načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Automobily s pohonem na LPG -- Typové a individuální přestavby, ekonomická návratnost, opravy a doporučení pro majitele vozidel - Pavel Štěrba

Automobily s pohonem na LPG -- Typové a individuální přestavby, ekonomická návratnost, opravy a doporučení pro majitele vozidel
-15%
sleva

Kniha: Automobily s pohonem na LPG
Autor: Pavel Štěrba
Podtitul: Typové a individuální přestavby, ekonomická návratnost, opravy a doporučení pro majitele vozidel

Přehled druhů zástaveb LPG ve vozidlech, právní předpisy týkající se LPG, odpovědi na otázky ve věci přestaveb a provozu na LPG, posouzení ekonomické návratnosti tohoto druhu paliva. ... (celý popis)
212
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost


hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2013
Počet stran: 168
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: ilustrace, faksim.
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
Novinka týdne: 2013-36
Datum vydání: 28. 8. 2013
Nakladatelské údaje: Brno, CPress, 2013
ISBN: 9788026401483
EAN: 9788026401483
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Přehled druhů zástaveb LPG ve vozidlech, právní předpisy týkající se LPG, odpovědi na otázky ve věci přestaveb a provozu na LPG, posouzení ekonomické návratnosti tohoto druhu paliva.

Popis nakladatele

Kniha je určena pro majitele vozidel s pohonem na LPG i pro řidiče, kteří uvažují o typové či individuální přestavbě svého vozidla a hledají odpovědi na otázky z oblasti přestaveb, provozu na LPG, údržby a seřizování vozidel. V publikaci naleznete rovněž podrobné informace o aktuálně platných předpisech, posouzení ekonomické návratnosti i praktické rady a návody na odstranění nejčastějších závad. Z obsahu knihy: * vlastnosti a rozdělení vozidel na LPG * LPG jako motorové palivo a jeho vlastnosti * typové a individuální přestavby a zástavby LPG ve vozidlech * opravy a doporučení pro majitele vozidel * jednobodové i vícebodové vstřikováni LPG * emulátor lambda sondy a variátory předstihu zážehu * předpisy týkající se LPG a tuzemská legislativa * finanční návratnost a ekonomika provozu na LPG i ostatní alternativní paliva * otázky a odpovědi z oblasti přestaveb a provozu na LPG * fotografie, nákresy a přehledná schémata pro lepší orientaci v oblasti LPG * význam použitých zkratek (typové a individuální přestavby, ekonomická návratnost, opravy a doporučení pro majitele vozidel : [příručka majitele vozu])

Předmětná hesla
Motorová vozidla
alternativní pohonné hmoty
zkapalněné uhlovodíkové plyny
Můj automobil
Související tituly dle názvu:
Ekonómia praktikum Ekonómia praktikum
Rozborilová Daria
Cena: 449 Kč
Automobily Lada 1970-1990 Automobily Lada 1970-1990
Tuček Jan
Cena: 339 Kč
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

98

AUTOMOBILY S POHONEM NA LPG

Otázky a odpovědi z oblasti přestaveb a provozu na LPG

Ve zbytku této knihy věnujme prostor nejčastějším otázkám zájemců o LPG vozidla

i otázkám jejich provozovatelů. Pevně věříme, že odpovědi na ně budou dostatečně pochopitelné i pro běžného motoristu a přispějí k efektivnějšímu a spolehlivějšímu využívání těchto vozidel. Jak a proč se odkaluje LPG soustava?

V LPG se mohou vyskytovat různé nečistoty a nežádoucí příměsi, které se usazují v pali

vové soustavě a je vhodné je v pravidelných intervalech odstraňovat. Tyto intervaly bývají obvykle shodné s intervaly výměny oleje v motoru a je tedy vhodné veškeré práce provést při jednom servisu. Postup odkalení LPG palivové soustavy bychom mohli shrnout v těchto bodech: 1. Motor nastartujeme a ohřejeme na provozní teplotu. Zkontrolujeme, zda má provozní

teplotu i regulátor. Zkontrolujeme, zda motor běží na LPG. 2. Vozidlo necháme běžet na volnoběh a uzavřeme ventil na nádrži. Motor po chvíli zhas

ne z důvodu zastavení přívodu paliva. Palivová soustava je v tuto chvíli bez tlaku. 3. Vypneme zapalování. 4. Opatrně povolíme fi ltr kapalné fáze LPG (před regulátorem), vyčistíme vnitřek fi ltru,

fi ltrační vložku nahradíme, nejlépe novou. Nemáme-li novou vložku, vyfoukáme pů

vodní stlačeným vzduchem. Filtrační vložku nasadíme zpět, zkontrolujeme těsnění,

popř. jej nahradíme novým a fi ltr uzavřeme. 5. Povolíme odkalovací šroub na regulátoru tlaku a necháme vytéct usazeniny. Zkontrolu

jeme těsnění, šroub nasadíme zpět a dotáhneme. 6. Z nízkotlaké hadice za regulátorem odmontujeme původní fi ltr plynné fáze a nahradí

me jej novým. Dodržíme přitom směr proudění plynu, je na fi ltru vyznačen šipkou. Po

montáži pečlivě dotáhneme hadicové spony, avšak dáváme pozor, abychom je nepře

táhli. 7. Otevřeme ventil na nádrži, zapneme zapalování a nastartujeme motor. Zkontrolujeme,

zda motor běží na LPG. 8. Při běhu na volnoběh zkontrolujeme těsnost palivové soustavy – nesmí vykazovat

známky úniku.


99

Otázky a odpovědi z oblasti přestaveb a provozu na LPG

Jak je potřeba upravit elektrodovou vzdálenost svíček?

U starších zapalovacích soustav typu přerušovač – cívka bychom se mohli setkat s doporučením snížit elektrodovou vzdálenost o cca 0.1 mm. Toto doporučení plynulo z relativně malé energie jiskry, která nemusela přeskočit díky větší izolační schopnosti LPG směsi.

V případě použití elektronických zapalování (tranzistorové, tyristorové) a poté, co jsme u spalovacích motorů přešli na aplikaci samostatných zapalovacích modulů a bezrozdělovačových systémů, již toto doporučení pozbývá praktického významu. Energie jiskry je dostatečná i pro zapálení LPG směsi. Jak často je třeba měnit svíčky při provozu na LPG?

U starších vozidel, kdy výrobce předepisoval výměnu zapalovacích svíček po ujetí cca 10–20 tisíc km, je tento interval více méně platný i pro provoz na LPG, resp. jej na základě zkušeností můžeme zkrátit na hranici 10 tisíc km.

U novějších vozidel, kdy jsou pro benzínový motor předepisovány výměny mezi 40-80 tisíci kilometry, se podle zkušeností osvědčuje interval výměny zkrátit na cca 30 tisíc kilometrů. Častější výměny jsou samozřejmě možné, ale pokud je motor a jeho příslušenství technicky v pořádku, jsou zbytečné a neekonomické. Používají se při provozu na LPG svíčky s odlišnou tepelnou hodnotou?

Ne. Používejte svíčky doporučované výrobcem motoru a nesnažte se je nahrazovat jinými typy. Upravuje se předstih zážehu pro LPG?

Rychlost hoření LPG směsi je nižší než rychlost hoření směsi benzínové, pro dosažení nejlepších parametrů by tedy měl být předstih zážehu upraven. Ten můžeme upravit buďto mechanickými prostředky, pokud to konstrukce motoru umožňuje (natočením rozdělovače, posunutím otáčkového snímače), nebo elektronickými, tzv. variátory předstihu.

Na tomto místě nemůžeme dát, bohužel, k dispozici konkrétní hodnoty, o kolik je potřeba předstih zážehu upravit. To bude záviset na typu motoru a celkovém nastavení LPG systému. Velmi orientačně bychom mohli uvést hodnotu mezi 3–7° KH, nicméně toto na


100

AUTOMOBILY S POHONEM NA LPG

stavení je v každém případě potřeba dobře odzkoušet, neboť při chybně zvoleném předstihu hrozí při využívání plného výkonového potenciálu závažné poškození motoru.

Pro úplnost dodejme, že řada montážních pracovišť při přestavbách předstih zážehu vůbec neupravuje. Obvykle argumentují tím, že to není potřeba, ovšem v pozadí jsou obvykle ekonomické důvody a tlak na co nejnižší ceny přestaveb ze strany zákazníků. Je možné při provozu na LPG prodloužit výměnu oleje?

Ne. Dodržujte výměnné lhůty podle návodu k obsluze a údržbě vašeho vozidla. Ačkoli olej nebude tolik zabarven karbonovými usazeninami, přesto bude v průběhu provozu degradovat, budou se vyčerpávat aditiva v něm obsažená. Olej tedy stárne a zhoršují se jeho mazací schopnosti, jen to na něm není na první pohled vidět.

Různá provedení variátorů předstihu a připojovací kabel pro konkrétní vozidlo (zdroj: www.

aeb.it)


101

Otázky a odpovědi z oblasti přestaveb a provozu na LPG

Je možné při provozu využívat tzv. long-life výměnných intervalů olejové náplně?

Využívat této možnosti nedoporučujeme, mohlo by dojít k poškození motoru. Pokud vaše vozidlo bylo nastaveno na prodloužené intervaly výměny oleje, nechte si přístrojovou desku překódovat na standardní intervaly výměny (15 tisíc km). Ke konci prodlouženého výměnného intervalu olej degraduje velmi progresivně, a zatímco „přetažení“ standardního intervalu o např. 1 000 kilometrů se na stavu motoru nijak neprojeví, v případě long-life intervalů mohou tytéž kilometry ujeté navíc znamenat jeho defi nitivní konec. Toto riziko je tím větší, čím nižší je spotřeba oleje v motoru.

Long-life intervaly začali výrobci poskytovat na nátlak leasingových společností, které si od toho slibovaly úsporu nákladů na servis. S ohledem na výrazně vyšší ceny long-life olejů je však tato úspora velmi diskutabilní, nehledě na technické problémy s tím spojené. Většina výrobců tak po počátečním boomu od systému prodloužených výměn v tichosti ustoupila a uplatňuje je dnes jen na výslovné přání zákazníka. Regulační klapky nasávání teplého vzduchu a jejich vliv na přípravu směsi

Benzínové motory jsou standardně vybavovány systémem nasávání teplého vzduchu od výfukového potrubí. Tento teplý vzduch nám za běžných teplot zabraňuje kondenzacím paliva při studeném motoru, umožňuje při ohřívání motoru docílit nižší spotřeby

F

STUDENÝ VZDUCH

TEPLÝ VZDUCH

K

T

Systém předehřívání nasávaného vzduchu s dvouparametrickou regulací. K - regulační klapka,

F – vzduchový fi ltr, T – termostat nasávaného vzduchu. Při vyřazování systému z činnosti postačí

zablokovat regulační klapku v poloze pro nasávání studeného vzduchu.


102

AUTOMOBILY S POHONEM NA LPG

paliva a snížit emise škodlivin. V zimním období je význam tohoto předehřevu ještě vyšší, zejména při teplotách hluboko pod bodem mrazu.

S ohledem na plnicí účinnost motoru však není vhodné předehřívat vzduch příliš, resp. při plném zatížení motoru; kde nás emise ani spotřeba paliva primárně nezajímají, je vhodné nasávat vzduch co nejchladnější. Proto se tento systém vybavuje regulačním ústrojím, buďto jednoparametrickým, při kterém je udržována pouze konstantní teplota nasávaného vzduchu zpravidla na teplotě 30–35 °C, nebo dvouparametrickým, kde sledujeme ještě zatížení motoru, a pokud překročí určitou mez, vyřadíme předehřívání vzduchu z činnosti úplně.

Motory poháněné LPG předehřívání sacího potrubí nepotřebují, neboť nasávají směs paliva se vzduchem v plynné podobě a nehrozí nám tak jeho nežádoucí kondenzace. Je tedy vhodné, pro dosažení co nejlepších výkonových parametrů motoru, nasávat co nejchladnější vzduch, a proto systémy předehřívání vyřazujeme z činnosti.

U motorů poháněných LPG vybavených palivovou soustavou regulátor + směšovač nastává v souvislosti se systémem předehřívání nasávaného vzduchu ještě jeden negativní jev, kterým je nestabilní bohatost směsi. Tu způsobuje pohyb regulační klapky v sacím traktu a odlišné tlakové ztráty v teplé a studené větvi sání.

S ohledem na uvedené skutečnosti je u motorů poháněných LPG celkově výhodnější systém předehřívání nasávaného vzduchu deaktivovat a zablokovat v poloze nasávání chladného vzduchu. To sice povede k mírnému zvýšení spotřeby a emisí škodlivin při provozu na benzín (řádově do 5 %), avšak vezmeme-li v úvahu, že uživatelé LPG se snaží benzínový provoz co nejvíce eliminovat, nebude toto zhoršení nijak významné. Odpojování čerpadla v nádrži

Majitelé vozidel dodatečně přestavěných na pohon LPG často řeší otázku, zda při provozu na LPG odpojovat elektricky poháněné vstřikovací čerpadlo, které se nachází v benzínové palivové nádrži. Najít jednoznačnou odpověď na tuto otázku není jednoduché. Benzínové palivové čerpadlo je konstruováno na trvalý provoz, takže jeho vypínání není v principu nutné. Je ale potřeba vzít v úvahu ještě následující okolnosti: • Uživatelé LPG vozidel se obvykle snaží co nejvíce využívat jízdu na LPG a potlačovat

jízdu na benzín. Benzín v nádrži jim tak často vydrží velmi dlouhou dobu bez doplňová

ní. Během doby se z benzínu odpařují lehké frakce a současně se mohou v nádrži začít

tvořit úsady, včetně kondenzace vlhkosti. • V benzínové nádrži mají uživatelé LPG vozidel obvykle velmi málo paliva, při brzdění

a v zatáčkách tak hrozí jeho odlévání a čerpadlo může běžet na sucho, což jeho životnost

rozhodně neprodlouží.

Zvážíme-li tyto okolnosti, můžeme dospět k závěru, že se jeví výhodnější čerpadlo v benzínové nádrži při provozu na LPG odpojit. Toto odpojení nebude mít na provoz


103

Otázky a odpovědi z oblasti přestaveb a provozu na LPG

vozidla prakticky žádný vliv, s výjimkou několika okamžiků bezprostředně po přepnutí z LPG na benzín (doba řádově desetin sekundy), než nám čerpadlo podá plný tlak paliva. Odpojení benzínových vstřikovačů, nebo uzavírací ventil v přívodním potrubí?

Někteří majitelé vozidel na LPG přemítají nad úvahou, zda je výhodnější řešit přepnutí z benzínového provozu na provoz LPG odpojením vstřikovačů, nebo vřazením uzavíracího ventilu do přívodního palivového potrubí. Tato myšlenka plyne z faktu, že pokud jsou odpojeny vstřikovače a nejsou místo nich použity emulátory, budou se do řídicí jednotky indukovat chyby a bude svítit kontrolka chybné funkce motoru na přístrojové desce.

Pokud bychom vřadili uzavírací ventil do palivového potrubí a ponechali vstřikovače připojené, nastane následující situace: • Přívod paliva se zastaví, ale ne okamžitě, bude několik okamžiků (sekund) trvat, než

klesne tlak v palivové rampě a přestane se vstřikovat benzín. • Benzínové vstřikovače budou pracovat s nulovým průtokem paliva, bude hrozit větší

riziko jejich poškození. • Uzavírací ventil způsobí při klasickém uspořádání palivové soustavy s vratkou paliva

nadměrné zvýšení tlaku v úseku čerpadlo – uzavírací ventil. To povede k vyššímu riziku

vzniku netěsnosti, čerpadlo bude více namáhané a sníží se jeho životnost. Z uvedených důvodů tedy nemůžeme toto řešení doporučit. Odpojení benzínových vstřikovačů, nebo vypnutí čerpadla?

Pokud budeme hledat odpověď na otázku, zda přepnutí paliv z benzínu na LPG a naopak máme řešit odpojením benzínových vstřikovačů, nebo zastavením benzínového čerpadla v nádrži, musíme si uvědomit, že zastavení dodávky benzínu prostřednictvím odpojení vstřikovačů nastane okamžitě, zatímco pokud bychom pouze vypnuli čerpadlo, nastane přerušení dodávky benzínu až po určité době. Tato prodleva je způsobena zbytkovým tlakem v benzínové palivové soustavě, díky kterému budou vstřikovače ještě nějakou chvíli vstřikovat benzín do sacího potrubí.

Po vypnutí čerpadla nám bude ještě určitou dobu toto čerpadlo dobíhat setrvačností (cca 1 sekunda) a celá benzínová palivová soustava zůstane pod provozním tlakem. Tento tlak paliva se nám bude s pokračující funkcí vstřikovačů snižovat, až klesne na nulu. Tento proces může trvat v závislosti na zatížení motoru a komplikovanosti palivové soustavy cca 3–10 sekund.


104

AUTOMOBILY S POHONEM NA LPG

Jednoznačná odpověď tedy zní, že přepnutí druhu paliva z benzínu na LPG je nutné

řešit nezbytně odpojením benzínových vstřikovačů. To nám ovšem nebrání v tom, abychom po odpojení vstřikovačů provedli též odpojení čerpadla jako ochranu před jeho poškozením. Jak seřídit bohatost směsi u podtlakového systému bez lambda regulace?

Metod jak seřídit bohatost směsi je několik a jsou mimo jiné závislé na tom, kolik regu

lačních prvků máme k dispozici. Zpravidla to budou dva (šroub na regulátoru a škrticí šroub na hadici ke směšovači) nebo tři prvky (hlavní šroub na regulátoru, šroub bypassu volnoběhu regulátoru a škrticí šroub na hadici ke směšovači). Uvedeme si pouze statické nastavení, nepředpokládáme, že naši čtenáři budou mít k dispozici válcovou výkonovou brzdu. Základní postup pro dva regulační prvky: 1. Zahřejeme motor na provozní teplotu a necháme jej běžet na volnoběh. 2. Škrticí šroub na hadici ke směšovači zcela povolíme a následně utáhneme do střední

polohy. 3. Šroubem na regulátoru nastavíme základní bohatost volnoběhu (pro vozidla bez kata

lyzátoru bude obsah CO přibližně v rozmezí 0.5–1.0 %, což odpovídá přibližně souči

niteli přebytku vzduchu =1). Upravíme, je-li to nutné, volnoběžné otáčky. 4. Zvýšíme volnoběžné otáčky přibližně na 3000–3500 min

-1

a zkontrolujeme bohatost.

Měla by se pohybovat ve stejných mezích jako ve volnoběhu, resp. může být mírně bo

hatší (CO=0.8–1.5 %, =0.95–1.00). Pokud tomu tak není, zkorigujeme ji škrticím šrou

bem na hadici ke směšovači. 5. Snížíme otáčky zpátky na volnoběh a překontrolujeme bohatost. Pokud se bude lišit

od dříve nastavených hodnot, postup počínaje bodem 3 zopakujeme. Základní postup pro tři seřizovací prvky: 1. Šroub bypassu volnoběhu na regulátoru nastavíme do střední polohy. 2. Zahřejeme motor na provozní teplotu a necháme jej běžet na volnoběh. 3. Škrticí šroub na hadici ke směšovači zcela povolíme a následně utáhneme do střední

polohy. 4. Zvýšíme otáčky motoru na cca 2000–2500 min

-1

a hlavním regulačním šroubem regulá

toru nastavíme bohatost (CO přibližně 0.5–1.0%, =1). 5. Dále zvýšíme otáčky na cca 3500–4000 min

-1

a škrticím šroubem na hadici ke směšova

či zkorigujeme bohatost směsi (CO přibližně 0.8–1.5 %, =0.95–1.00). 6. Necháme klesnout otáčky na volnoběh a šroubem bypassu volnoběhu upravíme boha

tost při volnoběhu motoru (CO přibližně 0.5–0.8 %, =1.00–1.05).


105

Otázky a odpovědi z oblasti přestaveb a provozu na LPG

7. Následně provedeme kontrolu, resp. zopakování postupu počínaje bodem 4.

Po základním seřízení provedeme jízdní zkoušku. Pokud by motor při vyšších zatíženích vykazoval nedostatečný výkon, provedeme obohacení směsi postupným povolováním škrticího šroubu na hadici ke směšovači (vždy cca po 180°). Následně zkontrolujeme bohatost při volnoběhu, byť by se manipulací se škrticím šroubem na hadici za normálních okolností příliš měnit neměla. Seřizuje se bohatost směsi u řízených podtlakových nebo vstřikovacích systémů s lambda regulací?

Ano, ale fi lozofi e seřizování je zde mírně jiná. Vlastní regulaci složení směsi nám provádí řídicí jednotka podle signálu z lambda sondy. Aby systém pracoval správně, musí mít regulační členy co největší pracovní rozsah, aby mohly reagovat na vnější podněty. V praxi to znamená, že při ustáleném stavu musí být u řízeného podtlakového systému regulační servoventil otevřen přibližně na 50 %, protože pouze v tomto stavu má největší pracovní rozsah. Pokud by byl otevřen např. pouze na 10 % a došlo k mírnému zanesení vzduchového fi ltru, sníží se průtok nasávaného vzduchu do motoru, ale ventil již nedokáže dostatečně seškrtit průtok plynu – systém bude na tzv. regulačním dorazu a směs bude příliš bohatá. Postup, resp. kontrola seřízení může být potom např. následující: 1. Zahřejeme motor na provozní teplotu. 2. Na ovládací vedení regulačního servoventilu připojíme osciloskop. 3. Šroub bypassu volnoběhu ustavíme do střední polohy. 4. Zvýšíme volnoběžné otáčky na cca 3000 min

-1

.

5. Zkontrolujeme signál osciloskopu – regulační ventil musí oscilovat kolem střední polo

hy. Pokud tomu tak není, upravíme jeho polohu pomocí hlavního regulačního šroubu

regulátoru.

6. Otáčky motoru snížíme na volnoběh. 7. Opět zkontrolujeme signál osciloskopu, zda regulační ventil osciluje kolem střední po

lohy. Případný nesoulad upravíme šroubem bypassu volnoběhu.

8. Provedeme opětovnou kontrolu, popřípadě doladění podle bodů 4–7

U systémů kontinuálního vstřikování je situace obdobná, ale jejich technické provedení je poměrně různorodé a není možné zde uvést univerzálně platný postup – musíme se držet servisní literatury. U systémů tzv. sekvenčního vstřikování již žádné seřizování neprovádíme – není k němu žádný technický důvod.


106

AUTOMOBILY S POHONEM NA LPG

Zalepování vstupu do sání?

Někteří provozovatelé LPG vozidel částečně zalepují vstup do sání lepicí páskou s odůvodněním, že je to jednoduchý a spolehlivý prostředek pro udržení bezproblémového provozu a motor není potřeba dále seřizovat. Tuto argumentaci musíme samozřejmě odmítnout, svědčí spíše o bezradnosti a možná i lenosti při diagnostikování problémů.

Praxe nicméně ukazuje, že se opravdu jedná o poměrně jednoduchý a spolehlivý prostředek, jak u podtlakových systémů zlepšit jejich provozní stabilitu, která může být narušena nevhodně zvolenými komponenty, chybnou montáží či špatným seřízením. Použitím lepicí pásky totiž seškrtíme vstup do sání motoru, čímž v celém prostoru sání prakticky za všech okolností vytvoříme podtlak. Tento podtlak způsobí, že si motor nasaje vždy dostatečné množství plynu a nebudeme mít problémy s případnou chudou směsí. Použité řešení nicméně vede ke zvýšení spotřeby paliva a v případě, že vstup do sání zalepíme více, nastanou problémy s vynecháváním motoru kvůli příliš bohaté směsi. Obecně tedy považujme zalepování vstupu do sání za nouzové řešení, tzv. „na dojetí“, a nikoli na trvalý provoz.

Zalepení vstupu do sání – vstupní průměr je částečně seškrcen


107

Otázky a odpovědi z oblasti přestaveb a provozu na LPG

Jaké typické problémy uživatelé tímto způsobem řeší: • Motor zhasíná za jízdy při vyřazení na neutrál – v tomto případě se pravděpodob

ně dostává náporový vzduch do sání motoru. Vhodnějším řešením je tedy buďto zabrá

nit vstupu náporového vzduchu do sání nebo přivést náporový vzduch do odvětrání

regulátoru. • Motor má malý výkon – zde může být potenciálních problémů více, počínaje špat

ným seřízením (příliš seškrcený ventil na hadici ke směšovači) až po nevhodně zvolený

směšovač či regulátor. Řešením je přeseřídit systém nebo použít vhodnější regulátor

(pro vyšší výkony), případně směšovač s větším průtokem plynu. • Motor má malý výkon, ale jen při vyšších rychlostech jízdy, nebo dokonce po

cukává, ale také pouze při vyšších rychlostech jízdy – jedná se o stejný problém

jako v případě zhasínání motoru za jízdy při vyřazení na neutrál. Jaký je postup při typové přestavbě vozidla?

Tento postup je pro zájemce poměrně jednoduchý, můžeme jej shrnout do následujících bodů: 1. V montážní dílně, která je oprávněna přestavby provádět pro váš typ vozidla, necháte

vozidlo přestavět na pohon LPG. Problém může nastat tehdy, pokud vlastníte nějaké

exotické vozidlo – potom může nastat potíž s nalezením montážní dílny, která bude

mít oprávnění váš automobil přestavět.

2. Dílna sama provede zápis o provedené přestavbě do tzv. velkého technického průka

zu.

3. Navštívíte odbor dopravně správních agend úřadu obce s rozšířenou působností

v místě, kde máte vozidlo registrováno, a necháte provedenou přestavbu zaevidovat.

Úřad vystaví nový tzv. malý technický průkaz a zaznamená si změny do spisu vozidla.

Správní poplatek 50,- Kč za změnu každého údaje, celkem řádově do několika set Kč.

Jaký je postup při individuální přestavbě vozidla?

Tento postup je univerzálně použitelný pro jakoukoli přestavbu na LPG jakéhokoli vozidla. Budete postupovat v tomto pořadí: 1. Navštívíte odbor dopravně správních agend úřadu obce s rozšířenou působností v mís

tě, kde máte vozidlo registrováno, kde oznámíte záměr přestavět své vozidlo a požádá

te o příslušný formulář.

2. Přestavíte vozidlo na LPG. Přestavbu může provést kdokoliv a kdekoliv.


108

AUTOMOBILY S POHONEM NA LPG

3. Přistavíte vozidlo na STK. STK provede kontrolu zástavby ve vozidle a kontrolu těsnos

ti. Výsledek se zaznamená do formuláře, který jste obdrželi na úřadě. Cena za kontrolu

cca 2 000,- Kč.

4. Zajistíte kontrolu emisí. V případě, že máte vozidlo s neřízeným emisním systémem

(cca do r. v. 1992), může kontrolu provést některá ze stanic měření emisí. Pokud je

vozidlo vybaveno řízeným emisním systémem, provede měření pověřená zkušebna

Ministerstva dopravy ČR. Cena za měření cca 800,- (stanice měření emisí) až 10 000,- Kč

(pověřená zkušebna).

5. Veškerou dokumentaci doložíte úřadu a požádáte jej o schválení technické způsobi

losti po přestavbě na LPG. Úřad schválí přestavbu, pokud jste splnili všechny zákonné

podmínky a předložili vyhovující protokoly. Současně zaznamená změny do tzv., „vel

kého“ i „malého“ technického průkazu. Správní poplatek cca 2–3 tisíce Kč.

Pro jaká auta se provádějí individuální přestavby?

Individuální přestavbu je možné dle zákona 56/2001 Sb. provést pro jakékoli vozidlo. Z fi nančních důvodů se však provádějí pouze pro ta vozidla, pro která neexistuje žádný držitel typového schválení, nebo pro vozidla, která byla přestavěna např. v zahraničí. Je možné přemontovávat LPG zařízení z auta do auta?

Technicky to samozřejmě možné je, avšak tuto operaci vám nemůžeme doporučit z následujících důvodů: • Změna druhu pohonu je podle zákona přestavbou. V tuto chvíli jsme tedy provedli pře

stavbu obou vozidel, jak toho, ze kterého jsme LPG zařízení vymontovali, tak i toho, do

kterého jsme ho zamontovali. Vzhledem k tomu, že nejsme držitelé oprávnění pro typo

vé přestavby, budeme muset postupovat při schvalovacím procesu cestou individuální

přestavby, což je velmi drahé. • Použité zařízení pravděpodobně nebude nové. To s sebou nese riziko končící životnosti

nádrže či homologaci komponent podle starých verzí předpisů (komponenty vyrobe

né cca před rokem 2000). Automobil, do kterého jsme zařízení přemontovali, nepůjde

schválit k provozu.

V opodstatněných případech, tj. například jsme původní vozidlo zničili při havárii, ale LPG komponenty zůstaly nepoškozené, je vhodnější při přemontování LPG postupovat formou výměny karoserie. Novému vozidlu se přidělí starý VIN, za podmínky, že nové


109

Otázky a odpovědi z oblasti přestaveb a provozu na LPG

vozidlo bude technicky odpovídat stavu a vybavení původního vozidla, bude stejné značky i typu. O povolení tohoto postupu musíme zažádat na úřadu, který bude svůj souhlas podmiňovat kladným stanoviskem výrobce vozidla. Nastanou komplikace s přestavbou provedenou v zahraničí?

Pokud se jedná o automobil registrovaný v České republice, tak jednoznačně ano. K tomu, aby při následném zápisu LPG do technického průkazu bylo možné postupovat formou tzv. typové přestavby, tj. levnějším a jednodušším způsobem, musela by být zahraniční fi rma držitelem oprávnění vydaného Ministerstvem dopravy České republiky. To však jistě nebude, a proto budeme muset při zápisu LPG do technického průkazu postupovat formou tzv. individuální přestavby, čímž se zcela vytratí případná cenová výhoda zahraničních montáží.

Situace se příliš nezmění ani v případě, že souprava namontovaná v zahraničí do našeho vozidla byla homologována podle EHK 115. V tu chvíli bude muset majitel vozidla opět postupovat formou individuální přestavby, avšak v případě, že bude mít k dispozici všechnu potřebnou dokumentaci dle EHK 115, tj. údaje dostatečné k identifi kaci vozidla, komponent LPG soupravy, defi nici rodiny vozidel, na které se homologace udělená dle EHK 115 vztahuje, a výsledky provedených zkoušek, nebude muset navštívit pověřenou zkušebnu – navštíví dle zákona pouze STK, což schvalovací proces výrazně zlevní. Bohužel, dosavadní zkušenosti ukazují, že zahraniční montážní pracoviště zákazníkovi tyto dokumenty zpravidla nepředá. Mohu si dovézt ze zahraničí ojetý automobil s LPG?

Ano, můžete. Pohon na LPG však musí být korektně zapsán v původních dokladech k vozidlu. Některé země zapisují pohon na LPG pouze označením druhu používaného paliva. Při dovozu mohou nastat komplikace s prošlou životností LPG nádrže, neboť celá řada jiných států životnost nádrží na LPG nestanovuje a nehodnotí. V tom případě vám nezbývá nic jiného, než nádrž vyměnit za novou. Rovněž při dovozu starších vozidel může nastat problém s tím, že komponenty LPG palivové soustavy nejsou homologovány – v tom případě si dovoz takového vozidla dobře rozmyslete, neboť budete muset vyměnit celou plynovou palivovou soustavu, což je fi nančně poměrně nákladné. Bližší informace a konzultace k této problematice vám poskytne každá stanice technické kontroly.


110

AUTOMOBILY S POHONEM NA LPG

Mohu vozidlo přestavět zpět na benzínové?

Jistě. Pokud jste při přestavbě na LPG postupovali cestou typové přestavby, doporučujeme vám s tímto požadavkem kontaktovat nejprve autorizované montážní pracoviště. Řada typových schválení je totiž „obousměrná“, takže pokud vám pohon LPG vymontuje držitel tohoto typového schválení, budete postupovat úplně stejně, jako tomu bylo při přestavbě na LPG – doložíte dokumentaci na úřad a ten pohon LPG zruší i z dokladů k vozidlu.

Jestliže jste nepostupovali cestou typové přestavby nebo máte pohon LPG z prvovýroby nebo držitel typové přestavby, který vám vozidlo původně přestavoval, nemá schválené zpětné přestavby na benzín, budete postupovat cestou individuální přestavby z LPG na benzín. Potřebný rozsah zkoušek a kontrol vám určí úřad při předběžné konzultaci. Jaké jsou pověřené zkušebny v České republice?

V České republice jsou 3 základní zkušebny pověřené Ministerstvem dopravy, které provádějí kontroly a zkoušení vozidel. Poslední ze jmenovaných zkušeben se zaměřuje pouze na traktory, zvláštní vozidla a pracovní stroje. Označování vozidel na LPG

Při označování vozidel poháněných LPG musíme rozlišit, zda se jedná o autobusy (kategorie M2, M3) nebo jiná vozidla.

Autobusy musí být označeny v souladu s požadavky mezinárodních předpisů, konkrétně EHK 67, zeleným kosočtvercem, který se umísťuje vpředu na vozidle, na pravé straně, vzadu, také na pravé straně a vedle dveří. Na každém autobusu tak budou nejméně 3 tyto kosočtverce.

Ostatní vozidla se označují pouze podle národních metodik ČR žlutým kolečkem, které se umísťuje na zadní okno vozidla do jeho pravého horního nebo spodního rohu. Pokud vozidlo nemá zadní okno, potom se toto označení umístí na zadní část karoserie do obdobného místa.

Dekra Automobil a. s. TÜV SÜD Czech s.r.o. SZZPLS a.s.

Türkova 1001 Novodvorská 994 Třanovského 622

Praha 4 Praha 4 Praha 6

http://www.dekra-automobil.cz http://www.tuv-sud.cz http://www.szzpls.cz




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist