načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: AutoCAD 2014: Učebnice - Jaroslav Kletečka; Petr Fořt

AutoCAD 2014: Učebnice
-15%
sleva

Kniha: AutoCAD 2014: Učebnice
Autor: ;

Učebnice od zkušených autorů a pedagogů vás přehlednou formou seznámí s nejnovější verzí AutoCAD 2014. Formou i zpracováním vychází z velmi úspěšných předchozích vydání, podle ... (celý popis)
Titul doručujeme za 5 pracovních dní
Vaše cena s DPH:  299 Kč 254
+
-
rozbalKdy zboží dostanu
8,5
bo za nákup
rozbalVýhodné poštovné: 39Kč
rozbalOsobní odběr zdarma

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
tištěná forma elektronická forma

hodnoceni - 70.3%hodnoceni - 70.3%hodnoceni - 70.3%hodnoceni - 70.3%hodnoceni - 70.3% 100%   celkové hodnocení
1 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Computer press
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2014-03-12
Počet stran: 400
Rozměr: 167 x 225 mm
Úprava: 399 stran : ilustrace
Vydání: 1. vyd.
Vazba: brožovaná lepená
ISBN: 9788025141540
EAN: 9788025141540
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Učebnice vhodná pro vyučující i studenty středních škol provází obsluhou grafického programu AutoCAD, seznamuje s nejnovější verzí 2014.

Popis nakladatele

Učebnice od zkušených autorů a pedagogů vás přehlednou formou seznámí s nejnovější verzí AutoCAD 2014. Formou i zpracováním vychází z velmi úspěšných předchozích vydání, podle nichž se již naučily AutoCAD používat desetitisíce studentů a zájemců o počítačové navrhování. Obsah učebnice je rozdělen do 12 samostatných kapitol, doplněných stovkami ilustračních obrázků. Jednotlivé kapitoly vás systematicky provedou obsluhou AutoCADu od základů až po jeho nasazení v infrastruktuře systémů PLM. Výklad problematiky je koncipován podle osvědčené metodiky využívané ve výuce CAD aplikací na našich i zahraničních školách s výrazným podílem samostatných cvičení a týmových projektů. S knihou mimo jiné snadno zvládnete: * Správně ovládat AutoCAD 2014 i starší verze * Přesně kreslit a upravovat libovolné objekty ve 2D * Pracovat s textem, šrafováním, bloky a externími referencemi * Modelovat prostorově a tvořit 3D objekty a vizualizace * Připravit výkresy pro tisk na velkoformátové či běžné tiskárně Ověřená koncepce činí z této knihy základní pomůcku pro všechny studenty středních i vysokých škol, kteří se učí pracovat se systémem AutoCAD. Zároveň je ideálním průvodcem pro každého, kdo na AutoCAD 2014 přechází ze starších verzí. O autorech: Ing. Petr Fořt působil řadu let jako učitel odborných předmětů. Je vedoucí střediska Autodesk Training Center, později Autodesk Academia. Působí též jako konzultant a školitel v oblasti řešení průmyslových informačních systémů a je tvůrcem mezinárodně oceněného projektu REPAIR 2000. Autorsky se podepsal pod několik stovek odborných článků a desítku učebnic. Je autorem národního vzdělávacího modulu CAD projektu SIPVZ a šéfredaktorem informačního portálu DesignTech.cz Ing. Jaroslav Kletečka působil řadu let jako učitel odborných předmětů. Autorsky se podepsal pod řadu článků a desítku učebnic mapujících tvorbu technické dokumentace pomocí digitálních technologií. Od roku 1994 úzce spolupracuje s firmami v oblasti řešení předvýrobních etap a tvorby technické normalizace. Je autorem vzdělávacího modulu CAD projektu SIPVZ a redaktorem portálu DesignTech.cz věnovaného problematice správy životního cyklu výrobku. (učebnice)

Předmětná hesla
Kniha je zařazena v kategoriích
Jaroslav Kletečka; Petr Fořt - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

333

Základy

vizualizace

10

Reálným zobrazováním se zabývá samostatný obor nazvaný Vizualizace. Podstata většinyvizuali

začních systémů vychází z  jednoduché koncepce skupin objektů, které nazýváme Scéna. Základní

objekty jsou složeny z těles a ploch. Vektorovým objektům jsou přiřazeny materiály vzniklétransfor

mací bitových map. Scéna je doplněna kamerou, která tvoří základní sledovací bod. Následujeosvět

lení scény řadou různých typů světel, přidají se atmosférické efekty a  v  závěru se provede výpočet

jedním z typů výpočetních algoritmů.

Výpočetní metody

AutoCAD obsahuje velmi výkonné prostředky pro statickou vizualizaci (bez animace). Základním

nástrojem je výpočetní algoritmus Render, který uvažuje pouze s jednoduchým povrchem objektů,

většinou odvozeným od barvy vektorového modelu.

Obrázek č. 10.1: Charakteristika výpočetních algoritmů vizualizace scény


334

Kapitola 10: Základy vizualizace

Pro výpočet složitějších povrchů, jakými jsou textury (bitmapové vzory) a výpočet stínů, je určen

kvalitnější Fotorealistický algoritmus. Součástí AutoCADu je navíc metoda Foto Raytrace (metoda

sledování dráhy paprsku), která je schopna provést velmi přesně výpočet scény s uváženímprůhled

nosti objektů a lomu paprsků světla.

Vyžadujeme-li při návrhu scény animaci, můžeme objekty z AutoCADu přenést do produktu řady

Autodesk 3ds Max a Autodesk VIZ. Ten díky své modulární architektuře (Plug-in technologie)

může být vybaven řadou funkcí. Příkladem může být výpočet scény energetickým výpočetnímalgo

ritmem Radiozita, který pracuje i s nepřímými zdroji světla (násobné odrazy světla od objektů ve

scéně).

Pro průběžný náhled stínovaných těles a  ploch s  vlivem materiálů a  osvětlení můžete využít pří

kazu 3D Orbit s optimálně nastaveným ovladačem grafického adaptéru. Tato funkce byla detailně

popsána v kapitole věnované modelování.

Render

Renderování může výkres zpřehlednit více, než je tomu v případě obrázku s neviditelnými čarami.

Při renderování v architektuře, strojírensktví a dalších oborech lze dosáhnout názorného zobrazení,

které může dát nejen konstruktérovi, ale také zákazníkovi mnohem lepší představu o  budoucím

výrobku.

Příklad:

Proveďte vizualizaci jednoduché scény uvedené na obrázku pomocí funkce Render.

Příkaz: Render Enter

Obrázek č. 10.2: Postup použití příkazu Render u jednoduché scény

Popis:

◆ Po aktivaci příkazu a výběru algoritmu provede AutoCAD výpočet aktuálního pohledu. Použije

implicitního (přednastaveného) nastavení osvětlení a pohledu.


335

Desatero modelování

◆ Rychlost výpočtu je závislá především na počtu ploch na tělesech. Render i Foto RaytracerAutoCADu jsou velmi rychlé, a  proto se nemusíte obávat u  našich příkladů příliš dlouhých časů

výpočtu.

◆ Jednoduchou pomůckou urychlující předběžné výpočty je snížení hodnoty proměnné facetres

na 0,1 až 0,5. Při finálním výpočtu nastavte hodnotu naopak na 5 až 10.

◆ Vyhlazení ploch je především ovlivněno hodnotou facetres a volbou Vyhlazené stínovánív dialogovém panelu Render. Pokud je volba aktivní, jsou plochy pod vzájemným úhlem menším než

45 stupňů (lze upravit) interpolovány a jejich přechod vyhlazen. Tato nastavení jsou v novějších

verzích AutoCADu k dispozici v rozšířeném nastavení rendrování. Nastavení těchto hodnot

je usnadněno pomocí předvolených scénářů výrazně ovlivňujících kvalitu výsledku. Negativem

příliš vysoké kvality výsledku je dlouhá doba výpočtu.

Obrázek č. 10.3: Rozšířená nastavení renderování a scénáře Přiřazování materiálů Rozsáhlá problematika definice povrchů je velmi náročná, a proto se v základech AutoCADusoustředíme pouze na základní přiřazení povrchu objektu a  určení souřadnic mapování. Pro definici povrchu můžeme využít jak materiálové knihovny, tak materiálového editoru. Celý postup sivysvětlíme na příkladu. Materiál nebudeme načítat z knihovny, ale zvolíme náročnější postup spojený s vytvořením zdrojové textury (bitmapy). Zde bych rád zdůraznil, že možnosti nových verzí AutoCADu v oblasti definice materiálů jsou zcela přepracovány proti starším verzím této aplikace. Příklad: Pomocí libovolného kreslícího programu pro Windows (Malování) vytvořte černobílý šachovnicový vzor (texturu). Obrázek uložte do formátu *.bmp na disk a použijte jej jako základ pro standardní materiál povrchu koule o průměru 80 mm.


336

Kapitola 10: Základy vizualizace

Obrázek č. 10.4: Postup příkladu vytvoření a přiřazení povrchu

Popis:

◆ V aplikaci Windows Malování nakreslete šachovnicový vzor a uložte jej na pevný disk počítače

(C:vzor.bmp). V AutoCADu následně spusťte dialogový panel Materiály.

Obrázek č. 10.5: Počáteční definice standardního materiálu

◆ Materiál můžeme načíst z  knihovny nebo si můžete vytvořit vlastní (naše volba). Materi

ály tvoříme jako Standard nebo můžeme využít volby generátoru Dřevo, Mramor a Žula. Po

určení požadovaného typu materiálu stiskněte tlačítko Vytvořit. Spustí se materiálový editor.

Pro interaktivní zobrazení si zapněte zobrazení materiálů a textur.


337

Desatero modelování

Obrázek č. 10.6: Modifikace materiálu a jeho vlastností ◆ V materiálovém editoru lze nastavit řadu parametrů, které řídí vlastnosti materiálu, například

jeho průhlednost. Tyto parametry nechejte nyní na standardních hodnotách. ◆ Velikost textury (bitmapy) upravujeme souřadnicemi v části Měřítko. Souřadnice jsou nezávislé

na osách X, Y, Z a označují se U a V. ◆ V nastaveních lze řídit jak velikost bitové mapy, tak její natočení vůči mapovacím koordinátám.

Obrázek č. 10.7: Připojení materiálu ◆ V této fázi je vytvoření a přiřazení materiálu kompletní. Pokud ovšem nyní provedeteFotorealistický nebo Foto Raytrace Render se zapnutou volbou Použít materiály, zjistíme, že materiál

není podle našich představ (vzor je velmi jemný). Problém je v metodě promítnutí 2D textury

(bitmapy) na plochu 3D objektu. Zkráceně nazýváme tento postup Mapování. Platí upozornění,

že tento postup je v novějších verzích AutoCADu zcela přepracován.


338

Kapitola 10: Základy vizualizace

Obrázek č. 10.8: Typy promítání při mapování ◆ Při volbě vhodného promítání bitmapy (v  našem případě Kulové promítání) můžeme také

upravit souřadnice mapování. Ty upravují polohu a  bitové mapy vzhledem k  povrchu 3D

objektu. ◆ K mapování 2D bitové mapy na 3D objekty můžeme využít rovinného, kulového a válcového

promítání, případně můžeme bitmapu promítnout v podobě kvádru.

◆ Nejlepších výsledků obvykle dosáhneme tehdy, když bude typ promítání zhruba odpovídat

tvaru objektů, na které je mapujeme. Můžeme však provádět různé experimenty a  dosáhnout

tak nejlepších výsledků. ◆ Polohu bitové mapy lze upravit buď v  materiálovém editoru, nebo pomocí manipulátoru. Pro

počáteční experimenty doporučuji nastavit v  materiálovém editoru volbu Přizpůsobení dle

Gizmo, která optimalizuje velikost textury na základě velikosti zdánlivého obrysového objektu.

Obrázek č. 10.9: Definice velikosti mapy


339

Desatero modelování

◆ Úpravu měřítka textury v  materiálovém editoru provádějte citlivě, nejlépe pomocí hrubého

odhadu tažením posuvníků měřítka a dodatečnou číselnou optimalizací zápisem konkrétních

hodnot. Interaktivní nastavení optimální velikosti bitové mapy je prakticky nemožné pro velký

rozsah.

◆ Posunutí textury a její natočení je možné upravit přímo v nastaveních materiálového editoru.

Považuji tuto metodu za přesnější. Pokud máte zapnut náhled, je práce velmi rychlá a příjemná.

Obrázek č. 10.10: Úprava natočení bitové mapy Nastavení osvětlení scény Reálných výsledků ve vizualizaci dosáhneme použitím osvětlení a  různých efektů. Musíme ovšem říci, že definice osvětlení je obtížnější fází vizualizace a vyžaduje určitý cit a zkušenosti. Úskalíspočívá především v nastavení optimálního množství a polohy světel. Obrázek č. 10.11: Bodové světlo


340

Kapitola 10: Základy vizualizace

Obrázek č. 10.12: Vzdálené světlo

Obrázek č. 10.13: Reflektor a jeho parametry

Obrázek č. 10.14: Okolní světlo

V  AutoCADu můžeme definovat celkem čtyři druhy světel. Každý druh světla má své specifické

vlastnosti a jinak ovlivňuje vzhled scény. Ukázky jejich použití jsou uvedeny na obrázcích. Doplňme

pouze, že intenzita bodového světla a reflektoru se snižuje v závislosti vzdálenosti objektu odsvětel

ného zdroje (úbytek světla).

Umístění světel je možné provést pomocí souřadnic z  příkazové řádky nebo vtipným použitím

pomocných objektů a  uchopovacích módů (doporučuji všem začátečníkům). Vhodné nastavení

pomocných čar a objektů může výrazně urychlit umísťování objektů ve scéně.


341

Desatero modelování

Při vytváření světel může dojít i k degradaci celé vizualizace, která je způsobena ve většině případů

nevhodnou volbou intenzity světla a jeho parametrů. Začínajícím uživatelům proto doporučujeme

řešit osvětlení pomocí menšího množství bodových světel s jedním, případně dvěma reflektory.

Obrázek č. 10.15: Vytvoření a umístění světel pomocí pomocné rampy

Atmosférické efekty

AutoCAD umožňuje nastavit ve scénách zamlžení objektů. Parametry a intenzitu zamlžení je možné

upravit v přehledném dialogovém panelu.

Obrázek č. 10.16: Vliv zamlžení objektů

Pro dosažení věrného vzhledu scény je možné definovat její pozadí. Všechny objekty (tělesaa plo

chy) mohou být umístěny před souvislý odstín, přechod barev nebo libovolný rastrový obrázek. Lze

tak například model letounu zobrazit v průletu nad areálem školy bez nutnosti jeho modelování.


342

Kapitola 10: Základy vizualizace

Otázky a cvičení

1. Vysvětlete podstatu jednotlivých výpočetních metod pro vizualizaci.

2. Jaké druhy světel můžete využít při vizualizaci objektů.

3. Objasněte termín vyhlazené stínování.

4. Popište postup při mapování objektů.

5. Nakreslete z čar krychli a umístěte do jejich vrcholů bodová světla.

6. Popište možnosti efektu pozadí a zamlžení.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist