načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

Kniha: Anglická gramatika. Cvičení a testy, česko-anglický výklad 5. vydání – Natálie Bakalářová

Anglická gramatika. Cvičení a testy, česko-anglický výklad 5. vydání
-1%
sleva

Kniha: Anglická gramatika. Cvičení a testy, česko-anglický výklad 5. vydání
Autor: Natálie Bakalářová

Součástí knihy je 40 testů s dvěma tisíci náhodně řazených vět, jejichž skladba odpovídá typickým požadavkům u zkoušek FCE, CAE a na jazykových školách. Učebnice shrnuje poznatky z oblasti anglické gramatiky pro mírně pokročilé až ... (celý popis)
394
Kniha teď bohužel není dostupná.


»hlídat dostupnost

hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%hodnoceni - 0%   celkové hodnocení
0 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: ARSCI
Médium / forma: Tištěná kniha
Rok vydání: 2015
Počet stran: 296
Rozměr: 168x230
Úprava: y
Vydání: 5. vydání
Jazyk: česky
Datum vydání: 02.06.2015
ISBN: 978-80-7420-042-7
EAN: 9788074200427
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Součástí knihy je 40 testů s dvěma tisíci náhodně řazených vět, jejichž skladba odpovídá typickým požadavkům u zkoušek FCE, CAE a na jazykových školách. Učebnice shrnuje poznatky z oblasti anglické gramatiky pro mírně pokročilé až pokročilé.

Popis nakladatele

Natálie Bakalářová: Stručnost, jednoduchost, přehlednost a opakovací cvičení.

S českým výkladem gramatiku angličtiny lehce zvládnete a jeho anglický protějšek vám umožní orientovat se v anglickém názvosloví gramatických jevů. Bohatý příkladový materiál – české věty s jejich anglickým překladem. Dalších 1400 vět v opakovacích cvičeních a 2000 vět ve 40 testech, složených z typického obsahu závěrečných zkoušek na jazykových školách.

Kniha je vhodná pro mírně pokročilé až pokročilé. Připraví vás ke zkouškám na vysoké školy, na maturitní zkoušku, státní jazykovou zkoušku nebo na FCE a CAE. (cvičení a testy : česko-anglický výklad)

Předmětná hesla
Související tituly dle názvu:
Ke knize "Anglická gramatika. Cvičení a testy, česko-anglický výklad 5. vydání" doporučujeme také:
Anglická cvičení -- Pro gymnázia, střední a jazykové školy a 2. stupeň základních škol Anglická cvičení
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

OBSAH

1. Přítomný čas prostý . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

2. Přítomný čas průběhový . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

3. Minulý čas prostý . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

4. Minulý čas průběhový . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

5. Předpřítomný čas prostý . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26

6. Předpřítomný čas průběhový . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30

7. Předminulý čas prostý . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

8. Předminulý čas průběhový . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

9. Vyjádření budoucnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

Časy – celkové procvičení (smíšené věty) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

10. Způsobová slovesa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44

Způsobová slovesa: celkové procvičení (smíšené věty) . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

11. Trpný rod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54

Trpný rod – transformujte pomocí trpného rodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56

12. Podmínkové věty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

Podmínkové věty – celkové procvičení (smíšené věty) . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

13. Inverze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 66 14. Přací věty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

Přací věty – celkové procvičení (smíšené věty) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70

15. Vazba podmětu s infinitivem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 16. Vazba dát si něco udělat, je třeba (potřeba) něco udělat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78 17. Vyjádření preferencí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

Vyjádření preferencí – celkové procvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

18. Nepřímá řeč. Say and tell . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86

Nepřímá řeč – transformujte . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90

19. Vztažné věty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94

Vztažné věty – celkové procvičení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98

20. Rozkazovací způsob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102 21. Slovesa, po kterých následuje infinitiv, gerundium nebo infinitiv bez to . . . . . 104

Slovesa, po kterých následuje infinitiv, gerundium nebo infinitiv bez to

celkové procvičení (smíšené věty) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

6 CONTENTS

1. Present simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

2. Present continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

3. Past simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

4. Past continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

5. Present perfect simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

6. Present perfect continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31

7. Past perfect simple . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

8. Past perfect continuous . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

9. Future forms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

Tenses – summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

10. Modal verbs (can, may, must) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45

Modal verbs – summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49

11. The passive . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

The passive – transformation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

12. Conditionals . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

Conditionals – summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

13. Inversion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67 14. Wishes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

Wishes – summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

15. It is said that / He is said to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 16. Have st. done; Needs doing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79 17. Expressing preferences (woould rather, had better, prefer) . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

Expressing preferences– summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . .85

18. Reported speech. Say and tell. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

Reported speech – transformation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91

19. Relative clauses . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95

Relative clauses – summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . . . . . . . 99

20. Imperative . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 21. Verbs followed by Infinitive or Gerund or Bare infinitive . . . . . . . . . . . . . . . 105

Verbs followed by Infinitive or Gerund or Bare infinitive:

summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109

7


22. Časové věty (s odkazem do budoucnosti) a předmětné věty . . . . . . . . . . . . . . 112 23. Přípustkové věty (although, though, even though in spite of,

despite, while, whereas, however, no matter how) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 24. Příčinné věty (because, since, as, for, because of,

due to, owing to, on account of) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 25. Důsledkové věty (so, as a result, therefore, consequently,

as a consequence, so/such...that). Příliš, dost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 26. Účelové věty (in order to, so as to, so that, for, in case) . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 27. Věty tázací. Tázací dovětky. So – not . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 28. Já také, já také ne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132 29. Podstatná jména (počitatelná, nepočitatelná,

přivlastňovací pád, dvojitý přivlastňovací pád) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134 30. Členy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140

Podstatná jména a členy – celkové procvičení (smíšené věty) . . . . . . . . . . . 144 31. Přídavná jména a příslovce

(stupňování, as...as, not as/ so ...as, the ... the, −ed/−ing) . . . . . . . . . . . . . . . . . 148

Přídavná jména a příslovce – celkové procvičení (smíšené věty) . . . . . . . . 158 32. Zájmena (osobní, přivlastňovací, my own/on my own,

friend of mine, zvratná zájmena, by myself, another, other(s),

the other(s), each, every, much, many, some, any, hardly any) . . . . . . . . . . . . 160

Zájmena – celkové procičení (smíšené věty) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168 33. Číslovky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172 34. Spojovací výrazy

Linking words – Neither... nor, both ... and, either ... or, not only ... but also . 176 35. Předložky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178 36. Různé (like – as, any longer, any more, no longer,

there − it, exclamation clauses, make − do, lay − lie, rise − raise . . . . . . . . . . . . 186 37. Předložky následující po slovesech a přídavných jménech . . . . . . . . . . . . . . . 194

Předložky následující po slovesech a přídavných jménech – shrnutí . . . . . 196 38. Frázová slovesa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

Frázová slovesa – shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206

Nepravidelná slovesa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212

TESTY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216 8 22. Time clauses (future reference) and object clauses . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113 23. Clauses of concession (although, though, even though in spite of,

despite, while, whereas, however, no matter how) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115 24. Clauses of reason (because, since, as, for, because of,

due to, owing to, on account of) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 25. Clauses of result (so, as a result, therefore, consequently,

as a consequence, so/such...that). Too, enough . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119 26. Clauses of purpose (in order to, so as to, so that, for, in case) . . . . . . . . . . . . . 123 27. Questions. Question tags. So – not . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 28. So do I, neither do I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133 29. Nouns (countable, uncountable, possessive's,

double possessive) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135 30. Articles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141

Nouns and articles – summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . . . . 145 31. Adjectives and adverbs (comparison, as...as,

not as/ so ...as, the the, −ed/−ing) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149

Adjectives and adverbs – summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . 159 32. Pronouns (personal, possessive, my own/on my own,

a friend of mine, reflexive, by myself, another, other(s),

the other(s), each, every, much, many, some, any, hardly any) . . . . . . . . . . . . 161

Pronouns – summary revision (mixed sentences) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169 33. Numbers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173 34. Linking words – Neither... nor, both ... and, either ... or, not only ... but also 177 35. Prepositions . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179 36. Miscellaneous (like – as, any longer, any more, no longer,

there – it, exclamation clauses, make – do, lay – lie, rise – raise . . . . . . . . . . . 187 37. Prepositions following verbs and adjectives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195

Prepositions following verbs and adjectives – summary revision . . . . . . . . 197 38. Phrasal verbs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203

Phrasal verbs – summary revision . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207

Irregular verbs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212

TESTS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217

9


Po létu následuje podzim. Vlak odjíždí ve tři. Hostům obvykle nabízíme šálek kávy. Obvykle vstávám v sedm hodin. Bydlím v Plzni. ❢ Nezapomeňte, že po: he / she / it přidáváme −s I drink ale he drinks Pravopis: • Když slovesa končí na: s / ss / sh / ch / x (sykavky), používáme koncovku −es:

I wash ale he washes.

• Když sloveso končí na souhlásku + −y ➔ −y se před koncovkou −s mění na −ie

I hurry ale he hurries.

• Jestliže před −y je samohláska ➔ −y se nemění.

He hurries ale he enjoys.

❢ Poznámka: I do / he does

I go / he goes

Tvořte tvary 3. os. j. č.: ♦ Pro vytvoření otázek používáme do / does + inf. Do I you we they

speak?

Does he she it 10 forget express say miss study buy tidy

drive

play

cry

watch

fly

pray

pass

fry

search

try

wash

apply

cause

go

1. PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ

1. Obecné pravdy

2. Odkaz do budoucnosti, obzvlášť časový plán

3. Návyky, rutina

4. Trvalé stavy


Autumn follows summer. The train leaves at three o'clock. We usually offer a cup of coffee to the guests. I usually get up at seven o'clock. I live in Plzeň. ❢ Remember that we say: he / she / it + s I drink but he drinks. Spelling: • When the verbs end in: s / ss / sh / ch / x (fricatives) we use ending −es:

I wash but he washes.

• If a verb ends in a consonant + −y ➔ −y changes to −ie before ending −s

I hurry but he hurries.

• If a verb ends in a vowel ➔ −y doesn't change.

He hurries but he enjoys.

❢ Note: I do / he does

I go / he goes

Forms of the 3

rd

person in singular:

♦ We use do / does + inf. to make questions Do I you we they

speak?

Does he she it

11

he forgets he expresses he says he misses he studies he buys he tidies

he drives

he plays

he cries

he watches

he flies

he prays

he passes

he fries

he searches

he tries

he washes

he applies

he causes

he goes

1. PRESENT SIMPLE

1. Permanent truths

2. Future reference, esp. for timetables

3. Customs and habits, routines

4. Permanent situations


♦ Pro vytvoření záporů používáme don't / doesn't + inf. I you we they don't

speak.

he she it doesn't Přeložte:

1. Každé ráno se sprchuji.

2. Umývá si vlasy dvakrát týdně.

3. Jak často čte noviny?

4. Kde bydlí?

5. Řeka Amazonka se vlévá do Atlantického oceánu.

6. Máme dost sklenic, další nepotřebujeme.

7. Nesnáším záznamníky. Nerad s nimi mluvím.

8. Londýn leží na řece Temži.

9. Po večeři umývá nádobí. 10. Mám raději čaj než kávu. ♦ Příslovce času (od 100 % času do 0 % času) 100 % always (vždy)

usually (obvykle)

often (často)

sometimes (někdy)

seldom (málokdy)

rarely (vzácně)

hardly ever (skoro nikdy)

0 % never (nikdy)

♦ Příslovce času dáváme před hlavní sloveso

(mezi podmět a sloveso) a po slovese býti a pomocných slovesech.

12 They do not often go to the ZOO. I never eat breakfast. She is always pretty.

He usually drives to school.

Do you often eat fish for dinner?

She hardly ever eats sweets.


♦ We use don't / doesn't + inf. to make negative sencences. I you we they don't

speak.

he she it doesn't Translate:

1. I have a shower every morning.

2. She washes her hair twice a week.

3. How often does he read a newspaper?

4. Where do they live?

5. The river Amazone flows into the Atlantic ocean.

6. We have got enough glasses, we don't need any more.

7. I hate telephone answering machines. I don't like talking to them.

8. London lies on the river Thames.

9. She washes dishes after dinner. 10. I prefer tea to coffee. ♦ Frequency adverbs (from 100 % of the time to 0 % of the time) 100 % always

usually

often

sometimes

seldom

rarely

hardly ever

0 % never

♦ We put frequency adverbs before the main verb

(between the subject and the simple present verb) or after verb to be and auxiliary

verbs.

13

They do not often go to the ZOO. I never eat breakfast. She is always pretty.

He usually drives to school.

Do you often eat fish for dinner?

She hardly ever eats sweets.




       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.