načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Apoštolské krédo – Hubert Philipp Weber

Apoštolské krédo

Elektronická kniha: Apoštolské krédo
Autor: Hubert Philipp Weber

– Edice: Cesty. – Apoštolské krédo – Z německého originálu přeložila Karla Korteová – Kniha pro všechny, kdo chtějí porozumět své víře – Věřící křesťané dnes stojí tváří v tvář nejrůznějším otázkám a výzvám. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  149
+
-
5
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: VYŠEHRAD
Dostupné formáty
ke stažení:
EPUB, MOBI, PDF
Upozornění: většina e-knih je zabezpečena proti tisku a kopírování
Médium: e-book
Rok vydání: 2020
Počet stran: 126
Rozměr: 20 cm
Vydání: Vydání první
Spolupracovali: z německého originálu Credo. Das Glaubensbekenntnis verstehen ... přeložila Karla Korteová
Jazyk: česky
Téma: křesťanství, teologie, katolicismus, Bible, výklady, víra
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-760-1277-6
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Edice: Cesty.

Apoštolské krédo

Z německého originálu přeložila Karla Korteová

Kniha pro všechny, kdo chtějí porozumět své víře

Věřící křesťané dnes stojí tváří v tvář nejrůznějším otázkám a výzvám. V rozhovoru s ateisty či přívrženci jiných náboženství musejí umět srozumitelně vyložit, o co v křesťanství jde. Na pomoc jim přichází tato kniha, které vykládá krok za krokem apoštolské krédo neboli vyznání víry a jeho zásadní věroučné pravdy tak, aby byly zajímavé nejen pro věřící, ale i pro ty, kdo stojí mimo církve či k nim chovají odstup. S pomocí apoštolského kréda, jež představuje cosi jako křestní slib západní církve, shrnuje autor, ve Vídni působící teolog Hubert Philipp Weber, nejzásadnější otázky víry v Boha, jeho Syna Ježíše Krista a Ducha svatého. Jeho kniha se opírá nejen o výklad Bible a nejdůležitějších textů církevní nauky, ale také o lidskou zkušenost.

Hubert Philipp Weber vyučuje dogmatickou teologii na Vídeňské univerzitě. Je arcibiskupským sekretářem a teologickým spolupracovníkem kardinála Christopha Schönborna. Věnuje se též teologickému vzdělávání dospělých, kněží a jáhnů a výuce náboženství.

(jak chápat vyznání víry)
Zařazeno v kategoriích
Hubert Philipp Weber - další tituly autora:
Apoštolské krédo Apoštolské krédo
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Apoštolské krédo

Vyšlo také v tištěné verzi

Objednat můžete na

www.ivysehrad.cz

www.albatrosmedia.cz

Hubert Philipp Weber

Apoštolské krédo – e‑kniha

Copyright © Albatros Media a. s., 2020

Všechna práva vyhrazena.

Žádná část této publikace nesmí být rozšiřována

bez písemného souhlasu majitelů práv.


Hubert Philipp Weber

APOŠTOLSKÉ KRÉDO

Jak chápat

vyznání víry



VYŠEHRAD

Hubert Philipp Weber

Apoštolské

krédo

JAK CHÁPAT

V YZNÁNÍ VÍRY



Obsah Předmluva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Vyznání víry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 VĚŘÍM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 V BOHA, OTCE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

Ateismus – spor o Boha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

Sekularizace – výzva pro ty, kdo mluví o Bohu . . . . . . . 24

Jak se o Bohu mluví v Písmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28

Na cestě k pochopení nauky o svaté Trojici . . . . . . . . . 34

Boží trojjedinost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36 všemohoucího . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Stvořitele nebe i země . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

Stvoření a odpovědnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 I V JEŽÍŠE KRISTA, SYNA JEHO JEDINÉHO, PÁNA NAŠEHO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Boží Syn je Bůh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 jenž se počal z Ducha svatého, narodil se z Marie Panny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

Plnost času . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

Marie – žena, matka, panna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Marie a víra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

Pravý člověk a pravý Bůh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 trpěl pod Pontiem Pilátem, ukřižován umřel i pohřben jest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Cesta do Jeruzaléma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

Soud a odsouzení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Zemřel za nás . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72

Boží hrob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 sestoupil do pekel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77 třetího dne vstal z mrtvých . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 vstoupil na nebesa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 sedí po pravici Boha, Otce všemohoucího . . . . . . . . . . . . . . . 86 odtud přijde soudit živé i mrtvé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

Kristův návrat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88

Poslední soud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 VĚŘÍM V DUCHA SVATÉHO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93

Duch – Boží působení zakoušené ve víře . . . . . . . . . . . . 93

Duch svatý je Bůh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Dárce života . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

Duch je dar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

Duch v liturgii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 svatou církev obecnou . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

Duch a církev . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

Církev jako svátostná skutečnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102

Je svatá, a přitom je církví hříšníků . . . . . . . . . . . . . . . . 103

Katolická, evangelická, ortodoxní, křesťanská? . . . . . . 105

Jedna, apoštolská . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 společenství svatých . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

Bůh vybízí ke svatosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

Eucharistická proměna a Kristova přítomnost . . . . . . . 109

Svaté přijímání a oběť . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 odpuštění hříchů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113

Hřích je mocný . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114

Křest je nový začátek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116 vzkříšení těla a život věčný . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118

Tělo a duše . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

Věčný život . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 AMEN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 Doporučená literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 Předmluva Víra je už opět tématem – přestože se dlouho zdálo, že mnoha lidem bude stát už leda za pohrdavé potřásání hlavou, vzbu­ zuje dnes zájem, ale i nesouhlas. S nesouhlasem se setkávají všichni křesťané, mladí i staří. Právě v dnešní době je proto nezbytné, abychom své víře porozuměli. Tuto knihu jsem na­ psal pro všechny, kdo chtějí tento úkol přijmout za svůj. Její čtenáři nebudou potřebovat žádné zvláštní předběžné znalos­ ti – postačí upřímná touha dát se poučit o víře a jejím jazyce, jímž je teologie.

Jednotlivými oddíly této knihy nás provede Apoštolské vyznání víry, představující cosi jako „křestní slib“ západní církve. Tak si budeme jisti, že se zabýváme opravdu tím pod­ statným, tedy vírou v Boha Otce, v jeho Syna Ježíše Krista a v Ducha svatého. Osobní otázka každého věřícího zní: „Kdo je pro mne Bůh?“ A všichni křesťané si na ni odpovídají: „Bůh je Trojice, setkávající se s námi v Ježíši Kristu, Božím Synovi, který se stal člověkem.“ K tomuto středu je vztaženo všech­ no ostatní. Jedním z projevů této víry je právě vyznání, které se nám tudíž k seznámení s podstatnými obsahy víry bude velice dobře hodit.

Vyznání víry je pouhé stručné shrnutí. Neobsahuje všech­ na témata. Náš stručný výklad může tedy čtenáře do teolo­ gie uvést, ale nemůže mu ji celou systematicky zpřístupnit. V Krédu vyznáváme, že Ježíš Kristus je Bůh a zároveň člověk, ale o jeho působení a učení se tam nemluví. Bibli nám vyzná­ ní víry nenahradí. Je spíš jen „klíčem“, odemykajícím dveře, které vedou k celému bohatství jejího pokladu.

Kniha o víře vždy vyžaduje konfrontaci s nejvlastnější­ mi, osobními otázkami. Společná křesťanská víra se musí PŘEDMLUVA shodovat s tím, jak víru já osobně prožívám. Na osobní otázky nemůže dát ovšem žádná kniha – ani žádné společné vyznání – důkladnou odpověď. Proto tu musejí mnohé otázky – třeba ty, které se týkají způsobů, jak víru osobně praktikujeme, zákla­ dů, o něž se opírá naše mravní rozhodování, nebo lidského utr­ pení – zůstat nezodpovězeny, a to navzdory tomu, že například právě otázka utrpení mnoho lidí velice trápí. Pro filozofické vyrovnání s utrpením a se zlem tváří v tvář Boží dobrotivosti a všemohoucnosti není v Krédu prostor. Ale nepovznáší tuto otázku právě vyznání víry v trpícího Božího syna na jinou, existenciální rovinu? Krédo nás vybízí, abychom svou víru směle vyznali před světem, stvrdili ji před Bohem a neustále ji sami kriticky prověřovali.

Vznik knihy se nikdy neobejde bez přispění celé řady lidí; všem, kdo přispěli, jsem vděčný. Rozhovory o podstatných ná­ boženských otázkách jsou pro teologa nezbytné. Za spoustu diskusí, které mě přiměly ke stálému vylepšování argumen­ tace, děkuji zesnulému Josefu Stichovi, Dr. Peteru Sterzinge­ rovi a Prof. Dr. Wolfgangu Schreinerovi. Vděčný jsem svým studentům z Katolické teologické fakulty Vídeňské univerzity a mnoha účastnicím a účastníkům teologických kurzů, se kte­ rými jsem mohl spolupracovat. Za pomoc s rukopisem děkuji Erni Hofstetterové, která mi byla kritickou čtenářkou, a Mag. Corinně Turnerové. Vydavatelství Matthias­Grünewald­Ver­ lag děkuji za to, že mou knihu přijalo a dobře se o ni postara­ lo. Nemohl při tom chybět kritický a laskavý dohled Ulriky Hofstetterové.

Víra je životní cesta, jejímž konečným cílem je Bůh. „Neboť ty jsi nás, Pane, stvořil pro sebe a naše srdce bude nepokojné, dokud nespočine v tobě,“ píše ve svých Vyznáních (I,1) církev­ ní učitel Augustin. Kéž tato kniha pomůže našemu zdravému nepokoji a přispěje tím k naplnění naší víry.

Vídeň 28. srpna 2017, v den svátku sv. Augustina

Hubert Philipp Weber


11

Vyznání víry

Věřím v Boha,

Otce všemohoucího,

Stvořitele nebe i země.

I v Ježíše Krista,

Syna jeho jediného,

Pána našeho,

jenž se počal z Ducha svatého,

narodil se z Marie Panny,

trpěl pod Pontiem Pilátem,

ukřižován umřel i pohřben jest,

sestoupil do pekel,

třetího dne vstal z mrtvých,

vstoupil na nebesa,

sedí po pravici Boha,

Otce všemohoucího,

odtud přijde soudit

živé i mrtvé.

Věřím v Ducha svatého,

svatou církev obecnou,

společenství svatých,

odpuštění hříchů,

vzkříšení těla

a život věčný.

Amen.





       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.