný redaktor Petr Somogyi Sazba Jan Šístek Fotografie na obálce archiv firmy Škoda Auto, a.s. Fotografie v knize autor, Ministerstvo dopravy ČR Soubory ke stažení k této publikaci uvedené na www.grada.cz poskytlo Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy (www.ibesip.cz) a dopravní portál Zákruta (www.zakruta.cz) Počet stran 256 První vydání, Praha 2015 Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a.s. © Grada Publishing, a.s., 2015 Cover Design © Grada Publishing, a.s., 2015 Podklady pro tuto publikaci poskytlo Ministerstvo dopravy ČR Soubor fotografií a obrazových vyobrazení je obsažen ve Věstníku dopravy, znění k datu 1. 3. 2015 Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků. ISBN 978-80-247-9694-9 (ePub) ISBN 978-80-247-9164-7 (pdf ) ISBN 978-80-247-5405-5 (print)

Obsah

Úvod 5

Jak pracovat s knihou 5

1 Kontrola a údržba vozidla 7

1.1 Kontrola vozidla před jízdou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

1.1.1 Vozidlo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 1.1.2 Motorový prostor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

1.2 Řešení běžných problémů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

1.2.1 Výměna poškozeného kola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 1.2.2 Výměna žárovky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1.2.3 Výměna pojistky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 1.2.4 Instalace tažného oka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 1.2.5 Nouzové startování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

1.3 Skútr a jeho údržba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

1.3.1 Popis ovládacích prvků . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 1.3.2 Údržba skútru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

2 Seznámení s vozidlem a základní úkony 19

2.1 Seznámení s vozidlem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

2.1.1 Ovládací prvky vozidla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

2.2 Úkony a nezbytné dovednosti před zahájením jízdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

2.2.1 Zásady bezpečného nástupu a výstupu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 2.2.2 Správný posed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 2.2.3 Bezpečnostní pás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 2.2.4 Parkovací brzda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.2.5 Startování motoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2.2.6 Zpětná zrcátka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

2.2.7 Ovládání volantu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

2.2.8 Řazení převodových stupňů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

2.3 Základní jízdní úkony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

2.3.1 Rozjezd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

2.3.2 Rozjezd do kopce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29

2.3.3 Jízda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2.3.4 Zpomalení a zastavení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2.3.5 Couvání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

3 Zásady bezpečné jízdy 32

3.1 Předpoklady a podmínky bezpečné jízdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

3.1.1 Stav vozidla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

3.1.2 Stav řidiče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

3.1.3 Způsob jízdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

3.1.4 Počasí a denní doba . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

3.2 Jízda na různých typech pozemních komunikací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

3.2.1 Město . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

3.2.2 Menší obec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

3.2.3 Dálnice a silnice pro motorová vozidla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

3.2.4 Silnice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

3.3 Další manévry nezbytné při řízení vozidla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

3.3.1 Parkování . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

3.3.2 Předjíždění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

3.3.3 Jízda s přívěsem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

3.4 Nebezpečné situace a jejich řešení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

3.4.1 Základní pojmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

3.4.2 Nouzové brzdění . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42


3.4.3 Úhybný manévr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

3.4.4 Aquaplaning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43

3.4.5 Smyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

3.4.6 Řízená nehoda . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 3.4.7 Vozidla s právem přednostní jízdy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

3.5 Jízda na skútru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46

4 Pravidla provozu na pozemních komunikacích 47

4.1 Zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

4.1.1 Vymezení základních pojmů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 4.1.2 Povinnosti účastníků silničního provozu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 4.1.3 Jízda po pozemních komunikacích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.1.4 Jízda ve zvláštních případech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 4.1.5 Zvláštní ustanovení pro provoz vozidel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 4.1.6 Přeprava osob a nákladu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64 4.1.7 Úprava provozu na pozemních komunikacích . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 4.1.8 Další ustanovení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 4.1.9 Registr řidičů a porušení povinností stanovených zákonem . . . . . . . . . . . . . 76

4.2 Související předpisy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

4.2.1 Zákon 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích . . 82 4.2.2 Vyhláška 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických

podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích . . . . . . . . . . . . . 84

4.2.3 Vyhláška 343/2014 Sb. o registraci vozidel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

4.2.4 Zákon 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem

vozidla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85

4.3 Dopravní značky (vyhláška 30/2001 Sb.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

4.4 Řešení průjezdu křižovatkou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

4.4.1 Přehled dopravních situací . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127

4.4.2 Cvičné situace z pohledu řidiče . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

5 Zdravotnická příprava 130

6 Zkušební testové otázky 134

Pravidla provozu (otázky 1.1–1.136) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135

V testu je 10 otázek za 2 body, maximálně 20 bodů

Zásady bezpečné jízdy a ovládání vozidla (otázky 2.1–2.104) . . . . . . . . . . . . . . 181

V testu jsou 4 otázky za 2 body, maximálně 8 bodů

Dopravní značky (otázky 3.1–3.144) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192

V testu jsou 3 otázky za 1 bod, maximálně 3 body

Dopravní situace (otázky 4.1–4.64) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212

V testu jsou 3 otázky za 4 body, maximálně 12 bodů

Podmínky provozu vozidel (otázky 5.1–5.64) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230

V testu jsou 2 otázky za 1 bod, maximálně 2 body

Související předpisy (otázky 6.1–6.89) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238

V testu jsou 2 otázky za 2 body, maximálně 4 body

Zdravotnická příprava (otázky 7.1–7.36) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249

V testu je 1 otázka za 1 bod, maximálně 1 bod

Ukázka zkušebního testu pro skupinu B 253

Test obsahuje celkem 25 otázek, maximálně 50 bodů. Pro úspěšné absolvování zkoušky

je nutné dosáhnout minimálně 43 bodů.


5

Pravidla provozu na pozemních komunikacích

5

Úvod Kniha, kterou držíte v ruce, se snaží co nejefektivnějším způsobem shrnout znalosti nezbytné pro získání řidičského oprávnění skupiny B a pro bezpečnou jízdu. Vznikla s ohledem na moderní dobu, kdy se řízení motorového vozidla považuje za nutnost a součást základního vzdělání každého jednotlivce.

Učebnice nabízí dvě hlavní výhody: najdete v ní všechno, co potřebujete k získání řidičského

oprávnění, v maximálně stručné a srozumitelné formě, doplněné názornými barevnými ilustracemi. Výklad míří přímo k věci, nic důležitého a podstatného vám neunikne. Cílem této knihy je především pomoci čtenářům, aby se rychle naučili vše, co potřebují nejen k získání řidičského oprávnění, ale především k tomu, aby mohli celý život jezdit po silnicích bezpečně a spolehlivě.

V první kapitole se seznámíme s vozidlem jako takovým a podíváme se pod jeho kapotu. Po

mohou nám při tom přehledné ilustrace. Kapitola nás provede základní údržbou vozidla a naučí nás zvládnout ty nejzákladnější poruchy, které jsme schopni vyřešit svépomocí. V druhé kapitole poznáme všechny ovládací prvky běžně vybaveného vozidla, zvládneme správný posed, seřízení volantu a zpětných zrcátek, rozjezd a jízdu. Třetí kapitola nás pak provede zásadami bezpečné jízdy. Naučíme se, jaké vlivy ovlivňují bezpečnost naší jízdy (a tím i bezpečnost ostatních účastníku provozu), pochopíme specifika různých prostředí a situací, do kterých se budeme s vozidlem dostávat. Najdete zde i části věnované jízdě na skútru.

Ve čtvrté kapitole probereme všechna pravidla provozu na pozemních komunikacích, jak vyplývají

z příslušných zákonných norem. Kapitola je rozdělena do čtyř částí, první je věnována ustanovením zákona 361/2000 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, další pak ostatním předpisům, třetí dopravním značkám a čtvrtá pak tomu, jak řešit průjezd křižovatkami různého typu.

Pátá kapitola nás velice názorně seznamuje s postupem při dopravní nehodě a se základy první

pomoci.

Poslední, šestá kapitola pak obsahuje kompletní testové otázky, které vám pomohou připravit se

na závěrečnou zkoušku pro získání řidičského oprávnění.

Nedílnou součást učebnice představují i  soubory ke stažení, které dostanete

k  dispozici zdarma na webové stránce nakladatelství Grada, www.grada.cz

Najdete zde kompletní znění zákona 361/2000 Sb. a dalších souvisejících předpisů v elektronické

podobě. Dalším bonusem pak jsou v těchto souborech obsažené odkazy na instruktážní videa

a animace, které názorně vysvětlují a doplňují klíčová témata pravidel provozu na pozemních

komunikacích. Poskytly je Samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR (www.ibesip.

cz) a dopravní portál Zákruta (www.zakruta.cz). Jak pracovat s knihou První část knihy je věnována výkladu všech relevantních témat a slouží k průběžnému studiu. V druhé části knihy najdete kompletní sadu aktuálně platných testových otázek, jejichž znalost je nutná k získání řidičského oprávnění pro všechny skupiny (A, B, C, D, E, T). Pokud otázky nejsou označeny příslušnou skupinou, platí vždy pro skupinu B, případně v kombinaci s některými dalšími skupinami. Pokud je u číselného kódu uvedena skupina, případně skupiny, platí otázka jenom pro ně. Nemusíte se učit zbytečně otázky navíc.6

Každá otázka uveřejněná ministerstvem dopravy ve Věstníku dopravy je podle vyhlášky

č. 167/2002 Sb. zařazena do dané skupiny otázek s odpovídajícím počtem bodů za její správné zodpovězení. Ve Věstníku dopravy ale roztřídění podle bodové hodnoty provedeno není. Pro přehlednost jsme je zde seřadili do příslušných skupin a rozlišili bodovou hodnotu otázek barevným hmatníkem. Bez ohledu na bodové hodnocení je ale důležité naučit se všechny otázky správně zodpovědět.

Závěrečná zkouška z předmětu Předpisy o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnická

příprava se od 1. července 2006 provádí výhradně formou elektronického testu (e-test). Vyplývá to z vyhlášky č. 298/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 167/2002 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění zákona č. 478/2001 Sb. Tato vyhláška nabyla účinnosti dne 1. července 2006.

Testy obsahují pouze schválené zkušební otázky, které jsou zveřejněny ve Věstníku dopravy. Pří

padné nově schvalované otázky budou v souladu se zákonem s předstihem zveřejňovány ve Věstníku dopravy. Elektronické testy představují moderní způsob zkoušení žadatelů o řidičská oprávnění. Po odborné stránce testy odpovídají náročnosti současného silničního provozu, přitom jsou uživatelsky srozumitelné, neobsahují dříve obávané „chytáky“ a „slovíčkaření“.

Závěrečná zkouška se skládá z 25 otázek, každá otázka má pouze jednu správnou odpověď (ze

tří uvedených). V některých otázkách je správná odpověď jedna ze dvou možností: „ANO – NE“. Jednotlivým otázkám je přiřazena konkrétní bodová hodnota. Maximální dosažitelný počet bodů je 50. Závěrečnou zkoušku pro získání řidičského oprávnění pro kteroukoli skupinu a podskupinu úspěšně absolvujete, pokud získáte minimálně 43 bodů.

1 0 otázek za 2 body Pravidla provozu (zák on č . 361/2000 Sb. v § 1 až § 79 )*

4 otázky za 2 body Zásady bezpečné jízdy a ovládání vozidla

3 otázky za 1 bod Dopravní značky (prováděcí vyhláška č. 30 /2 001 Sb.)

3 otázky za 4 body Dopravní si tuace (prováděcí vyhláška č. 30/20 01 Sb.)

2 otázky za 1 bod Podmínky provozu vozidel (zákon č . 56/2001 Sb. a jeho prováděcí vyhlášky,

např. č. 341/2014 Sb.)

2 otázky za 2 body Související předpisy (zá kon č. 361/2000 Sb.*, § 80 a výše; další zákony

související s provozem na pozemních komunikacích, např. v zákon ě

č. 13/1997 Sb. o p ozemníc h komunikacích nebo zákon č. 168/199 9 Sb.

o pojiš tění odp ovědnosti)

1 otázka za 1 bod Zdravotnická příprava

25 otázek za 50 bodů Závěrečný zkušební test celkem, nutné je získat minimálně 43 bodů *) Ve znění pozdějších předpisů. Každý e-test je jedinečný. Neexistuje tedy třeba test č. 10, který by byl vždy stejný. Pokaždé se jedná o soubor otázek, náhodně vygenerovaných počítačem, při zachování výše uvedené struktury testu. Navíc může být správná odpověď uvedena pod jiným písmenem. Nelze tedy použít mnemotechniky typu „u této konkrétní otázky je správná odpověď pod písmenem b)“, příště může být správná odpověď pod jiným písmenem.

Může nastat situace, že na některé otázky při zkušebních testech nenarazíte, prostě vám je počítač

do žádného nezařadí. Podle zákona schválnosti se s nimi setkáte až v závěrečném testu u zkoušek. Předejít této situaci můžete postupným pročtením a vyzkoušením všech testových otázek, které právě držíte v ruce.

Testové otázky jsou při změnách zákona vyřazovány a nahrazovány jinými. Asi dvakrát ročně

se v rámci aktualizace část otázek mění. Nové otázky a seznam těch vyřazených najdete ve Věstníku dopravy na stránkách Ministerstva dopravy ČR (www.mdcr.cz, resp. http://etesty.mdcr.cz/) nebo budou uveřejněny na stránkách nakladatelství Grada (www.grada.cz, do vyhledávání zadejte „Autoškola“ a na stránce knihy se podívejte do sekce „Ke stažení“). Nové testové otázky jsou aktualizovány k 1. 3. 2015.

Kontrola a údržba vozidla

1 Kontrola a údržba vozidla 1 1 Kontrola vozidla před jízdou Před každou jízdou je nezbytné provést vizuální kontrolu vozidla. Rychlá prohlídka snižuje riziko nehody, způsobené možnou nesprávnou funkcí komponent vozu či jejich úplným selháním. Detailní kontrolu vozidla důsledně provádíme zejména v případě, pokud jej používá více řidičů (služební vozy, zapůjčená vozidla), nebo s vozem jedeme poprvé a neznáme dobře jeho technický stav. U vozidel, jejichž technický stav důvěrně známe, postačí letmá prohlídka před každou jízdou. Při letmé prohlídce prohlížíme neporušenost pneumatik, skel a karoserie, správnou funkci a stav osvětlení a stěračů. Při pohledu pod vozidlo hledáme případný únik provozních kapalin či porušení dílů podvozku (uvolněné plastové kryty apod.). V pravidelných intervalech ale provádíme detailní prohlídku i u známého vozu: pečlivá zkontrolujeme celý vůz, motorový prostor a úplnost povinné výbavy. (Obrázek 1.1) 1 1 1 Vozidlo Registrační značky: Kontrolujeme upevnění registračních značek. Na zadní registrační značce najdeme známky osvědčující technickou kontrolu vozidla a měření emisí. Děrování na známkách uvádí rok a měsíc, kdy bude nutné vůz přistavit na Stanici technické kontroly (STK) a na měření emisí. Od 1. ledna 2015 se na zadní registrační značce objeví pouze červená známka, jejíž vydání bude podmíněno kontrolou emisí vozidla (zelená známka osvědčující měření emisí se lepí na protokol, který má majitel uložen u velkého technického průkazu). (Obrázek 1.2)

Mezinárodní pojišťovací karta (zelená karta): kontrolujeme její platnost a správnost údajů.

Osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz): kontrolujeme správnost údajů.

Osvědčení o registraci vozidla a mezinárodní pojišťovací kartu musí mít řidič při řízení vozidla u sebe. (Obrázek 1.3)

Pneumatiky: Kontrolujeme správnou hloubku drážek dezénu (minimální hodnoty jsou 1,6 mm letní vzorek, 4 mm zimní vzorek). K rychlému určení slouží indikátory (TWI) na dně drážky, jež svou výškou určují minimální přijatelnou hloubku vzorku. Na pneumatice hledáme boule a jiné deformace, které signalizují nebezpečné poškození. Na štítku na dveřích, sloupku karoserie či na vnitřní straně krytu víčka nádrže zjistíme hodnoty správného tlaku huštění pneumatik, které pak na studených, jízdou nezahřátých pneumatikách ověříme tlakoměrem (případně na kompresoru u čerpací stanice) a podle potřeby upravíme na předepsaný tlak. (Obrázky 1.4 a 1.5)

Disky: Hledáme deformace, nerovnosti a trhliny. Přehlédnuté poškození disku může mít za následek porušení vyváženosti kola, vibrace v řízení, vysoké namáhání částí podvozku, porušení směrové stability vozidla a v krajním případě selhání disku. Zkontrolujeme také, zda nejsou disky zaneseny nečistotou, blátem, zmrzlým sněhem apod., případně zda někde viditelně nechybí vyvažovací závaží – toto vše může mít vliv na bezpečnost jízdy.

Osvětlení: Kontrolujeme správnou funkci osvětlení vozu. Vp ř e d u (na obrázku zleva) jsou to světla potkávací, směrová, mlhová a v jedné odrazové ploše kombinovaná dálková a obrysová světla. Vzadu pak sdružená koncová a brzdová světla, světla směrová, couvací a zadní mlhová. Neopomeneme ani kontrolu osvětlení registrační značky. (Obrázek 1.6) Prasklou žárovku směrových světel snadno odhalíme i při jízdě, kdy se frekvence blikání směrových světel nápadně zrychlí.

Správnou činnost brzdových světel můžeme sami ověřit pohledem do zrcátek například při stání u zdi garáže či v odrazech skleněných tabulí.

8

Kontrola a údržba vozidla

1.4

1.6 1.71.5

1.8

1.9

1.10

1.1

1.31.2

Kontrola a údržba vozidla

Stěrače: Kontrolujeme neporušenost ramínek a gumiček předních i zadního stěrače, jejich správné přilnutí k ploše skla a hladký chod. Neopomeneme ani kontrolu neporušenosti a čistoty trysek ostřikovačů. Umožňuje-li to konstrukční řešení vozidla, kontrolujeme, zda se v nádržce nachází dostatek kapaliny do ostřikovačů. U některých vozidel jsme na nedostatek kapaliny do ostřikovačů upozornění kontrolkou. (Obrázek 1.7)

Karoserie, zpětná zrcátka a prosklení: Kontrolujeme celkovou neporušenost a čistotu karoserie, skel a zpětných zrcátek. Zejména čistota prosklení a zpětných zrcátek je významným prvkem aktivní bezpečnosti. (Obrázek 1.8)

Některé deformace karoserie, zejména v přední části vozu, se mohou zdát nevýznamné, ale například při střetu s chodcem mu takto poškozené vozidlo způsobí mnohem výraznější poranění. Proto je nutné i drobné deformace neignorovat a vozidlo nechat opravit. Deformace nárazníku mohou omezit například přívod vzduchu sloužícího k ochlazování brzd.

Povinná výbava, která nesmí ve vozidle chybět, je následující: • Lékárnička odpovídající legislativě, hlídáme expirační dobu veškerého materiálu v lékárničce,

prošlý nahrazujeme. • Výstražný trojúhelník. • Rezervní kolo, zvedák, klíč na matice či šrouby správného rozměru. Pokud není vozidlo vyba

veno rezervním kolem, musí v něm být opravný sprej či opravná sada s kompresorem a plnicím

médiem. • Náhradní žárovky (po jedné od každého druhu použitého ve vozidle). • Sada náhradních pojistek (po jedné od každého druhu). • Refl exní vesta, musí být povinně uložena v dosahu z místa řidiče. (Obrázky 1.9 a 1.10) K povinné výbavě je doporučeno přidat: nehodový formulář pro pojišťovnu, startovací kabely, tažné lano, ochranné rukavice, láhev destilované vody, kapalinu do ostřikovačů, láhev odpovídajícího motorového oleje, škrabku na led, smetáček, běžné nářadí, textilii pro různé účely, vlhčené ubrousky. 1 1 2 Motorový prostor Tahem za páku na levé stěně pod palubní deskou odemkneme kapotu. Odemčená kapota se nadzdvihne, je však zajištěna bezpečnostní pojistkou. Ve vzniklé mezeře mezi karoserií a kapotou nahmatáme zhruba uprostřed šířky víka páčku pojistky a kapotu odjistíme a zdvihneme. Vzpěrou pak celé víko bezpečně zajistíme v otevřené poloze. Některé vozy jsou vybaveny plynovou vzpěrou, která celý postup zjednodušuje. (Obrázek 1.11)

V uživatelské příručce k vozidlu si zjistíme předepsané intervaly pro výměnu provozních hmot (motorový olej, brzdová kapalina, chladicí kapalina, elektrolyt u údržbových akumulátorů...). Intervaly výměny se odvozují od toho, kolik kilometrů vozidlo najelo nebo kolik času uplynulo od poslední výměny. Podle zjištění pak přistavíme vozidlo k danému úkonu do odborného autoservisu. V odborném autoservisu nám případně doporučí, jaké úkony je třeba provést vzhledem k danému kilometrovému nájezdu či době, jež uplynula od poslední kontroly. Intervaly opravy jsou stanovené zejména u motorového oleje, náplní automatických převodovek, komponent rozvodů, fi ltrů (kabinový, olejový, palivový, vzduchový), chladicí kapaliny, brzdové kapaliny atp. U právě pořízeného ojetého vozidla necháme provést výše uvedené úkony bez ohledu na počet ujetých kilometrů, který je zobrazen na tachometru, neboť jej většinou není možné považovat za důvěryhodný a neexistuje jistota, že předchozí majitel prováděl údržbu důsledně.

Motorový olej: Hladinu oleje kontrolujeme u vozidla stojícího na rovině, se studeným motorem. Pokud potřebujeme provést kontrolu v průběhu jízdy, pak necháme stát vozidlo na rovině a přibližně půl hodiny počkáme, než olej steče do olejové vany a je možné provést nezkreslené měření (v případě rychlé kontroly při jízdě stačí pět až patnáct minut). Při kontrole vytáhneme měrku oleje, otřeme její spodní část do sucha a měrku opět zcela zasuneme. Po vytažení odečteme hodnotu hladiny, která by se měla pohybovat mezi ryskami min. a max. Pokud je hladina nedostatečná, zjistíme v návodu k automobilu správný typ oleje (např. 5W40) a doplníme do nádržky, na jejímž víčku je symbol olejničky. Olej a olejový fi ltr měníme podle typu vozidla po 10 000 a více ujetých kilometrech, podle doporučení výrobce vozu, nejlépe v odborném autoservisu. (Obrázek 1.12)

Kontrola a údržba vozidla

Chladicí kapalina: Na expanzní průsvitné nádobě kontrolujeme hladinu chladicí kapaliny. Tu je nutné udržovat mezi ryskami min. a max. V žádném případě nepřekračujeme rysku max., pak by v soustavě mohl vzniknout neúměrně vysoký tlak. Vozidlo je vybaveno teploměrem chladicí kapaliny, jehož ručička je umístěna na přístrojové desce, obvykle vedle ručičky hladiny paliva. Ta by měla být po zahřátí motoru uprostřed svého rozsahu (90 °C). Pokud dojde k přehřátí motoru, zastavíme a necháme motor ve volnoběžných otáčkách vychladnout. Přehřátí chladicí kapaliny je signalizováno kontrolkou. Neotevírejte víčko nalévacího otvoru, pokud je motor zahřátý! Pokud je motor zahřátý na provozní teplotu, pohybuje se kapalina v chladicím systému motoru pod tlakem. Náhlé otevření nádržky chladicí kapaliny může způsobit únik horkého média a způsobit vážné popáleniny. (Obrázek 1.13)

Ne vždy se povede motor při volnoběžných otáčkách ochladit, zejména při úniku chladicí kapaliny. Zapneme topení na maximum, vypneme motor, ale necháme zapnuté zapalování. Po asi 2 minutách nastartujeme, necháme cca 20 sekund běžet motor, znovu ho vypneme a zapneme zapalování. Opakujeme asi 5×, aby se kapalina chladila v okruhu topení.

Do systému doléváme destilovanou vodu. S každým dolitím destilovanou vodou však chladicí kapalinu ředíme v neprospěch mrazuvzdorné složky. Před zimním obdobím proto necháme v odborném servisu změřit hustotu (mrazuvzdornost) chladicí kapaliny a podle použitého typu ji nejčastěji po 2–3 letech vyměníme, neboť se ztrácí účinnost její antikorozní složky.

Brzdová kapalina: Vyrovnávací nádržku brzdového systému udržujeme mezi ryskami min. a max. Malý pokles hladiny v průběhu používání vozidla je normální, neboť kapalina vyrovnává prostor v potrubí způsobený úbytkem tloušťky brzdového obložení. V případě malých úbytků doplňujeme do systému typ brzdové kapaliny určený výrobcem (uvedený v návodu k vozidlu či na víčku nádržky). Velký úbytek signalizuje netěsnost soustavy a je nezbytné přistavit vůz na kontrolu. Po dvou letech brzdovou kapalinu necháme v odborném servisu vyměnit. Brzdová kapalina váže vzdušnou vlhkost, s jejímž nárůstem v systému klesá hodnota bodu varu kapaliny. Částice vody se při zahřátí mění na stlačitelnou páru a v krajním případě tak může dojít k úplnému selhání brzd. Nízká hladina brzdové kapaliny je signalizována nejčastěji blikáním sdružené kontrolky závady brzdového systému a ruční brzdy. (Obrázek 1.14)

Kapalina do ostřikovačů: U mnoha typů vozidel je obtížné hladinu kapaliny do ostřikovačů kontrolovat. Podle zkušeností s konkrétním vozem doléváme kapalinu do ostřikovačů v pravidelných intervalech. S určitým předstihem před zimním obdobím začneme dolévat zimní směs, která má zvýšenou odolnost vůči mrazu. V zimním období se ostřikovače používají výrazně častěji, proto kapalinu doléváme v adekvátních intervalech. V důsledku nečistot dopadajících na čelní sklo od pneumatik před námi jedoucího vozidla (zejména soli) může v případě, že budeme mít prázdnou nádržku ostřikovače, dojít k nebezpečnému snížení výhledu a nehodě. (Obrázek 1.15)

Akumulátor: Akumulátory používané v současných vozech jsou bezúdržbové. Kontrolujeme neporušenost upevnění, čistotu a správnou konzervaci svorek a čistotu akumulátoru celkově. V některých případech se můžeme setkat i s údržbovými akumulátory. Musíme u nich udržovat dostatečnou hladinu elektrolytu. Při provozu tohoto akumulátoru se z elektrolytu odpařuje voda, kterou je třeba dolévat. Do akumulátoru doléváme destilovanou vodou. Při delší odstávce vozidla z provozu je dobré akumulátor vyjmout z vozidla a občas dobít. (Obrázek 1.16)

Kapalina posilovače řízení: U některých typů vozidel kontrolujeme příležitostně i hladinu v nádržce kapaliny pro hydraulický posilovač řízení („servo“). V případě velkého úbytku kapaliny dochází k snížení účinku posilovače, v krajním případě i k jeho selhání. (Obrázek 1.17)

Kontrolujeme také stav a napnutí řemene. Klínový řemen (ve vozidlech se používají různé řemeny: např. klínový, drážkový, ozubený) slouží k přenášení točivého pohybu klikové hřídele na čerpadlo chladicího systému vozidla, alternátor a další příslušenství (např. kompresor). Aby řemen správně pracoval, musí být dobře napnutý. Při zatlačení na řemen mezi kladkami by měl vykazovat vůli max. 1 cm. V případě, že je vůle větší, nebo řemen po nastartování píská, po jeho obvodu se objevují praskliny, musíme řemen nechat vyměnit. (Obrázek 1.18)

Pokud dané vozidlo neznáme, mohou nám poskytnout vodítko o stavu a termínech výměny provozních kapalin štítky v motorovém prostoru, případně z boku palubní desky či na dveřích řidiče. Tyto štítky ve vozidle být nemusí, obvykle je tam nalepí pracovníci servisu při pravidelných kontrolách. (Obrázek 1.19)

11

Kontrola a údržba vozidla

1.12 1.13

1.14

1.11

1.15

1.17

1.16

1.18 1.19

Kontrola a údržba vozidla

1 2 Řešení běžných problémů 1 2 1 Výměna poškozeného kola Rozpoznání defektu Defekt pneumatiky má několik projevů. U vozidla se zhoršuje směrová stabilita a automobil „táhne“ ke straně, na které je poškozená pneumatika. Při rozjezdu a brzdění se vůz stáčí ke straně intenzivněji. V zatáčce cítíme hranici meze adheze (mezní síla, do jejíž hodnoty je pneumatika schopná přenášet pohyb vozidla bez smýkání) nečekaně brzy a vlivem poškozené pneumatiky může dojít i k nečekanému smyku. Defektní pneumatika se projevuje i zvýšenou hlučností. Na defekt nás upozorňuje u lépe vybavených vozů (zejména u SUV) i kontrolka. Řídicí jednotka umí odhalit z rozdílu otáček kol defekt dříve, než je zaznamenatelný okem. Je dobré zvyknout si na to, že kontrolujeme pneumatiky průběžně při různých příležitostech během jízdy, např. během zastávek pro doplnění pohonných hmot. Úbytek tlaku v pneumatice můžeme zpozorovat včas a předejít nehodě či úplnému zničení bočnic pneumatiky a disku. Výměna poškozeného kola Zjistíme-li defekt, zachováme klid, vozidlo řídíme citlivě, plynule zpomalíme a najdeme nejbližší vhodnou bezpečnou plochu pro zastavení. Není-li žádné vhodné místo v dosahu, najdeme v rámci možností co nejbezpečnější místo, pochopitelně se pak musíme chovat o to obezřetněji.

Zapneme výstražné osvětlení a navlékneme si refl exní vestu. Zbytek posádky vozu instruujeme, jak mají bezpečně vystoupit z vozidla a najít si bezpečné místo mimo vozovku. Za vozidlo umístíme výstražný trojúhelník (na dálnici a rychlostní komunikaci 100 metrů za vůz, na ostatních silnicích mimo obec 50 metrů, v obci na vhodné místo podle situace). (Obrázek 1.20)

Ujistíme se, že je zařazený první převodový stupeň a parkovací (ruční) brzda maximálně zatažená. (Obrázek 1.21)

Připravíme si vše, co budeme k výměně potřebovat: náhradní kolo, ruční zvedák a kliku, montážní klíč. Pod práh vozidla, na místo určené výrobcem, vsuneme zvedák. (Obrázky 1.22 a 1.23)

Sejmeme z kola okrasný kryt (pokud je nainstalován). (Obrázek 1.24)

Povolíme klíčem matice (šrouby) kola. Nepovolujeme zcela, jen do té míry, abychom pocítili, že se matice uvolnily (čtvrt až půl otáčky). (Obrázek 1.25)

1.20

1.22

1.21


13

Kontrola a údržba vozidla

Je-li pneumatika zcela prázdná, můžeme vůz přizvednout, abychom zkrátili čas, kdy je pneumatika silně deformovaná. Vůz zdvihneme jen do té míry, aby poškozené kolo mělo stále pevný kontakt s povrchem a neprotáčelo se.

Zdvihneme vozidlo zvedákem do potřebné výšky. Pod pomyslným obvodem „zdravé“ pneumatiky by mělo zbýt místo 2–3 cm od země (pomyslně výška položené dlaně). Plně nahuštěná pneumatika rezervního kola bude totiž mít o něco větší obvod než ta poškozená. Nikdy si pod vozidlo neleháme, ani pod něj nedáváme končetiny – vždy počítáme s možným pádem vozu! (Obrázek 1.26)

Povolíme a zcela vymontujeme všechny matice (šrouby) kola, odložíme je na bezpečné místo (nejlépe na čistý kus textilie) a sejmeme poškozené kolo. (Obrázek 1.27)

Nasadíme rezervní kolo, levou rukou držíme disk ve správné poloze. Pravou rukou nasadíme a utáhneme matici (šroub). Všechny zbylé matice (šrouby) pak doplníme do kříže (nasazujeme vždy dvě naproti sobě). Klíčem, pouze silou ruky, dotáhneme. Spustíme vozidlo a vyjmeme zvedák. (Obrázek 1.28)

Pečlivě utáhneme (opět do kříže) všechny šrouby. Pokud nemáme dost síly, můžeme si pomoci nohou (pozor, nesmíme to přehnat a poškodit šrouby). Nasadíme zpět okrasný kryt. Uklidíme vše

1.23

1.25

1.27

1.24

1.26

1.28


14

Kontrola a údržba vozidla

chen potřebný materiál, ještě ponecháme zapnuté výstražné osvětlení a vrátíme se pro výstražný trojúhelník. Po několika ujetých kilometrech zkontrolujeme dotažení šroubů a případně je ještě dotáhneme. (Obrázek 1.29)

Vozidlo může být vybaveno dojezdovým rezervním kolem, které má menší rozměry a omezenou maximální rychlost (většinou 80 km/h), nebo opravnou sadou se sprejem. Při opravě postupujeme podle návodu na sadě. V zásadě je však sprej buď jednoduchý, kdy hadičku nasadíme na ventilek, nebo je vybavený kompresorem. Kompresor zapojíme do zásuvky zapalovače a napojíme na ventil spreje. Druhý ventil spreje s hadičkou nasadíme na ventilek pneumatiky a kompresor spustíme do naplnění pneumatiky. Médium ve spreji zacelí defekt a pneumatiku je možné nouzově nafouknout. Slouží však jen pro dojetí do opravny. 1 2 2 Výměna žárovky Výměna žárovek je v návodu k vozidlu většinou velice dobře popsaná. U zadních světel je k žárovkám obvykle přístup ze zavazadlového prostoru, kdy po sejmutí krytu vyjmeme celou lištu s žárovkami. Žárovky zadní svítilny jsou uchyceny bajonetovým uzávěrem. Žárovku zatlačíme proti liště a otočením uvolníme. Opačným postupem nainstalujeme žárovku novou. U předních světlometů je postup o něco složitější.

Sejmeme příslušnou krytku. U mnoha typů je krytka sdružená, způsoby otevření jsou různé: klasický závit, jednoduché plastové jištění krytky, uvolnění celého světlometu z čelní strany. (Obrázek 1.30)

Sejmeme konektor žárovky. Sejmutí konektoru vyžaduje jistou zkušenost. Nikdy neuvolňujeme konektor tahem za vodič. Ve většině případů pomůže správné stisknutí konektoru, pak je sejmutí hladké. Následně povolíme pružinovou pojistku – zatlačením proti žárovce a jejím jednoduchým vyháknutím. Žárovku opatrně vyjmeme. (Obrázek 1.31)

Opačným postupem instalujeme žárovku novou. U halogenové žárovky důsledně dbáme na to, abychom se nedotkli skleněné plochy. Mastnota na jejím povrchu by vedla k rychlému selhání žárovky a museli bychom ji opět vyměnit. (Obrázek 1.32) 1 2 3 Výměna pojistky Nefunguje-li náhle část elektrického vybavení, neznamená to nutně, že selhalo. Jde často jen o spálenou pojistku. Umístění pojistkových skříní najdeme v návodu k vozidlu. Jedna se často nachází v kabině z boku palubní desky, ve stěně pod palubní deskou, v podlaze či za odkládací schránkou spolujezdce. Druhá pojistková skříň je obvykle v motorovém prostoru.

Víčko pojistkové skříně na sobě nese informaci o umístění pojistek pro dané obvody a jejich ampérovou hodnotu. Pro snazší orientaci jsou pojistky podle konvence barevně rozlišeny. (Obrázky 1.33 a 1.34)

1.29

1.30 1.31 1.32


15

Kontrola a údržba vozidla

Pojistková skříň: U pojistkové skříně se většinou nacházejí pro snadnější vyjmutí pojistky plastové kleště. Pojistku daného obvodu zkontrolujeme pohledem, zda není spálená, případně ji vyměníme. Nikdy nepoužíváme pojistku jiné ampérové hodnoty, než jaká je pro daný obvod určená! Pokud se pojistka přepaluje opakovaně, jedná se zřejmě o závadu na daném obvodu a vůz přistavíme ke kontrole do odborného servisu. (Obrázek 1.35) 1 2 4 Instalace tažného oka U moderních automobilů je ve většině případů nutné tažné oko namontovat. Postup nalezneme v návodu k vozidlu.

Šroubovací tažné oko najdeme většinou v přihrádce u rezervního kola. (Obrázek 1.36)

Pomocí plochého šroubováku (v případě nouze klíčem) uvolníme krytku. Často bývá závit pro tažné oko umístěn za mřížkou na nárazníku, kterou jednoduše vyjmeme. (Obrázek 1.37)

Tažené oko zcela utáhneme. (Obrázek 1.38)

1.33 1.34

1.35

1.36

1.37 1.38


16

Kontrola a údržba vozidla

1 2 5 Nouzové startování Zejména v zimních měsících, při tropických teplotách nebo při častém používání vozidla na krátké vzdálenosti může dojít k vybití akumulátoru. Jeho napětí pak nestačí k nastartování motoru. To se projeví tak, že startér hřídelí motoru jen pootočí, nebo při pokusu o nastartování uslyšíme pouhé cvaknutí. Vozidlo můžeme nastartovat pomocí jiného vozidla. Vyplatí se pořídit startovací kabely a ve vozidle je běžně vozit. Nejlepší jsou kvalitní, dlouhé kabely s větším průřezem a kovovými, dobře izolovanými svorkami. 1. Sejmeme kryt baterie na obou vozidlech, je-li instalován. 2. Červený kabel připojíme na kladný (+) kontakt vybité baterie. Dbáme, aby se svorky kabelů

nedotkly vzájemně, nepropojily kontakty akumulátoru a nedotýkaly se nežádoucím způsobem

vodivých dílů karoserie! 3. Druhou svorku červeného kabelu připojíme na kladný (+) kontakt nabité baterie. 4. Černou svorku kabelu připojíme na záporný (–) kontakt nabité baterie. 5. Druhou černou svorku kabelu připojíme na pevný kovový díl motoru vybitého automobilu. Nej

lépe na blok motoru. Nikdy nepřipojujeme svorku na záporný kontakt vybitého akumulátoru,

neboť by mohlo dojít k výbuchu! 6. Nastartujeme nabité vozidlo a při ustálených (můžeme zvýšených) otáčkách necháme motor běžet. 7. Po chvíli se pokusíme standardním způsobem nastartovat vybité vozidlo. Nestartujeme déle než

10 sekund, raději méně! Pokud vozidlo nenastartuje, prodloužíme časový interval do dalšího pokusu. 8. Po úspěšném pokusu sejmeme kabely v opačném pořadí a vrátíme kryty akumulátoru na původní

místo. Může se stát, že vozidlo bude mít po nouzovém nastartování neklidný chod, tendenci zhasnout a mohou svítit kontrolky některých systémů. Pomoci si můžeme zvýšením otáček startovaného vozidla, motor by se měl po chvíli vrátit do standardního stabilního chodu. Po nouzovém nastartování bychom měli ujet 60–100 km, aby se akumulátor opět dobil. Někdy může trvat déle, než je vybitý akumulátor vůbec schopen motorem pootočit. Pokud první pokus o nastartování selže, raději vyčkáme o něco déle, zbrkle opakovat pokusy o nastartování není vhodné.

Se zapojením si můžeme pomoci následující větou: Vždy začínáme a končíme „nemocným“. Nejdříve tedy připojíme nemocný +, pak zdravý +, pak zdravý – a na konec kostra nemocného. (Obrázek 1.39) 1 3 Skútr a jeho údržba S řidičským oprávněním skupiny B jsme oprávněni řídit i skútr s objemem válců do 125 cm³ s variátorem. V následující části je stručně popsána základní údržba skútru. 1 3 1 Popis ovládacích prvků Ovládací prvky skútru jsou následující: (Obrázek 1.40)

1.39


17

Kontrola a údržba vozidla

1 3 2 Údržba skútru

U každého skútru je potřeba řídit se pokyny v příručce, kde jsou uvedeny všechny servisní intervaly

a postupy správné údržby.

Základní údržba motoru: Skútr se spalovacím motorem může být poháněn buď dvoutaktním,

nebo čtyřtaktním motorem.

• Dvoutaktní motor nevyžaduje žádnou zvláštní údržbu. Je mazán tzv. mastnou směsí, kdy se při

každém tankování přidává do benzinu olej v předepsaném množství (poměr hledejte v manuálu).

Vždy volíme kvalitní olej, aby se nezkracovala životnost motoru.

• U čtyřtaktního motoru měníme v předepsaném intervalu (je uveden v příručce ke skútru) ole

jovou náplň motoru, včetně olejového fi ltru.

1.40

1.431.421.41

1. Rukojeť plynu.

2. Páčka přední brzdy.

3. Páčka zadní brzdy.

4. Přístrojový panel

• Kontrolky zleva: levé směrové světlo, kont

rolka signalizující nedostatek paliva, kontrolka

mazání, zapnuté dálkové světlo, zapnuté

potkávací světlo, pravé směrové světlo.

• Rychloměr s počítadlem ujetých kilometrů,

ukazatel množství paliva.

• Hodiny. (Obrázek 1.41)

5. Přepínač potkávacího/dálkového světla.

6. Přepínač směrových světel.

7. Zvuková signalizace.

8. Startér.

9. Spínací skříňka.

10. Nožní startér. (Obrázek 1.42)

11. Víčka pro dolévání benzínu a oleje u skútru

s dvoutaktním motorem. (Obrázek 1.43)


18

Kontrola a údržba vozidla

U obou typů motoru je nezbytností udržovat vzduchový fi ltr v čistotě. Vzduchový fi ltr je umístěn většinou v boxu na levé straně stroje nad variátorem. Často je jednoduše přístupný po odmontování krytu. Filtr vyčistíme stlačeným vzduchem, nebo vyměníme. Vlhkým hadříkem vyčistíme i vnitřní prostor plastového boxu fi ltru. (Obrázky 1.44, 1.45 a 1.46)

Variátor: zjednodušeně řečeno je to automatická převodovka s plynulým řazením, tedy s nekonečným počtem převodových stupňů. Variátor vyžaduje v pravidelných intervalech výměnu válečků. Úkon svěříme odbornému servisu.

Baterie: U údržbového typu dbáme na správnou výšku hladiny elektrolytu v akumulátoru. Podle potřeby doléváme destilovanou vodou do úrovně rysky označené „max“. Baterii před zimou vyjmeme ze skútru a uskladníme v prostoru se stabilní, nejlépe pokojovou teplotou. Dvakrát či třikrát za zimu akumulátor dobijeme. Životnost takto udržovaného akumulátoru se pohybuje mezi 2–3 roky. (Obrázek 1.47)

Před první jízdou po delším odstavení nestartujeme motor ihned. Ještě před vsunutím klíčku do spínací skříňky sešlápneme desetkrát startovací páku. Několik vteřin počkáme a znovu desetkrát sešlápneme páku. Pak teprve standardně nastartujeme. Nožní páku použijeme pro nastartování i v případě selhání elektrického startování.

Brzdy a pneumatiky: Tloušťku brzdových destiček kontrolujeme pohledem a v případě nutnosti je necháme v odborném servisu vyměnit. U pneumatik kontrolujeme správný tlak (podle údajů uvedených v příručce) a správnou hloubku dezénu. Minimální hloubka drážek je 1 mm u skú trů do objemu válců 50 cm³, u skútrů od 50 cm³ výše je pak minimální povolená hloubka dezénu 1,6 mm. (Obrázek 1.48)

1.44

1.47

1.461.45

1.48


19

Pravidla provozu na pozemních komunikacíchPravidla provozu na pozemních komunikacích

Seznámení s vozidlem a základní úkony

19

2 Seznámení s vozidlem a základní

úkony

2 1 Seznámení s vozidlem 2 1 1 Ovládací prvky vozidla V této kapitole se velmi jednoduše a stručně seznámíme s účelem jednotlivých ovládacích prvků standardně vybaveného vozidla. Umístění některých (zejména ovládání elektrické a elektronické výbavy) se u různých vozidel liší. Až na výjimky jsou však označovány podle určité konvence a chovají se podobně. Před jízdou s neznámým vozidlem je nutné seznámit se dobře s jeho ovládáním a vlastnostmi. Musíte vědět, jaký je např. typ používaného paliva apod. Zde vyjmenované příklady ovládání jsou pouze ilustrační a nepokrývají všechny možné konstrukční odlišnosti různých výrobců vozidel. Správné ovládání všech prvků vozidla, i zdánlivě nevýznamných, může zásadně přispět k bezpečnosti a pohodlí jízdy. (Obrázek 2.1) 1 Volant Volant umožňuje přes další prvky řízení měnit úhel natočení kol řiditelné nápravy a vozidlo tedy může díky volantu zatáčet. Současné automobily jsou většinou vybaveny posilovačem řízení, jenž snižuje sílu, kterou musí řidič pro otočení volantem vyvinout. Střední část volantu obvykle slouží jako spínač akustické houkačky. V ramenech volantu se pak mohou nacházet další ovládací prvky, jako je ovladač tempomatu, palubního počítače, audio-systému apod. Ze zadní strany věnce pak mohou být např. páky sekvenčního řazení. Tyto ovladače jsou výhodné z hlediska bezpečnosti, neboť pro ovládání dalších systémů vozidla nemusí řidič vůbec sundat ruce z volantu. (Obrázek 2.2) 2 Pedály Uspořádání pedálů u současných vozidel je zleva: pedál spojky, brzdy a akcelerátoru (plynu). Spojku ovládáme levou nohou, brzdu a plyn nohou pravou. Dotýkáme se chodidlem středu pedálu tak, aby nemohlo dojít ke sklouznutí podrážky z pedálu. Nikdy nepoužíváme například špičku boty či nešlapeme na pedál zboku. (Obrázek 2.3) • Akcelerátor (plyn): Pedálem akcelerátoru měníme množství paliva v spalovacím prostoru a tím

otáčky a výkon motoru. • Brzdový pedál: Síla ze sešlápnutého brzdového pedálu je přenášena hydraulickým okruhem na

brzdové destičky (ty pak tlačí na brzdový kotouč), či brzdovými čelistmi na vnitřní stranu brz

dového bubnu (kde třením omezují jeho pohyb). Tím se otáčení kol zpomaluje a vozidlo brzdí.

Čím silněji pedál sešlápneme, tím razantněji vozidlo brzdí. • Pedál spojky: Spojka je ústrojí vložené mezi motor a převodovku. Umožňuje krátkodobě přerušit

a plynule obnovit přenos točivého momentu motoru do převodovky, tedy i na kola. Čím více

uvolníme pedál spojky, tím více točivého momentu se přenáší z motoru do převodovky a při

zařazeném převodovém stupni tedy i na kola. Úroveň přenosu točivého momentu umožňuje

spojka plynule měnit, díky tomu je možné se plynule rozjet. 3 Řadicí páka Řadicí pákou ovládáme převodovku. K dispozici máme podle typu převodovky několik převodových stupňů. V převodovce využíváme k efektivnímu přenosu výkonu motoru na kola několik sad ozubených kol, vzájemně na sebe působících v různých převodových poměrech. Čím nižší převodový stupeň řadíme, tím je přenášeno na kola více síly, ale méně otáček – a obráceně. (Obrázek 2.4)

Pravidla provozu na pozemních komunikacích

20

Pravidla provozu na pozemních komunikacích

Seznámení s vozidlem a základní úkony

20

4 Parkovací brzda Parkovací brzda je určena k zajištění stojícího vozidla proti nechtěnému pohybu. Parkovací brzda působí mechanicky (v případě „elektronické“ parkovací brzdy silou serva) na brzdy zadní nápravy. Některá vozidla jsou vybavena automatickou parkovací brzdou, která po vypnutí motoru samočinně zabrzdí a při rozjezdu se samočinně odbrzdí. U vozidel s automatickou převodovkou je parkovací brzdu možné použít jen u stojícího vozidla. (Obrázek 2.5) 5 Přístrojová deska Přístrojová deska je základní prvek, jehož prostřednictvím s námi vozidlo komunikuje. Najdeme zde obvykle tyto přístroje: (Obrázek 2.6) • Otáčkoměr: Informuje nás o aktuálních otáčkách klikové hřídele motoru. Údaj na otáčkoměru

je třeba vynásobit podle údaje, který je uvedený na přístroji (např. 3 × 1000 = 3000 ot./min).

Červená ručička se nikdy nesmí dostat do červeného pole, neboť by mohlo dojít k vážnému

poškození motoru. Ne všechny automobily jsou otáčkoměrem vybaveny. • Rychloměr: Informuje nás o aktuální rychlosti jízdy vozidla. • Ukazatel množství paliva: Informuje nás o množství paliva, které je aktuálně v nádrži. • Teploměr chladicí kapaliny: Informuje nás o teplotě chladicí kapaliny. Na teploměru obvykle není

uvedena konkrétní hodnota. Ručička by se měla po dosažení provozní teploty motoru nacházet

uprostřed svého rozsahu (tedy 90 °C). Před dosažením této teploty motor příliš nezatěžujeme

a nevytáčíme jej do vysokých otáček. Některá vozidla nejsou teploměrem vybavena. Zahřátí

motoru je signalizováno zhasnutím modré (nebo bílé) kontrolky se symbolem teploměru. • Počítadlo ujetých kilometrů: Počítadlo ukazuje celkový nájezd vozidla. Druhé, resetovatelné

počítadlo pak umožňuje měřit ujetou vzdálenost podle přání řidiče od posledního resetování

počítadla. • Další přístroje: Některá vozidla mohou být vybavena dalšími přístroji, jako je voltmetr baterie,

ukazatel teploty oleje, ukazatel tlaků turbodmychadla apod. • Kontrolky: Informují nás o činnosti či závadě konkrétního systému vozidla. Při startování

motoru se všechny kontrolky rozsvítí, po uplynutí krátkého okamžiku zase zhasnou. Tím sig

nalizují správnou činnost daného systému i kontrolky. Pokud nějaká kontrolka zůstane svítit či

se během jízdy rozsvítí, pak daný systém vykazuje poruchu. Kontrolky jsou rozdělené barvou,

podle závažnosti poruchy. Červené kontrolky informují o vážné závadě, se kterou není možná

další jízda. Oranžové (žluté) kontrolky umožňují dojetí se zvýšenou opatrností. Náhlé rozsvícení

kontrolky je obvykle signalizováno i akusticky. Gra cké provedení a způsob signalizace se u různých vozidel může v detailech lišit. Různí výrobci využívají pro vlastní systémy různé kontrolky. Například každá automobilka nazývá jinak své stabilizační systémy: VSA, ESP, DSC...

Signalizuje závadu na systému mazání . Signalizuje nedostatek pa liva v nádrži.

Signalizuje závadu alternátoru, baterie

není na bíjena.

Signa lizuje žhavení, případně závadu na

systému žhavení (pouze u di esel ových

motorů).

Signalizuje závad u č i přehřátí systému

chlaze ní m ot oru.

Signalizuje zá vadu na systému ABS.

Signalizuje závadu na brzd ov é sou

stavě, nedostatek brzdové kapaliny.

Kombinovaná kontrolka s kontrolkou

zataž ené park ovací b rzdy.

Signalizuje, že řidič vypnul stabilizační

systémy vozidla.

Signa lizuje zjištění nepřipoutaného

ř idiče či pasažéra.

Signaliz uje prokluz kol a činnost proti

prokluzo vého systému, případně jeho

závadu.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist