načítání...


menu
nákupní košík
Košík

je prázdný
a
b

E-kniha: Anatomie a fyziologie lidského těla -- Pro humanitní obory – Miroslav Orel

Anatomie a fyziologie lidského těla -- Pro humanitní obory

Elektronická kniha: Anatomie a fyziologie lidského těla
Autor: Miroslav Orel
Podnázev: Pro humanitní obory

Publikace přináší poznatky o stavbě a funkci lidského těla pro studenty nelékařských oborů, např. psychologie, pedagogiky, sociální práce, i pro širokou veřejnost. ... (celý popis)
Titul je skladem - ke stažení ihned
Médium: e-kniha
Vaše cena s DPH:  424
+
-
14,1
bo za nákup

ukázka z knihy ukázka

Titul je dostupný ve formě:
elektronická forma ELEKTRONICKÁ
KNIHA

hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6%hodnoceni - 74.6% 90%   celkové hodnocení
2 hodnocení + 0 recenzí

Specifikace
Nakladatelství: » Grada
Dostupné formáty
ke stažení:
PDF
Zabezpečení proti tisku a kopírování: ano
Médium: e-book
Rok vydání: 2019
Počet stran: 448
Rozměr: 24 cm
Úprava: ilustrace
Vydání: Vydání 1.
Skupina třídění: Lékařské vědy. Lékařství
Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
Jazyk: česky
ADOBE DRM: bez
ISBN: 978-80-271-0531-1
Ukázka: » zobrazit ukázku
Popis / resumé

Publikace přináší poznatky o stavbě a funkci lidského těla pro studenty nelékařských oborů, např. psychologie, pedagogiky, sociální práce, i pro širokou veřejnost.

Popis nakladatele

Publikace seznamuje se stavbou a fungováním lidského těla v základním rozsahu, který je náplní studia psychologie, pedagogiky, sociální práce a dalších humanitních (nelékařských) oborů. Text nezabíhá do medicínských podrobností, ale přináší stručné kompendium dvou rozsáhlých teoretických oborů medicíny.

Kniha je přehledně strukturovaná a pojímá celé lidské tělo. Přináší základní seznámení s oblastí buněčné biologie, informuje o členění tkání. Nejobsáhlejší část je věnována jednotlivým orgánovým soustavám. Pro objasnění postavení anatomie a fyziologie v systému věd je zahrnuto také základní členění medicínských oborů a možnosti vyšetření jednotlivých orgánů, které máme v současnosti k dispozici. Jedna kapitola je věnována základům celostního (komplexního) přístupu, který pojímá člověka jako bio-psycho-sociálně-spirituální komplex, existující v určitém prostoru a čase.

Tím publikace vymezuje význam studia anatomie a fyziologie člověka pro nelékařské disciplíny a propojuje oblast tělesnou, psychickou, vztahovou a přesahovou. V rámci kapitol věnovaných jednotlivým orgánovým soustavám jsou rovněž zařazeny zmínky o možném širším kontextu (například o tom, jak hormony mohou ovlivnit psychický stav). Text publikace je bohatě ilustrován a doplněn fotografiemi a snímky z lékařských vyšetření. (pro humanitní obory)

Předmětná hesla
Zařazeno v kategoriích
Miroslav Orel - další tituly autora:
Anatomie a fyziologie člověka -- Pro humanitní obory Anatomie a fyziologie člověka
Somatopatologie -- Nauka o nemocech těla Somatopatologie
 (e-book)
Psychopatologie Psychopatologie
 (e-book)
Somatopatologie -- Nauka o nemocech těla Somatopatologie
Vyšetření a výzkum mozku -- Pro psychology, pedagogy a další nelékařské obory Vyšetření a výzkum mozku
Anatomie a fyziologie lidského těla -- Pro humanitní obory Anatomie a fyziologie lidského těla
 
Recenze a komentáře k titulu
Zatím žádné recenze.


Ukázka / obsah
Přepis ukázky

Anatomie

a fyziologie

lidského těla

Pro humanitní obory

Miroslav Orel


KATALOGIZACE V KNIZE - NÁRODNÍ KNIHOVNA ČR

Orel, Miroslav, 1973-

Anatomie a fyziologie lidského těla : pro humanitní obory / Miroslav Orel. -

Vydání 1.. -- Praha : Grada, 2019. -- 1 online zdroj

České a anglické resumé

Obsahuje rejstřík

ISBN 978-80-271-1179-4 (online ; pdf )

* 611 * 612 * (075)

– anatomie člověka

– fyziologie člověka

– učebnice

61 - Lékařské vědy. Lékařství [14]

37.016 - Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice [22]


Anatomie

a fyziologie

lidského těla

Pro humanitní obory

Miroslav Orel


Upozornění pro čtenáře a uživatele této knihy

Všechna práva vyhrazena. Žádná část této tištěné či elektronické knihy nesmí být

reprodukována a šířena v  papírové, elektronické či jiné podobě bez předchozího

písemného souhlasu nakladatele. Neoprávněné užití této knihy bude trestně stíháno. MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D. ANATOMIE A FYZIOLOGIE LIDSKÉHO TĚLA Pro humanitní obory Vydala Grada Publishing, a.s. U Průhonu 22, 170 00 Praha 7 tel.: +420 234 264 401 www.grada.cz jako svou 7404. publikaci Recenzovali: prof. MUDr. Vladimír Holibka, DrSc.

(emeritní přednosta Ústavu normální anatomie LF UP v Olomouci)

doc. MUDr. Jiří Nečas, CSc.

(přednosta Ústavu fyziologie LF UP v Olomouci)

Ilustrace a schémata: MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D. (s použitím kresby Leonarda da Vinci) Snímky z lékařských vyšetření a jejich popis: MUDr. Zuzana Sedláčková, Ph.D. (Klinika radiologie FN Olomouc) Foto: Michal Priessnitz model: Ivo Jambor, sólista baletu Moravského divadla v Olomouci a fitness trenér Odpovědná redaktorka Dana Bendová Sazba a zlom Milan Vokál Návrh a zpracování obálky Antonín Plicka Počet stran 448 Vydání 1., 2019 Vytiskla tiskárna PBtisk, s.r.o., Příbram © Grada Publishing, a.s., 2019 ISBN 978-80-271-1180-0 (ePub) ISBN 978-80-271-1179-4 (pdf ) ISBN 978-80-271-0531-1 (print)

Obsah

Krátké slovo na úvod 10

1. Význam a základní vymezení studia stavby a funkce lidského těla 12

1.1 Anatomie a fyziologie člověka v systému lékařských věd 13

1.1.1 Základní roviny a směry popisující lidské tělo 15

2. Úroveň buněk 21

2.1 Základní chemické a biochemické buněčné komponenty 21

2.1.1 Základní anorganické složky buněk 22

2.1.2 Základní organické složky buněk 23 2.2 Základní organely buněk 33

2.2.1 Plazmatická membrána 34

2.2.2 Buněčné jádro 40

2.2.3 Ribozomy 42

2.2.4 Mitochondrie 43

2.2.5 Endoplazmatické retikulum, Golgiho aparát a lyzozomy 45

2.2.6 Cytoskelet 47 2.3 Vznik a zánik buněk 48

2.3.1 Mitóza a meióza 49

2.3.2 Diferenciace 52

2.3.3 Nekróza a apoptóza 53

2.3.4 Nádorové bujení – narušení regulace buněčného dělení 55 2.4 Uvedení do genetiky 56

3. Úroveň tkání 63

3.1 Epitelové tkáně 63 3.2 Pojivové tkáně 65

3.2.1 Vazivová tkáň 65

3.2.2 Chrupavčitá tkáň 67

3.2.3 Kostní tkáň 68 3.3 Svalové tkáně 69

3.3.1 Hladká svalovina 71

3.3.2 Příčně pruhovaná svalovina 71

3.3.3 Srdeční svalovina 72 Nervová tkáň 74

3.4.1 Nervové buňky 74

3.4.2 Podpůrné buňky 88 3.5 Krev 91

3.5.1 Krevní plazma 92

3.5.2 Červené krvinky 92

3.5.3 Bílé krvinky 99

3.5.4 Krevní destičky 103

3.5.5 Zástava krvácení 103

4. Úroveň orgánových soustav 105

4.1 Kožní soustava 105

4.1.1 Kůže 106

4.1.2 Kožní adnexa 109 4.2 Kosterní soustava 118

4.2.1 Obecná stavba kosti 118

4.2.2 Vývoj a změny kostí 121

4.2.3 Spojení kostí 123

4.2.4 Kostra hlavy 125

4.2.5 Kostra páteře 131

4.2.6 Kostra hrudníku 137

4.2.7 Kostra horních končetin 139

4.2.8 Kostra dolních končetin 143 4.3 Svalová soustava 150

4.3.1 Obecná stavba a činnost příčně pruhovaných svalů 150

4.3.2 Dělení příčně pruhovaných svalů 156

4.3.3 Svaly hlavy a krku 157

4.3.4 Svaly hrudníku a zad, břicha a pánve 160

4.3.5 Svaly horních končetin 163

4.3.6 Svaly dolních končetin 167 4.4 Kardiovaskulární soustava 172

4.4.1 Srdce 172

4.4.2 Krevní cévy 186

4.4.3 Lymfatické cévy 193 4.5 Dýchací soustava 194

4.5.1 Dýchací cesty 195

4.5.2 Plíce 202 4.6 Vylučovací soustava 211

4.6.1 Ledviny 211

4.6.2 Vývodné cesty močové 220 Trávicí soustava 224

4.7.1 Trávicí trubice 228

4.7.2 Slinné žlázy 244

4.7.3 Játra 246

4.7.4 Slinivka břišní 251 4.8 Rozmnožovací soustava 254

4.8.1 Ženský pohlavní systém 256

4.8.2 Mužský pohlavní systém 265

4.8.3 Sexuální reaktivní cyklus 272

4.8.4 Početí – těhotenství – porod 276 4.9 Hormonální soustava 284

4.9.1 Základní charakteristika hormonů a hormonálního řízení 285

4.9.2 Hypotalamo-hypofyzární systém 289

4.9.3 Šišinka 297

4.9.4 Štítná žláza 298

4.9.5 Příštítná tělíska 300

4.9.6 Endokrinní část slinivky břišní 301

4.9.7 Nadledviny 303

4.9.8 Vaječníky a varlata 306 4.10 Imunitní soustava 308

4.10.1 Antigeny 310

4.10.2 Imunitní reakce 312

4.10.3 Lymfatické orgány 319 4.11 Nervová soustava 324

4.11.1 Centrální nervový systém 327

4.11.2 Periferní nervový systém 348

4.11.3 Autonomní nervový systém 353 4.12 Smyslová soustava 359

4.12.1 Obecné dělení receptorů 363

4.12.2 Zrak 365

4.12.3 Sluch 379

4.12.4 Vnímání rovnováhy, polohy a pohybu 385

4.12.5 Čich a chuť 387

4.12.6 Kožní čití 391

4.12.7 Vnitřní čidla našeho těla 395

4.12.8 Poznámky k vnímání bolesti 398

5. Úroveň organismu a člověka jako lidské bytosti 402

5.1 Metabolismus a stálost vnitřního prostředí 402

5.2 Biorytmy 410

5.2.1 Bdění 411

5.2.2 Spánek 412

5.3 Poznámky k tematice stresu 413

5.4 Smrt organismu 417

5.5 Celostní přístup a jeho souvislosti 418

5.6 Poznámka autora k evoluci živých soustav a člověka 424 Krátké slovo na závěr 426 Shrnutí 427 Summary 428 Seznam zkratek 429 Příloha 433 Rejstřík 435

Buďme ve shodě s tím jedinečným v nás

a buďme přitom otevření –

protože zavřená dlaň, mysl ani duše nemůže dávat ani dostávat.

***

Tuto knihu věnuji všem studentkám a studentům.

A pokud platí, že se všichni stále a celý život učíme a nikdy se učit nepřestáváme,

pak opravuji: knihu věnuji všem.

Neboť (jak se praví v Bibli) rozumné srdce získává poznání,

ucho moudrých je vyhledává.

A bez poznání nemůže být nikdo dobrý.

(Přísloví, verše 18,15 a 19,2a)

***

Jsem vděčný mnohým a mnohému za mnohé...

Na tomto místě však chci poděkovat především čtyřem ženám,

které významně ovlivnily můj život a moji profesní dráhu:

Idě Orlové, která mne přivedla na svět a dala mi základ všeho,

paní učitelce Ludmile Zabloudilové, která mne v první třídě učila číst a psát,

paní docentce Aleně Merkunové, která mimo jiné přispěla k tomu, že jsem se stal

vysokoškolským učitelem,

a paní doktorce Věře Facové, která mi byla a je

skvělou profesní kolegyní a ryzí oporou –

S LÁSKOU A ÚCTOU VÁM DĚKUJI.

Miroslav Orel ——— 10 ————————————————— Krátké slovo na úvod Záměrem této knihy je přinést stručné, přehledné a doufejme i čtivě podané poznatky o stavbě a funkci lidského těla. Kniha je primárně určena pro studenty psychologie, pedagogiky, sociální práce a dalších humanitních (nelékařských) oborů. Text nezabíhá do medicínských podrobností (které jsou pro studenty uvedených oborů zbytečně obsáhlé), ale přináší stručný souhrn dvou teoretických oborů medicíny – anatomie a fyziologie člověka. Vzhledem k  záměru vytvořit přehledné kompendium může naše publikace oslovit i zájemce o studium nebo čtenáře z řad širší veřejnosti.

Je nepochybné, že i studenti a absolventi uvedených oborů mají mít alespoň základní přehled

poznatků o stavbě a funkci lidského těla. Jejich získání považujeme za jednoznačně smysluplné

a užitečné – je tak vhodné i zařazení základů anatomie a fyziologie člověka do pregraduálního

studia. Ze zkušenosti však víme, že rozdíly v dosud získaných znalostech jsou mezi studenty

značné – na jedné straně jsou studenti excelující díky maturitní zkoušce z biologie, na druhé

straně ti, kteří biologii měli naposledy kdysi dávno na základní škole... Protože jsme připravili

kompendium, může se první skupině zdát velmi stručné a druhé naopak obsáhlé.

Kniha je strukturovaná a pojímá celé lidské tělo. Přináší základní seznámení s oblastí buněčné biologie, informuje o typech tkání v našem těle. Nejobsáhlejší část je věnována jednotlivým orgánovým soustavám. Pro ozřejmění postavení anatomie a fyziologie člověka v systému věd je zahrnuto také základní členění medicínských oborů a ukázky vybraných vyšetření jednotlivých orgánů, které má současná medicína k dispozici.

Jedna ucelená kapitola je věnována základům celostního (komplexního) přístupu, který pojímá člověka jako bio-psycho-sociálně-spirituální komplex, existující v určitém prostoru a čase. Tím publikace vymezuje význam studia anatomie a fyziologie člověka pro nelékařské disciplíny a propojuje oblast tělesnou, psychickou, vztahovou a přesahovou.

Text publikace je doplněn četnými černobílými obrázky, schématy a fotografiemi, aby byla sdělnost co největší.

Jsme si vědomi, že každou stať knihy je možno dále rozpracovat, přinést podrobnější a detail

nější informace v mnohem větším rozsahu. Nicméně dalším rozšířením textu bychom minuli

záměr přinést stručný přehled oboru.

Přáním autora i redakce není jen to, aby kniha zaujala, ale také aby něco přinesla a čtenáře obohatila. A mým přáním autora (možná neskromným) je i to, aby si díky ní čtenáři uvědomili, jak neuvěřitelné, úžasné a fantastické je hmotné tělo, které nám bylo

————————————————— 11 ———

Krátké slovo na úvod

dáno. Jsem bytostně přesvědčen, že v našem těle všechno existuje z poměrně jedno

duchých, ale zásadních důvodů: buď je to účelné a funkční / nebo je to krásné / anebo

je to účelné, funkční a krásné zároveň.

V Olomouci dne 1. června 2019

Miroslav Orel ——— 12 ————————————————— 1. Význam a základní

vymezení studia stavby

a funkce lidského těla

Než se zaměříme na vlastní téma naší knihy (tedy na stavbu a funkci lidského těla), je možná dobré položit si otázku PROČ. Proč by se psycholog, pedagog, sociální pracovník či kdokoli další, kdo není zdravotníkem, měl vůbec zajímat o oblast anatomie a fyziologie člověka? Proč jsou tyto disciplíny součástí rozvrhu na humanitních oborech vysokých škol? Proč jsou pro studenty uvedených nelékařských disciplín vyžadovány tyto znalosti u zkoušky (tedy proč se to vůbec musí učit, když nestudují medicínu)?

Touto otázkou začínáme, neboť – jak tvrdí zastánci některých směrů psychologie a psycho

terapie (konkrétně logoterapie a existenciální analýzy) – otázka „proč“ souvisí se smyslem.

V. E. Frankl ve svých knihách opakovaně uvádí, že „kdo ví proč, zvládne každé jak“. Tedy

pokud známe důvod a vidíme jeho smysluplnost, i sebenáročnější úkol nemusí být velkou

potíží. A  naopak  – pokud důvod neznáme a  nevidíme ani smysl, i  sebelehčí úkol se může

stát zničujícím utrpením.

V kapitole věnované komplexnímu přístupu (který pojímá člověka jako jednotu těla, duše, vztahů a přesahu) krátce zmiňujeme souvislosti, které s tělesnou stránkou našeho bytí souvisejí. Platí, že oblast duše, vztahů a přesahu s tělem jsou spolu neoddělitelně propojeny. Pokud například budete cítit velkou bolest v některé části těla, ovlivní to vaše prožívání a chování, vztahy a vazby k lidem i širší oblasti, které vás přesahují. Tělo totiž souvisí s duší, vztahy i přesahem. Mozek (jako hmotný nositel psychiky) spolu s celým tělem (jako hmotnou součástí lidského bytí) umožňuje vnímat, myslet, konat, být.

A tím se dostáváme také k odpovědi na úvodní PROČ. Abychom mohli uvažovat (a  pracovat) v  komplexních souvislostech, je účelné (a  dokonce nezbytné), abychom vycházeli z dílčích znalostí a rovin, které komplexitu tvoří. To znamená, že musíme mít povědomí o duševní a vztahové oblasti, přesahu a také oblasti biologické (tedy o našem těle).

I psycholog, pedagog nebo kdokoli jiný, kdo pracuje s druhými lidmi, má mít povědomí o tom, jak je poskládáno a jak funguje naše tělo. Tyto znalosti lze ale také brát jako součást všeobecného vzdělání a přehledu. Za účelné je tedy považujme nejen pro studenty a absolventy vysokoškolského studia, ale pro vzdělání jako takové. To, co nás totiž (mimo jiné) vyděluje ze světa živých tvorů, jsou naše znalosti, schopnosti, dovednosti a moudrost, která z nich vychází.

————————————————— 13 ———

Význam a základní vymezení studia stavby a funkce lidského těla

A zmiňme ještě jeden aspekt odpovědi na položená PROČ: Abychom porozuměli druhým, světu i sobě, musíme se nejen ptát, ale také znát. 1.1 Anatomie a fyziologie člověka

v systému lékařských věd

Základními kameny, ze kterých naše kniha staví, jsou dva medicínské obory: anatomie a fyziologie člověka: ■ ANATOMIE je nauka o stavbě zdravého těla. Zaměření na studium a popis zdravého

těla někdy zdůrazňujeme označením „normální anatomie“. Vedle toho se patologická

anatomie (patologie) zabývá studiem těla v nemoci. ■ FYZIOLOGIE je obecně naukou o funkcích zdravého organismu. Lékařská fyziolo

gie se zabývá funkcí lidského těla. Patologická fyziologie (patofyziologie) se zaměřuje

na mechanismy vzniku a rozvoje nemoci v těle a funkce organismu v nemoci.

Názvy obou lékařských oborů vycházejí ze starých řeckých slov: anatomē znamená rozřezá

vání či rozdělávání, anatomnein je slovesný tvar – rozřezat, fysis je řecký pojem pro přírodu

a logos pro nauku.

Z  logiky věci vyplývá, že anatomii a  fyziologii (stavbu a  funkci) lze studovat také u  zvířat či rostlin. To uvádíme jen pro úplnost (a  na okraj). V  naší knize se budeme zabývat výhradně stavbou a funkcí lidského těla.

V uvedeném kontextu budeme dále používat pouze pojmy „anatomie“ a „fyziologie“, i když

bychom správně měli používat „normální anatomie člověka“ a „lékařská fyziologie“ či „fy

ziologie člověka“.

Anatomie i fyziologie patří do LÉKAŘSKÝCH OBORŮ TEORETICKÝCH (PREKLINICKÝCH). Řadíme sem dále biochemii (nauku o  biochemických pochodech v organismu), biofyziku (nauku o fyzikálních mechanismech a souvislostech organismu), lékařskou biologii (nauku o biologických aspektech našeho těla), histologii a embryologii (nauku o mikroskopické stavbě tkání a nitroděložním vývoji), farmakologii (nauku o léčivých látkách) či již zmíněnou patologickou fyziologii.

Teoretické obory lékařských věd přinášejí základ znalostí a poznatků, ze kterých pak vycházejí lékařské obory paraklinické a klinické. ——— 14 —————————————————

Uvedené tři základní skupiny oborů jsou součástí oborů medicíny (z  latinského slova me

dicinā  – lékařství, lék). V  pojmech zaznívá latinská předložka prae  – před, dopředu, řecká

předložka para – při, u, vedle a známé řecké slovo klīnē – lůžko.

PARAKLINICKÉ LÉKAŘSKÉ OBORY přinášejí specifické metody, postupy a technologie pomáhající při vyšetření pacientů, které je nezbytné pro určení nemoci (stanovení správné diagnózy) a adekvátní léčbu. Zahrnují například klinickou bio chemii (umožňující podrobný rozbor složení moči, krve, mozkomíšního moku apod.), radiologii (umožňující vyšetření používající rentgen, počítačovou tomografii, magnetickou rezonanci apod.).

KLINICKÉ LÉKAŘSKÉ OBORY jsou zaměřeny přímo na péči o pacienty. Zahrnují tedy také vlastní léčbu. Členíme je do dvou velkých skupin – interní a chirurgické obory, které se dělí na další specializovaná odvětví.

Pro úplnost sdělení a  pro představu doplňme, že interní obory zahrnují řadu podoborů,

které se zabývají jednotlivými orgánovými soustavami a orgány – například kardiologie

(řeší onemocnění srdce), angiologie (onemocnění cév), pneumologie (onemocnění dýchacích

cest a plic), nefrologie (onemocnění ledvin), hematologie (onemocnění krve), endokrinologie

(onemocnění žláz s vnitřní sekrecí), revmatologie (onemocnění pohybového aparátu). Dále

sem patří neurologie (onemocnění nervové soustavy), psychiatrie (duševní onemocnění),

dermatovenerologie (onemocnění kůže a nemoci pohlavní), imunologie a alergologie (one

mocnění imunity), onkologie (onemocnění nádorová). Součástí je také praktické lékařství

(jako obor prvního kontaktu), pediatrie (dětské lékařství) či rehabilitační lékařství.

Ta k é chirurgické obory jsou dnes členěny do mnoha specializací, jejichž náplň odpovídá

názvu. Rozeznáváme chirurgii hrudní, břišní a cévní (zaměřené na konkrétní oblasti lidského

těla), kardiochirurgii (zabývá se operacemi a onemocněními srdce), neurochirurgii (operace

a onemocnění nervového systému), urologii (operace a onemocnění ledvin a močových cest),

ortopedii (onemocnění pohybové soustavy), otorinolaryngologii (ORL – onemocnění oblasti

nosu, uší a horních cest dýchacích včetně hlasivek), oftalmologii (onemocnění očí), plastická

a  estetická chirurgie (chirurgie kůže a  měkkých tkání). Mezi chirurgické obory patří také

gynekologie a porodnictví, traumatologie (zaměřená na úrazy), anesteziologie a resuscitace

(věnující se život ohrožujícím stavům, bolesti a anestezii).

Lékařské obory se svou náplní doplňují a  částečně překrývají. Hlavním cílem je pomoc a péče potřebným. Důsledkem obrovského množství poznatků lékařské vědy je nejen zvýšení možností diagnostiky a léčby, ale také specializace a superspecializace. Jednotliví lékaři se tak stávají odborníky úzce zaměřenými na určitou orgánovou soustavu, orgán nebo oblast.

Jinými slovy, s očima se chodí k očnímu lékaři, s kožními potížemi ke kožnímu specialistovi,

s duševními problémy k psychiatrovi atd. To dnes považujeme za běžný standard moderní

————————————————— 15 ———

Význam a základní vymezení studia stavby a funkce lidského těla

péče. Nutno však poznamenat, že na jedné straně nám specializace umožní precizní dia

gnostiku a léčbu u odborníka, na druhé straně se tím může ztrácet komplexnost a prováza

nost – lidské tělo funguje jako celek a jednotlivé oblasti a části jsou ve vzájemných vazbách.

Mimochodem, nemůže pak obliba alternativních či orientálních směrů medicíny být jakýmsi

„voláním“ po určité komplexnosti?

OBORY KLINICKÉ

(INTERNÍ A CHIRURGICKÉ)

OBORY PREKLINICKÉ

(TEORETICKÉ)

OBORYPARAKLINICKÉ

Obr. 1.1 Základní dělení lékařských věd 1.1.1 Základní roviny a směry popisující lidské tělo Abychom se při popisu lidského těla dokázali domluvit, přesně a jednoznačně popsat lidské tělo a jeho části, vycházíme z mezinárodního označení rovin a směrů. Výchozími pojmy při jejich vymezení (jakož i při popisu jednotlivých částí těla) jsou slova latinského a řeckého původu.

Základní anatomickou polohou těla, ze které vycházíme, je vzpřímený postoj osoby otočené směrem k nám, s horními končetinami volně svěšenými podél trupu, kdy dlaně směřují dopředu. Pravá a levá strana se přitom vždy vztahují k danému člověku (jako na fotografii – pravá strana těla je na levé straně fotografie).

Z dané polohy jsou odvozeny všechny roviny a směry, které při popisu těla používáme, bez

ohledu na momentální polohu, ve které se daný člověk nachází. Využíváme je nejen v anatomii

a patologické anatomii, ale i v chirurgii, interně a dalších oborech medicíny. My se s nimi

prakticky seznámíme například v rámci prezentovaných snímků z  vyšetření výpočetní to

mografií (CT) a magnetickou rezonancí (MR) v jednotlivých kapitolách.

+

——— 16 —————————————————

Obr. 1.2 Základní anatomická poloha

Model: Ivo Jambor, sólista baletu Moravského divadla v Olomouci a fitness trenér.

————————————————— 17 ———

Význam a základní vymezení studia stavby a funkce lidského těla

rovina frontální

rovina mediální

rovina

transverzální

Obr. 1.3 Základní roviny popisující lidské tělo

Model: Ivo Jambor, sólista baletu Moravského divadla v Olomouci a fitness trenér.

Mezi základní anatomické roviny vztahující se k tělu patří rovina mediální a dále

roviny sagitální, frontální a transverzální:



       
Knihkupectví Knihy.ABZ.cz – online prodej | ABZ Knihy, a.s.