načítání...
menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Asertivní žena -- 3., doplněné a aktualizované vydání - Tomáš Novák; Yveta Kudláčková

Asertivní žena -- 3., doplněné a aktualizované vydání

Elektronická kniha: Asertivní žena
Autor: Tomáš Novák; Yveta Kudláčková
Podnázev: 3., doplněné a aktualizované vydání

Příručka asertivity pro ženy se zaměřuje na rozdíly mezi mužským a ženským pojetím asertivního chování. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  157
+
-
5,2
bo za nákup

hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1%hodnoceni - 61.1% 65%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2008
Počet stran: 139
Rozměr: 21 cm
Vydání: 3., dopl. a aktualiz. vyd.
Skupina třídění: Sociální interakce. Sociální komunikace
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
Nakladatelské údaje: Praha, Grada, 2008
ISBN: 978-80-247-2426-3
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Příručka asertivity pro ženy se zaměřuje na rozdíly mezi mužským a ženským pojetím asertivního chování.

Popis nakladatele

Vycházíte vstříc již dopředu všem, s nimiž jednáte? Ustupujete, protože přeci moudřejší ustoupí? Necháváte si všechno líbit a často vás napadne, že byste raději byli nejmenší na celém světě? Pokud ano, pak kniha Asertivní žena byla napsána právě pro vás. Máte právě jedinečnou možnost s její pomocí ledacos změnit k lepšímu.Asertivita nabízí specifický přístup k životu. Vede k umění využívat vlastní možnosti a k omezení důsledků různých manipulací z okolí. Jaké jsou tedy zmíněné možnosti, které všichni máme bez ohledu na to, zda asertivní jsme nebo ne? Budete se divit, ale je jich minimálně dvacet. Stačí jen zalistovat knihou, kterou právě držíte v ruce, a začít na sobě pracovat.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Tomáš Novák; Yveta Kudláčková - další tituly autora:
Jak bojovat se stresem Jak bojovat se stresem
Předrozvodové a rozvodové poradenství Předrozvodové a rozvodové poradenství
Péče o dítě po rozvodu a její úskalí Péče o dítě po rozvodu a její úskalí
Jak vychovat sebevědomé dítě Jak vychovat sebevědomé dítě
 (e-book)
Manželství s nervákem -- aneb Jak přežít v problematickém manželství a nezhroutit se z toho Manželství s nervákem
 (e-book)
Znalecké posudky o dětech pod drobnohledem Znalecké posudky o dětech pod drobnohledem
 
K elektronické knize "Asertivní žena -- 3., doplněné a aktualizované vydání" doporučujeme také:
 (e-book)
Jak být neodolatelná pro každého muže -- Budete tak přitažlivá, že se téměř neubráníte jít na rande sama se sebou! Jak být neodolatelná pro každého muže
 (e-book)
Asertivně do života -- 3., aktualizované a doplněné vydání Asertivně do života
 (e-book)
Umění slovní sebeobrany -- Jak pohotově a vtipně reagovat na slovní útoky a provokace Umění slovní sebeobrany
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

PhDr. Tomá Novák

Mgr. Yveta Kudláčková

ASERTIVNÍ ENA

3., doplněné a aktualizované vydání

Vydala Grada Publishing, a.s.

U Průhonu 22, 170 00 Praha 7

tel.: +420 220 386 401, fax: +420 220 386 400

www.grada.cz

jako svou 3227. publikaci

Odpovědná redaktorka Anna Jaroová

Sazba a zlom Milan Vokál

Návrh a realizace obálky Daniela Eftimiadisová

Počet stran 144

Vydání 1., 2008

Vytiskly Tiskárny Havlíčkův Brod, a. s.

Husova ulice 1881, Havlíčkův Brod

Š Grada Publishing, a.s., 2008

Cover Photo Š profimedia.cz

ISBN 978-80-247-2426-3


7

TEST PRO TENÁE

9

MÍSTO ÚVODU 9 Proč se knihy píí! 10 Jak se tyto příběhy rýmují? Co mají společného

s asertivitou?

12

LETEM GENDER(NEJEN ASERTIVNÍM)

SVTEM 14 Rozdíly mezi muem a enou 19 ena chytrá horákyně 21 Marani a Venue 21 Být sám sebou

25

PO DOBRÉM NEBO PO ZLÉMANEB

ASERTIVITA NENÍ DRZÉ ELO, VÝBOJNÁ

BRADAA OSTRÝ SLOVNÍK 27 Co to je, kdy se řekne... 29 Asertivní dobro nebo zlo? 33 Základní ivotní přístupy 34 Deset základních asertivních práv 36 Svět se mění a lidé se mění v něm

43

NEJEN PO EI POZNÁTE JE... 46 Typy asertivity

56

OD TEORIE K PRAXIANEB ZKOUÍME

TO ASERTIVN 58 Pokrábaná gramodeska 64 Jak bez ztráty kytičky prosadit svou

Obsah

5

osvit 1, Thursday, 7th February, 2008; 144 mm


74

JUDO PROTI KRITICE ANEBPRO SI

NEPIZNAT, E NEJSME DOKONALÍ 75 Asertivní reakce na kritiku 87 Asertivní obligace 88 Asertivně na handicap

93

JAK VÉST ROZHOVOR 94 Sebeotevření 97 Mlčeti není zlato aneb O seznamování 100 Small talk bič na introverty? 102 Jak nenajít zaměstnání a potvrdit si, e svět není

v pořádku

106

KDOPAK BY SE ASERTIVITY BÁL? 108 Testy poznej sebe sama 117 Asertivně, ale co kdy je ve zcela jinak? 119 Kdo pomáhá jiným, pomáhá i sobě

120

ASERTIVNÍ ENA V NESNÁZÍCH 120 Malý abecední glosář

132

MACHOVÁ KONTRA MACHOANEB

ASERTIVNÍ DISKUSE NA TÉMA

MUSKÉHO SEX-OVINISMU

138

MÍSTO ZÁVRU

139

JET O ASERTIVIT V DALÍLITERATUE

Obsah

6


TEST PRO TENÁE

Váená paní, váený pane,

napadají vás při jednání s lidmi, na kterých vám záleí, některé z následu

jících vět?

n Raději vyhovím, tolik se zase nestane.

n Ustoupím, protoe vechno je lepí ne poslouchat stálý křik.

n Já u tomu vlastně ani nerozumím. Moná má pravdu a mýlím se já.

n Moudřejí ustoupí.

n Někdy si připadám jako pingpongový míček. Lítám mezi dvěma...

n Já bych snad snědl(a) i maggi v kostkách, jen abych se zavděčil(a).

n Nechám si vechno líbit..., ale jak a kdy to skončí.

n Pro klid v rodině to udělat musím, i kdy nechci.

n Jsou chvíle, kdy si přestávám váit sám(a) sebe.

n Někdy si připadám, e něco není normální..., nejspíe to něco jsem já.

n Být tak mení a nejmení na celém světě.

n Na svůj charakter, lidskou hodnotu a přitalivost bych nevsadil(a) ani

pětník.

n Co mohu dělat? Podřídit se prostě musím!

Pokud ano, pak vězte, e pro vás byla napsána tato kniha. Vychází ze

zkueností stovek vám podobných lidí a naznačuje, e ledacos lze změnit

k lepímu.

Asertivita nabízí specifický přístup k ivotu. Vede k umění vyuívat

vlastní monosti a k omezení důsledků různých manipulací z okolí. Jaké

jsou zmíněné monosti, je máme z titulu lidské existence bez ohledu na

to, zda asertivní jsme nebo ne?

n Trvat na svých právech.

n Prosadit se, být úspěný.

n Mít své city a projevovat je.

n Chybovat a nést za chyby zodpovědnost.

n Vyuívat vech moností, které přináejí zákony.

7

Testprotenáe


n Svobodně projevovat své názory s vědomím dopadu, jaký tento projev

můe mít.

n Být v bezpečí. n Být astný nebo alespoň spokojený. n Onemocnět a mít chorobě odpovídající péči. n Být přijímán s úctou. n Být smutný nebo veselý. n Respektovat práva druhých lidí. n Mít čas na odpověď. n Jednat asertivně, ale i neasertivně. n Říci STOP (dost, to stačí). n Proívat svoji sexualitu. n Být v centru pozornosti. n Nenechat se fyzicky nebo psychicky týrat. n Neudřít se, ne-li přímo k smrti tak alespoň k váným onemocněním. n Sportovat nebo naopak nesportovat pro radost a dle vlastní chuti. Ne

proto, e tak nebo onak činí vichni.

Dalí monosti dle vaí úvahy ..................................

.........................................................

.........................................................

Výe uvedené monosti (podle Civil, 2007) nejsou asertivní práva. Ta bu

dou probrána jinde. Jde o určité cíle, k jejich dosaení směřujeme, obvykle právě prostřednictvím chování s příměsí asertivity.

Výčtu cílů lze pouít i jako orientačního testu, nejlépe ke srovnání před

a po přečtení této knihy nebo absolvování kurzu asertivity. Porovnáme počet poloek, s nimi souhlasíme. Čím více souhlasů, tím více třeba ne zcela uvědomované asertivity.

8

Testprotenáe MÍSTO ÚVODU PRO SE KNIHY PÍÍ! Často proto, aby si autoři odreagovali svá traumata.

Mu z dvojice autorů této knihy dodnes nostalgicky vzpomíná, jak jako mladý psycholog absolvoval vědeckou sexuologickou konferenci věnovanou enskému pohlavnímu vyvrcholení orgasmu. Referáty byly zasvěcené a diskuse ivá. Leč mezi vystupujícími byli pouze mui. eny naslouchaly, některé si přičinlivě činily poznámky. Jedna kolegyně rádoby nenápadně, ale o to zarputileji pletla. Její jehlice se míhaly s kadencí paliček rockového bubeníka zhruba v místech, kde má sedící člověk orgány, je mají k tématu oné konference blízko. Diskuse nabývala na obrátkách. Doktor X se pustil do doktora Y. Muská logika, ironie, postřeh a brilantní úsudek zase jednou slavily úspěch ve slubách boje o post alfa-samce shromádění. Stav byl patový. Pánové v diskusi takříkajíc chytili slinu, dámy se uculovaly a mlčely. Posléze, to ji slunko stálo vysoko na obloze, jedna z přítomných pravila: Obávám se, e víc, ne vím, se stejně o svém orgasmu nedozvím. Navrhuji proto, abychom li vichni na oběd. Shromádění lehce zaumělo, zvedlo se a jako jeden mu se zjevnou úlevou odelo do jídelny.

Kdo se tenkrát více prosadil? Těko říci, zda pánové zatítění písmeny titulů před jménem a za jménem nebo ona realistická dáma, která iritující natřásání kohoutího peří převedla k aktivitám konejícím aludek i jiné orgány? To otázka, o ní se chceme podělit se čtenáři i se čtenářkami.

enská polovina autorského týmu si do sfér inspirujících traumat zařadila jiný záitek. Příběh se odehrál v ryze enské pracovní skupině a postienou byla přítelkyně autorky. Tato dáma, zavalena úkoly a vcelku objektivním stresem, některý ze svých úkolů příli nezvládla. Komise (tvořena enami), která hodnotila výsledky jejího snaení, byla nespokojena. A protoe kromě skutečné chyby sehrály roli i napjaté a rivalitní vztahy mezi zúčastněnými enami, připomínalo jednání tak trochu kostnický koncil. Není divu, e v oku kárané eny se zaleskla i slza. Té se velmi a hluboce

9

Místoúvodu


za svou chybu omlouvala. Za nějaký čas se autorka setkala s jednou účastnicí onoho koncilu. Ta pravila: Ví, nám ani tak nevadila ta konkrétní chyba paní X, ale nejvíce nás rozčílilo to, e málo a jen krátce plakala. Co ona si o sobě vůbec myslí? JAK SE TYTO PÍBHY RÝMUJÍ? CO MAJÍ SPOLENÉHO S ASERTIVITOU? n Znalec asertivity jedná podle svého, a to bez ohledu na předivo mezilid

ských her, je lidé kolem něho rozvíjejí. n Znalec asertivity formuluje jasně a jednoznačně své stanovisko a ne

klesne na úroveň napovídání chytrému. Netrápí se tím, e ostatní lidé

od něj očekávají něco jiného. n Znalec asertivity pokud mono nepláče, by by to moná usnadnilo ko

munikaci s lidmi v jeho okolí. n Znalec asertivity ví, e chyba je jen chyba. Kdo nic nedělá, nic nepokazí.

Kdo nic nepokazí, bývá pochválen. Ne být chválen takto, to raději vů

bec. Chybami se člověk učí a těmi starými za nové chyby ručí, praví

Voskovec a Werich. Samozřejmě neseme za své činy zodpovědnost. n Znalec či znalkyně asertivity si vítězně nemnou ruce nebo naopak ne

trhají si roucho na znamení smutku, uvědomí-li si, e předchozí věty

začínají muským rodem. Je si natolik jistý(á) sám/sama sebou, e se

cítí povznesen(a) nad tendenci jazyka preferovat spíe muské tvary.

O mui znalém své věci se rozhodně neřekne, e je znalkyně. Leč mi

lostivá je znalec... mono pouít bez obav. Vyrovnaný a sebedůvěrou

obdařený člověk má jiné starosti a předevím má kotvy umoňující mu

obstát ve světě kolem něj. n Znalci a znalkyně asertivity necítí potřebu psát traktáty o tom, jak si jsou

mu a ena vlastně podobní. Důkazem toho jsou jak údernice jeřábnice

a traktoristky prvních pětiletek, tak pánové pečující s láskou o děti. Po

tamo patří do průkazného materiálu i dámy. Ty, kterým k sexuálnímu

těstí stačí pouhý vibrátor, ani si s ním musí předtím nebo potom po

vídat.

10

Místoúvodu n Znalci a znalkyně asertivity se naopak těí z rozdílů, nebo spolu s Kar

lem Čapkem zastávají názor: Kadý rozdíl je hoden lásky, protoe roz

mnouje ivot... Co dodat? Kdy u rozmnoíme literaturu o asertivitě, hodláme tak učinit z genderového hlediska. Čerpáme ze zkueností při vedení jak výhradně muských, tak, a to předevím, výhradně enských skupin zaměřených na výcvik komunikace asertivního typu. Oba autoři se shodují, e pro nácvik asertivity a zřejmě nejen pro něj je optimální skupina smíená, tedy tvořená mui i enami.

Knihu, kterou čtete, napsali dva autoři mu a ena. Na konci jednotli

vých kapitol svůj autorský tandem zruili a dovolili si komentář ryze osobní mui asertivníma očima eny a naopak eny asertivním pohledem mue.

11

Místoúvodu


LETEM GENDER (NEJEN ASERTIVNÍM) SVTEM

Co mívají chlapečci rádi?

Křoví a neky,

áby a řeky.

To mívají chlapečci rádi.

Co mívají holčičky rády?

Kvítka a dorty,

krajky a porty.

To mívají holčičky rády.

Gender lze volně přeloit jako pohlaví.

1

Genderová specifika a jejich sou

vislosti patří mezi velká témata srovnávací psychologie a sociologie. Západním světem, proklamujícím rovnoprávnost, obchází straidlo nerovnosti. Upřednostňováním jednoho pohlaví před druhým si lze vykoledovat temperamentní demonstrace nebo vzruené interpelace v (ne ovem českém) parlamentu. Přesto i americké prameny hovoří o tom, e průměrná mzda en dosahuje v porovnání s mui 7080 % průměrného muského platu. Zdůvodnění kolísá podle toho, na které straně pomyslné genderové barikády autor(ka) stojí. Lze se dočíst o patriarchální společnosti, je preferuje mue, aby neohrozila samu sebe, o sexuální diskriminaci, o homoerotických preferencích. Ŕ propos, poslední termín je psychoanalytické označení přátelství mezi lidmi stejného pohlaví, kamarádství, kolegiality, vzájemného pochopení. Maximálně zde jde o ulechtile sublimované ero

12

LETEM GENDER

(NEJEN ASERTIVNÍM) SVĚTEM1.KAPITOLA

1

Gender pojem, který odkazuje na sociální rozdíly (v protikladu k biologickým rozdílům)

mezi mui a enami, které jsou kulturně a sociálně podmíněné, konstruované, tedy mohou

se v čase měnit a různí se jak v rámci jedné kultury, tak mezi kulturami. Jsou předmětem

socializace. Závanost těchto rozdílů tedy není přirozeným, neměnným stavem, ale

dočasným stupněm vývoje sociálních vztahů mezi mui a enami. (Internetový server

Gender On-Line.cz) tické impulzy, ne o homosexualitu... Mluví se ovem i o poruování lidských práv, o nespravedlnosti, předsudcích, falokracii.

Mu se chtě nechtě musí smířit s tím, e sfér, v nich je nenahraditelný, ubývá. Sám pojem munost proel během staletí značným vývojem. Kde je konec odváného Leandra, noc co noc plavajícího přes Helespont, aby mohl v náručí stisknout milovanou Hero. Menelaos léta bojoval a nebál se praádných obětí, aby získal zpět svou enu Helenu. Trubadúr ovem později ji jen psal sonety a láskou hynul ve verích. Bylo to muné? Těko říci, ale jeho básně se dobře poslouchají i po osmi stoletích.

Po tisíciletí povaoval mu za svou povinnost materiálně zabezpečit svou rodinu. Jetě ve dvacátém století vyla příručka rodinného ivota, v ní čteme: Mu vekerý pořádek v rodině řídí, jeho rozkazům se vichni domácí podrobují. Je první autoritou, vynikající nad ostatní i silou tělesnou i duevní... Ledacos z toho alespoň podvědomě přetrvalo.

Ankety popisující ideálního partnera ústy mladých en poadují, aby byl urostlý, energický, zdravě sebevědomý, v dobré duevní i fyzické kondici. Pracovitý, úspěný, a abychom nezapomněli na trubadúry, ádány jsou kulturní zájmy a něnost. enský idol v podání mladých muů nejspíe naznačuje jistý roztěp pánského snění. Jekyll i Hyde v osobnosti mue si přejí enu jemnou, obdivující, podřizující se, leč takovou, která si poradí v kadé situaci, kterou mladík nebude chtít řeit.

Jisté je, e takzvané eny do nepohody, o nich mladíci sní, mívají v partnerských vztazích a překvapivé problémy. Nesetkali jsme se s případem, kdy mu bezostyně parazitoval na jemné, něné, zranitelné a ne-li přímo líné, tak alespoň snadno unavitelné eně. U en, je takříkajíc zvládnou ve, je riziko zmíněného parazitování nezanedbatelné. Nebývá ani výjimkou, e od eny do nepohody odchází mu právě ke ztělesnění křehkosti a zranitelnosti. Jak se mu pak, zvyklému na péči a ochranu vezvládající eny, bude s novou partnerkou ít, je otázka přesahující hranice asertivity.

13

1.KAPITOLA

LETEM GENDER

(NEJEN ASERTIVNÍM) SVĚTEM


ROZDÍLY MEZI MUEM A ENOU Nápadné mezipohlavní rozdíly jsou patrny ji v dětské hře. V klasických pokusech si děti předkolního věku hrály s kostkami, různými kuely a válci. Navíc měly k dispozici figurky osob i zvířat. Chlapci se obvykle při stavbách rozmáchli navenek. Věnovali se budování silnic, leti, pevností a pozorovatelen, valů. Osoby a zvířata hrály spíe druhořadou roli doplňku toho, co bylo vytvořeno. Často vznikaly katastrofické scény boje, pády, sráky, zásahy při poárech a při různých nepředvídatelných tragédiích. Děvčata se stejným materiálem inscenovala daleko klidnějí situace. Obvykle nejdříve vytvořila interiér, v něm by figurkám mohlo být dobře. Pak jej ohradila zdmi z kostek a často doplnila zdobenými vchody a okny. Nezapomínala na stylizovaný nábytek a vybavení místnosti (na to chlapci nemysleli takřka vůbec).

Hra s danou sadou pomůcek byla u stejných zkoumaných osob zopakována s odstupem dvaceti let, tedy v době, kdy dítka byla ji dospělá. Její charakter včetně genderových rozdílů se příli nezměnil.

K tomu můeme dodat i vlastní zkuenost. ena z naí autorské dvojice sledovala ne

jednou při hře s populární stavebnicí Lego své dva syny. Rozdílů mezi pohlavími si nelo

nepovimnout, kdy se do hry zapojila stejně stará dívenka, sestřenice oněch chlapců.

Zatímco chlapci ihned začali cosi stavět, dívka nejprve pečlivě uklidila koberec v pokoji

a celý prostor, do něho měla být stavba situována. Okolní chaos jiných hraček ji ruil, za

tímco chlapce by ani ve snu nenapadlo zdrovat se takovou zbytečností, jako je uklízení.

Společnými silami postavili monstrum představující vesmírnou stanici. Rozdíl nastal

i v dalím pokračování hry. Chlapce zajímala akce, situace, kdy mohli pouívat stroje, vyuít

co nejvíce techniku. Děvče zatím snilo a vymýlelo příběh samozřejmě o lidech, kteří na

vesmírné stanici pracují.

A jetě jeden příklad do třetice. Kdysi jsme měli monost sledovat spontánní hru s kost

kami. Hrála si s nimi inenýrka působící v podniku, který stavěl dálnice. Ze sady kostek vy

budovala útulný pokojík.

14

LETEM GENDER

(NEJEN ASERTIVNÍM) SVĚTEM1.KAPITOLA


Je-li řeč o rozdílech, citujme té výrok bývalé britské premiérky M. Thatcherové:Kdy chcete mít v politice něco řečeno, mu to zvládne skvěle. Kdy chcete mít v politice něco uděláno, dejte to za úkol eně.

Rovnoprávnost při respektu ke vem rozdílům prosazuje přístup femalistický, odmítající muská konzervativní i enská feministická klié. Femalisté s úsměvem vyslechnou, e mui jsou v průměru o 10 % vyí, o 20 % těíao30%silnějí ne eny.

Alfa-samce potěí, e muský mozek je o 15 % těí. Leč ouha. Muský mozek časem ztrácí na objemu rychleji ne mozek enský. Ten lépe a rovnoměrněji hospodaří s energií, a je tudí lépe vyivován. eny se také lépe vyrovnávají se stresem, který, pokud působí dlouhodobě, muský mozek přímo drtí. Co muům zbývá? Stěí jim dodá patřičného sebevědomí zjitění o maratonském běhu, kde se rekord en posunul za posledních 35 let na sklonku století o 32 % a rekord muů o 42 %. Zpráva jetě ke vemu neuvádí, o co se zvýil počet en běhajících maraton.

Nejen běháním iv je člověk. V oblastech zaměřených na vyí nervovou činnost, např. v centru řeči, jsou u en hustí sítě nervových buněk. Mozkové signály a reakce dnes lze sledovat pomocí tomografie, přesněji pozitronové emisní tomografie. Při soustředěné činnosti mue je zapojena mení část mozku ne při soustředěné činnosti eny. U en prý vzniká za této situace přímo mozaika aktivity. Mu se pak diví enským nápadům. eny začínají mluvit dříve ne mui, čtou v průměru rychleji. eny té méně často trpí tzv. parciálními poruchami intelektu pověstnými dys (dysgrafie, dyslexie, dyskalkulie), tj. neschopností či částečnou neschopností naučit se psát, číst, počítat při průměrném či dokonce nadprůměrném intelektu.

S taktem sobě vlastním femalisté prohlaují, e eny i mui jsou předevím lidé. Kdy ovem dva lidé rozličného pohlaví dělají toté, není to toté.

Je pravda, e eny jsou dokonalejí ve sféře propojování pojmů. Mohutný svazek nervových vláken, výraznějí ne u muů, spojuje obě hemisféry. eny pak snadněji kombinují emoce z pravé hemisféry s logickým mylením z hemisféry levé. To svým způsobem zlepuje předpoklady jak pro výřečnost, tak i pro pamě.

Evidentní rozdíly jsou i v dětství, a to nejen ve hře. Ji u dítek platí, e slabí pohlaví mluví a slyí v jazyce vazeb a intimity, mui zase v jazyce

15

1.KAPITOLA

LETEM GENDER

(NEJEN ASERTIVNÍM) SVĚTEM

+


postavení a nezávislosti. Kluk bez problémů přikazuje: Pojď sem, dej mi to! Dívka se spíe, by řečnicky zeptá: Mohla bys mi to půjčit? Ve hře chlapeckých skupin jsou vítězové a poraení. Je zde hierarchie s osobou vůdce. V dívčích skupinách je více (třebas předstírané intimity) a podstatnou roli pro jednotlivou dívku hraje její nejlepí kamarádka. Mezi děvčaty nejsou podmínky pro velení, spíe pro zvaování, rozebírání návrhů. Dívkám záleí na tom, aby je měly jiné dívky rády. Hoi o toté usilují u svých vrstevníků méně.

Zatímco kluci mezi sebou hovoří spíe věcně a větinou jim nevadí, jsou-li slyeni, dívčí svět bývá více opředen intimitou a tajemstvími, která si děvčata důvěrně pitají, jen aby je někdo neslyel.

V námi vedených skupinách áků osmých a devátých tříd jsme si při pozorování mezilidských vztahů povimli dalích výrazných genderových rozdílů. Při malování obrázků (zcela volná fantazie inspirovaná u vech stejnou hudbou) se obrázky děvčat a chlapců na první pohled liily. Na malbách vytvořených děvčaty převaovaly teplé barvy a drobnějí, jemnějí, občas konkrétní motivy (kytka, srdce). Chlapecké obrázky vyjadřovaly muský svět. Malby byly abstraktní, samé velké plochy a geometrické tvary. Chlapci pouívali častěji studené barvy.

eny charakterizuje cit a intuice. S mateřskými city je to poněkud sloitějí. Prakticky nelze prokázat, e by eny byly pro péči o děti vybaveny (pomineme-li schopnost kojit) lépe ne mui. Existuje sice zaznamenatelná hormonální reakce po porodu, leč chlapci v roli náhradních rodičů pečujících o mladí sourozence projevují obdobnou empatii a zodpovědnost jako dívky. Fakt je, e novorozené holčičky reagují na pláč jiného nemluvněte častěji ne chlapci a dívčí batolata v podobné situaci utěují vrstevníky častěji ne hoi. Jisté ovem je, e kadá dívenka, dejme tomu ji v době kolem nástupu do (mateřské) koly, ví, e je na pohled jiná ne chlapci a e jednou bude také mámou. To obnáí pečovat o děti. Pečovat o děti, to znamená pomáhat, vciovat se, chovat se mateřsky. Dívka tedy podvědomě hledá modely tohoto typu. U muů ach ty pohádky jsou předkládané modely jiné, daleko drsnějí. Ostatně mladí mui ve srovnání se svými vrstevnicemi výrazně častěji umírají při různých nehodách spojených s nezvládnutým rizikem či určitými, by třeba transformovanými formami agresivity.

16

LETEM GENDER

(NEJEN ASERTIVNÍM) SVĚTEM1.KAPITOLA


Pro mue je typický sklon k abstraktnímu uvaování. Muský rukopis bývá méně čitelný ne enský. eny jsou častěji nemocné ne mui, ale doívají se vyího věku. Na zahrádce eny pěstují pro radost častěji květiny a zeleninu, mui ovocné stromy. Nespokojený mu má sklon druhé poučovat, ena spíe takzvaně brblá nebo se uzavře do sebe. eny pláčí častěji ne mui. Za slzy se nestydí, mui se spíe za slzy stydí. Kdy se mui rozhodnou skončit s kouřením, naplní toto rozhodnutí pravděpodobněji ne eny. ena chová dítě spíe na levé ruce, mu na pravé. Při pohledu do vlastního atníku enu napadá: Nemám co na sebe... Mu si při stejném pohledu pomyslí: To je hadrů... Sexistickou pravdu má v bonmotu i M. Horníček tvrdící: ena, která uvidí na mui aty z krásné látky, odmyslí si od atů mue. Mu, který vidí krásnou látku na eně, odmyslí si tu látku.

eny jsou údajně náročnějí na teplotu na pracoviti. V místnosti, kde pracují, poadují teplotu o 23 stupně Celsia vyí ne tam, kde jsou jen mui. Teplo je pro eny důleitějí i v mezilidských vztazích. eny obtíněji snáejí konflikty na pracoviti a úzkostněji reagují na nespravedlnosti při pouívání pochval a trestů. eny spíe pěstují kontakty na základě individuálních a neformálních zájmů, méně na sluební bázi. Mue více ne eny traumatizuje negativní vztah k přímému nadřízenému. eny jsou naopak citlivějí na neshody s kolegyněmi na stejné hierarchické úrovni. Muova sebeúcta častěji vychází z jeho konkrétních úspěchů. Pro eny je velmi důleité, jak se k nim chovají ostatní lidé, jak se cítí akceptované a potřebné pro druhé. Zatímco mui stačí, kdy si na pracoviti můe v klidu dělat svou práci a není obtěován, eně toto ke spokojenosti nestačí, pokud jí k tomu chybí pocit bezpečí a pohody.

Podle významného sociologa rodiny I. Moného mu předpokládá: Kdy bude ve v pořádku se mnou, bude ve v pořádku s mojí rodinou. ena uvauje: Kdy bude ve v pořádku s mojí rodinou, bude ve v pořádku se mnou.

Jako kuriozitu ze sféry sexistického vymezení rozdílů uveďme váně míněný (samozřejmě muský) názor konstatující, e vyí plat muů vyplývá z toho, e eny věnují v zaměstnání více času na testování potenciálních partnerů. Mui se prý spokojí s povrchnějími a na první pohled patrnými informacemi... Byla publikována i rádoby objektivní zdůvodnění.

17

1.KAPITOLA

LETEM GENDER

(NEJEN ASERTIVNÍM) SVĚTEM


Čtenář nemusí hádat třikrát, jistě uhádne na poprvé, e autoři-mui píí o silnějí výkonové motivaci, o mení zátěi rodinnými starostmi a vazbami, o preferenci těké a riskantní práce i o větí finanční fluktuaci svého pohlaví. Zřejmě to vysvětluje i snaha a ochota en udret klid v domě.

Není znám případ, e by ena, a v roli manelky či matky, napadala mue za to, e hodně vydělává. Často rafinované a objektivně těko prokazatelné trestání en mui za jejich vysoký plat je vak poměrně častým zdrojem partnerských a rodinných konfliktů. Perzekuce bývá zprostředkovaná. Leckdy se skrývá za patetická slova a úvahy, nad nimi málem oko nezůstane suché. Nemusí se vdy jednat jen o výdělek, podobná situace nastává v případě vyího vzdělání eny.

Pro ilustraci uveďme příběh dvacetileté Radky, naí klientky. Radka studuje druhý roč

ník lékařské fakulty. Studium se jí daří a obor ji zajímá. Dělá tím samozřejmě radost vem

svým blízkým lidem a na jednoho člověka, Radce nejbliího. Její snoubenec je toti ab

solvent gymnázia, který opakovaně na vysokou kolu nebyl přijat. Úspěný el není ani

v zaměstnání, pracuje jako řadový úředník s relativně malým platem a pramalou perspek

tivou. Není divu, e studium své partnerky vnímá jako cosi, čím ho ena převyuje, a jeho

komplexy méněcennosti tím nabývají větích rozměrů. I rozhodne se Radce studium roz

mluvit. Kdo by čekal, e jí kolu striktně zakáe či snad jí bude něco vyčítat, je na omylu.

Roman postupuje velmi nenápadnou, vlídnou taktikou. Začal kupříkladu tím, e ve zkou

kovém období naplánoval co nejvíce lákavých kulturních a společenských akcí, na které

by bez své milované nemohl jít. Posléze před důleitou zkoukou onemocněl chřipkou

a nikdo jiný ne jeho milá ho přece nedokáe tak dobře opečovávat. Mezi řádky často

ideologicky působil v tom smyslu, e úděl správné eny je být doma a starat se o rodinu,

vysokou kolu ke svému těstí nepotřebuje. Kdy viděl, e jeho sugesce zabírá, zvyoval

intenzitu: Studium ničí tak křehkou dui, jakou má Radka. Po čase dosáhl svého Radka

přesvědčena jeho argumenty ze koly odchází. Ovem pro milovníky happy endu příběh

nekončí. Radka toti časem odela i od Romana a opět studuje vysokou kolu. Známe

vak řadu jiných en, které proto, aby předely partnerským problémům, rezignovaly ra

ději na studium, dobře placené místo, prestinějí zaměstnání a podobně.

Hájit se proti tomu vemu lze ... asertivně. Přesněji řečeno, jednání podle asertivních

práv je pro obranu v dané situaci dobrým vodítkem.

18

LETEM GENDER

(NEJEN ASERTIVNÍM) SVĚTEM1.KAPITOLA




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2019 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist