načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Automobily Škoda Roomster - Jiří Schwarz

Automobily Škoda Roomster

Elektronická kniha: Automobily Škoda Roomster
Autor:

Kniha o Roomsteru, který je přelomový i pro samotnou firmu Škoda, přiblíží řadu osobitých a technických řešení a zajímavostí - mlhovky s funkcí Corner, světlomety s aktivním ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  219
+
-
7,3
bo za nákup

hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6%hodnoceni - 66.6% 80%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 344
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace (některé barev.)
Vydání: 1. vyd.
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-247-1662-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Podrobný popis konstrukce a funkcí automobilu.

Popis nakladatele

Kniha o Roomsteru, který je přelomový i pro samotnou firmu Škoda, přiblíží řadu osobitých a technických řešení a zajímavostí - mlhovky s funkcí Corner, světlomety s aktivním systémem natáčení. Autor použil co nejvíce obrazového materiálu, který mnohdy lépe přiblíží konstrukční řešení a funkci, než podrobný slovní popis. Čtenář získá informace o interiéru, který je velmi variabilní - je popsán systém Varioflex, seznámíte se s elektrickým zařízením, s hnacími agregáty, převodovkami a podrobně je popsán i podvozek. Knihu autorizovala Škoda Auto a.s. (konstrukce, technika, údržba)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

5

Obsah

Úvod 8

1. Základní informace o automobilu Škoda Roomster 9

1.1 Popis automobilu 10

1.2 Základní technická data 21

1.3 Homologační značky 28

1.4 Identifikační kód vozidla 28

1.5 Ekologická šetrnost – recyklace hmot použitých na vozidle 34

1.6 Vybavenost automobilů Škoda Roomster a služby výrobce zákazníkům 35

1.6.1 Povinná výbava 35 2. Karoserie 37 2.1 Nosná část karoserie – skelet 38

2.1.1 Antikorozní ochrana karoserie 44 2.2 Skla oken 46

2.2.1 Čelní sklo 46

2.2.2 Sklo víka zavazadlového prostoru 48

2.2.3 Skla pevných bočních oken 49

2.2.4 Panoramatická střecha 50 2.3 Přední blatníky 51

2.3.1 Ochranné vložky pod blatníky 52 2.4 Přední část karoserie (přední stěna) a nosník nárazníku 54 2.5 Víko motorového prostoru – kapota 55

2.5.1 Kryt oddělovacího prostoru 57 2.6 Víko zavazadlového prostoru 58 2.7 Střešní nosič 61 2.8 Uzávěr a modul víka palivové nádrže 62 2.9 Dveře a jejich těsnění do rámu karoserie 63

2.9.1 Výbava dveří 64 2.10 Nárazníky 73 2.11 Tažné zařízení 75 2.12 Interiér vozu – kabina 76

2.12.1 Izolační prvky a koberce 76

2.12.2 Panel stropu a stropní madla 76

2.12.3. Vnitřní zpětné zrcátko 77

2.12.4 Sluneční clony 78

2.12.5 Panely – obložení interiéru 78

2.12.6 Vnitřní kryt zavazadlového prostoru – zadní plato 83 2.13 Pedálové ústrojí 83 2.14 Topení, větrání, klimatizace 85 2.15 Přístrojová deska 98 2.16 Střední panel 102 2.17 Volant a podvolantový modul 102 2.18 Airbagy čelní, boční a hlavové 105 2.19 Sedadla přední a zadní 107 2.20 Bezpečnostní pásy přední – zadní 120 3. Elektrická zařízení 124 3.1 Elektrická palubní síť 124

3.1.1 Panel přístrojů 136

3.1.2 Imobilizér 139

3.1.3 Komfort systém 139

3.1.3.1 Centrální zamykání 140

3.1.3.2 Varovné zařízení proti krádeži 141 3.2 Akumulátor 144 3.3 Vnější osvětlení vozu 148 3.4 Svítilna třetího brzdového světla 161 3.5 Vnitřní osvětlení kabiny 162 3.6 Přehled žárovek 164 3.7 Akustická houkačka 165 3.8 Stírací souprava čelního skla 165 3.9 Stírač a ostřikovač zadního skla 166 3.10 Ostřikovače čelního skla a světlometů 168 3.11 Nabíjecí souprava – alternátor 169 3.12 Spouštěč motoru 171 3.13 Pomoc při parkování 171 3.14 Radionavigační přístroj 173 4. Hnací agregáty 175 4.1 Zavěšení – uložení – hnacích agregátů do karoserie 175 4.2 Motory 176

4.2.1 Zajímavá technická řešení určitých funkcí motorů 177

4.2.1.1 Princip funkce použitých typů hydraulických zdvihátek 178

4.2.1.2 Princip vstřikování PDS (systém čerpadlo – tryska) 180

4.2.1.3 Princip funkce elektronického převodu mezi pedálem akcelerace a škrticí klapkou 183

4.2.1.4 Princip funkce katalyzátoru výfukových plynů a filtru pevných částic 184

4.2.2 Zážehové motory 190

4.2.2.1 Motor 1,2 l – 47 kW MPI 190

4.2.2.2 Motor 1,4 l – 63 kW MPI 196

4.2.2.3 Motor 1,6 l – 77 kW MPI 205

4.2.3 Vznětové motory 214

4.2.3.1 Motor 1,4 l TDI – 51, 59 kW 214

4.2.3.2 Motor 1,9 l TDI – 77 kW 224 4.3 Palivová soustava 236 4.4 Filtrace nasávaného vzduchu 243 4.5 Chladicí soustava 247 4.6 Výfuková soustava 261 5. Převodovky 275 5.1 Spojky, jejich vypínací ústrojí a ovládání 275 5.2 Převodovky ručně řazené a jejich řadicí ústrojí 277 5.3 Převodovky automatické 290 6. Podvozek 292 6.1 Kloubové hnací hřídele 292 6.2 Přední náprava 295

6.2.1 Přední pružicí tlumičové jednotky 297

6.2.2 Hlava ložiska čepu předního kola – úplná 298 6.3 Řízení 300

6.3.1 Hřídel volantu 307 6.4 Zadní náprava 308

6.4.1 Zadní pružiny 310

6.4.2 Zadní teleskopické tlumiče 310 6.5 Postavení kol – geometrie 311 6.6 Brzdy 313

6.6.1 Brzdová kapalina 316

6.6.2 Kotoučové brzdy předních kol 317

6.6.3 Bubnové brzdy zadních kol 321

6.6.4 Kotoučové brzdy zadních kol 322

6.6.5 Zátěžový regulátor 323

6.6.6 Podtlakový posilovač brzdného účinku s hlavním brzdovým tandemovým válcem 324

6.6.6.1 Podtlakový posilovač brzdného účinku 325

6.6.6.2 Hlavní tandemový brzdový válec (THV) 326

6.6.7 Systémy související s brzdovou soustavou 326

6.6.8 Ruční parkovací brzda 332 6.7 Vozová kola – pneumatiky 333

6.7.1 Disková kola 336

6.7.2 Pláště 336 Přehled použitých fyzikálních jednotek, chemických značek a zkratek 340 Závěr 345 Literatura 345

AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

8

Úvod

Vá ž e n ý č t e n á ř i ,

knihou, kterou právě držíte v ruce, chci navázat na několik publikací již napsaných ovozech Škoda v edici Auto & moto vydavatelství Grada. Technika použitá v nově vyráběnýchautomobilech je rok od roku složitější a doby svépomocných oprav jsou dávno pryč. Údržba, opravy a seřizování našich miláčků již vyžaduje moderní techniku, speciální přípravky, firemní dokumentaci a k tomu i proškolené mechaniky. Někteří z nás to však nevzdávají a snaží se jednodušší údržbu a drobné opravy provést svépomocí. Ti ostatní kompletní údržbu svého automobilupřenechávají profesionálům, ale určitá část z nich by přesto ráda aspoň věděla, jak jednotlivé části vozu fungují či jak jsou zkonstruovány.

Obě dvě skupiny motoristů jsem se snažil uspokojit, a proto jsem do této knihy vložil co nejvíce obrazového materiálu, který mnohdy daleko lépe přiblíží konstrukční řešení a funkci, než podrobný slovní popis.

I když Roomster z větší míry využívá již osvědčených a na jiných vozech použitýchtechnických řešení, tak v celkovém pohledu je to velmi inovativní a pro firmu Škoda přelomový model. Jsem rád, že vám mohu prostřednictvím stránek této knihy přiblížit řadu jeho osobitýchtechnických řešení a zajímavostí.

Jsem přesvědčen, že dobře informovaný majitel vozu může daleko lépe využít všechny možnosti a funkce svého vozu, což přispívá k lepšímu komfortu a bezpečnosti jízdy, ale i khospodárnosti provozu. Kvalifikovaná péče je předpokladem dlouhé životnosti vozidla a minimalizování jeho negativního dopadu na životní prostředí.

Tato kniha, stejně jako ty předešlé, byla napsána s použitím informací poskytnutýchautomobilkou ŠKODA AUTO a. s. v Mladé Boleslavi. Jelikož každý výrobce automobilů své vozy průběžně zdokonaluje, zlepšuje, doplňuje jejich vybavení, zvyšuje jejich technickou úroveň aužitnou hodnotu, musím vzhledem k delší době tvorby knihy stanovit datum, ke kterému určím tzv. stop stav informací, kterým je pro tuto knihu říjen roku 2006. To znamená, že v knize budouobsaženy informace, údaje a skutečnosti platné pro vozy vyrobené do zmíněného data. Zmiňuji to proto, že se může stát, že mezi dobou, ve které rukopis vzniká, a dobou, kdy bude kniha v prodeji, dojde v detailech k drobným změnám nebo výrobce rozšíří nabídku sortimentu vozů.

Mým přáním je, aby i tato kniha přispěla ke zvýšení informovanosti všech majitelů vozů Škoda Roomster, a tím usnadnila jejich provozování. Bude-li tomu tak, bude vaše spokojenost i mým úspěchem.

Autor

PS: U pozic šroubových spojení v legendách k obrázkům je uvedeno jen pojmenování šroub či matice. Je to z toho důvodu, že obrázky použité v knize jsou originály publikované beze změn, a u těchto pozic mají mechanici uvedeny utahovací momenty šroubových spojení.Automobilka ŠKODA AUTO si ale nepřeje zveřejňování těchto údajů, jelikož je není možné aktualizovat, jako tomu je u firemní dílenské literatury.

ZÁKLADNÍ INFORMACE

9

1. Základní informace o automobilu

Škoda Roomster

Konstrukce automobilu Škoda Roomster je jako již několik předchozích modelů opět společným dílem designérů, konstruktérů a techniků ŠKODA AUTO a. s. a mateřského koncernu VW. Jak je u velkých automobilových koncernů obvyklé, jsou na voze použity osvědčené, konstrukčně dokonalé a ve velkých sériích vyráběné komponenty, montované do několika typůautomobilů vyráběných koncernem. Jednotlivé typy však mají i svá charakteristická specifika a řešení využitá pouze u toho kterého typu. Unifikace dílů a podkompletů pro několik sesterských značek snižuje nejen cenu výrobku, ale také sortiment náhradních dílů, čímž je zaručen i dokonalejší a levnější servis. Stejně je tomu i u automobilů Škoda typové řady Roomster.

Roomster se poprvé představil v září roku 2003 na autosalonu ve Frankfurtu nadMohanem ještě jako designová studie. Sklidil zde příznivý ohlas jak motoristických novinářů, takpotenciálních zákazníků, díky čemuž představenstvo firmy ŠKODA AUTO a.s. rozhodlo o dokončení vývoje vozu a uvedení do výroby. Svoji oficiální premiéru pak měl v březnu 2006 na autosalonu v Ženevě.

Poslední novinkou z této nové řady, představenou začátkem prosince na autosalonu v německém Essenu a italské Bologni, je provedení pro volný čas s prvky terénního vozupojmenované Roomster Scout, které se vyznačuje designově nově zpracovanými nárazníky, plastovými kryty spodních částí dveří a koly Scout z lehkých slitin, která byla vyvinuta výhradně pro tento model. Výrazný exteriér vozu doplňuje i SunSet – skla s vyšším stupněm tónování v zadní části vozu. Tento model vzhledem ke svému představení těsně před ukončením prací na rukopisu bude popsán ve druhém vydání knihy.

Roomster obdržel za dobu své nedlouhé existence již několik prestižních ocenění.

V Estonsku jej motorističtí novináři v anketě pořádané technickým magazínemTehnikamaailm (Svět techniky) zvolili automobilem roku 2006, když se svými 107 body porazil silně zastoupenou konkurenci jako je například druhá Honda Civic (103 b.), třetí Seat Leon (100 b.) či čtvrtý Ford S-Max (59 b.).

Ve Stockholmu získal Roomster prestižní titul Rodinný automobil roku 2006, který uděluje porota složená z předních švédských motoristických novinářů. Cenu pro Rodinný automobil roku vyhlašuje každoročně motoristický časopis Motorföraren. Vůz, který chce vyhrát v anketě Rodinný automobil roku, musí být praktický, úsporný, bezpečný i ohleduplný k životnímu prostředí.

Ve 13. ročníku ankety Auto roku 2007 v České republice se automobil Škoda Roomster umístil o jeden bod těsně za vítězným Opel Corsa. V obdobné anketě pořádané motoristickými novináři v Bulharsku získala Škoda Roomster první místo v kategorii vozů MPV. Úspěchzaznamenal Roomster i v sousedním Německu, kde list Bild am Sonntag vyhlásil výsledky 31. ročníku ankety Zlatý volant. Pětadvacetičlenná mezinárodní porota, složená z odborníků, závodníků iznámých lidí ze showbyznysu, každoročně vyhlašuje výsledky podle jednotlivých kategorií. V ostře sledované kategorii kompaktů Roomster jen těsně podlehl hatchbacku Volvo C30. Velmi dobrým výsledkem je i čtvrté místo v soutěži o evropský automobil roku 2007.

Až dočtete tuto knihu a poznáte o něco lépe nový Roomster i zevnitř, jistě dáte hodnocení evropských motoristických novinářů za pravdu. Vynikající jízdní i užitné vlastnosti dělají z Roomsteru dobrého a bezpečného společníka na cestách.

AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

10

1.1 Popis automobilu

Design

Roomster nenavazuje na žádný předchozí model, ale je zcela novým konceptem vhistorii značky. Bývalý šéfdesignér firmy Thomas Ingenlath, který stál u jeho zrodu, o něm řekl:„Spojuje geny mnoha vozů, od hatchbacku, kombi až po velkoprostorový vůz, z každého jsme si vzali to nejlepší“. Díky tomu se Roomster, resp. jeho karoserie nachází na pomezí dvou automobilových tříd. Svými rozměry zasahuje do kategorie malých vozů i vozů nižší střední třídy, ale užitnévlastnosti ho řadí spíše do kategorie nižší střední třídy víceúčelových vozů MPV. Vůz v sobě zahrnuje osvědčené komponenty z minulých modelů, ale i spoustu nových a originálních řešení.

Design exteriéru

Jako blesk zasáhl Roomster svět tradičního automobilového designu. Všechno je jinak; od sportovního a přitom emocionálního vzhledu masky vozu přes panoramatické oknodynamické přední části až po praktickou a prostornou zadní část s velkými bočními okny, poskytujícími cestujícím na zadních sedadlech skvělý výhled na okolní svět. Dynamická maska a hlavní světlomety ve zcela novém designu propůjčují Roomsteru nezaměnitelnou tvář. Stylizovaná stříbrná lišta se znakem Škoda je zcela novým prvkem – charakteristickou dominantou přední části vozu, podle níž nový model snadno rozeznáte. Také světlomety dodávají Roomsteru přátelský a přitom elegantní výraz. Jednotící linie elegantních bočních prolisů vede od lišty masky přes hranysvětlometů až k pátým dveřím. Kliky zadních dveří jsou integrovány do tmavých sloupků, takže čistota designu vozu není narušena ani v nejmenším. Maska chladiče – charakteristická pro značku Škoda – prošla evolucí, a tak Roomster přichází s novým designovým řešením, i pokud jde o tentotradiční prvek. Vertikální mřížka a mohutná chromovaná lišta s logem Škoda však zůstávají zachovány, protože i Roomster se sebevědomě hlásí ke své rodině. Tvarování předních světlometů a mlhovek dává vozu sympatický přátelský výraz. Díky hladkému přechodu mezi světlometem a nárazníkem je přední část vozu zcela kompaktní. Přední mlhová světla jsou standardní výbavou verzí „Sport“ a „Comfort“. Zadní svítilny jsou umístěny vysoko ve sloupcích karoserie. Toto řešení je nejenzajímavé, co se týče designu, ale je i velmi praktické z hlediska maximálních možných rozměrůnakládacího otvoru. Pro vozy Škoda charakteristické prosvícení do tvaru písmene „C“ se stalo velmi populárním, a tak nechybí ani svítilnám vozu Roomster.

Design interiéru

Za volantem Roomsteru se budete cítit jako v pilotní kabině, zatímco vaši blízcí si budou vzadu užívat komfort obýváku. Nový moderní design ve spojení s kvalitními materiály vytváří uvnitř vozu příjemné a útulné prostředí pro řidiče i ostatní cestující. Povrch horního dílupřístrojové desky je díky hodnotnému materiálu vyrobenému technologií PU – stříkaná kůže – měkký a příjemný na dotek.

Pohodlné pozorování oblaků anebo hvězdné oblohy umožňuje nedělená prosklenápanoramatická střecha o rozměrech 1124 × 729 mm z laminovaného skla, které zachycuje více než 80 % tepelného záření a zároveň vyniká zlepšenou ochranou proti UV záření. Panoramatickou střechu lze zakrýt pomocí dvou samonavíjecích roletových clon. Každá z těchto clon zakrývápolovinu panoramatické střechy. Tvar středního panelu je v Roomsteru dvojího typu a je dán výbavou a použitým autorádiem. Všechny ovládací prvky jsou jako u předešlých modelů velmi přehledně umístěné a dobře přístupné. Za pochvalu také stojí do ruky dobře padnoucí řadicí páka, stejně jako pohodlná přední sedadla s pevným bočním vedením.

Elegantní a do ruky výborně padnoucí čtyřramenný volant je nastavitelný ve dvou osách a může být dodán i potažený kůží. Standardem k výbavové verzi „Sport“, příp. jako součást malého koženého paketu za příplatek ke kterémukoli z vozů Roomster je dodáván kůží potaženýtříramenný sportovní volant.

ZÁKLADNÍ INFORMACE

11

Místo multifunkčního volantu je poprvé jako novinka použit multifunkční podvolantový modul, kterým lze, stejně jako u multifunkčního volantu, ovládat nejpoužívanější funkceautorádia, případně telefonu bez toho, aby řidič musel pustit ruce z volantu. To přispívá ke zvýšení komfortu a bezpečnosti řízení. Pro vůz Škoda Roomster jsou připraveny tři varianty provedenípanelu přístrojů. Jednotlivé varianty se liší v závislosti na výbavě vozu. Při jízdě v noci jsou přístroje a ovladače prosvětleny tradiční zelenou barvou. Výškově nastavitelné sedadlo řidiče je standardem všech vozů Roomster, na přání můžete mít i výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce.

K uživatelskému komfortu přispívá množství promyšlených odkládacích prostorů. Před spolujezdcem jsou umístěny dvě odkládací schránky a u vozidel s klimatizací může být spodní díl odkládací schránky vybaven uzavíratelným přívodem chlazeného vzduchu. Další odkládací schránky se nacházejí ve středním panelu; pod vypínačem světel; v předním sedadle neboschránka na brýle ve stropním panelu za lampičkami. Nastavitelná loketní opěra mezi předními sedadly nejen zvyšuje pohodlí řidiče a spolujezdce, ale nabízí i odkládací prostor o objemu 1,2 l. Ve spodní části středního panelu jsou umístěny praktické dva držáky na nápoje vpředu a jeden vzadu. Dále pak je možné zasunout do otvorů v kapsách předních dveří po jedné 1,5 l PET lahvi. Praktickým nápadem je umístění podélných gumiček do odkládacích kapes v předních dveřích, kteréumožňují uchycení např. autoatlasu.

Konstrukce karoserie

U samonosné karoserie nového vozu Škoda Roomster vyrobené z vysokopevnostních materiálů se podařilo dosáhnout zvýšení její tuhosti, což se příznivě projevuje například v lepších jízdních vlastnostech nebo v oblasti pasivní bezpečnosti. Důkladná antikorozní ochrana karoserie spočívající v použití pozinkovaných plechů a pečlivé aplikaci antikorozních vrstev v procesulakování umožňuje uplatnit záruku na neprorezivění karoserie v délce 10 let.

Větrání a klimatizace

Systém větrání a klimatizace byl po úpravách převzat z Fabie a rozšířen o Climatronic. Roomster je tedy nabízen se třemi variantami systému pro ventilaci a topení:  topení a ventilační systém  Climatic (poloautomatická klimatizace a topení)  Climatronic (plně automatická klimatizace a topení)

Poloautomatická klimatizace Climatic automaticky udržuje nastavenou teplotu vháněného vzduchu. Jeho množství a nastavení výdechů pak reguluje posádka manuálně. Climatic je vyjma verze „Roomster“ standardní výbavou. U elektronicky řízené klimatizace Climatronic, nabízené na přání, stačí nastavit požadovanou teplotu v interiéru. Systém se pak za použití soustavy čidel o vše postará sám. Předností klimatizačních systémů, kterými je vybaven Roomster, je i ohleduplnost k životnímu prostředí. Chladicí látka neobsahuje freonové prvky a její množství je optimalizováno pro zabezpečení odpovídajícího chladicího výkonu pro objem interiéru vozu – jednoduše řečeno: optimum chladicí látky, minimum škodlivin.

Topení a ventilační systém je vybaven prachovým filtrem. Systémy Climatronic aClimatic jsou vybaveny rovněž filtrem prachovým, který je navíc rozšířen o funkci filtru pachového. Aby filtr tuto funkci plnil, je pokryt vrstvou aktivního uhlí.

Zavazadlový prostor

Objemný zavazadlový prostor Roomsteru je snadno přístupný po odklopení zadních dveří, na jejichž vnitřní straně nechybí praktické madlo. Základní objem 477 l (zadní sedadla jsou ve středové poloze) patří v kategorii malých MPV k nadprůměrným. Navíc může být prostor pro zavazadla zvětšen posunutím zadních sedadel vpřed, jejich sklopením nebo úplným vyjmutím z vozu. V takovém případě je Roomster schopen přepravit až 1780 l zavazadel. Významnýmfaktorem zlepšujícím využitelnost zavazadlového prostoru je skutečnost, že po sklopení nebo vyjmutí

AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

12

zadních sedadel vznikne na podlaze zcela rovná plocha bez jakýchkoli výčnělků a výstupků. Víko

zavazadlového prostoru je u vozů bez centrálního zamykání odjišťováno pomocí tlačítka, které je

umístěno ve dveřích na straně řidiče. U modelů, které jsou vybaveny centrálním zamykáním, je

otevírání dveří elektromechanické, tzv. Sof-touch. Díky velkému vstupnímu otvoru, který je dán

především výškou vozu, a nízké nakládací hraně (602 mm od země) s plastovým obložením jepřístup do zavazadlového prostoru velmi snadný a nakládat lze i velmi rozměrné předměty. Velikost

nakládacího otvoru navíc neomezují úchyty pátých dveří, protože jsou důmyslně zakomponovány

až do střešního dílu. Toto řešení také zaručuje dostatečný prostor pod vyklopeným zadním víkem.

Praktický kryt zavazadlového prostoru, který má navíc nosnost čtyři kilogramy, umožňuje snadné

umístění do dvou pozic. Užitnou hodnotu zavazadlového prostoru ještě zvyšuje množstvípraktických detailů: čtyři úchytná oka na podlaze, osvětlení, zásuvka 12 V.

V rámci mimořádné výbavy lze zvolit takzvaný odkládací paket, který zahrnuje dvěotevřené odkládací schránky nad zadními podběhy, pružnou přihrádku pro uchycení drobnýchpředmětů na pravém podběhu a dále odkládací kapsy v zadních bočních dveřích. Mimořádná výbava vozu Roomster zahrnuje také síťový program, který obsahuje sadu tří sítí (spodní, boční, zadní) pro praktické uchycení předmětů v zavazadlovém prostoru.

Všestranné využití velkého vnitřního prostoru dokládá také originální držák na jízdní kola. Vedle možnosti je upevnit klasicky na střechu vozu, což je varianta s mnoha nevýhodami (citlivost vozu na boční vítr, zvýšená spotřeba paliva, obtížná manipulace), je nabízen držákzabudovaný do interiéru automobilu. Konstrukční řešení je provedeno v podobě tyče umístěné uvnitř vozu těsně za nakládací hranou zavazadlového prostoru. Na této tyči jsou dva držáky předních vidlic jízdních kol. Např. při přepravě dvou bicyklů je tedy nutné vyjmout dvě zadní sedadla, ale ve voze může i tak cestovat trojice pasažérů. Jízdní kola, ze kterých je nutno demontovat přední kola, se poté naloží do zavazadlového prostoru zadním kolem napřed. Přední vidlice se umístí do držáku v podlaze a rám kola se zajistí z bezpečnostních důvodů popruhem.

Pod podlahou zavazadlového prostoru blízko nakládací hrany je umístěno předepsané nářadí a plnohodnotné rezervní kolo. To umožňuje po defektu nerušeně pokračovat v jízdě bez nutnosti rychlého vyhledání pneuservisu jako v případě dojezdových rezervních kol. Příprava pro uchycení bezpečnostního trojúhelníku se nachází pod hranou zavazadlového prostoru.

Barvy a potahy

Pro nový vůz Škoda Roomster je připravena pestrá nabídka vnějších barev – třiUni-barvy a jedenáct metalických barev. Nové potahové materiály s elegantním designem odrážejí úroveň výbavy modelu. Celkovou nabídku tvoří pět barevných konceptů interiéru, které obsahují ivariantu s kombinovaným koženým čalouněním.

Kromě základních výbav je možné objednat za příplatek jako mimořádnou výbavuněkteré prvky z výbavy vyššího stupně, případně doplňky z originálního příslušenství ŠKODA. Jejich aktuální nabídku je možné zhlédnout na internetových stránkách www.skoda-auto.com, kde lze využít i funkce konfigurátoru vozu, nebo je zájemcům předvede každá značková prodejnaautomobilů Škoda.

Horní plocha palubní desky je standardně u všech verzí a modelů vozu v černé barvě Onyx, aby se nezrcadlila v předním skle.

13

Barevný sortiment laků automobilů typové řady Škoda Roomster pro modelový ročník 2007

(prodejní program pro ČR – náběh od 05/06)

Uni barvy (bez příplatku) metalické barvy (za příplatek)

Bílá Candy Černá Magic s perleťovým efektem

Modrá Dynamic Červená Flamenco

Červená Corrida Béžová Cappuccino

Modrá Ocean

Modrá Polar

Modrá Storm

Stříbrná Diamant

Zelená Highland

Šedá Anthracite

Zelená Olive

Šedá Satin

Barevný sortiment interiéru automobilů typové řady Škoda Roomster pro modelový ročník

2007 (prodejní program pro ČR – náběh od 05/06)

Název interiéru potahy sedadel přístrojová deska koberce

Stone

Červená

Modrá

Červená

Modrá

Onyx - Onyx

Onyx - Onyx

Onyx - Stříbrnošedá

Onyx - Stříbrnošedá

melír černá-šedá

melír černá-šedá

melír černá-šedá

melír černá-šedá

Style

Šedá

Modrá

Onyx - Stříbrnošedá

Onyx - Stříbrnošedá

melír černá-šedá

melír černá-šedá

Pulse

Šedočerná

Šedočerná

Onyx - Onyx

Onyx - Stříbrnošedá

melír černá-šedá

melír černá-šedá

Floss - částečná kůže

Šedočerná

Šedočerná

Onyx - Onyx

Onyx - Stříbrnošedá

melír černá-šedá

melír černá-šedá

Chic Ivory Onyx - Ivory melír černá-šedá

Bezpečnost

Poprvé v dějinách získala mladoboleslavská automobilka nejvyšší možný počet hvězdiček

za ochranu cestujících při čelním a bočním nárazu. Celkem pět hvězdiček Škodě udělila světoznámá,

renomovaná a nezávislá agentura Euro NCAP. Základem bezpečnosti v případě nehody je pečlivě

navržená konstrukce karoserie s tuhou střední částí vytvářející prostor pro posádku a s progresivně

deformovatelnými zónami vpředu a vzadu. Součástí všech vozů Roomster jsou velkoobjemovéair

bagy řidiče a spolujezdce a boční airbagy v předních sedadlech. Hlavové airbagy, které po naplnění

kryjí oblast bočních oken od předního až k zadnímu sloupku, jsou k dispozici na přání.

Mimořádný význam v oblasti aktivní bezpečnosti mají elektronické systémy jízdnísta

bility, které významně přispívají k zachování ovladatelnosti vozidla, například při jízdě na kluzké

vozovce a zvláště v kritických situacích. Všechny vozy Škoda Roomster jsou standardně vybaveny

ZÁKLADNÍ INFORMACE

AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

14

protiblokovacím brzdovým systémem ABS a brzdovým asistentem. Na přání lze vůz vybavitsystémem ESP. Jako mimořádná výbava na přání je pro vozy Škoda Roomster k dispozici také systém

TPM (Tyre Pressure Monitoring) sledující tlak vzduchu v jednotlivých pneumatikách. V případě,

že dojde v některé z pneumatik ke snížení tlaku oproti ostatním pneumatikám, rozsvítí sekontrolka na přístrojovém panelu.

Motory

Pro nový vůz Škoda Roomster je připravena nabídka šesti motorů – tří zážehových a tří

vznětových. Jejich objemové i výkonové rozpětí pokrývá široký rozsah potřeb a přání zákazníků.

Ve všech případech je motor uložen vpředu napříč a pohání přední kola.

Zážehové motory

Pro nový vůz Škoda Roomster jsou nabízeny inovované motory s klasickou koncepcí

vstřikování paliva do sacího potrubí. Jejich hlavním přínosem je spolehlivost, technická vyspělost

a nízká spotřeba paliva. Všechny motory splňují přísné emisní limity Euro 4.

Vznětové motory

Použité vznětové motory jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva sdruženýmivstřikovači. Koncernové vznětové motory TDI vynikají dlouhou životností, nízkou spotřebou a velkýmtočivým momentem již od nízkých otáček, čímž umožňují pružnou jízdu bez nutnosti častého řazení.

Stejně jako již předchozí modely byl také vůz Škoda Roomster osazen motory skatalyzátory s filtrem pevných částic. Filtr pevných částic zachycuje a shromažďuje pevné částice – saze, vzniklé při spalovacím procesu u vznětových motorů, a tím přispívá ke splnění nejpřísnějšíemisních limitů.

Manuálně řazené převodovky

Všechny motorizace jsou standardně kombinovány s pětistupňovou převodovkou s manuálním řazením. Pro motory zážehové a nejslabší motor vznětový je přiřazena převodovka s označením MQ 200 - 02 T, která je dimenzovaná na přenos krouticího momentu do 200 Nm. Pro zbývající dva vznětové motory je určena převodovka s označením MQ 250 - 02 R, která je dimenzovaná na přenos krouticího momentu až do 250 Nm.

Automatická převodovka

U vozu Škoda Roomster je šestistupňová automatická převodovka k dispozici na přání pouze k benzinovému motoru 1,6 l MPI – 77 kW. Poprvé byla představena a použita v modelu Škoda Octavia druhé generace. Jedná se o planetovou převodovku s hydrodynamickým měničem momentu, který je v závislosti na jízdní situaci přemostěn. Převodovka se vyznačuje nízkouhmotností a je určena pro vozy s pohonem předních kol a motory uloženými napříč. Velký početpřevodových stupňů a zejména jejich celkový rozsah umožňuje zvolit optimální rychlostní stupeň pro daný jízdní stav a odráží se v lepší dynamice, hospodárnosti i nižší hlučnosti.

Převodovka nabízí dva režimy řazení: plně automatický dynamický režim řazení DSP, který umožňuje volit ze dvou stylů jízdy (jízdní styl D pro běžnou jízdu a jízdní styl S pro sportovní jízdu) nebo manuální volbu rychlostních stupňů Tiptronic.

Podvozek

Vzhledem k zvýšenému těžišti vozidla měli konstruktéři za úkol navrhnout novýpodvozek s cílem dosáhnout optimální kombinace potřebné stability a co nejvyššího pohodlí, které by

vtiskly vozu vynikající jízdní vlastnosti.

Tohoto cíle se jim podařilo dosáhnout použitím komponentů, které již byly použity

u předchozích modelů vozidel Škoda. Přední náprava montovaná do vozu Škoda Roomster je díky


ZÁKLADNÍ INFORMACE

15

osvědčeným jízdním vlastnostem převzata z modelové řady Škoda Fabia a nese tak veškerécharakteristické znaky této nápravy:

 nezávislé zavěšení předních kol McPherson se vyznačuje velmi dobrou jízdní stabilitou adynamikou

 odlehčené prvky nápravy (konzoly nápravnice jsou vyrobeny z hliníkových odlitků)

 dvouřadé kuličkové ložisko s kosoúhlým stykem integrované v hlavě kola

 kotoučové brzdy s vnitřním chlazením

Jako zadní náprava byla zvolena náprava známé konstrukce, která byla poprvémontována do vozů Škoda Octavia první generace. Jedná se o klikovou nápravu tvořenou dvěma vlečenými rameny spojenými příčným torzním členem. Těleso nápravy je na přední straně (ve směru jízdy) po obou stranách uloženo do pryžokovových lůžek, kterými je náprava upevněna do karoserie.

Osazení zadní nápravy kotoučovými nebo bubnovými brzdami je volitelné zákazníkem, s výjimkou motorizace 1,2 l/47 kW – MPI a 1,4 l/51 kW – TDI PD kde jsou montovány pouze brzdy bubnové. Pružiny jsou ve spodní části ukotveny do dvou ocelových lůžek připevněných k vlečeným ramenům. Horní část pružin se opírá o podélník karoserie, což přispívá ke snížení přenosu hluku do prostoru pro cestující. Teleskopické tlumiče jsou umístěny za pružinami (ve směru jízdy).

Stejně jako přední náprava je i řízení vozu Škoda Roomster převzato z modelu Fabia. Rovněž se jedná o hřebenové elektrohydraulické servořízení, poskytující vozu přesné vedenístoy při vyšších rychlostech a vysokou míru komfortu při parkovacích manévrech. U elektrohydraulického servořízení je hydraulické čerpadlo poháněno elektromotorem, a je tak mechanicky nezávislé na chodu motoru. Ke zvýšení bezpečnosti a komfortu jízdy přispívá proměnlivá tuhost řízení, závislá na rychlosti jízdy a rychlosti otáčení volantem. To znamená, že např. při parkovacích manévrech je posilovací účinek větší a naopak při jízdě po dálnici menší.

Pro vůz Škoda Roomster jsou připraveny dvě varianty podvozku. Základní 14“ podvozek pro slabší motorizace a 15“ podvozek pro silnější motorizace.

Základní výbavy

Automobilka ŠKODA AUTO a. s. nabízí pro modelový rok 2007 do prodeje pro Českou republiku vozy s verzemi vyznačujícími se následujícími základními výbavami (informacepřevzaty z prodejního programu pro Českou republiku – modelový ročník 2007):

Roomster motory  1,2 l MPI/47 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou  1,4 l MPI/63 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou  1,6 l MPI/77 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, případně šestistupňovouautomatickou převodovkou

 1,4 l TDI PD/51 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,4 l TDI PD/59 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,9 l TDI PD/77 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

vnější a vnitřní výbava

 Bez ochranných bočních lišt

 Kola ocelová 5,0J x 14“ (pro 1,2/47 kW a 1,4/63 kW)

 Kola ocelová 6,0J x 15“ (pro 1,6/77 kW a vznětové motory)

 Kryty kol Draco 14“ (pro 1,2/47 kW a 1,4/63 kW)

 Kryty kol Hermes 15“ (pro 1,6/77 kW a vznětové motory)

 Lakované nárazníky v barvě vozu



Pneumatiky 175/70 R14 (pro 1,2/47 kW a 1,4/63 kW)


AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

16

 Pneumatiky 195/55 R15 (pro 1,6/77 kW a vznětové motory)

 Rezervní kolo ocelové

 Vnější zpětná zrcátka černá

 Interiér Stone červený nebo modrý

 Přístrojová deska Onyx-Onyx

 ABS + MSR + Dual Rate

 Airbag řidiče a spolujezdce

 Boční a zadní skla čirá, čelní vrstvené čiré

 Boční airbagy vpředu

 Dvě čtecí světla vpředu

 Hlavové opěrky vpředu výškově stavitelné

 Hlavové opěrky vzadu (3 ks)

 Imobilizér

 Make-up zrcátko vpravo

 Mechanické ovládání oken

 Mechanické zamykání dveří

 Mechanicky stavitelná vnější zpětná zrcátka

 Odkládací schránka spolujezdce standard

 Posilovač řízení

 Prachový a pylový filtr

 Přední brzdy kotoučové

 Přídavné upevnění 2 dětských sedaček vzadu (Isofix)

 Přídavný topný element (pro vznětové motory)

 Radiopříprava (4 reproduktory + anténa)

 Sedadlo řidiče mechanicky výškově stavitelné

 Sklopná stropní madla, zadní s háčky

 Sloupek řízení výškově a podélně stavitelný

 Stěrač čelního skla intervalový, seřiditelný (4 stupně)

 Stěrač zadního skla s ostřikovačem a cyklovačem

 Světla pro denní svícení s deaktivací

 Topení s mechanickou regulací

 Vnitřní světlo se zpožďovačem a spínačem ve dveřích

 Volant čtyřramenný

 Zadní brzdy kotoučové pro 1,6/77 kW a 1,9/77 kW

 Zadní sedadla samostatná (3 ks) – VarioFlex

 Zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru

Roomster Style

motory

 1,2 l MPI/47 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,4 l MPI/63 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,6 l MPI/77 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, případně šestistupňovouauto

matickou převodovkou

 1,4 l TDI PD/51 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,4 l TDI PD/59 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,9 l TDI PD/77 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

vnější a vnitřní výbava

 Kola ocelová 6,0J x 15“



Kryty kol Hermes 15“


17

ZÁKLADNÍ INFORMACE

 Lakované nárazníky v barvě vozu

 Ochranné boční lišty dveří, černé

 Pneumatiky 195/55 R15

 Rezervní kolo ocelové

 Vnější zpětná zrcátka v barvě vozu

 Interiér Style šedý nebo modrý

 Přístrojová deska Onyx-stříbrnošedá

 ABS + MSR + Dual Rate

 Airbag řidiče a spolujezdce

 Boční a zadní skla tónovaná, čelní vrstvené tónované

 Boční airbagy vpředu

 Centrální zamykání s dálkovým ovládáním

 Dvě čtecí světla vpředu

 El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka

 El. ovládání oken vpředu

 Halogenové projektorové světlomety

 Hlavové opěrky vpředu výškově stavitelné

 Hlavové opěrky vzadu (3 ks)

 Imobilizér

 Klimatizace s poloautomatickou regulací + kombifiltr

 Make-up zrcátko vpravo

 Multifunkční ukazatel

 Odkládací schránka spolujezdce s osvětlením

 Posilovač řízení

 Prachový a pylový filtr

 Přední brzdy kotoučové

 Přídavné upevnění 2 dětských sedaček vzadu (Isofix)

 Přídavný topný element (pro vznětové motory)

 Radiopříprava (4 reproduktory + anténa)

 Sedadlo řidiče mechanicky výškově stavitelné

 Sklopná stropní madla, zadní s háčky

 Sloupek řízení výškově a podélně stavitelný

 Stěrač čelního skla intervalový, seřiditelný (4 stupně)

 Stěrač zadního skla s ostřikovačem a cyklovačem

 Světla pro denní svícení s deaktivací

 Ukazatel vnější teploty

 Vnitřní světlo se zpožďovačem a spínačem ve dveřích

 Volant čtyřramenný

 Zadní brzdy kotoučové pro 1,6/77 kW a 1,9/77 kW

 Zadní sedadla samostatná (3 ks) – VarioFlex

 Zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru

Roomster Sport

motory

 1,2 l MPI/47 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,4 l MPI/63 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,6 l MPI/77 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, případně šestistupňovouauto

matickou převodovkou

 1,4 l TDI PD/51 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou



1,4 l TDI PD/59 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou


AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

18

 1,9 l TDI PD/77 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

vnější a vnitřní výbava

 Kola Atria z lehkých slitin 6,5J x 16“

 Lakované nárazníky v barvě vozu

 Rezervní kolo ocelové (neplnohodnotné)

 Ochranné boční lišty dveří, černé

 Pneumatiky 205/45 R16

 Vnější zpětná zrcátka v barvě vozu

 Interiér Pulse šedočerný

 Malý kožený paket

 Přístrojová deska Onyx-Onyx

 Sportovní sedadla

 ABS + MSR + ASR + Dual Rate

 Zadní sedadla samostatná (3 ks) – VarioFlex

 Airbag řidiče a spolujezdce

 Zásuvka pod levým předním sedadlem

 Zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru

 Autorádio Dance s CD + MP3

 Boční airbagy vpředu

 Centrální zamykání s dálkovým ovládáním

 Čelní sklo vrstvené, tónované s šedým pruhem

 Dvě čtecí světla vpředu

 El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka

 El. ovládání oken vpředu

 Halogenové projektorové světlomety

 Hlavové opěrky vpředu výškově stavitelné

 Hlavové opěrky vzadu (3 ks)

 Imobilizér

 Klimatizace s poloautomatickou regulací + kombifiltr

 Make-up zrcátko vpravo

 Multifunkční ukazatel

 Odkládací schránka spolujezdce s osvětlením

 Posilovač řízení

 Prachový a pylový filtr

 Přední brzdy kotoučové

 Přední mlhové světlomety

 Přídavné upevnění 2 dětských sedaček vzadu (Isofix)

 Přídavný topný element (pro vznětové motory)

 Radiopříprava (8 reproduktorů + anténa)

 Sedadlo řidiče mechanicky výškově stavitelné

 Sklopná stropní madla, zadní s háčky

 Sloupek řízení výškově a podélně stavitelný

 Stěrač čelního skla intervalový, seřiditelný (4 stupně)

 Stěrač zadního skla s ostřikovačem a cyklovačem

 SunSet - skla od B sloupku s vyšším stupněm zatmavení

 Světla pro denní svícení s deaktivací

 Ukazatel vnější teploty

 Vnitřní světlo se zpožďovačem a spínačem ve dveřích

 Volant kožený tříramenný



Zadní brzdy kotoučové pro 1,6/77 kW a 1,9/77 kW

*


19

ZÁKLADNÍ INFORMACE

Roomster Comfort

motory

 1,2 l MPI/47 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,4 l MPI/63 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou

 1,6 l MPI/77 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, případně šestistupňovouautomatickou převodovkou  1,4 l TDI PD/51 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou  1,4 l TDI PD/59 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou  1,9 l TDI PD/77 kW s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou vnější a vnitřní výbava  Kola Avior z lehkých slitin 6,0J x 15“  Interiér Chic Ivory  Lakované nárazníky v barvě vozu  Malý kožený paket  Ochranné boční lišty dveří, černé  Přístrojová deska Onyx-Ivory  Pneumatiky 195/55 R15  Rezervní kolo ocelové  Vnější zpětná zrcátka v barvě vozu  ABS + MSR + ASR + Dual Rate  Volant kožený čtyřramenný  Airbag řidiče a spolujezdce  Zadní brzdy kotoučové pro 1,6/77 kW a 1,9/77 kW  Autorádio Dance s CD + MP3  Zadní sedadla samostatná (3 ks) – VarioFlex  Boční a zadní skla tónovaná  Zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru  Zásuvky pod předními sedadly  Boční airbagy vpředu  Centrální zamykání s dálkovým ovládáním  Čelní sklo vrstvené, tónované s šedým pruhem  Dvě čtecí světla vpředu a jedno vzadu  El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka  El. ovládání oken vpředu  Halogenové projektorové světlomety  Hlavové opěrky vpředu výškově stavitelné  Hlavové opěrky vzadu (3 ks)  Imobilizér  Klimatizace s poloautomatickou regulací + kombifiltr  Loketní opěra vpředu  Make-up zrcátko vpravo  Multifunkční ukazatel  Odkládací schránka spolujezdce s osvětlením  Posilovač řízení  Prachový a pylový filtr  Přední brzdy kotoučové  Přední mlhové světlomety  Přídavné upevnění 2 dětských sedaček vzadu (Isofix) 

Přídavný topný element (pro vznětové motory)

AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

20

 Radiopříprava (8 reproduktorů + anténa)

 Sedadlo řidiče mechanicky výškově stavitelné

 Sklopná stropní madla, zadní s háčky



Sklopný stolek na zadní středové opěrce

 Sloupek řízení výškově a podélně stavitelný

 Stěrač čelního skla intervalový, seřiditelný (4 stupně)

 Stěrač zadního skla s ostřikovačem a cyklovačem

 Světla pro denní svícení s deaktivací

 Ukazatel vnější teploty

 Vnitřní světlo se zpožďovačem a spínačem ve dveřích

ZÁKLADNÍ INFORMACE

1.2 Základní technická data

Hodnoty uvedené ve všech následujících tabulkách mohou být v průběhu výrobypojednávaných automobilů zpřesňovány.

Tabulka parametrů společných pro všechny automobily Škoda Roomster

jednotka tolerance hodnota

objem palivové nádrže litr 55

rozměry vozu

délka mm 4205

šířka mm 1684

výška při pohotovostní

hmotnosti

mm ± 20 mm 1607

rozvor mm 2617

rozchod kol přední/zadní nápravy mm

1436*/1500*;

1420**/1484**

přední převis/zadní převis mm 851/737

světlá výška při pohotovostní hmotnosti mm ± 20 mm 140

nájezdový úhel přední º 15

nájezdový úhel zadní º 24

počet míst k sezení 5

výška mezi sedadlem a stropem vpředu/vzadu mm 1029/1009

šířka prostoru ve výši loktů vpředu/vzadu mm 1380/1400

objem

zavazadlového

prostoru (VDA)

do výše zadního plata dm

3

450–530***

ke stropu (po sklopení

zadních sedadel)

dm

3

1555

ke stropu (po vyjmutí

zadních sedadel)

dm

3

1780

dovolené zatížení střechy kg 75

nejvyšší povolené svislé zatížení koule tažného

zařízení

kg 50

obrysový průměr zatáčení m ± 5 % 10,5

* podvozek 14“

** podvozek 15“

*** dle polohy opěry a dle pozice zadní sedačky


AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

22

Základní technická data automobilů Škoda Roomster

motor 1,2 l – 47 kW

kód motoru BME

převodovka pětistupňová, ručně řazená MQ 200

jednotka tolerance hodnota

plní limity emisního předpisu EU 4

pohotovostní hmotnost kg ± 5 % 1150

zatížení přední nápravy

při pohotovostní hmotnosti

kg 657 zatížení zadní nápravy při pohotovostní hmotnosti

kg 493 užitečný náklad (bez tažného zařízení) kg 515 užitečný náklad při použití tažného zařízení (bez přívěsu)

kg 465 celková hmotnost kg 1665 zatížení přední nápravy při celkové hmotnosti kg 830 zatížení zadní nápravy při celkové hmotnosti kg 835 nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy kg 2365 hmotnost přípojného vozidla (brzděného/nebrzděného) při stoupání do 12 %

kg 700/450 nejvyšší rychlost km h

-1

± 5 % 155

zrychlení z 0 na 100 km h

-1

s + 4 s 16,9

zrychlení z 60 na 100 km. h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 12,8/18,1

zrychlení z 80 na 120 km. h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 15,9/21,9

součinitel odporu vzduchu c

w

0,33


23

Základní technická data automobilů Škoda Roomster

motor 1,4 l – 63 kW

kód motoru BXW

převodovka pětistupňová, ručně řazená MQ 200

jednotka tolerance hodnota

plní limity emisního předpisu EU 4

pohotovostní hmotnost kg ± 5 % 1155

zatížení přední nápravy

při pohotovostní hmotnosti

kg 662 zatížení zadní nápravy při pohotovostní hmotnosti

kg 493 užitečný náklad (bez tažného zařízení) kg 515 užitečný náklad při použití tažného zařízení (bez přívěsu)

kg 465 celková hmotnost kg 1670 zatížení přední nápravy při celkové hmotnosti kg 835 zatížení zadní nápravy při celkové hmotnosti kg 835 nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy kg 2570 hmotnost přípojného vozidla (brzděného/nebrzděného) při stoupání do 12 %

kg 900/450 nejvyšší rychlost km h

–1

± 5 % 171

zrychlení z 0 na 100 km. h

-1

s + 4 s 13,0

zrychlení z 60 na 100 km. h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 12,2/17,5

zrychlení z 80 na 120 km. h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 13,2/19,0

součinitel odporu vzduchu c

w

0,33

ZÁKLADNÍ INFORMACE


AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

24

Základní technická data automobilů Škoda Roomster

motor 1,6 l – 77 kW

kód motoru BTS

převodovka pětistupňová, ručně řazená MQ 200 –

převodovka šestistupňová, automatická – AQ 250

jednotka tolerance hodnota

plní limity emisního předpisu EU 4

pohotovostní hmotnost kg ± 5 % 1175 1210

zatížení přední nápravy při pohotovostní

hmotnosti

kg 676 712 zatížení zadní nápravy při pohotovostní hmotnosti

kg 499 498 užitečný náklad (bez tažného zařízení) kg 515 užitečný náklad při použití tažného zařízení (bez přívěsu)

kg 465 celková hmotnost kg 1690 1725 zatížení přední nápravy při celkové hmotnosti

kg 849 885 zatížení zadní nápravy při celkové hmotnosti kg 841 840 nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy kg 2690 2725 hmotnost přípojného vozidla (brzděného/nebrzděného) při stoupání do 12 %

kg 1000/450 nejvyšší rychlost km h

-1

± 5 % 184 179

zrychlení z 0 na 100 km. h

-1

s + 4 s 10,9 12,5

zrychlení z 60 na 100 km. h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 11,4/16,1 6,8/27,1

zrychlení z 80 na 120 km. h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 11,7/17,6 8,9/32,5

součinitel odporu vzduchu c

w

0,33


25

Základní technická data automobilů Škoda Roomster

motor 1,4 l – 51 kW

podvozek 14“ 15“

kód motoru BNM

převodovka pětistupňová, ručně řazená MQ 200

jednotka tolerance hodnota

plní limity emisního předpisu EU 4

pohotovostní hmotnost kg ± 5 % 1220 1235

zatížení přední nápravy

při pohotovostní hmotnosti

kg 725 736 zatížení zadní nápravy při pohotovostní hmotnosti

kg 495 499 užitečný náklad (bez tažného zařízení) kg 515 užitečný náklad při použití tažného zařízení (bez přívěsu)

kg 465 celková hmotnost kg 1735 1750 zatížení přední nápravy při celkové hmotnosti

kg 898 909 zatížení zadní nápravy při celkové hmotnosti

kg 837 841 nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy

kg 2635 2650 hmotnost přípojného vozidla (brzděného/nebrzděného) při stoupání do 12 %

kg 900/450 nejvyšší rychlost km h

-1

± 5 % 158

zrychlení z 0 na 100 km h

-1

s + 4 s 16,5

zrychlení z 60 na 100 km h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 12,0/16,9

zrychlení z 80 na 120 km h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 15,6/19,7

součinitel odporu vzduchu c

w

0,33

ZÁKLADNÍ INFORMACE


AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

26

Základní technická data automobilů Škoda Roomster

motor 1,4 l – 59 kW

kód motoru BNV, BMS

převodovka pětistupňová, ručně řazená MQ 250

jednotka tolerance hodnota

plní limity emisního předpisu EU 4

pohotovostní hmotnost kg ± 5 % 1245

zatížení přední nápravy

při pohotovostní hmotnosti

kg 746 zatížení zadní nápravy při pohotovostní hmotnosti

kg 499 užitečný náklad (bez tažného zařízení)

kg 515 užitečný náklad při použití tažného zařízení (bez přívěsu)

kg 465 celková hmotnost kg 1760 zatížení přední nápravy při celkové hmotnosti kg 919 zatížení zadní nápravy při celkové hmotnosti kg 841 nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy kg 2760 hmotnost přípojného vozidla (brzděného/nebrzděného) při stoupání do 12 %

kg 1000/450 nejvyšší rychlost km h

-1

± 5 % 165

zrychlení z 0 na 100 km h

-1

s + 4 s 14,7

zrychlení z 60 na 100 km h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 11,3/15,7

zrychlení z 80 na 120 km h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 13,8/16,9

součinitel odporu vzduchu c

w

0,33


27

Základní technická data automobilů Škoda Roomster

motor 1,9 l – 77 kW

kód motoru AXR, BSW

převodovka pětistupňová, ručně řazená MQ 250

jednotka tolerance hodnota

plní limity emisního předpisu EU 4

pohotovostní hmotnost kg ± 5 % 1260

zatížení přední nápravy

při pohotovostní hmotnosti

kg 762 zatížení zadní nápravy při pohotovostní hmotnosti

kg 498 užitečný náklad (bez tažného zařízení) kg 515 užitečný náklad při použití tažného zařízení (bez přívěsu)

kg 465 celková hmotnost kg 1775 zatížení přední nápravy při celkové hmotnosti kg 935 zatížení zadní nápravy při celkové hmotnosti kg 840 nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy kg 2975 hmotnost přípojného vozidla (brzděného/nebrzděného) při stoupání do 12 %

kg 1200/450 nejvyšší rychlost km h

-1

± 5 % 182

zrychlení z 0 na 100 km h

-1

s + 4 s 11,5

zrychlení z 60 na 100 km h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 8,9/11,9

zrychlení z 80 na 120 km h

-1

při použití 4./5. rychlostního stupně

s + 4 s 10,4/12,9

součinitel odporu vzduchu c

w

0,33

ZÁKLADNÍ INFORMACE


AUTOMOBILY ŠKODA ROOMSTER

28

1.3 Homologační značky

V některých kapitolách této knihy je zmínka, že ta která součást, skupina nebo komlet vyhovují předpisu EHK – OSN, případně směrnicím EHS/ES. Považuji za vhodné vysvětlit význam tohoto označení. S rozvojem motorizmu vznikaly v jednotlivých zemích technicképředisy usměrňující konstrukci motorových vozidel s cílem zajistit bezpečnost provozu, cestujících a životního prostředí. Je pochopitelné, že se předpisy jednotlivých států od sebe původně výrazně lišily. To se stávalo brzdou dovozu a vývozu motorových vozidel, protože bylo nutné upravovat vozidla pro každou zemi podle místních předpisů.

Ve snaze situaci zjednodušit vznikly v rámci Evropské hospodářské komise OSNorgány s posláním sjednotit rozdílné národní předpisy, a tím usnadnit, zjednodušit a zlevnitschvalování dovezených motorových vozidel. Výsledkem realizace těchto snah byla Ženevská dohoda o vzájemném uznávání homologace výstroje a součástí motorových vozidel. Státy, které kdohodě přistoupily (náš stát – tehdejší ČSSR – byl jedním z prvních), se zavázaly vydávat povolení k provozu ve vlastní zemi jen těm vozidlům, která jednotlivým ustanovením EHK – OSN vyhoví. Proto musí být motorová vozidla a jejich výstroj před uvedením do prodeje úředněpřezkoušena (homologována) autorizovanou zkušebnou kteréhokoli státu – člena dohody. Vydané protokoly jsou vzájemně uznávány. Zkušebny jednotlivých zemí mají svoje číslo, které je uvedeno za písmenem E a spolu s ním uzavřeno v kroužku. ČR má přiděleno číslo 8. Homologační značka musí být na každém výrobku vyznačena. Číslice za úvodní značkou se týkají jednotlivých ustanovení.

ČR zahrnula většinu předpisů EHK – OSN a směrnic EHS/ES do svých národníchpředisů. Počet udělených homologačních značek je vysvědčením, z něhož lze posoudit, jak je vozidlo bezpečné z hlediska provozu a ohleduplné k životnímu prostředí. Jako každý výrobce automobilů i ŠKODA AUTO a. s. se snaží, aby její výrobky vyhovovaly co největšímu počtu předpisů EHK – OSN i předpisů EHS/ES.

Předpisy EHK – OSN a z převážné části ekvivalentní směrnice EHS/ES lze rozlišit ipodle zkušebny, která jejich plnění posuzuje, nebo podle garanta, který zkoušku objednává.

Zkoušky, zda automobily Škoda Roomster jako celek vyhovují předpisům EHK – OSN, uskutečnil Ústav pro výzkum motorových vozidel Praha (ÚVMV). Ten schvaluje například dětské sedačky individuálně a do automobilu dodatečně montované komponenty podle objednávekvýrobců těchto výrobků.

Homologaci osvětlovacích komponentů uskutečňuje v ČR Elektrotechnický zkušební ústav (EZU). Předpisy EHK – OSN jsou označeny písmeny ECE R a číslem udávajícím díl či celek a zkušební předpis. (Příklad: ECE R 10 – odrušení elektroinstalace, ECE R 83 – emise vevýfukových plynech, ECE R 8 – halogenová hlavní světla atp.)

Za testy pryžových dílů dle ECE R 30 odpovídá Institute of Rubber Technology andTesting (IGTT), tedy Institut technologie a zkoušení pryžových dílů.

Kterým předpisům EHK – OSN automobil vyhovuje, udává homologační štítek (KAPI TOLA 1.4). Homologační štítek (bude popsán v KAPITOLE 1.4) udává, jakým předpisům EHK–OSNautomobil vyhovuje.

1.4 Identifikační kód vozidla

Z mnoha různých důvodů, například homologace, evidence výrobce, evidence prodejce, evidence státních orgánů atd., jsou jednotlivá motorová vozidla opatřována identifikačními kódy (původně výrobními čísly motorů, rámů podvozků a karoserií). Tato praxe vznikla téměř současně se začátky výroby motorových vozidel a praktikovali ji všichni výrobci.

Přechodem na samonosné bezrámové karoserie se stala základem vozidla karoserie. Kromě výrobního štítku s hlavními technickými daty a výrobními čísly vozidla je vyražen nakaroserii (na některém obtížně vyměnitelném dílu skeletu) identifikační kód vozidla a na bloku motoru výrobní číslo motoru. 29

Ve snaze o jednotné identifikační značení automobilů v mezinárodním měřítku vzniklo podle mezinárodní normy ISO 3779 – 1977 číslování VIN (Vehicle Identification Number). Kód VIN vozidla se podle jednotného mezinárodního systému skládá ze sedmnácti znaků. Celý kód je složen ze tří částí.

První část je Světový kód výrobce – WMI (Word Manufacturer Identifier) – 3 znaky. První dva jsou určeny Mezinárodní organizací pro standardy (I. S. O.). První pozice označujesvětadíl (Afrika používá písmena A až C, Asie J až M, Evropa S až V, Severní Amerika číslice 1 až 3, Oceánie 6, Jižní Amerika 8). Druhá pozice označuje stát (například Angola používá písmen A až F, Japonsko A až Z a čísel 1 až 9, Izrael písmena F až K, Česká republika J až N. Třetím znakem je opět písmeno a je jím označen výrobce vozidla (například v ČR má písmeno B firma ŠKODA AUTO a. s., písmeno A firma AVIA a. s., písmeno K firma Karosa a. s., písmeno T firma TATRA).

Druhá část je Popisný kód vozidla VDS (Vehicle Descriptor Section) – 6 znaků. Tato část kódu může (ale nemusí) být využita výrobcem vozidla. Například první znak může být určení vozidla (A = nákladní, B = autobus, T = tahač apod.). Druhý znak může určovat počet náprav ajejich typ. Třetí a čtvrtý znak může výrobce využít k určení typu vozidla. Pátý znak může označovat například zdvihový objem motoru (například B = objem do 1,3 litru). Šestým znakem můževýrobce označit typ motoru (například D = turbo, E = řízené sání apod.). Výrobce je používá podle své potřeby a úvahy.

Třetí část znaků je VIS (Vehicle Indicator Section) – 8 znaků. Prvním znakem ve skupině je písmenné označení modelového roku. Zde jsou uplatněna opakující se vybraná písmena abecedy (chybějí písmena I, O, Q, U, Z). Počátek – písmen



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist