načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Auta první republiky -- 1918-1938 – Jan Tuček

Auta první republiky -- 1918-1938

Elektronická kniha: Auta první republiky
Autor: Jan Tuček
Podnázev: 1918-1938

Bohatá produkce automobilového průmyslu první republiky je v knize uspořádaná chronologicky a podle jednotlivých značek. Obsahuje statistiky, technické údaje, historické zajímavosti a především velké množství dobového obrazového materiálu. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  509
+
-
17
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 86.6%hodnoceni - 86.6%hodnoceni - 86.6%hodnoceni - 86.6%hodnoceni - 86.6% 100%   celkové hodnocení
6 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2017
Počet stran: 352
Rozměr: 26 cm
Úprava: ilustrace (některé barevné), portréty, faksimile
Vydání: První vydání
Skupina třídění: Dopravní prostředky
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0466-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Bohatá produkce automobilového průmyslu první republiky je v knize uspořádaná chronologicky a podle jednotlivých značek. Obsahuje statistiky, technické údaje, historické zajímavosti a především velké množství dobového obrazového materiálu. Publikace podává ucelený přehled automobilů vyráběných ve 20. a 30. letech 20. století v Československu. Fotografické publikace.

Popis nakladatele

Patříte mezi obdivovatele techniky a fanoušky první republiky?.

Pak nepřehlédněte tuto unikátní publikaci s těmi nejzajímavějšími vozy, které na tehdejších silnicích jezdily. 

Kniha podrobně popisuje osobní automobily vyráběné na území Československa v letech 1918 až 1938, včetně jejich základních technických údajů. Vedle automobilů velkých továren (Praga, Škoda, Tatra) jsou prezentovány i vozy menších výrobců (Aero, Jawa, Walter, Wikov, Z), a také vozy malých značek (Disk, Enka, Gatter, Isis, Stelka, Trimobil …) – celkem 33 nejdůležitějších značek.

V každé kapitole čtenář najde statistiky prodejů v jednotlivých letech, dobové ceny a další technické informace.

Kniha je ilustrována výhradně dobovými fotografiemi a prospekty, často dosud nepublikovanými. (1918-1938)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Jan Tuček - další tituly autora:
F. A. Elstner: Muž činu -- Aerovkou do Afriky, Popularem do Ameriky, Minorem k rovníku... F. A. Elstner: Muž činu
Superb -- chlouba značky Škoda Superb
 (e-book)
Spartak, Octavia, Felicia (německé vydání) -- Geschichte, Entwicklung, Technik, Sport Spartak, Octavia, Felicia (německé vydání)
 (e-book)
Škoda Popular a Rapid -- historie, vývoj, technika, sport Škoda Popular a Rapid
 (e-book)
Superb -- chlouba značky Škoda Superb
Auta první republiky -- 1918-1938 Auta první republiky
 
K elektronické knize "Auta první republiky -- 1918-1938" doporučujeme také:
 (e-book)
Hadrový panák Hadrový panák
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Grada Publishing, a. s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 234 364 401, fax: +420 234 364 400

e-mail: obchod@grada.cz, www.grada.cz

AUTA PRVNÍ REPUBLIKY

Tato kniha přináší první ucelený přehled osobních automobilů vyráběných

v Československu ve dvacátých a třicátých letech minulého století. Vedle dobových

statistik, technických údajů jednotlivých typů vozů a dalších zajímavých informací nabízí

více než 600 výhradně dobových fotografií, z nichž mnohé nebyly dosud publikovány.

Barevná příloha knihy obsahuje faksimile 52 prospektů a katalogů.

V knize najdete vozidla následujících 33 značek:

AERO, ASPA, ATLANTA, CENTAUR, DISK, ENKA, FERRA, FRM, GATTER, HARA, ISIS, JAWA, JOSEF WALTER,

JUJA, KROBOTH, LAURIN A KLEMENT, MYRON, NOVO, OMEGA, PÁNEK, PRAGA, REX, START, STELKA,

ŠIBRAVA, ŠKODA, ŠKODA HISPANO-SUIZA, TATRA, TRIMOBIL, VAJA, WALTER, WIKOV, Z

Jan Tucˇek

Jan Tucˇek

1918–1938

AU TA

PRVNÍ REPUBLIKY

AUTA PRVNÍ REPUBLIKY

1918–1938


Grada Publishing


AUTA PRVNÍ REPUBLIKY

1918–1938

Jan Tucˇek

Grada Publishing


AUTA PRVNÍ REPUBLIKY

1918–1938

Jan Tucˇek

Vydala Grada Publishing, a. s.

U Pr ůhonu 22, Praha 7

ob cho d@grada.cz, w w w.grada.cz

tel.: +420 234 264 401, fax: +420 234 264 400

jako svou 6635. publikaci

Odp ovědná redaktorka Věra Slavíková

Graf ická úprava a sazba Jakub Náprstek

Fotograf ie označené © NTM p oskytl archiv Náro dního technického muzea

Počet stran 352

Pr vní v ydání, Praha 2017

Vytisk ly Tiskárny Havlíčkův Bro d, a. s.

© Grada Publishing, a. s., 2017

C over & L ayout Design © Jakub Náprstek, 2017

Názv y produktů, firem apod. použité v knize mohou bý t ochranný mi známkami

nebo registrovaný mi ochranný mi známkami př íslušných vlastníků.

ISBN 978-80-271-9850-4 (pdf)

ISBN 978-80-271-0466-6 (print)

Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být reprodukována

a šířena v papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího písemného souhlasu

nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno.


OBSAH

PÁR VĚT NA ÚVOD 7

V MLADÉ REPUBLICE 1918–1923 11

LAURIN A KLEMENT 13 PRAGA 18 TATR A 25 WALTER 29 NOVO 32

OMEGA 33 PÁNEK 34 START 36 STELKA 38 ŠIBR AVA 40

NA VZESTUPU 1924–1929 43

LAURIN A KLEMENT 45 ŠKODA 49 PRAGA 60 TATR A 71 WALTER 81 WIKOV 87

ZBROJOVKA 89 HLEDÁ SE LIDOVÝ VŮZ 94 AERO 97 ŠIBR AVA 100

ISIS 102 ASPA 104 START 106 VAJA 108

KRIZI NAVZDORY 1930–1934 111

AERO 1 14 PRAGA 118 ŠKODA 128 TATR A 150 WALTER 166 JOSEF WALTER 177

WIKOV 179 Z 187 JAWA 191 KROBOTH 194 GAT TE R 196 ATLANTA 198 C E NTAU R 200

FERRA 202 HARA 204 MYRON 206 REX 208 JUJA 210

ČAS NADĚJÍ A ZKLAMÁNÍ 1935–1938 213

AERO 21 6 JAWA 223 PRAGA 227 ŠKODA 247 TATR A 275 WALTER 296

WIKOV 301 Z 303 MYRON 308 JAPAN CAR 310 FRM 312

A CO BYLO DÁL? 317

BAREVNÉ VZPOMÍNKY 329

PÁR SLOV NA ZÁVĚR 349


Otevřený vůz Škoda Laurin a Klement 110

před Pražským hradem (1927)


7 rePubLiKyauta PrvnÍ

postupně vyrostl k litrové hranici. Fiaskem skončil v téže

době pokus brněnské Zbrojovky o  výrobu lidového vozu

jménem Disk s vodou chlazeným dvoudobým čtyřválcem

a třecím převodem.

V  roce 1925 skončila samostatná existence automo

bilky Laurin a Klement, převzal ji plzeňský koncern Škoda.

Během následujících tří let pak nesly mladoboleslavské

automobily obě značky. Současně probíhala v Plzni výroba

luxusních vozů Škoda Hispano-Suiza, velkých šestiválců

podle francouzské licence. Během pěti let jich vznikla jen

stovka, v limuzíně tohoto typu se od jara 1926 dával vozit

i prezident Tomáš Garrigue Masaryk (1850–1937).

Brněnská Zbrojovka uvedla v  sezóně 1926 na trh

vůz Z 18 s litrovým dvouválcem vpředu a pohonem zadní

nápravy, první sériově vyráběný československý automo

bil s dvoudobým motorem. Mezi automobilky se zařadila

i  prostějovská továrna na zemědělské stroje Wichterle

a  Kovářík, jejíž klasicky stavěné vozy měly pod kapotou

čtyřválec OHC.

Koncem dvacátých let nabízely tuzemské auto

mobilky širokou škálu modelů. V  Mladé Boleslavi byla

dokončena výstavba nových provozů na výrobu unifi

kované řady vozů, zejména čtyřválců Škoda 422 a  430

a  šestiválců Škoda 645. Praga úspěšně prodávala litrový Základy tuzemského automobilového průmyslu byly položeny už za dob rakousko-uherského mocnářství. První kopřivnický „kočár bez koní“ jménem Präsident vyjel na silnice na jaře 1898, první voituretta Laurin a  Klement se zrodila v  Mladé Boleslavi roce 1905 a  jen o  dva roky později vznikla v  Praze společnost PAT-PAF, budoucí automobilka Praga. Těsně před první světovou válkou debutovaly i  první automobily pražské značky Walter, kterou předtím proslavily motocykly a tříkolky.

Počátkem dvacátých let tvořily páteř nového prů

myslového odvětví automobilky Laurin a Klement, Praga a  Tatra (dříve NW), svoji pozici postupně posilovala i firma Walter. Produkci modernizovaných tříkolek Walter nakrátko obnovil pražský podnikatel Jaroslav Šibrava pod značkou Trimobil.

Novinkou desetiletí se stala na jaře 1923 představená

Tatra 11, kompaktní vůz, jemuž dal konstruktér Hans Ledwinka (1878–1967) do vínku páteřový rám s  centrální nosnou rourou, vpředu uložený vzduchem chlazený plochý dvouválec litrového objemu a  výkyvné polonápravy nesoucí zadní poháněná kola.

Na kopřivnickou výzvu odpověděla na jaře 1924 auto

mobilka Praga vozem klasické koncepce Piccolo s malým vodou chlazeným čtyřválcem, jehož objem během pár let

PÁR VĚT NA ÚVOD

Československo dvacátých a třicátých let minulého století bylo svého druhu

automobilovou velmocí. Nikoliv množstvím vyráběných a provozovaných

vozů, ale počtem výrobců automobilů, pestrostí jejich produkce a rozmanitostí

konstrukčních řešení. A to vše za podmínek, kdy žádná z postupně se střídajících

vládních garnitur automobilismus fakticky nepodpořila, spíše naopak.

Auta se navzdory tomu za první republiky vyráběla a prodávala.


8 rePubLiKyauta PrvnÍ

V  letech 1933 a  1934 se i  v  Československu začal

prosazovat přední pohon. První s ním přišla na jaře 1933

brněnská Zbrojovka, která nabízela kompaktní typ Z  4,

jehož přední kola poháněl dvoudobý dvouválec bezmála

litrového objemu.

Na jaře 1934 následovala Jawa 700 s předním poho

nem a napříč uloženým dvoudobým dvouválcem, stavěná

podle německého vzoru DKW Meisterklasse. Janečkova

zbrojovka se tak po motocyklech pustila i do automobilů.

Ve stejné době debutoval i  vůz Aero 30 s  dvoudo

bým litrovým dvouválcem uloženým podélně za přední

nápravou a  pohonem předních kol. Odstartoval novou

éru, v níž se značka Aero ucházela o přízeň majetnější kli

entely. Potvrdila to o  dva roky později, kdy ke „třicítce“

přibyl typ Aero 50, jehož přední kola poháněl dvoudobý

dvoulitrový čtyřválec.

První československý dvoudobý čtyřválec však už od

podzimu 1935 nabízela brněnská Zbrojovka, opět s před

ním pohonem. Čtyřválec měl jedenapůllitrový objem

a  vůz označení Z  5 Express. Jen se dvěma válci a  sotva

polovičním objemem se musel spokojit od jara 1935

vyráběný lidový vůz Z 6 zvaný „Hurvínek“, samozřejmě

také s předními poháněnými koly. Stále akutnější hrozba

válečného konfliktu však Zbrojovku donutila věnovat se

svému hlavnímu výrobnímu programu a  slibně rozjetou

produkci automobilů musela v letech 1936–37 ukončit.

Výraznou změnou prošel v  polovině třicátých let

výrobní program značky Škoda. Novinkou sezóny 1934 byl

kompaktní Popular s páteřovým rámem s centrální nosnou

rourou kruhového průřezu, nezávislým zavěšením všech

čtyř kol, vodou chlazeným litrovým čtyřválcem vpředu

a třístupňovou převodovkou vzadu, v bloku s rozvodovkou.

Stejnou koncepci převzal i  větší čtyřválec Rapid

a také dvaapůllitrový šestiválec Superb uvedený na trh na

jaře 1935. Ucelenou modelovou řadu doplnil na podzim

1936 největší čtyřválec jménem Favorit, zatímco objem

šestiválcového motoru typu Superb postupně narostl až

ke třem litrům.

Páteřový rám a  nezávisle zavěšená kola dostala

i  kompaktní Praga Baby poháněná litrovým čtyřválcem,

novinka jara 1934. V  sezóně 1935 Praga nejprve předsta

vila nový typ střední třídy pojmenovaný Lady a vybavený čtyřválec Piccolo, majetnější klientele i  šestiválce Alfa a Mignon. Vlajkovou lodí libeňské značky se stal luxusní Grand poháněný řadovým osmiválcem.

Více než polovinu kopřivnické produkce nadále tvo

řily dvouválce lehce modernizovaného typu T 12, úspěch měly i větší vzduchem chlazené ploché čtyřválce T 30, jen ve velmi omezených počtech se vyráběly vozy Tatra 17/31 poháněné vodou chlazeným šestiválcem OHC.

Novinkou podzimu 1929 byl lidový vůz Aero 10 HP

s vpředu uloženým vodou chlazeným dvoudobým jednoválcem půllitrového objemu a  pohonem zadní nápravy, u níž byla umístěna třístupňová převodovka. Vozíky třímetrové délky, nejlevnější tuzemské automobily té doby, začala letecká továrna Aero sériově vyrábět na jaře 1930, o rok později přidala i výkonnější dvouválec.

Vrcholem kopřivnické koncepce s páteřovým rámem

byla v  říjnu 1930 představená Tatra 80 poháněná vpředu uloženým vodou chlazeným šestilitrovým motorem V 12. Prodaly se jich necelé tři desítky, zatímco šestiválců Tatra 70 stavěných na témže podvozku vzniklo čtyřikrát víc.

Dvanáctiválec postavila i firma Walter, dostal jméno

Royal a  šestilitrový motor V  12. V  podobě kabrioletu a limuzíny byl představen v říjnu 1931 na pražském autosalonu, ale do výroby se nedostal. Zato třílitrové šestiválce značky Walter patřily k  oblíbeným vozům majetných motoristů.

Senzací pražského autosalonu 1931 se stal proudni

cový vůz Wikov s  přezdívkou „Kapka“, první československý automobil s aerodynamickou karoserií. Vznikl jen v  pěti exemplářích, prostějovskou značku však proslavil doma i za hranicemi.

Štafetu lidových dvouválců převzala v  roce 1931

Tatra 57 s  tradičním páteřovým rámem a  vpředu uloženým vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem 1,1 l. Vůz s  přezdívkou „Hadimrška“ pomohl kopřivnické továrně přečkat hospodářskou krizi a  stal se jednou z  automobilových ikon první republiky. Ať už v  původní podobě s  kapotou ve tvaru žehličky, nebo v  modernizovaném provedení T 57 A  z  roku 1935 s  novou přídí opatřenou maskou se dvěma sloupci štěrbin. Prvním vozem s novou kopřivnickou „tváří“ byla ovšem už na jaře 1934 větší čtyřválcová Tatra 75. rePubLiKyauta PrvnÍ

Poslední předválečný autosalon se v Praze uskuteč

nil v říjnu 1937, jeho hvězdou se stal malý vůz Jawa Minor,

jehož přední kola poháněl dvoudobý dvouválec 615  cm

3

.

Velmi pohledný Minor byl v  té době nejlevnějším auto

mobilem na tuzemském trhu.

Koncem září 1938 ukončila existenci první Čes

koslovenské republiky Hitlerem vynucená Mnichovská

dohoda. O  třetinu území okleštěné Česko-Slovensko

mělo před sebou jen pět měsíců nejisté existence ukon

čené nacistickou okupací a  nastolením Protektorátu

Čechy a Morava.

Temnou historii pro tentokrát ponechme stranou,

zato s příběhy a technickými údaji automobilů citovaných

v  předchozích řádcích, ale i  desítek jiných vozů velkých

i malých značek, se můžete podrobněji seznámit na násle

dujících stránkách této knihy.

Příjemnou četbu vám přeje Jan Tuček

nezávislým zavěšením předních kol, na podzim 1935 pak slavila premiéru nová vlajková loď libeňské značky, luxusní šestiválcová Praga Golden, také s dělenou přední nápravou.

Senzací bez přehánění světového formátu se stala

aerodynamická Tatra 77 představená počátkem března 1934 nejprve v  Praze a  poté na berlínském autosalonu. Konstrukci automobilu pětimetrové délky se vzduchem chlazeným třílitrovým motorem V8 za zadní nápravou vytvořil Ing. Erich Übelacker (1899–1977), odvážný projekt zaštítil Hans Ledwinka. Tatra 77 budila mimořádnou pozornost na evropských autosalonech i  v  zámořském tisku. Guru tuzemských motoristických novinářů Vilém Heinz pro ni v Národních listech navrhl označení „silniční aeroplán“, slovo automobil se mu zdálo být příliš fádní.

Na lehce modernizovaný typ T 77 A navázala v roce

1937 o něco kompaktnější Tatra 87 s celokovovou karoserií, nabídku aerodynamických vozů směrem dolů rozšířila čtyřválcová Tatra 97. Aerodynamický osmiválec Tatra 77 se stal v roce 1934 senzací světového formátu

Nástavková limuzínka Tatra 11 ročníku 1923

ještě bez znaku na kapotě

Československá republika vyhlášená 28. října 1918 musela v prvních

letech existence překonat nemálo obtíží, i její hranice byly definitivně

určeny až v létě roku 1920. V téže době se začal probouzet k životu

i civilní motorismus, zatímco do té doby tuto činnost ovládala vojenská

správa. Na území mladé republiky tehdy působily čtyři významné

automobilky: Laurin a Klement, Praga, Tatra a Walter.

1918–1923

V MLADÉ REPUBLICE

V MLADÉ REPUBLICEAUTA PRVNÍ REPUBLIKY 12

Už na přelomu července a srpna 1920 proběhla v Praze XII. Mezinárodní výstava automobilů, kterou pořádal Československý klub automobilistů a nad níž převzal záštitu prezident republiky Tomáš Garrigue Masaryk (1850–1937).

Po Paříži a Londýně se Praha stala třetí evropskou metropolí, v níž se po skončení první světové války podařilo

uspořádat autosalon. Jeho návštěvníci mohli – v drtivé většině případů jen platonicky – obdivovat stovku osobních a dvě desítky užitkových vozů, převážně tuzemského původu.

V  letech 1920 a  1921 se uskutečnily první – ještě neoficiální – soupisy motorových vozidel fyzicky přítomných

v  Československu. O  jejich výsledcích informoval v  dubnu 1922 časopis Auto, měsíčník Autoklubu Republiky československé. Pro zjednodušení zůstaneme jen u kategorie osobních vozů. Těch bylo k 30. červnu 1920 v Československu celkem 3 372, z toho 1 185 (35 %) tuzemské výroby a 2 187 (65 %) původu zahraničního.

K  31. prosinci 1921 už počet osobních automobilů vzrostl na celkových 4 484 kusů, z  nichž 1 784 (40 %) neslo

domácí značky a  2 700 (60 %) značky zahraniční. Údaje zveřejněné časopisem Auto umožňovaly zjistit i  to, kolik ze zmíněných osobních vozů bylo vojenských. Koncem června 1920 to bylo 432 automobilů, ke konci roku 1921 už jen 208. V pozdější době a v oficiálních veřejně dostupných přehledech už vojenské automobily nefigurovaly.

První oficiální soupis motorových vozidel proběhl v Československu v březnu 1922, přičemž zjištěné údaje podrobně

zveřejnil v roce 1923 Státní úřad statistický. Připomeňme, že součástí Československé republiky, její nejvýchodnější zemí

sousedící s Polskem a Rumunskem, byla od léta 1920 Podkar

patská Rus.

Z celkového počtu 4 928 osobních vozů bylo 2 272 domá

cího původu, tedy 46 %. Značku Laurin a Klement neslo 1 164

automobilů, následovala Praga s  458 osobními vozy, Walter

(206), předválečný liberecký RAF (146) a Tatra (114).

V  kategorii tříkolek dominovala značka Walter, jejíchž

191 vozidel tvořilo téměř 45 % celkového počtu. Následo

valy zahraniční značky: německý Phänomobil (66 tříkolek)

a rakouský Puch (34).

Krátce po rozpadu Rakousko-Uherska nebylo divu, že

mezi nyní zahraničními značkami zaujímaly první pozice

rakouské Austro-Daimler (232 vozů) a  Puch (197). Zvláštní

zmínku si zaslouží Fiat, který ve statistice figuruje dvakrát.

Vozů Austro-Fiat smontovaných ve Vídni je v  soupisu 185, automobilů Fiat z mateřské továrny v Turíně pak 90. Součtem 275 vozů se tak Fiat v absolutním pořadí značek ocitl na třetí příčce, mezi Pragou a Waltrem.

Podle zemí původu bylo v soupisu z jara 1922 v čele Německo s více než tisícovkou osobních automobilů (přesně

1 078) a nejrozšířenějšími značkami Opel (163 vozů), Benz (147), Mercedes (125) a Wanderer (107).

Rakousko na druhém místě reprezentovaly 804 osobní vozy, z Francie pocházelo 255 automobilů, z nichž 47 bylo

značky De Dion-Bouton, 31 Renault, 26 Darracq, 25 Peugeot, 21 Bayard a také 12 Bugatti.

Ze 159 zapsaných amerických osobních vozů vyrobil 83 Ford a 33 Studebaker, mezi 157 italskými automobily figu

rovaly 44 značky Itala, většinu ze stovky belgických tvořilo 82 aut Minerva.

Už ale dost statistik a raději se podívejme na historii a výrobní program tuzemských automobilek v prvních letech

po vzniku republiky. Počty osobních automobilů a motorových tříkolek zjištěné v březnu 1922:

Osobní auta Tříkolky

Čechy 3 570 307

Morava 787 53

Slezsko 201 7

Slovensko 334 21

Podkarpatská Rus 36 0

Československo 4 928 388


13

1918–1923

v mLadÉ rePubLiCeauta PrvnÍ rePubLiKy

Ve snaze udržet krok s dobou vyvinula v roce 1922

menší čtyřválcový vůz s  označením A, lidově zvaný

„áčko“, jenž přišel na trh v sezóně 1923 coby Laurin a Kle

ment 100. Do té doby dominovaly ve výrobním programu

značky jen pozvolna omlazované automobily s předváleč

nými kořeny.

Řada M

Prvními osobními vozy Laurin a Klement vyráběnými po

první světové válce v  sériích čítajících desítky kusů byly

automobily řady M, přesněji modely Mf a  Mh. Navazo

valy na typ M představený v  roce 1913, měly klasickou

stavbu s  obdélníkovým rámem a  oběma tuhými nápra

vami odpruženými podélnými listovými pery.

Jejich vpředu uložený vodou chlazený řadový čtyř

válec SV dával z  objemu 4712  cm

3

výkon 50  k (37  kW).

Byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou uloženou dále

od motoru, uprostřed vozu. Podvozek s rozvorem 3,20 m Pánové Václav Laurin (1865–1930) a  Václav Klement (1868–1938), původními povoláními mechanik a  knihkupec, založili koncem roku 1895 v Mladé Boleslavi společný podnik, v němž v roce následujícím začali vyrábět jízdní kola. V roce 1899 se zrodil první motocykl značky Laurin a  Klement, na podzim 1905 první automobil, po němž záhy následovala pestrá paleta vozů s  dvouválcovými a čtyřválcovými motory.

Výrazným prodejním argumentem mladoboleslav

ských automobilů byly – stejně jako dříve u motocyklů – četné sportovní úspěchy na domácím i zahraničním poli. Na podzim 1907 vznikl i  první osmiválec značky Laurin a  Klement, jenž vyvolal značný zájem na autosalonu v Paříži, zůstal však jen ve stádiu prototypu.

V létě 1907 byla mladoboleslavská firma přeměněna

v akciovou společnost a v letech před první světovou válkou patřila k nejvýznamnějším strojírenským podnikům rakousko-uherského mocnářství. V  roce 1912 fúzovala s libereckou automobilkou RAF (Reichenberger Automobilfabrik) a svůj výrobní program obohatila o velké čtyřválcové a  šestiválcové vozy poháněné motory se šoupátkovým rozvodem Knight.

V letech 1909 až 1914 se osobní a užitkové automo

bily Laurin a Klement úspěšně prodávaly nejen v Rakousko-Uhersku, ale i v řadě dalších zemí, zejména v carském Rusku, kam směřovala více než třetina mladoboleslavské produkce. Během první světové války sloužily stovky osobních, nákladních a sanitních vozů Laurin a Klement v rakouské armádě.

Po skončení války, rozpadu mocnářství a  vzniku

Československé republiky se automobilka Laurin a  Klement jen s obtížemi vyrovnávala s novou situací, zejména se ztrátou lukrativních exportních trhů, ale také s rychle sílící tuzemskou konkurencí.

LAURIN A KLEMENT

Čtyřdveřový faeton Laurin a Klement typ Mh v provedení

z roku 1921

1918

Laurin a KLement

1923

v mLadÉ rePubLiCeauta PrvnÍ rePubLiKy

Pod kapotu dostal vodou chlazený řadový čtyř

válec SV o  objemu 2413  cm

3

a  výkonu 25  k (18  kW).

Čtyřstupňová převodovka tentokrát přímo navazovala

na motor.

Podvozek s rozvorem 3,15 m vážil 850 kg, automobil

dlouhý 4,2  m vykazoval v  závislosti na použité karose

rii hmotnost v  rozmezí 1150 až 1300  kg. Vůz dosahoval

rychlosti 65 km/h.

V  letech 1918 až 1920 továrnu opustilo celkem 116

automobilů Laurin a Klement Si, v létě 1920 byl na praž

ském autosalonu představen lehce modernizovaný model

So. Vedle čtyřmístných a šestimístných otevřených i uza

vřených karoserií tradičního střihu, včetně nástavkových,

automobilka nabízela atraktivní třímístný sportovní vůz

So, v jehož člunovité zádi bylo jediné, ale vcelku pohodlné

sedadlo.

Do roku 1923 bylo vyrobeno pět stovek automobilů

Laurin a  Klement So, další se prodávaly pod typovým

označením 200 a 205. vykazoval hmotnost kolem 1150  kg, hmotnost kompletního 4,5 m dlouhého šestimístného automobilu se podle provedení karoserie pohybovala mezi 1600 a 1800 kg.

Zákazník mohl volit mezi otevřenou čtyřdveřovou

karoserií a několika verzemi uzavřených karoserií, s otevřeným nebo uzavřeným prostorem pro řidiče. Automobilka ovšem nabízela i samotné šasi k externímu karosování.

V  zádi uložená palivová nádrž měla objem 140  l

a vystačila asi na 500 km jízdy. Vozy Mf a Mh dosahovaly maximální rychlosti 80 až 90  km/h. Do roku 1923 bylo vyrobeno přes 300 těchto automobilů, jež se poté prodávaly pod novým označením Laurin a Klement 300 a 305. Řada S Na předválečný typ S  vyráběný od roku 1911 navázal v letech 1918–1920 model Si, tradičně stavěný vůz s oběma tuhými nápravami a  pohonem zadních kol. Nožní provozní brzda působila na spojovací hřídel, ruční na brzdové bubny zadních kol. Třímístný sportovní vůz Laurin a Klement typ So s oblou zádí (1921)

1918

Laurin a KLement

1923

v mLadÉ rePubLiCeauta PrvnÍ rePubLiKy

1300  kg, hmotnost automobilů MK 6 opatřovaných ote

vřenými i uzavřenými karoseriemi až pětimetrové délky

se blížila k hranici dvou tun.

Vozy MK 6 dokázaly vyvinout rychlost až 100 km/h

a  zasloužily si tedy montáž velkých bubnových brzd na

všechna čtyři kola.

Od roku 1923 byl MK 6 nahrazen vozy s  typovým

označením Laurin a Klement 445 a 450, které se odlišo

valy převodovkou umístěnou v  bloku se šoupátkovým

šestiválcem.

V  sezóně 1923 debutoval model Sp s  výkonem

motoru zvýšeným na 30  k (22  kW) a  největší rychlostí 75 km/h. Po čtyřech desítkách automobilů Sp následovaly během let 1924–25 tři stovky vozů s  novým označením Laurin a Klement 210. MK a MK 6 Jen v  malých počtech – každý v  pěti desítkách kusů – vznikly v první polovině dvacátých let automobily Laurin a Klement MK a MK 6 poháněné motory se šoupátkovým rozvodem Knight. Oba měly klasicky stavěný podvozek s  obdélníkovým rámem a  tuhými nápravami odpruženými podélnými listovými pery.

Menší typ MK s rozvorem 3,20 m a celkovou délkou

4,2 m měl pod kapotou čtyřválec 3308 cm

3

o výkonu 40 k

(29  kW), čtyřstupňová převodovka byla uprostřed vozu. Automobil o  hmotnosti 1400 až 1500  kg dosahoval největší rychlosti 80 km/h.

V  sezóně 1923 byl čtyřválcový typ MK přejmeno

ván na Laurin a Klement 400, do roku 1925 však továrnu opustilo už jen několik málo exemplářů.

Velký typ MK 6 měl rozvor náprav 3,65  m a  pohá

něl jej řadový šestiválec 4962 cm

3

o výkonu 60 k (44 kW).

Čtyřstupňová převodovka měla své místo dále od motoru, uprostřed vozu. Robustní podvozek tohoto typu vážil

Šestimístná nástavková limuzína Laurin a Klement typ So

ročníku 1922

Dvojitý faeton Laurin a Klement typ Sp byl novinkou

sezóny 1923

Faeton Laurin a Klement MK se šoupátkovým čtyřválcem

3,3 l (1920)

+


16

1918

Laurin a KLement

1923

v mLadÉ rePubLiCeauta PrvnÍ rePubLiKy

Faeton Laurin a Klement 450 se šoupátkovým šestiválcem 4,96

Limuzína Laurin a Klement MK 6 vybavená šoupátkovým šestiválcem


17

1918

Laurin a KLement

1923

v mLadÉ rePubLiCeauta PrvnÍ rePubLiKy

Řada 100 Novinkou sezóny 1923 byl vůz Laurin a  Klement 100, opět tradiční konstrukce se žebřinovým rámem a oběma tuhými nápravami odpruženými podélnými listovými pery. Pod kapotu dostal vodou chlazený řadový čtyřválec SV o objemu 1791 cm

3

a výkonu 20 k (15 kW), čtyřstup

ňová převodovka byla v bloku s motorem.

Podvozek s  rozvorem náprav 2,95  m vážil 620  kg,

palivová nádrž o  objemu 60  l byla za zadní nápravou. Nožní brzda působila na hnací hřídel, ruční na zadní kola.

Základ nabídky tvořil čtyřmístný otevřený faeton,

zákazník ovšem mohl zvolit i uzavřený vůz, ať už v pevném, nebo nástavkovém provedení, kupé a  roadster. Karoserie

byly nadále smíšené stavby s dřevěnou kostrou a povrcho

vými panely z ocelového plechu. Kompletní 4,2 m dlouhé

automobily řady 100 vykazovaly hmotnost kolem 900 až

950 kg a dosahovaly největší rychlosti 70 km/h.

Po vyrobení první stokusové série odstartovala ještě

v  roce 1923 další s  novým typovým označením Laurin

a  Klement 105. Vedle osobních vozů automobilka nabí

zela i lehké užitkové verze této řady, včetně kombinované

karoserie, jež umožňovala proměnit faeton ve valníček

a naopak. Čtyřdveřová limuzína Laurin a Klement 105 na superbalonech (1923)

Čtyřmístný sportovní vůz Laurin a Klement 105

s člunovitou karoserií

Prototyp Laurin a Klement A vyráběný od roku 1923

jako typ 100




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.