načítání...
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Angličtina pro samouky a věčné začátečníky + CD MP3 - Anglictina. com

Angličtina pro samouky a věčné začátečníky + CD MP3

Elektronická kniha: Angličtina pro samouky a věčné začátečníky + CD MP3
Autor:

Paul Newman: “...proč bych jedl hamburger, když si mohu dát steak?“ METODIKA, MODERNOST, MULTIMÉDIA – učte se současnou angličtinu! Zábavně a zajímavě! S atraktivní učebnicí! ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Jazyk: EN
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  249
+
-
8,3
bo za nákup

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » EDIKA
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku: ano
Médium: e-book
Počet stran: 302
Rozměr: 26 cm + 2 MP3 CD
Úprava: ilustrace (převážně barev.)
Vydání: Vyd. 1.
Jazyk: EN
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-251-2799-5
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis

Paul Newman: “...proč bych jedl hamburger, když si mohu dát steak?“

METODIKA, MODERNOST, MULTIMÉDIA – učte se současnou angličtinu! Zábavně a zajímavě! S atraktivní učebnicí!

Publikace obsahuje 40 lekcí, pátou vždy opakovací. V každé jsou představeny téma i gramatika a následně procvičovány. V oddílu Grammar Booster najdete základní jevy - nejběžnější časy, stupňování přídavných jmen, používání členů, počitatelná a nepočitatelná podstatná jména ad. Příloha Vocabulary booster složí k nácviku i opakování slovíček týkajících se tematického okruhu v lekci. Business English vás připraví „do firemního života“. Budete umět sestavit obchodní dopis, mail, vést v angličtině jednání i porady, s jistotou telefonovat.

2 CD ve formátu MP3 jsou nabity pěti hodinami poslechových cvičení, frází, dialogů, slovíček atd.

Titul byl vytvořen týmem internetové jazykové školy www.anglictina.com. Autoři projektu vedeni Petrem Špirkou mají s výukou angličtiny více než desetileté zkušenosti. Své poznatky spojují s moderní technologií - publikovali i připravují českými studenty vyhledávané a ceněné multimediální učebnice.

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Anglictina. com - další tituly autora:
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

kolektiv Anglictina.com

Angličtina pro samouky

a věčné začátečníky

Computer Press, a.s.

Brno

2009


Angličtina pro samouky

a věčné začátečníky

KOLEKTIV AUTORŮ ANGLIČTINA.COM

Computer Press, a. s., 2009. První vydání.

Vedoucí redaktor: Lucie Poslušná

Autorský tým: Lucie Poslušná , John Deane, Petr Špirko

Grafické a výtvarné zpracování: Cyril Kozák

Obálka: Martin Sodomka

Komentář na zadní straně obálky: Ondřej Jirásek

Technická spolupráce: Miroslav Šulc, Martin Vlach, Irena Rozvoralová

Odpovědný redaktor: Ondřej Jirásek

Technický redaktor: Martin Vlach

Produkce: Petr Baláš

Multimedia: Michelle Smith (Can) Diego de Alava (USA) , Linda Beranek (USA) ,

John Deane (UK), Viktorie Špirková

Internetová podpora: www.anglictina.com

Computer Press, a. s.,

Holandská 8, 639 00 Brno

Objednávky knih:

http://knihy.cpress.cz

distribuce@cpress.cz

tel.: 800 555 513

ISBN 978-80-251-2799-5

Prodejní kód: KEJ073

Vydalo nakladatelství Computer Press, a. s., jako svou 3362. publikaci. Systematickým, metodickým a individuálním způsobem vás naučíme anglicky – www.anglictina.com

Obsah

Předmluva

unit 1 Představování, časování slovesa „to be“

unit 2Povolání, přítomný čas prostý

unit 3Dny v týdnu, hodiny, přítomný čas prostý

unit 4Rodina, přivlastňování, množné číslo podstatných jmen

unit 5Opakovací lekce

unit 6Oblíbené a neoblíbené věci, osobní zájmena ve 3. a 4. pádu

unit 7Dům a byt, vazba there is/are, přídavná jména

unit 8Místa ve městě, předložky místní, udávání směru

unit 9V kavárně, vysoké číslovky, návrhy

unit 10Opakovací lekce

unit 11Přítomný čas průběhový

unit 12Doprava, přítomný čas průběhový pro vyjádření budoucnosti

unit 13Modální sloveso „can“, řadové číslovky

unit 14V hotelu, zdvořilostní fráze, názvy měsíců

unit 15Opakovací lekce

unit 16Dětství, minulý čas sloves „to be“ a „can“

unit 17Minulý čas prostý, nepravidelná slovesa

unit 18Cestování, minulý čas prostý

unit 19Datum, vyprávění o minulosti

unit 20Opakovací lekce

unit 21Nakupování, počitatelná/nepočitatelná podstatná jména

unit 22Vaření, rozkazovací způsob

unit 23Oblečení, barvy, přivlastňovací zájmena

unit 24Minulý čas průběhový

unit 25Opakovací lekce

unit 26Stejné x různé, tell x say

unit 27Popisování osob

4

6

12

18

24

30

34

40

46

52

58

62

68

74

80

86

90

96

102

108

114

118

124

130

136

142

146

152

2

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . unit 28 Stupňování přídavných jmen unit 29Plány do budoucna, vazba „going to“ unit 30Opakovací lekce unit 31Budoucí čas prostý unit 32Počasí unit 33Zdraví a nemoci, první podmínková věta unit 34Příslovce, účelový infinitiv unit 35Opakovací lekce unit 36Předpřítomný čas prostý unit 37Zkušenosti, předpřítomný čas prostý unit 38Film, předpřítomný čas x minulý čas unit 39Sporty unit 40Opakovací lekce Grammar Booster Vocabulary Booster Who? Where? When?

A bit of business English / Trocha obchodní angličtiny

Překlady rozhovorů a textů

Přepisy poslechových cvičení

158

164

170

174

180

186

192

198

202

208

214

220

226

230

250

272

2 80

284

296

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


4

Předmluva

Držíte v ruce novou učebnici pro samouky, která vám, při troše úsilí a aniž byste museli

docházet do jazykových kurzů, pomůže naučit se anglicky natolik, abyste se byli schopni

domluvit v každodenních situacích.

Kniha obsahuje 40 lekcí, každá pátá je opakovací. Kromě lekcí, kde se vždy představí

určité téma a gramatika a ty se následně procvičují, najdete v učebnici tzv. Grammar

Booster, kde jsou jednoduchým způsobem česky vysvětlené základní gramatické jevy jako

např. nejběžnější anglické časy, stupňování přídavných jmen, používání anglických členů,

počitatelná a nepočitatelná podstatná jména a mnohé další. Dále je v příloze učebnice

Vocabulary booster, kde najdete ke každé lekci seznam nejdůležitějších slovíček týkajících

se daného tematického okruhu, kterým se lekce zabývá. V příloze jsou také přepisy poslechových cvičení a překlady textů a rozhovorů z lekcí. Jako bonus zde najdete krátké texty v oddílu Who? Where? When?, kde si dále můžete procvičit porozumění anglickému psanému textu a rozšířit si slovní zásobu a dozvědět se něco z reálií anglicky mluvících zemí. Nakonec je zde Business English - několik základních slov a frází z pracovního prostředí, popis struktury obchodního dopisu, fráze, které se používají při telefonování atd.

Učebnici doplňují CD, kde jsou rodilými mluvčími namluvené rozhovory, poslechová

cvičení, diktáty a slovíčka, které najdete ve výše zmíněných oddílech knihy.

Věříme, že se zábavným způsobem naučíte spoustu užitečných a zajímavých informací

z anglického jazyka i anglických reálií, které se stanou základním kamenem pro vaše další

studium angličtiny. Jak jsme ale psali na začátku, bude třeba i nějaké úsilí z vaší strany. Vždy

je lepší strávit s učebnicí každý den 10 minut, než dvě hodiny jednou za 14 dní.

Přejeme hodně štěstí při studiu,

Vaše Angličtina.com


5


Která ze slov v rámečku znáte? Která jste už viděli, ale nejste si

jisti, co přesně znamenají? Která jsou stejná jako v češtině? A která

vám vůbec nic neříkají? Na konci této lekce je všechna budete

perfektně znát.

name

what

introduce

married

student

morning

job

from

is

Let me introduce myself /

Dovolte, abych se představil

Víte, že...

...nejdelší slovo, které použil Shakespeare, bylo

„honorificabilitudinitatibus“ (v Marné lásky snaze).

Bohužel již není mezi námi, aby nám vysvětlil, co ono

slovo znamená.

unit

1

6


Poslechněte si rozhovory, objeví se v nich gramatické vazby a slovní zásoba probíraná v této lekci.

Český překlad rozhovorů najdete na str. 284.

Předchozí rozhovory byly snadné. Co tento? Nakolik mu rozumíte?

1. 2.

What is your name?

My name is John. What’s your name?

I’m Tanya. Where are you from, John?

I am from England. What about you?

I am from Canada.

What’s her name?

Her name is Helen.

And what’s his name?

His name’s Peter.

Where are they from?

They are from Australia.

Are they married?

No, they aren’t.

3.

at the party

Tim: Look at that woman over there.

Do you know her?

Tom:Yeah.

Tim:She is gorgeous. I must introduce

myself to her. Good evening.

My name is Tim.

What’s your name?

Alice:I’m Alice.

Tim:Do you know anyone here?

Alice:Yes, Tom. He’s my husband.

dialogues / rozhovory

audio 1 audio 2

audio 3

7


grammar / gramatika

časování slovesa „to be“ – být

tázací

Am I...?

Are you...?

Is he, she, it...?

Are we...?

Are you...?

Are they ... ?

věta

This is MY name. / Toto je mé jméno.

This is YOUR car. / Toto je tvé auto.

HIS dog is big. / Jeho pes je velký.

OUR cats are nice. / Naše kočky jsou milé.

YOUR names are interesting. / Vaše jména jsou zajímavá.

Are THEIR children good? / Jsou jejich děti hodné?

tabulka 2 - short answers

tabulka 1

tabulka 3 - possessives

zápor

I am not... (I’m not)

You are not... (you aren’t)

He, she, it is not... (he, she, it isn’t)

We are not... (we aren’t)

You are not... (you aren’t)

They are not ... (they aren’t)

oznamovací

I am... (I’m)

You are... (you’re)

He, she, it is... (he’s, she’s, it’s)

We are... (we’re)

You are... (you’re)

They are .. (they’re)

přivlastňovací zájmena

my

your

his, her, its

our

your

their

můj, má, mé

tvůj, tvá, tvé

jeho, její, jeho (střední rod)

náš, naše

váš, vaše

jejich

otázka

Are you married?

Is he a student?

Is Mary from London?

krátká odpověď

Yes, I am.

Yes, he is.

No, she isn’t.

špatně

Yes, I ’m.

Yes, he is a student.

No, Mary isn’t.

8


výslovnost Pozn.: Přepis výslovnosti je co nejvíce zjednodušený a jsou v něm použity pouze základní fonetické znaky.

Hello!

Good morning.

Good afternoon.

Good evening.

Good night.

Good bye. Bye bye.

How are you?

I’m fine, thank you.

Let me introduce myself.

My name is...

Nice to meet you.

Are you married?

No, I’m single.

Not at all.

What’s your job?

V angličtině existují fráze, které

znamenají něco úplně jiného než

jednotlivá slova, z kterých se skládají.

Tyto fráze se nazývají idiomy.

V této části vás vždy naučíme některý

z nejběžnějších idiomů.

To be Greek to someone –

nepochopitelné pro někoho

English language is Greek to me.

Anglický jazyk je pro mě španělská

vesnice.

Angličtina používá hodně frázových sloves. To jsou slovesa,

která mění svůj význam podle dané předložky. V této části

se jich vždy několik naučíte.

be about to – chystat se

I am just about to leave. / Právě se chystám odejít.

be back – vrátit se, být zpátky

I’ll be back at 9 o’clock. / Vrátím se v 9 hodin.

be up – být vzhůru

Peter isn’t up yet, he’s still in bed.

Petr není vzhůru, ještě je v posteli.

Ahoj! Dobrý den.

Dobré ráno/dopoledne.

Dobré odpoledne.

Dobrý večer.

Dobrou noc.

Na shledanou. Nashle.

Jak se máš/máte?

Mám se dobře, děkuji.

Dovolte, abych se představil/a.

Jmenuji se...

Těší mě, že vás poznávám.

Jste ženatý/vdaná?

Ne, jsem svobodný/-ná.

Není zač.

Co děláš? Jaká je tvá práce?

ústa připravíme na „a“, ale vyslovíme „e“. Př. bag [bæg] taška.

nosové „n“, vyslovujeme jako u českých slov „banka“, „zvonky“.

opřeme špičku jazyka o horní zuby a vyslovíme „šišlavé s“. Př. thank [θæŋk] děkovat.

opřeme špičku jazyka o horní zuby a vyslovíme „šišlavé z“. Př. that [ðæt] tamten.

neurčitá samohláska, vyslovte např. samotnou souhlásku b (ne „bé“). Závěrečný zvuk je ono ∂ [b∂] ,

které se anglicky nazývá schwa.

tento znak znamená š, když před něj dáme t, vyslovuje se jako č.

tento znak znamená ž, často se používá ve spojení s d.

znamená, že se samohláska před ní vyslovuje dlouze. Př. start [sta:t = stát] začít.

vyslovujeme tvrdě - dy, ty, ny.

U víceslabičných slov je přízvučná slabika označená apostrofem (‘).

Pokud je přízvuk na první slabice,

apostrofem označený není.

Seznam slovíček z této lekce naleznete s jejich výslovností

a překladem ve slovníčku Vocabulary Booster na str. 250.

Jejich výslovnost si můžete poslechnout na CD.

užitečné fráze

idiomy

frázová slovesa

di, ti, ni

audio 4

phraseology / frazeologie

9


1.

2 .

Text Hello. How are you? Let me introduce myself.

My name is Lucy. I am from Canada.

I’m not a student, I am a teacher.

What about you? What’s your name?

Where are you from? Are you a student?

Na str. 284 naleznete překlad textu.

Spojte dvojice vět, které k sobě patří.

3.

Vyberte správnou odpověď.

1. What’s his name?

a) His name are Peter.

b) He name is Peter.

c) His name is Peter.

2.Let me introduce myself.

a) I’m from Australia.

b) My name is James Bond.

c) I’m fine.

3.Are they from Great Britain?

a) No, their aren’t.

b) No, they are’nt.

c) No, they aren’t.

4.Are you a student?

a) No, I not. b) No, I’m not. c) No, I’m teacher.

5.Are you a student?

a) Yes, I am. b) Yes, I’m. c) Yes, it is.

4.

Dejte slova do správného pořadí a utvořte větu.

1.I am student and a she is a teacher.

2.I from am Republic the Czech.

3.they from are where ?

4.myself introduce is me , Crosby let Paul my

name.

5.names are what their ? Otestujte se. Jak jste porozuměli textu? Odpovězte na otázky. Správné odpovědi naleznete na konci lekce. 1.What’s her name? 2.Where is she from? 3.Is she a student? 4.What’s her job? 1.What’s your name? 2.How are you? 3.Are you a student? 4.Where are you from? 5.Is he a teacher? 6.Are they married? 7.What are their names? 8.Where is she from? 9.Thank you. a)She’s from the Czech Republic. b)I’m from Canada. c)No, he isn’t. d)I’m fine, thank you. e)Not at all. f)My name is Peter. g)Yes, they are. h)Yes, I am. i)Tom and Jerry.

exercises / cvičení

10


5.

6 .

7.

8.

9.

Across:

1noc

5opposite of Good bye (ahoj, dobrý den)

6??? is your name? (jaký, co)

7someone who studies (student)

8opposite of morning (večer)

Down:

2Let me ??? myself. (představit)

3My ??? is Peter. (jméno)

4Let’s ??? our lesson. (začít)

6??? are you from? (kde)

Výslovnost

Kolik slabik mají následující slova?

Germany, Canada, lesson, evening, England,

America, teacher, married, afternoon, introduce

audio 6

audio 7

audio 5

Poslechněte si nahrávku a řekněte, zda jsou

následující věty pravdivé (T), nepravdivé (F)

nebo se o nich text nezmiňuje (DS).

1. Helen is from Austria.

2. Paul is from the USA.

3. Paul is a teacher.

4. Helen is a teacher.

Diktát

Poslechněte si nahrávku a napište text.

Text si můžete zkontrolovat na str. 296.

Doplňte správný tvar slovesa „to be“.

1._____ you from the Czech Republic?

2.He ____ a student.

3.I ____ from Great Britain.

4.Where _____ she from?

5.____ they from the USA?

No, they _____ from the USA.

1

6 5

7

8

2

4

3

klíč:

Cvičení 1: 1. Her name is Lucie. 2. She is from Canada.

3. No, she isn’t. 4. She is a teacher.

Cvičení 2: 1f, 2d, 3h, 4b, 5c, 6g, 7i, 8a, 9e

Cvičení 3: 1c, 2b, 3c, 4b, 5a

Cvičení 4: 1. I am a student/teacher and she is a teacher/

student. nebo She is a teacher/student and I am a

student/teacher. 2. I am from the Czech Republic.

3. Where are they from? 4. Let me introduce myself, my

name is Paul Crosby. 5. What are their names?

Cvičení 6: Germany (3), Canada (3), lesson (2), evening (2),

England (2), America (4), teacher (2), married (2),

afternoon (3), introduce (3)

Cvičení 7: 1. F, 2. F, 3. T, 4. DS

Cvičení 9: 1. Are you from the Czech Republic?

2. He is a student. 3. I am from Great Britain.

4. Where is she from? 5. Are they from the USA?

No, they aren’t/ are not from the USA.

Křížovka - Across: 1 night, 5 hello, 6 what, 7 student,

8 evening Down: 2 introduce, 3 name, 4 start, 6 where

11

(T)= true

(F)= false

(DS) = doesn't say


V minulé lekci jste se naučili anglicky představit. Umíte

o sobě říct ještě něco dalšího? Podívejte se na výrazy na

této straně. Znáte některé z nich? Dokážete je přiřadit

k jejich českým ekvivalentům? Pokud ne, nevadí, v této

lekci se to naučíte.

Víte, že

......anglická abeceda měla

původně jen 24 písmen?

Chybějícím písmenem bylo J,

to bylo do abecedy přidáno

naposledy. Dalším opozdilcem

v abecedě bylo U.

a [ei:] h [eitS] o [ou] v [vi:]

b [bi:] i [ai] p [pi:] w [dablju:]

c [si:] j [dZei] q [kju:] x [eks]

d [di:] k [kei] r [a:(r)] y [wai]

e [i:] l [el] s [es] z [zed]

f [ef] m [em] t [ti:]

g [dZi:] n [en] u [ju:]

About you / O vás

unit

2

nationality

address

telephone number

job

marital status

children

adresa

národnost

povolání

rodinný stav

děti

telefonní číslo

audio 8

12


Přečtěte a poslechněte si rozhovory. Ten druhý je o něco těžší. Oba obsahují jazyk, kterým se zabývá tato lekce.

Český překlad rozhovorů naleznete vzadu v knize na str. 284.

1.

2 .

Paula: Where do you live, John?

John:I live in New York. What about you?

Paula:I live in Prague.

John:Prague? Where is it?

Paula:It is in the Czech Republic. Prague is

the capital city.

John:What is your address?

Paula:My address is 8 Dlouhá street, Prague 1.

John:What is your telephone number?

Paula:My phone number is 223 540 976.

John:How old are you?

Paula:I am 22.

John:What is your job?

Paula:I work in a bank.

John:And what do you do there?

Paula:I am a clerk. And what do you do?

John:I am a sales representative. I work for

a company called IBC.

Paula:Are you married?

John:Yes, I am. My wife’s name is Carmen.

She is Spanish. What about you?

Paula:I’m not married but I’ve got a

boyfriend. His name is Petr.

John: What’s his nationality?

Paula:He’s Czech. Job interview Boss: What’s your name? New employee: Jack. Boss: Remember, we always call each other by surnames in our company. So if somebody’s surname is Newman, I call him Newman. What’s your surname? New employee: Darling. Boss: Ok, Jack. Let me ask you another question...

dialogues / rozhovory

audio 9

audio 10

13


Přítomný čas prostý používáme, když hovoříme

o činnostech, které se dějí pravidelně či opakovaně,

například každý den, každý týden atd. Také jej používáme

u faktů, které jsou všeobecně pravdivé (např. Water boils

at 100°C - Voda se vaří při 100°C). Před slovesem

musíme vždy použít podstatné jméno nebo zájmeno.

Slovesa mají ve všech osobách stejný tvar. Výjimku tvoří

3. osoba jednotného čísla. Ke slovesům ve 3. osobě

jednotného čísla přidáváme koncovku –s (viz Grammar

Booster na str. 230, kde také najdete tvoření otázek

v přítomném času prostém.).

K vytvoření záporu musíme použít don’t/doesn’t, které dáme před plnovýznamové sloveso.

I work - já pracuji

you work - ty pracuješ

he works - on pracuje

she works - ona pracuje

we work - my pracujeme

you work - vy pracujete

they work - oni pracují

Do I work? - Pracuji?

Do you work? - Pracuješ?

Does he work? - Pracuje (on)?

Does she work? - Pracuje (ona)?

Do we work? - Pracujeme?

Do you work? - Pracujete?

Do they work? - Pracují?

I don’t like it. - Nemám to rád.

You don’t like it. - Nemáš to rád.

He doesn’t like it. - Nemá to rád .

She doesn’t like it. - Nemá to ráda.

We don’t like it. - Nemáme to rádi.

You don’t like it. - Nemáte to rádi.

They don’t like it. - Nemají to rádi.

grammar / gramatika

The Present Simple /

Přítomný čas prostý

V této lekci se podíváme na sloveso „to look“ – dívat se.

look after – starat se o

Some parents don’t look after their children.

Někteří rodiče se nestarají o své děti.

look for – hledat

What are you doing? I’m looking for my glasses.

Co děláš? Hledám své brýle.

look forward to – těšit se na

I look forward to hearing from you.

Těším se na slyšenou.

(nejpoužívanější fráze na zakončení formálního dopisu)

Frázová slovesa

14


I live in Prague. / Bydlím v Praze.

I don’t live in London. / Nebydlím v Londýně.

Do you live in a flat? / Bydlíš v bytě?

No, I don’t. I live in a house. / Ne, nebydlím. Bydlím v domě.

Do you live in the centre? / Bydlíš v centru?

Yes, I do. / Ano, bydlím.

I live with my boyfriend. / Bydlím se svým přítelem.

Where do you live? / Kde bydlíš?

What do you do? / Co děláš/děláte?

What’s his job? / Jaké je jeho zaměstnání?

Where does he work? / Kde pracuje?

I work in a bank. / Pracuji v bance.

He works for IBS. / On pracuje pro IBS.

She works as an accountant. / Ona pracuje jako účetní.

I’m a sales director. / Jsem obchodní ředitel/-ka.

What is your name? / Jak se jmenuješ/-te?

My name is Frank. / Jmenuji se Frank.

What is your address? / Jaká je tvoje adresa?

My address is 9 High Street, Los Angeles. /

Moje adresa je 9 High Street, Los Angeles.

What is your telephone number? / Jaké je tvoje telefonní číslo?

It is 444675. / Je to 444675.

How many children does she have? / Kolik má dětí?

She has three children. / Má tři děti.

What’s her nationality? / Jaké je národnosti?

How old are you? / Kolik ti/vám je let?

I’m 20 years old. / Je mi 20 let.

Tato lekce se týká povolání, a tak tady máte jeden idiom,

který se práce týká.

Dead-end job - místo bez naděje na postup

I work as a secretary but it’s a dead-end job.

Pracuji jako sekretářka, ale nemám šanci na postup.

fráze

Idiomy

audio 11

Kolik anglických číslovek se objevilo v této lekci? Umíte říct, jaké je vaše povolání a odkud jste?

Slovní zásoba týkající se těchto témat je na str. 250 - 251.

phraseology / frazeologie

15


1.

6 .

2.

3.

Text Přečtěte si text. Rozumíte všemu?

Pokud ne, překlad naleznete na str. 284.

My name is Peter Smith. I am English and

I am 35 years old. I am an accountant. I work

for a big company in London. I am married.

My wife isn’t English, she is German. She

doesn’t work. We live in a flat. Our address

is 11 Downing Street. Our phone number is

21222305. What’s your phone number?

4.

5.

Napi šte výsledky slovy, abyste si procvičili psaní

číslovek.

1.two + one =

2.nine - five =

3.four + four =

4.ten - four =

5.two + five =

audio 13

audio 14

audio 12

Poslechněte si nahrávku a odpovězte na otázky.

1.What’s his name? His name is ___.

2.Where does he live? He lives in ___.

3.Where is he from? He is from ___.

4.What’s his nationality? He is ___.

5.What does he do? He works as a ___.

6.Is he married? ___.

7.What is Yoko’s nationality? She is ___.

8.What’s her job? She is a ___.

Diktát

Poslechněte si nahrávku a napište text,

který slyšíte.

Hláskování abecedy

Poslouchejte a napište hláskovaná slova.

Doplňte chybějící slova.

My 1.____is Paul. I 2.____ 25 years old and

I 3.____ in London. I 4.____ as an accountant.

My sister lives 5.____ Nottingham. 6.____ name is

Sarah. She 7.____ 30 years old. She is married

and she 8. ____ two children. She works as 9. ____

secretary but she 10.____ like her job. She wants

to be a housewife.

Utvořte otázky.

1. ________________? They live in London.

2.________________? She’s a bank clerk.

3.________________? No, I’m not. I’m single.

4.________________? He’s 40.

5.________________? No, in the evenings he

doesn’t watch TV, he plays tennis.

6.________________? I am German.

7.________________? He has five children.

exercises / cvičení

16


Cvičení 1: 1.Steve Jackson, 2. Los Angeles, 3. New York,

4. American, 5. clerk, 6. Yes, 7. Japanese, 8. secretary

Cvičení 3: 1.manager, 2.Italian, 3.address, 4.English,

5.businessman, 6.three, 7.telephone

Cvičení 4: 1.name, 2.am, 3.live, 4.work, 5.in, 6.Her, 7.is,

8.has, 9.a, 10.doesn’t

Cvičení 5: 1. two + one = three, 2. nine - five = four,

3. four + four = eight, 4. ten - four = six,

5. two + five = seven

Cvičení 6: 1. Where do they live? They live in London.

2. What does she do/What’s her job? She’s a bank clerk.

3. Are you married? No, I’m not. I'm single.

4. How old is he? He’s 40.

5. Does he watch TV in the evenings? No, in the evenings

he doesn’t watch TV, he plays tennis.

6. What is your nationality? I am German.

7. How many children does he have?

He has five children.

Cvičení 7: 1. He speaks English. He doesn't

speak English. 2. We are married. We aren't

married. 3. She has two children. She doesn't

have two children. 4. They work in a bank.

They don't work in a bank.

Cvičení 8: 1. My friend is British.

2. He works in a bank. 3. I don’t like coffee.

4. I am a bank clerk. 5. They aren’t Czech.

6. Do you live in Prague? 7. She doesn’t play

the piano. 8. Does he go to work by car?

9. Is she a teacher?

Křížovka - Across: 3 housewife, 4 nurse,

7 doctor, 10 accountant, 6 driver

Down: 1 businessman, 2 policeman,

5 secretary, 8 receptionist, 9 manager

7.

8.

9.

Křížovka

Across:Down:

3žena v domácnosti 1 podnikatel

4zdravotní sestra 2 policista

6řidič 5 sekretářka

7lékař 8 recepční

10účetní 9 manažer

Utvořte záporné věty.

Příklad: I live in Prague. I don’t live in Prague.

1.He speaks English.

2.We are married.

3.She has two children.

4.They work in a bank.

Doplňte správné tvary sloves. (Nezapomeňte, že

sloveso „to be“ se chová jinak.)

1. My friend ___(be) British.

2.He ___(work) in a bank.

3.I ___(not like) coffee.

4.I ___(be) a bank clerk.

5.They ___(not be) Czech.

6.___you___(live) in Prague?

7.She ___(not play) the piano.

8.___he___ (go) to work by car?

9.___she (be) a teacher?

1O

6

7

4

3

2

9

5

8

1

klíč:

17


Podívejte se do diáře a zapište si tam, v kolik hodin vstáváte

v pondělí, v kolik hodin ve středu obědváte, kdy ve čtvrtek končíte

v práci a co děláte v sobotu večer. Po skončení této lekce už budete

umět toto všechno říct anglicky.

What time is it? /

Kolik je hodin?

unit

3

Víte, ...

...co znamenají zkratky a. m. a p. m., které se

v angličtině používají při vyjádření času? Jsou to

zkratky latinských slov ante meridiem – před polednem

a post meridiem – po poledni.

18


Poslechněte si rozhovor, jsou v něm obsažena slovíčka

a gramatika této lekce. Až si gramatiku a slovíčka

nastudujete, pokuste se také odpovědět na otázky osoby A.

A: Good morning. We are making a survey of people’s

daily routines. Can I ask you a couple of questions? C:Sorry, I’m in a hurry. A:Good morning. We are making a survey of people’s

daily routines. Can I ask you a couple of questions? B:Yes, of course. A:What time do you get up? B:I get up at 6.45. A:What do you have for breakfast? B:I usually eat some bread and cheese

and drink a cup of tea. A:What time do you leave for work? B:At about 7.30. A:How do you get to work? B:I usually go by bus. A:What do you do in the evenings? B:I read a book or watch TV. And I sometimes

go to the cinema or restaurant with my friends. A:That’s all. Thank you. B:You are welcome. Bye.

dialogues / rozhovory

audio 15

19


grammar / gramatika

Frequency adverbs / Frekvenční příslovce

Time / Vyjádření času

I always get up at 6 o’clock.

I often go to bed late.

I don’t usually listen to music in the evenings.

My work is sometimes boring.

I never drink milk.

Vždycky vstávám v 6.00.

Často chodím spát pozdě.

Většinou neposlouchám po večerech hudbu.

Má práce je někdy nudná.

Nikdy nepiji mléko.

6.00 It’s six o’clock. 6.15 It’s a quarter past six.

6.45 It’s a quarter

to seven.

6.55 It ’s five to seven.

(NE It’s five minutes

to seven)

6.35 It’s twenty-five to

seven. (NE It’s half past

six and five minutes)

6.30 It’s half past six.

6.20 It ’s twenty past six.

(NE It’s ten to half past six)

6.10 It’s ten past six.

12

6

3

1

210

11

9

8 4

75

12

6

3

1

210

11

9

8 4

75

12

6

3

1

210

11

9

8 4

75

12

6

3

1

210

11

9

8 4

75

12

6

3

1

210

11

9

8 4

75

12

6

3

1

210

11

9

8 4

75

12

6

3

1

210

11

9

8 4

75

12

6

3

1

210

11

9

8 4

75

20


V této lekci jsme mluvili o času.

Tady je jeden idiom s časem spojený.

from time to time – čas od času

I go to the pub from time to time.

Čas od času si zajdu do hospůdky.

Všimněte si, že v britské angličtině se používá at weekends a v americké on the weekends.

Tentokrát se podíváme na sloveso „to get“ - dostat.

get up – vstávat (z postele)

I usually get up at 7 o’clock.

Obvykle vstávám v 7 hodin.

get off – vystoupit (z dopravního prostředku)

When do I have to get off?

Kdy mám vystupovat?

get on – nastoupit (do dopravního prostředku)

I get on the bus at Smíchov.

Na autobus nastupuji na Smíchově.

How often do you go to the theatre?

I go to the theatre every Saturday.

I get up late on the weekends.

I sometimes see my teacher on the bus.

At weekends, I often go to the cinema.

What time does he finish work on Fridays?

On Fridays he finishes work at 4 o’clock.

I don’t go out on Monday nights.

How do they get to work? By bus.

I always have coffee for breakfast.

Jak často chodíš do divadla?

Do divadla chodím každou sobotu.

O víkendech vstávám pozdě.

Někdy se v autobuse potkávám se svým učitelem.

O víkendech často chodím do kina.

V kolik hodin končí v pátek v práci?

O pátcích končí v práci ve 4 hodiny.

V pondělí večer nikam nechodím.

Jak jezdí do práce? Autobusem.

Vždycky mám k snídani kávu.

idiomyfrázová slovesa

fráze audio 17

audio 16

Monday

Tuesday

Wednesday

Thursday

Friday

Saturday

Sunday

pondělí

úterý

středa

čtvrtek

pátek

sobota

neděle

phraseology / frazeologie

21


1.

2 .

3.

5.

audio 18

audio 19

Text Přečtěte si text a vypracujte cvičení 1.

Český překlad textu naleznete na str. 285.

Every day Paul Chatman gets up at 6.30. He

has tea and toast for breakfast. He leaves home

at 7.15. He goes to work by bus. He starts work

at 8 o’clock. He has lunch at 12.30. He finishes

work at 4 p. m. In the evening he watches TV

or reads a book. At weekends he usually visits

his friends or goes to the cinema with his

girlfriend Petra.

Pokuste se odpovědět na otázky.

1.What time does Paul get up?

2.What does he have for breakfast?

3.How does he get to work?

4.What does he do in the evening?

5.When does he visit his friends?

Poslechněte si nahrávku a řekněte, zda jsou

následující věty pravdivé (T) či nepravdivé (F).

1.Mark gets up at 6.30.

2.He usually has some tea and a slice of toast for

breakfast.

3.He goes to work by tube.

4.His work is very interesting.

5.In the evening he usually watches TV or goes

to the pub.

Diktát

Poslouchejte a pište.

Přiřaďte názvy dnů v týdnu

k jejich českým ekvivalentům.

pondělí Saturday

úterýWednesday

středaMonday

čtvrtekFriday

pátekTuesday

sobotaThursday

neděleSunday

exercises / cvičení

4.

audio 20

Co slyšíte? Dlouhé či krátké i?

Vyberte z každé dvojice správné slovo.

uhodit

loď

uklouznout

čip

plést (svetr)

sedět

1.

2.

3.

4.

5.

6.

horko x hit

ovce x ship

spát x slip

levný x chip

upravený x knit

sedadlox sit

heat

sheep

sleep

cheap

neat

seat

22

[hi:t]

[Si:p]

[sli:p]

[tSi:p]

[ni:t]

[si:t]

[hit]

[Sip]

[slip]

[tSip]

[nit]

[sit]


6 .

7.

8.

9.

10 .

11 .

Doplňte chybějící slova.

Jack 1.____ up at 6.15. He 2. ___ coffee and some

toast and then 3. ___ leaves the flat. He 4. ___to

work 5. ___ bus. He 6. ____ his work at 8 o’clock.

He has lunch 7. ____12.30. He goes home at 4.30.

In the evening he 8. ___TV or 9. ____a book.

At weekends he usually goes 10.____ the pub.

Vyberte správnou odpověď.

1.He never ??? a book.

a)doesn’t read b) read c)reads

2. What is correct?

a)I usually don’t go to the cinema.

b)I don’t usually go to the cinema.

c)I don’t go to the cinema usually.

3.What time do you go to work?

a)On 8 o’clock.

b)At 8 o’clock.

c)In 8 o’clock.

4.What’s your ???

a)address b) adress c) addres

5.I go to the restaurant ???

a)on Fridays.

b)at Fridays.

c)in Fridays.

Kolik je hodin?

Napište slovy jednotlivé časy.

1. 7:00 2. 18:15 3. 6:50

4. 3:30 5. 2:25 6. 4:45

Dejte slova do správného slovosledu.

1.up, she, at, five, sometimes, gets.

2.my, not, interesting, work, always, is.

3.what, start, you, usually, work, time, do?

Zpřeházená písmena

Co je to za slova?

1. ASHTYRUD 2. NODMAY

3. KEWE 4. MITE

Today is 13/10 (the 13th of October), it’s

Wednesday. What day is:

1. 16/10 2. 20/10

3. 12/10 4. 14/10

klíč:

Cvičení 1: 1. Paul/He gets up at half past six.

2. He has tea and toast for breakfast.

3. He gets/goes to work by bus.

4. In the evening he watches TV or reads a book./

He watches TV or reads a book in the evening.

5. He visits his friends at weekends.

Cvičení 2: 1. T, 2. F (he has coffee), 3. F (by bus),

4. T, 5. F (he goes to the cinema)

Cvičení 4: 1. heat horko x hit uhodit

2. sheep ovce x ship loď

3. sleep spát x slip uklouznout

4. cheap levný x chip čip

5. neat upravený x knit plést (svetr)

6. seat sedadlo x sit sedět

Cvičení 5: pondělí – Monday, úterý – Tuesday,

středa – Wednesday, čtvrtek – Thursday, pátek – Friday,

sobota – Saturday, neděle – Sunday

Cvičení 6: 1.gets, 2.has, 3.he, 4.goes, 5.by, 6.starts, 7.at,

8.watches, 9.reads, 10.to

Cvičení 7: 1. c, 2. b, 3. b, 4. a, 5. a

Cvičení 8: 1. 7:00 Seven o’clock.

2. 18:15 A quarter past six./Six fifteen.

3. 6:50 Ten to seven./Six fifty.

4. 3:30 Half past three./Three thirty.

5. 2:25 Twenty-five past two./Two twenty-five.

6. 4:45 A quarter to five./Four forty-five.

Cvičení 9: 1. She sometimes gets up at five.

2. My work is not always interesting.

3. What time do you usually start work?

Cvičení 10: 1. Thursday, 2. Monday, 3. week, 4. time

Cvičení 11: 1. 16/10 Saturday, 2. 20/10 Wednesday,

3. 12/10 Tuesday, 4. 14/10 Thursday

23

[hi:t] [hit]

[Si:p] [Sip]

[sli:p] [slip]

[tSi:p] [tSip]

[ni:t] [nit]

[si:t] [sit]


My family / Má rodina

Víte, že... 24 členů rodiny Hurstových, v čele s Mikem a Marjorií

(oba ze Spojeného království) hrálo ve dnech 19. – 20.

prosince 2003 v Kentonském divadlev Henley-onThames v oxfordském kraji představení Kocour

v botách? Mezi účinkujícími ve věku 1 až 63 let bylo

6 potomků Timothy, Alexis, Muffin, Bryony, Jonas

a Adam s chotěmi Lynsey, Nathan, Ben a Ruth a vnoučata Ben, Ellie, Aisling, Cassian, Liberty, Flavia, Emerald, Tabitha, Antigone, Polyanna, Madeleine a Amelie (všichni z Velké Británie).

unit

4

24


1.

2 .

A:Tell me about your family.

B:I am from a big family. I have a mother, father

and four brothers and sisters. I also have an

aunt, an uncle and four cousins.

A:What about your grandparents?

B:Yes, I have a grandfather and two grandmothers.

A:Are you married? Do you have any children?

B:No, I am single, but my sister is married.

A:What’s her husband’s name?

B:Tim. They have one son.

A:How old is he?

B:He’s five.

A:Where do they live?

B:They live in Michigan.

A:What about your brothers?

B:They are single.

A:That’s interesting.

A: Have you got any brothers or sisters?

B:Yes, we are a big family. My father was married four

times and he had children with each wife.

A:Is it legal in the Czech Republic to have four wives?

B:Of course not. He always married one woman, then he got divorced

and then he got married again and then...

A:You don’t have to carry on, I understand. So how many

brothers and sisters have you got?

B:Four, two sisters and two brothers.

A:So there are five of you altogether. And are they all Czech?

B:Of course they are. Why shouldn’t they be?

A:Because statistically every fifth child that is born in the world is Chinese...

dialogues / rozhovory

audio 21

audio 22

25


grammar / gramatika

Množné číslo se tvoří přidáním koncovky -s.

car cars / auto auta

job jobs / (to) povolání (ta) povolání

U některých podstatných jmen dochází

ke změně v pravopisu. Více najdete vzadu

v Grammar Boosteru.

►►

► ►

Pokud chceme říct, že něco někomu patří,

použijeme přivlastňovací apostrof ( ) a koncovku -s.

V množném čísle přidáváme jen apostrof.

This is Peter’s car.

Toto je Petrovo auto.

My son’s wife is pretty.

Manželka mého syna je hezká.

My sons’ wives are pretty.

Manželky mých synů jsou hezké.

Význam věty v angličtině závisí na pořádku slov. V oznamovací větě podmět klademe před sloveso a

předmět za sloveso:

We sell cars. / Prodáváme auta. Příslovečná určení (způsobu, místa, času) klademe za sloveso nebo za předmět.

Takže základní pořádek slov ve větě se dá vyjádřit zkratkou SVOMPT:

Subject (podmět) Everybody / studies / English / intensively / at school / now.

Verb (sloveso) Každý nyní intenzivně studuje ve škole angličtinu.

Object (předmět)

Manner (způsob)

Place (místo)

Time (čas) ●

Množné číslo

Přivlastňování

Slovosled

26


Tentokrát se podíváme na slovesa s „off“.

get off – vystoupit (z dopravního prostředku)

Get off at the next stop.

Příští stanici vystupte.

put off – odložit (termín)

The football match has to be put off because of

bad weather..

Fotbalový zápas musí být kvůli špatnému

počasí odložen.

turn off – vypnout

Turn the TV off, please.

Vypni, prosím, televizi.

take off – svléknout

I must take off my sweater, it s very hot in here.

Musím si svléknout svetr, je tu velmi horko.

● ’

frázová slovesa

V této lekci jsme se zabývali rodinou, a tak se

naučíme dva idiomy s rodinou spojené.

The black sheep of the family –

černá ovce rodiny

My brother is the black sheep of the family.

Můj bratr je černou ovcí rodiny.

Run in the family –

schopnost, která se objevuje u více členů rodiny

Art runs in the family, my father is a painter,

my mother is a sculptor and my brother and

I can draw very well.

Umění je v naší rodině dědičné, můj otec je

malířem, matka sochařkou a já s bratrem

umíme velmi dobře kreslit.

idiomy

audio 23

I have some friends in London.

Mám nějaké přátele v Londýně.

Do you have any brothers or sisters?

Máš nějaké sourozence?

I don t have any brothers or sisters.

Nemám žádné sourozence.

He isn t married, he is divorced.

Není ženatý, je rozvedený.

Do you have any children?

Máš nějaké děti?

How old are they?

Kolik je jim roků?

My son is 4 and my daughter is 10.

Mému synovi jsou 4 a mé dceři je 10.

Who is Tom? / Kdo je Tom?

He is my boyfriend. / On je můj přítel.

Who is Jenny? / Kdo je Jenny?

She’s my sister. / Ona je moje sestra.

fráze

phraseology / frazeologie

27


1.

5 .

2.

3.

Text Přečtěte si následující text a vypracujte cvičení. Překlad textu naleznete na str. 285.

Paul Chatman has a big family. He has one sister and two brothers. His sister’s name is Tess. She is

married. Her husband is Canadian and his name is Tom. They have a daughter called Sarah. Paul’s

brothers’ names are Tim and Michael. Tim lives in Australia and Michael lives in the USA. Paul’s

parents are Bill and Sue. Bill is 60 and Sue is 58. They live in England. They would like to have more

grandchildren but their sons don’t want to get married. They like being single.

1. Does Paul have a big family?

2. How many brothers does he have?

3. What’s his sister’s husband’s name?

4. Where do his parents live?

5. Are his brothers married?

6. Where is his sister’s husband from?

Diktát

Poslechněte si text a zapište ho.

Rodinní příslušníci

1.My father s brother is my ______.

2.My mother s daughter is my ______.

3.My daughter s grandfather is my _____

or ______.

4.My son is my brother s _____.

5.My sister is my son s ______.

Vytvořte množné číslo:

1.wife 3. table 5. boy

2.fax 4. man 6. lorry

4 .

Doplňte přivlastňovací zájmena

(my/your/his/her/our/their):

1.Do you like ___ job?

2.I know Mr Smith but I don’t know ___wife.

3.Mr and Mrs Bacon live in New York. ___

daughter lives in Los Angeles.

4.I like football. It’s ___ favourite sport.

5.I want to phone Helen. Do you know ___

phone number?

6.We are married. ___son’s name is John.

audio 24

exercises / cvičení

28


6 .

8.

7.

Spojte věty.

1.Where is Tom from?

2.Where does Peter live?

3.Do you work in a bank?

4.Does she have any brothers or sisters?

5.How many brothers have you got?

6. How are you?

7.What does she do?

a)No, she doesn’t.

b)Yes, I do.

c)She is an accountant.

d)He is from Canada.

e)Three.

f)I’m fine. Thank you.

g)He lives in London.

Dejte slova do správného slovosledu.

1.daughters, and, I, son, have, two, one

2.do, sisters, you, many, how, brothers, have, and ?

3.in, usually, evenings, she, go, the, where, does?

4.always, don’t, for, I, breakfast, tea, have.

Dejte věty do množného čísla.

1.He has a good car. They ____

2.I have a pretty wife. We ____

3.The boy’s book is good.

4.A child reads a book every day. ____ every day.

5.A lady and a gentleman, let’s start. ____,

let’s start.

6.A box is on the shelf. ____

klíč:

Cvičení 1: 1.Yes, he does. 2.He has two brothers.

3.His name’s Tom. 4.His parents live in England.

5.No, they aren’t. 6.His sister’s husband is from Canada.

Cvičení 2: 1. My father’s brother is my uncle.

2. My mother’s daughter is my sister.

3. My daughter’s grandfather is my father or

father-in-law (tchán).

4. My son is my brother’s nephew.

5. My sister is my son’s aunt.

Cvičení 3: 1. wife - wives 2. fax - faxes 3. table - tables

4. man - men 5. boy - boys 6. lorry - lorries

Cvičení 4: 1. Do you like your job? 2. I know Mr Smith

but I don’t know his wife. 3. Mr and Mrs Bacon live

in New York. Their daughter lives in Los Angeles.

4. I like football. It’s my favourite sport.

5. I want to phone Helen. Do you know her phone number?

6. We are married. Our son’s name is John.

Cvičení 6: 1d, 2g, 3b, 4a, 5e, 6f, 7c

Cvičení 7: 1.They have good cars.

2.We have pretty wives.

3.The boys’ books are good.

4.Children read books every day.

5.Ladies and gentlemen, let’s start.

6.Boxes are on the shelves.

Cvičení 8: 1.I have one son and two daughters./

I have two daughters and one son.

2.How many brothers and sisters do you have?

3.Where does she usually go in the evenings?

4.I don’t always have tea for breakfast.

29


Arnold Schwarzenegger

Arnold Alois Schwarzenegger comes from Graz in

Austria. He is a a , a , an actor

and a governor of California. He lives in California.

He’s married to Maria Shriver and he has four

children – two daughters and two sons. He is 1.88 m

and he 105 kg. They call him The

“Austrian ”. His films are : The

Terminator, Predator, Total Recall, or

. He is one of the people for

whom English is not their .

he is both in the USA and world over.

Here are some of his quotes:

“I love Thanksgiving Day. It’s the only time you can

see natural breasts in Los Angeles.”

(Miluji Den Díkuvzdání. Je to jediný den, kdy v Los

Angeles uvidíte pravá prsíčka.)

“Money doesn’t make you happy. I now have $50

million but I was just as happy when I had $48

million.”

(Peníze vás neučiní šťastnými. Já mám nyní 50

milionů dolarů, ale jsem stejně šťastný,

jako když jsem měl 48 milionů dolarů.)

bodybuilderwrestler

tallweighs

Oak for example

Twins

Kindergarten Cop

mother tongue Although

famous

Famous immigrants /

Slavní imigranti

opakování

unit

5

30


bodybuilder

wrestler

tall

weigh

oak

for example

twins

kindergarten

cop

famous

although

mother tongue

quote

1. seven o’clock

2.a quarter past seven

3.half past seven

4.a quarter to eight

5.from eight to six

6.one o’clock

7.half past six

8.eleven o’clock

a) He goes for dinner with his

wife Maria.

b)Arnold gets up.

c)He works in his office.

d)He does some exercise.

e)He drinks a glass of orange juice.

f)He goes to sleep.

g)He eats steak and vegetable

salad for lunch.

h)He has a shower and dresses up.

Spojte činnosti s časy.

kulturista

zápasník

vysoký

vážit

dub

například

dvojčata

školka

policajt (americký výraz)

slavný

přestože

mateřský jazyk

citát

slovíčka

cvičení:

idiomy:

Tentokrát se podíváme na několik idiomů spojených s čísly.

All one – naprosto stejné, naprosto jedno

It’s all one to me when we meet.

Je mi naprosto jedno, kdy se sejdeme.

Put two and two together – dát si dvě a dvě dohromady,

udělat si závěr na základě faktů

When he told me about it I put two and two together.

Když mi to řekl, dal jsem si dvě a dvě dohromady.

Take forty winks – dát si šlofíka, dát si dvacet

(doslova: vzít si čtyřicet mrknutí)

I think I’ll take forty winks after lunch.

Myslím, že si dám po obědě šlofíka.

31

[bodibild@(r)]

[resl@(r)]

[to:l]

[wei]

[@uk]

[fo:(r) ig"za:mpl]

[twinz]

[kind@%ga:t@n]

[kop]

[feim@s]

[o:l"D@u]

[maD@(r) taN]

[kw@ut]


1.

2 .

3.

6 .

7.

4.

Poslechněte si nahrávku a vyberte správnou

odpověď.

1. Justine is...

a) an accountant b) a dancer c) a theatre critic

2. She gets up at...

a) 6 o’clock b) 8.30 c) 1 a. m.

3. She doesn’t work...

a) at weekends

b) on Mondays and Thursdays

c) on Mondays and Tuesdays

4. She has...

a) one child b) two children c) three children

Utvořte otázky.

1. It’s 5 o’clock.

2. I work in a bank.

3. I am from Germany.

4. In the evening she usually watches TV.

5. I’m fine, thank you.

Spojte poloviny vět.

1. Where do... a) ... you from?

2. How often does... b) ...her name?

3. What is... c) ... they work in London?

4. Where are... d) ... you live?

5. Do ... e) ... he play tennis?

Doplňte chybějící slova.

1. This is my friend. _______ name is Clara.

2. He ______ (have) a son and a d________.

3. I ________ (not be) an accountant.

4. What time do you get _______ ?

5. Helen ________ (not often read) books, she

usually _________ (watch) TV.

6. What ______ ______ ________? I’m a sales

manager.

Jaké jsou to národnosti?

Example: The USA - ? (American)

1. France - ? 4. Austria - ?

2. Great Britain - ? 5. Italy - ?

3. Spain - ? 6. Japan - ?

Kolik je hodin? Vypište slovy.

1. 6.45 2. 8.30 3. 3.10 4. 12.15

5.

Dejte podstatná jména a slovesa

do množného čísla.

1. My child plays football.

2. His wife isn’t American.

3. Your baby has two teeth (zuby).

audio 25

exercises / cvičení

32


8.

klíč:

9 .

10 .

Číslovky.

1. one + two = 3. five + four =

2. ten - four = 4. seven + one =

Arnold Schwarzenegger cvičení - možné odpovědi:

1b, 2d, 3h, 4e, 5c, 6g, 7a, 8f

Cvičení 1 : 1b, 2b, 3c, 4a

Cvičení 2 : 1. What time is it? / What’s the time?

2. Where do you work? / What do you do?

3. Where are you from?

4. What does she (usually) do in the evening?

5. How are you?

Cvičení 3: 1d, 2e, 3b, 4a, 5c

Cvičení 4: 1. a quarter to seven, 2. half past eight,

3. ten past three, 4. a quarter past twelve

Cvičení 5: 1. My children play football. 2. His wives

aren’t American. 3. Your babies have two teeth.

Cvičení 6: 1. This is my friend. Her name is Clara.

2. He has a son and a daughter.

3. I am not/’m not an accountant.

4. What time do you get up ?

5. Helen doesn



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz - online prodej | ABZ Knihy, a.s.
ABZ knihy, a.s.
 
 
 

Knihy.ABZ.cz - knihkupectví online -  © 2004-2018 - ABZ ABZ knihy, a.s. TOPlist