načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Autobusy a trolejbusy východního bloku - Martin Harák

Autobusy a trolejbusy východního bloku

Elektronická kniha: Autobusy a trolejbusy východního bloku
Autor:

Autobusy a trolejbusy mají nepopiratelné kouzlo: od starých autobusů, které se cestou do hor plné lyží šplhaly do zatáček, přes tlačenice v městské hromadné dopravě až po moderní ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  424
+
-
14,1
bo za nákup

hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4%hodnoceni - 58.4% 60%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2013
Počet stran: 224
Rozměr: 26 cm
Úprava: viii stran obrazové přílohy: ilustrace (některé barevné), faksim.
Vydání: 1. vyd.
Skupina třídění: Dopravní prostředky
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2014
ISBN: 978-80-247-4738-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Přehled autobusů, trolejbusů i zajímavých nerealizovaných prototypů, které se vyráběly v letech 1945-1990 v jednotlivých zemích "socialistického tábora", doplněný unikátními fotografiemi a tabulkami technických údajů.

Popis nakladatele

Autobusy a trolejbusy mají nepopiratelné kouzlo: od starých autobusů, které se cestou do hor plné lyží šplhaly do zatáček, přes tlačenice v městské hromadné dopravě až po moderní dálkové vozy, jimiž lze pohodlně cestovat přes půl kontinentu. Mnoho pozoruhodných strojů, často velmi progresivní konstrukce, vzniklo v druhé polovině 20. století i na naší straně bývalé železné opony, v továrnách tzv. východního bloku. Tato kniha nabízí v encyklopedické podobě přehled autobusů, trolejbusů i zajímavých nerealizovaných prototypů, které se vyráběly v letech 1945-1990 v jednotlivých zemích "socialistického táboraa", doplněný unikátními fotografiemi a tabulkami technických údajů. Neomezuje se ovšem jen na suchá fakta - výklad je doplněn mnoha zajímavostmi a nečekanými souvislostmi, díky nimž se před čtenáři otevírá plastický obraz jednoho segmentu dějin techniky doby nedávno minulé. ([1945-1990])

Předmětná hesla
Autobusy -- Evropa východní -- 20. století
Trolejbusy -- Evropa východní -- 20. století
Zařazeno v kategoriích
Martin Harák - další tituly autora:
Autobusy Karosa 700 -- historie, vývoj, technika, modifikace Autobusy Karosa 700
České trolejbusy -- historie a současnost, typy, technika, provoz České trolejbusy
Autobus Karosa 900 -- historie, vývoj, technika, modifikace Autobus Karosa 900
 (e-book)
Autobus Karosa 900 -- historie, vývoj, technika, modifikace Autobus Karosa 900
Autobusy SOR -- historie, vývoj, technika, modifikace Autobusy SOR
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

AUTOBUSY

A TROLEJBUSY

AUTOBUSY A TROLEJBUSY

východního bloku

východního bloku

1945

-

1990

1945

-

1990

Martin Harák

Martin Harák

Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

Bulharsko

NDR

Ceskoslovensko

Polsko

Jugoslávie

Rumunsko

Maďarsko

Sovětský svaz

Autobusy a trolejbusy mají nepopiratelné kouzlo: od starých autobusů, které se cestou do

hor plné lyží šplhaly do zatáček, přes tlačenice v městské hromadné dopravě až po moderní

dálkové vozy, jimiž lze pohodlně cestovat přes půl kontinentu. Mnoho pozoruhodných strojů,

často velmi progresivní konstrukce, vzniklo v druhé polovině 20. století i na naší straně

bývalé železné opony, v továrnách tzv. východního bloku. Tato kniha nabízí v encyklope

dické podobě přehled autobusů, trolejbusů i zajímavých nerealizovaných prototypů, které

se vyráběly v letech 1945–1990 v jednotlivých zemích „socialistického tábora“, doplněný

unikátními fotografi emi a tabulkami technických údajů. Neomezuje se ovšem jen na suchá

fakta – výklad je doplněn mnoha zajímavostmi a nečekanými souvislostmi, díky nimž se před

čtenáři otevírá plastický obraz jednoho segmentu dějin techniky doby nedávno minulé.

AUTOBUSY A TROLEJBUSY

východníhobloku



AUTOBUSY

A TROLEJBUSY

východního bloku

Grada Publishing Martin Harák


Martin Harák

Autobusy a trolejbusy východního bloku

TIRÁŽ TIŠTĚNÉ PUBLIKACE:

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, Praha 7

obchod@grada.cz, www.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 5380. publikaci

Odpovědný redaktor Petr Somogyi

Grafická úprava a sazba Jakub Náprstek

Fotografie a prospekty v knize poskytli Martin Štěpán, Jan Černý ml., Martin Černý, Ladislav Řezníček,

Ladislav Podivín, Ivan Kolev, Alexandr Zajc, Denis Dementějev, Konstantin Klimov, Michael Dünnebier,

Robert Kindl, Michal Martinek, Jaromír Šátava, Bohdan Turźański, Wojciech Turźański a autor knihy

Nákresy (kromě označených) zhotovil Ivo Mahel

Recenzoval Ing. Jan Machač

Počet stran 232

První vydání, Praha 2014

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

© Grada Publishing, a. s., 2014

Cover & Layout Design © Jakub Náprstek, 2014

Názvy produktů, firem apod. použité v knize mohou být ochrannými známkami

nebo registrovanými ochrannými známkami příslušných vlastníků.

ISBN 978-80-247-4738-5

ELEKTRONICKÉ PUBLIKACE:

978-80-247-8906-4 (ve formátu PDF)

978-80-247-8907-1 (ve formátu EPUB)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu nakladatele.

Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.


Autobusy a trolejbusy východního bloku

5

Obsah Seznam typů ...........................................................................6

Autobusy a trolejbusy na východě Evropy .....................................8

Bulharsko ...........................................9

Autobusy ................................................................................11

Čavdar ......................................................................................11

Trolejbusy ............................................................................. 18

Čavdar ..................................................................................... 18

Československo ..................................19

Autobusy a vlečné vozy .......................................................22

Škoda a Karosa ........................................................................22

Praga ......................................................................................37

Trolejbusy ............................................................................42

Trolejbusy v Československu .....................................................42

Škoda ......................................................................................43

Tatra .......................................................................................58

Zajímavé prototypy .............................................................61

Jugoslávie ..........................................65

Autobusy ...............................................................................67

Autokaroserija Novi Sad ...........................................................67

Avtomontaža ............................................................................68

FAP FAMOS .............................................................................72

FAP .........................................................................................72

TAZ .......................................................................................... 74

FAS „Karoserija 11. Oktomvri“ ..................................................80

Goša........................................................................................88

Ikarus Zemun, později Ikarbus ..................................................88

TAM .........................................................................................96

Zavodi Crvena Zastava Kragujevac ............................................104

Trolejbusy ............................................................................106

Maďarsko ........................................109

Autobusy ..............................................................................111

Ikarus ....................................................................................111

FAÜ/MÁVAUT ...........................................................................130

Trolejbusy ............................................................................132

Ikarus ....................................................................................132

NDR ................................................134

Autobusy a vlečné vozy ......................................................137

LOWA .....................................................................................137

Waggonbau Bautzen ................................................................140

Phänomen (Robur) ..................................................................141

Horch .................................................................................... 144

Fleischer ................................................................................145

Trolejbusy ............................................................................148

LOWA ......................................................................................148

Polsko .............................................150

Autobusy a vlečné vozy ......................................................151

Autosan ..................................................................................151

Jelcz .......................................................................................158

Nysa .......................................................................................170

Trolejbusy ............................................................................172

Jelcz .......................................................................................173

Zajímavé prototypy ............................................................174

Rumunsko .......................................176

Autobusy ..............................................................................179

Autobuzul ...............................................................................179

Trolejbusy ............................................................................184

Autobuzul ...............................................................................184

Sovětský svaz ...................................188

Autobusy ..............................................................................191

ATUL .......................................................................................191

GAZ/GZA .................................................................................192

KAvZ .......................................................................................194

LAZ .........................................................................................195

LiAZ .......................................................................................200

PAZ .......................................................................................202

RAF .......................................................................................205

ZIS/ZIL ..................................................................................206

Trolejbusy ............................................................................210

KZET .......................................................................................210

SVARZ .....................................................................................212

ZIU .........................................................................................214

Zajímavé prototypy ............................................................221

Autobusy a trolejbusy východního bloku

6

Bulharsko

Čavdar 11M3; Čavdar 11G5 ................................11

Čavdar 11M4; Čavdar 12M .................................12

Čavdar 141 .........................................................16

Čavdar 410 .........................................................16

Čavdar 430; Čavdar 530 ....................................14

Čavdar 5 S 4×4, Čavdar 5 S ...............................13

Čavdar B 13-20; Čavdar B 14-20 .......................13

Čavdar LC51 .......................................................14

Čavdar M6 (Čavdar M65; Čavdar M66) ..............11

Čavdar M80, Čavdar M81 ...................................11

Čavdar T 13-30; Čavdar T 14-30 .........................18

Československo

Karosa 2050-Superlux (ŠD 11 LUX, prototyp) ...63

Karosa A 30-D7 .................................................32

Karosa B 40 (vlečný vůz) ................................ 40

Karosa B 731; Karosa B 732; Karosa C 734;

Karosa LC 735 (LC 736) ....................................33

Karosa C 744 .....................................................35

Karosa NO 80 T (prototyp) ................................62

Karosa SB (prototyp) ....................................... 62

Karosa ŠM 11; Karosa ŠL 11; Karosa ŠD 11 ...... 27

Karosa ŠM 16,5 .................................................31

Karosa T 500 HB ................................................23

Praga NDO .........................................................38

Praga RND .........................................................37

Sodomka (Karosa, vlečný vůz) D 4 .................. 40

Sodomka DM-4 (vlečný vůz) .............................40

Škoda 14 Tr; Škoda 15 Tr ...................................53

Škoda 17 Tr (Karosa B 831) ...............................56

Škoda 6 Tr ..........................................................43

Škoda 7 Tr ..........................................................44

Škoda 706 RLS (ROH, prototyp) ........................61

Škoda 706 RLS-h (prototyp) ..............................61

Škoda 706 RO ....................................................22

Škoda 706 ROL (prototyp) ................................61

Škoda 706 ROS (prototyp) ................................61

Škoda 706 RTO ..................................................24

Škoda 706 RTO-K (prototyp) .............................63

Škoda 8 Tr ..........................................................45

Škoda 9 Tr; Škoda 9 TrH; Škoda 9 TrHT;

Škoda 12 Tr ........................................................47

Škoda T 11 .........................................................50

Škoda-Sanos S 115Tr (prototyp) ........................64

Škoda-Sanos S 200Tr .........................................57

Tatra T400 ..........................................................58

Tatra T401 (prototyp) ....................................... 64

Jugoslávie

Avtomontaža 3000 C .........................................69

Avtomontaža MTS 55 ......................................106

Avtomontaža Saturn II ......................................70

Avtomontaža Vesna 58 .....................................70

FAGES 63 .........................................................107

FAP 5 GF-O; FAP 5 GF-U, FAP 5 GFA-U ................72

FAP 5 GVF-O; FAP 5 GVF-U .................................72

FAP A-11 Ohrid ...................................................81

FAP A-12 Sanos; FAP A-13 Sanos .......................81

FAP Dubrava 100 ...............................................77

FAP Dubrava 2118; FAP Dubrava 2618;

FAP Dubrava 9018 .............................................77

FAP Dubrava D-10; FAP Dubrava D-13 ...............75

FAP Dubrava D-14 ..............................................78

FAP Dubrava D-4420 ........................................ 75

FAP Dubrava D-6, D-8, D-9; FAP Dubrava D-7 ....74

FAP G-160; FAP G-100 S .....................................89

FAP G-80 ............................................................89

FAP Sanos S-110, FAP Sanos S-115;

FAP Sanos S-200 zg ...........................................86

FAP Sanos S-12 (A 12);

FAP Sanos S-14 (A 14) .......................................84

FAP Sanos S-314 ................................................86

FAP Sanos S-315 ................................................87

FAP Sanos S-411; FAP Sanos S-413;

FAP Sanos S-415 ................................................83

Gorica (vlečný vůz) ............................................68

Goša 455 AL; Goša 900 A ..................................88

Goša-1 (1956); Goša-2 ....................................106

Ikarus Ik-110 (Ikarus Ik-105; Ikarus Ik-115);

Ikarus Ik-111 (Ikarus Ik-111R);

Ikarus Ik-160; Ikarus Ik-162 (Ikarus Ik-180);

Ikarus Ik-161R ...................................................93

Ikarus Ik-170; Ikarus Ik-173 ............................107

Ikarus Ik-4; Ikarus Ik-4/GM; Ikarus Ik-4VP ........91

Ikarus Ik-5 (MAN 890 UG M16); Ikarus Ik-6,

Ikarus Ik-7 (MAN 890 UO) .................................92

Leyland LERT-1/1 ...............................................68

M 38 ................................................................ 80

Mercedes O317 K; Mercedes O317 zg ...............82

MOS 55 ..............................................................69

Sanos A-9; Sanos A-11 ......................................80

ŠEAL 100 ..........................................................108

TAM 110 A 8 .......................................................98

TAM 150 A 11-M .................................................99

TAM 170 A 11-M,P; TAM 170 A 11-T, L .................99

TAM 190 A 11 M/P (TAM 190 A 11 T);

TAM 190 A 110 P ..............................................100

TAM 232 A 116 M/P; TAM 272 A 180 M.............102

TAM 260 A 116 M/P; TAM 260 A 180 M/P .........101

TAM 60 A 6 ........................................................ 97

TAM 75 A 5; TAM 75 A 6 .....................................98

TAM A 3000 M; TAM A 3000 S ............................97

TAM AS 3000 Janez I; TAM AS 3500 Janez II .......71

TAM AS 3500 E ...................................................97

TAM PB 56 ..........................................................96

TAM-AS-3500 CM ...............................................67

TAZ A-21 Neretva ...............................................79

Zastava 615 B ..................................................104

Zastava 620 B..................................................104

Zastava 635 AD ...............................................105

Zastava Neretva 25T;

Zastava Neretva 26P .......................................105

Maďarsko

FAÜ ITC-600; MÁVAUT ITC-601 .........................130

Ikarus 180 .......................................................119

Ikarus 211/IFA .................................................122

Ikarus 250; Ikarus 255; Ikarus 256 ................121

Ikarus 260; Ikarus 263; Ikarus 266 ................125

Ikarus 260T .....................................................132

Ikarus 280.08; Ikarus 280.10; Ikarus 283 ......122

Ikarus 280T .....................................................133

Ikarus 30 .........................................................113

Ikarus 31; Ikarus 311 a Ikarus 321 ................ 116

Seznam typů

Autobusy a trolejbusy východního bloku

7

Ikarus 396; Ikarus 365 (Ikarus 385;

Ikarus 366); Ikarus 350 ..................................127

Ikarus 415; Ikarus 435 ....................................129

Ikarus 55 .........................................................115

Ikarus 556 (Ikarus 557) ..................................119

Ikarus 60 a Ikarus 601 (Ikarus 602)..............114

Ikarus 60T .......................................................132

Ikarus 60TCS ................................................. 132

Ikarus 620 ...................................................... 117

Ikarus 630 ...................................................... 118

Ikarus 66 .........................................................114

Ikarus-Avia 553 ...............................................126

Ikarus-Avia Midi 543 .......................................127

MÁVAG Tr-3,5 ...................................................113

MÁVAG Tr-5 .................................................... 112

NDR

Do 54; Do 56 ...................................................140

Fleischer S 1 ....................................................145

Fleischer S 2 ....................................................146

Fleischer S 2 RU; Fleischer S 4;

Fleischer S 5 ....................................................147

Fleischer S 3 ....................................................146

Horch H 3 B .....................................................144

IFA ES 6 Dobus .................................................149

IFA H 6 B ..........................................................138

IFA S 6 D Dobus ...............................................138

IFA W 50 L/PBA 22 ...........................................139

LOWA W 500 ....................................................137

LOWA W 600 ....................................................148

LOWA W 601; LOWA W 601a ........................... 148

LOWA W 602; LOWA W 602a ............................148

LOWA W 700 (vlečný vůz) ................................139

LOWA W 701 (vlečný vůz) ................................140

Phänomen Granit 27 VW .................................141

Phänomen Granit 30 k VW/B 18 (Phänomen

Granit 32 VW/B18), Robur (Phänomen)

Garant 30 k VW/B 18 .......................................141

Robur LO 2500; Robur LO 3000 ......................142

Sachsenring S 4000 T/S 4000-1 T ...................145

Polsko

Autosan H10 ....................................................157

Autosan H9 (Sanos A9; Sanok 09) ..................155

Fiat 666 RN ......................................................152

Ikarus Ik 160 P ................................................167

Jelcz (Jelcz-Berliet) PR 110 UE ........................173

Jelcz 014, Jelcz 015 ........................................ 163

Jelcz 021 ..........................................................164

Jelcz 039 (prototyp) ........................................175

Jelcz 043; Jelcz 041; Jelcz 044 ........................159

Jelcz 080 ..........................................................166

Jelcz 120.01 ET (PR 100 UET, prototyp) ...........175

Jelcz 272 MEX ..................................................162

Jelcz M 11; Jelcz L11 ........................................168

Jelcz MPA AP-62; Jelcz AP-02 ..........................161

Jelcz Odra 042 (prototyp) ...............................175

Jelcz P 080 (vlečný vůz) ..................................170

Jelcz PO 1 (vlečný vůz) ....................................169

Jelcz PR 110 D; Jelcz 120 D ..............................169

Jelcz PR 110 E ..................................................173

Jelcz PR 110 L; Jelcz PR 110 IL .........................166

Jelcz-Berliet PR 100; Jelcz-Berliet PR 110U

(Jelcz PR 110M) ...............................................165

MAT Oławka (prototyp) ...................................174

Nysa M 521, Nysa M 522 .................................171

Nysa N59-M .....................................................170

SAN H01 ..........................................................153

SAN H100.........................................................154

SAN H25; SAN H27;..........................................153

Star Jot 55 (prototyp) .....................................174

Star N50, Star N51 (prototyp) ........................174

Star N52 ..........................................................152

Škoda 8 Tr-Vetra/MZK ......................................172

Rumunsko

DAC-112 E (MAN-Romania 109b) .....................185

DAC-112 E; DAC-112 EM ...................................187

DAC-112 UDM; DAC-117 UD..............................183

DAC-117 E, DAC-217 E (DAC 317 E),

DAC-Čavdar 317 ETR; Rocar Tandem 318 ET ....186

Rocar 112 RDT-LD; Rocar 112 RDT-M;

Rocar-Delta 112 RDC .......................................182

Rocar-108 RD Satelit; Rocar-109 RDM

Montana ..........................................................180

Rocar-111 UDF; Rocar-109 UDFD .....................182

Roman 112 UD; Roman 111 RDT ......................179

TV 20-E .............................................................185

TV 2-E ...............................................................184

TV 41M .............................................................179

TV 71-R ............................................................179

Sovětský svaz

11-639 Mir (prototyp) ......................................223

ATUL L-1 ...........................................................191

ATUL L-2; ATUL L-3; L-3 M .................................191

ATUL L-4 ...........................................................192

GAZ-03-30 .......................................................192

GAZ-55 .............................................................193

GZA-651; GZA-652 ...........................................194

KAvZ-685; KAvZ-685 B .....................................194

Kiev-2T; Kiev-2Tu; Kiev-2Tm (KTB-1);

Kiev-2; Kiev-4 ..................................................210

Kiev-6; Kiev-6A ................................................211

LAZ-360E (prototyp) ........................................223

LAZ-4202 (LAZ-42021) .....................................199

LAZ-4207 .........................................................199

LAZ-695B; LAZ-695E; LAZ-695M;

LAZ-695N .........................................................195

LAZ-695E (Kiev-5LA) ........................................212

LAZ-696 (prototyp) ..........................................221

LAZ-697; LAZ-697E; LAZ-697M; LAZ-697N ........197

LAZ-699 Karpaty; LAZ-699A Karpaty-1;

LAZ-699N Turist-2; LAZ-699I a P;

LAZ-699R .........................................................198

LiAZ-5256 ........................................................201

LiAZ-5E-696 (prototyp) ...................................221

LiAZ-677A; LiAZ-677V; LiAZ-677E;

KaVZ-3100 .......................................................200

MTB-82M; MTB-82D; MTB-10 ...........................215

PAZ Turist-8,5 m (prototyp) ............................222

PAZ-3205; PAZ-32051 ......................................205

PAZ-651 G, A; KAvZ-651 A; KAvZ-651 B ............202

PAZ-652; PAZ-652B ..........................................202

PAZ-672; PAZ-3201 ..........................................204

RAF-251 ...........................................................206

SVARZ TBES; SVARZ TBU-1 (MTBES)..................212

SVARZ TS; SVARZ TS-2 ......................................214

Ukrajina – 69 Ljuks (prototyp) .......................221

ZIL-129 .............................................................209

ZIL-158 (LiAZ-158V) ..........................................208

ZIS-127 (ZIL-127)..............................................207

ZIS-154 .............................................................206

ZIS-155 (ZIL-155) .............................................207

ZIU-5 ................................................................216

ZIU-6M, ZIU-6-2M (prototyp) ...........................222

ZIU-9 (ZIU-682); ZIU-10 (ZIU-683B) .................217

8

Autobusy a trolejbusy ve východní Evropě. Téma, které

nebylo nikdy komplexně zpracováno, s výjimkou jednoho

pokusu, jímž byla německá publikace Michaela Dünne

biera „Lastwagen und Busse sozialististicher Länder“,

vydaná v Berlíně vydavatelstvím Transpress v roce 1988.

Tato kniha, ač do té doby jediná svého druhu, pojednávala

velmi úspornou metodou o nejdůležitějších výrobních

řadách nákladních automobilů a k tomu přináležejících

autobusů a trolejbusů. Publikace byla zaměřena spíše na

výrobky ze sedmdesátých až osmdesátých let 20. století,

s malým exkurzem do historie. Přiznávám ale, že tato

kniha byla mým vzorem a ostatně její autor, Dr. Michael

Dünnebier z Drážďan, mi velmi pomohl s dokončením

této publikace.

Pokusil jsem se na těchto stránkách s pomocí dalších

kolegů, jmenovitě s Ivanem Kolevem ze Sofie, Alexem

Zajcem z Bělehradu, Konstantinem Klimovem a Denisem

Dementějevem z Moskvy, ale také Robertem Kindlem,

Michalem Martinkem, Jaromírem Šátavou a Janem

Machačem z Česka, včetně Bohdana Turźańského z Lub

lina, nabídnout českým čtenářům (ale nejen jim) pohled na

rozmanitou tvář silničních vozidel, určených pro veřejnou

dopravu v zemích bývalého socialistického tábora. Kniha

je navíc jakýmsi volným pokračováním publikace Jana

Tučka „Auta východního bloku“, a proto je v ní popsáno

období let 1945 až 1990. Ostatně i Janu Tučkovi děkuji

za přátelské rady.

Po roce 1990 se „socialistický tábor“ dokonale rozpadl

a každá z jeho bývalých zemí se vydala vlastní cestou. Neji

nak tomu bylo i u výroby autobusové nebo trolejbusové

techniky. V knize jsou popsány všechny základní modely

(s výjimkou několika typů z balkánských zemí, jejichž

technické specifikace se nepodařilo dohledat ani tamním

odborníkům). Aby byla kniha pokud možná úplná, jsou

v některých kapitolách vzpomenuty neobvyklé či zajímavé

autobusové nebo trolejbusové prototypy, které byly zpra

vidla vyrobeny v jednom kuse a nedostaly se do sériové

výroby. Vyjmenovat všechny prototypy by přesahovalo

rámec této publikace, která má být spíše dílem encyklo

pedického charakteru s popisem toho nejdůležitějšího. Po

pečlivé rozvaze jsem do souhrnných technických tabulek

vůbec nezařadil prototypy (až na několik výrazných výji

mek), protože u leckterých z nich nejsou známé jejich tech

nické specifikace.

Problémem se v průběhu psaní knihy ukázalo zejména

uvádění celkových hmotností. Pro jejich určení se užívaly

dvě metody. V cizině a u nás u trolejbusů byla zpravidla

celková hmotnost určena podle únosnosti podvozku,

bez ohledu na obsaditelnost. U velkých autobusů to byl

zase zákonný limit, tedy u dvounápravových v minulosti

16 000 kg, později 17 000 kg a nyní 18 000 kg. České

firmy LIAZ a Karosa je například méně vhodně určovaly

jako součet pohotovostní hmotnosti a hmotnosti osob

včetně zavazadel, takže každá varianta měla celkovou

hmotnost odlišnou. Navíc příslušná pravidla – uvažovaná

hmotnost jedné osoby, započítávání zavazadel a kalku

lace počtu stojících cestujících podle volné podlahové

plochy – se v jednotlivých zemích různí i časově. Z tohoto

důvodu v pečlivěji provedené dokumentaci mnohdy

najdeme poznámku, že hodnoty platí jen podle místních

předpisů. V tomto systému by se měla každá změna poho

tovostní hmotnosti nebo obsaditelnosti projevit i změ

nou celkové hmotnosti. Ta se mnohdy neuváděla a její

zjištění je obtížné, proto někde chybí. Čtenář se v knize

setkává například se zdvihovými objemy a výkony. Ty jsou

často uváděny zkresleně a nepřesně, a to i v materiálech

výrobců nebo úředních míst. Zde jsem se snažil se svými

spolupracovníky tyto chyby odstranit a hodnoty uvádět

co nejpřesněji podle ověřených zdrojů.

Na závěr se dovoluji připomenout, zvláště mladším čtená

řům, že zkratka RVHP používaná na řadě míst knihy zna

menala Radu vzájemné hospodářské pomoci se sídlem

v Moskvě. Šlo o organizaci zastřešující všechny bývalé

země východního bloku, která měla poměrně velké pra

vomoci v rozhodování, jaké výrobky se budou za železnou

oponou produkovat a kde. Určitou zvláštní výjimku předsta

vovala bývalá Jugoslávie, která nikdy nebyla členem RVHP

a navíc udržovala určité kontakty se západní Evropou.

Martin Harák, Praha, září 2013

Autobusy a trolejbusy na východě Evropy Bulharsko

10

Bulharsko

Významným milníkem se v životě továrny stal v roce 1968

podpis licenční úmluvy s tehdejší západoněmeckou továr

nou na výrobu autobusů Kässbohrer z Ulmu. Prvními

dvěma typy autobusů, které byly vyrobeny s licenční karo

serií, se staly typy 11M3 a 11G5. V roce 1976 byl na trh

uveden první model se samonosnou karoserií 11M4. Dal

ším významným počinem se stalo v roce 1980 předvedení

prototypu městského a zároveň linkového autobusu nové

konstrukce, který dostal označení 11G6. Po zkouškách se

z tohoto vozidla vyvinul autobus typu B13-20, který byl

poprvé představen v roce 1982, a následně i trolejbusová

modifikace, jež spatřila světlo světa v jednom standardním

a třech článkových prototypech. Rok 1984 byl důležitý

hlavně kvůli spolupráci, která byla navázána s rakouskou

automobilkou Steyr. Nejdříve vznikl v roce 1988 jeden

článkový prototyp s označením Čavdar 141, sériová výroba

rodiny autobusů typu 120, 130, 141 a 330 se ale rozeběhla

až po roce 1993. Továrna Čavdar zanikla v roce 1999, kdy

na ni byla uvalena nucená správa.

Starší a střední ročníky si dozajista vzpomenou na dovo

lenou u moře v Bulharsku v dobách socialismu. Zvláště

pokud se tam jezdilo osobním automobilem. Po přejezdu

rumunsko-bulharské hranice se člověk ocitl, alespoň na

silnicích, tak trochu „doma“. Většina linkových autobusů,

které byly na přelomu šedesátých a sedmdesátých let

v provozu v Bulharské lidové republice v jednotném nátěru

(tmavá zeleň ve spodní části karoserie a krémová v horní,

naopak městské vozy měly červeno-krémové provedení

laku) byla stavěna na českých podvozcích Škoda 706

RTOch s nástavbou hodně připomínající autobusy Škoda

706 RO. Motory bulharských autobusů vydávaly i stejný

zvuk jako česká vozidla. Není divu – vždyť do těchto auto

busů byl osazen český motor Škoda 706 RT, který byl umís

těn v „eróčkách“ nebo „erťácích“, jak se lidově říkalo auto

V roce 1924 byla v bulharském městě Botevgradu zřízena malá dílna na výrobu dílů autobuso

vých karoserií. První vlastní karoserii zde vyrobili v roce 1935 na podvozku Mercedes-Benz a až

do druhé světové války se v malém závodě připravila pouze jedna karoserie měsíčně na pod

vozcích Ford, Daimler-Benz a Dodge. V roce 1947 byla továrnička zestátněna a navázala úzkou

spolupráci s českým výrobcem LIAZ, který do Bulharska ve velkém dodával podvozkové skupiny

Škoda 706 RO, od roku 1958 pak podvozky Škoda 706 RTOch. Později byly u některých vozidel

využity i podvozky od ruské firmy GAZ a maďarského Csepelu. V roce 1957 dostala továrna

název Čavdar – podle věhlasné bulharské brigády partyzánů z druhé světové války.

busům Škoda 706 RO a RTO české provenience. Takže

Bulharsko těch dob tak trochu evokovalo domovinu. Poz

ději se ale Bulhaři vydali jiným směrem a soustředili se na

licenční západoněmecké karoserie Kässbohrer.

V trolejbusové dopravě se v Bulharsku objevovala pře

devším dovážená vozidla – šlo takřka výhradně o české

trolejbusy Škoda s dvěma výjimkami. Tou první byly dva

německé trolejbusy MAN MPE-1, které byly do hlavního

města Sofie dodány v roce 1941 na první otevřenou linku

do Gorne Banje. Později, v padesátých letech, se v Bul

harsku pod označením TB 51 vyráběly licenčně sovětské

trolejbusy MTB-82D, jež byly dodány výhradně pro města

Sofija a Plovdiv, která jako jediná v té době provozovala

elektrickou trolejbusovou dopravu. Od šedesátých let se

do obou zmíněných měst (později ale i do dalších) začaly

postupně dodávat české škodovky typu 9 Tr, pak i 14 Tr.

Jistý pokus o výrobu vlastních trolejbusů představovaly

tři článkové prototypy Čavdar T14-30 a jeden standardní

Čavdar T13-30, které byly postaveny na autobusové bázi.

Posledním pokusem dosáhnout v oblasti produkce trolej

busové techniky soběstačnosti se v socialistickém Bul

harsku v druhé polovině osmdesátých let stala produkce

článkových vozidel s označením DAC-Čavdar 317 ETR.

Tyto trolejbusy se začaly vyrábět v kooperaci s rumun

ským výrobcem Autobuzul z Bukurešti. Více se o tomto

typu dozvíte v kapitole věnované rumunským trolejbusům. Bulharsko

11

Čavdar

Čavdar M6 (Čavdar M65; Čavdar M66, 1958–1967)

> T echnické údaje na straně 14

První linkový autobus vlastní produkce s označením Čavdar

M6, postavený na českém podvozku Škoda 706 RTOch

o délce 10 520 mm, rozvoru 5450 mm a šířce 2500 mm,

byl představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu

v Plovdivu v září 1958. Později byl tento jednodveřový

autobus označován jako typ M65, městská dvoudveřová

verze s pneumaticky ovládanými dveřmi zase dostala ozna

čení M66. Autobus byl vybaven českým vznětovým šesti

válcem typu Škoda 706 RT o objemu 11 781 cm

3

a maxi -

málním výkonu 106,6 kW při 1750 otáčkách za minutu.

Během výroby prošel autobus malými designérskými změ

nami, například v roce 1962 byla upravena přední maska.

K autobusům se vyráběly takřka identické vlečné vozy pro

městskou dopravu, které dodávala sofijská továrna „Zavod

No.12“.

Čavdar M80, Čavdar M81 (1968–1974)

> T echnické údaje na straně 14

Prototyp autobusu M80 na podvozku Škoda 706 RTOch,

u něhož byl autorem karoserie inženýr Boris Ačkov, byl

představen v roce 1967. Sériová výroba se rozeběhla v roce

1968 a trvala pouhých šest let, do roku 1974. Do autobusu

byl zabudován český vznětový šestiválec typu Škoda 706

RT o objemu 11 781 cm

3

a maximálním výkonu 117,8 kW

při 1900 otáčkách za minutu. Jedenáctimetrový autobus

dosahoval pohotovostní hmotnosti 8600 kg a celkové pak

14 200 kg.

Ve výrobě byly dvě verze – především to byl model M80,

který měl dvoje pneumaticky ovládané dveře. Druhou

verzí bylo linkové provedení, označené jako M81, s manu

álně ovládanými jedněmi dveřmi. Do vozidla, které mohlo

dosáhnout maximální rychlosti buď 65 km/h (model M80),

resp. 75 km/h (model M81), se vešlo 24 (resp. 37) sedících

a 55 stojících cestujících. Jeden z městských autobusů

typu M80 byl v bulharském Ruse svépomocí přestavěn na

článkový o délce takřka 18 000 mm, jeho další výroba se

však nerozšířila.

Čavdar 11M3; Čavdar 11G5 (1974–1990)

> T echnické údaje na straně 14

Bulharská firma Čavdar se začátkem sedmdesátých

let minulého století rozhodla vyrábět licenční karoserie.

Licenci zakoupila od tehdejší západoněmecké automobilky

Kässbohrer, která dodnes vyrábí autobusovou techniku

pod názvem Setra. Byla zvolena karoserie typu Setra S 150

z roku 1970, která šla navíc vhodně zastavět do české pod

vozkové skupiny Škoda RTOch. Prototypy linkového auto

busu Čavdar 11M3 a městského modelu, označeného jako

11G5, byly vyrobeny sice již v roce 1970, ale jejich sériová

výroba začala až v roce 1974. Během šestnácti let vyjelo

z továrny několik tisíc kusů. Oba typy autobusů byly v prin

cipu stejné a byly vybaveny shodnými agregáty a podvoz

kovou skupinou.

Deset a půl metru dlouhý autobus dosahoval výšky

3400 mm (u typu 11M3), resp. 3150 mm (u typu

11G5) a rozvoru 5450 mm. Vozidlo bylo poháněné čes

kým vznětovým šestiválcem Škoda 706 RT o objemu

11 781 cm

3

a maximálním výkonu 117,7 kW při 1900

otáčkách za minutu. Autobus byl vybaven pětistupňo

vou mechanickou převodovkou a mohl dosáhnout maxi

mální rychlosti 77 km/h. Pohotovostní hmotnost činila

9250 kg a celková pak následně 14 400 kg. Městská

dvoudveřová verze 11G5 byla určena pro 31 až 35 sedí

Autobusy

Autobus Čavdar M66, vzdáleně připomínající český model Škoda 706 RO,

dostal v některých případech v první polovině šedesátých let novou přední

masku. Autobus byl ostatně stavěný na českém povozku RTOch. Na snímku

Bohdana Turźanského ze srpna 1971 je jeden takový autobus městské

dopravy zachycen v přímořském městě Varna. Vlečný vůz, opět silně připo

mínající český výrobek Karosa B 40, je také domácí, tedy bulharské proveni

ence. Vleky byly vyráběny v sofijské továrně Zavod No.12

Autobusy

Bulharsko Autobusy

12

cích a 50 stojících, linková 11M3 pro 38 až 44 sedících

cestujících. Autobus mohl dosáhnout maximální rych

losti 80 km/h. Autobusy 11G5 se exportovaly například

i do Afghánistánu.

Čavdar 11M4; Čavdar 12M (1977–1995)

> T echnické údaje na straně 14

Linkový autobus se samonosnou licenční karoserií

Kässbohrer o délce 11 270 mm (model 11M4), resp.

12 000 mm (model 12 M) s rozvorem 5470 mm byl

variantou vozidel 11M3 a 11G5 stavěných na tradičních

rámových podvozcích. Do autobusu, jehož prototyp vznikl

již v roce 1972, byl použit vznětový, kapalinou chlazený

šestiválec Rába-MAN D2156 HM6 o výkonu 158 kW při

2200 otáčkách za minutu a objemu 10 349 cm

3

, spo

lečně se synchronizovanou pětistupňovou mechanickou

převodovkou ASH-75 A7. Alternativně byl do typu 11M4

zabudován i český vznětový šestiválec Škoda M 634

o objemu 11 946 cm

3

s výkonem 154,4 kW při 2000

otáčkách za minutu. Autobus poskytl místo pro 49 až 54

(typ 11M4), resp. 53 až 58 (typ 12M) sedících cestujících

a mohl dosáhnout maximální rychlosti 105 km/h (typ

11M4), resp. 115 km/h (typ 12M). V roce 1979 se auto

bus 11M4 vyráběl v malém množství i v polské továrně

Autosan v Sanoku pod názvem „Čavdar-Autosan“.

Velmi kuriózní záběr vznikl díky Michalovi Martinkovi v roce 1982, kdy se

mu podařilo zachytit v městě Ruse ojedinělou přestavbu autobusu Čavdar

M80 na článkovou verzi. Článkový prototyp vznikl v roce 1969 a jeho další

výroba se již neuskutečnila

Na archívním záběru je zobrazen prototyp autobusu Čavdar M80 z roku

1968 v městském provedení

Ukázka linkového provedení Čavdar 11M3, jehož sériová výroba začala

v roce 1974. Během šestnácti let bylo vyrobeno několik tisíc kusů především

pro tuzemský, tedy bulharský trh. Typické provedení z běžného provozu

Sériové městské provedení dvoudveřového standardního autobusu Čavdar

M80, stavěné na českém podvozku Škoda RTOch, detailně ukazuje záběr

ze srpna 1971

Bulharsko

13

Autobusy

Čavdar 5 S 4×4, Čavdar 5 S (1980–1994)

> T echnické údaje na straně 14

Prototyp malého autobusu Čavdar 5 S 4×4 o délce pět

a půl metru pro 16 sedících cestujících s pohonem na

všechna kola byl představen odborné veřejnosti v roce

1977. O tři roky později, v roce 1980, navrhl inženýr Petko

Mišev navíc design vozidla Čavdar 5 S, které bylo určeno

pro standardní použití, tedy s náhonem pouze na zadní

nápravu. Autobus s jedněmi mechanickými dveřmi, umís

těnými poněkud atypicky uprostřed pravého boku, byl

vybaven licenčním vznětovým čtyřválcem Perkins-Diesel

D3900 o objemu 3865 cm

3

a výkonu 58,8 kW při 2800

otáčkách za minutu a mohl dosáhnout maximální rychlosti

80 km/h.

Čavdar B 13-20; Čavdar B 14-20 (1982–1991)

> T echnické údaje na straně 17

Nová skupina vozidel standardního provedení typu B 13-20

vznikla z funkčního vzorku s označením Čavdar 11G6, vyro

beného v roce 1980. Design karoserie navrhl opět Petko

Mišev. První prototyp, již označený jako Čavdar B 13-20,

vznikl o dva roky později. Vozidlo bylo osazeno kompo

nenty pocházejícími ze zemí bývalé RVHP, a tak například

automatickou převodovku dodávala česká firma Praga

a podlahu samonosné části karoserie rumunský výrobce

Autobuzul Bucureşti. Jedenáctimetrové vozidlo s poho

tovostní hmotností 9850 kg bylo určeno pro 23 sedících

a 73 stojících cestujících. Autobus byl osazen vznětovým

šestiválcem Rába-MAN D 2156 U o objemu 10 349 cm

3

V r oce 1972 vznikl první prototyp autobusu Čavdar 11M4 se samonosnou

licenční západoněmeckou karoserií Kässbohrer Setra. Sériová výroba

začala až o pět let později a určitě je dobré připomenout, že například v roce

1979 se autobus vyráběl kooperačně také v polské továrně Autosan pod

názvem Čavdar-Autosan

Stylový prospekt pro autobus Čavdar 11M4, jehož prodej a export zajišťo

vala státní společnost Balkancar, obdoba československého Motokovu

Prototyp linkového provedení autobusu Čavdar 11M3 z roku 1970 na

archívním snímku Ivana Koleva. Autobus 11M3 se v Bulharsku velmi roz

šířil a řada těchto strojů je v provozu dodnes. Vozidlo bylo vybaveno motory

Škoda 706 RT o objemu 11 781 cm

3

a výkonu 117,8 kW při 1900 otáčkách

za minutu a pětistupňovou mechanickou převodovkou. Podle technického

pasportu mohl dosáhnout maximální rychlosti 77 km/h

Bulharsko Autobusy

14

mechanická převodovka 5P20. Vozidlo mohlo dosáhnout

maximální rychlosti 80 km/h a používalo se jako zájezdový

autobus, občas i na méně frekventované meziměstské linky.

Autobus byl v menším množství exportován například i do

bývalého Československa, kde sloužil pouze v nepravidelné

dopravě. Jednou výjimkou byl autobus společnosti Martin,

který zajišťoval pravidelnou autobusovou dopravu ve východ

ních Čechách zhruba až do roku 2005.

Čavdar 430 (1987–1998); Čavdar 530 (1988–1995)

> T echnické údaje na straně 17

Licenční zájezdové dvanáctimetrové autobusy Käss bohrer

Setra S 215H, resp. HD byly pod označením Čavdar 430,

resp. Čavdar 530 vyráběny v letech 1987 až 1995. Šlo

o luxusní třídu, která se používala spíše pro zájezdy a dál

kové linky. Výška činila u modelu 430 buď 3110 mm nebo

3250 mm, u provedení 530 pak 3500 mm. „Čtyřstovkový“

model nabízel 53 míst k sezení, „pětistovkový“ naopak

o čtyři místa méně. Oba autobusy byly konstruovány na

maximální rychlost 125 km/h. Čavdar 430 byl pohá

něn vznětovým pětiválcem MAN D 2865 LOH-EURO 1

o výkonu 198 kW při 2000 otáčkách za minutu s obje

mem 9973 cm

3

, typ 530 pak silnějším šestiválcem MAN

D 2866 LOH-EURO 1 o výkonu 271 kW při 2000 otáčkách

za minutu s objemem 11 967 cm

3

.

s maximálním výkonem 141,2 kW při 2100 otáčkách za

minutu a synchronizovanou čtyřstupňovou mechanickou

převodovkou S4-80, resp. českou převodovkou Praga

2M70. Autobus mohl dosáhnout maximální rychlosti

65 km/h. Čtyři sta autobusů typu B13-20 bylo vyvezeno

do Řecka, některé autobusy směřovaly i do KLDR, na Kubu

či do Nikaragui. Článkovou variantou této řady se stal typ

Čavdar B 14-20 o délce šestnáct a půl metru, jehož proto

typ vznikl v roce 1982. Byl osazen stejnou motorovou sku

pinou jako typ B 13-20, lišil se tedy jen hmotností a délkou.

Článkový autobus nabízel 38 míst k sezení a 109 na stání

a mohl jet maximální rychlostí 65 km/h.

Čavdar LC51 (1983–1994)

> T echnické údaje na straně 17

Prototyp malého sedmimetrového autobusu s rozvorem

3640 mm byl vyroben v roce 1980, sériová výroba začala

o tři roky později. Autobus pro 21 sedících byl stavěn na čes

kém standardním podvozku Avia A 31N. Do vozidla byly zabu

dovány dva typy motorů – pro bulharské uživatele šlo o čtyř

válcový vznětový motor Perkins-Diesel D3900 A, pro české

a slovenské odběratele pak byl osazen kapalinou chlazený

čtyřválec Avia 712-18.0. Tento motor o objemu 3600 cm

3

dosahoval maximálního výkonu 58,8 kW při 3000 otáčkách

za minutu. Motoru pomáhala pětistupňová synchronizovaná

Bulharsko – přehled typů autobusů a jejich technických parametrů (část 1)

Typ (řada)

Čavdar M6;

(Čavdar M65;

Čavdar M66)

Čavdar M80

(Čavdar M81)

Čavdar 11M3;

Čavdar 11G5

Čavdar 11M4;

Čavdar 12M

Čavdar 5 S;

Čavdar 5 S 4×4

Rok výroby 1958–1967 1968–1974 1974–1990 1977–1995 1980–1994

Maximální výkon (kW) 106,6 117,7 117,7 158; 154,4 58,8

Typ motoru Škoda Škoda Škoda

Rába-MAN;

Škoda

Perkins

Druh motoru vznětový vznětový vznětový vznětový vznětový

Otáčky (min

-1

) 1750 1900 1900 2200; 2000 2800

Válce (počet) 6 6 6 6 6

Objem válců (cm

3

) 11 781 11 781 11 781 10 349; 11 781 3865

Pohotovostní hmotnost (kg)

*

8600 9250 10 200 3550

Celková hmotnost (kg)

*

14 200 14 400 16 000 4900

Nápravy 2 2 2 2 2

Délka (mm) 10 520 11 000 10 600 11 270; 12 000 5500

Šířka (mm 2500 2500 2500 2500 217 0

Výška (mm)

*

2 910 3150; 3400 314 0 2450

Rozvor (mm) 5450 5450 5450 5470 3050

Maximální rychlost (km/h) cca 60 65; 75 77 105; 115 80

Počet míst k sezení

*

24; 37 31–35; 38–44 49–58 17; 21

*

Údaje nejsou k dispozici

BulharskoAutobusy

15

Na archívním záběru z roku 1977 je prototyp autobusu Čavdar 5S 4×4

s pohonem na všechna kola. Výroba tohoto autobusu s licenčním vznětovým

čtyřválcem Perkins-Diesel začala až v roce 1980

V roce 1980 byl inženýrem Petko Miševem navržen design malého autobusu

Čavdar 5 S s náhonem pouze na zadní nápravu, který byl určen pro 16 ces

tujících. Tento typ autobusu se nedočkal většího rozšíření

Městský autobus Čavdar B 13-20 na snímku Michaela Dünnebiera z roku

1984, kdy byl – společně s dalšími bulharskými výrobky – vystaven na mezi

národním veletrhu v saské metropoli Lipsku

Článkový Čavdar B 14-20 z roku 1982 měl stejnou motorovou skupinou

jako standardní typ B 13-20. Autobus o délce 16 780 mm nabízel 38 míst

k sezení a 109 k stání, byl v provozu ve všech větších bulharských městech

Prospekt pro autobus Čavdar B 13-20 z roku 1980, kdy byl vyroben první

funkční vzorek pod názvem Čavdar 11G6. První prototyp, označený již jako

B 13-20, byl vyroben až v roce 1982. Autobus byl složen z řady komponentů,

pocházejících ze socialistických zemí bývalé RVHP. Automatickou převo

dovku dodávala česká firma Praga a například podlahu samonosné části

karoserie pak rumunský výrobce Autobuzul Bucureşti

+

Bulharsko Autobusy

16

Čavdar 141 (1988–1998)

> T echnické údaje na straně 17

Na základě rakouské licenční dohody byl v roce 1988 vyro

ben první prototyp článkového autobusu Čavdar 141, který

byl obdobou rakouského vozidla Steyr SG18 HUA 280. Sou

časně byl na podzim 1988 prezentován firmou Steyr první

prototyp této typové řady, která se začala dodávat od roku

1990. Vzhledem k politickým změnám v Bulharsku v roce

1989 se sériová výroba naplno rozeběhla až v roce 1993.

Tehdy se začaly společně s tímto článkovým vozidlem vyrá

bět i dvě licenční standardní verze, označené jako Čavdar

Čavdar 410 (1987–1990)

> T echnické údaje na straně 17

Sedmimetrový midibus typu 410, který byl typově podobný

modelové řadě 430 a 530, nabízela firma Čavdar pro

potřeby linkové, případně dálkové meziměstské dopravy.

Autobus pro 30 sedících cestujících byl vybaven vznětovým

přeplňovaným šestiválcem DP5800A o výkonu 105,6 kW

při 2800 otáčkách za minutu s objemem 5798 cm

3

. Vozi

dlo o délce 7000 mm, šířce 2500 mm a výšce 3100 mm

s nezjištěným rozvorem a hmotnostmi mohlo dosáhnout

maximální rychlosti 100 km/h.

Malý autobus Čavdar LC 51 byl v malém množství exportován i na území

bývalého Československa. Prototyp byl vyroben v roce 1980 a sériová výroba

se rozeběhla až v roce 1983. Autobus byl stavěn na českém standardním

podvozku Avia A 31N a byl vybaven dvěma typy motorů – buď licenčním

Perkins-Diesel DP 5800 A nebo českým čtyřválcem Avia 712-18.0

Čavdar 430 byl v licenci vyráběný západoněmecký autobus Kässbohrer

Setra S 215H. Tento model nabízel 53 míst k sezení a mohl jet maximální

rychlostí 125 km/h, k čemuž pomáhal vznětový pětiválec MAN D 2865

LOH-EURO 1 o výkonu 198 kW při 2000 otáčkách za minutu

Čavdar 530 byl opět licenční zájezdový autobus Kässbohrer Setra S 215HD,

který byl vybaven šestiválcem MAN D 2866 LOH-EURO 1 o výkonu 271 kW

při 2000 otáčkách

Bulharské autobusy Čavdar LC 51 vydržely v provozu (například v Česku) až

do 21. století. Na snímku z roku 2004 projíždí linkový autobus z Chocně do

Sloupnice obcí Svatý Jiří

BulharskoAutobusy

17

verzi osazen německý šestiválcový vznětový motor MAN D

2865 LUH o výkonu 198 kW při 2000 otáčkách za minutu

a automatickou nebo mechanickou převodovku Voith nebo

ZF. Autobus byl určen celkem pro 180 cestujících a mohl

jet maximální rychlostí 68 km/h.

120 a 130. Do roku 1993 bylo vyrobeno pouhých 15 auto

busů typu Čavdar 141 s různými druhy motorů, od němec

kého MANu a Mercedesu přes ruský KaMAZ až po český

LIAZ. Článkový čtyřdveřový prototypový model o délce

17 700 mm s rozvorem 5550 + 6215 mm měl v základní

Čavdar 410 byl sedmimetrový midibus, typově podobný licenční modelové

řadě 430 a 530. Tento autobus pro 30 sedících cestujících byl určen pro

potřeby linkové, případně dálkové meziměstské dopravy

Článkový autobus Čavdar 141 o délce 17 700 mm se v Bulharsku vyráběl na

základě rakouské licenční dohody. První prototyp, který vznikl podle rakous

kého autobusu Steyr SG18 HUA 280, se objevil v roce 1988. Stejný rok byl

firmou Steyr představen i první prototyp této typové řady v Rakousku, kde

začal být vyráběn od roku 1990. Vzhledem k politickým změnám v Bulhar

sku, ale i v celém východním bloku, se sériová výroba autobusů Čavdar 141

naplno rozeběhla až v roce 1993

Bulharsko – přehled typů autobusů a jejich technických parametrů (část 2)

Typ (řada) Čavdar B 13-20 Čavdar B 14-20 Čavdar LC51

Čavdar 430;

Čavdar 530

Čavdar 410 Čavdar 141

Rok výroby 1982–1991 1982–1991 1983–1994 1987–1995 1987–1990 1988–1998

Maximální výkon (kW) 141, 2 141, 2 58,8 198; 271 105,6 198

Typ motoru Rába-MAN Rába-MAN Avia MAN DP MAN

Druh motoru vznětový vznětový vznětový vznětový vznětový vznětový

Otáčky (min

-1

) 210 0 210 0 3000 2000 2800 2000

Válce (počet) 6 6 4 5; 6 6 6

Objem válců (cm

3

) 10 349 10 349 3600 9973; 11 967 5798 11 967

Pohotovostní hmotnost (kg) 9850 13 750 4737

* *

12 240

Celková hmotnost (kg) 16 000 23 000 6362 16 500; 17 000

*

26 500

Nápravy 2 3 2 2 2 3

Délka (mm) 11 100 16 780 6600 12 000 7000 17 770

Šířka (mm 2500 2500 210 0 2500 2500 2500

Výška (mm) 3237 3237 2680

3110 (3250,

3500)

310 0 3300

Rozvor (mm) 5450 5650 + 5870 3640 6080

*

5500 + 6215

Maximální rychlost (km/h) 70 65 80 12 5 100 68

Počet míst k sezení 23 38 20 49; 53 30

*

Poznámka

Používal se

i motor Perkins

Diesel D3900 A

*

Údaje nejsou k dispozici

Bulharsko

18

Trolejbusy

Tabulka 3: Bulharsko – přehled typů trolejbusů a jejich technických

parametrů

Typ (řada) Čavdar T 13-30 Čavdar T 14-30

Rok výroby 1982 1982

Maximální výkon (kW) 12 5 12 5

Typ motoru TN TN

Druh motoru elektro elektro

Pohotovostní hmotnost (kg) 10 600 15 100

Celková hmotnost (kg) 17 130 25 200

Nápravy 2 3

Délka (mm) 11 100 17 000

Šířka (mm 2500 2500

Výška (mm) 3690 3690

Rozvor (mm) 5650 5650 + 5870

Maximální rychlost (km/h) 65 65

Počet míst k sezení 22 38

Čavdar

Čavdar T 13-30 (1982); Čavdar T 14-30 (1982)

> T echnické údaje na straně 18

V Bulharsku se pokusili začátkem osmdesátých let 20. sto

letí o vlastní výrobu trolejbusů, které se do té doby dovážely

výhradně z Československa. Výjimkou byla krátká epizoda,

kdy se v padesátých letech vyráběly v Bulharsku licenčně

ruské trolejbusy MTB 82.

Standardní trolejbus Čavdar T13-30 o délce deset a půl metru,

postavený na bázi autobusu B13-20, byl vyroben v roce 1982.

Ve stejné době vznikly tři prototypy článkového patnáctimetro

vého provedení s označením T 14-30. Všechny čtyři trolejbusy,

zkušebně provozované v Plovdivu, byly vyřazeny z provozu

v letech 1987 až 1989. Výška trolejbusu (včetně elektrických

komponentů) činila 3690 mm a byla u obou modelů stejná.

Rozvor byl u standardní verze 5650 mm, u článkového pro

vedení T 14-30 pak 5650 + 5870 mm. Do standardního tro

lejbusu se vešlo celkem 100 cestujících, z čehož pro 22 byla

místa k sezení, článková verze nabídla 38 sedaček a 98 míst

k stání. Trolejbusy byly vybaveny elektromotory typu TN76

o výkonu 125 kW a mohly dosáhnout maximální rychlosti

65 km/h. Bulhaři po této neúspěšné anabázi začali vyrábět

trolejbusy až v druhé polovině osmdesátých let pod názvem

DAC-Čavdar 317 ETR v kooperaci s rumunským výrobcem

Autobuzul z Bukurešti (viz kapitola Rumunsko).

Trolejbusy

Začátkem osmdesátých let se i Bulha



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist